Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?quote:Jezus, dit topic gaat letterlijk alle kanten op behalve over de vrijmetselarij.
Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNWquote:Op zondag 13 september 2009 12:09 schreef merlin693 het volgende:
[..]
Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?
Okay dan. Gerichte vraag:quote:Op zondag 13 september 2009 12:14 schreef huhggh het volgende:
Jullie maken de zaken grotesker en spannender dan ze in werkelijkheid zijn.
De Heilige Graal, Aleister Crowley en de Bilderberg-groep , de Illuminatie en Adam WeisHaupt worden er allemaal met de haren erbij gesleept.
En ik reageer voornamelijk op gerichte vragen, of hele grove onwaarheden/mythes.
Maar ik heb niet de tijd om hele epistels hier neer te pennen.
We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.quote:Op zondag 13 september 2009 12:10 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNW
Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen. Als het inderdaad een grote "geheime club vol snode plannen is" dan zorgen ze wel dat dit niet op Fok! komt. We weten nu ongeveer wat de Vrijmetselaarij in de basis inhoudt, daarom kijken we nu naar het ontstaan, de sleutelfiguren en gebeurtenissen etc.quote:Op zondag 13 september 2009 12:21 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.quote:Op zondag 13 september 2009 12:23 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:36 schreef Oversight het volgende:hoe zit de "organisatiestructuur" in elkaar ?
Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarijquote:Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
quote:Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:
Die krengen zullen goed verstopt zitten.
Dat is ook zo. Daarom heb ik des te meer respect voor degene die de vragen beantwoord. Echter heeft hij een erg moeilijke taak volgens mij.quote:Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarij
Die krengen zullen goed verstopt zitten.
er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugalquote:Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?
http://www.smotj.org/quote:Op zondag 13 september 2009 12:55 schreef merlin693 het volgende:
[..]
er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugal
Uit min hoofd was dit SMOTJ
"The Sovereign Military Order of the Temple of Jerusalem '
Wat had je dan verwacht?quote:Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
Kun jij hier wat meer licht op schijnen.quote:Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?
Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.quote:Op zondag 13 september 2009 13:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht?
Ja, de meeste landen hebben een zg. grootmacht. Dat is een centrale organisatie die alle loges van een land verenigt. Vaak wordt die Grootloge of Grootoosten genoemd. Dat is echter ook de benaming voor de algemene ledenvergadering, waarbij vertegenwoordigers van iedere loge aanwezig zijn.quote:Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef merlin693 het volgende:
E_O
[..]
Kun jij hier wat meer licht op schijnen.
Gezelligheid speelt zeker wel een grote rol.quote:Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.
Je gaat volgens mij ook niet voor de gezelligheid rituelen uitvoeren die te maken hebben met the book of law.
Hiervoor hebben we role playing gamers. Of zijn de vrijmetselaars hiermee te vergelijken?
Dat kan heel verschillend zijn.. Een maçonniek onderwerp.. Wat is de betekenis van de zwart/wit geblokte vloer ofzoiets. Er komen ook wel eens hele andere onderwerp aan bod, ik heb eens een verhaal gehoord van iemand die een bijna-dood ervaring had gehad. Wat ze gemeen hebben is dat ieder onderwerp wel levensbeschouwelijk is.quote:Op zondag 13 september 2009 14:37 schreef Banjerkanjer het volgende:
Welke onderwerpen worden er zoal behandeld bij die comparities? En welk doel hebben comparities eigenlijk? Gebeurt daar nadien nog iets concreets mee?
Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.quote:Op zondag 13 september 2009 16:36 schreef Banjerkanjer het volgende:
Zijn het niet juist die comparities die het wezen van de vrijmetselarij omvatten?
Maar de comparitie is toch meer dan enkel een lezing? Hij bestaat toch ook uit een aanvangend gedeelte waarin alle zaken rondom de loge worden besproken?quote:Op zondag 13 september 2009 17:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.
Zonder comparitie, is de Vrijmetselarij weliswaar verschraald, maar nog steeds Vrijmetselarij.
Zonder de rituelen is de Vrijmetselarij geen Vrijmetselarij meer..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |