abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72492019
quote:
Op zondag 6 september 2009 12:32 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Veel mensen verwarren de leerplicht met de plicht om dagelijks een school te bezoeken. De wet eist alleen dat je onderwijs volgt, dat mag desnoods ook aan huis, via internet, de TV of schriftelijk mits het maar van voldoende niveau is.
quote:
Schoolplicht is een wettelijke verplichting voor kinderen om vanaf een bepaalde leeftijd een school te bezoeken. Deze plicht moet worden uitgevoerd door de opvoedingsgerechtigden, meestal de ouders. Schoolplicht moet niet worden verward met leerplicht, die wel de verplichting oplegt om onderwijs te volgen, maar geen verplichtend bezoek aan een school of andere vorm van onderwijsinstelling. Vaak worden beide begrippen echter door elkaar gebruikt.

Nederland kent sinds 1969 bijna volledige schoolplicht, daar thuisonderwijs sindsdien in principe verboden is. Op bepaalde gronden kan hier echter vrijstelling voor worden aangevraagd, zoals bijvoorbeeld wanneer er sprake is van zogenoemde richtingbedenkingen; dat de ouders geen school in hun omgeving kunnen vinden die overeenkomt met hun eigen levensovertuiging.

Vlaanderen kent geen volledige schoolplicht. Als een van de thuisblijvende ouders kan aantonen over onderwijskundige vaardigheden te beschikken of een privè-leraar in de arm neemt, kan ook aan de leerplicht worden voldaan door huisonderwijs. De ouders moeten echter aantonen het te kunnen bekostigen en de onderwijsinspectie controleert of het onderwijs naar behoren plaatsvindt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolplicht
  zondag 6 september 2009 @ 18:14:43 #242
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72492217
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:55 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik vond dat verhaal over het zeilen op het IJsselmeer nogal schokkend en een toonbeeld van onverschilligheid (als in niet omkijken naar je kind). En dat terwijl het hier is weggezet als 'zie je wel wat ze allemaal al heeft gedaan'.
Ja, ik ook, een 11-jarige wekenlang alleen aan het vakantievieren ... of dat nou op een zeilboot is of anders ...Ik gun alle kinderen lange schoolvakanties, en ook dat ze tijdens die vakanties dagjes kunnen ondernemen met vriendjes en vriendinnetjes, zonder dat pa en ma zich alsmaar met ze bemoeien, en ik zou wel willen dat er nog voldoende (veilige) natuur was voor kinderen om lekker met elkaar te avonturieren, maar een 11-jarige zes weken alleen op vakantie ...... Dan valt mij echt de term "moederziel alleen" binnen.

Huilden wij niet tranen met tuiten toen Rémy moeder Barbarin zo rond die leeftijd vaarwel moest zeggen om de wereld in te trekken (al bleek gelukkig Vitalis de beste pleegvader die je je kon wensen) .......

Wat ik wel vertrouwenwekkend vond om te lezen, is dat er verschillende brug/sluiswachters, etc. zijn geweest, die het ook vreemd vonden, en dat die mensen alarm hebben geslagen.
DAT vind ik nou een fijn idee, dat er mensen zijn, die in hun werk een situatie tegenkomen rondom een kind, die denken "Hee, klopt dit eigenlijk wel ......." en er vervolgens ook wat mee doen.
  † In Memoriam † zondag 6 september 2009 @ 18:18:10 #243
137949 Disana
pi_72492332
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:14 schreef ValseNoot het volgende:

[..]

Ja, ik ook, een 11-jarige wekenlang alleen aan het vakantievieren ... of dat nou op een zeilboot is of anders ...Ik gun alle kinderen lange schoolvakanties, en ook dat ze tijdens die vakanties dagjes kunnen ondernemen met vriendjes en vriendinnetjes, zonder dat pa en ma zich alsmaar met ze bemoeien, en ik zou wel willen dat er nog voldoende (veilige) natuur was voor kinderen om lekker met elkaar te avonturieren, maar een 11-jarige zes weken alleen op vakantie ...... Dan valt mij echt de term "moederziel alleen" binnen.

Huilden wij niet tranen met tuiten toen Rémy moeder Barbarin zo rond die leeftijd vaarwel moest zeggen om de wereld in te trekken (al bleek gelukkig Vitalis de beste pleegvader die je je kon wensen) .......

Wat ik wel vertrouwenwekkend vond om te lezen, is dat er verschillende brug/sluiswachters, etc. zijn geweest, die het ook vreemd vonden, en dat die mensen alarm hebben geslagen.
DAT vind ik nou een fijn idee, dat er mensen zijn, die in hun werk een situatie tegenkomen rondom een kind, die denken "Hee, klopt dit eigenlijk wel ......." en er vervolgens ook wat mee doen.
Ja inderdaad, het is altijd weer een geruststellende gedachte te weten dat er nog veel mensen zijn die om zich heen kijken en aan de bel trekken als het nodig is. Wel vreemd is dat er door Jeugdzorg en dergelijke geen actie is ondernomen, zelfs niet toen de kleine Laura haar nog kleinere zusje ook maar mee had genomen. Als gewone omstanders daar de schrik van in de benen krijgen, moet je dat als deskundige instantie toch al helemaal krijgen?
  Moderator zondag 6 september 2009 @ 18:20:04 #244
249559 crew  Lavenderr
pi_72492395
quote:

[..]

Ik vond dat verhaal over het zeilen op het IJsselmeer nogal schokkend en een toonbeeld van onverschilligheid (als in niet omkijken naar je kind). En dat terwijl het hier is weggezet als 'zie je wel wat ze allemaal al heeft gedaan'.
Inderdaad. Vond dat ook schokkend om te lezen. En zo'n kind moet dan twee jaar alleen op pad? Ben blij dat haar moeder háár kant van het verhaal verteld heeft, en vond het heel erg dat die zo vaak hulp gezocht heeft en net zoveel keer bot gevangen heeft bij de instanties.
  zondag 6 september 2009 @ 18:21:20 #245
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_72492429
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Inderdaad. Vond dat ook schokkend om te lezen. En zo'n kind moet dan twee jaar alleen op pad? Ben blij dat haar moeder háár kant van het verhaal verteld heeft, en vond het heel erg dat die zo vaak hulp gezocht heeft en net zoveel keer bot gevangen heeft bij de instanties.
Met zo'n manipulatieve vader op de achtergrond, is het ook vechten tegen de bierkaai.
[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
pi_72492554
Team Babs, laten we maar zeggen.
  zondag 6 september 2009 @ 18:31:39 #247
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72492733
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:18 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja inderdaad, het is altijd weer een geruststellende gedachte te weten dat er nog veel mensen zijn die om zich heen kijken en aan de bel trekken als het nodig is. Wel vreemd is dat er door Jeugdzorg en dergelijke geen actie is ondernomen, zelfs niet toen de kleine Laura haar nog kleinere zusje ook maar mee had genomen. Als gewone omstanders daar de schrik van in de benen krijgen, moet je dat als deskundige instantie toch al helemaal krijgen?
Nou, ook weer zo'n bloedstollend detail ..... dat kleinere zusje. Jawel ff samen naar de AH om de hoek, maar niet samen op een bootje .......
  † In Memoriam † zondag 6 september 2009 @ 18:33:20 #248
137949 Disana
pi_72492781
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ongetwijfeld zal haar verhaal in de VK wel doordringen tot in de rechtskamers. En met een beetje geluk neemt de Kinderbescherming het ook mee.
  zondag 6 september 2009 @ 18:34:08 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72492814
quote:
[..]
Ik vind het dan ook erg jammer dat degenen die 17 topics lang zo druk waren het talent van Laura en de goedkeuring van haar "ouders" te verdedigen nu geen tijd meer hebben.

Ik had graag een uitgebreide reactie op het interview met Laura d'r moeder gelezen, maar kennelijk hoeven we dat wegens de enorme hoeveelheid activiteiten op andere vlakken niet meer te verwachten
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  † In Memoriam † zondag 6 september 2009 @ 18:34:50 #250
137949 Disana
pi_72492838
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:25 schreef patatmetfriet het volgende:
Team Babs, laten we maar zeggen.
Heb je haar relaas in de VK gelezen? Mij kwam het alleszins geloofwaardig voor.

Of vader manipulatief is weet ik niet, wel denk ik dat hij voornamelijk zijn eigen stokpaardje berijdt en veel van zijn eigen dromen op zijn dochtertje projecteert.
  † In Memoriam † zondag 6 september 2009 @ 18:35:49 #251
137949 Disana
pi_72492874
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vind het dan ook erg jammer dat degenen die 17 topics lang zo druk waren het talent van Laura en de goedkeuring van haar "ouders" te verdedigen nu geen tijd meer hebben.

Ik had graag een uitgebreide reactie op het interview met Laura d'r moeder gelezen, maar kennelijk hoeven we dat wegens de enorme hoeveelheid activiteiten op andere vlakken niet meer te verwachten
Ja ik vind het ook nogal een zwaktebod. Het is net alsof alle interesse weg is nu een andere moeder opstaat om dit kind te verdedigen.
pi_72492923
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:35 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja ik vind het ook nogal een zwaktebod. Het is net alsof alle interesse weg is nu een andere moeder opstaat om dit kind te verdedigen.
Waar maak jeje druk om dan?
  zondag 6 september 2009 @ 18:48:57 #253
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72493265
Van dit draadje werd ook wel eens door mensen gezegd "Zijn jullie daar nou nog steeds mee bezig?"
Maar blijkbaar zat er toch bij heel veel mensen iets in het hoofd dat zei: "Hoooooo .... ff nadenken ....."

En natuurlijk ging dat nadenken in zo'n FOK-draadje met ietwat scherp gekante discussies gepaard, om je standpunt duidelijk te maken chargeer je wel eens, en laten we eerlijk wezen, er is heel wat afgegrapt ......
maar dat geeft niet, denk ik, dat hoort bij discussie.

Hoe dan ook, zo'n discussie op een forum is toch best wel belangrijk. Niet dat wij hier iets kunnen veranderen (al is wel mijn mening door deze discussie gevormd). Volgens mij is hier in deze discussie wel degelijk 'iets" gesignaleerd, wat niet "okee" aanvoelde. En blijkbaar zijn er dus mensen, die het tot hun verantwoordelijkheid rekenen om dat te uiten.
Misschien .... misschien .... misschien ...... heeft het feit dat veel mensen in vele fora, of op andere plaatsen hun bedenkingen t.o.v. de "Wonderkind ... must follow dream"-hype hebben verzet, de moeder van Laura wel gesterkt in haar mening om haar "Neen" te durven laten horen? Of draaf ik door.

Hoe dan ook, ik heb er een prettig gevoel bij, dat er kritische mensen zijn, die niet zomaar krantenberichtjes over vermeende wonderkinderen napraten, en diep op zoek gaan naar naar achtergronden.
  Moderator zondag 6 september 2009 @ 18:51:16 #254
249559 crew  Lavenderr
pi_72493348
quote:

[..]

zondag 6 september 2009 @ 18:51:56 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72493372
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:35 schreef Disana het volgende:
[..]
Een willekeurige andere moeder zou het probleen denk ik niet zijn, maar net deze ene hè..
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 6 september 2009 @ 18:58:17 #256
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72493562
quote:

[..]

Haha, ja, zo'n reactie was wel fijn geweest.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen, dat juist al die informatie over "pretzeilen en feestzeilen" die Moussie hier inbracht, mij in mijn mening over de waarde van de zeilprestatie hebben gevormd (natuurlijk ook omdat andere mensen nav Moussie informatie linkten en je zelf ging googelen).

En de Bolkesteijn-informatie over zielen van de allerlaatste dagen vond ik heerlijk om te lezen.
Laat ze nou maar lekker ergens anders bezig zijn ......
  † In Memoriam † zondag 6 september 2009 @ 19:11:56 #257
137949 Disana
pi_72494008
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:48 schreef ValseNoot het volgende:
[ ]

Hoe dan ook, ik heb er een prettig gevoel bij, dat er kritische mensen zijn, die niet zomaar krantenberichtjes over vermeende wonderkinderen napraten, en diep op zoek gaan naar naar achtergronden.
Nou ja voor de meeste posters ontbraken gewoon de feiten voor de titel 'wonderkind' of 'bijzonder'. In het Jeugdjournaal zagen we een doodgewoon pubertje dat het 'wel leuk' leek en veel meer niet. Geen enthousiaste verhalen over routes of vaardigheden of landen die ze altijd al eens had willen zien.

Ik vraag me nog wel af waarom ze HAVO is gaan doen i.p.v. VWO. Heeft dat ook met de opgelegde zelfredzaamheid of desinteresse van vader te maken, of is hij degene die haar dit adviseerde. Dat verhaal klopt voor mij ook nog niet.
  zondag 6 september 2009 @ 19:18:59 #258
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72494280
quote:
Op zondag 6 september 2009 19:11 schreef Disana het volgende:

[..]

Nou ja voor de meeste posters ontbraken gewoon de feiten voor de titel 'wonderkind' of 'bijzonder'. In het Jeugdjournaal zagen we een doodgewoon pubertje dat het 'wel leuk' leek en veel meer niet. Geen enthousiaste verhalen over routes of vaardigheden of landen die ze altijd al eens had willen zien.

Ja, en nou in interview moeder komt het weer terug: het is gewoon een pubertje.

[ Bericht 0% gewijzigd door ValseNoot op 06-09-2009 19:19:39 (typo) ]
pi_72495782
quote:
Op zondag 6 september 2009 19:11 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik vraag me nog wel af waarom ze HAVO is gaan doen i.p.v. VWO. Heeft dat ook met de opgelegde zelfredzaamheid of desinteresse van vader te maken, of is hij degene die haar dit adviseerde. Dat verhaal klopt voor mij ook nog niet.
Het komt zo vaak voor dat kinderen best een hoger niveau aankunnen, maar er gewoon geen trek in hebben en zeggen: ik doe het niet. Ken er zat die liever een niveautje lager gaan zitten om zodoende meer tijd te hebben voor andere dingen.
En waarom ook niet? Als je havo hebt gedaan en je wil wel een universitaire studie volgen, dan kan dat ook als je na de havo een jaartje HBO volgt en een propedeuse haalt. Ben je even veel tijd kwijt.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_72495819
quote:

[..]

Het is hier muisstil..
pi_72495969
quote:
Op zondag 6 september 2009 19:52 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Het komt zo vaak voor dat kinderen best een hoger niveau aankunnen, maar er gewoon geen trek in hebben en zeggen: ik doe het niet. Ken er zat die liever een niveautje lager gaan zitten om zodoende meer tijd te hebben voor andere dingen.
En waarom ook niet? Als je havo hebt gedaan en je wil wel een universitaire studie volgen, dan kan dat ook als je na de havo een jaartje HBO volgt en een propedeuse haalt. Ben je even veel tijd kwijt.
Dat is idd. een redelijk normale instelling voor een puber, maar niet de instelling van een bovengemiddeld intelligent kind met de drive om records te vestigen.
Ze zou al een jaar vooruit zijn qua leerstof, is ons voorgespiegeld. Als dat waar is, waarom is ze dan niet naar het VWO gegaan?
  Moderator zondag 6 september 2009 @ 20:00:26 #262
249559 crew  Lavenderr
pi_72496136
quote:
Op zondag 6 september 2009 19:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het is hier muisstil..
Iets met 'man en muis' misschien ?
  † In Memoriam † zondag 6 september 2009 @ 20:03:12 #263
137949 Disana
pi_72496260
quote:
Op zondag 6 september 2009 19:52 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Dat kan hoor, maar volgens de moeder is het zeilplan ingegeven door de vader en wilde ze HAVO doen om het zichzelf gemakkelijker te maken i.v.m. dat zeilen. Dus eigenlijk vraag ik me af of die vader hierachter staat of dat hij het zelfs heeft voorgesteld. Want al is het waar dat je wel op de universiteit komt via een omweg, het is toch flink zonde als het alleen maar is vanwege een dom zeilrecord dat ze naar later bleek niet eens kan halen.
  zondag 6 september 2009 @ 20:03:23 #264
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72496267
quote:
Op zondag 6 september 2009 20:00 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

pi_72496271
quote:

[..]

*piep*

The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72496354
quote:

[..]

Misschien zijn sommingen hun kinderen nu aan het opleiden zijn tot solozeiler.. Sponsoring is best cool als je op vakantie wil..
pi_72496840
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 13:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Laat haar gewoon zeilen, als het tegenvalt keer je om en ben zo weer aan het vaste land.
Als het tegenvalt, kom je gewoon niet meer terug..
  zondag 6 september 2009 @ 20:18:37 #268
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72496916
quote:
Op zondag 6 september 2009 20:03 schreef Dragorius het volgende:

[..]

*piep*

Hoe is het met de snotorganen? Kunt u de zeelucht weer opsnuiven?
pi_72497225
quote:
Op zondag 6 september 2009 20:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Als het tegenvalt, kom je gewoon niet meer terug..
Dat valt wel mee, je gaat niet gelijk dood ofzo.
pi_72497296
quote:
Op zondag 6 september 2009 20:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat valt wel mee, je gaat niet gelijk dood ofzo.
Nee, het is ook totaal niet gevaarlijk. Een kind kan de was doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')