abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77260821
Ik vraag me af hoe je aan die bedragen komt
quote:
Dit ontvangt een alleenstaande:
Bijstand: ¤617,04
Toeslag gemeente: ¤246,06
Langdurigheidstoeslag: ¤28,42 (1x per jaar ¤341,00)
Toeslagen belastingdienst: ¤290,00
Totaal: ¤1181,52
De enige toeslag die je in die situatie van de belasting ontvangt is zorgtoeslag en huurtoeslag, je gaat nu 220+ euro of zo aan huurtoeslag en de zorgtoeslag van pakweg 65 euro bij het inkomen optellen? Dat dan even afgezien van het feit dat iedereen met een inkomen onder modaal zorgtoeslag krijgt, net zoals dat iemand op het minimumloon recht heeft op huurtoeslag.
Dus als je het eerlijk wil houden moet je bij die groepen ook de toeslagen als inkomen bijtellen.
quote:
Dit ontvangt een alleenstaande ouder met twee kinderen:
Bijstand: ¤863,86
Toeslag gemeente: ¤246,06
Langdurigheidstoeslag: ¤36,33 (1x per jaar ¤436,00)
Toeslagen belastingdienst: ¤419,00
Kinderbijslag: ¤157,85
Totaal: ¤1723,10
Ook hier vraag ik me af welke toeslagen je bedoeld. Huursubsidie en zorgtoeslag is hetzelfde verhaal als boven. Het verschil in kindgebonden budget verschilt bij bijstandsnorm en modaal hele 14 euro en de kinderbijslag is niet inkomensafhankelijk.
Daar boven op heb je ook nog zoiets als de alleenstaande ouderkorting, die krijg je in de bijstand wel uitbetaald maar die wordt meteen weer ingehouden op de uitkering. dat is dus een voordeel voor de werkende alleenstaande ouder. Daar bovenop heb je als werkende evtl recht op de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankleijke combinatiekorting.
Nogmals, er wordt een heel scheef beeld geschetst door dit selectieve optellen van toeslagen bij het inkomen, als je dat eerlijk wil doen moet je de toeslagen die de werkende ook ontvangt ook bij diens inkomen optellen.
pleased to meet you
pi_77268799
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:28 schreef moussie het volgende:
Ik vraag me af hoe je aan die bedragen komt
Dat heb ik bij mijn berekening gepost: CBS, Belastingdienst, berekenhet.nl en rechtopbijstand.nl.
quote:
De enige toeslag die je in die situatie van de belasting ontvangt is zorgtoeslag en huurtoeslag, je gaat nu 220+ euro of zo aan huurtoeslag en de zorgtoeslag van pakweg 65 euro bij het inkomen optellen? Dat dan even afgezien van het feit dat iedereen met een inkomen onder modaal zorgtoeslag krijgt, net zoals dat iemand op het minimumloon recht heeft op huurtoeslag.
Dus als je het eerlijk wil houden moet je bij die groepen ook de toeslagen als inkomen bijtellen.
Heb ik gedaan, zie de tweede berekening voor werkenden. De situaties zijn identiek, het enige verschil is werken of uitkering.
quote:
Ook hier vraag ik me af welke toeslagen je bedoeld. Huursubsidie en zorgtoeslag is hetzelfde verhaal als boven. Het verschil in kindgebonden budget verschilt bij bijstandsnorm en modaal hele 14 euro en de kinderbijslag is niet inkomensafhankelijk.

Huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget volgens de proefberekening op belastingdienst.nl.
quote:
Daar boven op heb je ook nog zoiets als de alleenstaande ouderkorting, die krijg je in de bijstand wel uitbetaald maar die wordt meteen weer ingehouden op de uitkering. dat is dus een voordeel voor de werkende alleenstaande ouder. Daar bovenop heb je als werkende evtl recht op de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankleijke combinatiekorting.
Nogmals, er wordt een heel scheef beeld geschetst door dit selectieve optellen van toeslagen bij het inkomen, als je dat eerlijk wil doen moet je de toeslagen die de werkende ook ontvangt ook bij diens inkomen optellen.
Combinatiekorting stelt geen reet voor, dat is 112 per jaar. De alleenstaande ouderkorting scheelt wel weer een slok op een borrel. Dat is bij modaal ongeveer 1350 per jaar ofwel 112 per maand. Dat betekent dat het voor alleenstaande ouders wél loont om te gaan werken. Weliswaar alleen fulltime (of je dat wil als alleenstaande is een andere vraag) maar je houdt dan meer over. Helaas kan ik die post niet meer aanpassen.

Ik blijf erbij dat het verschil voor mensen met kinderen niet echt groot is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kinderen liever zelf groot ziet worden. Je werkt tenslotte voor je kinderen en niet voor de geldsmijterij van de overheid.

[ Bericht 2% gewijzigd door Prutzenberg op 25-01-2010 21:53:32 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:15:57 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_77280355
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:44 schreef Klopkoek het volgende:
WEk ik nou echt zo veel ergernis op?
Bij mij wel. Jij bent voor mij de personificatie van de typische SP-stemmer waar ik mij zo aan erger. Totaal geen rekening houden met de hard werkende mensen van Nederland, en alles eraan doen om de rijkere mensen meer en meer uit te knijpen. Wat jouw betreft is het prima als iemand in een jaar 100.000 euro verdient, en daarvan 75.000 euro afdraagt aan de overheid zodat de minder bedeelden ook 25.000 euro aan bijstand krijgt.

Jij vind de opvattingen van de gemiddelde VVD-er misschien egoïstisch. Ik denk precies hetzelfde van de SP. Alleen maar denken aan hoe geld evenredig verdeeld kan worden onder de bevolking, zonder daarbij te denken aan de risico's en moeite het individu wellicht gestoken heeft in zijn eigen ontwikkeling en opleiding.

Ik vind de opvattingen van de SP een regelrechte ondergang van de kenniseconomie
pi_77287304
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:15 schreef Blik het volgende:

Bij mij wel. Jij bent voor mij de personificatie van de typische SP-stemmer waar ik mij zo aan erger. Totaal geen rekening houden met de hard werkende mensen van Nederland, en alles eraan doen om de rijkere mensen meer en meer uit te knijpen. Wat jouw betreft is het prima als iemand in een jaar 100.000 euro verdient, en daarvan 75.000 euro afdraagt aan de overheid zodat de minder bedeelden ook 25.000 euro aan bijstand krijgt.

+1.

Als jij je zin krijgt vertrekt de slimme hardwerkende Nederlander naar het buitenland en stopt de minder slimme hardwerkende Nederlander gewoon met werken en gaat ook van de staat leven.
Ja, ik generaliseer.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:13:50 #180
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77287625
En als jullie je zin krijgen dan is straks 40% van de nederlanders aan de bedelstaf om de top 5% te verrijken
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:14:20 #181
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77287650
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:15 schreef Blik het volgende:

[..]

Jij vind de opvattingen van de gemiddelde VVD-er misschien egoïstisch. Ik denk precies hetzelfde van de SP. Alleen maar denken aan hoe geld evenredig verdeeld kan worden onder de bevolking, zonder daarbij te denken aan de risico's en moeite het individu wellicht gestoken heeft in zijn eigen ontwikkeling en opleiding.

Ik vind de opvattingen van de SP een regelrechte ondergang van de kenniseconomie

Achterlijk gewoon.

'meer en meer'
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77288070
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
En als jullie je zin krijgen dan is straks 40% van de nederlanders aan de bedelstaf om de top 5% te verrijken
Boehoehoe!

Ik wil de middenklasse rijker maken, huilerd. Je weet wel, die grote groep gemiddelde Nederlanders die gewoon 40 uur per week werkt en al jarenlang toekijkt hoe ze verder uitgeknepen worden terwijl de belastingcentjes in zwarte gaten verdwijnen.

Hou je proletariaat vs. uitbuitende elite verhaal maar voor je, de groep die echt de klappen vangt in Nederland is de werkende jan modaal.
Ja, ik generaliseer.
pi_77288587
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
En als jullie je zin krijgen dan is straks 40% van de nederlanders wereld aan de bedelstaf om de top 5% te verrijken
Is al gebeurd.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77289821
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Achterlijk gewoon.

'meer en meer'
Het nare is natuurlijk dat de 'linksen' terecht wijzen naar hoe de top nog steeds miljoenen per jaar incasseert, maar dat in de praktijk iedereen die boven modaal verdient over een kam wordt geschoren met de heren bankiers. Gevolg is dat een grote groep mensen die niet zulke schandalige bedragen verdient, maar slechts twee of drie keer modaal, steeds verder wordt uitgeknepen, terwijl de echte zakkenvullers buiten schot blijven.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:12:45 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77289999
De middenklasse staat overal onder druk, niet in de laatste plaats in het neoliberale amerika. Maar hiervoor wijzen naar 'de linksen met hun belastingen' is echt te kort door de bocht en onjuist. Hoewel het klopt dat de belastingdruk naar de middenklasse is verschoven.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77290066
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
De middenklasse staat overal onder druk, niet in de laatste plaats in het neoliberale amerika. Maar hiervoor wijzen naar 'de linksen met hun belastingen' is echt te kort door de bocht en onjuist. Hoewel het klopt dat de belastingdruk naar de middenklasse is verschoven.
Nja, ik zette 'linksen' natuurlijk bewust tussen aanhalingstekens Die hele classificering leidt imho alleen maar af van de echte inhoud.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_77290253
quote:
Op maandag 25 januari 2010 21:48 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat heb ik bij mijn berekening gepost: CBS, Belastingdienst, berekenhet.nl en rechtopbijstand.nl.
[..]

Heb ik gedaan, zie de tweede berekening voor werkenden. De situaties zijn identiek, het enige verschil is werken of uitkering.
[..]

Huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget volgens de proefberekening op belastingdienst.nl.

[..]

Combinatiekorting stelt geen reet voor, dat is 112 per jaar. De alleenstaande ouderkorting scheelt wel weer een slok op een borrel. Dat is bij modaal ongeveer 1350 per jaar ofwel 112 per maand. Dat betekent dat het voor alleenstaande ouders wél loont om te gaan werken. Weliswaar alleen fulltime (of je dat wil als alleenstaande is een andere vraag) maar je houdt dan meer over. Helaas kan ik die post niet meer aanpassen.

Ik blijf erbij dat het verschil voor mensen met kinderen niet echt groot is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kinderen liever zelf groot ziet worden. Je werkt tenslotte voor je kinderen en niet voor de geldsmijterij van de overheid.
zie mijn reacties in dit topic
Bijstand beter dan baan

Maar ik wil ook hier even benadrukken dat dat verschil zo klein is om de kinderen buiten schot te houden, het algeheel heet niet voor niets 'bestaansminimum'.
pleased to meet you
pi_77290463
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:19 schreef moussie het volgende:

[..]

zie mijn reacties in dit topic
Bijstand beter dan baan

Maar ik wil ook hier even benadrukken dat dat verschil zo klein is om de kinderen buiten schot te houden, het algeheel heet niet voor niets 'bestaansminimum'.
Het gaat mij er juist om dat je met een modaal bruto salaris pas het werkelijke bestaansminimum bereikt hebt. Daaronder moet er aangevuld worden door de overheid, wat uiteraard weer uit de belastingen betaald moet worden. Komen we weer terug bij de vraag "waarop moet de overheid die 35mld gaan bezuinigen?".
Blijkbaar niet op de uitkeringen aangezien de vastgestelde bedragen door dezelfde overheid niet niet toereikend geacht worden en aangevuld moeten worden.

[ Bericht 15% gewijzigd door Prutzenberg op 26-01-2010 14:34:38 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 15:06:44 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_77292094
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Achterlijk gewoon.

'meer en meer'
Ik had eigenlijk op een meer inhoudelijke reactie gehoopt, maar dit zegt dan wel weer voldoende...
pi_77293520
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:24 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het gaat mij er juist om dat je met een modaal bruto salaris pas het werkelijke bestaansminimum bereikt hebt. Daaronder moet er aangevuld worden door de overheid, wat uiteraard weer uit de belastingen betaald moet worden. Komen we weer terug bij de vraag "waarop moet de overheid die 35mld gaan bezuinigen?".
Blijkbaar niet op de uitkeringen aangezien de vastgestelde bedragen door dezelfde overheid niet niet toereikend geacht worden en aangevuld moeten worden.
Tja, je zou natuurlijk kunnen pleiten voor bvb een betaalbare sociale woningbouw, een huur die je kan betalen van je salaris, of simpelere regels wat die verschillende kindertoeslagen aangaat cq inkrimping van het ambtenaren apparaat .. maar ja, dan heb je weer de keerzijde van de medaille, mensen met een ruim salaris die goedkope woningen bezet houden, of werkloze ambtenaren die op hun beurt dan weer een uitkering in een of andere vorm ontvangen.
pleased to meet you
pi_77293561
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 21:36 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Zo krijg je dus een armoedeval. De top graait en de minimummers moeten voor minder werken.

Laat ze lekker die graaiers extra belasten die kunnen het missen
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
  dinsdag 26 januari 2010 @ 16:00:17 #192
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77294429
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:40 schreef moussie het volgende:

[..]

Tja, je zou natuurlijk kunnen pleiten voor bvb een betaalbare sociale woningbouw, een huur die je kan betalen van je salaris, of simpelere regels wat die verschillende kindertoeslagen aangaat cq inkrimping van het ambtenaren apparaat .. maar ja, dan heb je weer de keerzijde van de medaille, mensen met een ruim salaris die goedkope woningen bezet houden, of werkloze ambtenaren die op hun beurt dan weer een uitkering in een of andere vorm ontvangen.
Dus eigenlijk moet er een algehele revisie komen van de samenleving: modaal moet weer 'modaal' zijn, je moet er een (klein) huis van kunnen kopen, mensen moeten niet meer geacht worden naar een duurder huis te verhuizen als ze iets meer gaan verdienen, werk moet dichter bij wonen zitten (of andersom), etc.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77296155
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:41 schreef JediMasterLucia het volgende:
Laat ze lekker die graaiers extra belasten die kunnen het missen
Hoeveel graaiers denk jij eigenlijk dat er zijn in Nederland?
Ja, ik generaliseer.
pi_77296352
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 16:32 schreef Northside het volgende:

[..]

Hoeveel graaiers denk jij eigenlijk dat er zijn in Nederland?
Bankiers jeweettoch. Zij doen de hele dag NIKS en verdienen miljoen, en de gewone man maar betalen zonder iets te krijgen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77296584
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:24 schreef Northside het volgende:

[..]

Boehoehoe!

Ik wil de middenklasse rijker maken, huilerd. Je weet wel, die grote groep gemiddelde Nederlanders die gewoon 40 uur per week werkt en al jarenlang toekijkt hoe ze verder uitgeknepen worden terwijl de belastingcentjes in zwarte gaten verdwijnen.

Hou je proletariaat vs. uitbuitende elite verhaal maar voor je, de groep die echt de klappen vangt in Nederland is de werkende jan modaal.
Dat wil hij ook flapdrol, dus leer eerst eens lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dunckie op 26-01-2010 16:49:02 ]
Ik weet het ook niet
  dinsdag 26 januari 2010 @ 16:41:48 #196
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77296655
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 16:00 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk moet er een algehele revisie komen van de samenleving: modaal moet weer 'modaal' zijn, je moet er een (klein) huis van kunnen kopen, mensen moeten niet meer geacht worden naar een duurder huis te verhuizen als ze iets meer gaan verdienen, werk moet dichter bij wonen zitten (of andersom), etc.
Je pleit voor versobering?

Modalen hebben het al niet makkelijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 26 januari 2010 @ 16:43:55 #197
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77296765
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 16:40 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Dat wil hij ook flapdrol, dus leer eens een lezen.
Precies een brede middenklasse is broodnodig in een democratie, broodnodig als verbindingsstuk tussen sociale groepen en broodnodig voor een moderne economie (met een menselijk gezicht). Het is zorgwekkend dat dit in vele landen onder druk staat.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 26 januari 2010 @ 16:45:09 #198
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_77296829
Ik zag een Een Vandaag rapportage over de huizenmarkt crisis. Daarin werd gezegd dat de overheid eigenlijk de aanstichtster is geweest door haar regulering en regelgeving. Waardoor mensen ook werden aangespoord om huizen te kopen en flink te lenen. Achteraf zwijgt de overheid over het eigen falen. Kan het dat die hele economische crrisis gewoon expres is aangestoken?. Het klinkt complotterig maar dat is toch niet onmogelijk. Verder vind ik Bos wel te vergelijken met Geithner. De banken werden geholpen incl. de bonussen terwijl de banken met rare constructies en reklame mensen de penarie inhielpen. Voor de tv doet Bos alsof hij falikant tegen het beleid van de hypothekers was, maar hij heeft ze achteraf toch geholpen dat is toch een feit. Precies zoals in Amerika. Geithner redt zijn vriendjes. Mbt. dit topic vind ik dat de politiek in zn geheel niet deugt. Allemaal mooie voorstellen hierboven, maar daar komt ws toch allemaal geen ene moer van.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_77296926
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 16:40 schreef Dunckie het volgende:
Dat wil hij ook flapdrol, dus leer eens een lezen.
Citaten graag. Ik lees alleen dat iedereen die boven modaal verdient het liefst alles daarboven moet inleveren om de onderklasse te steunen. Vraag me af hoe jij bij jouw mening komt.

En dan bedoel ik dus citaten uit posts van VOOR jouw post.
Ja, ik generaliseer.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 16:49:01 #200
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77297004
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 16:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je pleit voor versobering?
Nee, duidelijk niet.
quote:
Modalen hebben het al niet makkelijk.
Helemaal mee eens.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')