Waar staat letterlijk dat ze zelf maar zo'n beetje een indeling in zwaar en licht hebben verzonnen?quote:Op dinsdag 8 september 2009 13:16 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Daar is het juist op gebaseerd en dat staat er letterlijk!
Met de nadruk op o.a. lijkt me.quote:80% valt onder de "lichte misdrijven" (beroving en licht, maar goed) en de "zware categorie" was o.a. zedenmisdrijven brandstichting en geweldpleging
Laten we dan maar afwachten tot het gepubliceerd staat hequote:Op dinsdag 8 september 2009 13:50 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Waar staat letterlijk dat ze zelf maar zo'n beetje een indeling in zwaar en licht hebben verzonnen?
[..]
Met de nadruk op o.a. lijkt me.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het werkelijk zo krom is ingedeeld als het artikel suggereert. Geweldpleging zou dan zwaar zijn, maar diefstal met geweldpleging licht. Misschien dat jij dit leest en meteen denkt "goh, die onderzoekers zullen wel een stelletje debielen zijn", maar ik denk dan eerder dat de krant het waarschijnlijk iets te simpel stelt.
Het is dan ook niet hun berichtgeving, maar een krantenartikel van een paar regels hierover aan de hand waarvan jij concludeert dat er 'slecht onderzoek' is verricht.quote:Op dinsdag 8 september 2009 13:55 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Laten we dan maar afwachten tot het gepubliceerd staat he
De hele strekking van hun berichtgeving hierover spreekt ze echter al tegen
We gaan er wel even vanuit dat datgene wat die krant optekent qua gegevens wel klopt. Dus ook dat ze dat onder de "lichte vergrijpen" vinden vallen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:02 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Het is dan ook niet hun berichtgeving, maar een krantenartikel van een paar regels hierover aan de hand waarvan jij concludeert dat er 'slecht onderzoek' is verricht.
Moest hem van BSB ook al weg halen terwijl het toch een geweldig of art is om naar te kijken .quote:Op dinsdag 8 september 2009 13:44 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Dat gaat misschien alleen op als er geen overtredingen zijn begaan en het een routinecontrole betreft. Maar daar ging het hier niet over en haal jij die haram avatar van je eens snel weg![]()
Dat is toch ook de bedoeling van routinecontroles?quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
Moest hem van BSB ook al weg halen terwijl het toch een geweldig of art is om naar te kijken .
Maar je snapt dat als je maar vaak genoeg mensen aanhoudt je de kans vergroot om wat strafbaars te vinden zonder dat je dat in eerste instantie waar hebt kunnen nemen?
Ja, daar gaan we natuurlijk wel vanuit. We weten immers allemaal dat kranten hun onderzoek veel beter en grondiger uitvoeren dan onderzoeksteams aan universiteiten nietwaar?quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:04 schreef Dragorius het volgende:
[..]
We gaan er wel even vanuit dat datgene wat die krant optekent qua gegevens wel klopt. Dus ook dat ze dat onder de "lichte vergrijpen" vinden vallen.
Just saying
quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:14 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, daar gaan we natuurlijk wel vanuit. We weten immers allemaal dat kranten hun onderzoek veel beter en grondiger uitvoeren dan onderzoeksteams aan universiteiten nietwaar?
Die onderzoeksteams, die kloten maar wat aan. Daarom is het ook veel zinniger met onze telegraafkennis van zaken alles wat ze naar buiten brengen in twijfel te trekken, hun onderzoeksmethoden en definities naar de prullenbak te verwijzen, en ons op te winden over alweer de zoveelste poging Marokkanen in het zonnetje te zetten...
Ik bedoel maar, wat is het alternatief? Er vanuit gaan dat zo'n team en universiteit misschien wel iets weten van wetenschappelijk onderzoek? Dat ze uit zo'n onderzoek zelfs conclusies weten te trekken die ergens op gebasseerd zijn en ook maar bij de waarheid in de buurt komen? Nee, dat is echt een brug te ver, toch?
quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:18 schreef Dragorius het volgende:
[..]Ja ik ben inderdaad "boos" dat ze Marokannen in het zonnetje zetten ... Als dat je geniale conclusie is dan heb je mijn posts dus niet gelezen...
Dat kun je je ook allemaal afvragen, maar daar ging dit specifieke onderzoek niet over hè? En aangezien we het over dit bewuste onderzoek hebben...quote:Je zou ook kunnen zeggen > Waarom vindt er zoveel economische misdaad plaats en hoe kunnen we dat (ongeacht afkomst etc. nog maar weer) terugdringen? Waar gaan "we" als maatschappij fout en waar kunnen we de daders 'de pas afsnijden' ?
quote:UTRECHT (ANP) - Marokkaanse jongeren vinden dat hun status groeit, als ze kunnen laten zien dat ze luxe kunnen leven. Daarom is het logisch dat zij zich naar verhouding meer als Nederlandse jongeren aan vermogensdelicten schuldig maken. Dat zegt Sadik Harchaoui, voorzitter van de raad van bestuur van Forum, een instituut voor multiculturele vraagstukken.
Hij is ook niet verbaasd dat jonge Marokkanen gemiddeld genomen lichtere vergrijpen plegen dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Het blijkt volgens hem namelijk dat autochtone jongeren meer psychische problemen hebben en vaker in een isolement leven. Daardoor maakt die groep Nederlanders zich vaker schuldig aan zedendelicten en geweldpleging.
,,De vermogensdelicten, zoals diefstal, komen juist voor onder Marokkanen die goed geïntegreerd zijn'', bevestigt Harchaoui. ,,Zij willen hier sociaal meedoen, sociaal meetellen. Daarom willen ze stappen en beschikken over mooie kleren en andere luxe goederen. Dan doen ze er naar hun eigen gevoel toe.''
Hun financiële situatie laat die levensstijl echter niet altijd toe. Niet iedereen heeft de opleiding of baan om het gewenste luxe leventje legaal te bekostigen, weet de voorman van Forum. ,,Dan ligt het plegen van vermogensdelicten voor de hand.''
De situatie in Nederland valt volgens Harchaoui goed te rijmen met die in andere Europese landen. ,,Marokkanen integreren snel, blijkt uit onderzoek. Daarom zie je in veel andere Europese landen dezelfde ontwikkeling als in Nederland.''
Nee, ik kan me ook geen Porsche voor de deur zetten, maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan maar een van de buurman moet jatten, omdat ik er dan voor m'n eigen gevoel toe doe?quote:Hun financiële situatie laat die levensstijl echter niet altijd toe.
Hij zegt niet dat diefstal moet worden toegestaan: het is een puur causale redenering.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nee, ik kan me ook geen Porsche voor de deur zetten, maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan maar een van de buurman moet jatten, omdat ik er dan voor m'n eigen gevoel toe doe?![]()
De kromme redenatie..
Dat volgt echter niet uit de relatieve samenstelling van de delinquenten i.c.m. met het relatieve aantal delinquenten t.o.v. de gehele groep. Als je abstraheert van eventuele complicaties dan volgt uit de gegevens dat bij autochtonen 1,3 op de 100 criminele verdachten zijn en 16,2% daarvan verdacht wordt van zedendelicten ongeveer 0,21 op de 100 autochtone jongeren wordt verdacht van zedendelicten. Voor Marokkaanse jongeren is dat 6,5 op de 100 criminele verdachten waarvan 5,8% verdachtn worden van zedendelicten. Dat komt neer op ongeveer 0.38 op de 100. Met respectievelijk 19,5% en 10,2% voor zware geweldsdelicten pakt dat nog een stuk negatiever uit voor de Marokkaanse verdachten.quote:Hij is ook niet verbaasd dat jonge Marokkanen gemiddeld genomen lichtere vergrijpen plegen dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Het blijkt volgens hem namelijk dat autochtone jongeren meer psychische problemen hebben en vaker in een isolement leven. Daardoor maakt die groep Nederlanders zich vaker schuldig aan zedendelicten en geweldpleging.
Dit bedoel ik dus met verdieping inderdaadquote:Op dinsdag 8 september 2009 16:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat volgt echter niet uit de relatieve samenstelling van de delinquenten i.c.m. met het relatieve aantal delinquenten t.o.v. de gehele groep. Als je abstraheert van eventuele complicaties dan volgt uit de gegevens dat bij autochtonen 1,3 op de 100 criminele verdachten zijn en 16,2% daarvan verdacht wordt van zedendelicten ongeveer 0,21 op de 100 autochtone jongeren wordt verdacht van zedendelicten. Voor Marokkaanse jongeren is dat 6,5 op de 100 criminele verdachten waarvan 5,8% verdachtn worden van zedendelicten. Dat komt neer op ongeveer 0.38 op de 100. Met respectievelijk 19,5% en 10,2% voor zware geweldsdelicten pakt dat nog een stuk negatiever uit voor de Marokkaanse verdachten.
Precies! Die aannames uit dit rapport kloppen helemaal niet! En dan deze koekebakker hier die met deze onzincijfers in de hand nog vrolijk verder gaat zitten filosoferen:quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:20 schreef Monolith het volgende:
Dat volgt echter niet uit de relatieve samenstelling van de delinquenten i.c.m. met het relatieve aantal delinquenten t.o.v. de gehele groep. Als je abstraheert van eventuele complicaties dan volgt uit de gegevens dat bij autochtonen 1,3 op de 100 criminele verdachten zijn en 16,2% daarvan verdacht wordt van zedendelicten ongeveer 0,21 op de 100 autochtone jongeren wordt verdacht van zedendelicten. Voor Marokkaanse jongeren is dat 6,5 op de 100 criminele verdachten waarvan 5,8% verdachtn worden van zedendelicten. Dat komt neer op ongeveer 0.38 op de 100. Met respectievelijk 19,5% en 10,2% voor zware geweldsdelicten pakt dat nog een stuk negatiever uit voor de Marokkaanse verdachten.
quote:UTRECHT (ANP) - Marokkaanse jongeren vinden dat hun status groeit, als ze kunnen laten zien dat ze luxe kunnen leven. Daarom is het logisch dat zij zich naar verhouding meer als Nederlandse jongeren aan vermogensdelicten schuldig maken. Dat zegt Sadik Harchaoui, voorzitter van de raad van bestuur van Forum, een instituut voor multiculturele vraagstukken.
Hij is ook niet verbaasd dat jonge Marokkanen gemiddeld genomen lichtere vergrijpen plegen dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Het blijkt volgens hem namelijk dat autochtone jongeren meer psychische problemen hebben en vaker in een isolement leven. Daardoor maakt die groep Nederlanders zich vaker schuldig aan zedendelicten en geweldpleging.
,,De vermogensdelicten, zoals diefstal, komen juist voor onder Marokkanen die goed geïntegreerd zijn'', bevestigt Harchaoui. ,,Zij willen hier sociaal meedoen, sociaal meetellen. Daarom willen ze stappen en beschikken over mooie kleren en andere luxe goederen. Dan doen ze er naar hun eigen gevoel toe.''
Hun financiële situatie laat die levensstijl echter niet altijd toe. Niet iedereen heeft de opleiding of baan om het gewenste luxe leventje legaal te bekostigen, weet de voorman van Forum. ,,Dan ligt het plegen van vermogensdelicten voor de hand.''
De situatie in Nederland valt volgens Harchaoui goed te rijmen met die in andere Europese landen. ,,Marokkanen integreren snel, blijkt uit onderzoek. Daarom zie je in veel andere Europese landen dezelfde ontwikkeling als in Nederland.''
Aannames zijn a priori veronderstellingen. Ik neem aan dat je de conclusies van de auteurs bedoelt. Daar is op zich niet zoveel mis mee, waar wel wat mis mee is het verwarren van de delictgroepen met autochtone en Marokkaanse jongeren zoals in betreffend commentaar op het onderzoek.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:03 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Precies! Die aannames uit dit rapport kloppen helemaal niet!
Ja maar niet hier in Nederland.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |