abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72676777
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wie kent 'm nog? "En daar word ik voor behandeld .. Ja moeder.. Nee moeder..'

Hmmm zegt me zo gauw niks, om eerlijk te zijn! Waar is het van?

Anyway, er werd een vraag gesteld over wat het doel van de Vrijmetselarij is. Kun je daar misschien antwoord op geven?
pi_72676837
quote:

[..]

Dat was toch Wim de Bie? Met Kees van Kooten als zijn moeder? Staat me iets van bij.
Sorry ot .
pi_72676959
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 13:30 schreef mediaconsument het volgende:
Owja, waarom bekleden de hogere vrijmetselaars, meestal hoge posities binnen de maatschappij?

En, is er een verband tussen scientology en de vrijmetselarij?
Er zitten veel mensen met een iets hogere maatschappelijke positie bij de Vrijm:. omdat dat voor mensen voor mensen met een bredere ontwikkeling meer aansprekend is dan een voetbalclub, over het algemeen.
(ok, het klinkt wat elitair als ik het zo zeg. Zo is het beslist niet bedoeld, maar zo werkt het vaak wel in de praktijk)
pi_72677015
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 13:28 schreef Neleos het volgende:
Wat voor een types worden nou eigenlijk lid van de vrijmetselarij?
Zijn het vooral hoogopgeleide mensen? Ik heb zelf altijd een beetje het idee dat het een soort voortzetting is van het studentencorps? Of lopen er ook arbeiders en boeren rond?
Het is geen voortzetting van het studentencoprs.
Vaak zijn het mensen met een hbo- of WO opleiding, maar er lopen zeker ook gewone arbeiders rond. Die worden ook gewoon geaccepteerd als lid en draaien volwaardig mee.
Waar het omgaat is dat je een zekere levensbeschouwelijke belangstelling hebt.
pi_72677237
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 17:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Er zitten veel mensen met een iets hogere maatschappelijke positie bij de Vrijm:. omdat dat voor mensen voor mensen met een bredere ontwikkeling meer aansprekend is dan een voetbalclub, over het algemeen.
(ok, het klinkt wat elitair als ik het zo zeg. Zo is het beslist niet bedoeld, maar zo werkt het vaak wel in de praktijk)
Bedankt voor het antwoord.

Echter volgens mij heb je over mijn andere vraag heengelezen. Wat is het doel van de vrijmetselaars?
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72677288
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 13:37 schreef Mwanatabu het volgende:
Gaaf topic trouwens, altijd nieuwsgierig

E_O, heb je het idee dat jouw ervaringen erg gekleurd zijn door alleen die ene loge? Zou het bij andere loges anders kunnen zijn qua diepte, vriendjespolitiek en sfeer?
Ja dat kan zeker. Ik heb weleens gevisiteerd bij loges waar een heel andere sfeer heerste. Er zijn loges waar gezelligheid voorop staat, en waar ze zelfs liever geen bouwstukken hebben die al te ingewikkeld zijn. Er zijn loges waar ze juist wel zoveel mogelijk intellectuele diepte zoeken. 'Vriendjespolitiek' zie je overal wel een beetje. Netwerken gebeurt nu eenmaal overal.
Verder wil ik benadrukken dat mijn negatieve ervaringen zuiver persoonlijk zijn.
Ik heb ze wel willen noemen omdat er nu eenmaal naar gevraagd is. Wat naar mijn idee vaker voorkomt is een soort schijnheiligheid. Het gebeurt juist daar, waar mensen hoge verwachtingen van elkaar hebben qua moraal, dat mensen teleurgesteld in elkaar raken en elkaar in de haren vliegen.
Bovendien hebben ze nog weleens hun hele eigen ideeën, die ze ook heel hoog in het vaandel hebben staan.
Daarom lijkt het alsof zij, die tolerantie en 'in rechte verhouding staan tot de medemens' daar juist moeite mee hebben.
pi_72677377
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 13:22 schreef merlin693 het volgende:
Enneacanthus_Obesu...

Heb je dat boek wat ik je vroeger heb gegeven nog gelezen en zo ja wat vond je ervan ?
Ik vind het een geweldig interessant verhaal.. Ik ben er echter nooit toe gekomen om het helemaal te lezen.. Sorry.. Nou ja, ik heb de pdf nog steeds
pi_72677433
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 13:40 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen die hoge functies bekleden hiervoor minder concentratie hebben. Hoe hoger de functie, hoe meer verantwoordelijkheden, oftewel verdiensten, en dus minder tijd voor zichzelf.

Daarom ook mijn volgende vraag: Kan Jan met de Pet ook lid worden van de vrijmetselarij?
soms moeten mensen met een hoge functie nog wat leren, dat klopt ja
Ik heb er eentje gekend die het moeilijk vond om gewoon gezellig te zijn.. Ieder sociaal contact moest uit een dienst en een wederdienst bestaan. Gewoon een pilsje pakken en lol maken was niet eenvoudig voor hem.. Terwijl het juist zo'n ontwikkelde man is, verder

Ja, iedereen kan lid worden.
pi_72677611
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 17:30 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Bedankt voor het antwoord.

Echter volgens mij heb je over mijn andere vraag heengelezen. Wat is het doel van de vrijmetselaars?
Het doel van de leden is het zoeken van geestelijke verdieping. Het mysterie van het leven ontdekken, zogezegd..
Het doel van de vereniging is dat mogelijk te maken voor haar leden en de voortzetting van de traditie van de Vrijmetselarij.
pi_72677645
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 17:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat was toch Wim de Bie? Met Kees van Kooten als zijn moeder? Staat me iets van bij.
Sorry ot .
Heel goed
Geweldige stukjes waren dat
pi_72678066
Ah leuk topic dit.. ben beniewd wat er allemaal besproken wordt.
Zelf 1 keer bij een loge geweest bij een lezing over de toren van Babel, wel interessant om eens zo'n tempel te mogen bezichtigen.

Ik heb vast nog wel wat vragen, maar zal me nu even tot 1 vraag beperken:
Hoe groot is de invloed van Venus binnen de Vrijmetselarij?

Vanuit de tempel van Salomo schijnen namelijk een aantal ritualen te zijn ontwikkeld die samenhangen met de opkomst van de ochtend- en avondster tijdens de wendes..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:08:30 #72
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72678322
Hoe kwam je eigenlijk in contact met de vrijmetselaars?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_72678343
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 17:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het doel van de leden is het zoeken van geestelijke verdieping. Het mysterie van het leven ontdekken, zogezegd..
Het doel van de vereniging is dat mogelijk te maken voor haar leden en de voortzetting van de traditie van de Vrijmetselarij.
Bedankt voor de antwoorden.

Mijn volgende vraag, wat heeft de earth grid(volgens mij ook dodeca grid genoemd) te maken met deze geestelijke verdieping?

Wat bedoel je eigenlijk met geestelijke verdieping? Hoe staat dat overigens in contrast met astrologie?
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72678433
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 17:58 schreef Boswachtertje het volgende:
Ah leuk topic dit.. ben beniewd wat er allemaal besproken wordt.
Zelf 1 keer bij een loge geweest bij een lezing over de toren van Babel, wel interessant om eens zo'n tempel te mogen bezichtigen.

Ik heb vast nog wel wat vragen, maar zal me nu even tot 1 vraag beperken:
Hoe groot is de invloed van Venus binnen de Vrijmetselarij?

Vanuit de tempel van Salomo schijnen namelijk een aantal ritualen te zijn ontwikkeld die samenhangen met de opkomst van de ochtend- en avondster tijdens de wendes..
Dat is wel een hele specifieke vraag .. Ik heb geen idee welke rol de ochtend- of avondster speelt, en ook niet wat de toren van Babel betreft..
Die laat ik over aan een ander om te beantwoorden
pi_72678551
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:09 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Bedankt voor de antwoorden.

Mijn volgende vraag, wat heeft de earth grid(volgens mij ook dodeca grid genoemd) te maken met deze geestelijke verdieping?

[ afbeelding ]

Wat bedoel je eigenlijk met geestelijke verdieping? Hoe staat dat overigens in contrast met astrologie?
Voor zover ik weet heeft geestelijke verdieping helemaal niets te maken met de vlakverdeling van de aarde..
Voor zover ik weet is er ook geen verband met astrologie.
Natuurlijk kun je gaan denken aan de zwart/wit geblokte vloer en het 'azuren gewelf'.. (Het plafond van de tempel wordt vaak uitgebeeld als een hemelgewelf 'bezaaid met sterren')
Maar dat zijn associaties die erg ver gaan en die wellicht ook niet juist zijn.
pi_72679464
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heeft geestelijke verdieping helemaal niets te maken met de vlakverdeling van de aarde..
Voor zover ik weet is er ook geen verband met astrologie.
Natuurlijk kun je gaan denken aan de zwart/wit geblokte vloer en het 'azuren gewelf'.. (Het plafond van de tempel wordt vaak uitgebeeld als een hemelgewelf 'bezaaid met sterren')
Maar dat zijn associaties die erg ver gaan en die wellicht ook niet juist zijn.
De reden van dit verhaal zit hem in het feit dat deze vlakverdeling binnen onze realiteit een grote invloed heeft. Dit ook omdat veel gebouwen die met vrijmetselarij symboliek te maken hebben op belangrijke punten naar voren komen. Met als voorbeelden de pyramides van gizeh en de stonehenge.

Echter heb je gelijk dat ik iets te ver doorschiet misschien, echter daarom de vragen die ik erna stelde.

Wat bedoel jij met geestelijke verdieping? Wat heeft deze verdieping met astrologie te maken? Dit komt namelijk telkens weer naar voren in de rituelen waarover ik gelezen heb.

Ik neem aan dat het geen gezelligheidsclubje is, die toneelstukken houden om nieuwe ervaringen op te doen namelijk. Het doel is me daarom wat onduidelijk.
pi_72680078
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:56 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

De reden van dit verhaal zit hem in het feit dat deze vlakverdeling binnen onze realiteit een grote invloed heeft. Dit ook omdat veel gebouwen die met vrijmetselarij symboliek te maken hebben op belangrijke punten naar voren komen. Met als voorbeelden de pyramides van gizeh en de stonehenge.

Echter heb je gelijk dat ik iets te ver doorschiet misschien, echter daarom de vragen die ik erna stelde.

Wat bedoel jij met geestelijke verdieping? Wat heeft deze verdieping met astrologie te maken? Dit komt namelijk telkens weer naar voren in de rituelen waarover ik gelezen heb.

Ik neem aan dat het geen gezelligheidsclubje is, die toneelstukken houden om nieuwe ervaringen op te doen namelijk. Het doel is me daarom wat onduidelijk.
De Vrijmetselarij is bij lange na niet zo oud als de stenencirkel in Stonehenge en de piramides van Gizeh..
ook geloof ik niet zo dat gebouwen dat architecten bewust allerlei symbolen in gebouwen verwerken die alleen vanuit de lucht zijn te zien.. Waarom zouden ze?

Geestelijke verdieping is mi. een poging om iets meer van de aard van het bestaan en de zin ervan te begrijpen.
Ik weet nagenoeg niets van astrologie en ik ben het in de Vrijmetselarij nooit tegengekomen.
pi_72680542
hoe zat de "organisatiestructuur" in elkaar ?

Wat deed men met meningsverschillen over de betekenis van de vrijmetselaars binnen de maatschappij?

was er een "actie-plan" , met andere woorden, was er een gezamelijk doel dat men graag wilde bereiken?

Hoe, of naar aanleiding waarvan ben je uitgenodigd, of heb je zelf initiatief genomen om erbij te komen?

Was er sprake van een financiele bijdrage?

Heb nog veel meer vragen, maar wil je niet gelijk overladen.....
◢◤
pi_72680620
Sommige mensen stellen sommige vragen dubbel
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72680639
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

De Vrijmetselarij is bij lange na niet zo oud als de stenencirkel in Stonehenge en de piramides van Gizeh..
ook geloof ik niet zo dat gebouwen dat architecten bewust allerlei symbolen in gebouwen verwerken die alleen vanuit de lucht zijn te zien.. Waarom zouden ze?
Waarom komt dit dan naar voren in de symboliek? We kennen de bekende pyramide die op elk dollarbiljet te vinden is bijvoorbeeld.

Wanneer zijn de vrijmetselaars ontstaan eigenlijk?
quote:
Geestelijke verdieping is mi. een poging om iets meer van de aard van het bestaan en de zin ervan te begrijpen.
Ik weet nagenoeg niets van astrologie en ik ben het in de Vrijmetselarij nooit tegengekomen.
Het is dus meer een club filosofen, die in principe hetzelfde doen als wij hier doen op dit forum. Echter dan met meer rangorde dan users/mods/admins. Dit verhaal is voor mij lastig te begrijpen om eerlijk te zijn.
pi_72680730
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:41 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Waarom komt dit dan naar voren in de symboliek? We kennen de bekende pyramide die op elk dollarbiljet te vinden is bijvoorbeeld.
Bedoel je hiermee niet de Illuminati? Die hebben de piramide-met-oog toch? Vrijmetselaars hebben dat meetkundige teken.
Mr. Prolapse 2009
pi_72680823
Ik wil graag straks of morgen alles bijlezen. Ben geinteresseerd omdat ik er lang over heb gedacht om me aan te slutien bij de Rozekruisers. Ben er nog niet echt achter wat het verschil is. Miscshien weet een van jullie dat.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_72680865
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:44 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Bedoel je hiermee niet de Illuminati? Die hebben de piramide-met-oog toch? Vrijmetselaars hebben dat meetkundige teken.
Alleen dat teken?

Merlin postte dit ook al. Daar zit meer symboliek in. Een pentagram heeft dan ook vaak iets met astrologie te maken.

Volgens mij komt de zon ook naar voren in dergelijke symboliek.
pi_72680895
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:36 schreef Oversight het volgende:
hoe zat de "organisatiestructuur" in elkaar ?

Wat deed men met meningsverschillen over de betekenis van de vrijmetselaars binnen de maatschappij?

was er een "actie-plan" , met andere woorden, was er een gezamelijk doel dat men graag wilde bereiken?

Hoe, of naar aanleiding waarvan ben je uitgenodigd, of heb je zelf initiatief genomen om erbij te komen?

Was er sprake van een financiele bijdrage?

Heb nog veel meer vragen, maar wil je niet gelijk overladen.....
Voor een deel zijn je vragen al eerder beantwoord, voor het andere deel kun je terecht bij de statuten..
pi_72681248
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:41 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Wanneer zijn de vrijmetselaars ontstaan eigenlijk?
[..]

Het is dus meer een club filosofen, die in principe hetzelfde doen als wij hier doen op dit forum. Echter dan met meer rangorde dan users/mods/admins. Dit verhaal is voor mij lastig te begrijpen om eerlijk te zijn.
Dollarbiljetten zijn minder oud dan de Vrijmetselarij, dus dat kan kloppen.
Het is ook niet heel vreemd dat in sommige zaken Vrijmetselaarssymbolen terug te vinden zijn. De VS waren oorspronkelijk een Engelse kolonie en in die tijd was praktisch de hele gegoede burgerij lid van een loge.
Dus heel wat kolonisten waren Vrijmetselaar.

De eerste Grootloge is opgericht in Londen. In 1717. De voorgeschiedenis gaat terug tot wrs. de 14e eeuw.

Dat was mijn indruk eigenlijk ook.. Het is een combi van een herenclub en een filosofieclub die gezellig iedere week bij elkaar komt om bij te kletsen, een borrel te drinken en van tevoren over een van tevoren bepaald onderwerp lekker te filosoferen. Met alle rituelen en gebruiken vond ik het meer een soort padvinderij voor grote mensen..
Niks mis mee, je kunt er zelfs van leren.. Maar het is in wezen ook niks bijzonders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 12-09-2009 20:09:23 ]
pi_72681308
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:50 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Alleen dat teken?

Merlin postte dit ook al. Daar zit meer symboliek in. Een pentagram heeft dan ook vaak iets met astrologie te maken.

[ afbeelding ]

Volgens mij komt de zon ook naar voren in dergelijke symboliek.
De zon, zoals ook op dat voorschoot te zien is, speelt een belangrijke rol.
Ik zei al dat er zomer- en winter St. Jan wordt gevierd, en daar volgt al uit dat licht inderdaad een rol speelt.
pi_72681958
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

voor het andere deel kun je terecht bij de statuten..
deze ?

Vastgesteld door het Grootoosten te Den Haag op 20 juni 1998
Vastgelegd in notariële akte d.d. 16 februari 1999, mr J.F. Welle Donker, notaris te Utrecht.
◢◤
pi_72682013
Is het alleen mannenclub of komen er ook vrouwen?
Ja, dit is een serieuze vraag, ik heb geen idee!
pi_72682229
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:24 schreef Tristessa het volgende:
Volgens mij echt alleen voor mannen, maar op open dagen zijn vrouwen ook welkom.
pi_72682388
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:30 schreef ToT het volgende:

[..]

Volgens mij echt alleen voor mannen, maar op open dagen zijn vrouwen ook welkom.
Dus de bilderberg meetings zijn open dagen? Beatrix kwam daar toch?
pi_72682457
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:24 schreef Tristessa het volgende:
Dat is een twistpunt binnen de Vrijmetselarij.. Oorspronkelijk werden er alleen mannen toegelaten. Maar ja, dat was in een tijd dat vrouwen überhaupt nauwelijks meetelden.
Nu is het nog steeds zo dat veel loges alleen mannen toelaten. Er is echter ook een tegenhanger, de Vita Femininea Textura, ook vaak de 'Weefsters' genoemd. Daar worden alleen vrouwen toegelaten.
Verder is er nog een gemengde loge, 'Le Droit Humain'. Volgens de traditionele Vrijmetselarij is dat weer geen echte Vrijmetselarij, maar zij vinden weer van wel.. Nou ja, geharrewar alom..
pi_72682500
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:34 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dus de bilderberg meetings zijn open dagen? Beatrix kwam daar toch?
Was gezellig man:P

Maar ok, wat is volgens jou het verband tussen de Vrijmetselarij en de Bilderberggroep?
pi_72682755
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar ok, wat is volgens jou het verband tussen de Vrijmetselarij en de Bilderberggroep?
Jah, die opmerking vond ik ook een redelijk hoog WTF-gehalte hebben!
pi_72682757
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Durf ik niet te zeggen. Weet alleen dat ze vaak in 1 adem genoemd worden. Wat is volgens jou dan dat verband?
pi_72682869
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:45 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Durf ik niet te zeggen. Weet alleen dat ze vaak in 1 adem genoemd worden. Wat is volgens jou dan dat verband?
Naar mijn idee is er geen verband..
pi_72683487
quote:

[..]

We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_72683737
Zijn jouw antwoorden afhankelijk van de graad waarin je zat. M.a.w. Is de kennis van ritualen en symboliek afhankelijk van de graad waarin je zit?
Is het zo dat mensen in een andere graad zich met heel andere zaken bezighouden? Is dat uberhaupt iets waar je antwoord op kunt geven?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_72684038
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dollarbiljetten zijn minder oud dan de Vrijmetselarij, dus dat kan kloppen.
Het is ook niet heel vreemd dat in sommige zaken Vrijmetselaarssymbolen terug te vinden zijn. De VS waren oorspronkelijk een Engelse kolonie en in die tijd was praktisch de hele gegoede burgerij lid van een loge.
Dus heel wat kolonisten waren Vrijmetselaar.

De eerste Grootloge is opgericht in Londen. In 1717. De voorgeschiedenis gaat terug tot wrs. de 14e eeuw.

Dat was mijn indruk eigenlijk ook.. Het is een combi van een herenclub en een filosofieclub die gezellig iedere week bij elkaar komt om bij te kletsen, een borrel te drinken en van tevoren over een van tevoren bepaald onderwerp lekker te filosoferen. Met alle rituelen en gebruiken vond ik het meer een soort padvinderij voor grote mensen..
Niks mis mee, je kunt er zelfs van leren.. Maar het is in wezen ook niks bijzonders.
Ergens kan ik dit beeld wel snappen (want dat was ook mijn ervaring bij de loge die ik heb bezocht), maar waar komen alle 'wilde' verhalen dan vandaan?
Ik wil niet spreken van 1+1 = 2 maar ergens vind ik een filosofische praatclub te makkelijk. Ik vind het idee dat bepaalde rituelen wellicht niet meer bij alle loges zo diep worden uitgelegd/begrepen als vroeger minstens zo'n goede optie.. (maar goed, ben op dit gebied een leek..)

Dit komt eigenlijk neer op wat nokwanda ook vraagt/zegt
pi_72684116
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:45 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Je bedoelt denk ik de Illumuinati Er zijn verschillende groeperingen.

Verwarrend
Mr. Prolapse 2009
pi_72684134
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:30 schreef Dragorius het volgende:
Je bedoelt denk ik de Illumuinati Er zijn verschillende groeperingen.

Verwarrend
Die schijnen in het verleden de Vrijmetselarij te hebben overgenomen van binnenuit
pi_72684408
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

De zon, zoals ook op dat voorschoot te zien is, speelt een belangrijke rol.
Ik zei al dat er zomer- en winter St. Jan wordt gevierd, en daar volgt al uit dat licht inderdaad een rol speelt.
De zon komt dan ook naar voren in the oval office.

pi_72684614
En laurierbladen van victorie

Symbolen
Mr. Prolapse 2009
pi_72686007
Waarom symboliek gebruiken als het allemaal toch niks betekent?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_72688575
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:19 schreef nokwanda het volgende:
Zijn jouw antwoorden afhankelijk van de graad waarin je zat. M.a.w. Is de kennis van ritualen en symboliek afhankelijk van de graad waarin je zit?
Is het zo dat mensen in een andere graad zich met heel andere zaken bezighouden? Is dat uberhaupt iets waar je antwoord op kunt geven?
Ik kan je alleen antwoorden geven vanuit mijn persoonlijke ervaring.
Volgens mij houden mensen in andere graden zich niet met heel andere zaken bezig. Het worden niet voor niets 'vervolgpaden' genoemd.
pi_72688767
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:31 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Die schijnen in het verleden de Vrijmetselarij te hebben overgenomen van binnenuit
Dat is wel gepoogd rond 1780, een tijdlang is de Orde der Illuminaten gepresenteerd als de 'echte' Vrijmetselarij en er werd geprobeerd hele loges in die organisatie onder te brengen.
pi_72688841
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 22:41 schreef nokwanda het volgende:
Waarom symboliek gebruiken als het allemaal toch niks betekent?
Anderen leden claimen er wel veel in te zien. Voor mij heeft het nooit veel bijzonders betekend. Maar ook dat is een persoonlijke ervaring.
pi_72689626
Hoeveel kost het om lid te mogen zijn? En is je bijdrage bijv. afhankelijk van je inkomen? Ik neem aan dat er geld nodig is voor onderhoud van gebouwen en dergelijke.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_72692105
quote:
Op zondag 13 september 2009 01:20 schreef Isabeau het volgende:
Hoeveel kost het om lid te mogen zijn? En is je bijdrage bijv. afhankelijk van je inkomen? Ik neem aan dat er geld nodig is voor onderhoud van gebouwen en dergelijke.
Hoeveel kost het om lid te mogen zijn?
Voor mij koste het tussen de ¤ 250 a ¤ 400 per jaar.

En is je bijdrage bijv. afhankelijk van je inkomen?
Nee, bij ons werd dat jaarlijks in de loge vastgesteld tijdens een vergadering.

Ik neem aan dat er geld nodig is voor onderhoud van gebouwen en dergelijke.
Klopt, vele loges hebben een eigen pand of delen die andere loges, om op die manier de kosten te kunnen dragen.
Het geld voor onderhoud en OZB werden bij ons, zoals bij velen neem ik aan, verdisconteert in de jaarlijkse contributie.

Maar verkijk je niet alleen op de jaarlijkse contributie.
Je hebt ook nog zoiets als een broedermaal, wat ook geld kost, en wat met zeer grote regelmaat gehouden wordt.
Daarnaast hadden ik met mijn loge wel eens een uittocht naar een zusterloge waar we regelmatig contact mee hadden in het buitenland.
Soms kwamen zij naar ons toe, soms wij naar hen.
Dat wisselde om de paar jaar.

En dan heb ik het nog niet eens over alle consumptie in te Zevende Graad
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_72692120
quote:
Op zondag 13 september 2009 01:20 schreef Isabeau het volgende:
Lidmaatschap kost tegenwoordig iets van tussen de 200 en 250 euro per jaar, denk ik. Het is niet inkomensafhankelijk. Echter, als je werkelijk zeer krap zit, dan is er de mogelijkheid van de zg. 'aalmoezenierskas'. Andere leden betalen dan gezamenlijk het lidmaatschap.
  zondag 13 september 2009 @ 10:39:23 #110
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72692804
quote:
Er is ook naaast de "vrouwen loge' de weefsters een jongeren afdeling genaam Jacques de Molay naar de laatste Groot Meester van de Tempeliers

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_de_Molay

Mijn idee is dat De Bilderberg groep meer een overkoepelende orginisatie voor meerde genootschappen is zoals "The dragon court" en "Le circle" als voorbeeld dit om misvertsanden in utgangspunten te voorkomen.

Over de OOrsprong van de Illuminatie moet je het hebben over Adam WeisHaupt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_Weishaupt

P.S. hier de lInk naar de draad van Merovingian over 'Le Cercle'

Fok primeur: Secret Society -> Le Cercle

[ Bericht 8% gewijzigd door merlin693 op 13-09-2009 10:59:18 ]
pi_72693017
Liggen de termen geestelijke verdieping en verlichting dan niet in elkaars verlengde?

Interessant trouwens Merlin.
  zondag 13 september 2009 @ 10:59:39 #112
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72693164
naar mijn mening wel ja
pi_72693256
Ik ben walgelijke nieuwsgierig van nature dus heb altijd es zo'n open dag willen bezoeken. Maarrrr ik vind het onduidelijk aangegeven waar vrouwen wel of niet welkom zijn (of lid mogen worden). Hoe kan ik dat zien?
Ik vind het ook weer té om nou op te gaan bellen van "Nou u hoort het al, ik ben een vrouw hihihi mag ik?"
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 13 september 2009 @ 11:18:11 #114
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72693517
Zo is er nog een Orde die zijn oorsprong in de vrijmetselaarij heeft .
De Grand master van deze orde is vele jaren Aleister Crowley geweest dit nadat hij vanuit ongenoegen van de in zijn ogen niet ver genoeg gaande ritualen , uit de vrijmestelaarij is getreden.

Later is Hij door Hitler het land uitgezet en door MI5 gebruikt voor occulte oorlogsvoering tegen Hitler

http://en.wikipedia.org/wiki/Ordo_Templi_Orientis

P.S. voor mediaconsument Ron L Hubbart was vroeger een Crowley volgeling
pi_72693596
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:18 schreef merlin693 het volgende:
Zo is er nog een Orde die zijn oorsprong in de vrijmetselaarij heeft .
De Grand master van deze orde is vele jaren Aleister Crowley geweest dit nadat hij vanuit ongenoegen van de in zijn ogen niet ver genoeg gaande ritualen , uit de vrijmestelaarij is getreden.

Later is Hij door Hitler het land uitgezet en door MI5 gebruikt voor occulte oorlogsvoering tegen Hitler

http://en.wikipedia.org/wiki/Ordo_Templi_Orientis

P.S. voor mediaconsument Ron L Hubbart was vroeger een Crowley volgeling
En Crowley was veel bezig met Paganisme toch? Mooi verband overigens.
  zondag 13 september 2009 @ 11:27:43 #116
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72693726
Liber AL vel Legis (The book of law)

http://lib.oto-usa.org/libri/liber0220.html
quote:
“Do what thou wilt shall be the whole of the Law.”

“Love is the law, love under will.”

“There is no law beyond Do what thou wilt.”
The Call of the First Aethyr

[ Bericht 28% gewijzigd door merlin693 op 13-09-2009 11:43:04 ]
  zondag 13 september 2009 @ 11:32:17 #117
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72693828
Zo is er nog een orde die in dit verhaal niet vergeten mag worden , deze orde had zijn oorsprong meer in de alchemistische kijk van het geheel

De Rozenkruisers

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rozenkruisers

Het Pentagram is dan ook onstaan door de 8 jarige cyclus van de planeet Venus aan de hemel te beschrijven
pi_72693870
In hoeverre komen Vrijmetselaarij, Tempeliers, de Heilige Graal en de Oudheid samen eigenlijk? Is er een verband tussen die zaken?
Mr. Prolapse 2009
  zondag 13 september 2009 @ 11:37:52 #119
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72693952
Daar ga ik naar toe Dragorius maar niet te snel (zie mijn Avatar )

Solis Sacerdotibus (dus nog ff doorlezen)

[ Bericht 37% gewijzigd door merlin693 op 13-09-2009 11:46:30 ]
pi_72694241
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:37 schreef merlin693 het volgende:
Daar ga ik naar toe Dragorius maar niet te snel (zie mijn Avatar )

[ afbeelding ]

Solis Sacerdotibus (dus nog ff doorlezen)
Leuke pic idd. Ben benieuwd.

Het eerste dat ik over Asmodeus vond is dit:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')