Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:51 schreef Bill_E het volgende:
Je wordt genaaid door je ouders. ( of gaan ze het voor je sparen ? )
Ik zou mijn spullen pakken en vertrekken. Dan zelf mar op een houtje bijten..
Ze wilden toch zelf kinderen, come on zegquote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:
[..]
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Neen, ze gaan het niet sparen. Ze gaan het voor zichzelf gebruiken.
Hun motivatie; we hebben al heel je leven voor jou gezorgd. Er zijn anderen die dit en dit en dit niet hebben gekregen en jij wel.
Zo chanteren ze me dan. Alles wat ze me ooit hebben gegeven wordt nu 'doorgestoken' als het ware. Daar mag ik nu dubbel en dik voor weer betalen.
Een kamer huren kan ik misschien wel doen, maar daarbij komt ook de verzekering van de wagen en de benzine en eten en wat nog allemaal. En ik ben bang dat het dan krap zal worden qua geld.
Dat is ook een mogelijkheid inderdaadquote:Op maandag 31 augustus 2009 09:55 schreef alors het volgende:
Ik zou ergens goedkope woonruimte proberen te vinden, een dergelijk bedrag vind ik echt te gortig hoor.. Ook al zou je erop achteruit gaan, principieel zou ik het niet willen betalen.
Hoe oud ben je? Heb je school afgemaakt, of hopen ze stilletjes dat je weer naar school gaat met zulke eisen?
Oh dat we hebben je hele leven voor jou gezorgd vind ik wel zo'n kutargument, neem dan geen kinderen![]()
Op hun bankrekening zetten en lekker opsparen, mijn eigen zuurverdiende centen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef admiraal_anaal het volgende:
Precies, ga op kamers wonen ofzo
250 euro is een zeer redelijk voorstel maar om dat op zo'n manier ineens de rest in te nemen
Wat doen zij met het geld?
Daar zijn ouders toch voor. Om voor je te zorgen.quote:Hun motivatie; we hebben al heel je leven voor jou gezorgd. Er zijn anderen die dit en dit en dit niet hebben gekregen en jij wel.
Hmm.. Ik ben net 18 en mag dus officieel werken, wat ik ook doe. Dat wat je daar zegt zou misschien wel eens kunnen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:55 schreef alors het volgende:
Ik zou ergens goedkope woonruimte proberen te vinden, een dergelijk bedrag vind ik echt te gortig hoor.. Ook al zou je erop achteruit gaan, principieel zou ik het niet willen betalen.
Hoe oud ben je? Heb je school afgemaakt, of hopen ze stilletjes dat je weer naar school gaat met zulke eisen?
Oh dat we hebben je hele leven voor jou gezorgd vind ik wel zo'n kutargument, neem dan geen kinderen![]()
Ze hebben het voor zover ik weet bijlange niet nodig. Als je elk jaar een nieuwe Mercedes kan kopen denk ik niet dat je het hard nodig hebt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:56 schreef For_now het volgende:
Als je ze geen lesje proberen te leren (bewegen toch naar school te gaan, geld stiekem sparen) dan zou ik een kamer zoeken. Hebben ze het geld hard nodig? Overleg je veel met je ouders?
Zelf opmaken. Ze vinden dat ik ook wel eens iets mag geven na 18 jaar voor mij te hebben gezorgd.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:03 schreef sanger het volgende:
De vraag is inderdaad wat je oduers er mee gaan doen. Gaan ze het sparen voor je omdat ze bang zijn dat je niet ineens met zoveel geld om kan gaan? Of gaan ze het zelf opmaken?
Je ouders wilden jou zelf graag nemen. (anders hadden ze geen seks moeten hebben)quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:
[..]
Hun motivatie; we hebben al heel je leven voor jou gezorgd. Er zijn anderen die dit en dit en dit niet hebben gekregen en jij wel.
Zo chanteren ze me dan. Alles wat ze me ooit hebben gegeven wordt nu 'doorgestoken' als het ware. Daar mag ik nu dubbel en dik voor weer betalen.
Een kamer huren kan ik misschien wel doen, maar daarbij komt ook de verzekering van de wagen en de benzine en eten en wat nog allemaal. En ik ben bang dat het dan krap zal worden qua geld.
dit heb je nu toch ook?quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:
[..]
Ja, dat betalen zij. Maar zij krijgen dan wel 9000 euro per jaar, en daar kan je wel tig verzekeringen mee betalen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:04 schreef Athmozz het volgende:
[..]
dit heb je nu toch ook?
Of betalen zij zolang je thuis woont ook je verzekering & benzine van je wagen? Indien wel hangt het er natuurlijk een beetje vanaf wat je verder voor dergelijke kosten maakt. Ik zit zelf vb al aan 250¤ per maand puur voor verzekering + benzine, dus dat ze je dat erbij zouden rekenen lijkt me maar logisch
quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ga even bij de ouders van jouw ouders langs en vraag of zij alles terugbetaald hebben wat ze gekost hebben in hun jeugd? En zo niet, vraag je ouders dat alsnog te doen met wettelijke rente
18 en geen diploma, geen zin meer in. Ik wil gewoon werken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef boegschroef het volgende:
Ik vraag me wel af in welke leeftijds groep je zit en wat je hoogste opleiding is.
Als het net 16 is en je stopt met je mbo opleiding om te gaan werken snap ik het wel een beetje. Je ouders willen laten zien dat het leven duur is en dat je beter verder kan gaan met school....
Is het 23+ en je hebt een hbo maar je stopt met je studie op de uni dan is het een ander verhaal.
(het zijn natuurlijk 2 uiterste maar je snapt de redenering vast wel)
Wat een groot kut excuus blijf ik dit altijd vinden zeg. Zij kiezen voor kinderen maar zodra je 18 bent moet jij voor hun keuze betalenquote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:
[..]
Hun motivatie; we hebben al heel je leven voor jou gezorgd.
Lekker handige manier, want zo bouwt TS geen enkel startkapitaal op.quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:59 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg hierbij ook het gevoel dat je ouders je op deze manier naar zelfstandig wonen willen bewegen.
Uiteraard, maar het is niet alleen daarvoor dat ze betalen hé.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef nsplz het volgende:
[..]
Ja, dat betalen zij. Maar zij krijgen dan wel 9000 euro per jaar, en daar kan je wel tig verzekeringen mee betalen.
Dat controleren ze tot op het bot, dus met zo'n excuus maak ik mezelf er niet van af ben ik bang.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef Cothen het volgende:
[..]
Lekker handige manier, want zo bouwt TS geen enkel startkapitaal op.
Wel zo handig als je op zelf gaat dat je dan ook geld hebt om je huisje in te richten.
Heb jij trouwens al tegen je ouders gezegd dat jij straks voor hun AOW en ziektekosten mag werken?
Ik zou trouwens maandelijks gewoon 250 overmaken en zeggan dat je niet meer dan 500 euro verdiend
Dat is de ouderlijke plicht, om die kosten te betalen. Het is geen leningquote:Op maandag 31 augustus 2009 10:03 schreef nsplz het volgende:
Zelf opmaken. Ze vinden dat ik ook wel eens iets mag geven na 18 jaar voor mij te hebben gezorgd.
Wagen kostte 2000 euro en het onderhoud betalen ze ook. Maar dat is belange nog geen 9000 euro.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:10 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het is niet alleen daarvoor dat ze betalen hé.
Betaal je de wagen & het onderhoud wel zelf?
Noooooooooou, als zij dat allemaal gaan betalen denk ik dat 250 euro toch wat aan de krappe kant is... Dus als je echt alleen "kostgeld" wil betalen, kan je beter die verzekeringen enz. zelf overnemen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef nsplz het volgende:
[..]
Ja, dat betalen zij. Maar zij krijgen dan wel 9000 euro per jaar, en daar kan je wel tig verzekeringen mee betalen.
[..]
Ik snap wel waarom ze het afraden. Dan ontvangen hun het geld en niet een ander.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef silliegirl het volgende:
Ik snap er niks van. Ze willen dus al je loon hebben, waarvan ik zou denken "oke, misschien willen ze dat ik iets voor mezelf ga zoeken", maar anderzijds raden ze dat dus af omdat dat zo duur is? Ehm.. Dat is thuiswonen op deze manier dus ook.
Weet je hoe TS een goed startkapitaal kan opbouwen? Naar school gaan, opleiding afronden, goed gaan verdienen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef Cothen het volgende:
[..]
Lekker handige manier, want zo bouwt TS geen enkel startkapitaal op.
Wel zo handig als je op zelf gaat dat je dan ook geld hebt om je huisje in te richten.
Heb jij trouwens al tegen je ouders gezegd dat jij straks voor hun AOW en ziektekosten mag werken?
Ik zou trouwens maandelijks gewoon 250 overmaken en zeggan dat je niet meer dan 500 euro verdiend
quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ga even bij de ouders van jouw ouders langs en vraag of zij alles terugbetaald hebben wat ze gekost hebben in hun jeugd? En zo niet, vraag je ouders dat alsnog te doen met wettelijke rente
Dat is het sowieso niet ivm leerplichtquote:Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef boegschroef het volgende:
Als het net 16 is en je stopt met je mbo opleiding om te gaan werken snap ik het wel een beetje. Je ouders willen laten zien dat het leven duur is en dat je beter verder kan gaan met school....
Dat was dan ook een voorstel van mijn kant. Ik ben wel bereid om er meer van te maken. Maar zij draaien meteen de rollen even om: 250 euro voor mij en de rest voor hun.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:11 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Noooooooooou, als zij dat allemaal gaan betalen denk ik dat 250 euro toch wat aan de krappe kant is... Dus als je echt alleen "kostgeld" wil betalen, kan je beter die verzekeringen enz. zelf overnemen.
dan vind ik het op zich zo gek niet.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:11 schreef nsplz het volgende:
[..]
Wagen kostte 2000 euro en het onderhoud betalen ze ook. Maar dat is belange nog geen 9000 euro.
Pak ze gewoon keihard terug...quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef nsplz het volgende:
18 en geen diploma, geen zin meer in. Ik wil gewoon werken.
Nee. Die betaal ik zelf.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:13 schreef Athmozz het volgende:
[..]
dan vind ik het op zich zo gek niet.
Ze betalen je eten, ze geven je onderdak, ze betalen je wagen, ze betalen je onderhoud, je verzekering, je brandstof...
Betaal je zelf iets? Je kleren? Betalen ze die ook?
Hmm, ik begin de motivatie van je ouders een beetje te begrijpen geloof ikquote:Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef nsplz het volgende:
[..]
[..]Zou te hilarisch zijn. Maar spijtig genoeg zijn de ouders van mijn ma dood en mijn pa ligt in de clinch met zijn ouders.
[..]
18 en geen diploma, geen zin meer in. Ik wil gewoon werken.
Zeg ze dan, mocht je op hun voorstel ingaan, fijntjes dat daarmee je schuld naar hen toe ingelost is en dat als ze later in een verzorgingstehuis of iets dergelijks moeten of andere hulp moeten krijgen, ze geen hulp van jou hoeven te verwachten. Je schuld is immers al ingelost.quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:
Ja, is eignelijk hetzelfde als wat zij nu doen, want 'ze hebben me 18 jaar verzorgd'. Die onthoud ik.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:15 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zeg ze dan, mocht je op hun voorstel ingaan, fijntjes dat daarmee je schuld naar hen toe ingelost is en dat als ze later in een verzorgingstehuis of iets dergelijks moeten of andere hulp moeten krijgen, ze geen hulp van jou hoeven te verwachten. Je schuld is immers al ingelost.
Hoe willen ze dat controleren dan? Je loonstrookje mogen ze niet openmaken, je bent meerderjarig dus je mag zelfstandig een arbeidsovereenkomst afsluiten etc. Je ouders hoeven daar helemaal niet van op de hoogte te zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:10 schreef nsplz het volgende:
[..]
Dat controleren ze tot op het bot, dus met zo'n excuus maak ik mezelf er niet van af ben ik bang.
Als ik uit huis ben en er komt post op mijn naam binnen is de brief al open eenmaal thuisgekomen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Hoe willen ze dat controleren dan? Je loonstrookje mogen ze niet openmaken, je bent meerderjarig dus je mag zelfstandig een arbeidsovereenkomst afsluiten etc. Je ouders hoeven daar helemaal niet van op de hoogte te zijn.
Gast, wegwezen daar. Dat is echt niet gezond.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:18 schreef nsplz het volgende:
Als ik uit huis ben en er komt post op mijn naam binnen is de brief al open eenmaal thuisgekomen.
Dat mag niet. Wettelijk geregeld. De post is voor jou en die mogen zij niet openmaken. Je ouders dus gewoon op aanspreken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:18 schreef nsplz het volgende:
[..]
Als ik uit huis ben en er komt post op mijn naam binnen is de brief al open eenmaal thuisgekomen.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:18 schreef nsplz het volgende:
[..]
wat zijn dit voor nazi praktijken?quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:18 schreef nsplz het volgende:
[..]
Volgens mij zien ze kinderen als wietplanten. Planten, wachten, en dik cashen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:18 schreef Catbert het volgende:
@TS: ik denk dat je ouders gewoon wat vreemde opvattingen hebben wat betreft kinderen, dat het een "investering" is die zich na hun 18e terugbetaalt ofzo.
Dit dus.. Ik was heel stellig in het begin maar begin toch een ander beeld te krijgen van TS. Ik ben het nog steeds niet eens met de manier van zijn ouders, als ze hem iets willen duidelijk maken zouden ze allereerst moeten beginnen met met hem praten.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet je hoe TS een goed startkapitaal kan opbouwen? Naar school gaan, opleiding afronden, goed gaan verdienen.
Ik zie niet hoe dat relevant is. Of 'ie verder wil leren of niet is aan hem, z'n ouders kunnen 'em best stimuleren, maar dit werkt eerder averechts.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:26 schreef Ryon het volgende:
Oh. De TS is een 18 jarige gast zonder diploma's, werk en toekomst maar wil wel auto rijden en mooie kleding kopen. Dat verandert de zaak behoorlijk. Het is prima om een jaartje te werken en 'jezelf te vinden' maar daarna gewoon weer terug naar school.
Waarom en hoe zou dit averechts werken?quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:43 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe dat relevant is. Of 'ie verder wil leren of niet is aan hem, z'n ouders kunnen 'em best stimuleren, maar dit werkt eerder averechts.
Z'n ouders pikken 3/4 van z'n loon in en openen z'n post. Die hebben absoluut geen "gelijk". Als ze hun zoon willen stimuleren, prima, maar dit is geen stimulatie maar uitbuiting. Als hij de keuze maakt om geen opleiding verder te volgen, is dat niet erg snugger, maar dat zal 'ie toch zelf moeten beslissen.quote:
Enige wat ze bewerkstelligen is dat hij nu het huis uit wil waarschijnlijk. En met dat verhaal wat betreft z'n post openmaken geloof ik absoluut niet dat ze hem willen stimuleren, volgens mij willen ze gewoon geld van 'em.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:43 schreef Lienekien het volgende:
Waarom en hoe zou dit averechts werken?
Misschien moet je het topic even lezen.......quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:41 schreef tehoef het volgende:
Heb je niet je ouders gevraagd waarom ze zoveel willen hebben?
Kan het niet zijn dat je ouders het op spaarrekening zetten en het straks krijgt?
Vinden je ouders dat je niet met geld om kunnnen gaan?
Of willen ze het gewoon van je hebben?
Haha, hoezo belachelijk. Wist je dat sommige beroepen zonder diploma nog véél relaxter en zelfs nog beter betalen dan beroepen met groot diploma?quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:39 schreef punchdrunk het volgende:
jongens jongens, wat een drama zeg!
je ouders hebben groot gelijk. als jij ervoor kiest om te werken in plaats van te leren, kun je maar beter direct voelen wat de consequenties op de lange termijn zijn, namelijk: voor een sloeberloontje werken, nauwelijks geld over hebben om leuke dingen te doen en zien hoe de mensen om je heen straks het grote geld binnenhalen terwijl jij nog steeds dubbeltjes zit om te draaien. als je ouders je uit de wind houden door je een luxe leventje te laten leiden zolang je thuis woont, wordt het straks alleen maar moeilijker om op je (verkeerde) beslissing terug te komen.
trouwens: je klaagt nu dat je met je "eerste carriere" loontje niet rond zou kunnen komen als je op jezelf zou moeten wonen, maar hoe denk je dat het financiele carrierepad van een 18jarige zonder diploma eruit ziet? behang je slaapkamertje maar eens opnieuw, want je zou er nog wel eens lang kunnen vertoeven...
Dat van die post vind ik ook niet kunnen, al kennen we het verleden van TS niet. Dus misschien heeft hij wel rare dingen gedaan wat die controle zou verantwoorden.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:45 schreef Catbert het volgende:
[..]
Enige wat ze bewerkstelligen is dat hij nu het huis uit wil waarschijnlijk. En met dat verhaal wat betreft z'n post openmaken geloof ik absoluut niet dat ze hem willen stimuleren, volgens mij willen ze gewoon geld van 'em.
Vertel, jij weet kennelijk wat voor grote talenten onze TS heeft.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:48 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Haha, hoezo belachelijk. Wist je dat sommige beroepen zonder diploma nog véél relaxter en zelfs nog beter betalen dan beroepen met groot diploma?
Jij bent echt idioot
Verantwoorden? Het is gewoon niet toegestaand. Briefgeheim, jeweets...quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:49 schreef Lienekien het volgende:
Dat van die post vind ik ook niet kunnen, al kennen we het verleden van TS niet. Dus misschien heeft hij wel rare dingen gedaan wat die controle zou verantwoorden.
Realitycheck? Als 'ie op zichzelf gaat wonen houdt 'ie in ieder geval meer geld over dan dat 'ie nu krijgt. met daarbij bovendien de vrijheid die zelfstandig wonen met zich meebrengt.quote:Kan me voorstellen dat hij nu het huis uit wil, maar als hij dat gaat doorzetten, krijgt hij een flinke 'reality check'. Dan is het nog maar de vraag of hij het doorzet en of hij voor werken/zelfstandig wonen kiest of voor thuiswonen/studeren of thuiswonen/werken/geld afgeven.
De prostitutie of drugs dealing misschien jaquote:Op maandag 31 augustus 2009 10:48 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Haha, hoezo belachelijk. Wist je dat sommige beroepen zonder diploma nog véél relaxter en zelfs nog beter betalen dan beroepen met groot diploma?
Jij bent echt idioot
Dan ben ik echt benieuwd over welke beroepen jij het hebt. Zonder diploma's een bak geld verdienen wil ik ook wel maar ik ga er niet voor op m'n rug liggen.....quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:48 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Jij bent echt idioot
Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn. Dat staat mij enorm tegen. Sommige mensen hebben gewoon geen zin om zoveel te leren, of kunnen dat niet opbrengen. Daarom zijn zij nog niet minderwaardig. Het leven zou helemaal platliggen als iedereen een diploma zou hebben en niemand meer de handenarbeid zou doen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vertel, jij weet kennelijk wat voor grote talenten onze TS heeft.
Dat zeg ik niet maar het is wel zo dat er momenteel een zogeheten financiele crisis plaatsvind, de bouw ligt nagenoeg stil dus als loodgieter, metselaar of elektricien heb je daar niets te zoeken zonder werkervaring. Op de vrachtwagen wordt je alleen gezet als je nog jong bent (lees goedkoop) en oh ja ook daarvoor moet je een rijbewijs (lees diploma) hebben. De arbeidsmarkt is nu op dit moment enorm krap en mensen die overgekwalificeerd zijn voor een baan worden eerder aangenomen dan iemand zonder diploma's.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:54 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn. Dat staat mij enorm tegen. Sommige mensen hebben gewoon geen zin om zoveel te leren, of kunnen dat niet opbrengen. Daarom zijn zij nog niet minderwaardig. Het leven zou helemaal platliggen als iedereen een diploma zou hebben en niemand meer de handenarbeid zou doen.
Denk jij dat we dan nog wegen hebben? Transport? Vuilniswagen? Autogarages? Mensen in de bouw?
Die hebben zowat allemaal geen diploma ze. Maar een loodgieter met beetje ervaring verdiend op zichzelf wel een héél stuk meer dan dat jij verdient met een universiteitsdiploma. En als die plezier heeft in zijn werk, wat is dan het probleem!
mee eensquote:Op maandag 31 augustus 2009 10:54 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn. Dat staat mij enorm tegen.
het probleem is dat TS wél op 18 jarige leeftijd een auto etc wil..... wél een volledig inkomen wil (waardoor ouders gekort worden op verschillende zaken), óók nog eens zijn eigen verzekeringen en luxe artikelen wil, maar daar niet voor wilo betalen.quote:Sommige mensen hebben gewoon geen zin om zoveel te leren, of kunnen dat niet opbrengen. Daarom zijn zij nog niet minderwaardig. Het leven zou helemaal platliggen als iedereen een diploma zou hebben en niemand meer de handenarbeid zou doen.
Denk jij dat we dan nog wegen hebben? Transport? Vuilniswagen? Autogarages? Mensen in de bouw?
Die hebben zowat allemaal geen diploma ze. Maar een loodgieter met beetje ervaring verdiend op zichzelf wel een héél stuk meer dan dat jij verdient met een universiteitsdiploma. En als die plezier heeft in zijn werk, wat is dan het probleem!
Niet huilen. Niemand zegt dat iemand zonder diploma minderwaardig is. Wat mensen hier zeggen is dat het over het algemeen heel verstandig is om een opleiding te hebben. En gemiddeld genomen (uitzonderingen zijn er altijd) is het gewoon zo dat hoe hoger je opleiding is hoe meer je betaald krijgt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:54 schreef Virus3000 het volgende:
Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn.
Dat zeggen jullie wel heel hard. Rijbewijzen halen wordt gewoon voor je betaald en de TS heeft al een baan dus dat probleem is opgelost.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:57 schreef nieslief het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet maar het is wel zo dat er momenteel een zogeheten financiele crisis plaatsvind, de bouw ligt nagenoeg stil dus als loodgieter, metselaar of elektricien heb je daar niets te zoeken zonder werkervaring. Op de vrachtwagen wordt je alleen gezet als je nog jong bent (lees goedkoop) en oh ja ook daarvoor moet je een rijbewijs (lees diploma) hebben. De arbeidsmarkt is nu op dit moment enorm krap en mensen die overgekwalificeerd zijn voor een baan worden eerder aangenomen dan iemand zonder diploma's.
Maar de meeste mensen met de beroepen die jij aanhaalt hebben echt wel papieren hoor, die hebben niet helemaal niets. Voor een baantje achter de kassa in de supermarkt heb je tegenwoordig al mavo nodig. En het heeft weinig te maken met neerkijken op mensen met mindere banen of opleidingen maar wel met verder kijken dan de mogelijkheden van vandaag.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:54 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn. Dat staat mij enorm tegen. Sommige mensen hebben gewoon geen zin om zoveel te leren, of kunnen dat niet opbrengen. Daarom zijn zij nog niet minderwaardig. Het leven zou helemaal platliggen als iedereen een diploma zou hebben en niemand meer de handenarbeid zou doen.
Nounou, vertel eens, wijze heer, wat is je beroep en salaris dan? stoepjesveger voor 5000 bruto? vuilnisman voor 3000 plus winstdeling? of kom jij voor een ton per jaar plus leasebak en laptop burgertjes flippen bij de Mickey D?quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:48 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Jij bent echt idioot
En hoeveel kostte je huis je per maand?quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:01 schreef Virus3000 het volgende:
En ja, als TS volledig loon verdient moet die ook alles zelf betalen, ik heb vanaf mijn 18de auto (bmw 320d uit 2001), verzekering, belasting etc alles betaal ik zelf (met 30.000km's per jaar). En ik werkte 10 uur per week gemiddeld (soms iets meer, soms minder) en was perfect te doen. Ook uitgaan, veel andere dingen kopen en verschillende keren op vakantie per jaar.
Dus zeg nu niet dat je met een full time baan niets meer overhoud want dat is onzin.
Huilen doe ik niet, heb mijn hoge school afgerond en begin zelfs morgen te werken dus ^^quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:00 schreef Catbert het volgende:
[..]
Niet huilen. Niemand zegt dat iemand zonder diploma minderwaardig is. Wat mensen hier zeggen is dat het over het algemeen heel verstandig is om een opleiding te hebben. En gemiddeld genomen (uitzonderingen zijn er altijd) is het gewoon zo dat hoe hoger je opleiding is hoe meer je betaald krijgt.
Jij zit te miepen dat wij zeggen dat mensen zonder opleiding minderwaardig zijn, en dat is complete onzin. Dus daar moet je mee ophouden.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:03 schreef Virus3000 het volgende:
Huilen doe ik niet, heb mijn hoge school afgerond en begin zelfs morgen te werken dus ^^
zie net dat ik mijn bericht verkeerd heb getyptquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:03 schreef Catbert het volgende:
[..]
En hoeveel kostte je huis je per maand?
omdat?quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:07 schreef Sj0rs het volgende:
Ga gewoon een opleiding doen, dan verdien je op termijn veel meer dan je nu zal doen.
Blijkbaar ben jij ook in gaan zien dat je met een diploma verder kon komenquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:06 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
zie net dat ik mijn bericht verkeerd heb getypt
moet dus zijn: vanaf mijn 15de gaan werken, 18de een auto en gestudeerd (en dus terwijl ook gewerkt savonds/weekend) tot mijn 23ste. Nu heb ik vast werk (vanaf morgen)
Hoeveel ik ga betalen weet ik nog niet, nog niet over gehad maar meer als 250 euro verwachten ze echt niet van mij. En veel meer kost ik ook niet qua electriciteit/water/eten.
Mijn ouders zien mij tenminste niet als een geldkip die ze kaal kunnen plukken
Need to say more??quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:01 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Dat zeggen jullie wel heel hard. Rijbewijzen halen wordt gewoon voor je betaald vertel eens wie is de sponsor. De transportonderneming die dit nu nog doet is gedoemd tot faillissement aangezien er mensen met de benodigde papieren gewoon beschikbaar zijn en dus goedkoper.en de TS heeft al een baan dus dat probleem is opgelost.
En ja, als TS volledig loon verdient moet die ook alles zelf betalen, helemaal mee eens.ik heb vanaf mijn 18de auto (bmw 320d uit 2001), verzekering, belasting etc alles betaal ik zelf (met 30.000km's per jaar). En ik werkte 10 uur per week gemiddeld (soms iets meer, soms minder) en was perfect te doen. Ook uitgaan, veel andere dingen kopen en verschillende keren op vakantie per jaar.
Dus zeg nu niet dat je met een full time baan niets meer overhoud want dat is onzin.heb jij een huis (huur ongeveer 600 in de maand), elektra-gas-water (een beetje huis of flat reken maar op 150 euri), verzekeringen (ziektekosten 120 ofzo wa komt er nog bij en inboedel), eten (reken op toch zo'n 40 a 50 euri per week ook als alleenstaande dus zo'n 160 tot 200 euri per maand),en dan nog de auto/verzekering/belasting/benzine/onderhoud goed dan hebben we nog kleding/schoenen/kapper zeg zo'n 30 tot 50 euri per maand als je niet op merkjes let
Verder niets voor terugkrijgtquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:17 schreef Matel het volgende:
Ik vind het niet kunnen dat ze zomaar 75% van je inkomsten innemen en dat je daar verder niets voor terug krijgt wat die waarde rechtvaardigt. 200 euro kostgeld betalen vind ik een redelijk bedrag als je zo'n 1000 euro netto verdient per maand. Alles daarboven hangt af van bijzondere factoren.
Daar komt je zorgverzekering bij. Je GWL. Je ziektekosten. Je autoverzekering en alle bijbehorende kosten die een auto met zich meebrengen. Je eten. Knappe kop die dat voor 750 euro voor elkaar krijgt!quote:Anders kun je misschien het beste op kamers gaan wonen. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn. Ik heb een tijdje op kamers gezeten voor nog geen 400 euro per maand all in (eigen badkamer, eigen keuken etc).
Jij blijft op je 23e terwijl je werkt nog bij je ouders wonen? Grow up.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:06 schreef Virus3000 het volgende:
Mijn ouders zien mij tenminste niet als een geldkip die ze kaal kunnen plukken
Ja hoor, iedere student hoest 750 euro per maand opquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik denk dat heel veel mensen, volwassen mensen, hardwerkende mensen, gelukkig zouden zijn als ze 1/4 van hun netto inkomen overhouden voor leuke dingen als kleren, stappen, enzovoort. TS krijgt alle vaste lasten verder betaald en hoeft nergens naar om te kijken. Ik ben het niet eens met de motivatie die ze ervoor geven (ALS dat werkelijk zo is gegaan, uiteraard), voor je kinderen hoor je te zorgen. Maar laten we wel wezen, grote winst kunnen ze er écht niet op maken hoor, dus hoe waar dat argument nou werkelijk is...
[..]
Daar komt je zorgverzekering bij. Je GWL. Je ziektekosten. Je autoverzekering en alle bijbehorende kosten die een auto met zich meebrengen. Je eten. Knappe kop die dat voor 750 euro voor elkaar krijgt!
Ik zou blij zijn als ik 250 euro overhoud. (En mijn loon is wel wat forser dan 1000 netto per maandquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:26 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen, volwassen mensen, hardwerkende mensen, gelukkig zouden zijn als ze 1/4 van hun netto inkomen overhouden voor leuke dingen als kleren, stappen, enzovoort. TS krijgt alle vaste lasten verder betaald en hoeft nergens naar om te kijken. Ik ben het niet eens met de motivatie die ze ervoor geven (ALS dat werkelijk zo is gegaan, uiteraard), voor je kinderen hoor je te zorgen. Maar laten we wel wezen, grote winst kunnen ze er écht niet op maken hoor, dus hoe waar dat argument nou werkelijk is...
Dat zijn oudersquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef gebruikersnaam het volgende:
Toen ik heel vroeger nog thuis woonde, moest ik ook mijn halve salaris inleveren.
Protesteren hielp niet.
ik heb dat ongeveer 6 jaar lang gedaan. en kon goed rondkomen.
Daarna ging ik op mezelf wonen, en toen kwamen mijn ouders met een spaarbankboekje aan (waar ik het bestaan niet vanaf wist) bleek dat ze alles voor me weggezet hadden, en had ik enkele duizende guldens te besteden voor de inrichting van mijn huis.
Dan had ik mijn vaste lasten wat anders besteedquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:42 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik zou blij zijn als ik 250 euro overhoud. (En mijn loon is wel wat forser dan 1000 netto per maand)
En dan moet ik ook geen incidentele lasten hebben
Een cadeautje uit eigen zakquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef gebruikersnaam het volgende:
Toen ik heel vroeger nog thuis woonde, moest ik ook mijn halve salaris inleveren.
Protesteren hielp niet.
ik heb dat ongeveer 6 jaar lang gedaan. en kon goed rondkomen.
Daarna ging ik op mezelf wonen, en toen kwamen mijn ouders met een spaarbankboekje aan (waar ik het bestaan niet vanaf wist) bleek dat ze alles voor me weggezet hadden, en had ik enkele duizende guldens te besteden voor de inrichting van mijn huis.
Het voorbeeld dat ik quote gaat uit van 400 euro per maand huur. Dan hou je 350 euro over om alle overige zaken te bekostigen. Mijn stelling is dat dat erg krap is en onmogelijk bij het bestedingenpatroon van TS.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef Nijns het volgende:
[..]
Ja hoor, iedere student hoest 750 euro per maand opheb je zelf al eens op kamers gewoond? Als TS echt een op-kamers-kamer huurt kan ie echt wel voor 250 euro een kamer huren (daar zit GWL dan bij in), dan is daarna ziektekosten de grootste post, maakt 370 en dan moet ie nog eten en wat kleine verzekeringen. Is hij voor 500 euro echt wel klaar. Moet hij wel zijn auto weg doen, maar dat lijkt me sowieso al overbodige luxe. Houdt hij van zijn 1000 euro nog geld over om te sparen ook! Moet hij gewoon zuinig aan doen, 1000 euro is nou eenmaal niet echt een lekker salaris..
Edit: veel mensen zouden inderdaad gelukkig zijn om 1/4 van hun netto loon over te houden.
Ik heb een bijbaantje waarbij ik stiekum elke maand ca 200 euro naar mijn spaarrekening loos. Maar ik probeer hier niet aan te denken, omdat dat mijn potje voor leuke dingen is en ik volgende jaar op vakantie wilquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:45 schreef Nijns het volgende:
[..]
Dan had ik mijn vaste lasten wat anders besteedof is daar al een spaarbedrag af?
Het is allemaal leuk en aardig om in een duur huis te wonen met maximale hypotheek (ik zeg niet dat jij dat doet) maar wat heb je daaraan als je vervolgens geen cent overhoud om ècht te leven en je niet eens een nieuwe wasmachine zou kunnen betalen als hij stuk gaat?
Ligt er natuurlijk een beetje aan waar TS wil wonen. Gezien de mate van luxe die hij zich denkt te kunnen/moeten permitteren zal zijn huur ook aan de hoge kant zijn. Maar dat terzijde, hij zou echt wel voor 300 euro max een redelijke kamer kunnen huren. Het bestedingspatroon van TS zal hem niet ten goede komen nee maar dan zal hij moeten leren andere prioriteiten te stellen..quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:48 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het voorbeeld dat ik quote gaat uit van 400 euro per maand huur. Dan hou je 350 euro over om alle overige zaken te bekostigen. Mijn stelling is dat dat erg krap is en onmogelijk bij het bestedingenpatroon van TS.
De gemiddelde huur voor een studentenkamer ligt trouwens momenteel boven de 300 euro per kamer. En ja, ik woon al jaren op mezelf en ik zou dolblij zijn met 1/4 van mijn centen voor leukigheidjes.
Ik doe dat ook (alleen dan een hoger bedrag en niet van mijn bijbaantje maar van mijn loon) dat geld 'heb' ik in mijn opinie niet maar alleen voor onverwachte uitgaven en vakanties.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:54 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik heb een bijbaantje waarbij ik stiekum elke maand ca 200 euro naar mijn spaarrekening loos. Maar ik probeer hier niet aan te denken, omdat dat mijn potje voor leuke dingen is en ik volgende jaar op vakantie wil
Ik heb dat extra loon van mij ook nergens in budget berekeningen staan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:57 schreef Nijns het volgende:
[..]
Ik doe dat ook (alleen dan een hoger bedrag en niet van mijn bijbaantje maar van mijn loon) dat geld 'heb' ik in mijn opinie niet maar alleen voor onverwachte uitgaven en vakanties.
Helemaal mee eens. Maar daarom klopt het volgens mij niet dat bijna iedereen hier heel hard roept: ga op jezelf! Da's heus geen walhalla, da's mijn punt, eigenlijk.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:55 schreef Nijns het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk een beetje aan waar TS wil wonen. Gezien de mate van luxe die hij zich denkt te kunnen/moeten permitteren zal zijn huur ook aan de hoge kant zijn. Maar dat terzijde, hij zou echt wel voor 300 euro max een redelijke kamer kunnen huren. Het bestedingspatroon van TS zal hem niet ten goede komen nee maar dan zal hij moeten leren andere prioriteiten te stellen..
ik dnk niet dat ik op die leeftijd de dicipline had gehad om het zelf te sparen, en waarschijnlijk was het dan aan het stappen opgegaanquote:
Zeg ze: bedankt voor mijn productie en huur een kamer en als ze een keer op bezoek komen: laat ze betalen voor de koffie..quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:
[..]
Dat is zo maar het ligt er wel totaal aan hoe je (niet) kan omgaan met geld. Ik moet zeggen: ik heb het alle jaren op kamers echt prima te doen gehad: prima woonruimte, goed kunnen leven en zelfs mijn rijbewijs zelf betaald. Je moet gewoon prioriteiten stellen en niet teveel eisen, ook maak het veel uit waar je een kamer huurt. Het enige nadeel vind ik dat ik in die tijd niet echt heb kunnen sparen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:00 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar daarom klopt het volgens mij niet dat bijna iedereen hier heel hard roept: ga op jezelf! Da's heus geen walhalla, da's mijn punt, eigenlijk.
Zeker niet. Maar liever dan geen walhalla maar wel zelfstandig, dan uitgeknepen worden en helemaal niks bereiken. Het is een tijdje budgetteren en op een houtje bijten, maar het is wel je zelfverdiende houtje. En bovendien word je niet afgezet door je ouders, ook wel een beter gevoel.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:00 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar daarom klopt het volgens mij niet dat bijna iedereen hier heel hard roept: ga op jezelf! Da's heus geen walhalla, da's mijn punt, eigenlijk.
Vrijheid > wat meer geld overhouden.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:00 schreef miss_dynastie het volgende:
Goed, da's dan de keuze die je maakt. Maar TS wil meer van zijn geld overhouden. Op jezelf wonen is daarvoor écht geen oplossing. Ook niet als je voor 250 euro een kamertje ergens kan huren. Hij zal dan keuzes moeten maken. En TS lijkt daar dan weer niet toe bereid.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:06 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zeker niet. Maar liever dan geen walhalla maar wel zelfstandig, dan uitgeknepen worden en helemaal niks bereiken. Het is een tijdje budgetteren en op een houtje bijten, maar het is wel je zelfverdiende houtje. En bovendien word je niet afgezet door je ouders, ook wel een beter gevoel.
Dat vind ik nogal wat als die ouders die kosten niet voor TS maken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:22 schreef Prutzenberg het volgende:
Je verdient ¤ 1000,- netto. Daarvan wil je ¤ 250,- bijdragen aan kost en inwoning. Daar komen nog bij: ¤100,- aan ziektekosten, ¤ 250,- aan autokosten en kom je uit op ¤ 600,-. Uiteindelijk ga je voor ¤150,- het schip in. Valt wel mee dus.
Volgens mij hebben jouw ouders een verstandige beslissing genomen: je leert om te gaan met ¤250,- per maand. Dit bedrag zal je waarschijnlijk niet hebben als je op jezelf woont zonder afgemaakte opleiding. Als je je hele salaris te je beschikking hebt kom je in de problemen zodra je het echt zelf moet doen.
Dat weten we dus niet zeker.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:25 schreef Nijns het volgende:
[..]
Dat vind ik nogal wat als die ouders die kosten niet voor TS maken.
Ik zou het persoonlijk nogal vreemd vinden als mijn ouders winst maken op mijn inwoning.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:22 schreef Prutzenberg het volgende:
Je verdient ¤ 1000,- netto. Daarvan wil je ¤ 250,- bijdragen aan kost en inwoning. Daar komen nog bij: ¤100,- aan ziektekosten, ¤ 250,- aan autokosten en kom je uit op ¤ 600,-. Uiteindelijk ga je voor ¤150,- het schip in. Valt wel mee dus.
Volgens mij hebben jouw ouders een verstandige beslissing genomen: je leert om te gaan met ¤250,- per maand. Dit bedrag zal je waarschijnlijk niet hebben als je op jezelf woont zonder afgemaakte opleiding. Als je je hele salaris te je beschikking hebt kom je in de problemen zodra je het echt zelf moet doen.
Inderdaad. Bijdrage okay, maar 750E kost je echt bij lange na niet.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:36 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zou het persoonlijk nogal vreemd vinden als mijn ouders winst maken op mijn inwoning.
Maar voor de 500 euro die hij extra heeft kan hij nog een hoop doen. Het ligt er natuurlijk ook aan wat op dit moment voor hem betaald wordt en hoeveel hij zelf moet betalen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:18 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Goed, da's dan de keuze die je maakt. Maar TS wil meer van zijn geld overhouden. Op jezelf wonen is daarvoor écht geen oplossing. Ook niet als je voor 250 euro een kamertje ergens kan huren. Hij zal dan keuzes moeten maken. En TS lijkt daar dan weer niet toe bereid.
Maar voor die 9000 euro zit TS dan wel op zichzelf. Ik krijg de indruk dat zijn ouders TS gewoon uitknijpen. Bovendien, maar da's persoonlijk, vind ik het niet slim van zijn ouders. TS leert meer met geld omgaan als ze hem gewoon een bedrag van bijv 250 euro aan kostgeld laten betalen, en vervolgens TS zelf de rekeningen laten betalen van auto, verzekering etc. Pas dan leert TS wat alles kost en hoeveel hij moet werken voor een bepaalde luxe. Nu is er gewoon sprake van dom cashen en kan TS amper iets leren omdat zijn ouders hem onder de duim proberen te houden.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:31 schreef Karina het volgende:
Ik kan me voorstellen dat TS het nogal veel vindt wat hij moet betalen, maar voor 9000 per jaar kun je echt niet op jezelf wonen hoor! Ik verdien meer dan TS (niet heel veel meer) maar ik houd echt geen 250 euro per maand over, was het maar waar.
En als je ouders inderdaad echt alles betalen, dan is het niet zozeer "kostgeld" wat je betaalt, maar eerder dat je alles uit handen geeft en hun alles laat regelen, qua betalingen. Je ouders zullen niet veel overhouden van die 750 euro, zeker niet als ook je autoverzekering, etc. in dat bedrag zit.
En inderdaad op jezelf wonen is geen walhalla, nogmaals, dan zul je echt geen 250 euro per maand overhouden, zeker niet met een salaris van 1000.
Je kunt ook een kwart gaan werken, die 250 euro in je zak steken en verder niks doenquote:Op maandag 31 augustus 2009 12:53 schreef krn176 het volgende:
Als je 250 euro mag houden kun je ook 50% minder gaan werken zodat je netto maar 1000 euro verdient, zo betaal je 250 euro kostgeld en mag je zelf 250 euro houden? Plus wat meer vrije tijd :-)
Ziekekosten moet je dan zelf gaan betalen natuurlijk, net als de auto. Het is niet normaal als je ouders dat voor je betalen. En voor de rest dekt 250 euro de kosten wel redelijk. 750 euro is gewoon buitensporig voor kost en inwoning, dat zie je toch zelf ook wel in. Ze moeten TS juist laten sparen voor later. Kijk, als hij niet kan sparen omdat het geld op moet aan stappen e.d. dan is het nog wat anders.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Verder niets voor terugkrijgt?
- Eten
- Wonen
- GWL
- ziektekosten
- alles wat met de auto te maken heeft
?
[..]
Daar komt je zorgverzekering bij. Je GWL. Je ziektekosten. Je autoverzekering en alle bijbehorende kosten die een auto met zich meebrengen. Je eten. Knappe kop die dat voor 750 euro voor elkaar krijgt!
Even een simpel en zuinig berekeningetje makenquote:Op maandag 31 augustus 2009 12:54 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Maar voor de 500 euro die hij extra heeft kan hij nog een hoop doen. Het ligt er natuurlijk ook aan wat op dit moment voor hem betaald wordt en hoeveel hij zelf moet betalen.
Zoals gezegd, een volwassen vent verbruikt volgens het Nibud (die ik vaak aan de zuinige kant vind, als ik eerlijk ben!) 180 euro in de maand aan voedsel. Als je dan denkt dat 70 euro de overige kosten dekt van een uit de kluiten gegroeide puber in huis hebben, ben je naar mijn mening zeer positief.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:02 schreef Matel het volgende:
[..]
Ziekekosten moet je dan zelf gaan betalen natuurlijk, net als de auto. Het is niet normaal als je ouders dat voor je betalen. En voor de rest dekt 250 euro de kosten wel redelijk. 750 euro is gewoon buitensporig voor kost en inwoning, dat zie je toch zelf ook wel in. Ze moeten TS juist laten sparen voor later. Kijk, als hij niet kan sparen omdat het geld op moet aan stappen e.d. dan is het nog wat anders.
Vertel, op welke dingen zouden de ouders gekort worden?quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:03 schreef Exoteria het volgende:
ik denk dat je ouders NIETS overhouden....
je ouders worden waarschijnlijk ook via de belastingdienst nog eens o pvan alles en nog wat gekort (of extra aangerekend). Je bent 18+, inwonend en hebt een volwaardig inkomen.
Huurtoeslag zou kunnen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:11 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Vertel, op welke dingen zouden de ouders gekort worden?
Van 750E? Sorry maar heb je werkelijk zo'n slecht beeld van wat iemand kost?quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:03 schreef Exoteria het volgende:
ik denk dat je ouders NIETS overhouden....
Ik zei ook: alsquote:Op maandag 31 augustus 2009 12:28 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat weten we dus niet zeker.![]()
Misschien kan TS hier over onderhandelen zodat dit bedrag voor hem gespaard wordt o.i.d.
Gezien het feit dat de ouders elk jaar een nieuwe mercedes kunnen kopen heb ik zo'n vermoeden dat ze niet in aanmerking komen voor huurtoeslag.quote:
Heb jij wél een reeel beeld dan? Als je uitgaat van 200 euro voor de auto, 120 voor ziektekosten en 180 voor voedsel, is het 250 euro voor huur en andere zaken die ouders bekostigen (telefoon, internet, GWL, medegebruik van de wasmachine, eventueel zelfs je was gedaan). Tis niet alsof je daar rijk mee wordt, zeg maarquote:Op maandag 31 augustus 2009 13:19 schreef Catbert het volgende:
[..]
Van 750E? Sorry maar heb je werkelijk zo'n slecht beeld van wat iemand kost?
Of juist wel. Je wil niet weten hoeveel sociale huurwoningen een BMW oid voor de deur hebben staan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:20 schreef Dennis101 het volgende:
Gezien het feit dat de ouders elk jaar een nieuwe mercedes kunnen kopen heb ik zo'n vermoeden dat ze niet in aanmerking komen voor huurtoeslag.
Telefoon en internet kan sowieso goedkoper, maar daar staat tegenover dat je auto wel weer optimistisch is voor dat bedrag. Ik betaal in elk geval echt wel meerquote:Op maandag 31 augustus 2009 13:11 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Even een simpel en zuinig berekeningetje maken
- 250 euro kamerhuur, stel je voor, all in, dus dat is het voor wat betreft woning (kanttekening: dit lijkt mij persoonlijk nagenoeg niet mogelijk, maar voor de berekening, vooruit...)
- 120 euro ziektekostenverzekering
- 200 euro auto
- 50 euro internet/ telefoon
- 180 euro boodschappen
Dan doe je niet gek, zeker wat betreft internet/telefoon en boodschappen (en jaaaa, dan weet ik dat er mensen zijn die voor 15 euro in de week rondkomen, maar Nibud rekent 6,11 per dag voor een volwassen vent en dat lijkt me eerder haalbaar). Ik denk helemaal dat je niet zo gek veel meer kunt doen, eerder veel minder.
Het verschil is dat de ouders toch al eten moeten kopen. Ze zijn relatief minder kwijt om dan nog een extra bord te vullen. Dat geldt voor meer kosten. Ik kon met gemak voor minder dan 4 euro per dag (=112 euro per maand) in mijn dagelijks eten voorzien.quote:[b]Op maandag 31 augustus 2009 13:11
[..]
Zoals gezegd, een volwassen vent verbruikt volgens het Nibud (die ik vaak aan de zuinige kant vind, als ik eerlijk ben!) 180 euro in de maand aan voedsel. Als je dan denkt dat 70 euro de overige kosten dekt van een uit de kluiten gegroeide puber in huis hebben, ben je naar mijn mening zeer positief.
Precies en daarbij kunnen ze ook gekort worden in zorgtoeslag. Maar of en hoeveel ze overhouden is afhankelijk van de kosten die vóór TS betaald worden. Toch denk ik niet dat zijn ouders helemaal niets aan hem overhouden en anders hebben ze het behoorlijk stom geregeld.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:23 schreef Catbert het volgende:
[..]
Of juist wel. Je wil niet weten hoeveel sociale huurwoningen een BMW oid voor de deur hebben staan.
Het kan aan mijn gebrek van belastingregels liggen, maar hoezo zouden ze gekort kunnen worden op de zorgtoeslag, daarvoor wordt toch alleen gekeken naar je inkomen?quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:30 schreef Nijns het volgende:
[..]
Precies en daarbij kunnen ze ook gekort worden in zorgtoeslag. Maar of en hoeveel ze overhouden is afhankelijk van de kosten die vóór TS betaald worden. Toch denk ik niet dat zijn ouders helemaal niets aan hem overhouden en anders hebben ze het behoorlijk stom geregeld.
Ik stoor me er trouwens aan dat TS meent een auto nodig te moeten hebben (betaald door pappie en mammie) waar hij als hij op zichzelf woont straks 'geen geld meer voor heeft' boehoe zielige TS..
Nou, dat ligt toch wel een tikkie anders. Ik wil mijn kinderen heus steunen, binnen het redelijke, met studie en dergelijke, maar een 18-jarige die mooi weer wil spelen met mijn centen heeft toch echt pechquote:Op maandag 31 augustus 2009 13:29 schreef Matel het volgende:
Tuurlijk mag je als ouders een bijdrage verwachten, maar het woord zegt het al: het is niet volledig dekkend, en dat is ook niet de bedoeling. Je hebt er als ouders voor gekozen om kinderen te nemen en om ze te onderhouden.
Volgens mij ook naar de samenstelling van het huishouden. Of er nog kinderen inwonen die ouder zijn dan of 18 of 21 (weet niet precies meer). Het gaat namelijk om het verzamelinkomen van het hele huishouden (als ik me niet vergis) en dat gaat natuurlijk aardig omhoog als TS opeen 1000 euro inbrengt ipv niets..quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het kan aan mijn gebrek van belastingregels liggen, maar hoezo zouden ze gekort kunnen worden op de zorgtoeslag, daarvoor wordt toch alleen gekeken naar je inkomen?
Nee, zo werkt het niet. Thuiswonende kinderen van 18 jaar of ouder hebben elk een eigen recht op zorgtoeslag, waarbij alleen het eigen inkomen telt. Voor de ouder(s) telt ook alleen het eigen/gezamenlijk inkomen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:41 schreef Nijns het volgende:
[..]
Volgens mij ook naar de samenstelling van het huishouden. Of er nog kinderen inwonen die ouder zijn dan of 18 of 21 (weet niet precies meer). Het gaat namelijk om het verzamelinkomen van het hele huishouden (als ik me niet vergis) en dat gaat natuurlijk aardig omhoog als TS opeen 1000 euro inbrengt ipv niets..
Met als reden dat de ouders iets "terugwillen" voor de 18 jaar zorg voor hun kind? Sorry hoor, maar dat heeft niks met "voorbereiding op het echte leven" te maken, ze willen er dan gewoon beter van worden. En wees even reeel: misschien kost het meer dan 750 euro om op jezelf te wonen, maar als je bij iemand inwoont ben je al minder kwijt: ouders betalen toch g/w/l, huur/hypotheek etc. De lasten die TS daar aan toevoegt (auto, zorgverzekering, wat eten (maar ook minder dan als je voor jezelf eten moet koken)) zijn imho geen 750 "waard".quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:36 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, dat ligt toch wel een tikkie anders. Ik wil mijn kinderen heus steunen, binnen het redelijke, met studie en dergelijke, maar een 18-jarige die mooi weer wil spelen met mijn centen heeft toch echt pech. Als je grote-mensen-spelletjes wil spelen, moet je ze ook maar betalen. Ik ken overigens gevallen waarin dit een jaar later tot een terugkeer naar de schoolbanken heeft geleid. Ik vind dat het als ouders je taak is je kinderen voor te bereiden op het échte leven. In het échte leven is 1/4 van je salaris over houden voor leuke dingen voor vrijwel iedereen een utopie. Je zou vragen kunnen stellen bij de methode, ik denk dat TS er meer aan heeft als hij zelf al die kosten op zich neemt, maar het bedrag, daar is imho niets mee mis.
We horen het verhaal maar selectief van één kant, hè. Je kunt je afvragen of de ouders dat 'terugwillen' zo hebben gezegd, zo ja in welke context en met welke intentie.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:45 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Met als reden dat de ouders iets "terugwillen" voor de 18 jaar zorg voor hun kind? Sorry hoor, maar dat heeft niks met "voorbereiding op het echte leven" te maken, ze willen er dan gewoon beter van worden. En wees even reeel: misschien kost het meer dan 750 euro om op jezelf te wonen, maar als je bij iemand inwoont ben je al minder kwijt: ouders betalen toch g/w/l, huur/hypotheek etc. De lasten die TS daar aan toevoegt (auto, zorgverzekering, wat eten (maar ook minder dan als je voor jezelf eten moet koken)) zijn imho geen 750 "waard".
Dat is zeker waar. Ik ga er dan ook even vanuit dat wat de TS zei klopt, maar dat is inderdaad niet meer dan een aanname.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
We horen het verhaal maar selectief van één kant, hè. Je kunt je afvragen of de ouders dat 'terugwillen' zo hebben gezegd, zo ja in welke context en met welke intentie.
Dan heb je je dus vergist. Zorgtoeslag is op basis van je inkomen (eventueel met je toeslagpartner) en staat los van het (inkomen van) je kinderen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:41 schreef Nijns het volgende:
[..]
Volgens mij ook naar de samenstelling van het huishouden. Of er nog kinderen inwonen die ouder zijn dan of 18 of 21 (weet niet precies meer). Het gaat namelijk om het verzamelinkomen van het hele huishouden (als ik me niet vergis) en dat gaat natuurlijk aardig omhoog als TS opeen 1000 euro inbrengt ipv niets..
Owquote:Op maandag 31 augustus 2009 13:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Thuiswonende kinderen van 18 jaar of ouder hebben elk een eigen recht op zorgtoeslag, waarbij alleen het eigen inkomen telt. Voor de ouder(s) telt ook alleen het eigen/gezamenlijk inkomen.
Klopt, maar dat had ik in mijn eerste post al gezegd. Ik twijfel alleen aan het waarheidsgehalte daarvan, want echt heel veel beter zullen ze er niet van worden als ze zoveel extra's betalen. Echt niet.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:45 schreef silliegirl het volgende:
Met als reden dat de ouders iets "terugwillen" voor de 18 jaar zorg voor hun kind? Sorry hoor, maar dat heeft niks met "voorbereiding op het echte leven" te maken, ze willen er dan gewoon beter van worden.
Ouders betalen toch g/w/l en huur/hypotheek, DUS je hoeft als volwassen kind met eigen inkomen niet mee te betalen? Dat is een gedachte die ik niet deel.quote:En wees even reeel: misschien kost het meer dan 750 euro om op jezelf te wonen, maar als je bij iemand inwoont ben je al minder kwijt: ouders betalen toch g/w/l, huur/hypotheek etc. De lasten die TS daar aan toevoegt (auto, zorgverzekering, wat eten (maar ook minder dan als je voor jezelf eten moet koken)) zijn imho geen 750 "waard".
Ja, en aangezien wij de situatie niet kennen heeft het geen zin om als een dolle te gaan speculeren over de intenties van de ouders.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:46 Schreef Lienekien het volgende:
We horen het verhaal maar selectief van één kant, hè. Je kunt je afvragen of de ouders dat 'terugwillen' zo hebben gezegd, zo ja in welke context en met welke intentie.
Als je fulltime werkt vind ik het redelijk normaal dat je ook gewoon meebetaald aan het huishouden. Jij kiest er toch voor om thuis te blijven wonen, beetje vreemd dat jij dan flink kan cashen terwijl je ouders alles voor je betalen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:58 schreef Jolly_Reaper het volgende:
Leuk, zulke ouders. Het kan dus schijnbaar nog erger. Ik mocht 'maar' de helft inleveren.
Ik snap het niet, je kiest toch zelf voor kinderen? Waarom gun je ze dan hun volledige loon niet zodat ze voor een huisje kunnen sparen? Jonge mensen hebben het moeilijk genoeg wanneer ze starten.
Stelletje inhalige egoistische ouders.
Eensquote:Op maandag 31 augustus 2009 14:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je fulltime werkt vind ik het redelijk normaal dat je ook gewoon meebetaald aan het huishouden. Jij kiest er toch voor om thuis te blijven wonen, beetje vreemd dat jij dan flink kan cashen terwijl je ouders alles voor je betalen.
Ja zeg, je moet wat als TS niks meer van zich laat horen, hè.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:55 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, en aangezien wij de situatie niet kennen heeft het geen zin om als een dolle te gaan speculeren over de intenties van de ouders.
Kijk maar eens naar de reactie boven je. Er zijn er ook genoeg die vinden dat zij moeten kunnen sparen voor een huisje. Die norm verbaast me.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je fulltime werkt vind ik het redelijk normaal dat je ook gewoon meebetaald aan het huishouden. Jij kiest er toch voor om thuis te blijven wonen, beetje vreemd dat jij dan flink kan cashen terwijl je ouders alles voor je betalen.
Maar dat kan gewoon samen gaan. Stel dat als je fulltime werkt (niet als 18 jarige maar als 23/24 jarige met een opleiding) dan kan je rond de 1500 euro per maand binnen halen. Zelfs al moet je dan nog 300 euro kostgeld betalen blijft er nog verdomd veel over om te sparen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kijk maar eens naar de reactie boven je. Er zijn er ook genoeg die vinden dat zij moeten kunnen sparen voor een huisje. Die norm verbaast me.
Ik wou weer 'eens' typen maar dat wordt nu zo afgezaagdquote:Op maandag 31 augustus 2009 14:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Maar dat kan gewoon samen gaan. Stel dat als je fulltime werkt (niet als 18 jarige maar als 23/24 jarige met een opleiding) dan kan je rond de 1500 euro per maand binnen halen. Zelfs al moet je dan nog 300 euro kostgeld betalen blijft er nog verdomd veel over om te sparen.
Dat helemaal, veel van mijn vriendin zitten mij vol ongeloof aan te kijken als ik vertel wat er op mijn spaarrekening staat, als student zijnde. Ik zit hun dan vervolgens vol verbazing aan te kijken als ze vertellen dat ze deze maand geen geld meer hebben en ze verder nauwelijks geld achter de hand hebben, behalve dan voor een vakantie in de zomer.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:16 schreef Nijns het volgende:
[..]
Ik wou weer 'eens' typen maar dat wordt nu zo afgezaagdmaar dat is helemaal waar wat je zegt. De ideale situatie zou inderdaad zijn als de ouders van TS hem zelf de rekening lieten betalen zodat hij de waarde van geld leert kennen en er mee om leert gaan. Daarnaast vind ik dat sparen ook een stukje van de opvoeding moet zijn.
Als student had ik echt niet veel over omdat ik ook nog zelf mijn rijbewijs betaalde, maar ik zorgde wel dat ik iedere keer 50 euro apart zette. Dat heeft voor nu echt geen zoden aan de dijk gezet maar heeft me wel geholpen met het betalen van onverwachte uitgaven en vakanties.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat helemaal, veel van mijn vriendin zitten mij vol ongeloof aan te kijken als ik vertel wat er op mijn spaarrekening staat, als student zijnde. Ik zit hun dan vervolgens vol verbazing aan te kijken als ze vertellen dat ze deze maand geen geld meer hebben en ze verder nauwelijks geld achter de hand hebben, behalve dan voor een vakantie in de zomer.
Sparen is zeker iets dat wat mij betreft niet mag ontbreken in een opvoeding.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik 750 euro onreeel hoog vindt. Laten we even jouw 180 euro aanhouden voor eten (al weet ik niet of dat opgaat voor een gezinssetting, want het maakt wel degelijk uit of je enkel voor jezelf, of voor meerdere personen eten kookt; een extra aardappel erbij kost minder dan een volledige maaltijd voor 1).quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:53 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ouders betalen toch g/w/l en huur/hypotheek, DUS je hoeft als volwassen kind met eigen inkomen niet mee te betalen? Dat is een gedachte die ik niet deel.
En "wat eten" wordt voor een volwassen vent toch al gauw "behoorlijk wat eten". 180 euro volgens het Nibud. Ik vind dat niet 'wat' (ik vind het, zoals gezegd, wel aan de zuinige kant).
ergens -diep onder mijn minachting- heb ik ook wel medelijden met weke eitjes zoals jij. De ontreddering en biggelende traantjes die volgen als je straks doorhebt dat de rest van de wereld je geen voorkeursbehandeling geeft... pijnlijk hoor!quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:58 schreef Jolly_Reaper het volgende:
Leuk, zulke ouders. Het kan dus schijnbaar nog erger. Ik mocht 'maar' de helft inleveren.
Ik snap het niet, je kiest toch zelf voor kinderen? Waarom gun je ze dan hun volledige loon niet zodat ze voor een huisje kunnen sparen? Jonge mensen hebben het moeilijk genoeg wanneer ze starten.
Stelletje inhalige egoistische ouders.
120 euro voor vaste lasten die ze toch al maken?quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:28 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Magoed, 180 euro voor eten dus. Stel dat je 300 euro kostgeld moet betalen. Dan blijft er dus na aftrek van wat je opeet 120 euro over. Ik vind dat een mooi bedrag als "bijdrage" in de vaste lasten die de ouders toch al maken.
Klopt, tot je 21ste zijn je ouder financieel verantwoordelijk voor TS. Daarom is het enigszins begrijpelijk. Verder moet je gewoon gaan studeren, want voor 1000 euro netto kun j eniet op jezelf, en in de toekomst wordt dat echt niet beter hoor...quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:02 schreef Devz het volgende:
Ik kan het me wel voorstellen. Het is gewoon erg onverstandig om zonder diploma's te gaan werken voor een hongerloontje. Op deze manier kan hij daar vast (een beetje) aan wennen. Want hoe wil je met een inkomen van 1000 euro ooit op jezelf gaan wonen? Dat redt je gewoon niet of nauwelijks. Plus als je je baan kwijtraakt is het lastig om weer iets anders te vinden.
Wat betreft het openen van de post; als hij bijvoorbeeld altijd laks is geweest met het betalen van rekeningen e.d. kan ik me daar ook nog wel iets bij voorstellen. Hij mag dan wel 18 zijn, maar z'n ouders zijn tot het 21e(?) jaar nog altijd financieel verantwoordelijk.
Ga gewoon je studie afmaken!
Ik ben het niet met je eens dat je die kosten per se toch al maakt, maar ook voor het deel van de kosten dat je toch al maakt mag je naar mijn mening een reeel bedrag vragen. Deze ouders vragen, na aftrek van kosten die ze voor zoon maken (120 ziektekostenverzekering, 250 auto -ik zat te laag met 200 volgens Mikki- , voedsel -180 euro, dat is een tarief voor een meerpersoonshuishouden, dus niet voor iemand alleen-) een bedrag van 200 euro voor bijdrage in woonlasten/GWL. Er wordt waarschijnlijk ook voor hem gekookt, het huis wordt schoon gehouden, misschien wordt zijn was wel gedaan. Dat is 6,66 per dag. Dat lijkt me helemaal geen gek bedrag hoorquote:Op maandag 31 augustus 2009 14:28 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik 750 euro onreeel hoog vindt. Laten we even jouw 180 euro aanhouden voor eten (al weet ik niet of dat opgaat voor een gezinssetting, want het maakt wel degelijk uit of je enkel voor jezelf, of voor meerdere personen eten kookt; een extra aardappel erbij kost minder dan een volledige maaltijd voor 1).
Magoed, 180 euro voor eten dus. Stel dat je 300 euro kostgeld moet betalen. Dan blijft er dus na aftrek van wat je opeet 120 euro over. Ik vind dat een mooi bedrag als "bijdrage" in de vaste lasten die de ouders toch al maken.
Overigens heb ik het hier over kostgeld. Ik ben van mening dat dingen als een auto, zorgverzekering etc. door TS zelf betaald zouden moeten worden.
Troost je, ik was op mijn 19e het huis al uit, dus van teren is geen sprake, en mijn ouders kenden het woord pamperen niet. Het is verder prima om wat mee te betalen maar hoe sommige ouders, de mijne inclusief, halve salarissen opeisen voor eigen doeleinden is belachelijk.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:38 schreef punchdrunk het volgende:
dat je ouders ooit voor kinderen hebben gekozen is de reden dat je nu uberhaupt in staat bent om hier verongelijkt te staan stampvoeten, het betekend niet dat ze vervolgens jouw tot het einde der tijden moeten pamperen.
het halve salaris van je ouders gaat ook op aan huur/hypotheek, gas/water/licht, verzekeringen, boodschappen, internetabbonementen, etc. waarom zou jij als werkende bewoner daar een uitzondering op vormen?quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:38 schreef Jolly_Reaper het volgende:
[..]
Troost je, ik was op mijn 19e het huis al uit, dus van teren is geen sprake, en mijn ouders kenden het woord pamperen niet. Het is verder prima om wat mee te betalen maar hoe sommige ouders, de mijne inclusief, halve salarissen opeisen voor eigen doeleinden is belachelijk.
mijn kinderen hoeven - zolang ze investeren in hun toekomst- geen cent te betalen. zolang ze thuis wonen en naar school gaan of op kamers zitten in een andere stad, zal ik ze van alles voorzien dat ze nodig hebben als student. (huur, schoolgeld, budget voor boodschappen, uitgaan etc.) maar dat doe ik omdat ze hun tijd investeren in hun eigen toekomst, en dus geen middellen hebben om zichzelf te bedruipen. stoppen ze daarmee en gaan ze werken, dan kunnen ze dat wel, en zie ik niet in waarom ik ze dan alsnog vrij moet houden.quote:Wanneer ik ooit kinderen heb zullen ze geen cent hoeven te betalen, zoals het hoort. Dan gaan ze het huis uit met een zak vol geld en kunnen wat fatsoenlijks opbouwen.
Ik zal na mijn studie, als ik werk heb, ook kostgeld gaan moeten betalen als ik thuis blijf wonen (ik word dan 24) en dat vind ik dan niet meer dan logisch. Dat wil echter niet zeggen dat ik dan geen geld over heb ofzo. Met minder dan 20K ga ik toch zeker het huis niet uit (hoe langer ik thuis blijf hoe groter m'n zak geld). Ik vind het redelijk logisch dat je mee betaald als je fulltime werkt, om eerder aangegeven redenen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:38 schreef Jolly_Reaper het volgende:
[..]
Troost je, ik was op mijn 19e het huis al uit, dus van teren is geen sprake, en mijn ouders kenden het woord pamperen niet. Het is verder prima om wat mee te betalen maar hoe sommige ouders, de mijne inclusief, halve salarissen opeisen voor eigen doeleinden is belachelijk.
Wanneer ik ooit kinderen heb zullen ze geen cent hoeven te betalen, zoals het hoort. Dan gaan ze het huis uit met een zak vol geld en kunnen wat fatsoenlijks opbouwen.
Op het moment dat je alles voor ze gaat betalen, loop je wel het risico dat ze zwaar verwend worden. Prima als je ze wat sponsort, maar het is ook niet meer dan normaal dat kinderen een baantje nemen om zo te kunnen voorzien in hun eigen behoeften als eten, kleding en zuipgeld. Als je dat als ouder allemaal gaat sponsoren ben je verkeerd bezig denk ik (want dan kun je alles wel gooien onder de noemer 'investeren in toekomst').quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:23 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
mijn kinderen hoeven - zolang ze investeren in hun toekomst- geen cent te betalen. zolang ze thuis wonen en naar school gaan of op kamers zitten in een andere stad, zal ik ze van alles voorzien dat ze nodig hebben als student. (huur, schoolgeld, budget voor boodschappen, uitgaan etc.) maar dat doe ik omdat ze hun tijd investeren in hun eigen toekomst, en dus geen middellen hebben om zichzelf te bedruipen. stoppen ze daarmee en gaan ze werken, dan kunnen ze dat wel, en zie ik niet in waarom ik ze dan alsnog vrij moet houden.
overigens: je kinderen met een grote zak geld het huis uitsturen is het ergste dat je ze aan kunt doen. wat is er mis met op kamers zitten en een paar dagen aardappelpuree met ketchup eten omdat je je boodschappengeld hebt stukgeslagen aan bier in de kroeg? in mijn optiek beroof je jongeren van een essentiele levensles als je ze nooit de kans geeft vanaf nul te beginnen.
Wat je aan je ouders zou moeten afdragen, dus wat zij willen, daar kun je best een kamer van huren. Goedkoper nog wel.quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:
[..]
De meeste mensen van 18 houden dat toch wel over lijkt mij zo.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat je aan je ouders zou moeten afdragen, dus wat zij willen, daar kun je best een kamer van huren. Goedkoper nog wel.
Die autoverzekering e.d. komt vooralsnog toch wel voor je eigen rekening, of je nou thuis woont of niet.
Enne, tja, de meeste mensen houden geen 250 euro in de maand over om te verbrassen, hoor.
Duh, omdat ze het schijnbaar normaal vinden om van de portemonnee van de ouders te leven. Zelfs als ze fulltime werken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De meeste mensen van 18 houden dat toch wel over lijkt mij zo.
Tja niet iedereen zijn ouders vinden het net zo logisch als jou dat als hun kind 18 wordt dat ze dan maar alles zelf moeten gaan betalen. Mijn ouders hebben 2 jaar mijn studiegeld betaald, nu betaal ik dat verder zelf (eigen initiatief) en ik krijg elke maand een toelage. Verder werk ik daarbij en dan heb je meer dan genoeg geld om zelf te besteden. Zo vreemd is dat allemaal niet.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Duh, omdat ze het schijnbaar normaal vinden om van de portemonnee van de ouders te leven. Zelfs als ze fulltime werken.
Woont een 18-jarige op zichzelf, dan houdt hij dat echt niet over.
Niet alles, maar weet je, ik ken echt situaties waarin studenten zoveel gesponsord krijgen dat ze meer vrij te besteden over houden dan hun ouders. Dat lijkt me toch ook niet de gewenste situatie eigenlijk. Zelf ben jij niet zo, want jij betaalt je eigen studiegeld, maar er zijn er die zich dat wel heel makkelijk laten aanleunen en het doodnormaal vinden dat pa en moe alles betalen, geen cent overhouden en zelf drie keer in de week in de kroeg de grote jongen lopen uit te hangen...quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja niet iedereen zijn ouders vinden het net zo logisch als jou dat als hun kind 18 wordt dat ze dan maar alles zelf moeten gaan betalen. Mijn ouders hebben 2 jaar mijn studiegeld betaald, nu betaal ik dat verder zelf (eigen initiatief) en ik krijg elke maand een toelage. Verder werk ik daarbij en dan heb je meer dan genoeg geld om zelf te besteden. Zo vreemd is dat allemaal niet.
Ik word ook meer dan gemiddeld gesponsord en daar ben ik me ook wel bewust van, ik ben alleen niet zo iemand die honderden euro's per maand verspilt maar gewoon een flink deel spaart. En wie zal zeggen wat het meest ideale is, blijft lastig. Al blijf ik er wel bij dat 750 euro per maand aan kostgeld belachelijk is.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Niet alles, maar weet je, ik ken echt situaties waarin studenten zoveel gesponsord krijgen dat ze meer vrij te besteden over houden dan hun ouders. Dat lijkt me toch ook niet de gewenste situatie eigenlijk. Zelf ben jij niet zo, want jij betaalt je eigen studiegeld, maar er zijn er die zich dat wel heel makkelijk laten aanleunen...
Ik betaal 90euro "kostgeld" en mijn eigen ziekenfonds.quote:
En wat als die ouders 250 euro vragen voor kost en inwoning, maar TS wel de rest: kleding, autoverzekering, grote beurt, telefoon, internet, zorgpolis e.d. zelf moet betalen en daarbij zelf zijn kamer schoon moet houden, zijn eigen was moet wassen en strijken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:25 schreef Dennis101 het volgende:
Al blijf ik er wel bij dat 750 euro per maand aan kostgeld belachelijk is.
Ja, want dan ben je met 1000 eurootjes per maand veel beter uit!!quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:28 schreef klusfoobje het volgende:
maar in ieder geval toch misschien beter je koffers pakken.
Als iemand zo denkt kan die wat mij betreft beter geen kinderen nemen. Auto en ziektekosten zelf betalen vind ik normaal, de rest hoort gewoon bij het hebben van kinderen en die lasten hoor je wat mij betreft als ouders te dragen. Maar aangezien TS fulltime werk kan die best wat bijdragen, maar dat hoeft geen reden te zijn om je zoon compleet uit te kleden omdat je geen kosten aan hem wil hebben. Had dat 18 jaar geleden bedacht.quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:19 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat als die ouders 250 euro vragen voor kost en inwoning, maar TS wel de rest: kleding, autoverzekering, grote beurt, telefoon, internet, zorgpolis e.d. zelf moet betalen en daarbij zelf zijn kamer schoon moet houden, zijn eigen was moet wassen en strijken.
Is dat beter?
Lijkt me redelijk normaal, het zijn toch jouw ziektekosten. Wat heeft dat met je ouders te maken?quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:44 schreef PLAE@ het volgende:
Ik begrijp niet waarom zoveel mensen het normaal vinden dat kinderen zelf hun ziektekosten zouden moeten betalen als ze nog thuiswonen. Wat een onzin.
Het is toch heel normaal om kinderen zelf hun kleding te laten betalen? Ze krijgen vanaf een bepaalde leeftijd (ik vanaf mn 15e) kleedgeld, en toen ik mijn middelbare school diploma gehaald had, kreeg ik geen zakgeld/kleedgeld meer, moest ik daar zelf voor werken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als iemand zo denkt kan die wat mij betreft beter geen kinderen nemen. Auto en ziektekosten zelf betalen vind ik normaal, de rest hoort gewoon bij het hebben van kinderen en die lasten hoor je wat mij betreft als ouders te dragen. Maar aangezien TS fulltime werk kan die best wat bijdragen, maar dat hoeft geen reden te zijn om je zoon compleet uit te kleden omdat je geen kosten aan hem wil hebben. Had dat 18 jaar geleden bedacht.
Kom op zeg. Die ouders hebben er voor gekozen om kinderen te nemen. Dan moet je ook voor je kinderen zorgen hoor. Een beetje kostgeld betalen is niks mis mee, maar ik vind het schandalig dat je je kinderen tot de cent wilt uitkleden omdat ze toevallig 18 zijn geworden.quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, want dan ben je met 1000 eurootjes per maand veel beter uit!!![]()
Hallo!!! Alles wordt voor hem betaald. Die 250 euro mag hij geheel kapot slaan in de kroeg, als ie dat wil.
Nouja, er is wel een grens hoor. Het is normaal dat je je kinderen onderhoudt natuurlijk, maar je hoeft toch niet zijn auto voor hem te betalen? Daar kiest hij zelf voor, dan kan hij het toch ook zelf betalen. Hij hoeft geen auto te nemen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:37 schreef Blik het volgende:
[..]
Kom op zeg. Die ouders hebben er voor gekozen om kinderen te nemen. Dan moet je ook voor je kinderen zorgen hoor. Een beetje kostgeld betalen is niks mis mee, maar ik vind het schandalig dat je je kinderen tot de cent wilt uitkleden omdat ze toevallig 18 zijn geworden.
Daarbij, hij werkt ook voor zijn geld. Het zou wel erg zijn als hij geen geld over zou houden...
Nee uiteraard. Een auto moet die lekker zelf dokken. Geldt ook voor een scooter trouwens.quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:45 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Nouja, er is wel een grens hoor. Het is normaal dat je je kinderen onderhoudt natuurlijk, maar je hoeft toch niet zijn auto voor hem te betalen? Daar kiest hij zelf voor, dan kan hij het toch ook zelf betalen. Hij hoeft geen auto te nemen.
Daarom laten zijn ouders hem dus meer dan die 250 kostgeld betalen, omdat zij ook nog zijn auto betalen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Nee uiteraard. Een auto moet die lekker zelf dokken. Geldt ook voor een scooter trouwens.
kwestie van hem voor te bereiden op de rest van zijn leven... als je met 1000 netto wil gaan rondkomen houd je op het einde van de maand ook niets over hoorquote:Op dinsdag 1 september 2009 08:37 schreef Blik het volgende:
[..]
Kom op zeg. Die ouders hebben er voor gekozen om kinderen te nemen. Dan moet je ook voor je kinderen zorgen hoor. Een beetje kostgeld betalen is niks mis mee, maar ik vind het schandalig dat je je kinderen tot de cent wilt uitkleden omdat ze toevallig 18 zijn geworden.
Daarbij, hij werkt ook voor zijn geld. Het zou wel erg zijn als hij geen geld over zou houden...
Zijn ouders moeten hem dan maar zelf zijn autoverzekering laten betalen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:13 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Daarom laten zijn ouders hem dus meer dan die 250 kostgeld betalen, omdat zij ook nog zijn auto betalen.
Zijn ouders hebben zijn pc verkochtquote:Op dinsdag 1 september 2009 08:47 schreef Lienekien het volgende:
Jammer dat nsplz helemaal niet meer reageert.
Er is een verschil tussen meer dan 250 kostgeld betalen of zijn complete salaris inpikken en 250 euro zakgeld geven.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:13 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Daarom laten zijn ouders hem dus meer dan die 250 kostgeld betalen, omdat zij ook nog zijn auto betalen.
Als je je zoon wilt voorbereiden op het echte leven dan stuur je hem op kamers zodat die zelf boodschappen moet doen, koken, schoonmaken etc. Dan geef je hem vrijheid om te doen en laten wat die wilt. Kan die keuzes maken voor zichzelf, zoals bijvoorbeeld de auto de deur uitdoen om meer geld over te houden voor andere dingenquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:15 schreef Athmozz het volgende:
[..]
kwestie van hem voor te bereiden op de rest van zijn leven... als je met 1000 netto wil gaan rondkomen houd je op het einde van de maand ook niets over hoor
Eens.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Als je je zoon wilt voorbereiden op het echte leven dan stuur je hem op kamers zodat die zelf boodschappen moet doen, koken, schoonmaken etc. Dan geef je hem vrijheid om te doen en laten wat die wilt. Kan die keuzes maken voor zichzelf, zoals bijvoorbeeld de auto de deur uitdoen om meer geld over te houden voor andere dingen
Dat doe je niet door hem thuis te laten wonen, zijn was te doen, te koken en zijn auto te betalen. Daar geef je je kind totaal geen vrijheid mee en leert die helemaal niks over het leven op zichzelf, alleen dat het geen vetpot is met 1000 euro inkomen per maand.
Leg mij het globale verschil uit tussen op kamers gaan, en op jezelf gaan wonen. Ik denk niet dat TS met zijn budget in een eigen huisje kan gaan wonen. Dus TS moet op "kamers" gaanquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:44 schreef Athmozz het volgende:
op kamers doen als "voorbereiding op het echte leven" is nonsense. Als je eenmaal op jezelf gaat wonen merk je snel genoeg dat je boodschappen moet doen en moet kuisen, dat maakt niet uit of je dat door op kamers te gaan wonen merkt, of door rechtstreeks alleen te gaan wonen.
"voorbereiden op het echte leven" is gewoon overrated; dump iemand van de ene op de andere dag in een appartement & laat hem zelf de kosten voor alles betalen, en dat lukt na een weekje of een maandje ook wel, zelfs al had die geen voorbereiding. 't is niet dat het zo moeilijk is om je eigen potje te koken hoor
hoe verwend moet je zijn om te denken dat andere mensen de "plicht" hebben om jou vaste kosten te dragen, terwijl jij het "recht" hebt om een dik pak geld over te houden...quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:37 schreef Blik het volgende:
[..]
Op kamers kan je je domicilie niet op dat adres zetten (in België althans), waardoor hij eigenlijk nog steeds ten laste is van zijn ouders. Je bent dus eigenlijk niet zelfstandig. Een eigen huisje (huur of koop) kan dat wel, dus dan ben je pas echt zelfstandig. Voor de rest is het natuurlijk ongeveer hetzelfde (buiten dat je op kamers met een bende studenten opgescheept zal iztten, dus veelal in een milieu met half onzelfstandige mensen)quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Leg mij het globale verschil uit tussen op kamers gaan, en op jezelf gaan wonen. Ik denk niet dat TS met zijn budget in een eigen huisje kan gaan wonen. Dus TS moet op "kamers" gaan
Om het andersom te zeggen:quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:48 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
hoe verwend moet je zijn om te denken dat andere mensen de "plicht" hebben om jou vaste kosten te dragen, terwijl jij het "recht" hebt om een dik pak geld over te houden...
je kunt je in de echte wereld ook niet beroepen op waar jij allemaal "recht" op denkt te hebben. Als je groot genoeg bent om te werken ipv een opleiding te volgen, ben je ook groot genoeg om je eigen boontjes te doppen.
In Nederland moet je het op je eigen naam zetten, anders krijg je geen uitwonende studiefinanciering (mits je studeert)quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:52 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Op kamers kan je je domicilie niet op dat adres zetten (in België althans), waardoor hij eigenlijk nog steeds ten laste is van zijn ouders. Je bent dus eigenlijk niet zelfstandig. Een eigen huisje (huur of koop) kan dat wel, dus dan ben je pas echt zelfstandig. Voor de rest is het natuurlijk ongeveer hetzelfde (buiten dat je op kamers met een bende studenten opgescheept zal iztten, dus veelal in een milieu met half onzelfstandige mensen)
Zo gaat het bij mij inderdaad ook ongeveer. Mijn ouders betalen mijn collegegeld + zorgverzekering (en soms nog wat onverwachte uitgaven). Mijn kamerhuur (¤ 250), eten (ik gok ¤ 150), studieboeken (prijzen wisselen nogal), uitgaan, abonnementen etc. betaal ik zelf. Kleding wisselt, soms krijg ik er wel wat van terug, soms betaal ik het zelf.quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:34 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Het is toch heel normaal om kinderen zelf hun kleding te laten betalen? Ze krijgen vanaf een bepaalde leeftijd (ik vanaf mn 15e) kleedgeld, en toen ik mijn middelbare school diploma gehaald had, kreeg ik geen zakgeld/kleedgeld meer, moest ik daar zelf voor werken.
Mijn ouders betalen wel volledig mijn studiekosten + ziektekostenverzekering, maar levensonderhoud betaal ik zelf. Zij krijgen wel mijn zorgtoeslag, maar ik hou zelf de stufi (heb alleen prestatiebeurs. Ik ben overigens uitwonend, toen ik nog thuiswonend was, hoefde ik geen kostgeld te betalen (zolang ik nog aan het studeren was iig).
Dat vind ik dus ook. Die ouders kunnen beter een redelijke bijdrage vragen voor de woonkosten en verder TS de overige zaken zelf laten betalen. Dus ook zijn zorgverzekering, zijn telefoon en internetkosten, zijn kleding, zijn autoverzekering, wegenbelasting en onderhoud. Ik weet niet of hij dan meer overhoudt dan die 250 euro. Maar goed, dan moet hij maar bezuinigen. Fiets aanschaffen bijvoorbeeld en auto eruit.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Leg mij het globale verschil uit tussen op kamers gaan, en op jezelf gaan wonen. Ik denk niet dat TS met zijn budget in een eigen huisje kan gaan wonen. Dus TS moet op "kamers" gaan
De ouders van TS doen het gewoon compleet verkeerd. Ze denken dat ze hun zoon van alles leren door een groot deel van zijn inkomsten in te houden. Maar hij leert er juist helemaal niks van omdat hij helemaal niks zelf hoeft te doen.
Wel, want door deze opstelling heeft hij weinig keuze door op kamers te gaan.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:47 schreef Blik het volgende:
[..]
De ouders van TS doen het gewoon compleet verkeerd. Ze denken dat ze hun zoon van alles leren door een groot deel van zijn inkomsten in te houden. Maar hij leert er juist helemaal niks van omdat hij helemaal niks zelf hoeft te doen.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
TS is zo te zien afgedropen...maar afgezien daarvan...als mijn kinderen op hun 18de een grote waffel zouden hebben, dat ze geen zin hebben om naar school te gaan verder, en gaan werken, omdat ze beter weten dan hun ouders (ga er van uit dat de ouders van TS hem liever wat langer op opleiding zagen) maar wel de grote meneer wil uithangen van zijn salarisje door 1/4 van z'n salaris af te dragen, en de rest op te feesten...dan zou ik hem persoonlijk eerder zsm het huis uit en op kamers schoppen, om hem eens wat realiteitszin bij te brengen. Dan eet hij maar eens een week lang brood met pindakaas omdat hij geen geld heeft voor avondeten, daar leer je van.
Maar de ouders van TS willen hem kennelijk liever wat meer onder controle houden, dus zetten ze hem het mes op de keel, en laten hem voelen dat je heel weinig over houdt van een minimum salarisje...dat verhaal van dat ze het tijd vinden dat ze eens wat aan hem verdienen lijkt me meer iets van een stel ouders die kwaad zijn op een eigenwijs kind.
Lekker normale omgangsvormen hou je er dan op naquote:Op dinsdag 1 september 2009 12:45 schreef avotar het volgende:
[..]
Wel, want door deze opstelling heeft hij weinig keuze door op kamers te gaan.
En als ze hem dan toch voor het blok willen zetten, dan is deze manier nog niet eens zo'n slechte. En nog altijd goedkoper voor hem dan op zichzelf te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |