quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wie kent 'm nog? "En daar word ik voor behandeld.. Ja moeder.. Nee moeder..'
Dat was toch Wim de Bie? Met Kees van Kooten als zijn moeder? Staat me iets van bij.quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Er zitten veel mensen met een iets hogere maatschappelijke positie bij de Vrijm:. omdat dat voor mensen voor mensen met een bredere ontwikkeling meer aansprekend is dan een voetbalclub, over het algemeen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:30 schreef mediaconsument het volgende:
Owja, waarom bekleden de hogere vrijmetselaars, meestal hoge posities binnen de maatschappij?
En, is er een verband tussen scientology en de vrijmetselarij?
Het is geen voortzetting van het studentencoprs.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:28 schreef Neleos het volgende:
Wat voor een types worden nou eigenlijk lid van de vrijmetselarij?
Zijn het vooral hoogopgeleide mensen? Ik heb zelf altijd een beetje het idee dat het een soort voortzetting is van het studentencorps? Of lopen er ook arbeiders en boeren rond?
Bedankt voor het antwoord.quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Er zitten veel mensen met een iets hogere maatschappelijke positie bij de Vrijm:. omdat dat voor mensen voor mensen met een bredere ontwikkeling meer aansprekend is dan een voetbalclub, over het algemeen.
(ok, het klinkt wat elitair als ik het zo zeg. Zo is het beslist niet bedoeld, maar zo werkt het vaak wel in de praktijk)
Ja dat kan zeker. Ik heb weleens gevisiteerd bij loges waar een heel andere sfeer heerste. Er zijn loges waar gezelligheid voorop staat, en waar ze zelfs liever geen bouwstukken hebben die al te ingewikkeld zijn. Er zijn loges waar ze juist wel zoveel mogelijk intellectuele diepte zoeken. 'Vriendjespolitiek' zie je overal wel een beetje. Netwerken gebeurt nu eenmaal overal.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:37 schreef Mwanatabu het volgende:
Gaaf topic trouwens, altijd nieuwsgierig
E_O, heb je het idee dat jouw ervaringen erg gekleurd zijn door alleen die ene loge? Zou het bij andere loges anders kunnen zijn qua diepte, vriendjespolitiek en sfeer?
Ik vind het een geweldig interessant verhaal.. Ik ben er echter nooit toe gekomen om het helemaal te lezen.. Sorry.. Nou ja, ik heb de pdf nog steedsquote:Op zaterdag 12 september 2009 13:22 schreef merlin693 het volgende:
Enneacanthus_Obesu...
Heb je dat boek wat ik je vroeger heb gegeven nog gelezen en zo ja wat vond je ervan ?
soms moeten mensen met een hoge functie nog wat leren, dat klopt jaquote:Op zaterdag 12 september 2009 13:40 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die hoge functies bekleden hiervoor minder concentratie hebben. Hoe hoger de functie, hoe meer verantwoordelijkheden, oftewel verdiensten, en dus minder tijd voor zichzelf.
Daarom ook mijn volgende vraag: Kan Jan met de Pet ook lid worden van de vrijmetselarij?
Het doel van de leden is het zoeken van geestelijke verdieping. Het mysterie van het leven ontdekken, zogezegd..quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:30 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Bedankt voor het antwoord.
Echter volgens mij heb je over mijn andere vraag heengelezen. Wat is het doel van de vrijmetselaars?
Heel goedquote:Op zaterdag 12 september 2009 17:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat was toch Wim de Bie? Met Kees van Kooten als zijn moeder? Staat me iets van bij.
Sorry ot .
Bedankt voor de antwoorden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het doel van de leden is het zoeken van geestelijke verdieping. Het mysterie van het leven ontdekken, zogezegd..
Het doel van de vereniging is dat mogelijk te maken voor haar leden en de voortzetting van de traditie van de Vrijmetselarij.
Dat is wel een hele specifieke vraag .. Ik heb geen idee welke rol de ochtend- of avondster speelt, en ook niet wat de toren van Babel betreft..quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:58 schreef Boswachtertje het volgende:
Ah leuk topic dit.. ben beniewd wat er allemaal besproken wordt.
Zelf 1 keer bij een loge geweest bij een lezing over de toren van Babel, wel interessant om eens zo'n tempel te mogen bezichtigen.
Ik heb vast nog wel wat vragen, maar zal me nu even tot 1 vraag beperken:
Hoe groot is de invloed van Venus binnen de Vrijmetselarij?
Vanuit de tempel van Salomo schijnen namelijk een aantal ritualen te zijn ontwikkeld die samenhangen met de opkomst van de ochtend- en avondster tijdens de wendes..
Voor zover ik weet heeft geestelijke verdieping helemaal niets te maken met de vlakverdeling van de aarde..quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:09 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Bedankt voor de antwoorden.
Mijn volgende vraag, wat heeft de earth grid(volgens mij ook dodeca grid genoemd) te maken met deze geestelijke verdieping?
[ afbeelding ]
Wat bedoel je eigenlijk met geestelijke verdieping? Hoe staat dat overigens in contrast met astrologie?
De reden van dit verhaal zit hem in het feit dat deze vlakverdeling binnen onze realiteit een grote invloed heeft. Dit ook omdat veel gebouwen die met vrijmetselarij symboliek te maken hebben op belangrijke punten naar voren komen. Met als voorbeelden de pyramides van gizeh en de stonehenge.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heeft geestelijke verdieping helemaal niets te maken met de vlakverdeling van de aarde..
Voor zover ik weet is er ook geen verband met astrologie.
Natuurlijk kun je gaan denken aan de zwart/wit geblokte vloer en het 'azuren gewelf'.. (Het plafond van de tempel wordt vaak uitgebeeld als een hemelgewelf 'bezaaid met sterren')
Maar dat zijn associaties die erg ver gaan en die wellicht ook niet juist zijn.
De Vrijmetselarij is bij lange na niet zo oud als de stenencirkel in Stonehenge en de piramides van Gizeh..quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:56 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
De reden van dit verhaal zit hem in het feit dat deze vlakverdeling binnen onze realiteit een grote invloed heeft. Dit ook omdat veel gebouwen die met vrijmetselarij symboliek te maken hebben op belangrijke punten naar voren komen. Met als voorbeelden de pyramides van gizeh en de stonehenge.
Echter heb je gelijk dat ik iets te ver doorschiet misschien, echter daarom de vragen die ik erna stelde.
Wat bedoel jij met geestelijke verdieping? Wat heeft deze verdieping met astrologie te maken? Dit komt namelijk telkens weer naar voren in de rituelen waarover ik gelezen heb.
Ik neem aan dat het geen gezelligheidsclubje is, die toneelstukken houden om nieuwe ervaringen op te doen namelijk. Het doel is me daarom wat onduidelijk.
Waarom komt dit dan naar voren in de symboliek? We kennen de bekende pyramide die op elk dollarbiljet te vinden is bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
De Vrijmetselarij is bij lange na niet zo oud als de stenencirkel in Stonehenge en de piramides van Gizeh..
ook geloof ik niet zo dat gebouwen dat architecten bewust allerlei symbolen in gebouwen verwerken die alleen vanuit de lucht zijn te zien.. Waarom zouden ze?
Het is dus meer een club filosofen, die in principe hetzelfde doen als wij hier doen op dit forum. Echter dan met meer rangorde dan users/mods/admins. Dit verhaal is voor mij lastig te begrijpen om eerlijk te zijn.quote:Geestelijke verdieping is mi. een poging om iets meer van de aard van het bestaan en de zin ervan te begrijpen.
Ik weet nagenoeg niets van astrologie en ik ben het in de Vrijmetselarij nooit tegengekomen.
Bedoel je hiermee niet de Illuminati? Die hebben de piramide-met-oog toch? Vrijmetselaars hebben dat meetkundige teken.quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:41 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Waarom komt dit dan naar voren in de symboliek? We kennen de bekende pyramide die op elk dollarbiljet te vinden is bijvoorbeeld.
Alleen dat teken?quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:44 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Bedoel je hiermee niet de Illuminati? Die hebben de piramide-met-oog toch? Vrijmetselaars hebben dat meetkundige teken.
Voor een deel zijn je vragen al eerder beantwoord, voor het andere deel kun je terecht bij de statuten..quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:36 schreef Oversight het volgende:hoe zat de "organisatiestructuur" in elkaar ?
Wat deed men met meningsverschillen over de betekenis van de vrijmetselaars binnen de maatschappij?
was er een "actie-plan" , met andere woorden, was er een gezamelijk doel dat men graag wilde bereiken?
Hoe, of naar aanleiding waarvan ben je uitgenodigd, of heb je zelf initiatief genomen om erbij te komen?
Was er sprake van een financiele bijdrage?
Heb nog veel meer vragen, maar wil je niet gelijk overladen.....
Dollarbiljetten zijn minder oud dan de Vrijmetselarij, dus dat kan kloppen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:41 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Waarom komt dit dan naar voren in de symboliek? We kennen de bekende pyramide die op elk dollarbiljet te vinden is bijvoorbeeld.
Wanneer zijn de vrijmetselaars ontstaan eigenlijk?
[..]
Het is dus meer een club filosofen, die in principe hetzelfde doen als wij hier doen op dit forum. Echter dan met meer rangorde dan users/mods/admins. Dit verhaal is voor mij lastig te begrijpen om eerlijk te zijn.
De zon, zoals ook op dat voorschoot te zien is, speelt een belangrijke rol.quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:50 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Alleen dat teken?
Merlin postte dit ook al. Daar zit meer symboliek in. Een pentagram heeft dan ook vaak iets met astrologie te maken.
[ afbeelding ]
Volgens mij komt de zon ook naar voren in dergelijke symboliek.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
voor het andere deel kun je terecht bij de statuten..
Volgens mij echt alleen voor mannen, maar op open dagen zijn vrouwen ook welkom.quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:24 schreef Tristessa het volgende:
Is het alleen mannenclub of komen er ook vrouwen?
Ja, dit is een serieuze vraag, ik heb geen idee!
Dus de bilderberg meetings zijn open dagen? Beatrix kwam daar toch?quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:30 schreef ToT het volgende:
[..]
Volgens mij echt alleen voor mannen, maar op open dagen zijn vrouwen ook welkom.
Dat is een twistpunt binnen de Vrijmetselarij.. Oorspronkelijk werden er alleen mannen toegelaten. Maar ja, dat was in een tijd dat vrouwen überhaupt nauwelijks meetelden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:24 schreef Tristessa het volgende:
Is het alleen mannenclub of komen er ook vrouwen?
Was gezellig man:Pquote:Op zaterdag 12 september 2009 20:34 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dus de bilderberg meetings zijn open dagen? Beatrix kwam daar toch?
Jah, die opmerking vond ik ook een redelijk hoog WTF-gehalte hebben!quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Was gezellig man:P
Maar ok, wat is volgens jou het verband tussen de Vrijmetselarij en de Bilderberggroep?
Durf ik niet te zeggen. Weet alleen dat ze vaak in 1 adem genoemd worden. Wat is volgens jou dan dat verband?quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Was gezellig man:P
Maar ok, wat is volgens jou het verband tussen de Vrijmetselarij en de Bilderberggroep?
Naar mijn idee is er geen verband..quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:45 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Durf ik niet te zeggen. Weet alleen dat ze vaak in 1 adem genoemd worden. Wat is volgens jou dan dat verband?
quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ergens kan ik dit beeld wel snappen (want dat was ook mijn ervaring bij de loge die ik heb bezocht), maar waar komen alle 'wilde' verhalen dan vandaan?quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dollarbiljetten zijn minder oud dan de Vrijmetselarij, dus dat kan kloppen.
Het is ook niet heel vreemd dat in sommige zaken Vrijmetselaarssymbolen terug te vinden zijn. De VS waren oorspronkelijk een Engelse kolonie en in die tijd was praktisch de hele gegoede burgerij lid van een loge.
Dus heel wat kolonisten waren Vrijmetselaar.
De eerste Grootloge is opgericht in Londen. In 1717. De voorgeschiedenis gaat terug tot wrs. de 14e eeuw.
Dat was mijn indruk eigenlijk ook.. Het is een combi van een herenclub en een filosofieclub die gezellig iedere week bij elkaar komt om bij te kletsen, een borrel te drinken en van tevoren over een van tevoren bepaald onderwerp lekker te filosoferen. Met alle rituelen en gebruiken vond ik het meer een soort padvinderij voor grote mensen..
Niks mis mee, je kunt er zelfs van leren.. Maar het is in wezen ook niks bijzonders.
Je bedoelt denk ik de Illumuinatiquote:Op zaterdag 12 september 2009 20:45 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Durf ik niet te zeggen. Weet alleen dat ze vaak in 1 adem genoemd worden. Wat is volgens jou dan dat verband?
Die schijnen in het verleden de Vrijmetselarij te hebben overgenomen van binnenuitquote:Op zaterdag 12 september 2009 21:30 schreef Dragorius het volgende:
Je bedoelt denk ik de IllumuinatiEr zijn verschillende groeperingen.
Verwarrend
De zon komt dan ook naar voren in the oval office.quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
De zon, zoals ook op dat voorschoot te zien is, speelt een belangrijke rol.
Ik zei al dat er zomer- en winter St. Jan wordt gevierd, en daar volgt al uit dat licht inderdaad een rol speelt.
Ik kan je alleen antwoorden geven vanuit mijn persoonlijke ervaring.quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:19 schreef nokwanda het volgende:
Zijn jouw antwoorden afhankelijk van de graad waarin je zat. M.a.w. Is de kennis van ritualen en symboliek afhankelijk van de graad waarin je zit?
Is het zo dat mensen in een andere graad zich met heel andere zaken bezighouden? Is dat uberhaupt iets waar je antwoord op kunt geven?
Dat is wel gepoogd rond 1780, een tijdlang is de Orde der Illuminaten gepresenteerd als de 'echte' Vrijmetselarij en er werd geprobeerd hele loges in die organisatie onder te brengen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:31 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Die schijnen in het verleden de Vrijmetselarij te hebben overgenomen van binnenuit
Anderen leden claimen er wel veel in te zien. Voor mij heeft het nooit veel bijzonders betekend. Maar ook dat is een persoonlijke ervaring.quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:41 schreef nokwanda het volgende:
Waarom symboliek gebruiken als het allemaal toch niks betekent?
Hoeveel kost het om lid te mogen zijn?quote:Op zondag 13 september 2009 01:20 schreef Isabeau het volgende:
Hoeveel kost het om lid te mogen zijn? En is je bijdrage bijv. afhankelijk van je inkomen? Ik neem aan dat er geld nodig is voor onderhoud van gebouwen en dergelijke.
Lidmaatschap kost tegenwoordig iets van tussen de 200 en 250 euro per jaar, denk ik. Het is niet inkomensafhankelijk. Echter, als je werkelijk zeer krap zit, dan is er de mogelijkheid van de zg. 'aalmoezenierskas'. Andere leden betalen dan gezamenlijk het lidmaatschap.quote:Op zondag 13 september 2009 01:20 schreef Isabeau het volgende:
Hoeveel kost het om lid te mogen zijn? En is je bijdrage bijv. afhankelijk van je inkomen? Ik neem aan dat er geld nodig is voor onderhoud van gebouwen en dergelijke.
Er is ook naaast de "vrouwen loge' de weefsters een jongeren afdeling genaam Jacques de Molay naar de laatste Groot Meester van de Tempeliersquote:Is het alleen mannenclub of komen er ook vrouwen?
En Crowley was veel bezig met Paganisme toch? Mooi verband overigens.quote:Op zondag 13 september 2009 11:18 schreef merlin693 het volgende:
Zo is er nog een Orde die zijn oorsprong in de vrijmetselaarij heeft .
De Grand master van deze orde is vele jaren Aleister Crowley geweest dit nadat hij vanuit ongenoegen van de in zijn ogen niet ver genoeg gaande ritualen , uit de vrijmestelaarij is getreden.
Later is Hij door Hitler het land uitgezet en door MI5 gebruikt voor occulte oorlogsvoering tegen Hitler
http://en.wikipedia.org/wiki/Ordo_Templi_Orientis
P.S. voor mediaconsument Ron L Hubbart was vroeger een Crowley volgeling
The Call of the First Aethyrquote:“Do what thou wilt shall be the whole of the Law.”
“Love is the law, love under will.”
“There is no law beyond Do what thou wilt.”
Leuke pic idd. Ben benieuwd.quote:Op zondag 13 september 2009 11:37 schreef merlin693 het volgende:
Daar ga ik naar toe Dragorius maar niet te snel (zie mijn Avatar )
[ afbeelding ]
Solis Sacerdotibus (dus nog ff doorlezen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |