Ik ben een nitwit op computergebied, daarom even de vraag: Als je een script uitlevert en de mensen mogen het niet gebruiken, waarom zouden die mensen dat dan kopen?quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:53 schreef bitterzak het volgende:
Ik heb een script geschreven en wil dat binnenkort aan mensen gaan uitleveren. Maar nu wil ik er wel zeker van zijn dat ze het niet achter mijn rug om kunnen gebruiken...
Film.quote:Op woensdag 2 september 2009 00:01 schreef wonderer het volgende:
Maar het bewijst alleen maar dat jij het script op een bepaalde datum in je bezit had. Niet dat jij het geschreven hebt (filmscript of computerscript trouwens?).
Volgens mij heb ik wel vaker gehoord dat dat de oplossing is. Volgens mij kan dit gewoon. Is er niet een instantie waar je dit kunt vragen, want uitgaan van mensen die daar niet 100% verstand van hebben lijkt me niet iets wat je hierfvoor gebruiken kuntquote:Op dinsdag 1 september 2009 19:53 schreef bitterzak het volgende:
Ik heb een script geschreven en wil dat binnenkort aan mensen gaan uitleveren. Maar nu wil ik er wel zeker van zijn dat ze het niet achter mijn rug om kunnen gebruiken...
Klopt het dat ik het altijd kan aanvechten (en winnen) als ik het script uitprint en aangetekend met de post naar mezelf stuur en het daar ongeopend laat liggen?
je zou eventueel ongeautoriseerde distributie, verdere toepassing binnen andere producten of mogelijk aanpassingen hieraan inderdaad kunnen aanvechten op basis van je Auteursrecht dat je sowieso hebt op wekr dat je zelf gemaakt en ontwikkelt hebt naar eigen 'voorgaves'...quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:53 schreef bitterzak het volgende:
Klopt het dat ik het altijd kan aanvechten (en winnen) als ik het script uitprint en aangetekend met de post naar mezelf stuur en het daar ongeopend laat liggen?
Versiebeheer?quote:Op woensdag 2 september 2009 10:35 schreef bitterzak het volgende:
[..]
Film.
Hoe bewijs ik dan dat ik het ook geschreven heb?
Een enveloppe is geopend geweest of niet. Indien jij hem aangetekend hebt verzonden bewijs je dat jij niet zelf een stempel gezet hebt. Waterdicht zeg ikquote:Op woensdag 2 september 2009 10:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
je zou eventueel ongeautoriseerde distributie, verdere toepassing binnen andere producten of mogelijk aanpassingen hieraan inderdaad kunnen aanvechten op basis van je Auteursrecht dat je sowieso hebt op wekr dat je zelf gemaakt en ontwikkelt hebt naar eigen 'voorgaves'...
het wordt hooguit wat anders als dit ontwikkeld is onder toezicht van en naar bepaalde voorwaarden van een opdrachtgever...
Een 'aangetekend poststuk' heeft echter geen enkele 'bewijswaarde' omddat het 'aangetekend zijn' hooguit een bewijs is dat er een poststuk op die datum verstuurd is, maar geen enkele garantie schept over de inhoud ervan...
eventueel zou je een bepaald stuk kunnen laten verzegelen en vastleggen bij een notaris, maar ook daarvan is de waarde beperkt en zijn de kosten nog hoger.
Wat ik je eerder zou aanraden, is gewoon het opstellen van een goed en betrouwbaar leveringscontract met die opdrachtgever war ook duidelijk jouw rechten en die van de opdrachtgever in vastgelegd zijn en waar duidelijk gedefinieerd is wat de opdracht betrof en wat er geleverd is.
Je kunt ook een lege open enveloppe naar jezelf sturen en daar later iets instoppen en dichtplakken anders.quote:Op woensdag 2 september 2009 10:45 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Een enveloppe is geopend geweest of niet. Indien jij hem aangetekend hebt verzonden bewijs je dat jij niet zelf een stempel gezet hebt. Waterdicht zeg ik.
Niet. Tenzij je allerlei versies en aantekeningen en onderzoek en mailverkeer hebt waaruit is op te maken dat ze er aan gewerkt hebt.quote:Op woensdag 2 september 2009 10:35 schreef bitterzak het volgende:
[..]
Film.
Voor het gemak uitgequote wat van belang is:quote:
quote:14. Hoe kan ik bewijzen dat ik auteursrecht heb?
Omdat er in Nederland (en in de meeste andere landen ter wereld) niet zoiets bestaat als een register waar auteursrechten kunnen worden vastgelegd, is het voor de maker van een werk soms lastig om te bewijzen dat het auteursrecht op het werk bij hem of haar ligt.
Er zijn een paar mogelijkheden die uw bewijspositie als maker kunnen versterken met betrekking tot het tijdstip waarop u het werk gemaakt heeft.
U kunt een exemplaar van het werk (of bijvoorbeeld een foto daarvan) in een dichtgeplakte envelop aangetekend aan uzelf versturen en deze bij ontvangst dicht laten. Let u er daarbij op dat er een datumstempel op de sluiting van de envelop staat.
U kunt ook een datumstempel op een exemplaar van uw werk laten zetten bij de lokale vestiging van de Belastingdienst, afdeling Registratie en Successie.
Tot slot kunt u uw bewijspositie met betrekking tot de datum ook versterken met een depot bij de notaris. De notaris zal hier echter wel een vergoeding voor vragen.
Met de bovenstaande maatregelen bewijst u niet dat u de maker bent van het werk, maar u kunt zo wel uw bewijspositie sterker maken. Mocht u bijvoorbeeld ooit in een rechtszaak verwikkeld raken waarbij iemand anders beweert dat hij de maker van het werk is, en niet u, dan kunt u bijvoorbeeld de envelop met datumstempel bij de rechter of bij een notaris laten openen. Die ander zal dan aannemelijk moeten maken dat hij het werk heeft gemaakt op een eerdere datum dan de datum die op de envelop staat.
Niet, is bijna niet te 'beveiligen'quote:Op woensdag 2 september 2009 10:35 schreef bitterzak het volgende:
[..]
Film.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |