abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 september 2009 @ 12:09:39 #126
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72694650
quote:
Jezus, dit topic gaat letterlijk alle kanten op behalve over de vrijmetselarij.
Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Asmodeus

Dus jij wilt eigenlijk zeggen dat het verhaal van het bouwen van de tempel of Solomon niks met vrijmetselaarij te maken heeft ?

Hint voor de rest aangezien ik het vermoeden heb dat hij een broeder is

Hiram Abif was de architect van de tempel of solomon , de eerste ritualen staan in direct verband met dit verhaal

[ Bericht 17% gewijzigd door merlin693 op 13-09-2009 12:15:09 ]
pi_72694664
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:09 schreef merlin693 het volgende:

[..]

Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?
Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNW
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72694756
Jullie maken de zaken grotesker en spannender dan ze in werkelijkheid zijn.
De Heilige Graal, Aleister Crowley en de Bilderberg-groep , de Illuminatie en Adam WeisHaupt worden er allemaal met de haren erbij gesleept.
En ik reageer voornamelijk op gerichte vragen, of hele grove onwaarheden/mythes.
Maar ik heb niet de tijd om hele epistels hier neer te pennen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  zondag 13 september 2009 @ 12:16:43 #129
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72694798
Dat is Patrick Byrne M.A., P.P.G.Reg., P.P.A.G.Soj. niet met je eens
pi_72694841
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:14 schreef huhggh het volgende:
Jullie maken de zaken grotesker en spannender dan ze in werkelijkheid zijn.
De Heilige Graal, Aleister Crowley en de Bilderberg-groep , de Illuminatie en Adam WeisHaupt worden er allemaal met de haren erbij gesleept.
En ik reageer voornamelijk op gerichte vragen, of hele grove onwaarheden/mythes.
Maar ik heb niet de tijd om hele epistels hier neer te pennen.
Okay dan. Gerichte vraag:
Hoe zit het met de Scottish rite binnen de vrijmetselarij? Adam Weishaupt stond bekend als lid van die rite, net als Pike. Het zou zomaar kunnen dat daarom de link wordt gelegd.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_72694894
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:10 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNW
We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72694932
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:21 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.
Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen. Als het inderdaad een grote "geheime club vol snode plannen is" dan zorgen ze wel dat dit niet op Fok! komt. We weten nu ongeveer wat de Vrijmetselaarij in de basis inhoudt, daarom kijken we nu naar het ontstaan, de sleutelfiguren en gebeurtenissen etc.

Interessant toch?
Mr. Prolapse 2009
pi_72695244
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:23 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen.
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  zondag 13 september 2009 @ 12:36:33 #134
19194 Oversight
◢◤
pi_72695265
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:36 schreef Oversight het volgende:
hoe zit de "organisatiestructuur" in elkaar ?

Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?

Wat gebeurt er met het geld, voor zover dat niet in onderhoud en aalmoezenierskas zit?

wie bepaalt de "regels" waaraan men zich houden moet?

wat zijn die regels?
◢◤
pi_72695278
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarij

Die krengen zullen goed verstopt zitten.
Mr. Prolapse 2009
  zondag 13 september 2009 @ 12:39:49 #136
19194 Oversight
◢◤
pi_72695366
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:

Laat duisternis u leiden op uw pad.....
◢◤
pi_72695528
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarij

Dat is ook zo. Daarom heb ik des te meer respect voor degene die de vragen beantwoord. Echter heeft hij een erg moeilijke taak volgens mij.
  zondag 13 september 2009 @ 12:55:08 #138
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72695807
quote:
Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?
er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugal

Uit min hoofd was dit SMOTJ

"The Sovereign Military Order of the Temple of Jerusalem '
pi_72695966
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:55 schreef merlin693 het volgende:

[..]

er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugal

Uit min hoofd was dit SMOTJ

"The Sovereign Military Order of the Temple of Jerusalem '
http://www.smotj.org/

?
  zondag 13 september 2009 @ 13:09:40 #140
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72696274
das de stroming die gelieeerd is aan De Grand Priore van Portugal

Knight Templar is een aparte graad binnen die order geworden
pi_72696334
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Wat had je dan verwacht?
  zondag 13 september 2009 @ 13:16:15 #142
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72696445
E_O
quote:
Kun jij hier wat meer licht op schijnen.
pi_72696449
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat had je dan verwacht?
Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.

Je gaat volgens mij ook niet voor de gezelligheid rituelen uitvoeren die te maken hebben met the book of law.

Hiervoor hebben we role playing gamers. Of zijn de vrijmetselaars hiermee te vergelijken?
pi_72697042
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef merlin693 het volgende:
E_O
[..]

Kun jij hier wat meer licht op schijnen.
Ja, de meeste landen hebben een zg. grootmacht. Dat is een centrale organisatie die alle loges van een land verenigt. Vaak wordt die Grootloge of Grootoosten genoemd. Dat is echter ook de benaming voor de algemene ledenvergadering, waarbij vertegenwoordigers van iedere loge aanwezig zijn.

Staat de organisatiestructuur niet in de statuten, trouwens?
pi_72697625
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.

Je gaat volgens mij ook niet voor de gezelligheid rituelen uitvoeren die te maken hebben met the book of law.

Hiervoor hebben we role playing gamers. Of zijn de vrijmetselaars hiermee te vergelijken?
Gezelligheid speelt zeker wel een grote rol.
Rituelen voer je uit om geestelijke verdieping te ervaren, dat is iets wat je in de kroeg meestal niet vindt.
Het is een beetje een combinatie van een herensociëteit, een filosofieclubje en iets religieus.(Vrijmetselaren zijn religieus maar de Vrijmetselarij is geen religie..)
De compatities, de mogelijkheid tot het uitwisselen van ideeën, ipv. een eenzijdige preek..
Je kunt je ook geborgen voelen in een broederschap. Ze helpen elkaar soms daadwerkelijk, en je kunt er iig. je ei kwijt, in het geval je problemen ervaart, zonder dat je bang hoeft te zijn dat er informatie naar buiten komt.

Een ritueel is zeker een soort rollenspel, maar het is niet te vergelijken met een larp

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 13-09-2009 14:03:27 ]
pi_72699474
Welke onderwerpen worden er zoal behandeld bij die comparities? En welk doel hebben comparities eigenlijk? Gebeurt daar nadien nog iets concreets mee?
pi_72700276
quote:
Op zondag 13 september 2009 14:37 schreef Banjerkanjer het volgende:
Welke onderwerpen worden er zoal behandeld bij die comparities? En welk doel hebben comparities eigenlijk? Gebeurt daar nadien nog iets concreets mee?
Dat kan heel verschillend zijn.. Een maçonniek onderwerp.. Wat is de betekenis van de zwart/wit geblokte vloer ofzoiets. Er komen ook wel eens hele andere onderwerp aan bod, ik heb eens een verhaal gehoord van iemand die een bijna-dood ervaring had gehad. Wat ze gemeen hebben is dat ieder onderwerp wel levensbeschouwelijk is.
Het doel is, een stukje kennis delen met je broeders, die door vragen te stellen en hun eigen inzichten te delen het inzicht van de spreker ook weer groter te maken. Het vergroot je algemene ontwikkeling.
Nadien gebeurt er eigenlijk niets meer mee. Ik geloof dat er wel een keer een verzameling van de mooiste spreekbeurten is uitgebracht, of op het internet is gezet, maar dat is alles.
pi_72701448
Zijn het niet juist die comparities die het wezen van de vrijmetselarij omvatten?
pi_72703948
quote:
Op zondag 13 september 2009 16:36 schreef Banjerkanjer het volgende:
Zijn het niet juist die comparities die het wezen van de vrijmetselarij omvatten?
Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.
Zonder comparitie, is de Vrijmetselarij weliswaar verschraald, maar nog steeds Vrijmetselarij.
Zonder de rituelen is de Vrijmetselarij geen Vrijmetselarij meer..
pi_72704157
quote:
Op zondag 13 september 2009 17:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.
Zonder comparitie, is de Vrijmetselarij weliswaar verschraald, maar nog steeds Vrijmetselarij.
Zonder de rituelen is de Vrijmetselarij geen Vrijmetselarij meer..
Maar de comparitie is toch meer dan enkel een lezing? Hij bestaat toch ook uit een aanvangend gedeelte waarin alle zaken rondom de loge worden besproken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')