Hier dan mijn review van het album. Niet dat iemand het ooit gaat lezen

maar ik schreef het gewoon tijdens het beluisteren van de nummers, vond ik leuk.
Uprising is niet erg bijzonder. Vond het eerst ronduit matig, eentonig en saai. Nu kan ik het nummer iets meer waarderen, maar het is niet zo dat ik het opeens goed vind. Het heeft niets wat me enthousiast maakt, maar hooguit "hmja, oké"
5/10Resistance begint goed met een erg mooie intro, beste intro van het album, dan volgt er een oké couplet, oké sound overall, wat niet bijzonder maar ook niet slecht is... en dan wordt het echt waar compleet verneukt door het kutste, slechtste, belabberdste, domste, lelijkste kloterefrein dat ik in tijden gehoord heb. Wat een manier om een nummer te verkrachten zeg. Wat is er in godsnaam door hun hoofd gegaan toen ze dit refrein schreven? Je zou het refrein in kunnen delen in 2 stukken, en ik heb het dan over het vreselijke "It could be wrong, could be wrong" stuk. Wat erna komt klinkt namelijk wel weer oke. Ook het einde van het nummer is goed.
6/10, wat veel hoger had kunnen zijn...
Undisclosed Desires is een grote zucht van verlichting. Compleet niet Muse-achtig en had het dus niet van ze verwacht, maar dat mag de pret niet drukken. In tegenstelling tot het refrein van het vorige nummer is deze wel geweldig. Catchy (ja, dat was de vorige ook maar dan op een vervelende manier..), mooi gezongen, mooie vloeiende melodie. Erg, erg leuk nummer.
8.5/10United States of Eurasia (+ Collateral Damage) dan. Zoals al door vele is opgemerkt zitten er instrumentale stukken in die je het gevoel geven alsof je je ergens in Arabïe begeeft. Heb het eerder gehoord en vond het mooi, maar Muse heeft deze stukken bijna geperfectioneerd IMO. Klinkt werkelijk heerlijk. Echter, wat is de rest van het nummer vreselijk.

! De rest klinkt gewoon ronduit matig en saai. En dan het einde waar ze 'SIA! SIA! SIA!' roepen is tenenkrommend slecht. Queen all over the place, wat op zich niet slecht hoeft te zijn, maar Muse heeft er een parodie van gemaakt. Niet leuk. Het stuk van Chopin op het eind is mooi, maar.. waarom? Voegt niets toe aan het nummer. Ik vind het een rare keuze. Een
4/10 alleen voor de mooie stukken in het nummer.
Guiding Light overtuigt niet. Instrumentaal is het helemaal niet slecht, de zang is best oké, maar de melodie van die zang laat erg te wensen over. De korte gitaarsolo klinkt erg ongepast. Ik weet niet precies wat het is, maar het past gewoon niet in het nummer. Ook de metalige sound van de solo draagt daar aan bij. Matig nummer geworden.
4.5/10Unnatural Selection is dan weer beter dan Guiding Light. Het nummer kent veel goede(!) afwisseling. Het grote contrast tussen stukken als bij USoE dat ik sommige stukken geweldig vind en andere vershrikkelijk is er niet. Dit geheel klinkt helemaal oké tot goed. Ook hier weer een korte gitaarsolo, deze klinkt wel wat gepaster dan die van het vorige nummer. Het stuk na zo'n 5 en een halve minuut is m'n favoriet. Goede overgang. Leuk gedaan.
6.5/10MK Ultra begint sterk. En blijft dat het hele nummer lang ook. Het zinnetje "we're breaking through" wordt wel iets te vaak herhaalt. Verder valt er niet veel op te merken aan het nummer. Gewoon goed is mijn oordeel.
7/10I Belong To You (+ Mon C½ur S'ouvre à ta Voix) klinkt in het begin ook erg goed. Weer iets wat ik niet van Muse verwacht had. Maar na zo'n 2 minuten wordt het opeens erg stil en het tempo gaat omlaag en de zang verandert helemaal, maar niet op positieve wijze. In wat er volgt komt amper tot niet terug wat ik in de eerste 2 minuten wel leuk vond. Nu vind ik er niks aan. Even later horen we een lange uithaal bij "I belong to yooooooouuuuu" wat ook gewoon niet lekker klinkt. Jammer. En dan... een klarinet solo? Is dat wat ik hoor?

Dat is wel een mooi stuk. Helpt m'n oordeel wel iets omhoog te stellen naar een
6.5/10Exogenesis: Symphony I, II en III moet eigenlijk gezien worden als 1 nummer. Ik snap niet waarom Muse ze niet aan elkaar heeft geregen zonder die compleet stille stukken ertussen dus. Het is een redelijk lang slepend stuk muziek wat overheerst wordt door een hele klassieke sfeer IMO. De lange uithalen van de zanger klinken nu beter dan in het vorige nummer. Al met al is het een mooi stuk muziek, met als hoogtepunt het middenstuk van Cross-Pollination. Ze hadden er wel veel meer uit kunnen halen heb ik het idee.
7.5/10