Dat is inderdaad een heel groot verschil.quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ja maar.. ja maar.. Dat zijn wedstrijdzeilers die het uiterste van zichzelf en van hun boot vergen.
Ja!quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ja maar.. ja maar.. Dat zijn wedstrijdzeilers die het uiterste van zichzelf en van hun boot vergen..
Dat is niet te vergelijken met het vrolijke admiraalzeilen wat iedereen altijd doet op de oceaan...
Welke autoriteit is in jouw ogen niet op de juiste wijze verkregen, dan?quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik keur autoriteit niet per definitie af, alleen als die autoriteit in mijn ogen niet op juiste wijze verkregen is.
nope, ik heb meer te doen ..quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:58 schreef MOVO het volgende:
[..]
Ja!
Hé Moussie:
Ben je overstag?
Is je ra lam geslagen?
Kom moussie: aan de bak!
Heb je inmiddels een kop als een boei?
Gooi je kont eens tegen de krib!
Heb je je anker gelicht?
Heb je het roer al omgegooid?
Ga je door de wind?
Kom op voor niemand de zeilen strijken nu!
Of heb je als een rat het zinkende schip verlaten?
Addergebroedquote:Op zondag 6 september 2009 00:28 schreef moussie het volgende:
[..]
nope, ik heb meer te doen ..
Ik vind anders de woordkeuze van mams best wel apart .. Laura zeilt als een duivel ..
Omdat heel veel ouders pubers met dromen hebben? En schoolplicht en leerplicht etc... Een uitspraak in deze kwestie heeft verstrekkende gevolgen. Niet alleen voor Laura, maar voor alle ouders van leerplichtige kids (en omgekeerd).quote:Op zondag 6 september 2009 00:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is me echt een raadsel waarom iedereen hier nou zo goed een mening over moet hebben. Eigenlijk hebben ze het wel slim gespeeld, die ouders en het meisje zelf, haar naam is al meer dan een miljoen keer terug te vinden op het internet en het staat leuk op het CV.
Nou en? Ik ken genoeg gevallen die 'speciale' regelingen hebben op school die nog leerplichtig zijn, maar niet altijd op school hoeven te zijn vanwege hun talent. Bijv. voor sport. Leerplichtig of niet maakt in dit geval niks uit.quote:Op zondag 6 september 2009 00:51 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Omdat heel veel ouders pubers met dromen hebben? En schoolplicht en leerplicht etc.. Een uitspraak in deze kwestie heeft verstrekkende gevolgen. Niet alleen voor Laura, maar voor alle ouders van leerplichtige kids (en omgekeerd).
Die speciale regelingen hoeven niet altijd goed te zijn! Ik heb verdorie pleegkids gehad die vrijstelling hadden (op welke idiote gronden dan ook) en die daarmee onthouden werden van scholing, en dus ook van een toekomst waarin ze in eigen onderhoud kunnen voorzien. Dat is niet ok! En het debiele was, dat als ze bij mij werden geplaatst en ik aandrong op scholing, dat er dan schouders werden opgehaald... ja vrijstelling he, boeit dus nietquote:Op zondag 6 september 2009 00:56 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nou en? Ik ken genoeg gevallen die 'speciale' regelingen hebben op school die nog leerplichtig zijn, maar niet altijd op school hoeven te zijn vanwege hun talent. Bijv. voor sport. Leerplichtig of niet maakt in dit geval niks uit.
Een uitspraak in deze kwestie zorgt alleen maar voor geroddel aan de keukentafel bij pappa en mamma die hun kinderen aankijken en zeggen; " je haalt het niet in je hoofd! "
Dit is by far de meest kortzichtige post die ik vandaag op FOK! heb gelezen.Waarvan hulde!quote:Op zondag 6 september 2009 01:03 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Die speciale regelingen hoeven niet altijd goed te zijn! Ik heb verdorie pleegkids gehad die vrijstelling hadden (op welke idiote gronden dan ook) en die daarmee onthouden werden van scholing, en dus ook van een toekomst waarin ze in eigen onderhoud kunnen voorzien. Dat is niet ok! En het debiele was, dat als ze bij mij werden geplaatst en ik aandrong op scholing, dat er dan schouders werden opgehaald... ja vrijstelling he, boeit dus niet![]()
School is belangrijk! Niet alleen voor de kennis, maar ook voor de sociale ontwikkeling en contacten. En voor sport... ja doei, ik ben zelf topsporter geweest in mijn jeugd. Ik ging toch heus naar school (net zoals het gros van de topsporters).
En inderdaad, iedere ouder met verantwoordelijkheidsgevoel zegt tegen een 13 jarige die voor 2 jaar op wereldreis denkt te kunnen gaan: "Je haalt het niet in je hoofd!!!"
Nou, weer lekker conservatief!quote:En inderdaad, iedere ouder met verantwoordelijkheidsgevoel zegt tegen een 13 jarige die voor 2 jaar op wereldreis denkt te kunnen gaan: "Je haalt het niet in je hoofd!!!"
Nah... ik heb er een stuk of 20 de puberteit door geloodsd (waar ze gestrand waren bij de eigen ouders). Maar ben altijd blij om bij te lezen bij mensen met meer ervaring.quote:Op zondag 6 september 2009 01:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit is by far de meest kortzichtige post die ik vandaag op FOK! heb gelezen.Waarvan hulde!
Iemand die een speciale regeling krijgt op school vanwege een talent niet vanwege prive omstandigheden, want zo ken ik er ook een paar. Om dus onder leerplicht uit te komen krijgt dat niet zo maar! Daar worden tests etc. mee gedaan. De mensen die dat hebben gedaan, zijn daar tot nu toe alleen maar erg blij mee geweest! Als je een talent hebt, bijv. sport moet je daar voor gaan en weet je dat je daar andere dingen voor opoffert. (niet of minder uitgaan met vrienden bijv.) Top sporters bij ons gingen voor namelijk veel op reis, en waren dus soms weken weg van school. Uiteraard had je sommige die op een speciale school kwamen te zitten met alleen sport talenten..
Het enige waar ik het met je eens ben, is dat school belangrijk is, maar men overschat de kwaliteiten daar wel van. We mogen nu dan wel nu langer dan ooit studeren, we hebben ook meer dan ooit communicatie problemen, depressieve mensen en singles in dit land..
[..]
Nou, weer lekker conservatief!Lekker de talenten van je kinderen onder de tafel blijven houden en zorgen dat ze doen wat je wilt. Zal straks leuk worden als ze echt gaan puberen. Ouders !
![]()
Tuurlijk kan het gros van 13 jarigen niet voor 2 jaar ergens de wereld rond, maar in het geval van laura zou ze ook niet 2 jaar lang in d'r uppie ergens rond dobberen.. ze zou maar per aantal week echt alleen zijn. Er zijn altijd uitzonderingen..
Hmm, ik heb zelf tijdens mn jeugd bij verschillende pleegouders gezetenquote:Op zondag 6 september 2009 01:30 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nah... ik heb er een stuk of 20 de puberteit door geloodst (waar ze gestrand waren bij de eigen ouders). Maar ben altijd blij om bij te lezen bij mensen met meer ervaring.
Ah vandaar!quote:Op zondag 6 september 2009 01:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmm, ik heb zelf tijdens mn jeugd bij verschillende pleegouders gezeten
Beslist nietquote:Op zondag 6 september 2009 01:58 schreef NoCigar het volgende:
Misschien hebben jullie wel bij elkaar gezeten!
Nee joh, het schip is nog lang niet vergaan, Laura is pas 13. Maar ik denk, dat met het hele verloop van dit verhaal, er nog wel drastische dingen kunnen gaan gebeuren. Gewoon omdat ik weet hoe die instanties werken. Niet omdat ik iets wel of niet zou vinden.quote:Op zondag 6 september 2009 02:20 schreef Montagui het volgende:
Gelet op de anarchistishe houding van de vader die mogelijk deze houding geindoctrineerd heeft (of mogelijk is het puur genetisch doorgegeven) bij/tav zijn dochter, zou Laura nog te redden zijn als sociaal vaardig mens?
M.i. is het schip al vergaan, op dit moment leven vader en dochter alleen maar in een ikke ikke ikke cultuur.
Ik denk dat Lauraguppy authentiek is.quote:Op zondag 6 september 2009 02:32 schreef Perico het volgende:
Wie van jullie verwacht dat Laura gewoon binnen nu en een maand op een kwade dag vertrokken is en begonnen aan de reis? Die Laura Guppy Twitter lijkt me toch best authentiek, ook al beweert de andere Twitter Laura van niet..
Was erg tegendraads op 13-jarige leeftijd, had een plan om op wereldreis te gaan maar niet eens nagedacht over scholing, moeilijk thuisfront..quote:Op zondag 6 september 2009 00:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is me echt een raadsel waarom iedereen hier nou zo goed een mening over moet hebben. Eigenlijk hebben ze het wel slim gespeeld, die ouders en het meisje zelf, haar naam is al meer dan een miljoen keer terug te vinden op het internet en het staat leuk op het CV.
Bij Laura ging het juist om het ontbreken van bv. die tests, alsmede een gebrekkige voorbereiding in het algemeen.quote:Op zondag 6 september 2009 01:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit is by far de meest kortzichtige post die ik vandaag op FOK! heb gelezen.Waarvan hulde!
Iemand die een speciale regeling krijgt op school vanwege een talent niet vanwege prive omstandigheden, want zo ken ik er ook een paar. Om dus onder leerplicht uit te komen krijgt dat niet zo maar! Daar worden tests etc. mee gedaan. De mensen die dat hebben gedaan, zijn daar tot nu toe alleen maar erg blij mee geweest! Als je een talent hebt, bijv. sport moet je daar voor gaan en weet je dat je daar andere dingen voor opoffert. (niet of minder uitgaan met vrienden bijv.) Top sporters bij ons gingen voor namelijk veel op reis, en waren dus soms weken weg van school. Uiteraard had je sommige die op een speciale school kwamen te zitten met alleen sport talenten..
Het enige waar ik het met je eens ben, is dat school belangrijk is, maar men overschat de kwaliteiten daar wel van. We mogen nu dan wel nu langer dan ooit studeren, we hebben ook meer dan ooit communicatie problemen, depressieve mensen en singles in dit land..
[..]
Nou, weer lekker conservatief!Lekker de talenten van je kinderen onder de tafel blijven houden en zorgen dat ze doen wat je wilt. Zal straks leuk worden als ze echt gaan puberen. Ouders !
![]()
Tuurlijk kan het gros van 13 jarigen niet voor 2 jaar ergens de wereld rond, maar in het geval van laura zou ze ook niet 2 jaar lang in d'r uppie ergens rond dobberen.. ze zou maar per aantal week echt alleen zijn. Er zijn altijd uitzonderingen..
Veel mensen verwarren de leerplicht met de plicht om dagelijks een school te bezoeken. De wet eist alleen dat je onderwijs volgt, dat mag desnoods ook aan huis, via internet, de TV of schriftelijk mits het maar van voldoende niveau is.quote:Op zondag 6 september 2009 00:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Nou en? Ik ken genoeg gevallen die 'speciale' regelingen hebben op school die nog leerplichtig zijn, maar niet altijd op school hoeven te zijn vanwege hun talent. Bijv. voor sport. Leerplichtig of niet maakt in dit geval niks uit.
Het punt is dat Laura haar hoofd boven het maaiveld heeft uitgestoken.quote:Op zondag 6 september 2009 12:32 schreef voyeur het volgende:
Kan iemand me nog eens uitleggen wat dat speciale unieke etc talent van die Laura is? Dat ze goed kan zeilen? Je zou ze de kost niet willen geven hoeveel kinderen heel goed kunnen zeilen.
Kom op zeg.quote:Op zondag 6 september 2009 12:44 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Het punt is dat Laura haar hoofd boven het maaiveld heeft uitgestoken.
En dat is in Nederland een doodzonde.
Die vraag is in deze reeks al vaak gesteld, en niemand weet het antwoord. Dat ze goed kan zeilen is niet meer dan normaal met zo'n vader, elk kind had dat gewoon geleerd. Gymnasium met overslaan van klassen doet ze ook niet, dus daar zit het hem ook niet in. Blijft over een vader die haar zo gek heeft gemaakt dat ze gelooft de wereld over te kunnen steken. En ook dat is niet bijzonder want elk kind heeft dromen.quote:Op zondag 6 september 2009 12:32 schreef voyeur het volgende:
Kan iemand me nog eens uitleggen wat dat speciale unieke etc talent van die Laura is?
In primo gaat het toch om haar geestelijke toestand? De wereldschool lijkt het onderwijs goed te kunnen regelen.quote:Op zondag 6 september 2009 12:50 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Kom op zeg.
Het gaat niet daarom, het gaat erom dat zij zich uniek waant en buiten de regels om wil gaan enkel en alleen om een stupide punt te maken.
Als ze het beter hadden voorbereid (incl. het onderwijs-gedeelte) had ze misschien wel de beoogde goedkeuring gehad.
Nee, want die afvraag is al ver voor de media-aandacht afgewezen. Omdat ze alleen op die boot zit is er geen garantie van onderwijs.quote:Op zondag 6 september 2009 12:55 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
In primo gaat het toch om haar geestelijke toestand? De wereldschool lijkt het onderwijs goed te kunnen regelen.
Ze heeft geen speciaal talent, ze is een vlotte leerling en ze kan goed zeilen omdat ze dat vanaf dat ze kan lopen geleerd heeft. Geen dommerdje dus, maar absoluut geen wonderkind.quote:Op zondag 6 september 2009 12:32 schreef voyeur het volgende:
Kan iemand me nog eens uitleggen wat dat speciale unieke etc talent van die Laura is? Dat ze goed kan zeilen? Je zou ze de kost niet willen geven hoeveel kinderen heel goed kunnen zeilen. Dat ze een paar weken alleen op een bootje in de Friese meren heeft gevaren? Een speciaal talent of iets om pilletjes tegen te slikken.
Dat ze niet boos is op papa die haar in een kindertehuis liet opsluiten in een vreemd land omdat hij de moeite niet wilde nemen naar Engeland te vliegen. Ja, dat is inderdaad wel opmerkelijk, maar is dat het speciale talent waarom het meisje twee jaar niet naar school hoeft en zonder ouderlijk toezicht mag zijn? Zodat ze dit speciale talent wat me licht autistisch voorkomt verder kan ontwikkelen?
Ze kan zeilen als de duivel (ik citeer mama, dus we kunnen er vanuitgaan dat het waar is)quote:Op zondag 6 september 2009 12:32 schreef voyeur het volgende:
Kan iemand me nog eens uitleggen wat dat speciale unieke etc talent van die Laura is?
Uit het geheel ontstijgt een stuitende onverschilligheid van die vader en een gebrek aan wezenlijke zorg. Het lijkt erop dat vader meer met zichzelf bezig is dan met het opvoeden van zijn kind.quote:Op zondag 6 september 2009 16:05 schreef ValseNoot het volgende:
Ben paar dagen wezen werken, dus niet hier gepost. Gisteren snel tussendoor Volkskrant gekocht en interview gelezen. Moest toen wel onmiddellijk hier aan dit draadje denken. Velen hier hebben toch wel redelijk aangevoeld/ingeschat/gerechercheerd, dat er wel degelijk meer achter het hele wonderkindverhaal zit, dan een bureaucratische maatschappij , die kinderdromen in de kiem smoort en eenheidsworsten produceert.
Ja hoor, denk dat je dat wel kunt stellen.quote:Op zondag 6 september 2009 17:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Uit het geheel ontstijgt een stuitende onverschilligheid van die vader en een gebrek aan wezenlijke zorg. Het lijkt erop dat vader meer met zichzelf bezig is dan met het opvoeden van zijn kind.
Ik vond dat verhaal over het zeilen op het IJsselmeer nogal schokkend en een toonbeeld van onverschilligheid (als in niet omkijken naar je kind). En dat terwijl het hier is weggezet als 'zie je wel wat ze allemaal al heeft gedaan'.quote:Op zondag 6 september 2009 17:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja hoor, denk dat je dat wel kunt stellen.
De vraag is wie haar zee wil bevaren als ze de rode zee oversteekt, waarbij de Arabische grijpgrage handjes niet van de lucht zijnquote:13-jarige wil alleen de wereldzeeën bevaren deel 18
quote:Op zondag 6 september 2009 12:32 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Veel mensen verwarren de leerplicht met de plicht om dagelijks een school te bezoeken. De wet eist alleen dat je onderwijs volgt, dat mag desnoods ook aan huis, via internet, de TV of schriftelijk mits het maar van voldoende niveau is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolplichtquote:Schoolplicht is een wettelijke verplichting voor kinderen om vanaf een bepaalde leeftijd een school te bezoeken. Deze plicht moet worden uitgevoerd door de opvoedingsgerechtigden, meestal de ouders. Schoolplicht moet niet worden verward met leerplicht, die wel de verplichting oplegt om onderwijs te volgen, maar geen verplichtend bezoek aan een school of andere vorm van onderwijsinstelling. Vaak worden beide begrippen echter door elkaar gebruikt.
Nederland kent sinds 1969 bijna volledige schoolplicht, daar thuisonderwijs sindsdien in principe verboden is. Op bepaalde gronden kan hier echter vrijstelling voor worden aangevraagd, zoals bijvoorbeeld wanneer er sprake is van zogenoemde richtingbedenkingen; dat de ouders geen school in hun omgeving kunnen vinden die overeenkomt met hun eigen levensovertuiging.
Vlaanderen kent geen volledige schoolplicht. Als een van de thuisblijvende ouders kan aantonen over onderwijskundige vaardigheden te beschikken of een privè-leraar in de arm neemt, kan ook aan de leerplicht worden voldaan door huisonderwijs. De ouders moeten echter aantonen het te kunnen bekostigen en de onderwijsinspectie controleert of het onderwijs naar behoren plaatsvindt.
Ja, ik ook, een 11-jarige wekenlang alleen aan het vakantievieren ... of dat nou op een zeilboot is of anders ...Ik gun alle kinderen lange schoolvakanties, en ook dat ze tijdens die vakanties dagjes kunnen ondernemen met vriendjes en vriendinnetjes, zonder dat pa en ma zich alsmaar met ze bemoeien, en ik zou wel willen dat er nog voldoende (veilige) natuur was voor kinderen om lekker met elkaar te avonturieren, maar een 11-jarige zes weken alleen op vakantie ...... Dan valt mij echt de term "moederziel alleen" binnen.quote:Op zondag 6 september 2009 17:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vond dat verhaal over het zeilen op het IJsselmeer nogal schokkend en een toonbeeld van onverschilligheid (als in niet omkijken naar je kind). En dat terwijl het hier is weggezet als 'zie je wel wat ze allemaal al heeft gedaan'.
Ja inderdaad, het is altijd weer een geruststellende gedachte te weten dat er nog veel mensen zijn die om zich heen kijken en aan de bel trekken als het nodig is. Wel vreemd is dat er door Jeugdzorg en dergelijke geen actie is ondernomen, zelfs niet toen de kleine Laura haar nog kleinere zusje ook maar mee had genomen. Als gewone omstanders daar de schrik van in de benen krijgen, moet je dat als deskundige instantie toch al helemaal krijgen?quote:Op zondag 6 september 2009 18:14 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Ja, ik ook, een 11-jarige wekenlang alleen aan het vakantievieren ... of dat nou op een zeilboot is of anders ...Ik gun alle kinderen lange schoolvakanties, en ook dat ze tijdens die vakanties dagjes kunnen ondernemen met vriendjes en vriendinnetjes, zonder dat pa en ma zich alsmaar met ze bemoeien, en ik zou wel willen dat er nog voldoende (veilige) natuur was voor kinderen om lekker met elkaar te avonturieren, maar een 11-jarige zes weken alleen op vakantie ...... Dan valt mij echt de term "moederziel alleen" binnen.
Huilden wij niet tranen met tuiten toen Rémy moeder Barbarin zo rond die leeftijd vaarwel moest zeggen om de wereld in te trekken (al bleek gelukkig Vitalis de beste pleegvader die je je kon wensen) .......
Wat ik wel vertrouwenwekkend vond om te lezen, is dat er verschillende brug/sluiswachters, etc. zijn geweest, die het ook vreemd vonden, en dat die mensen alarm hebben geslagen.
DAT vind ik nou een fijn idee, dat er mensen zijn, die in hun werk een situatie tegenkomen rondom een kind, die denken "Hee, klopt dit eigenlijk wel ......." en er vervolgens ook wat mee doen.
Inderdaad. Vond dat ook schokkend om te lezen. En zo'n kind moet dan twee jaar alleen op pad? Ben blij dat haar moeder háár kant van het verhaal verteld heeft, en vond het heel erg dat die zo vaak hulp gezocht heeft en net zoveel keer bot gevangen heeft bij de instanties.quote:Op zondag 6 september 2009 17:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vond dat verhaal over het zeilen op het IJsselmeer nogal schokkend en een toonbeeld van onverschilligheid (als in niet omkijken naar je kind). En dat terwijl het hier is weggezet als 'zie je wel wat ze allemaal al heeft gedaan'.
Met zo'n manipulatieve vader op de achtergrond, is het ook vechten tegen de bierkaai.quote:Op zondag 6 september 2009 18:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Inderdaad. Vond dat ook schokkend om te lezen. En zo'n kind moet dan twee jaar alleen op pad? Ben blij dat haar moeder háár kant van het verhaal verteld heeft, en vond het heel erg dat die zo vaak hulp gezocht heeft en net zoveel keer bot gevangen heeft bij de instanties.
Nou, ook weer zo'n bloedstollend detail ..... dat kleinere zusje. Jawel ff samen naar de AH om de hoek, maar niet samen op een bootje .......quote:Op zondag 6 september 2009 18:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja inderdaad, het is altijd weer een geruststellende gedachte te weten dat er nog veel mensen zijn die om zich heen kijken en aan de bel trekken als het nodig is. Wel vreemd is dat er door Jeugdzorg en dergelijke geen actie is ondernomen, zelfs niet toen de kleine Laura haar nog kleinere zusje ook maar mee had genomen. Als gewone omstanders daar de schrik van in de benen krijgen, moet je dat als deskundige instantie toch al helemaal krijgen?
Ongetwijfeld zal haar verhaal in de VK wel doordringen tot in de rechtskamers. En met een beetje geluk neemt de Kinderbescherming het ook mee.quote:Op zondag 6 september 2009 18:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Inderdaad. Vond dat ook schokkend om te lezen. En zo'n kind moet dan twee jaar alleen op pad? Ben blij dat haar moeder háár kant van het verhaal verteld heeft, en vond het heel erg dat die zo vaak hulp gezocht heeft en net zoveel keer bot gevangen heeft bij de instanties.
Ik vind het dan ook erg jammer dat degenen die 17 topics lang zo druk waren het talent van Laura en de goedkeuring van haar "ouders" te verdedigen nu geen tijd meer hebben.quote:Op zondag 6 september 2009 17:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Heb je haar relaas in de VK gelezen? Mij kwam het alleszins geloofwaardig voor.quote:Op zondag 6 september 2009 18:25 schreef patatmetfriet het volgende:
Team Babs, laten we maar zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |