Kortom, Gent-Wevelgem vanaf volgend jaar een week voor de Ronde van Vlaanderen.quote:Press release : UCI ProTour Council Meeting in Mendrisio
Date:
22.09.2009
Description:
The UCI ProTour Council (CUPT) met today in Mendrisio (SUI), in parallel with the UCI Road World Championships.
As regards the Cycling Grand Prix in Québec and Montreal, Canada, which have both recently received a UCI ProTour licence, the CUPT decided that these events would take place on 10 and 12 September, respectively. Each year, the event in Québec will precede the Montreal race.
Some indications with regard to the course were disclosed following a visit by UCI’s technical delegate: the Montreal Cycling Grand Prix will be contested over 200 km, with an accumulated gradient of 2,800 m, whereas the Québec course will cover 189 km and a total accumulated gradient of 3,000 m.
The Council approved the dates of the events in the UCI ProTour class for 2010 (with a change of date for Gent-Wevelgem, which will take place on 28 March, in the context of the Flemish Week project, supported by the Belgium Cycling Federation), subject to the awarding of UCI ProTour licences to those teams who have not yet obtained them. These dates will be published at the end of the Management Committee meeting which will take place over the next two days, at the same time as those of the other competitions in the UCI World Calendar.
Finally, the members of CUPT demonstrated their willingness to find a solution to a new problem for 2011: due to a higher number of teams requesting a UCI ProTour licence than expected, the UCI ProTour events which also accept other types of outfit are facing a problem of unmanageable participation rates. The rules on participation for 2011 should, therefore, be modified in order to solve this.
UCI Press Service
Yep, ipv de woensdag tussen de ronde en parijs-roubaix, not a bad thing.quote:Op dinsdag 22 september 2009 23:43 schreef TheArt het volgende:
[..]
Kortom, Gent-Wevelgem vanaf volgend jaar een week voor de Ronde van Vlaanderen.
Ik vond het ook een mooie aanloop. Dwars door Vlaanderen op anderhalve week voor de Ronde, E3-prijs op circa een week. Maar hoe gaan ze dat dan doen met de Driedaagse De Panne?quote:Op woensdag 23 september 2009 08:28 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik vind het maar matige veranderingen.
De E3-prijs zit nu een half weekje voor de RvV, dat vind ik te dicht. Het is uiteindelijk de wedstrijd die de RvV het dichtst benadert en kreeg de laatste jaren steeds meer een eigen status, die wedstrijd zat eigenlijk perfect op z'n plaats een week eerder. Nu komt het veel dichter en wordt het terug een aanloopkoersje waarin ze minder voluit zullen gaan.
Wat ze met redelijk oninteressante koersen als Gent-Wevelgem en de Scheldeprijs doen, interesseert me minder. Dat ze die laatste nu tussen PR en de RvV dumpen, ach ja. Maar wel jammer dat Gent-Wevelgem er blijkbaar mee voor zorgt dat de E3 kon schuiven.
Enige goede zet is de Brabantse Pijl net voor de Amstel Gold Race plaatsen, die hoort daar veel beter bij dan bij de kasseienwedstrijden.
Ja idd, Willems moet natuurlijk wel zijn eindzege kunnen verdedigen.quote:Op woensdag 23 september 2009 09:29 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik vond het ook een mooie aanloop. Dwars door Vlaanderen op anderhalve week voor de Ronde, E3-prijs op circa een week. Maar hoe gaan ze dat dan doen met de Driedaagse De Panne?
Heeft hij eigenlijk ooit een grote ronde gereden? Volgens mij heeft hij zich altijd gericht op de (voornamelijk) Belgische klassiekers. Wellicht dat je dan ook langer mee kan draaien?quote:Op woensdag 23 september 2009 20:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
'Rambo' Eeckhout blijft toch nog altijd vrij mooie resultaten rijden voor z'n leeftijd ...
quote:Giro 2010 start eerste drie dagen in Amsterdam
De editie 2010 van de Ronde van Italië zal beginnen met drie etappes in en rond Amsterdam, zo raakte woensdag bekend.
In mei kondigde Giro-directeur Angelo Zomegnan al aan dat de 93e Giro op 8 mei begint met een proloog door de Amsterdamse binnenstad. Nu raakte bekend dat ook in de twee dagen daarna de etappes starten in Amsterdam. Op 9 mei ligt de eindstreep in Utrecht, de dag erna in Middelburg. Op 11 mei vliegen de renners naar Italië.
De organisatie van de Giro maakt het parcours van de hele ronde op 24 oktober bekend.
Bij mijn weten is hij één keer in de Giro gestart. Maar het lijkt me onzin om te stellen dat je langer meekan als je heel weinig grote rondes rijdt. Er spelen zoveel factoren mee.quote:Op donderdag 24 september 2009 01:36 schreef Roberto258 het volgende:
[..]
Heeft hij eigenlijk ooit een grote ronde gereden? Volgens mij heeft hij zich altijd gericht op de (voornamelijk) Belgische klassiekers. Wellicht dat je dan ook langer mee kan draaien?
Toen dit nieuws uitlekte, was de organisatie van de E3 Prijs furieus, die wilden niet midden in de week. Het is ondertussen aangepast (of het originele verhaal klopte niet) en de Driedaagse De Panne blijft gewoon op z'n plaats. De E3-Prijs en Gent-Wevelgem zullen nu in hetzelfde weekend zitten. Ook niet ideaal, want dan gaan er veel moeten kiezen tussen 1 van de 2 wedstrijden. Ik vermoed dat de groten dan allemaal voor de E3 gaan kiezen, ze lieten Gent-Wevelgem sowieso al vaak links liggen.quote:Op woensdag 23 september 2009 09:29 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik vond het ook een mooie aanloop. Dwars door Vlaanderen op anderhalve week voor de Ronde, E3-prijs op circa een week. Maar hoe gaan ze dat dan doen met de Driedaagse De Panne?
Hij heeft wel vaker in de Giro gestart, maar volgens mij daar ook nog nooit een etappe gepakt.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:54 schreef Leatherface het volgende:
Brown stond al weer een tijdje droog, na zijn toch wel goede voorjaar.
Ik vind het op zich wel terecht dat hij contractverlenging van Rabobank heeft gekregen. Maar ik ben benieuwd of er nog rek in zijn mogelijkheden zit. Of hij nog kan doorgroeien naar het winnen van een echt aansprekende koers.
quote:Geen oortjes meer in profpeloton
Het gebruik van de oortjes, waarmee de renners constant in contact zijn met hun ploegleiders in de wagens, wordt over afzienbare tijd ook bij de elite verboden, zoals dat bij de beloften en de juniores nu al het geval is.
Hoewel een poging tot zo’n verbod in de voorbije Tour door de renners nog kordaat van tafel geveegd werd, werd dat door het directiecomité van de Internationale Wielerunie UCI beslist. Een duidelijke timing moet nog opgesteld worden.
http://www.nieuwsblad.be/(...)leID=DMF24092009_010
quote:Frederik Willmann zal aanstaande vrijdag zijn handtekening zetten onder het contract met Skil-Shimano. De 24-jarige Noor van Team Joker-Bianchi bevestigde dat tegenover de Noorse pers. Hij tekent overigens niet vanwege het riante salaris. Willmann zal bij Skil-Shimano slechts een jaarinkomen hebben van iets meer dan 45.000 euro per jaar. "Ik heb gekozen voor Skil-Shimano omdat ze in mijn capaciteiten geloven. Ze willen een klassementsrenner en zetten in op mij", aldus de Noor.
Frederik is de zoon van Jostein Willmann die in 1980 als veertiende eindigde in het eindklassement van de Tour de France die gewonnen werd door Joop Zoetemelk. Daarmee is Jostein nog steeds de beste Noor ooit in het eindklassement van de Tour de France. "Het wordt tijd dat daar eens verandering in komt. Hij heeft er nu wel lang genoeg van kunnen genieten", aldus de lachende zoon Frederik.
Frederik Willmann is de eerste nieuwe renner die Skil-Shimano heeft aangetrokken. (Bron: wielerland.nl)
Benieuwd of het peloton er zich zo makkelijk bij neerlegt. In de Tour leken de ploegleiders er ook niet blij mee...quote:Op donderdag 24 september 2009 11:50 schreef Felagund het volgende:
Toch wel verrassend dat het nu echt gebeurt, ik had verwacht dat ze na de slecht verlopen proef het niet meer zouden doen.
Brown heeft denk ik redelijk naar zijn mogelijkheden gepresteerd dit jaar. Hij wint her en der wat kleine koersjes. Een echt grote vis ontbreekt, maar dit zit er blijkbaar momenteel niet in. Die stap heeft ie nog niet kunnen zetten.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:13 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Hij heeft wel vaker in de Giro gestart, maar volgens mij daar ook nog nooit een etappe gepakt.
Brown is eigenlijk ook de 2e sprinter van Rabo (na Freire) en rijdt dus meestal de kleinere koersen.
Tsja, nu zijn de nonconformisten geen nonconformisten meer. Het wordt dan weer ouderwetse anarchie.quote:Op donderdag 24 september 2009 14:21 schreef opgebaarde het volgende:
Ik weet niet of ik blij of niet blij met deze beslissing. Ik vind chaotische situaties wel geinig vaak maar het verbod op oortjes leidt niet per definitie tot aantrekkelijkere koersen
dat wordt een gekkenhuis met al die Spanjaarden op de hellingquote:'Tijdrit op Tourmalet in de Tour de France van 2010'
Datum: 24-sep-2009 15:02
Het routeschema van de Ronde van Frankrijk van 2010 bevat een klimtijdrit op de Tourmalet. Dat bericht het Britse tijdschrift Cycling Weekly donderdag.
De Tourmalet is een van de lastigste cols in de Pyreneeën, de bergketen die in 1910 voor het eerst werd aangedaan door de karavaan. Organisator ASO zou het jubileum luister bij willen zetten met enkele zeer zware etappes door de Pyreneeën in de laatste week. Niet dat de coureurs de bergen in de eerste helft links laten liggen: volgens Cycling Weekly keert de Alpe d’Huez na een jaar afwezigheid terug in het traject.
De presentatie van het routeschema van de Tour heeft plaats op 14 oktober in Parijs. De ronde wordt 3 juli op gang geschoten in Rotterdam, waarna koers wordt gezet naar Brussel. (MA)
quote:Theunisse terug in de wielersport
Oud-renner Gert-Jan Theunisse keert terug in de wielersport. Hij gaat aan de slag als mental coach bij Milram. Gerry van Gerwen, een van de teambazen van de Duitse ploeg, heeft dat bevestigd.
Theunisse begeleidde eerder, bij wijze van proef, al enkele Milram-renners bij een trainingsstage in Spanje. "En dat is uitstekend bevallen", zei Van Gerwen. "De jongens kwamen als herboren terug".
Theunisse stond eerder al mountainbiker Bart Brentjens bij in diens geslaagde jacht naar olympisch goud, in 1996. De 46-jarige Theunisse, die in 1989 vierde werd in de Tour en toen ook de rit naar Alpe d'Huez won, zal de renners niet trainingstechnisch gaan begeleiden
Fietsvakantie
Van Gerwen ontmoette de oud-renner tijdens een fietsvakantie op Mallorca. "Hij praatte als Brugman, zo kende ik hem helemaal niet. Renners mentaal begeleiden leek hem wel iets."
Op het moment dat onder anderen de Duitser Dominik Roels een gebrek aan vertrouwen had, schakelde hij Theunisse in. "Hij is met ze aan de slag gegaan. Op hoogte, zelf hun potje koken, hun wasje draaien. Het deed die jongens goed. Ook Wim Stroetinga heeft er baat bij gehad. Helaas viel hij tijdens de Eneco Tour."
Uit die eerste werkzaamheden in de Sierra Nevada concludeerde Van Gerwen dat Theunisse, die eerder mountainbiker Bart Brentjens begeleidde in zijn geslaagde jacht naar olympisch goud, een aanvulling kan zijn in de begeleiding van zijn renners. "Niet trainingstechnisch, maar puur mentaal gericht. Hij zal niet vaak mee gaan naar wedstrijden, maar wel met groepen renners tijdens stages aan de slag gaan."
Bevreesd dat het verleden van Theunisse vragen oproept, is Van Gerwen niet. "Natuurlijk ken ik zijn verleden en de vermoedens over doping, maar uit gesprekken met Gert-Jan is mij gebleken dat zijn mening over doping aansluit bij de onze. Het kan gewoon niet, dat is ook zijn overtuiging."
bron: www.l1.nlquote:Finish WK2012 niet op Cauberg
De finish van het wereldkampioenschap wielrennen 2012 ligt niet op de Cauberg, maar ter hoogte van de grens Vilt-Berg en Terblijt. Het centrale parcours van het wereldkampioenschap is 16,5 kilometer lang, met de Bemelerberg en de Cauberg als scherprechters.
De organisatie van het WK kiest niet voor de finish op de Cauberg, zoals in de Amstel Gold Race. Die keuze heeft vooral te maken met de faciliteiten op de finishlocatie. Daarvoor is onvoldoende ruimte bovenaan de Cauberg. Tijdens het WK in 1998 lag de eindstreep ook op de grens van Vilt en Berg en Terblijt. De startplaatsen voor de verschillende WK-onderdelen zijn Maastricht, Valkenburg, Heerlen, Sittard-Geleen, Landgraaf, Margraten, Eijsden en Beek
Of je zet ook een paar Spaanse Guardia Civil leden op de klim. Ik kan me de klim naar Alto el Angliru van de vorige Vuelta nog herinneren waarin een agent met z'n hand op de gummiknuppel enkele tientallen meters met Contador meerende en iedere supporter die in de weg stond omver kegelde.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat wordt een gekkenhuis met al die Spanjaarden op de helling
Voor diegenen die denken dat de Cauberg geen rol meer speelt in volle finale kan ik zeggen dat het wel meevalt. De Cauberg ligt waarschijnlijk nu op ongeveer 1 km voor de finish. het verschil is nu dus dat ze niet op 3/4 van de Cauberg finishen, maar eerst nog een km doorrijden. Zelfde situatie als tijdens de Tour de France van 2006 in Limburg.quote:Finish WK2012 niet op Cauberg
De finish van het wereldkampioenschap wielrennen 2012 ligt niet op de Cauberg, maar ter hoogte van de grens Vilt-Berg en Terblijt. Het centrale parcours van het wereldkampioenschap is 16,5 kilometer lang, met de Bemelerberg en de Cauberg als scherprechters.
De organisatie van het WK kiest niet voor de finish op de Cauberg, zoals in de Amstel Gold Race. Die keuze heeft vooral te maken met de faciliteiten op de finishlocatie. Daarvoor is onvoldoende ruimte bovenaan de Cauberg. Tijdens het WK in 1998 lag de eindstreep ook op de grens van Vilt en Berg en Terblijt. De startplaatsen voor de verschillende WK-onderdelen zijn Maastricht, Valkenburg, Heerlen, Sittard-Geleen, Landgraaf, Margraten, Eijsden en Beek
aha zo gaat het spelletje dus gespeeld worden. Contador heeft het achter de schermen allang geregeld. Geen pro tour ploeg, de transfer naar Cd'P is ook allang rond natuurlijkquote:Op vrijdag 25 september 2009 08:54 schreef SaintOfKillers het volgende:
Bos zou zoals verwacht bij Cervelo hebben getekend en naar 't schijnt is Rini Wagtmans vertrokken bij Astana. Die hebben trouwens nog steeds geen Pro-Tour licentie gekregen en als dat niet gebeurt, mag Contador vrij vertrekken.
Wacht maar :p Lefevre is er nog volop van overtuigd dat hij Contador kan binnenhalen ...quote:Op vrijdag 25 september 2009 14:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
aha zo gaat het spelletje dus gespeeld worden. Contador heeft het achter de schermen allang geregeld. Geen pro tour ploeg, de transfer naar Cd'P is ook allang rond natuurlijk
Even zwaaien naar Vinoquote:Rini Wagtmans stopt met zijn werkzaamheden als adviseur bij Astana. De Nederlander had een nieuw management opgezet met Theo de Rooij als algemeen manager, de Kazachse formatie koos echter voor Giuseppe Martinelli.
"Zij willen dat ik ga samenwerken met Martinelli en een organisatiebureau uit Monaco. Ik ken die mensen niet, dus daar ga ik me niet aan binden. Hiermee houdt mijn werk voor de Astana-ploeg op. Ze weten dat ik bij de UCI geregeld had dat een Astana-formatie onder leiding van De Rooij en mij de ProTour-licentie had behouden. Nu riskeren ze die status te verliezen," zo laat Wagtmans De Telegraaf weten.
Dat is pas een nietszeggend, doch suggestief verhaal. Zeker gecombineerd met het andere wilde gerucht dat Bozic plots weg wil nadat ze al helpers voor hem hebben aangetrokken.quote:Spreekverbod voor renners en medewerkers Vacansoleil
De renners en medewerkers van de Vacansoleil wielerploeg hebben een spreekverbod opgelegd gekregen van manager Daan Luijckx inzake het ontslag van ploegarts Peter Janssen. Dit meldt De Telegraaf.
"Mochten hier vragen over volgen vanuit de media of andere hoeken dienen jullie te allen tijde geen commentaar te geven", staat in de vertrouwelijke email.
Die Peter Janssen is ook al weggestuurd bij Skil en heeft een verleden bij PDM. Het kan op die manier twee kanten op.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dat is pas een nietszeggend, doch suggestief verhaal. Zeker gecombineerd met het andere wilde gerucht dat Bozic plots weg wil nadat ze al helpers voor hem hebben aangetrokken.
Bozic blijft inderdaad langer:quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:22 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat van Bozic schijnt trouwens niet waar te zijn.
quote:Vacansoleil heeft de verbintenis met sprinter Borut Bozic opengebroken en verlengd tot eind 2011.De 29-jarige Sloveen was dit seizoen in dienst van de Nederlandse wielerploeg goed voor vijf zeges, onder meer in de zesde rit van de Vuelta. Het contract van Bozic zou eind volgend jaar aflopen.
Bron: NOS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |