Inhoudelijk: ik ben het met je eens dat realiteit en waarheid zéker niet parallel aan elkaar staan, maar dit betekent niet dat Pascal opeens een grote faalhaas is. Dit is een schijnverband wat je probeert te leggen. De oudere filosofen hebben ook theorieën, waar nu in deze tijd ook andere ideeën over bestaan. Dat betekent niet dat deze filosofen zijn afgedaan, er schijnt slechts een ander licht op.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
[..]
Luister, hij kan zoveel bereikt hebben als hij wil, als hij dat beweerd is het gewoon een klein denkend, achterlijk figuur. Hoe je het ook wendt of keert.
En KD ik zal onderbouwen waarom mijn visie van "de waarheid" de enige is die enigszins logisch is.
Als wat jij zegt waar is, dus dat de waarheid altijd parallel is aan de realiteit dan zou dat betekenen dat wij instaat zijn te begrijpen hoe ALLES werkt, je kan namelijk niet een deel van de werkelijkheid begrijpen en een ander deel niet, het is simpel.
De waarheid is ALTIJD wat wij voor correct aannemen, terwijl de realiteit gewoon is, of wij nou snappen hoe het zit of niet.
Dus de heer Pascal kan in zijn eigen tijd blijven met zijn ongekend trieste uitspraak.
En jouw manier van discussiëren KD is ronduit kinderachtig, ik hoop dan ook dat je ooit WERKELIJK het licht zal zien en zal groeien. Dan ben je ook niet zo gefrustreerd omdat mensen je dan niet meer afzetten als een gelovig, klein denkend en arrogante zak.
Je zal nooit je gelijk krijgen wat betreft dit onderwerp, mijn visie is logischer en beter.
Ik ga ook niet meer reageren op een van je kinderachtigereacties waarop je naar alle waarschijnlijkheid weer een of andere dwaas citeert die in feite niks zegt.
Het is jammer KD, want ik dacht dat je meer was dan dit.
"You can't fathom the truth, cause you don't hear me"
Begrijp je wel wat hij zegt? Je overdrijft namelijk nogal.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
[..]
Luister, hij kan zoveel bereikt hebben als hij wil, als hij dat beweerd is het gewoon een klein denkend, achterlijk figuur. Hoe je het ook wendt of keert.
Hoezo is dat de enige logische definitie? Ik vind de definitie 'waarheid is datgene wat overeenkomt met de werkelijkheid' zelf een betere definitie.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
En KD ik zal onderbouwen waarom mijn visie van "de waarheid" de enige is die enigszins logisch is.
Als wat jij zegt waar is, dus dat de waarheid altijd parallel is aan de realiteit dan zou dat betekenen dat wij instaat zijn te begrijpen hoe ALLES werkt, je kan namelijk niet een deel van de werkelijkheid begrijpen en een ander deel niet, het is simpel.
De waarheid is ALTIJD wat wij voor correct aannemen, terwijl de realiteit gewoon is, of wij nou snappen hoe het zit of niet.
http://www.asa3.org/ASA/education/views/reality.htmquote:In the traditional correspondence definition of truth, truth is determined by reality, and a truth-claim is true if it corresponds to the actual state of reality, either now or (for a statement about history) in the past, if it matches the way the world is or was.
Ach, dit neem ik met een korrel zout. Bij jou is het 'ad hominem' na 'ad hominem', ik reageer gewoon normaal.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
Dus de heer Pascal kan in zijn eigen tijd blijven met zijn ongekend trieste uitspraak.
En jouw manier van discussiëren KD is ronduit kinderachtig, ik hoop dan ook dat je ooit WERKELIJK het licht zal zien en zal groeien. Dan ben je ook niet zo gefrustreerd omdat mensen je dan niet meer afzetten als een gelovig, klein denkend en arrogante zak.
quote:Op zondag 13 september 2009 13:26 schreef Xebrozius het volgende:
Let op dames en heren. Ver plassen voor intellectueel gevorderden.
Ga maar een eind uit de buurt staan voordat je nat wordt, want hier worden voor FOK! records gevestigd.quote:Op zondag 13 september 2009 13:26 schreef Xebrozius het volgende:
Let op dames en heren. Ver plassen voor intellectueel gevorderden.
Luister, als we Pascal even buiten beeld houden, immers doet zijn mening er niet toe wat betreft het onderwerp in dit topic.quote:Op zondag 13 september 2009 13:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Begrijp je wel wat hij zegt? Je overdrijft namelijk nogal.
Ik vind 'Pascals wager' niet bepaald een overtuigend argument om te gaan geloven (je kan het immers op van alles toepassen, ook op het Vliegende Spaghettimonster of maar wat te noemen), maar zo verschrikkelijk als jij het nu doet lijken, is het ook weer niet wat hij zegt.
[..]
Hoezo is dat de enige logische definitie? Ik vind de definitie 'waarheid is datgene wat overeenkomt met de werkelijkheid' zelf een betere definitie.
[..]
http://www.asa3.org/ASA/education/views/reality.htm
Maar goed, ik sta in principe ook open voor andere definities, daarvoor is het begrip 'waarheid' te veelzijdig, maar dan moet het wel goed onderbouwd zijn, zoals Iblis doet. Dat is bij jouw definitie niet echt het geval.
[..]
Ach, dit neem ik met een korrel zout. Bij jou is het 'ad hominem' na 'ad hominem', ik reageer gewoon normaal.
Ik reageer alleen met de-smilie als daar reden toe is. En dat is bij jouw infantiele "intelligente mensen zijn niet gelovig"-opmerkingen zeker wel van toepassing.
Wat je gelooft is altijd een keuze, immers als een gelovige voor harde bewijzen komt te staan dat Jezus een oplichter was dan moeten ze de keuze maken, geloof ik dit of geloof ik dat?quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
God heeft in zijn oneindige genade besloten jou geloof toe te bedelen? Lees nog eens goed, voor een beetje gelovige is geloven géén keuze.
Dan is er volgens mij geen sprake meer van geloof. Als je het geloof bewijst, zou je het niet meer hoeven geloven, want dan wéét je het.quote:Op zondag 13 september 2009 18:53 schreef DogTown het volgende:
[..]
God, mocht het bestaan, is dus de enige die kan zeggen dat hij gelooft omdat hij niet anders kan.
[...]
Juist, en dat is mijn punt.quote:Op zondag 13 september 2009 19:09 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dan is er volgens mij geen sprake meer van geloof. Als je het geloof bewijst, zou je het niet meer hoeven geloven, want dan wéét je het.
Waarom haal je er telkens per se 'mensen' bij? De waarheid verandert m.i. niet hoe mensen er ook over denken.quote:Op zondag 13 september 2009 17:27 schreef DogTown het volgende:
[..]
Luister, als we Pascal even buiten beeld houden, immers doet zijn mening er niet toe wat betreft het onderwerp in dit topic.
Jij zegt dat jouw definitie van waarheid logischer is, maar hoe kan het nou logisch zijn dat mensen de realiteit kunnen begrijpen, jij als gelovige zal als geen ander moeten weten dat de werkelijkheid ondoorgrondelijk is, alleen jullie zeggen dan: "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk".
Je kan de realiteit niet controleren aangezien je niet uit deze werkelijkheid kan stappen om na te kijken wat klopt en wat niet, en om die reden hoeven waarheden van mensen niet parallel te liggen met de realiteit.
Het zou je echt goed doen om is wat minder te lezen en wat meer zelf na te gaan denken.
Jij weet alles immers beter, nietwaar?quote:Op zondag 13 september 2009 17:27 schreef DogTown het volgende:
Mensen citeren of links plaatsen slaat kant nog wal KD, want die informatie is simpelweg foutief en ouderwets.
Wat een bullshit toch weer, arrogant mannetje.quote:Op zondag 13 september 2009 17:27 schreef DogTown het volgende:
En ik merk dat je vrijwel nooit ingaat op de werkelijke kwestie wat voor mijn aangeeft dat je niet de hersencapaciteit hebt om nog dieper te gaan.
KD, iets blijven herhalen maakt het niet waar, waarheid is niet parallel aan realiteit, ik heb al duidelijk uitgelegd waarom. Jouw definitie van waarheid is simpelweg incorrect. Je zegt dat "waarheidsclaims" wel veranderenquote:Op zondag 13 september 2009 20:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom haal je er telkens per se 'mensen' bij? De waarheid verandert m.i. niet hoe mensen er ook over denken.
Tweeduizend jaar geleden dachten nog veel mensen dat de aarde plat was. Betekent dat dat het toen 'de waarheid' was dat de aarde plat was? Nee. De waarheid was toen ook al dat de aarde bolvormig is. De waarheid verandert niet mee met de mensen, de waarheid is m.i. niet relatief in die zijn. De 'waarheidclaims' veranderen wel mee met de mensheid, de waarheid zelf niet.
[..]
Jij weet alles immers beter, nietwaar?Wat heb ik geciteerd dat ouderwets was?
[..]
Wat een bullshit toch weer, arrogant mannetje.
Jou gaat het hier niet om de discussie over het onderwerp, maar het simpel ageren tegen een christen. Je vraagt KD om een mening over zijn eventuele geloof in een evolutie, terwijl je zelf het antwoord al geeft. Vervolgens hem arrogant veroordelen op wijsheid en intellect, maar zelf maar een zeer simpele versie hiervan uithangen.quote:Op maandag 14 september 2009 00:06 schreef DogTown het volgende:
[..]
KD, iets blijven herhalen maakt het niet waar, waarheid is niet parallel aan realiteit, ik heb al duidelijk uitgelegd waarom. Jouw definitie van waarheid is simpelweg incorrect. Je zegt dat "waarheidsclaims" wel veranderenkomop KD, je verwacht toch niet dat ik dat serieus als tegenargument accepteer? Is dit groep 5 van de christelijke basisschool? Waarheidsclaims bestaan niet, het is een achterlijk woord waarmee je jezelf zo erg tegenspreekt dat het een huilbui van jou kant waard is, let op:
Als volgens jou de waarheid parallel staat aan de realiteit, hoe kan iemand de waarheid dan "claimen"?
Je zegt dus al zelf dat iemand kan zeggen dat iets waarheid is, wat het dan ook voor een onbepaalde tijd is en dat het dan later opgeheven kan worden en een andere informatie de waarheid wordt.
Terwijl je constant verkondigt dat er maar 1 waarheid isMaar er zijn volgens jouw WEL "waarheidsclaims", wat dus niet mogelijk is als er maar 1 waarheid is. En als je zelfs dat niet snapt dude, dan adviseer ik je gewoon te stoppen met deze discussie, want je wordt gigantisch beperkt, en je hebt een gigantische plaat voor je kop die je hebt gecreëerd door te denken dat intellectueel zijn gelijk staat aan wijs zijn.
Je bent bijna de kerk dude, ik zeg iets logisch, jij zegt iets heel onlogisch wat dan logisch moet zijn.
Het is de waarheid of het is geen waarheid. Maar dat wil nog niet zeggen dat het de realiteit is, en hoe vaak je ook herhaalt dat "waarheid" altijd gelijk staat aan de realiteit, het blijft incorrect.
En hoe kom jij er in godsnaam bij dat het 2000 jaar geleden was dat mensen dachten dat de Aarde plat was, heb je dat van een van je zeer incorrect informatieve websites?
Je bent zeker zo'n hypocriete flikker die naast geloven ook gelooft in de evolutie theorie terwijl dat nou net niet kan, aangezien je dan niet meer GELOOFT. Ben jij zo'n figuur? Want dan moet je echt diep na gaan denken en jezelf evalueren, want dingen passen zich niet aan voor jou KD, het is walgelijk kinderachtig hoe jij probeert dingen recht te praten die krom zijn en altijd krom zullen blijven.
Je probeert profetisch te zijn en rebels alle atheïsten te verslaan net als David Goliath versloeg, maar in feite ben je gewoon een arrogant kereltje met grootheidswaan en een ronduit bekrompen manier van denken.
En vergeet niet antwoord te geven op mijn vraag of je ook in evolutie gelooft? Gewoon om te weten waar ik mee te maken heb hier
Argeren tegen een christen? Je maakt een grapje zeker? Het kwam al vanaf het begin neer op dat er geen waarheid is zoals KD beschrijft, dat hij christen is heeft daar geen fuck mee te maken, maar het verklaart wel waarom hij zo'n beperkt denkvermogen heeft.quote:Op maandag 14 september 2009 00:54 schreef NvM het volgende:
[..]
Jou gaat het hier niet om de discussie over het onderwerp, maar het simpel ageren tegen een christen. Je vraagt KD om een mening over zijn eventuele geloof in een evolutie, terwijl je zelf het antwoord al geeft. Vervolgens hem arrogant veroordelen op wijsheid en intellect, maar zelf maar een zeer simpele versie hiervan uithangen.
Tevens probeer je met grote woorden jouw versie van de waarheid iedereen door de strot te duwen, terwijl juist deze waarheid, het woord waarheid ter discussie staat. Op een fatsoenlijke manier discussiëren lukt veel users hier, maar het is jouw prestatie om hier constant in te falen.
Misschien heb je wel een punt in wat je inhoudelijk krampachtig probeert te communiceren, maar de manier waarop maakt je belachelijk.
Dat ik niets toevoeg aan het onderwerp wat jij zo graag bespreekbaar wilt maken lijkt me vrij simpel. Het niveau waarop jij praat en je KD kwalijk neemt wat je zelf ook doet, je gedragen als een absolutist, geeft mij weinig aantrekkingskracht om me daadwerkelijk in een discussie met jou te mengen. Als iemand het niet met je eens is, ga je namelijk stampen als een klein kind die geen snoepje van zijn moeder krijgt.quote:Op maandag 14 september 2009 02:02 schreef DogTown het volgende:
[..]
Argeren tegen een christen? Je maakt een grapje zeker? Het kwam al vanaf het begin neer op dat er geen waarheid is zoals KD beschrijft, dat hij christen is heeft daar geen fuck mee te maken, maar het verklaart wel waarom hij zo'n beperkt denkvermogen heeft.
Tevens duw ik niet mijn versie door zijn strot, ik duw de enige juiste versie door jullie strot. En tot nu toe is niemand met een legitiem tegen argument gekomen. Als je mijn manier van communiceren krampachtig vindt dan moet je begrijpend leren lezen, want dat ligt toch zeker aan jouw eigen beperkingen.
De enige die zich nu belachelijk maakt ben jij dus, door niks toe te voegen over het onderwerp en je eigen gebreken te tonen.
Ik begrijp niet echt waarom jij het idee hebt dat ik opgefokt ben? Ik irriteer mij niet als dat is wat je denkt.quote:Op maandag 14 september 2009 02:29 schreef NvM het volgende:
[..]
Dat ik niets toevoeg aan het onderwerp wat jij zo graag bespreekbaar wilt maken lijkt me vrij simpel. Het niveau waarop jij praat en je KD kwalijk neemt wat je zelf ook doet, je gedragen als een absolutist, geeft mij weinig aantrekkingskracht om me daadwerkelijk in een discussie met jou te mengen. Als iemand het niet met je eens is, ga je namelijk stampen als een klein kind die geen snoepje van zijn moeder krijgt.
Dat KD het fout heeft in zijn beredenering van de waarheid, kan gebeuren, het is juist de uitdading om daar over te praten, het overtuigen van elkaar. Maar met iemand direct neerzetten als een persoon met beperkt denkvermogen diskwalificeer je jezelf van iedere discussie.
Daarnaast is het bestempelen van een christen als een mens met een beperkt denkvermogen mij té simpel. Het is een té makkelijke manier om van een discussie met een dergelijke persoon af te komen.
Trouwens, de enige ware versie waar jij over spreekt, is juíst het onderwerp van deze discussie. Wat is de ware versie? Daarin kan ik mij meer vinden in jouw visie dan die van KD, maar de manier waarop, is van een waar kinderlijk niveau.
Jouw krampachtig communiceren is heel eenvoudig: je lijkt geestelijk niet in staat om op een fatsoenlijke manier jouw denkwijze over te brengen. Het enige wat je uit je hersenen kan persen is woede en grote woorden. Kun je nog zo stoer doen, de rationale benadering die filosofie veelal heeft, is absoluut niet aan jou besteedt.
Als jouw versie zo nodig de enige ware versie is, waarom dan zo opgefokt?
Hiermee bewijs je perfect dat je beter helemaal niet over de waarheid kunt spreken. Vrijwel alle generaties mensen voor ons hadden namelijk een compleet verkeerd beeld van de waarheid, dus de kans is het grootst dat wij het ook fout hebben.quote:Op zondag 13 september 2009 20:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tweeduizend jaar geleden dachten nog veel mensen dat de aarde plat was. Betekent dat dat het toen 'de waarheid' was dat de aarde plat was? Nee. De waarheid was toen ook al dat de aarde bolvormig is.
Bij wiskunde kun je met zekerheid over waarheden spreken. Bij de natuurkunde slaagt men er in een vrij goed beeld te vormen van dat wat waarschijnlijk waar is. Er is altijd een waarheid, de vraag is of mensen in staat zijn om die te doorgronden, in een wiskundige situatie kunnen wij die vraag met ja beantwoorden, in een natuurkundige omgeving kan men er nu niet zeker van zijn dat de waarheid juist geïnterpreteerd wordt. Ik ben het wel eens met de OP, het relativeren wordt steeds meer een uitweg om kritiek te pareren, dat is niet de bedoeling van relativeren, relativeren moet je doen omdat zaken in perspectief te plaatsen.quote:Op maandag 14 september 2009 02:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hiermee bewijs je perfect dat je beter helemaal niet over de waarheid kunt spreken. Vrijwel alle generaties mensen voor ons hadden namelijk een compleet verkeerd beeld van de waarheid, dus de kans is het grootst dat wij het ook fout hebben.
En in een sociale situatie zijn we de lul.quote:Op maandag 14 september 2009 03:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bij wiskunde kun je met zekerheid over waarheden spreken. Bij de natuurkunde slaagt men er in een vrij goed beeld te vormen van dat wat waarschijnlijk waar is. Er is altijd een waarheid, de vraag is of mensen in staat zijn om die te doorgronden, in een wiskundige situatie kunnen wij die vraag met ja beantwoorden, in een natuurkundige omgeving kan men er nu niet zeker van zijn dat de waarheid juist geïnterpreteerd wordt.
De betwijfel ik. De natuurwetten zijn ook gewoon op mensen van toepassing, zij zijn dus ook met dergelijke wetten te beschrijven.quote:Op maandag 14 september 2009 03:07 schreef Siniti het volgende:
[..]
En in een sociale situatie zijn we de lul.
Waarom veranderen de theorieën binnen sociale wetenschappen dan nog radicaal elke 20 jaar?quote:Op maandag 14 september 2009 03:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De betwijfel ik. De natuurwetten zijn ook gewoon op mensen van toepassing, zij zijn dus ook met dergelijke wetten te beschrijven.
Daar kan je geen sociale situaties mee verklaren.quote:Op maandag 14 september 2009 03:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De betwijfel ik. De natuurwetten zijn ook gewoon op mensen van toepassing, zij zijn dus ook met dergelijke wetten te beschrijven.
Omdat men geen gebruik maakt van natuurkundige theorieën in de sociale theorieën. Dat menselijk gedrag niet verklaarbaar zou zijn vanuit natuurkundig perspectief zou impliceren wat mensen zich kunnen onttrekken aan de natuurwetten. Dat waag ik sterk te betwijfelen.quote:Op maandag 14 september 2009 03:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom veranderen de theorieën binnen sociale wetenschappen dan nog radicaal elke 20 jaar?
Dat bedoel ik dus ook, waarop KD zijn argument dus weer is: Ja maar dat was dan in eerste instantie al niet de waarheid, maar een "waarheidsclaim". Wat in mijn ogen eigenlijk hetzelfde vertelt als mijn theorie maar dan anders verpakt. Hij stelt dat de waarheid en de realiteit niet van elkaar kunnen wijken. Ik stel, omdat de waarheid staat voor informatie die volgens ons correct is, wij zijn een deel van de realiteit,quote:Op maandag 14 september 2009 02:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hiermee bewijs je perfect dat je beter helemaal niet over de waarheid kunt spreken. Vrijwel alle generaties mensen voor ons hadden namelijk een compleet verkeerd beeld van de waarheid, dus de kans is het grootst dat wij het ook fout hebben.
Ook bij wiskunde moet je oppassen. Immers, wiskunde begint altijd met een paar axiomata, en gaat daarmee verder. Zo’n axioma is iets wat – per definitie – niet bewezen kan worden. Verander je zo’n axioma, dan verandert je hele theorie mogelijk mee. Neem b.v. niet-Euclidische geometrie. Het gedrag van parallelle lijnen in Euclidische geometrie is bekend: gegeven een lijn α, en een punt niet op die lijn is er precies één lijn door dat andere punt die α niet snijdt. Maar dat is een axioma. Dat is geen bewijs. Het zou ook kunnen dat er meerdere lijnen zijn, of dat er geen is. De situatie die dat oplevert staat hier:quote:Op maandag 14 september 2009 03:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bij wiskunde kun je met zekerheid over waarheden spreken.
Een inmiddels oude natuurkundige discussie gaat over de interpretatie van de kwantummechanica. Einstein was een realist, en wilde dat de theorie iets beschreef wat er daadwerkelijk was. Die golffuncties moesten niet alleen als rekenmodel bruikbare uitkomsten geven, ze moesten ook kloppen in een diepere betekenis. Anderen, zoals Bohr, hanteerden het meer als rekenmodel. We hebben een functioneel model, maar het zegt niets over hoe het nu is op subatomair niveau.quote:Bij de natuurkunde slaagt men er in een vrij goed beeld te vormen van dat wat waarschijnlijk waar is. Er is altijd een waarheid, de vraag is of mensen in staat zijn om die te doorgronden, in een wiskundige situatie kunnen wij die vraag met ja beantwoorden, in een natuurkundige omgeving kan men er nu niet zeker van zijn dat de waarheid juist geïnterpreteerd wordt. Ik ben het wel eens met de OP, het relativeren wordt steeds meer een uitweg om kritiek te pareren, dat is niet de bedoeling van relativeren, relativeren moet je doen omdat zaken in perspectief te plaatsen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |