De Schotse Rite is zeker een onderdeel van de Nederlandse Vrijmetselarij.quote:Op zondag 13 september 2009 12:18 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Okay dan. Gerichte vraag:
Hoe zit het met de Scottish rite binnen de vrijmetselarij? Adam Weishaupt stond bekend als lid van die rite, net als Pike. Het zou zomaar kunnen dat daarom de link wordt gelegd.
oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...quote:Op zondag 13 september 2009 17:55 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar de comparitie is toch meer dan enkel een lezing? Hij bestaat toch ook uit een aanvangend gedeelte waarin alle zaken rondom de loge worden besproken?
Zo wordt het wel vaak omschreven door veel broeders en zusters.quote:Op zondag 13 september 2009 18:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...
Maar dat maakt het nog niet tot het wezen van de Vrijmetselarij..
Bij ons werden dat soort zaken gewoon aan het begin van een Open Loge besproken en niet tijdens de comparitie zelf.quote:Op zondag 13 september 2009 18:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...
Maar dat maakt het nog niet tot het wezen van de Vrijmetselarij..
Dat zei Banjerkanjer ook.quote:Op zondag 13 september 2009 18:27 schreef huhggh het volgende:
[..]
Bij ons werden dat soort zaken gewoon aan het begin van een Open Loge besproken en niet tijdens de comparitie zelf.
het is heel goed mogelijk dat anderen een andere mening zijn toegedaan.quote:Op zondag 13 september 2009 18:26 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Zo wordt het wel vaak omschreven door veel broeders en zusters.
Natuurlijk bestaan er verschillen in interpretatie wat nu het wezenlijke fundament is. Ikzelf, kan die niet zien in rituelen. Rituelen vormen imho slechts de omlijsting.quote:Op zondag 13 september 2009 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
het is heel goed mogelijk dat anderen een andere mening zijn toegedaan.
Als een lid de comparities heel interessant vindt, en de ritualen minder, dan zou ik me kunnen voorstellen dat voor diegene die werkwijze het wezen van de Vrijmetselarij vormt.
Zowat alles daarvan is te downloaden.quote:Op zondag 13 september 2009 19:03 schreef merlin693 het volgende:
Mag ik een vraag stellen..hoevelen hebben History channel ?
History Channel heeft mooie producties iddquote:Op zondag 13 september 2009 19:05 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Zowat alles daarvan is te downloaden.
Ancient aliens is een aanrader trouwens.
Zonder rituelen is het geen Vrijmetselarij.. Het is heel goed mogelijk om met een clubje mensen wekelijks te conmpareren zonder dat je Vrijmetselaar bent..quote:Op zondag 13 september 2009 19:00 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Natuurlijk bestaan er verschillen in interpretatie wat nu het wezenlijke fundament is. Ikzelf, kan die niet zien in rituelen. Rituelen vormen imho slechts de omlijsting.
Ohw, doen we een quiz?quote:Op zondag 13 september 2009 19:06 schreef merlin693 het volgende:
Wie waren de grondleggers nu als je het verhaal decimeert
Het raakt alleen maar de kern, als je je ten volle bewust bent wat die rituelen inhouden. Ik denk dat velen dat niet eens precies weten allemaal.quote:Op zondag 13 september 2009 19:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zonder rituelen is het geen Vrijmetselarij.. Het is heel goed mogelijk om met een clubje mensen wekelijks te conmpareren zonder dat je Vrijmetselaar bent..
Daarom vind ik de rituelen geen omlijsting maar juist de kern.. Wat ze doen in de tempel, dát is maçonnieke arbeid.
Eensch!quote:Op zondag 13 september 2009 19:05 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Zowat alles daarvan is te downloaden.
Ancient aliens is een aanrader trouwens.
Kun je het dan eens uitleggen voor ons, aub?quote:Op zondag 13 september 2009 19:09 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het raakt alleen maar de kern, als je je ten volle bewust bent wat die rituelen inhouden. Ik denk dat velen dat niet eens precies weten allemaal.
Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen. Het gedetailleerd uitleggen van de rituelen dan.quote:Op zondag 13 september 2009 19:14 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Kun je het dan eens uitleggen voor ons, aub?
Is niet moeilijk, aangezien ons hele leven omgeven is van rituelen en symboliek. Er zijn genoeg mensen die wekelijks de kerk bezoeken en deelnemen aan bepaalde rituelen, zonder dat ze precies weten wat die rituelen betekenen. Ergens weten ze het wel een beetje, maar daar stopt het dan ook.quote:Op zondag 13 september 2009 19:14 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Kun je het dan eens uitleggen voor ons, aub?
quote:Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen.
Ja maar verdiep het dan eens? Schijnbaar ben ik blind voor waar die rituelen dan voor staanquote:Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Is niet moeilijk, aangezien ons hele leven omgeven is van rituelen en symboliek. Er zijn genoeg mensen die wekelijks de kerk bezoeken en deelnemen aan bepaalde rituelen, zonder dat ze precies weten wat die rituelen betekenen. Ergens weten ze het wel een beetje, maar daar stopt het dan ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |