abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:06:03 #1
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_72543048
quote:
Jongens van Marokkaanse afkomst die in de gevangenis belanden, hebben verhoudingsgewijs lichtere vergrijpen gepleegd dan jongens van Nederlandse komaf. Waar Nederlandse jongens vaak vastzitten voor zedendelicten, geweldpleging of brandstichting, is er bij Marokkaanse jongens meestal sprake van een vermogensdelict, al dan niet met geweld.

Een rapport dat Gonneke Stevens en Violaine Veen van de Universiteit Utrecht vandaag presenteren, rekent af met een aantal heersende ideeën over Marokkaanse jeugddelinquenten. Vaak worden deze jongens puur en alleen maar weggezet als jonge veelplegers.

Volgens de sociale wetenschapsters is voor het eerst inzicht verkregen in het soort delicten dat deze groep pleegt. Meer dan 80 procent van Marokkaanse jongens zit in een justitiële jeugdinrichting voor een vermogensdelict, tegenover 45 procent bij de Nederlandse groep. Het resterende deel zit vast voor een zwaarder vergrijp.

En dat is niet het enige. Marokkaanse jongens uit beter geïntegreerde gezinnen blijken het vaker aan de stok te krijgen met justitie dan Marokkanen uit armere gezinnen. Opvallend, omdat dit bij de Nederlandse groep precies andersom is. "Mogelijk zijn Marokkanen die deel willen uitmaken van de Nederlandse samenleving, extra gevoelig voor het leven in een maatschappij die weinig positief staat tegenover hun etnische groep. Bij sommige jongens kan dit tot crimineel gedrag leiden", lichtte Stevens toe.

De onderzoeksters namen driehonderd Marokkaanse en Nederlandse gevangenen in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar en hun ouders onder de loep. Deze twee groepen werden ook nog eens vergeleken met vijfhonderd leeftijdsgenoten die niet in een gevangenis zitten.

Voor de verschillen tussen jonge gevangenen van Marokkaanse en Nederlandse komaf zijn meerdere verklaringen mogelijk. Het kan iets zeggen over de delicten van Marokkaanse jongens in het algemeen. Maar het kan ook iets zeggen over justitie; uit eerder onderzoek blijkt dat Marokkanen sneller worden opgepakt dan Nederlandse jongens. Stevens vraagt zich ook af of het justitiële systeem wel even goed werkt voor de Marokkaanse als voor de Nederlandse jongens..
Bron: De FP

Ik vond de titel op de FP alleen wat jammer gekozen! Ik vond juist deze titel, de titel waarop het bericht gebracht werd, wel prikkelend!

Natuurlijk is er behoorlijk wat aan te merken op het onderzoek en de conclusies die er (mijns inziens te gemakkelijk) uit worden getrokken, maar for the sake of the argument:

- Kun je hier namelijk 'de Islam' en 'de Moslims' de schuld van geven als het juist de modernere en beter geïntegreerde Marokkaan is die voor problemen zorgt.
- Kun je deze jongeren wel 'terugsturen' als ze juist wat meer naar Nederland trekken dan naar hun 'moederland'.

En misschien nog wel de belangrijkste;
-Wat kun je doen om niet het hele zooitje op deze manier 'beter' te laten integreren, maar vooral deze 'tussenstap?' over te laten slaan!?!

[ Bericht 0% gewijzigd door paddy op 09-09-2009 00:48:53 ]
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:15:52 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_72543203
quote:
Meer dan 80 procent van Marokkaanse jongens zit in een justitiële jeugdinrichting
Gezien hoeveel er nog op straat rotzooi schoppen, geloof ik niet dat meer dan 80% vast zit...
censuur :O
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:20:45 #3
116015 SicSicSics
pi_72543286
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Gezien hoeveel er nog op straat rotzooi schoppen, geloof ik niet dat meer dan 80% vast zit...

Dan moet je de zin afmaken! Maar ok, hij staat er wat krom.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:25:06 #4
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_72543377
Interessant onderzoek waarbij heel veel vraagtekens te zetten zijn. Bijvoorbeeld vermogensdelicten als inbraak, overvallen, tasjesroof en andere vormen van beroving als lichte criminaliteit wegzetten tegen de zogenaamde zwaardere criminaliteit als zedendelicten, brandstichting en geweldpleging vind ik wat discutabel.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:26:28 #5
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_72543415
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat staat ook niet in de tekst
quote:
Meer dan 80 procent van Marokkaanse jongens zit in een justitiële jeugdinrichting voor een vermogensdelict
Er staat helemaal niet in de tekst hoe de populatie verhoudingen in en buiten de jeugdinrichtingen zijn.
Dat is ook het manco was waarschijnlijk niet het doel van dit onderzoek.
Er is alleen onderzocht waarom mensen vastzitten.
De populatieverhoudingen zouden toch ook gewoon via het CBS of iets dergelijks bekend moeten zijn.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:32:19 #6
116015 SicSicSics
pi_72543531
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:25 schreef Dwersdriever het volgende:
Interessant onderzoek waarbij heel veel vraagtekens te zetten zijn.
Ik zou ook wel willen weten op wat voor manier ze 'beter zijn geïntegreerd'. Spreken ze beter Nederlands, fietsen ze vaker zonder licht door rood of bakken ze 1 keer in de maand een stapel pannenkoeken?

De classificatie van delicten heb ik niet zoveel op aan te merken, ik vind het interessanter om te kijken naar 'waarom'? Waar komt het vandaan? Waarom worden ze, als ze zich beter verdiepen in de Nederlandse samenleving, opeens crimineler.
Fine, fuck you then!
pi_72543603
Jammer dat de TS het belangrijkste nieuws heeft genegeerd, dat doet de FP beter.
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:37:50 #8
79262 Dwersdriever
pi_72543635
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:32 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik zou ook wel willen weten op wat voor manier ze 'beter zijn geïntegreerd'. Spreken ze beter Nederlands, fietsen ze vaker zonder licht door rood of bakken ze 1 keer in de maand een stapel pannenkoeken?
Het onderzoek wordt vanmiddag gepresenteerd, dan zal wel meer duidelijk worden.

http://www.nicis.nl/nicis(...)linquenten_1007.html

Wat ik begrijp uit een artikel in De Volkskrant gaat het inderdaad om jongens die zelf hoofdzakelijk Nederlands spreken en waar thuis Nederlands ook de voertaal is.
We Came A Long Time Ago
pi_72543659
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:32 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De classificatie van delicten heb ik niet zoveel op aan te merken, ik vind het interessanter om te kijken naar 'waarom'? Waar komt het vandaan? Waarom worden ze, als ze zich beter verdiepen in de Nederlandse samenleving, opeens crimineler.
Misschien wel omdat ze dan tot de conclusie komen dat ze ook een meer westers leven willen gaan leiden. En om voluit te kunnen profiteren van een boel gezelligheid heb je vaak geld nodig. en als je dat niet hebt, of je kunt er niet op een eerlijke manier aan komen, zoek je andere wegen.
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:40:10 #10
116015 SicSicSics
pi_72543682
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:35 schreef SCH het volgende:
Jammer dat de TS het belangrijkste nieuws heeft genegeerd, dat doet de FP beter.
Je bedoelt dat wat er in de eerste alinea staat? Dat staat er toch nog steeds? Ik heb het alleen uit de titel gehouden en daaronder zelfs nog uitgelegd waarom...
Fine, fuck you then!
pi_72543691
Dit onderzoek kan meteen de prullenmand in. Weer zo'n geval van "Wij van WC-eend adviseren WC-eend".
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:40:43 #12
79262 Dwersdriever
pi_72543698
Het artikel uit De Volkskrant van vanmorgen biedt veel extra informatie.
quote:
Volgens onderzoekers blijken Marokkaanse verdachten van misdrijven zich vaker gediscrimineerd te voelen dan gemiddelde Marokkaanse jongens.

UTRECHT De uitkomsten van hun onderzoek naar criminele Marokkaanse jongens staan lijnrecht tegenover de stelling: 'Ze moeten maar integreren, dan komt het allemaal goed'. Ze druisen ook in tegen de vaak aangehaalde theorie dat mensen die zich sociaal verbonden voelen met een gemeenschap, minder vaak een misdrijf plegen omdat ze veel te verliezen hebben.

Dat gaat allemaal niet op voor Marokkaanse minderjarige verdachten, die juist meer dan gemiddelde Marokkaanse jongens geïntegreerd zijn in Nederland. Dit blijkt uit het onderzoek 'Marokkaanse jeugddelinquenten: een klasse apart?' van de afdeling Algemene Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.

De bevindingen sluiten wel aan bij een andere theorie: dat juist migranten die hun best doen snel te integreren, meer last hebben van discriminatie en vooroordelen. De onderzochte groep Marokkaanse verdachten bleek zich vaker gediscrimineerd te voelen dan gemiddelde Marokkaanse jongens.

Onderzoeksleider en universitair docent Gonneke StevensZe verwijst naar de theorie dat leden van een etnische minderheid die snel willen integreren, meer geconfronteerd kunnen worden met vooroordelen en discriminatie. Als ze merken dat hun inspanningen om deel uit te maken van de samenleving geen resultaten opleveren, zou dit bij sommige jongeren kunnen leiden tot criminaliteit. 'Ik ga vervolgonderzoek doen met de vraag: wat doet het met jongens, als zij gediscrimineerd worden?'

Relatief veel minderjarige Marokkaanse jongens belanden in de cel. Het aantal criminele verdachten op 100 autochtone jongeren tussen de 12 en 18 jaar bedraagt 1,3. Op 100 Marokkaanse jongeren van die leeftijd is dat 6,5, zo blijkt uit eerder onderzoek. Er is een 'ongekende aandacht' voor de criminaliteit van deze groep, vanwege de 'maatschappelijke onrust' door incidenten in zwembaden, bussen en wijken, merken de onderzoekers Gonneke Stevens en Violaine Veen op. De laatste promoveert volgend jaar op een uitwerking van het onderzoek. Maar, constateren zij, er is ook 'opvallend weinig kennis' over de redenen van deze oververtegenwoordiging in de misdaadstatistieken. Onderzoek waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen criminele en niet-criminele Nederlandse en Marokkaanse jongens is schaars. Vandaar dit onderzoek, zeggen ze.

In de vroege jaren negentig van de vorige eeuw waren Marokkaanse jongens ook al oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken. En toen werd er nog nauwelijks negatief over Marokkanen gesproken. Stevens en Veen benadrukken dat er natuurlijk meer factoren zijn voor crimineel gedrag. Maar de criminaliteit van deze groep louter verklaren uit de lage sociaal-economische status van de Marokkaanse jongens blijkt, volgens de onderzoekers, in elk geval niet afdoende.

Belangrijk is ook de relatie van een tiener met zijn moeder. Bij Marokkaanse gezinnen is er vaker minder affectie in de relatie tussen moeder en zoon en houdt de moeder minder toezicht dan in Nederlandse gezinnen. Ook een deel van de Marokkaanse jongens die verdacht worden van een misdrijf, heeft een slechte relatie met zijn moeder. Maar dat percentage verschilt niet veel van het algemeen gemiddelde bij Marokkanen, ongeveer 13 procent.

Bij Nederlandse gezinnen is minder affectie tussen moeder en zoon veel meer een bepalende factor voor crimineel gedrag. In het algemeen heeft 1 procent van de Nederlandse jongens een slechte relatie met de moeder. Maar bij jongens in voorlopige hechtenis is het aandeel aanzienlijk hoger: 9 procent.

Het gaat maar om 13 procent van de Marokkaanse gezinnen, benadrukken de onderzoekers. Dat percentage rechtvaardigt volgens hen niet het bestaande idee dat de problematiek van Marokkaanse jeugd opgelost zou kunnen worden door alleen opvoedingsondersteuning voor Marokkaanse gezinnen.

De onderzoekers vonden het ook opvallend dat de Marokkaanse jongens in voorlopige hechtenis minder ernstige delicten hadden gepleegd dat de Nederlandse, en dat ze minder psychische problemen hebben. Meer dan 80 procent van de Marokkaanse jongens zat vast voor een vermogensdelict met of zonder geweld, zoals diefstal of straatroof, tegenover nog geen 50 procent van de Nederlandse verdachten. De Nederlandse verdachten scoorden aanmerkelijk hoger op geweld, zedenzaken en brandstichting.

Vervolgonderzoek is nodig. 'Er is nog te weinig grootschalig onderzoek gedaan naar deze groep. Goed onderzoek is belangrijk om te kijken hoe we het probleem kunnen verklaren en hoe dat moet worden aangepakt', aldus Stevens.

Bijna alle justitiële jeugdinrichtingen hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Stevens vond het opvallend dat Marokkaanse ouders bereidwilliger waren aan het onderzoek mee te werken dan de Nederlandse.
We Came A Long Time Ago
pi_72543769
*knip*

[ Bericht 99% gewijzigd door Frutsel op 08-09-2009 09:47:17 (blijf dan maar weg) ]
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:45:56 #14
79262 Dwersdriever
pi_72543823
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de stelling dat jongeren die zich in een jeugdinrichting bevinden zich vaker gediscrimineerd vinden. Dat klinkt toch een beetje als zoeken naar een excuus. Een standaardreflex. Ik ben benieuwd of die nuancering in het volledige onderzoek terug te vinden is. In de mediateksten lijkt het erop alsof de onderzoekers die gevoelens klakkeloos als oprecht beschouwen en gebruiken voor redelijk vergaande conclusies.
We Came A Long Time Ago
pi_72543828
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:43 schreef bwgrainer het volgende:

Je moet die onderzoekers tegenwoordig ook alles voorkauwen.
Ik denk niet dat jij nu begrijpt waarover het gaat.
Geeft niks, het is nog vroeg.

[ Bericht 19% gewijzigd door Frutsel op 08-09-2009 09:47:42 (quote aangepast) ]
pi_72543862
*knip*

[ Bericht 97% gewijzigd door Frutsel op 08-09-2009 09:50:19 (zoals ik zei: blijf dan maar weg. Klagen kan in FB) ]
pi_72543878
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:45 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de stelling dat jongeren die zich in een jeugdinrichting bevinden zich vaker gediscrimineerd vinden. Dat klinkt toch een beetje als zoeken naar een excuus. Een standaardreflex. Ik ben benieuwd of die nuancering in het volledige onderzoek terug te vinden is. In de mediateksten lijkt het erop alsof de onderzoekers die gevoelens klakkeloos als oprecht beschouwen en gebruiken voor redelijk vergaande conclusies.
Je hebt dat met moslims, maar bij mij in de omgeving ook met mensen die in bepaalde wijken/straten wonen. Ze halen iets uit wat niet door de beugel kan en als er dan eens wordt opgetreden zoeken ze de schuld bij de overheid, want die discrimineert.
ik ken voetbalclubs waarbij vaak wedstrijden uit de hand lopen, omdat de heren niet tegen hun verlies kunnen. Ze belagen vervolgens schedsrechters en tegenstanders en kijken er gek van op dat ze niet geliefd zijn: "Ze moeten ons altijd hebben!"
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:53:52 #18
116015 SicSicSics
pi_72543962
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:40 schreef bwgrainer het volgende:
Dit onderzoek kan meteen de prullenmand in. Weer zo'n geval van "Wij van WC-eend adviseren WC-eend".
Dit is toch geen onderzoek van Marokkanen over Marokkanen? En voor die door fok opmerking die je later maakt heb je helemaal geen onderzoek om het te staven...

@Dwersdriever:
Bedankt voor het VK artikel, dit is inderdaad wat completer. Hoewel het volstaat met nog meer dingen die bij mij eigenlijk alleen maar vragen oproepen... Het is inderdaad ook belangrijk om te weten wat nou de waarde is van een 'we worden gediscrimineerd en daarom ga ik stelen' verdediging.

Ook de 'zij hebben het, wij willen het' redenatie is op zich wel te verklaren, maar waarom word er dan (veel vaker dan bij andere groepen) gekozen voor de korte termijn oplossing van stelen en niet voor de wat langere, maar efficiëntere 'werken' oplossing.
Fine, fuck you then!
pi_72543983
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:53 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dit is toch geen onderzoek van Marokkanen over Marokkanen?
Jawel. Vanmorgen heeft een Marokkaanse onderzoeker dit onderzoek toegelicht op teevee.
pi_72544018
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:54 schreef bwgrainer het volgende:
Jawel. Vanmorgen heeft een Marokkaanse onderzoeker dit onderzoek toegelicht op teevee.
Dus als Balkenende een onderzoek van het CPB toelicht, is het onderzoekg edaan door Balkenende en niet door het CPB?

Goh, weer wat nieuws geleerd.
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:57:26 #21
116015 SicSicSics
pi_72544029
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:54 schreef bwgrainer het volgende:
Gonneke Stevens en Violaine Veen?
Fine, fuck you then!
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:58:49 #22
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_72544055
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:45 schreef Dwersdriever het volgende:
Misschien is het juist een teken dat ze, als de meeste criminelen, weinig verantwoordelijkheidsgevoel kennen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_72544210
Wat ik me afvraag, werken met procenten is leuk, maar de absolute aantallen dan? Het soort delict is "op zijn hoogst" interessant maar zegt niks over de verhoudingen of over de aantallen.

Eigenlijk wil het niet zoveel zeggen, enkel dat het vooral op geld (macht?) berust lijkt te zijn en meer nog niet... Maar zulk onderzoek naar cijfers wordt vast verafschuwd?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:11:54 #24
79262 Dwersdriever
pi_72544312
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:07 schreef Dragorius het volgende:
Wat ik me afvraag, werken met procenten is leuk, maar de absolute aantallen dan? Het soort delict is "op zijn hoogst" interessant maar zegt niks over de verhoudingen of over de aantallen.

Eigenlijk wil het niet zoveel zeggen, enkel dat het vooral op geld (macht?) berust lijkt te zijn en meer nog niet... Maar zulk onderzoek naar cijfers wordt vast verafschuwd?
Marokkaanse jongens komen relatief gezien vijf keer zo vaak in aanraking met de politie als autochtone jongeren. Er zijn in Nederland echter nog altijd aanzienlijk meer autochtone jongeren dan Marokkaanse jongeren, dus in absolute zin zullen autochtonen in de meeste misdrijven de boventoon voeren.
We Came A Long Time Ago
pi_72544345
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:11 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Marokkaanse jongens komen relatief gezien vijf keer zo vaak in aanraking met de politie als autochtone jongeren. Er zijn in Nederland echter nog altijd aanzienlijk meer autochtone jongeren dan Marokkaanse jongeren, dus in absolute zin zullen autochtonen in de meeste misdrijven de boventoon voeren.
Ok Maar inderdaad, ik doel dus op de absolute aantallen zoals nu aanwezig in gevangenissen. En dan leeftijd. En op basis daarvan kun je kijken > waar ligt het aan?

Je kunt een probleem niet aanpakken als je de oorzaak niet kent. Zoals je ook geen behandeling kan voorschrijven zonder een goede diagnose te stellen
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:20:19 #26
116015 SicSicSics
pi_72544470
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:13 schreef Dragorius het volgende:
Je kunt een probleem niet aanpakken als je de oorzaak niet kent. Zoals je ook geen behandeling kan voorschrijven zonder een goede diagnose te stellen
Dat klopt natuurlijk. In dit onderzoek worden er naar mijn idee alleen geen echte oorzaken aangedragen, hoewel het wel, in mijn ogen, de veel gehoorde 'Moslims zijn slecht en hebben geen respect!' redenatie ontkracht.

Ook de 'Ze moeten eens integreren, dan komt alles goed!' redenaties lijken me te gemakkelijk als je naar de resultaten van dit onderzoek kijkt.

Helaas biedt dit onderzoek geen oplossingen. maar misschien dat we wel serieus dichter bij een echte oplossing kunnen komen dan constant maar hun geboorte, geloof en afkomst als schuldige factoren aan te dragen.
Fine, fuck you then!
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:24:27 #27
79262 Dwersdriever
pi_72544549
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:13 schreef Dragorius het volgende:
Volgens de onderzoekers is het voor het eerst dat de groep Marokkaanse jongeren wordt vergeleken met een groep autochone jongeren. Dat zou dus de basis kunnen vormen voor zo'n diagnose.

Het is uit ander onderzoek onder meer bekend dat Marokkaanse jongeren relatief veel geld uitgeven aan kleding en andere statusverhogende producten. Dat zou het relatief hoge percentage vermogensdelicten kunnen verklaren. Ik heb in ieder geval erg veel moeite met de 'discriminatie'-uitleg. Doorgeschoten materialisme lijkt me een acceptabelere uitleg.
We Came A Long Time Ago
pi_72544590
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:20 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat klopt natuurlijk. In dit onderzoek worden er naar mijn idee alleen geen echte oorzaken aangedragen, hoewel het wel, in mijn ogen, de veel gehoorde 'Moslims zijn slecht en hebben geen respect!' redenatie ontkracht.

Ook de 'Ze moeten eens integreren, dan komt alles goed!' redenaties lijken me te gemakkelijk als je naar de resultaten van dit onderzoek kijkt.

Helaas biedt dit onderzoek geen oplossingen. maar misschien dat we wel serieus dichter bij een echte oplossing kunnen komen dan constant maar hun geboorte, geloof en afkomst als schuldige factoren aan te dragen.
Nou, even eerlijk gezegd zegt dit onderzoek mij bar weinig, omdat de onderzoekers een waardeoordeel hangen aan zaken als beroving en die minder erg vinden dan geweldpleging of brandstichting. En dat is raar, want beide misdrijven zijn zwaar. Waarom zou beroving (dat gaat echt niet met respect of met liefde gepaard hoor ) Anders zijn dan brandstichting?

Het wil krampachtig iets aantonen lijkt het, terwijl ik dat helemaal niet interessant vind... Echt, afkomst etc. maakt mij geen zak uit. Zoek waar de problemen zitten (leeftijdsgroep, gedrag etc.) en pak dat aan. Dit voelt meer als een rapport om de zaken wat te "verlichten" zo van > ach het is maar beroving, dat is toch veel minder erg dan een boom in de fik zetten?
En wat zal absoluut en procentueel gezien vaker voorkomen? Beroving of dusdanig ernstige brandstichting dat er gevangenisstrat tegenover staat?
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:27:02 #29
79262 Dwersdriever
pi_72544598
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:20 schreef SicSicSics het volgende:
Zijn er werkelijk serieuze onderzoeken die een verband leggen tussen geloof en criminaliteit? Ik heb die in ieder geval nooit gezien. Dat is meer populistische praat.
We Came A Long Time Ago
pi_72544652
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:24 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Volgens de onderzoekers is het voor het eerst dat de groep Marokkaanse jongeren wordt vergeleken met een groep autochone jongeren. Dat zou dus de basis kunnen vormen voor zo'n diagnose.

Het is uit ander onderzoek onder meer bekend dat Marokkaanse jongeren relatief veel geld uitgeven aan kleding en andere statusverhogende producten. Dat zou het relatief hoge percentage vermogensdelicten kunnen verklaren. Ik heb in ieder geval erg veel moeite met de 'discriminatie'-uitleg. Doorgeschoten materialisme lijkt me een acceptabelere uitleg.
Je kunt het niet ontkennen dat Marokkanen meestal afkomstig zijn uit milieus waar minder geld aanwezig is. Om zich daarbinnen te onderscheiden is geld dus een goed middel. Ik voel wel wat voor dat doorgeschoten materialisme. Vergelijk het met die ghettorappers uit Amerika die de meest idiote streken uithalen om te pronken met hun rijkdom. Het is niet voor niets dat veel jongeren zich met die lui identificeren.
pi_72544763
Ik vind het onderzoek niet echt representatief. Ook is het bekend dat de politie bepaalde Marokkaanse probleemwijken het liefst mijdt en er met een grote boog omheen rijdt. Wat jongeren in die wijken flikken, wordt lang niet allemaal opgespoord en bestraft.

Verder bestaat er in een welvarend land als Nederland geen enkele aanleiding om crimineel gedrag te verklaren, of erger, goed te praten.
pi_72544801
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:29 schreef uiterstaardig het volgende:

[..]

Je kunt het niet ontkennen dat Marokkanen meestal afkomstig zijn uit milieus waar minder geld aanwezig is. Om zich daarbinnen te onderscheiden is geld dus een goed middel. Ik voel wel wat voor dat doorgeschoten materialisme. Vergelijk het met die ghettorappers uit Amerika die de meest idiote streken uithalen om te pronken met hun rijkdom. Het is niet voor niets dat veel jongeren zich met die lui identificeren.
Tja. Zo werkt het ook en je hebt 100% reden om dat aan te kaarten.

Maarrrr...

Je kunt het moeilijk onomstotelijk bewijzen, dus gaat er 50% af.
Tevens is de toon discriminerend en gaat er nog eens 45% af.

Blijft er 5% over als reden om het aan te kaarten en dus mag het niet gezegt worden.
Terwijl het nog steeds 100% waar kan zijn.
En zo werkt het langzamerhand hier. Iets te gevoelig? Iets niet bewezen? Dan kop dicht houden.
Terwijl die allochtonen niets te gek is om respect en anti discriminatie af te dwingen moeten autochtonen alles 5x afwegen voor ze iets zeggen.
pi_72544808
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:35 schreef isogram het volgende:
Ik vind het onderzoek niet echt representatief. Ook is het bekend dat de politie bepaalde Marokkaanse probleemwijken het liefst mijdt en er met een grote boog omheen rijdt. Wat jongeren in die wijken flikken, wordt lang niet allemaal opgespoord en bestraft.

Verder bestaat er in een welvarend land als Nederland geen enkele aanleiding om crimineel gedrag te verklaren, of erger, goed te praten.
Er zijn ook wel andere wijken waar ze niet komen, hoor.
En de inkomensverschillen zijn echt heel groot, ook al is dit land welvarend.
pi_72544838
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:37 schreef uiterstaardig het volgende:

[..]

Er zijn ook wel andere wijken waar ze niet komen, hoor.
En de inkomensverschillen zijn echt heel groot, ook al is dit land welvarend.
Nog steeds geen excuus of rechtvaardiging voor crimineel gedrag.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:41:51 #35
116015 SicSicSics
pi_72544877
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:26 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Nou, even eerlijk gezegd zegt dit onderzoek mij bar weinig, omdat de onderzoekers een waardeoordeel hangen aan zaken als beroving en die minder erg vinden dan geweldpleging of brandstichting. En dat is raar, want beide misdrijven zijn zwaar. Waarom zou beroving (dat gaat echt niet met respect of met liefde gepaard hoor ) Anders zijn dan brandstichting?

Het wil krampachtig iets aantonen lijkt het, terwijl ik dat helemaal niet interessant vind... Echt, afkomst etc. maakt mij geen zak uit. Zoek waar de problemen zitten (leeftijdsgroep, gedrag etc.) en pak dat aan. Dit voelt meer als een rapport om de zaken wat te "verlichten" zo van > ach het is maar beroving, dat is toch veel minder erg dan een boom in de fik zetten?
En wat zal absoluut en procentueel gezien vaker voorkomen? Beroving of dusdanig ernstige brandstichting dat er gevangenisstrat tegenover staat?
Daarom had ik ook wat meer moeite met de titel 'lichtere vergrijpen' en vind ik dat aspect een beetje duaal en niet zo interessant. Wat wel interessant is, in mijn ogen, is het feit dat er nu eindelijk eens niet krampachtig ontkend word dat Marokkaanse jongeren onevenredig vaak in aanraking komen met de politie. Ik denk dat het onderkennen hiervan mee kan helpen aan de oplossing.
Fine, fuck you then!
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:48:06 #36
79262 Dwersdriever
pi_72545000
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:29 schreef uiterstaardig het volgende:

[..]

Je kunt het niet ontkennen dat Marokkanen meestal afkomstig zijn uit milieus waar minder geld aanwezig is. Om zich daarbinnen te onderscheiden is geld dus een goed middel. Ik voel wel wat voor dat doorgeschoten materialisme.
Criminaliteit is de snelste weg naar snel geld. Marokkaanse jongeren die meer deelnemen aan de Nederlandse maatschappij zullen wellicht eerder in aanraking komen met het materialistische deel van onze samenleving (dure kleding, stoere scooters, mooie juwelen) dus dat past wel in dit onderzoek. Veel blanke criminaliteit lijkt voort te komen uit baldadigheid en alcoholgebruik. Hoewel doorgeschoten materialisme in de blanke onderklasse denk ik net zo veel voorkomt als bij Marokkaanse jongeren.
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:51:34 #37
79262 Dwersdriever
pi_72545069
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:41 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Daarom had ik ook wat meer moeite met de titel 'lichtere vergrijpen' en vind ik dat aspect een beetje duaal en niet zo interessant. Wat wel interessant is, in mijn ogen, is het feit dat er nu eindelijk eens niet krampachtig ontkend word dat Marokkaanse jongeren onevenredig vaak in aanraking komen met de politie. Ik denk dat het onderkennen hiervan mee kan helpen aan de oplossing.
Volgens mij wordt dat al enkele jaren door niemand meer ontkend. Die cijfers zijn gewoon breed beschikbaar en vormen de basis voor veel beleid. Of dat beleid ook deugt, is een andere discussie. Maar van ontkenning is al lang geen sprake meer.

Dit onderzoek gaat daar helemaal niet over. Het is een kwalitatief vergelijkend onderzoek, geen kwantitatief vergelijkende studie. Het gaat over de verschillen in 'wat' en het 'waarom' tussen groepen criminele marokkanen, niet-criminele marokkanen en criminele autochtonen.
We Came A Long Time Ago
pi_72545146
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:48 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Criminaliteit is de snelste weg naar snel geld. Marokkaanse jongeren die meer deelnemen aan de Nederlandse maatschappij zullen wellicht eerder in aanraking komen met het materialistische deel van onze samenleving (dure kleding, stoere scooters, mooie juwelen) dus dat past wel in dit onderzoek. Veel blanke criminaliteit lijkt voort te komen uit baldadigheid en alcoholgebruik. Hoewel doorgeschoten materialisme in de blanke onderklasse denk ik net zo veel voorkomt als bij Marokkaanse jongeren.
Denk dat dit wel zo'n beetje klopt. Maakt volgens mij de presentatie van het onderzoek op zijn minst een beetje raar. Want voor de samenleving is een groep die gewelddadige overvallen pleegt een stuk belastender dan geweld dat in de huiselijke kring gebeurt. Maakt de daders niet beter, maar het maakt voor de samenleving in z'n totaliteit wel dat het één een groter maatschappelijk probleem is dan het ander.

Ik heb trouwens ook wel het idee al langer dat juist die crimineeltjes redelijk geïntegreerd zijn, alleen niet op een heel positieve manier. Verder geloof ik er niks van dat de integratie-drang zorgt voor meer discriminatie.
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:57:02 #39
79262 Dwersdriever
pi_72545192
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:55 schreef HiZ het volgende:

[..]

Denk dat dit wel zo'n beetje klopt. Maakt volgens mij de presentatie van het onderzoek op zijn minst een beetje raar. Want voor de samenleving is een groep die gewelddadige overvallen pleegt een stuk belastender dan geweld dat in de huiselijke kring gebeurt. Maakt de daders niet beter, maar het maakt voor de samenleving in z'n totaliteit wel dat het één een groter maatschappelijk probleem is dan het ander.
Die nuance maakte ik ook al in mijn eerste reactie in dit topic. Vind de verdeling tussen lichte en zware delicten erg discutabel. Maar wellicht wordt dat in het hele rapport wat beter toegelicht.
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:57:45 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_72545210
hihi, geestig onderzoekje. zo dan wordt het nu weer tijd om de echte cijfers te tonen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_72545289
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:57 schreef zoalshetis het volgende:
hihi, geestig onderzoekje. zo dan wordt het nu weer tijd om de echte cijfers te tonen.
pi_72545306
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:55 schreef HiZ het volgende:

Verder geloof ik er niks van dat de integratie-drang zorgt voor meer discriminatie.
Want?
  dinsdag 8 september 2009 @ 11:06:11 #43
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_72545395
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:01 schreef SCH het volgende:

[..]

dat is precies de reactie die ik had toen ik dit 'onderzoekje' las.
pi_72545520
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:06 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat is precies de reactie die ik had toen ik dit 'onderzoekje' las.
Nee, jouw reactie is natuurlijk niet voorspelbaar
pi_72545524
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:39 schreef huhggh het volgende:

[..]

Nog steeds geen excuus of rechtvaardiging voor crimineel gedrag.

Mee eens: die/dat is er voor mij alleen maar voor mensen die echt helemaal niets hebben, maar dat komt in ons land nauwelijks voor.
  dinsdag 8 september 2009 @ 11:11:45 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_72545538
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, jouw reactie is natuurlijk niet voorspelbaar
maakt mij dat iets uit?
pi_72545561
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:11 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

maakt mij dat iets uit?
Geen idee. Mij wel. Het zou prettig zijn als mensen zouden ingaan op de resultaten in plaats van de boodschapper meteen te onthoofden, het onderzoek waardeloos te verklaren omdat de uitkomsten ze niet aanstaat etc.
pi_72545563
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:57 schreef zoalshetis het volgende:
Laat zien dan, die echte cijfers.
  dinsdag 8 september 2009 @ 11:14:56 #49
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_72545609
Het WC eend argument vind ik te ver gaan, maar je kunt op zijn minst enkele kanttekeningen plaatsen bij dit 'wetenschappelijk' onderzoek. Ten eerste, wat hierboven al aangehaald werd, procentjes zijn leuk maar als er in een jeugdgevangenis 60 Marokkanen zitten voor diefstal met geweld en 5 autochtonen voor relatief ergere vergrijpen dan zegt dat niet zoveel natuurlijk.

En ik mis de link met de schooluitval. Want hoe kun je het op discriminatie op de arbeidsmarkt gooien als een substantieel deel niet eens zijn school afmaakt?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  dinsdag 8 september 2009 @ 11:19:16 #50
79262 Dwersdriever
pi_72545728
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Geen idee. Mij wel. Het zou prettig zijn als mensen zouden ingaan op de resultaten in plaats van de boodschapper meteen te onthoofden, het onderzoek waardeloos te verklaren omdat de uitkomsten ze niet aanstaat etc.
Je zou daar natuurlijk zelf aan kunnen bijdragen door te reageren op de serieuze reacties in plaats van alleen op de voorspelbare one-liners.
We Came A Long Time Ago
pi_72545800
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:19 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Je zou daar natuurlijk zelf aan kunnen bijdragen door te reageren op de serieuze reacties in plaats van alleen op de voorspelbare one-liners.
Okay
pi_72546146
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:14 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Het WC eend argument vind ik te ver gaan, maar je kunt op zijn minst enkele kanttekeningen plaatsen bij dit 'wetenschappelijk' onderzoek. Ten eerste, wat hierboven al aangehaald werd, procentjes zijn leuk maar als er in een jeugdgevangenis 60 Marokkanen zitten voor diefstal met geweld en 5 autochtonen voor relatief ergere vergrijpen dan zegt dat niet zoveel natuurlijk.

En ik mis de link met de schooluitval. Want hoe kun je het op discriminatie op de arbeidsmarkt gooien als een substantieel deel niet eens zijn school afmaakt?
Ook dat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 11:39:44 #53
79262 Dwersdriever
pi_72546283
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ook dat.
Discriminatie als motief is natuurlijk erg aantrekkelijk. Het is een manier om de schuld af te schuiven in de richting van de maatschappij. Ik vind het ongeveer hetzelfde als mensen die de link leggen tussen islam en criminaliteit. Daarmee haal je de individuele verantwoordelijkheid eruit en schuif je de verantwoordelijkheid naar de maatschappij. Ik denk dat het veelzeggend is dat Marokkaanse jongeren zich overwegend bezighouden met vermogensdelicten. Dat maakt een materialistisch motief veel waarschijnlijker. 'Ik wordt gediscrimineerd, dus ik ben crimineel', is een veel te makkelijk excuus.
We Came A Long Time Ago
pi_72546423
geïntegreerd in de bling bling cultuur staat gelijk aan de nederlandse maatschappij?
pi_72546461
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:39 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Discriminatie als motief is natuurlijk erg aantrekkelijk. Het is een manier om de schuld af te schuiven in de richting van de maatschappij. Ik vind het ongeveer hetzelfde als mensen die de link leggen tussen islam en criminaliteit. Daarmee haal je de individuele verantwoordelijkheid eruit en schuif je de verantwoordelijkheid naar de maatschappij. Ik denk dat het veelzeggend is dat Marokkaanse jongeren zich overwegend bezighouden met vermogensdelicten. Dat maakt een materialistisch motief veel waarschijnlijker. 'Ik wordt gediscrimineerd, dus ik ben crimineel', is een veel te makkelijk excuus.
De schuld wordt op de maatschappij afgeschoven. Eigen verantwoordelijkheid kom ik zelden tot nooit tegen.
Ook de slachtofferrol zit ze als gegoten.
pi_72546523
Ik vind het jammer dat ze vergeten dat het heel populair en stoer is bij de Marokkaanse jongeren om iets op je kerfstok te hebben.
pi_72546557
TVP, dit gaat een juweeltje worden.
pi_72546846
Meest aparte nog vind ik dat autochtonen kennelijk meer zedendelicten plegen. Ik vraag me dan af hoe het kan dat sinds we Marokkanen hebben zwembaden een no go-area zijn geworden. Kennelijk worden ze nooit opgepakt anders zouden ze wel in de statistieken zitten.

6.5 op de 100 lijkt me trouwens nog wat laag. Als ik zou moeten schatten dan ga ik eerder voor 25 op de 100. Wanneer krijgen we de echte cijfers?
pi_72547066
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:02 schreef Fastmatti het volgende:
Als ik zou moeten schatten dan ga ik eerder voor 25 op de 100.
Gelukkig hoef je niet te schatten: het is 6,5 op de 100.
pi_72547344
quote:
Meest aparte nog vind ik dat autochtonen kennelijk meer zedendelicten plegen. Ik vraag me dan af hoe het kan dat sinds we Marokkanen hebben zwembaden een no go-area zijn geworden. Kennelijk worden ze nooit opgepakt anders zouden ze wel in de statistieken zitten.

6.5 op de 100 lijkt me trouwens nog wat laag. Als ik zou moeten schatten dan ga ik eerder voor 25 op de 100. Wanneer krijgen we de echte cijfers?
Statistiek is een door de mens geprojecteerde schijnwerkelijkheid bestaande uit registraties.
  dinsdag 8 september 2009 @ 12:30:40 #61
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_72547518
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:07 schreef Dragorius het volgende:
Precies. Kijk hier eens naar:
quote:
]Meer dan 80 procent van Marokkaanse jongens zit in een justitiële jeugdinrichting voor een vermogensdelict, tegenover 45 procent bij de Nederlandse groep. Het resterende deel zit vast voor een zwaarder vergrijp.
Dus van de onderzochte groepen van 300 autochtonen en 300 mocro's zijn de autochtone jongens voor 55% gedetineerd voor een 'zwaarder vergrijp' tegen 20% van de marokkaanse. Je zou dus ook kunnen concluderen dat er veel minder autochtone jongeren vastzitten voor straatcriminaliteit (wat natuurlijk slechts een 'licht vergrijp' is ) en de zwaarder vergrijpen misschien juist wel ongeveer gelijk op gaan. Of dat zelfs hier ook de mocro's toch nog de overhand voeren, hoewel het verschil een stuk kleiner is.
quote:
Marokkaanse jongens uit beter geïntegreerde gezinnen blijken het vaker aan de stok te krijgen met justitie dan Marokkanen uit armere gezinnen
Wie bepaalt wat 'geintegreerd' inhoudt? Of heeft men het de gedetineerden gewoon gevraagd? Goh, vind jij dat je geintegreerd bent?'. Want het is duidelijk dat heel veel allochtonen zichzelf prima geintegreerd vinden, maar dat de autochtonen daar heel anders over denken.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_72547758
Dit soort speculatieve onderzoeken doordrenkt met politieke kleur doen de publieke discussie natuurlijk geen goed

Als je op dezelfde voet verder wilt als de onderzoekers, kan je ook stellen dat het zeer aannemelijk is dat Marokkanen zich dus financieel tekort gedaan voelen en dat moeten compenseren met criminaliteit. Vandaar dat ze veel 'vermogensdelicten' plegen.

En natuurlijk zal daar een kern van waarheid in zitten, maar als je dat stelt ga je natuurlijk geheel de verkeerde kant op.
  dinsdag 8 september 2009 @ 12:42:42 #63
116015 SicSicSics
pi_72547827
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:39 schreef Hamilcar het volgende:
En natuurlijk zal daar een kern van waarheid in zitten, maar als je dat stelt ga je natuurlijk geheel de verkeerde kant op.
Nee natuurlijk niet! Dan is het logische gevolg natuurlijk; Meer uitkering naar Marokkaanse ouders met criminele kinderen!

Dan neem je de voedingsbodem weg en ben je klaar, geen probleem meer!
Fine, fuck you then!
pi_72547963
Toch knap als je universiteitsonderzoeken naar de prullenbak kan verwijzen, omdat de paar zinnetjes die hieruit in een krantenartikel worden vermeld niet overeenkomen met cijfers of 'feiten' die je uit je duim weet te zuigen.
pi_72548235
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:48 schreef kLowJow het volgende:
Toch knap als je universiteitsonderzoeken naar de prullenbak kan verwijzen, omdat de paar zinnetjes die hieruit in een krantenartikel worden vermeld niet overeenkomen met cijfers of 'feiten' die je uit je duim weet te zuigen.
niet al het onderzoek van universiteiten/wetenschappers is bij voorbaat goed.
er zit ook een heleboel bagger bij.

vooral bij sociaal onderzoek is het moeilijk omdat participatie en verstorende variabelen een grote rol kunnen spelen.

maar goed, dan moet je het echte onderzoek zien en analyseren.
pi_72548337
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:00 schreef swarleyswarley het volgende:

[..]

niet al het onderzoek van universiteiten/wetenschappers is bij voorbaat goed.
er zit ook een heleboel bagger bij.

vooral bij sociaal onderzoek is het moeilijk omdat participatie en verstorende variabelen een grote rol kunnen spelen.

maar goed, dan moet je het echte onderzoek zien en analyseren.
Dat.
pi_72548421
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:48 schreef kLowJow het volgende:
Hoe kun je dit onderzoek gedegen noemen als ze een persoonlijk waardeoordeel gaan geven aan misdrijven? Waarom zou beroving (en dat gaat nooit zacht maar altijd hardhandig) minder erg zijn dan een brandstichting?

Procenten zeggen niks als je de rest van de cijfers niet kent. Dit onderzoek toont teveel gaten en is in mijn ogen dus nietszeggend.
Zaken als herkomst qua leeftijd of qua leefgewoonte zeggen veel meer en dan kun je op dit soort zaken sturen. Dat noemen we efficient handelen ipv krampachtig proberen een soort van "zie-je-het-valt-best-mee" standpunt in te nemen met zo'n onduidelijk onderzoek.
Mr. Prolapse 2009
pi_72548504
Het past niet in een rechtsdenkend profiel en dan is het bijvoorbaat al een slecht onderzoek
pi_72548585
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:06 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Hoe kun je dit onderzoek gedegen noemen als ze een persoonlijk waardeoordeel gaan geven aan misdrijven?
Dat maak (o.a.) jij er dus van.

Ik kan niet uit het artikel opmaken of dit het geval is, of dat er gebruik gemaakt wordt van een algemeen geaccepteerde standaardschaal waarin misdrijven van licht tot zwaar worden geclassificeerd.
pi_72548668
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:13 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Dat maak (o.a.) jij er dus van.

Ik kan niet uit het artikel opmaken of dit het geval is, of dat er gebruik gemaakt wordt van een algemeen geaccepteerde standaardschaal waarin misdrijven van licht tot zwaar worden geclassificeerd.
Daar is het juist op gebaseerd en dat staat er letterlijk!

80% valt onder de "lichte misdrijven" (beroving en licht, maar goed ) en de "zware categorie" was o.a. zedenmisdrijven brandstichting en geweldpleging

Daarom > Het is heel krom om als onderzoeker te zeggen dat beroving licht is, terwijl dat ook een traumatische ervaring is voor slachtoffers.

Het zegt enkel wat over de "soort" misdaad die veel gepleegd wordt, en dat het dus een economisch motief betreft. Meer niet.

Dat is dus deels interessant maar je kunt er niks mee zonder verdere informatie, zoals het ware WAAROM
Mr. Prolapse 2009
pi_72548678
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:09 schreef Chadi het volgende:
Het past niet in een rechtsdenkend profiel en dan is het bijvoorbaat al een slecht onderzoek
helemaal niet.

een voorbeeldje.
als je programma's als wegmisbruikers ziet dan zie je autochtonen al snel toegeven dat ze fout waren.
ze trekken het boetekleed aan en ondergaan hun lot en zijn eerlijk.

als er een allochtoon, vooral marokkanen, word aangehouden dan ontkennen ze alles, komen ze met smoezen en worden ze hondsbrutaal.

ik zeg niet dat dat altijd geld maar het is wel iets dat opvalt.

daarnaast denk ik dat angst nog een rol speelt.
als een of andere nederlandse boer een meid aanrand dan kun je vaak als meisje wel veilig aangifte doen.
zoiets word door de gemeenschap veroordeeld en de dader mag de eerste tijd achterom kijken.

als een meisje door marokkanen gepakt word gaat dat vaak gepaard met intimidatie en geweld waarbij de angst voor wraak aanwezig is.
de vraag is of al die aangiftes dan wel worden gedaan ...

maar goed, zou dat onderzoek wel eens willen zien
pi_72548806
quote:

daar zeg je wat overigens is de classificatie ook raar
een beroving met geweld en bedreiging wordt als een licht vergrijp gezien dit terwijl geweldpleging als een zwaar vergrijp wordt gezien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_72548810
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:16 schreef swarleyswarley het volgende:

[..]

helemaal niet.

een voorbeeldje.
als je programma's als wegmisbruikers ziet dan zie je autochtonen al snel toegeven dat ze fout waren.
Eeh..dan kijk ik denk ik een heel andere Wegmisbruikers Het zijn bijna altijd (ongeacht wie ze aanhouden, afkomst etc.) van die zeikerds die toch proberen eronderuit te komen hoor
Mr. Prolapse 2009
pi_72549311
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:16 schreef swarleyswarley het volgende:

[..]

helemaal niet.

een voorbeeldje.

als er een allochtoon, vooral marokkanen, word aangehouden dan ontkennen ze alles, komen ze met smoezen en worden ze hondsbrutaal.

ik zeg niet dat dat altijd geld maar het is wel iets dat opvalt.

daarnaast denk ik dat angst nog een rol speelt.
als een of andere nederlandse boer een meid aanrand dan kun je vaak als meisje wel veilig aangifte doen.
zoiets word door de gemeenschap veroordeeld en de dader mag de eerste tijd achterom kijken.

als een meisje door marokkanen gepakt word gaat dat vaak gepaard met intimidatie en geweld waarbij de angst voor wraak aanwezig is.
de vraag is of al die aangiftes dan wel worden gedaan ...

maar goed, zou dat onderzoek wel eens willen zien
laat ik het omdraaien.. als de politie een allochtoon in een auto ziet wordt die eerder aangehouden. En dan spreek je dan nog van vergelijkbare cijfers?
  dinsdag 8 september 2009 @ 13:44:12 #75
3647 B.R.Oekhoest
pi_72549457
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:38 schreef Chadi het volgende:

[..]

laat ik het omdraaien.. als de politie een allochtoon in een auto ziet wordt die eerder aangehouden. En dan spreek je dan nog van vergelijkbare cijfers?
Dat gaat misschien alleen op als er geen overtredingen zijn begaan en het een routinecontrole betreft. Maar daar ging het hier niet over en haal jij die haram avatar van je eens snel weg
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_72549620
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:16 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Daar is het juist op gebaseerd en dat staat er letterlijk!
Waar staat letterlijk dat ze zelf maar zo'n beetje een indeling in zwaar en licht hebben verzonnen?
quote:
80% valt onder de "lichte misdrijven" (beroving en licht, maar goed ) en de "zware categorie" was o.a. zedenmisdrijven brandstichting en geweldpleging
Met de nadruk op o.a. lijkt me.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het werkelijk zo krom is ingedeeld als het artikel suggereert. Geweldpleging zou dan zwaar zijn, maar diefstal met geweldpleging licht. Misschien dat jij dit leest en meteen denkt "goh, die onderzoekers zullen wel een stelletje debielen zijn", maar ik denk dan eerder dat de krant het waarschijnlijk iets te simpel stelt.
pi_72549731
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:50 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Waar staat letterlijk dat ze zelf maar zo'n beetje een indeling in zwaar en licht hebben verzonnen?
[..]

Met de nadruk op o.a. lijkt me.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het werkelijk zo krom is ingedeeld als het artikel suggereert. Geweldpleging zou dan zwaar zijn, maar diefstal met geweldpleging licht. Misschien dat jij dit leest en meteen denkt "goh, die onderzoekers zullen wel een stelletje debielen zijn", maar ik denk dan eerder dat de krant het waarschijnlijk iets te simpel stelt.
Laten we dan maar afwachten tot het gepubliceerd staat he

De hele strekking van hun berichtgeving hierover spreekt ze echter al tegen, omdat ze enkel vergoeilijkend praten over "het is heus niet zo erg" terwijl dat niet te bepalen is op basis van "wat" voor soort misdaden er gepleegd worden.
Alsof mishandeling erger is dan beroving (en daar hangt ook altijd een factor mishandeling aan vast)

En buiten dat, wat levert dit onderzoek op? Niks! Je weet nu welke groepl welke misdaden pleegt, en dan? Je kunt er verder geen oplossing uit halen. Enkel kun je een maatschappelijk oordeel proberen te vormen met vage conclusies op basis van algemene daden. Nou, jippie.
Mr. Prolapse 2009
pi_72549851
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:55 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Laten we dan maar afwachten tot het gepubliceerd staat he

De hele strekking van hun berichtgeving hierover spreekt ze echter al tegen
Het is dan ook niet hun berichtgeving, maar een krantenartikel van een paar regels hierover aan de hand waarvan jij concludeert dat er 'slecht onderzoek' is verricht.
pi_72549899
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:02 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Het is dan ook niet hun berichtgeving, maar een krantenartikel van een paar regels hierover aan de hand waarvan jij concludeert dat er 'slecht onderzoek' is verricht.
We gaan er wel even vanuit dat datgene wat die krant optekent qua gegevens wel klopt. Dus ook dat ze dat onder de "lichte vergrijpen" vinden vallen.

Just saying
Mr. Prolapse 2009
pi_72549997
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:44 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Dat gaat misschien alleen op als er geen overtredingen zijn begaan en het een routinecontrole betreft. Maar daar ging het hier niet over en haal jij die haram avatar van je eens snel weg
Moest hem van BSB ook al weg halen terwijl het toch een geweldig of art is om naar te kijken .

Maar je snapt dat als je maar vaak genoeg mensen aanhoudt je de kans vergroot om wat strafbaars te vinden zonder dat je dat in eerste instantie waar hebt kunnen nemen?
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:13:09 #81
3647 B.R.Oekhoest
pi_72550104
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:08 schreef Chadi het volgende:

[..]

Moest hem van BSB ook al weg halen terwijl het toch een geweldig of art is om naar te kijken .

Maar je snapt dat als je maar vaak genoeg mensen aanhoudt je de kans vergroot om wat strafbaars te vinden zonder dat je dat in eerste instantie waar hebt kunnen nemen?
Dat is toch ook de bedoeling van routinecontroles?
pi_72550151
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:04 schreef Dragorius het volgende:

[..]

We gaan er wel even vanuit dat datgene wat die krant optekent qua gegevens wel klopt. Dus ook dat ze dat onder de "lichte vergrijpen" vinden vallen.

Just saying
Ja, daar gaan we natuurlijk wel vanuit. We weten immers allemaal dat kranten hun onderzoek veel beter en grondiger uitvoeren dan onderzoeksteams aan universiteiten nietwaar?

Die onderzoeksteams, die kloten maar wat aan. Daarom is het ook veel zinniger met onze telegraafkennis van zaken alles wat ze naar buiten brengen in twijfel te trekken, hun onderzoeksmethoden en definities naar de prullenbak te verwijzen, en ons op te winden over alweer de zoveelste poging Marokkanen in het zonnetje te zetten...

Ik bedoel maar, wat is het alternatief? Er vanuit gaan dat zo'n team en universiteit misschien wel iets weten van wetenschappelijk onderzoek? Dat ze uit zo'n onderzoek zelfs conclusies weten te trekken die ergens op gebasseerd zijn en ook maar bij de waarheid in de buurt komen? Nee, dat is echt een brug te ver, toch?
pi_72550251
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:14 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Ja, daar gaan we natuurlijk wel vanuit. We weten immers allemaal dat kranten hun onderzoek veel beter en grondiger uitvoeren dan onderzoeksteams aan universiteiten nietwaar?

Die onderzoeksteams, die kloten maar wat aan. Daarom is het ook veel zinniger met onze telegraafkennis van zaken alles wat ze naar buiten brengen in twijfel te trekken, hun onderzoeksmethoden en definities naar de prullenbak te verwijzen, en ons op te winden over alweer de zoveelste poging Marokkanen in het zonnetje te zetten...

Ik bedoel maar, wat is het alternatief? Er vanuit gaan dat zo'n team en universiteit misschien wel iets weten van wetenschappelijk onderzoek? Dat ze uit zo'n onderzoek zelfs conclusies weten te trekken die ergens op gebasseerd zijn en ook maar bij de waarheid in de buurt komen? Nee, dat is echt een brug te ver, toch?
Ja ik ben inderdaad "boos" dat ze Marokannen in het zonnetje zetten ... Als dat je geniale conclusie is dan heb je mijn posts dus niet gelezen...

De onderzoeksters zelf komen aan het woord in dat artikel en hun strekking is duidelijk. Het klinkt bijna als het vergoeilijken van de misdaden door te zeggen dat maar 20% "zware" misdaad is.

Je zou ook kunnen zeggen > Waarom vindt er zoveel economische misdaad plaats en hoe kunnen we dat (ongeacht afkomst etc. nog maar weer) terugdringen? Waar gaan "we" als maatschappij fout en waar kunnen we de daders 'de pas afsnijden' ?
Echt, of de dader nou Pietje of Mohammed heet, dat kan me werkelijk waar niks schelen.
Mr. Prolapse 2009
pi_72550384
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:18 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ja ik ben inderdaad "boos" dat ze Marokannen in het zonnetje zetten ... Als dat je geniale conclusie is dan heb je mijn posts dus niet gelezen...
!
quote:
Je zou ook kunnen zeggen > Waarom vindt er zoveel economische misdaad plaats en hoe kunnen we dat (ongeacht afkomst etc. nog maar weer) terugdringen? Waar gaan "we" als maatschappij fout en waar kunnen we de daders 'de pas afsnijden' ?
Dat kun je je ook allemaal afvragen, maar daar ging dit specifieke onderzoek niet over hè? En aangezien we het over dit bewuste onderzoek hebben...
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:26:06 #85
79262 Dwersdriever
pi_72550428
Het lijkt wel een kopie van wat ik vanmorgen schreef.
quote:
UTRECHT (ANP) - Marokkaanse jongeren vinden dat hun status groeit, als ze kunnen laten zien dat ze luxe kunnen leven. Daarom is het logisch dat zij zich naar verhouding meer als Nederlandse jongeren aan vermogensdelicten schuldig maken. Dat zegt Sadik Harchaoui, voorzitter van de raad van bestuur van Forum, een instituut voor multiculturele vraagstukken.

Hij is ook niet verbaasd dat jonge Marokkanen gemiddeld genomen lichtere vergrijpen plegen dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Het blijkt volgens hem namelijk dat autochtone jongeren meer psychische problemen hebben en vaker in een isolement leven. Daardoor maakt die groep Nederlanders zich vaker schuldig aan zedendelicten en geweldpleging.

,,De vermogensdelicten, zoals diefstal, komen juist voor onder Marokkanen die goed geïntegreerd zijn'', bevestigt Harchaoui. ,,Zij willen hier sociaal meedoen, sociaal meetellen. Daarom willen ze stappen en beschikken over mooie kleren en andere luxe goederen. Dan doen ze er naar hun eigen gevoel toe.''

Hun financiële situatie laat die levensstijl echter niet altijd toe. Niet iedereen heeft de opleiding of baan om het gewenste luxe leventje legaal te bekostigen, weet de voorman van Forum. ,,Dan ligt het plegen van vermogensdelicten voor de hand.''

De situatie in Nederland valt volgens Harchaoui goed te rijmen met die in andere Europese landen. ,,Marokkanen integreren snel, blijkt uit onderzoek. Daarom zie je in veel andere Europese landen dezelfde ontwikkeling als in Nederland.''
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:27:35 #86
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_72550469
quote:
Hun financiële situatie laat die levensstijl echter niet altijd toe.
Nee, ik kan me ook geen Porsche voor de deur zetten, maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan maar een van de buurman moet jatten, omdat ik er dan voor m'n eigen gevoel toe doe?

De kromme redenatie..
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:30:20 #87
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_72550547
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Nee, ik kan me ook geen Porsche voor de deur zetten, maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan maar een van de buurman moet jatten, omdat ik er dan voor m'n eigen gevoel toe doe?

De kromme redenatie..
Hij zegt niet dat diefstal moet worden toegestaan: het is een puur causale redenering.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_72550600
Maar ja als zij het om het geld doen? Dan kan je ze toch ook op die manier terug pakken? Daar aanpakken waar het gevoelig is
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:33:13 #89
116015 SicSicSics
pi_72550635
Leuke aanvulling, wilde hem ook net posten. Maar waarom dan dat korte termijn denken! Van diefstal word je niet rijk... Maar je verpest er je toekomst mee.
Fine, fuck you then!
pi_72552771
Eigenlijk is het nogal een open deur: Grote bek, potenrammen, op geld belust, zinloos geweld, asociaal, allemaal typische Nederlandse folklore waarin ze uitblinken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_72553514
quote:
Hij is ook niet verbaasd dat jonge Marokkanen gemiddeld genomen lichtere vergrijpen plegen dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Het blijkt volgens hem namelijk dat autochtone jongeren meer psychische problemen hebben en vaker in een isolement leven. Daardoor maakt die groep Nederlanders zich vaker schuldig aan zedendelicten en geweldpleging.
Dat volgt echter niet uit de relatieve samenstelling van de delinquenten i.c.m. met het relatieve aantal delinquenten t.o.v. de gehele groep. Als je abstraheert van eventuele complicaties dan volgt uit de gegevens dat bij autochtonen 1,3 op de 100 criminele verdachten zijn en 16,2% daarvan verdacht wordt van zedendelicten ongeveer 0,21 op de 100 autochtone jongeren wordt verdacht van zedendelicten. Voor Marokkaanse jongeren is dat 6,5 op de 100 criminele verdachten waarvan 5,8% verdachtn worden van zedendelicten. Dat komt neer op ongeveer 0.38 op de 100. Met respectievelijk 19,5% en 10,2% voor zware geweldsdelicten pakt dat nog een stuk negatiever uit voor de Marokkaanse verdachten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_72553606
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 16:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat volgt echter niet uit de relatieve samenstelling van de delinquenten i.c.m. met het relatieve aantal delinquenten t.o.v. de gehele groep. Als je abstraheert van eventuele complicaties dan volgt uit de gegevens dat bij autochtonen 1,3 op de 100 criminele verdachten zijn en 16,2% daarvan verdacht wordt van zedendelicten ongeveer 0,21 op de 100 autochtone jongeren wordt verdacht van zedendelicten. Voor Marokkaanse jongeren is dat 6,5 op de 100 criminele verdachten waarvan 5,8% verdachtn worden van zedendelicten. Dat komt neer op ongeveer 0.38 op de 100. Met respectievelijk 19,5% en 10,2% voor zware geweldsdelicten pakt dat nog een stuk negatiever uit voor de Marokkaanse verdachten.
Dit bedoel ik dus met verdieping inderdaad
Die procenten zoals gepresenteerd in het artikel lijken "positief" maar zijn het zeker niet (als je al van positief kan spreken bij misdaad).

Bedankt voor het helder uiteenzetten Monolith
Mr. Prolapse 2009
pi_72553656
Het hele rapport is hier te vinden trouwens.
pi_72553863
Die tabel met verschillen is wel kenmerkend trouwens...

Het verschil tussen autochtoon en Marokkaans volgens dat rapport bij Zwaar geweld > Autochtoon 19.5% en bij de Marokkaanse jongeren 10,2%

Alleen brandstichting en zedendelicten hebben bijna 10% verschil.

Met de voetnoot erbij dat het hier ook gaat om verdenkingen en niet om veroordelingen...Dus tsja...het zegt nog niet overdreven veel...
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:03:47 #95
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_72554761
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 16:20 schreef Monolith het volgende:
Precies! Die aannames uit dit rapport kloppen helemaal niet! En dan deze koekebakker hier die met deze onzincijfers in de hand nog vrolijk verder gaat zitten filosoferen:
quote:
UTRECHT (ANP) - Marokkaanse jongeren vinden dat hun status groeit, als ze kunnen laten zien dat ze luxe kunnen leven. Daarom is het logisch dat zij zich naar verhouding meer als Nederlandse jongeren aan vermogensdelicten schuldig maken. Dat zegt Sadik Harchaoui, voorzitter van de raad van bestuur van Forum, een instituut voor multiculturele vraagstukken.

,,De vermogensdelicten, zoals diefstal, komen juist voor onder Marokkanen die goed geïntegreerd zijn'', bevestigt Harchaoui. ,,Zij willen hier sociaal meedoen, sociaal meetellen. Daarom willen ze stappen en beschikken over mooie kleren en andere luxe goederen. Dan doen ze er naar hun eigen gevoel toe.''

Hun financiële situatie laat die levensstijl echter niet altijd toe. Niet iedereen heeft de opleiding of baan om het gewenste luxe leventje legaal te bekostigen, weet de voorman van Forum. ,,Dan ligt het plegen van vermogensdelicten voor de hand.''

De situatie in Nederland valt volgens Harchaoui goed te rijmen met die in andere Europese landen. ,,Marokkanen integreren snel, blijkt uit onderzoek. Daarom zie je in veel andere Europese landen dezelfde ontwikkeling als in Nederland.''

Wat een bullcrap vertelt die subsidiespons

Het is juist geleken dat juist mocro jongens allerlei gekkigheid onder de leden hebben, schizofrenie enzo vanwege eeuwenlange inteelt. Verder zegt ie; mocro's worden juist crimineel omdat ze zich aan de NL maatschappij aanpassen, het is dus de schuld van de anderen. En ja, heel begrijpelijk dat je maar gaat stelen als je materiele doelen ongrijpbaar lijken. Dat doen we toch allemaal?
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_72555835
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:03 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Precies! Die aannames uit dit rapport kloppen helemaal niet!
Aannames zijn a priori veronderstellingen. Ik neem aan dat je de conclusies van de auteurs bedoelt. Daar is op zich niet zoveel mis mee, waar wel wat mis mee is het verwarren van de delictgroepen met autochtone en Marokkaanse jongeren zoals in betreffend commentaar op het onderzoek.
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 september 2009 @ 18:02:19 #97
7889 tong80
Spleenheup
pi_72556419
En de Belgen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_72556676
als ik het rapport zo door skim, krijg ik toch het idee dat het biased en vrij oncompleet is. Het lijkt net alsof ze met opzet de type criminaliteit eruit pakken waarbij de autochtone slechter scoren. Ik bedoel brandstichting is een verwaarloosbaar cijfer over de gehele criminele linie bekeken.... oninterresant bij een goed onderzoek.
pi_72558658
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:02 schreef tong80 het volgende:
En de Belgen ?

Die hebben onderling al zat ruzie
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 september 2009 @ 19:51:56 #100
7889 tong80
Spleenheup
pi_72559817
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 19:19 schreef Chadi het volgende:

[..]

Die hebben onderling al zat ruzie
Ja maar niet hier in Nederland.

Je moest eens weten wat de Marokanen onderling uitvechten in Maroko

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')