abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72302748
Beste fokkers.

Dit is geen trollkloon o.i.d, dit is een nieuw account omdat vrienden en dergelijke mijn username weten en ik iets anoniem wil bespreken zonder dat gelijk iedereen op de hoogte is van de situatie waarin ik me bevind.

Ik heb school beëindigd en ga deze maand voor de eerste keer werken. Ik heb werk gevonden en start in september. Nu wou ik er al met volle moed tegen aan gaan.

Mijn ouders hadden wel al eens een woord laten vallen over een bijdrage die ik moest leveren (een deel van mijn loon afstaan), en ik had gezegd dat ik bereid was om elke maand 250 euro af te geven om de inwoon en andere kosten voor het verblijf hier te betalen.

Verder hoorde ik er niets meer van tot deze morgen. Toen zeiden de ouders dat ze er over na hebben gedacht en dat ze tot de volgende conclusie gekomen zijn; ze eisen mijn hele loon, en 250 euro ervan mag ik zelf houden.

Ik protesteerde natuurlijk, en dan begonnen ze te chanteren dat ik alleen kon gaan wonen maar dat is ook niet evident aan het begin van je eerste carrière. De huurprijs van een appartement is al snel 500 euro, elektriciteit en aardgas zo'n 120, eten en drinken 250, water 30 en internet 50. Dat is zo'n dikke 950 euro, en dan heb je nog geen kledij, autokosten e.d.

Dus anders dan instemmen kan ik niet. Maar 750 euro afgeven aan de ouders is natuurlijk ook veel. Dat is zo'n dikke 9000 euro per jaar. De frisse moed waar ik aan de slag mee zou gaan is nu wel ver te zoeken. Ik realiseer me dat ik eigenlijk dag in dag uit ga werken tegen een hongerloon.

Hoe denken jullie er over?
pi_72302791
Ik zou vertrekken, wat een verschrikkelijk gemene tactiek van je ouders. 250 euro is een zeer redelijk voorstel van jou.
  maandag 31 augustus 2009 @ 09:51:08 #3
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_72302793
Zoek een kamer..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_72302794
Neem een kamer, 250 is een zeer reëel bedrag.
  maandag 31 augustus 2009 @ 09:51:30 #5
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_72302796
Je wordt genaaid door je ouders. ( of gaan ze het voor je sparen ? )
Ik zou mijn spullen pakken en vertrekken. Dan zelf mar op een houtje bijten..
pi_72302850
Ik vind het logisch dat je kost en inwoon betaalt aan je ouders als je werk hebt.
Maar dat je je hele loon afgeeft en dan nog 250 euro zakgeld in de maand krijgt vind ik niet normaal.
Zo ging het eraan toe als mn opa jong was je geld afgeven tot op het moment dat je trouwde
Met mijn ouders is dit al ter sprake gekomen dat, als ik ooit werk en nog thuis woon, dat ik dan een soort van huur zal betalan.

Maar aan de andere kant, hoe onfair je het ook vindt, het is hun huis en je kan ze alleen proberen overtuigen.
Uiteindelijk zijn zij het die beslissen hoeveel die "huur" bedraagt..
pi_72302851
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:51 schreef Bill_E het volgende:
Je wordt genaaid door je ouders. ( of gaan ze het voor je sparen ? )
Ik zou mijn spullen pakken en vertrekken. Dan zelf mar op een houtje bijten..
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Neen, ze gaan het niet sparen. Ze gaan het voor zichzelf gebruiken.
Hun motivatie; we hebben al heel je leven voor jou gezorgd. Er zijn anderen die dit en dit en dit niet hebben gekregen en jij wel.

Zo chanteren ze me dan. Alles wat ze me ooit hebben gegeven wordt nu 'doorgestoken' als het ware. Daar mag ik nu dubbel en dik voor weer betalen.

Een kamer huren kan ik misschien wel doen, maar daarbij komt ook de verzekering van de wagen en de benzine en eten en wat nog allemaal. En ik ben bang dat het dan krap zal worden qua geld.
pi_72302852
Precies, ga op kamers wonen ofzo
250 euro is een zeer redelijk voorstel maar om dat op zo'n manier ineens de rest in te nemen

Wat doen zij met het geld?
pi_72302884
Ik zou ergens goedkope woonruimte proberen te vinden, een dergelijk bedrag vind ik echt te gortig hoor.. Ook al zou je erop achteruit gaan, principieel zou ik het niet willen betalen.

Hoe oud ben je? Heb je school afgemaakt, of hopen ze stilletjes dat je weer naar school gaat met zulke eisen?

Oh dat we hebben je hele leven voor jou gezorgd vind ik wel zo'n kutargument, neem dan geen kinderen
know'm sayin?
word? word.
  maandag 31 augustus 2009 @ 09:56:17 #10
260256 For_now
niks nada noppes te melden
pi_72302895
Als je ze geen lesje proberen te leren (bewegen toch naar school te gaan, geld stiekem sparen) dan zou ik een kamer zoeken. Hebben ze het geld hard nodig? Overleg je veel met je ouders?
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 09:56:59 #11
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_72302909
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef nsplz het volgende:

[..]

Hun motivatie; we hebben al heel je leven voor jou gezorgd. Er zijn anderen die dit en dit en dit niet hebben gekregen en jij wel.

Zo chanteren ze me dan. Alles wat ze me ooit hebben gegeven wordt nu 'doorgestoken' als het ware. Daar mag ik nu dubbel en dik voor weer betalen.

Een kamer huren kan ik misschien wel doen, maar daarbij komt ook de verzekering van de wagen en de benzine en eten en wat nog allemaal. En ik ben bang dat het dan krap zal worden qua geld.
Ze wilden toch zelf kinderen, come on zeg

Ik zou ook inderdaad lekker rond gaan kijken voor een kamertje
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 09:57:43 #12
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_72302918
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:55 schreef alors het volgende:
Ik zou ergens goedkope woonruimte proberen te vinden, een dergelijk bedrag vind ik echt te gortig hoor.. Ook al zou je erop achteruit gaan, principieel zou ik het niet willen betalen.

Hoe oud ben je? Heb je school afgemaakt, of hopen ze stilletjes dat je weer naar school gaat met zulke eisen?

Oh dat we hebben je hele leven voor jou gezorgd vind ik wel zo'n kutargument, neem dan geen kinderen
Dat is ook een mogelijkheid inderdaad
pi_72302921
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef admiraal_anaal het volgende:
Precies, ga op kamers wonen ofzo
250 euro is een zeer redelijk voorstel maar om dat op zo'n manier ineens de rest in te nemen

Wat doen zij met het geld?
Op hun bankrekening zetten en lekker opsparen, mijn eigen zuurverdiende centen.

Oja, saillant detail; ze zeiden er ook bij; "je zus zou dit ook moeten gedaan hebben hoor!! Maar zij is spijtig genoeg vertrokken."

Mijn zus is direct nadat ze begon met werken samen gaan wonen met haar vriend (nu haar man) en met 2 lonen is dat best goed te doen, maar ik ben nog single.

Daarom denk ik dat ik nu voor mijn zus indertijd mag boeten en dat ze daarom mij dubbel en dik laten betalen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 09:59:03 #14
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_72302943
wtf.

gewoon op kamers gaan. Voor 250 vind je echt wel wat.

en anders pas je je gewoon iets aan. Heb je die auto wel nodig?
Iig beter dan onder het "regime" van je ouders te leven.
Wat een belachelijke regeling zeg
quote:
Daar zijn ouders toch voor. Om voor je te zorgen.
Een maandelijkse bijdrage ok, maar je hele salaris en dan een gedeelte houden. FLikker op zeg ¡¡¡
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  maandag 31 augustus 2009 @ 09:59:06 #15
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_72302945
Hebben je ouders het geld zo hard nodig dan? Ik zou idd een goedkope kamer zoeken dichtbij je werk
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_72302946
Lekker zelfs iets zoeken, je ouders slaan te ver door.
  maandag 31 augustus 2009 @ 09:59:58 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72302961
Ik krijg hierbij ook het gevoel dat je ouders je op deze manier naar zelfstandig wonen willen bewegen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:00:11 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_72302965
Zulke ouders

je hoeft echt geen 620 euro per maand te betalen voor een woonruimte. Ik weet natuurlijk niet precies waar je woont, maar de kans is groot dat je ergens wel wat goedkopers vindt.

Als je 'maar' 1000 euro per maand binnentikt zal het de eerste maanden wel wat krap worden. Ik neem echter aan dat je als je al je diploma's hebt je met je baan spoedig meer gaat verdienen. De ervaring om het leven op jezelf mee te maken is trouwens ook wat waard.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:00:49 #19
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72302976
Je gaat netto 1000 euro in de maand verdienen?? Ik weet niet of je daar 40 uur voor werkt, maar het lijkt mij niet echt veel dan..

Maar, wat anderen zeggen: zoek gewoon een kamer! Dat hoeft echt niet duur te zijn hoor, ben je voor 300 euro klaar. Jouw ouders hebben er vroeger zelf voor gekozen je al die dingen te geven: of heb je hun armen daarvoor omgeedraaid? Wel heel triest dat ze dat geld nu terug willen. Kan je niet achterhalen waarom ze dat willen? Zitten ze in de problemen? Echt stijlloos om zo misbruik te maken van je zoon
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_72302986
Wat een ouders, ik mocht 100 euro per maand betalen
Sappig !!
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:03:05 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72303021
De vraag is inderdaad wat je oduers er mee gaan doen. Gaan ze het sparen voor je omdat ze bang zijn dat je niet ineens met zoveel geld om kan gaan? Of gaan ze het zelf opmaken?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72303033
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:55 schreef alors het volgende:

Hmm.. Ik ben net 18 en mag dus officieel werken, wat ik ook doe. Dat wat je daar zegt zou misschien wel eens kunnen. Ik heb school niet afgemaakt, veel meegemaakt en het hing me keel uit na een tijd. En inderdaad; zeker een kutargument. Ik begrijp dat je niet als een bloedzuiger kan blijven leven op de kap van je ouders voor je hele leven, maar 3/4de van mijn loon heb ik het heel erg moeilijk mee.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:56 schreef For_now het volgende:
Als je ze geen lesje proberen te leren (bewegen toch naar school te gaan, geld stiekem sparen) dan zou ik een kamer zoeken. Hebben ze het geld hard nodig? Overleg je veel met je ouders?
Ze hebben het voor zover ik weet bijlange niet nodig. Als je elk jaar een nieuwe Mercedes kan kopen denk ik niet dat je het hard nodig hebt.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:03 schreef sanger het volgende:
De vraag is inderdaad wat je oduers er mee gaan doen. Gaan ze het sparen voor je omdat ze bang zijn dat je niet ineens met zoveel geld om kan gaan? Of gaan ze het zelf opmaken?
Zelf opmaken. Ze vinden dat ik ook wel eens iets mag geven na 18 jaar voor mij te hebben gezorgd.
pi_72303037
ik snap je ouders ergens wel. zij liggen krom en jij hebt 750 euro per maand kapot te slaan. wat mij betreft een mooi moment om op kamers te gaan en op eigen benen te staan. succes
* * * * *
pi_72303041
quote:

[..]

Je ouders wilden jou zelf graag nemen. (anders hadden ze geen seks moeten hebben)
De kosten die dat met zich meebrengt kunnen daarom niet gezien worden als een soort van lening of investering. Die kosten zijn gewoon voor de volle 100% een gift, tenzij van te voren anders is afgesproken.

Ik weet niet wat de wet stelt over dit soort praktijken, je zou een advocaat kunnen vragen wat je opties zijn. Echter lijkt het mij het verstandigst om gewoon op kamers te gaan en wel per direct.

En dat is echt niet 'te duur' voor je als je kijkt dat hele gezinnen met minder moeten doen. Wel zal het waarschijnlijk minder luxe zijn... maar ja jij wil blijkbaar niet 750 euro betalen voor die luxe, dus rest je gewoon geen keuze.

m.a.w. stop je tijd in het zoeken naar een leuke kamer i.p.v. dit soort vragen te stellen op dit forum, want tenzij je daadwerkelijk een advocaat er bij wil gaan halen... heb je gewoon 1 keuze. Het is gewoon betalen of oprotten. Of denk je dat als je hier 10 reacties krijgt van ... owww het is zo oneerlijk van je ouders dat ze dan opeens minder gaan vragen?

Succes in ieder geval.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
pi_72303047
quote:

[..]

dit heb je nu toch ook?

Of betalen zij zolang je thuis woont ook je verzekering & benzine van je wagen? Indien wel hangt het er natuurlijk een beetje vanaf wat je verder voor dergelijke kosten maakt . Ik zit zelf vb al aan 250¤ per maand puur voor verzekering + benzine, dus dat ze je dat erbij zouden rekenen lijkt me maar logisch
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:04:40 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72303050
Ja hoor, het is een schop onder je kont.
pi_72303068
Ik snap er niks van. Ze willen dus al je loon hebben, waarvan ik zou denken "oke, misschien willen ze dat ik iets voor mezelf ga zoeken", maar anderzijds raden ze dat dus af omdat dat zo duur is? Ehm .. Dat is thuiswonen op deze manier dus ook.

Heb je misschien nog een opa of oma ofzo waarmee je het er over kunt hebben? Als mijn moeder af en toe is wat mafs doet naar mij en m'n zusje toe, wil m'n oma d'r nog wel is "op d'r kop geven" (D'r eigen woorden in die gevallen: "En ik ben nog steeds jouw moeder!" (Moet ik er wel even bij vermelden dat ik een hele jonge familie heb, ik kan me voorstellen dat het niet overal zo gaat )
Of misschieen een familielid waar je tijdelijk terecht kan tegen betaling van een _reeel_ kostgeld bedrag? Dat lijkt me beter dan deze optie... Kostgeld betalen; natuurlijk. Maar je hele loon inleveren gaat te ver hoor.
pi_72303069
Ga even bij de ouders van jouw ouders langs en vraag of zij alles terugbetaald hebben wat ze gekost hebben in hun jeugd? En zo niet, vraag je ouders dat alsnog te doen met wettelijke rente
pi_72303070
Ik vraag me wel af in welke leeftijds groep je zit en wat je hoogste opleiding is.

Als het net 16 is en je stopt met je mbo opleiding om te gaan werken snap ik het wel een beetje. Je ouders willen laten zien dat het leven duur is en dat je beter verder kan gaan met school....

Is het 23+ en je hebt een hbo maar je stopt met je studie op de uni dan is het een ander verhaal.

(het zijn natuurlijk 2 uiterste maar je snapt de redenering vast wel)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_72303119
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:04 schreef Athmozz het volgende:

[..]

dit heb je nu toch ook?

Of betalen zij zolang je thuis woont ook je verzekering & benzine van je wagen? Indien wel hangt het er natuurlijk een beetje vanaf wat je verder voor dergelijke kosten maakt . Ik zit zelf vb al aan 250¤ per maand puur voor verzekering + benzine, dus dat ze je dat erbij zouden rekenen lijkt me maar logisch
Ja, dat betalen zij. Maar zij krijgen dan wel 9000 euro per jaar, en daar kan je wel tig verzekeringen mee betalen.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ga even bij de ouders van jouw ouders langs en vraag of zij alles terugbetaald hebben wat ze gekost hebben in hun jeugd? En zo niet, vraag je ouders dat alsnog te doen met wettelijke rente
Zou te hilarisch zijn. Maar spijtig genoeg zijn de ouders van mijn ma dood en mijn pa ligt in de clinch met zijn ouders.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef boegschroef het volgende:
Ik vraag me wel af in welke leeftijds groep je zit en wat je hoogste opleiding is.

Als het net 16 is en je stopt met je mbo opleiding om te gaan werken snap ik het wel een beetje. Je ouders willen laten zien dat het leven duur is en dat je beter verder kan gaan met school....

Is het 23+ en je hebt een hbo maar je stopt met je studie op de uni dan is het een ander verhaal.

(het zijn natuurlijk 2 uiterste maar je snapt de redenering vast wel)
18 en geen diploma, geen zin meer in. Ik wil gewoon werken.
pi_72303121
quote:

[..]

Hun motivatie; we hebben al heel je leven voor jou gezorgd.
Wat een groot kut excuus blijf ik dit altijd vinden zeg. Zij kiezen voor kinderen maar zodra je 18 bent moet jij voor hun keuze betalen .

Die ¤250,- lijkt me heel redelijk. dan kan je tenminste sparen voor je eigen huis. Realiseren je ouders zich wel als ze al je geld ontnemen dat jij er nog veel langer over doet om het huis uit te komen? Of vinden ze dat wel best omdat ze zelf ¤9000,- per jaar cashen?
pi_72303122
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:59 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg hierbij ook het gevoel dat je ouders je op deze manier naar zelfstandig wonen willen bewegen.
Lekker handige manier, want zo bouwt TS geen enkel startkapitaal op.
Wel zo handig als je op zelf gaat dat je dan ook geld hebt om je huisje in te richten.

Heb jij trouwens al tegen je ouders gezegd dat jij straks voor hun AOW en ziektekosten mag werken?

Ik zou trouwens maandelijks gewoon 250 overmaken en zeggan dat je niet meer dan 500 euro verdiend
So we just called him Fred too
pi_72303146
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef nsplz het volgende:

[..]

Ja, dat betalen zij. Maar zij krijgen dan wel 9000 euro per jaar, en daar kan je wel tig verzekeringen mee betalen.
Uiteraard, maar het is niet alleen daarvoor dat ze betalen hé.

Betaal je de wagen & het onderhoud wel zelf?
pi_72303150
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef Cothen het volgende:

[..]

Wel zo handig als je op zelf gaat dat je dan ook geld hebt om je huisje in te richten.

Heb jij trouwens al tegen je ouders gezegd dat jij straks voor hun AOW en ziektekosten mag werken?

Ik zou trouwens maandelijks gewoon 250 overmaken en zeggan dat je niet meer dan 500 euro verdiend
Dat controleren ze tot op het bot, dus met zo'n excuus maak ik mezelf er niet van af ben ik bang.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:11:13 #35
65960 sanger
pi_72303161
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:03 schreef nsplz het volgende:
Zelf opmaken. Ze vinden dat ik ook wel eens iets mag geven na 18 jaar voor mij te hebben gezorgd.
Dat is de ouderlijke plicht, om die kosten te betalen. Het is geen lening
pi_72303170
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:10 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is niet alleen daarvoor dat ze betalen hé.

Betaal je de wagen & het onderhoud wel zelf?
Wagen kostte 2000 euro en het onderhoud betalen ze ook. Maar dat is belange nog geen 9000 euro.
pi_72303171
quote:

[..]

[..]

Noooooooooou, als zij dat allemaal gaan betalen denk ik dat 250 euro toch wat aan de krappe kant is... Dus als je echt alleen "kostgeld" wil betalen, kan je beter die verzekeringen enz. zelf overnemen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:11:46 #38
65960 sanger
pi_72303172
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef silliegirl het volgende:
Ik snap er niks van. Ze willen dus al je loon hebben, waarvan ik zou denken "oke, misschien willen ze dat ik iets voor mezelf ga zoeken", maar anderzijds raden ze dat dus af omdat dat zo duur is? Ehm .. Dat is thuiswonen op deze manier dus ook.
Ik snap wel waarom ze het afraden. Dan ontvangen hun het geld en niet een ander.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:11:52 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72303173
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:09 schreef Cothen het volgende:

[..]

Weet je hoe TS een goed startkapitaal kan opbouwen? Naar school gaan, opleiding afronden, goed gaan verdienen.
pi_72303174
Bizar. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ze dit doen om je motiveren om je opleiding af te maken, of om uit huis te gaan. Want als ze werkelijk driekwart van jouw schamele loontje willen claimen om zelf luxer te kunnen leven of als een soort terugbetaling voor de kosten van het opvoeden van een kind, sporen je ouders echt helemaal niet.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:11:57 #41
65960 sanger
pi_72303176
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef admiraal_anaal het volgende:
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:12:25 #42
65960 sanger
pi_72303186
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef boegschroef het volgende:
Dat is het sowieso niet ivm leerplicht
pi_72303193
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:11 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Noooooooooou, als zij dat allemaal gaan betalen denk ik dat 250 euro toch wat aan de krappe kant is... Dus als je echt alleen "kostgeld" wil betalen, kan je beter die verzekeringen enz. zelf overnemen.
Dat was dan ook een voorstel van mijn kant. Ik ben wel bereid om er meer van te maken. Maar zij draaien meteen de rollen even om: 250 euro voor mij en de rest voor hun.
pi_72303200
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:11 schreef nsplz het volgende:

[..]

Wagen kostte 2000 euro en het onderhoud betalen ze ook. Maar dat is belange nog geen 9000 euro.
dan vind ik het op zich zo gek niet.

Ze betalen je eten, ze geven je onderdak, ze betalen je wagen, ze betalen je onderhoud, je verzekering, je brandstof...

Betaal je zelf iets? Je kleren? Betalen ze die ook?
pi_72303216
quote:
Pak ze gewoon keihard terug...

Zoek een gedegen opleiding van zo'n 4 jaar, en doe je stinkende best die af te maken. Je brengt dan al die tijd geen cent binnen, en kost ook nog eens extra. Lekker puh!

Als je dan je opleiding af hebt, en gaat werken, verdien je wellicht het dubbele van wat je nu zou krijgen. Op dat moment ga je uit huis! Nog een keer lekker puh!
pi_72303217
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:13 schreef Athmozz het volgende:

[..]

dan vind ik het op zich zo gek niet.

Ze betalen je eten, ze geven je onderdak, ze betalen je wagen, ze betalen je onderhoud, je verzekering, je brandstof...

Betaal je zelf iets? Je kleren? Betalen ze die ook?
Nee. Die betaal ik zelf.
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 10:14:58 #47
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_72303232
quote:

[..]

[..]

Zou te hilarisch zijn. Maar spijtig genoeg zijn de ouders van mijn ma dood en mijn pa ligt in de clinch met zijn ouders.
[..]

Hmm, ik begin de motivatie van je ouders een beetje te begrijpen geloof ik
pi_72303238
quote:

Zeg ze dan, mocht je op hun voorstel ingaan, fijntjes dat daarmee je schuld naar hen toe ingelost is en dat als ze later in een verzorgingstehuis of iets dergelijks moeten of andere hulp moeten krijgen, ze geen hulp van jou hoeven te verwachten. Je schuld is immers al ingelost.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:15:11 #49
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_72303240
Als m'n ouders in die tijd met een vergelijkbaar voorstel hadden aangekomen had ik echt ter plekke wat spullen gepakt en de deur uitgelopen denk ik.
Ik weet niet welke les ze je willen leren, maar zo naaien ze je waar je bij staat natuurlijk.
3/4e van je loon moeten inleveren als thuiswonende, moet toch niet heel veel gekker worden.

Nee, ik zou gewoon op mezelf gaan hoor, i.c.m een huurtoeslag moet het best te doen zijn lijkt me, al is het maar om een duidelijk signaal naar je ouders toe af te geven.

____
Ow wacht, de aap komt uit de mouw.
pi_72303272
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:15 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Zeg ze dan, mocht je op hun voorstel ingaan, fijntjes dat daarmee je schuld naar hen toe ingelost is en dat als ze later in een verzorgingstehuis of iets dergelijks moeten of andere hulp moeten krijgen, ze geen hulp van jou hoeven te verwachten. Je schuld is immers al ingelost.
Ja, is eignelijk hetzelfde als wat zij nu doen, want 'ze hebben me 18 jaar verzorgd'. Die onthoud ik.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:17:46 #51
65960 sanger
pi_72303285
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:10 schreef nsplz het volgende:

[..]

Dat controleren ze tot op het bot, dus met zo'n excuus maak ik mezelf er niet van af ben ik bang.
Hoe willen ze dat controleren dan? Je loonstrookje mogen ze niet openmaken, je bent meerderjarig dus je mag zelfstandig een arbeidsovereenkomst afsluiten etc. Je ouders hoeven daar helemaal niet van op de hoogte te zijn.
pi_72303304
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Hoe willen ze dat controleren dan? Je loonstrookje mogen ze niet openmaken, je bent meerderjarig dus je mag zelfstandig een arbeidsovereenkomst afsluiten etc. Je ouders hoeven daar helemaal niet van op de hoogte te zijn.
Als ik uit huis ben en er komt post op mijn naam binnen is de brief al open eenmaal thuisgekomen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:18:50 #53
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72303307
@TS: ik denk dat je ouders gewoon wat vreemde opvattingen hebben wat betreft kinderen, dat het een "investering" is die zich na hun 18e terugbetaalt ofzo.

Zoek gewoon een kamer. Voor iets van 250E kun je best iets vinden. Ik zou op die manier echt niet thuis willen wonen. Bovendien: je bent 18, het wordt toch wel zo'n beetje tijd om iets voor jezelf te zoeken.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:19:21 #54
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72303316
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:18 schreef nsplz het volgende:
Als ik uit huis ben en er komt post op mijn naam binnen is de brief al open eenmaal thuisgekomen.
Gast, wegwezen daar. Dat is echt niet gezond.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:19:34 #55
65960 sanger
pi_72303321
quote:

[..]

Dat mag niet. Wettelijk geregeld. De post is voor jou en die mogen zij niet openmaken. Je ouders dus gewoon op aanspreken.
pi_72303337
quote:

[..]

maandag 31 augustus 2009 @ 10:21:13 #57
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_72303357
quote:

[..]

wat zijn dit voor nazi praktijken?
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_72303358
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:18 schreef Catbert het volgende:
@TS: ik denk dat je ouders gewoon wat vreemde opvattingen hebben wat betreft kinderen, dat het een "investering" is die zich na hun 18e terugbetaalt ofzo.
Volgens mij zien ze kinderen als wietplanten. Planten, wachten, en dik cashen.
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 10:21:16 #59
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_72303359
Als mijn zoon van 18, zonder diploma van school zou willen gaan en willen gaan werken zou ik ook zeker een poging doen om hem daarvan te weerhouden en ik geloof echt dat dat hun motivatie is.

Nu ben je nog jong en is het niet heel erg moeilijk om werk te vinden omdat je gewoon voor werkgevers enorm goedkoop bent. Maar als je wat ouder bent en je verliest je baan dan sta je voor een enorm probleem. Om dan alsnog die opleiding te gaan doen of om te scholen is natuurlijk een optie maar het zal dan echt een heel stuk moeilijker worden dan dat het nu is.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:21:37 #60
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72303368
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Weet je hoe TS een goed startkapitaal kan opbouwen? Naar school gaan, opleiding afronden, goed gaan verdienen.
Dit dus.. Ik was heel stellig in het begin maar begin toch een ander beeld te krijgen van TS. Ik ben het nog steeds niet eens met de manier van zijn ouders, als ze hem iets willen duidelijk maken zouden ze allereerst moeten beginnen met met hem praten.

Maar TS die 18 is, 'geen zin' meer heeft in school en dus een baan accepteert voor 1000 euro in de maand, daarnaast een auto meent te moeten rijden van 2000 euro (waarom?) en zijn ouders de belasting en verzekering laat betalen... Ik zeg: naar school en daarna een goede baan. En een auto heb je helemaal niet nodig lijkt me: dat scheelt al in de kosten.
pi_72303394
Was vroeger dood normaal en je kreeg dan als je trouwde wel weer je inrichting en een startkapitaal mee. Tenminste zo is het gegaan bij mijn beide ouders. Mijn vader mocht zijn inkomsten uit overuren wel houden. Ach ze wisten niet beter. Ik vind het niet meer in de ze tijd passen eerlijk gezegd.

Ik heb zelf ook altijd een fors bedrag moeten afstaan thuis zolang ik thuis woonde. Ik heb hier altijd tegen gestreden maar kon voor dat geld toch niet op mezelf gaan wonen inclusief eten en wassen.

Ik zou het bij mijn kinderen niet doen.
pi_72303428
TS, misschien kun je een ander bedrag voorstellen wat ergens in het midden ligt, dan gaan werken en wat sparen, ondertussen zoeken naar een eigen woning.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:26:21 #63
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_72303448
Oh. De TS is een 18 jarige gast zonder diploma's, werk en toekomst maar wil wel auto rijden en mooie kleding kopen. Dat verandert de zaak behoorlijk. Het is prima om een jaartje te werken en 'jezelf te vinden' maar daarna gewoon weer terug naar school.

Geen wonder dan dat je ouders je kaal willen plukken zolang je nog thuis woont. Dan heeft tenminste iemand nog wat aan je.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_72303475
maak de deal zo....

jij regelt en betaalt alles rondom je uitgaan, sporten, kleding, APKś, onderhoud, belasting en verzekeringen helemaal zelf.... ja ook je ziektekosten hoort daarbij als je eigen inkomen hebt.... dan betaal je je ouders 200 voor de kost en inwoning.

Eens kijken of je daar blij van wordt.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:37:17 #65
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72303636
Ja TS: welke kosten heb/maak je eigenlijk en welke betaal je daarvan zelf? Reken maar eens uit hoe dicht dat bij de 750 in de buurt komt..

Auto: onderhoud+belasting gemiddeld 100 p/m
Autoverzekering: 40 euro?
Benzine: betaal je die zelf?
Ziektekostenverzekering à 120 euro: betaal je die zelf?
Kleding, eten etc.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:39:09 #66
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_72303678
jongens jongens, wat een drama zeg!

je ouders hebben groot gelijk. als jij ervoor kiest om te werken in plaats van te leren, kun je maar beter direct voelen wat de consequenties op de lange termijn zijn, namelijk: voor een sloeberloontje werken, nauwelijks geld over hebben om leuke dingen te doen en zien hoe de mensen om je heen straks het grote geld binnenhalen terwijl jij nog steeds dubbeltjes zit om te draaien. als je ouders je uit de wind houden door je een luxe leventje te laten leiden zolang je thuis woont, wordt het straks alleen maar moeilijker om op je (verkeerde) beslissing terug te komen.

trouwens: je klaagt nu dat je met je "eerste carriere" loontje niet rond zou kunnen komen als je op jezelf zou moeten wonen, maar hoe denk je dat het financiele carrierepad van een 18jarige zonder diploma eruit ziet? behang je slaapkamertje maar eens opnieuw, want je zou er nog wel eens lang kunnen vertoeven...
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_72303742
Heb je niet je ouders gevraagd waarom ze zoveel willen hebben?

Kan het niet zijn dat je ouders het op spaarrekening zetten en het straks krijgt?
Vinden je ouders dat je niet met geld om kunnnen gaan?

Of willen ze het gewoon van je hebben?
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:43:08 #68
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72303777
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:26 schreef Ryon het volgende:
Oh. De TS is een 18 jarige gast zonder diploma's, werk en toekomst maar wil wel auto rijden en mooie kleding kopen. Dat verandert de zaak behoorlijk. Het is prima om een jaartje te werken en 'jezelf te vinden' maar daarna gewoon weer terug naar school.
Ik zie niet hoe dat relevant is. Of 'ie verder wil leren of niet is aan hem, z'n ouders kunnen 'em best stimuleren, maar dit werkt eerder averechts.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:43:58 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72303793
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:43 schreef Catbert het volgende:

[..]

Ik zie niet hoe dat relevant is. Of 'ie verder wil leren of niet is aan hem, z'n ouders kunnen 'em best stimuleren, maar dit werkt eerder averechts.
Waarom en hoe zou dit averechts werken?
pi_72303800
Ga idd op kamers, dan gaan ze wel wat anders praten denk ik. Je ouders verprutsen hiermee wel de relatie die je met hun had maar blijkbaar vinden ze dat minder belangrijk dan geld...
Maar ga er absoluut niet mee akkoord, dat slaagt werkelijk nergens op!
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:44:44 #71
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72303807
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:39 schreef punchdrunk het volgende:
je ouders hebben groot gelijk.
Z'n ouders pikken 3/4 van z'n loon in en openen z'n post. Die hebben absoluut geen "gelijk". Als ze hun zoon willen stimuleren, prima, maar dit is geen stimulatie maar uitbuiting. Als hij de keuze maakt om geen opleiding verder te volgen, is dat niet erg snugger, maar dat zal 'ie toch zelf moeten beslissen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:45:57 #72
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72303834
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:43 schreef Lienekien het volgende:
Waarom en hoe zou dit averechts werken?
Enige wat ze bewerkstelligen is dat hij nu het huis uit wil waarschijnlijk. En met dat verhaal wat betreft z'n post openmaken geloof ik absoluut niet dat ze hem willen stimuleren, volgens mij willen ze gewoon geld van 'em.
pi_72303847
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:41 schreef tehoef het volgende:
Heb je niet je ouders gevraagd waarom ze zoveel willen hebben?

Kan het niet zijn dat je ouders het op spaarrekening zetten en het straks krijgt?
Vinden je ouders dat je niet met geld om kunnnen gaan?

Of willen ze het gewoon van je hebben?
Misschien moet je het topic even lezen.......
pi_72303869
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:39 schreef punchdrunk het volgende:
jongens jongens, wat een drama zeg!

je ouders hebben groot gelijk. als jij ervoor kiest om te werken in plaats van te leren, kun je maar beter direct voelen wat de consequenties op de lange termijn zijn, namelijk: voor een sloeberloontje werken, nauwelijks geld over hebben om leuke dingen te doen en zien hoe de mensen om je heen straks het grote geld binnenhalen terwijl jij nog steeds dubbeltjes zit om te draaien. als je ouders je uit de wind houden door je een luxe leventje te laten leiden zolang je thuis woont, wordt het straks alleen maar moeilijker om op je (verkeerde) beslissing terug te komen.

trouwens: je klaagt nu dat je met je "eerste carriere" loontje niet rond zou kunnen komen als je op jezelf zou moeten wonen, maar hoe denk je dat het financiele carrierepad van een 18jarige zonder diploma eruit ziet? behang je slaapkamertje maar eens opnieuw, want je zou er nog wel eens lang kunnen vertoeven...
Haha, hoezo belachelijk. Wist je dat sommige beroepen zonder diploma nog véél relaxter en zelfs nog beter betalen dan beroepen met groot diploma?
Jij bent echt idioot
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:49:05 #75
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72303893
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:45 schreef Catbert het volgende:

[..]

Enige wat ze bewerkstelligen is dat hij nu het huis uit wil waarschijnlijk. En met dat verhaal wat betreft z'n post openmaken geloof ik absoluut niet dat ze hem willen stimuleren, volgens mij willen ze gewoon geld van 'em.
Dat van die post vind ik ook niet kunnen, al kennen we het verleden van TS niet. Dus misschien heeft hij wel rare dingen gedaan wat die controle zou verantwoorden.

Kan me voorstellen dat hij nu het huis uit wil, maar als hij dat gaat doorzetten, krijgt hij een flinke 'reality check'. Dan is het nog maar de vraag of hij het doorzet en of hij voor werken/zelfstandig wonen kiest of voor thuiswonen/studeren of thuiswonen/werken/geld afgeven.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:50:19 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72303914
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:48 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Haha, hoezo belachelijk. Wist je dat sommige beroepen zonder diploma nog véél relaxter en zelfs nog beter betalen dan beroepen met groot diploma?
Jij bent echt idioot
Vertel, jij weet kennelijk wat voor grote talenten onze TS heeft.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:51:57 #77
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72303946
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:49 schreef Lienekien het volgende:
Dat van die post vind ik ook niet kunnen, al kennen we het verleden van TS niet. Dus misschien heeft hij wel rare dingen gedaan wat die controle zou verantwoorden.
Verantwoorden? Het is gewoon niet toegestaand. Briefgeheim, jeweets...
quote:
Kan me voorstellen dat hij nu het huis uit wil, maar als hij dat gaat doorzetten, krijgt hij een flinke 'reality check'. Dan is het nog maar de vraag of hij het doorzet en of hij voor werken/zelfstandig wonen kiest of voor thuiswonen/studeren of thuiswonen/werken/geld afgeven.
Realitycheck? Als 'ie op zichzelf gaat wonen houdt 'ie in ieder geval meer geld over dan dat 'ie nu krijgt. met daarbij bovendien de vrijheid die zelfstandig wonen met zich meebrengt.
pi_72303951
Doe een tegenvoorstel, 250 huur kamer, en 200 kostgeld of zo, zit je nog voor een prikkie, totdat je een eigen plek hebt.

Je hebt een eigen baan en kan dus voor jezelf zorgen, niet piepen als je ziet hoe duur dat is tegenwoordig, zie het als wennen aan je toekomst.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 10:52:50 #79
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_72303965
quote:

[..]

Jij bent echt idioot
De prostitutie of drugs dealing misschien ja
pi_72303974
quote:

[..]

Jij bent echt idioot
Dan ben ik echt benieuwd over welke beroepen jij het hebt. Zonder diploma's een bak geld verdienen wil ik ook wel maar ik ga er niet voor op m'n rug liggen.....
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_72303994
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Vertel, jij weet kennelijk wat voor grote talenten onze TS heeft.
Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn. Dat staat mij enorm tegen. Sommige mensen hebben gewoon geen zin om zoveel te leren, of kunnen dat niet opbrengen. Daarom zijn zij nog niet minderwaardig. Het leven zou helemaal platliggen als iedereen een diploma zou hebben en niemand meer de handenarbeid zou doen.
Denk jij dat we dan nog wegen hebben? Transport? Vuilniswagen? Autogarages? Mensen in de bouw?
Die hebben zowat allemaal geen diploma ze. Maar een loodgieter met beetje ervaring verdiend op zichzelf wel een héél stuk meer dan dat jij verdient met een universiteitsdiploma. En als die plezier heeft in zijn werk, wat is dan het probleem!
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:54:15 #82
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72303996
Als zijn ouders hem willen bewegen tot wat dan ook, zouden ze daar in eerste instantie met TS over moeten praten.

Verder vind ik dat het nogal afhankelijk is van wat de ouders van TS allemaal voor hem betalen. Als dit een groot bedrag is hebben de ouders hier naar mijn mening ook zelf een fout in gemaakt (volgens mij kan hij met een stuk minder kosten ook nog prima leven voor een 18 jarige), als dit een veel kleiner bedrag is maken zijn ouders misbruik van hem ja..
pi_72304058
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:54 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn. Dat staat mij enorm tegen. Sommige mensen hebben gewoon geen zin om zoveel te leren, of kunnen dat niet opbrengen. Daarom zijn zij nog niet minderwaardig. Het leven zou helemaal platliggen als iedereen een diploma zou hebben en niemand meer de handenarbeid zou doen.
Denk jij dat we dan nog wegen hebben? Transport? Vuilniswagen? Autogarages? Mensen in de bouw?
Die hebben zowat allemaal geen diploma ze. Maar een loodgieter met beetje ervaring verdiend op zichzelf wel een héél stuk meer dan dat jij verdient met een universiteitsdiploma. En als die plezier heeft in zijn werk, wat is dan het probleem!
Dat zeg ik niet maar het is wel zo dat er momenteel een zogeheten financiele crisis plaatsvind, de bouw ligt nagenoeg stil dus als loodgieter, metselaar of elektricien heb je daar niets te zoeken zonder werkervaring. Op de vrachtwagen wordt je alleen gezet als je nog jong bent (lees goedkoop) en oh ja ook daarvoor moet je een rijbewijs (lees diploma) hebben. De arbeidsmarkt is nu op dit moment enorm krap en mensen die overgekwalificeerd zijn voor een baan worden eerder aangenomen dan iemand zonder diploma's.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_72304069
quote:

[..]

Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn. Dat staat mij enorm tegen.
mee eens
quote:
Sommige mensen hebben gewoon geen zin om zoveel te leren, of kunnen dat niet opbrengen. Daarom zijn zij nog niet minderwaardig. Het leven zou helemaal platliggen als iedereen een diploma zou hebben en niemand meer de handenarbeid zou doen.
het probleem is dat TS wél op 18 jarige leeftijd een auto etc wil..... wél een volledig inkomen wil (waardoor ouders gekort worden op verschillende zaken), óók nog eens zijn eigen verzekeringen en luxe artikelen wil, maar daar niet voor wilo betalen.

Eigen volwaardig inkomen = eigen kosten dragen
simpel
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:00:49 #85
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72304124
quote:
Jullie doen hier net alsof mensen zonder diploma volkomen minderwaardig zijn.
Niet huilen. Niemand zegt dat iemand zonder diploma minderwaardig is. Wat mensen hier zeggen is dat het over het algemeen heel verstandig is om een opleiding te hebben. En gemiddeld genomen (uitzonderingen zijn er altijd) is het gewoon zo dat hoe hoger je opleiding is hoe meer je betaald krijgt.
pi_72304146
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:57 schreef nieslief het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet maar het is wel zo dat er momenteel een zogeheten financiele crisis plaatsvind, de bouw ligt nagenoeg stil dus als loodgieter, metselaar of elektricien heb je daar niets te zoeken zonder werkervaring. Op de vrachtwagen wordt je alleen gezet als je nog jong bent (lees goedkoop) en oh ja ook daarvoor moet je een rijbewijs (lees diploma) hebben. De arbeidsmarkt is nu op dit moment enorm krap en mensen die overgekwalificeerd zijn voor een baan worden eerder aangenomen dan iemand zonder diploma's.
Dat zeggen jullie wel heel hard. Rijbewijzen halen wordt gewoon voor je betaald en de TS heeft al een baan dus dat probleem is opgelost.

En ja, als TS volledig loon verdient moet die ook alles zelf betalen, ik heb vanaf mijn 18de auto (bmw 320d uit 2001), verzekering, belasting etc alles betaal ik zelf (met 30.000km's per jaar). En ik werkte 10 uur per week gemiddeld (soms iets meer, soms minder) en was perfect te doen. Ook uitgaan, veel andere dingen kopen en verschillende keren op vakantie per jaar.
Dus zeg nu niet dat je met een full time baan niets meer overhoud want dat is onzin.
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 11:02:24 #87
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_72304161
quote:

[..]

Maar de meeste mensen met de beroepen die jij aanhaalt hebben echt wel papieren hoor, die hebben niet helemaal niets. Voor een baantje achter de kassa in de supermarkt heb je tegenwoordig al mavo nodig. En het heeft weinig te maken met neerkijken op mensen met mindere banen of opleidingen maar wel met verder kijken dan de mogelijkheden van vandaag.

En een loodgieter komt ook niet aan de bak met helemaal niets en als het hem wel lukt doordat hij als goedkope kracht is ingewerkt en opgeklommen dan nog heeft hij een probleem als die baan wegvalt en hij moet gaan solliciteren op latere leeftijd.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:03:02 #88
7091 punchdrunk
pi_72304174
quote:

[..]

Jij bent echt idioot
Nounou, vertel eens, wijze heer, wat is je beroep en salaris dan? stoepjesveger voor 5000 bruto? vuilnisman voor 3000 plus winstdeling? of kom jij voor een ton per jaar plus leasebak en laptop burgertjes flippen bij de Mickey D?

overigens moet deze idoot met groot diploma zo eventjes weg, de lease-audi moet naar de garage.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:03:09 #89
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72304179
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:01 schreef Virus3000 het volgende:
En ja, als TS volledig loon verdient moet die ook alles zelf betalen, ik heb vanaf mijn 18de auto (bmw 320d uit 2001), verzekering, belasting etc alles betaal ik zelf (met 30.000km's per jaar). En ik werkte 10 uur per week gemiddeld (soms iets meer, soms minder) en was perfect te doen. Ook uitgaan, veel andere dingen kopen en verschillende keren op vakantie per jaar.
Dus zeg nu niet dat je met een full time baan niets meer overhoud want dat is onzin.
En hoeveel kostte je huis je per maand?
pi_72304184
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:00 schreef Catbert het volgende:

[..]

Niet huilen. Niemand zegt dat iemand zonder diploma minderwaardig is. Wat mensen hier zeggen is dat het over het algemeen heel verstandig is om een opleiding te hebben. En gemiddeld genomen (uitzonderingen zijn er altijd) is het gewoon zo dat hoe hoger je opleiding is hoe meer je betaald krijgt.
Huilen doe ik niet, heb mijn hoge school afgerond en begin zelfs morgen te werken dus ^^
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:04:43 #91
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72304213
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:03 schreef Virus3000 het volgende:
Huilen doe ik niet, heb mijn hoge school afgerond en begin zelfs morgen te werken dus ^^
Jij zit te miepen dat wij zeggen dat mensen zonder opleiding minderwaardig zijn, en dat is complete onzin. Dus daar moet je mee ophouden.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:06:01 #92
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72304241
TS is er niet meer volgens mij, misschien stiekem toch een troll..
pi_72304243
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:03 schreef Catbert het volgende:

[..]

En hoeveel kostte je huis je per maand?
zie net dat ik mijn bericht verkeerd heb getypt
moet dus zijn: vanaf mijn 15de gaan werken, 18de een auto en gestudeerd (en dus terwijl ook gewerkt savonds/weekend) tot mijn 23ste. Nu heb ik vast werk (vanaf morgen)
Hoeveel ik ga betalen weet ik nog niet, nog niet over gehad maar meer als 250 euro verwachten ze echt niet van mij. En veel meer kost ik ook niet qua electriciteit/water/eten.
Mijn ouders zien mij tenminste niet als een geldkip die ze kaal kunnen plukken
pi_72304271
Ga gewoon een opleiding doen, dan verdien je op termijn veel meer dan je nu zal doen.
Live out of your imagination, not your history.
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 11:08:42 #95
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_72304298
Ik weet niet of de ouders van de TS een juiste weg bewandelen maar ik kan me de motivatie wel beter voorstellen en vergeet niet dat je het verhaal nu maar van één kant hoort.

Het open maken van post vind ik trouwens echt niet kunnen.
pi_72304304
www.nibud.nl

zoek maar op en laat evntueel aan je ouders zien
pi_72304343
ik hoop dat je ouders het dan ook lekker zelf uit mogen zoeken als ze straks in een bejaarden/verpleeghuis zitten.
pi_72304345
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:07 schreef Sj0rs het volgende:
Ga gewoon een opleiding doen, dan verdien je op termijn veel meer dan je nu zal doen.
omdat?

opleiding --> betere baan --> meer geld --> meer belasting --> niet per se meer geld over

oftewel, een opleiding is geen garantie tot rijkdom. Je gaat er misschien iets meer op vooruit, maar wat je daar voor moet inleveren staat niet in verband met elkaar.

Zo denk ik er tenminste over

En ja, ik studeer ook aan de universiteit, maar niet omdat het me later zoveel geld op moet leveren, maar omdat ik het leuk vind.
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:11:49 #99
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72304346
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:06 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

zie net dat ik mijn bericht verkeerd heb getypt
moet dus zijn: vanaf mijn 15de gaan werken, 18de een auto en gestudeerd (en dus terwijl ook gewerkt savonds/weekend) tot mijn 23ste. Nu heb ik vast werk (vanaf morgen)
Hoeveel ik ga betalen weet ik nog niet, nog niet over gehad maar meer als 250 euro verwachten ze echt niet van mij. En veel meer kost ik ook niet qua electriciteit/water/eten.
Blijkbaar ben jij ook in gaan zien dat je met een diploma verder kon komen anders was je er nooit een opleiding bij gaan doen. Niemand doet minderwaardig over mensen zonder diploma, maar wijzen TS alleen op een mogelijk betere toekomst mèt diploma. Succes op je eerste werkdag.
pi_72304352
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:01 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Dat zeggen jullie wel heel hard. Rijbewijzen halen wordt gewoon voor je betaald vertel eens wie is de sponsor. De transportonderneming die dit nu nog doet is gedoemd tot faillissement aangezien er mensen met de benodigde papieren gewoon beschikbaar zijn en dus goedkoper.en de TS heeft al een baan dus dat probleem is opgelost.

En ja, als TS volledig loon verdient moet die ook alles zelf betalen, helemaal mee eens.ik heb vanaf mijn 18de auto (bmw 320d uit 2001), verzekering, belasting etc alles betaal ik zelf (met 30.000km's per jaar). En ik werkte 10 uur per week gemiddeld (soms iets meer, soms minder) en was perfect te doen. Ook uitgaan, veel andere dingen kopen en verschillende keren op vakantie per jaar.
Dus zeg nu niet dat je met een full time baan niets meer overhoud want dat is onzin.heb jij een huis (huur ongeveer 600 in de maand), elektra-gas-water (een beetje huis of flat reken maar op 150 euri), verzekeringen (ziektekosten 120 ofzo wa komt er nog bij en inboedel), eten (reken op toch zo'n 40 a 50 euri per week ook als alleenstaande dus zo'n 160 tot 200 euri per maand),en dan nog de auto/verzekering/belasting/benzine/onderhoud goed dan hebben we nog kleding/schoenen/kapper zeg zo'n 30 tot 50 euri per maand als je niet op merkjes let
Need to say more??
pi_72304433
Is het niet zo dat je ouders welliswaar een groot bedrag willen innemen, maar dat ze dat misschien apart zetten voor de toekomst (lees: ze sparen het).

edit: ik lees het topic niet goed genoeg...

Ik vind het niet kunnen dat ze zomaar 75% van je inkomsten innemen en dat je daar verder niets voor terug krijgt wat die waarde rechtvaardigt. 200 euro kostgeld betalen vind ik een redelijk bedrag als je zo'n 1000 euro netto verdient per maand. Alles daarboven hangt af van bijzondere factoren.

Anders kun je misschien het beste op kamers gaan wonen. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn. Ik heb een tijdje op kamers gezeten voor nog geen 400 euro per maand all in (eigen badkamer, eigen keuken etc).

[ Bericht 11% gewijzigd door Matel op 31-08-2009 11:22:43 ]
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 11:26:32 #102
43556 miss_dynastie
pi_72304650
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:17 schreef Matel het volgende:
Ik vind het niet kunnen dat ze zomaar 75% van je inkomsten innemen en dat je daar verder niets voor terug krijgt wat die waarde rechtvaardigt. 200 euro kostgeld betalen vind ik een redelijk bedrag als je zo'n 1000 euro netto verdient per maand. Alles daarboven hangt af van bijzondere factoren.
Verder niets voor terugkrijgt ?
- Eten
- Wonen
- GWL
- ziektekosten
- alles wat met de auto te maken heeft
?

Ik denk dat heel veel mensen, volwassen mensen, hardwerkende mensen, gelukkig zouden zijn als ze 1/4 van hun netto inkomen overhouden voor leuke dingen als kleren, stappen, enzovoort. TS krijgt alle vaste lasten verder betaald en hoeft nergens naar om te kijken. Ik ben het niet eens met de motivatie die ze ervoor geven (ALS dat werkelijk zo is gegaan, uiteraard), voor je kinderen hoor je te zorgen. Maar laten we wel wezen, grote winst kunnen ze er écht niet op maken hoor, dus hoe waar dat argument nou werkelijk is...
quote:
Anders kun je misschien het beste op kamers gaan wonen. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn. Ik heb een tijdje op kamers gezeten voor nog geen 400 euro per maand all in (eigen badkamer, eigen keuken etc).
Daar komt je zorgverzekering bij. Je GWL. Je ziektekosten. Je autoverzekering en alle bijbehorende kosten die een auto met zich meebrengen. Je eten. Knappe kop die dat voor 750 euro voor elkaar krijgt!
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:31:37 #103
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72304759
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:06 schreef Virus3000 het volgende:
Jij blijft op je 23e terwijl je werkt nog bij je ouders wonen? Grow up.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:37:04 #104
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72304882
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:26 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik denk dat heel veel mensen, volwassen mensen, hardwerkende mensen, gelukkig zouden zijn als ze 1/4 van hun netto inkomen overhouden voor leuke dingen als kleren, stappen, enzovoort. TS krijgt alle vaste lasten verder betaald en hoeft nergens naar om te kijken. Ik ben het niet eens met de motivatie die ze ervoor geven (ALS dat werkelijk zo is gegaan, uiteraard), voor je kinderen hoor je te zorgen. Maar laten we wel wezen, grote winst kunnen ze er écht niet op maken hoor, dus hoe waar dat argument nou werkelijk is...
[..]

Daar komt je zorgverzekering bij. Je GWL. Je ziektekosten. Je autoverzekering en alle bijbehorende kosten die een auto met zich meebrengen. Je eten. Knappe kop die dat voor 750 euro voor elkaar krijgt!
Ja hoor, iedere student hoest 750 euro per maand op heb je zelf al eens op kamers gewoond? Als TS echt een op-kamers-kamer huurt kan ie echt wel voor 250 euro een kamer huren (daar zit GWL dan bij in), dan is daarna ziektekosten de grootste post, maakt 370 en dan moet ie nog eten en wat kleine verzekeringen. Is hij voor 500 euro echt wel klaar. Moet hij wel zijn auto weg doen, maar dat lijkt me sowieso al overbodige luxe. Houdt hij van zijn 1000 euro nog geld over om te sparen ook! Moet hij gewoon zuinig aan doen, 1000 euro is nou eenmaal niet echt een lekker salaris..

Edit: veel mensen zouden inderdaad gelukkig zijn om 1/4 van hun netto loon over te houden.
pi_72304898
Toen ik heel vroeger nog thuis woonde, moest ik ook mijn halve salaris inleveren.
Protesteren hielp niet.
ik heb dat ongeveer 6 jaar lang gedaan. en kon goed rondkomen.
Daarna ging ik op mezelf wonen, en toen kwamen mijn ouders met een spaarbankboekje aan (waar ik het bestaan niet vanaf wist) bleek dat ze alles voor me weggezet hadden, en had ik enkele duizende guldens te besteden voor de inrichting van mijn huis.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:42:49 #106
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_72305025
quote:
Ik zou blij zijn als ik 250 euro overhoud. (En mijn loon is wel wat forser dan 1000 netto per maand )

En dan moet ik ook geen incidentele lasten hebben
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:43:16 #107
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_72305041
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef gebruikersnaam het volgende:
Toen ik heel vroeger nog thuis woonde, moest ik ook mijn halve salaris inleveren.
Protesteren hielp niet.
Daarna ging ik op mezelf wonen, en toen kwamen mijn ouders met een spaarbankboekje aan (waar ik het bestaan niet vanaf wist) bleek dat ze alles voor me weggezet hadden, en had ik enkele duizende guldens te besteden voor de inrichting van mijn huis.
Dat zijn ouders
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:45:34 #108
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72305100
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:42 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik zou blij zijn als ik 250 euro overhoud. (En mijn loon is wel wat forser dan 1000 netto per maand )

En dan moet ik ook geen incidentele lasten hebben
Dan had ik mijn vaste lasten wat anders besteed of is daar al een spaarbedrag af?

Het is allemaal leuk en aardig om in een duur huis te wonen met maximale hypotheek (ik zeg niet dat jij dat doet) maar wat heb je daaraan als je vervolgens geen cent overhoud om ècht te leven en je niet eens een nieuwe wasmachine zou kunnen betalen als hij stuk gaat?
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:47:48 #109
65960 sanger
pi_72305153
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef gebruikersnaam het volgende:
Protesteren hielp niet.
Een cadeautje uit eigen zak
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 11:48:51 #110
43556 miss_dynastie
pi_72305178
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef Nijns het volgende:

[..]

Ja hoor, iedere student hoest 750 euro per maand op heb je zelf al eens op kamers gewoond? Als TS echt een op-kamers-kamer huurt kan ie echt wel voor 250 euro een kamer huren (daar zit GWL dan bij in), dan is daarna ziektekosten de grootste post, maakt 370 en dan moet ie nog eten en wat kleine verzekeringen. Is hij voor 500 euro echt wel klaar. Moet hij wel zijn auto weg doen, maar dat lijkt me sowieso al overbodige luxe. Houdt hij van zijn 1000 euro nog geld over om te sparen ook! Moet hij gewoon zuinig aan doen, 1000 euro is nou eenmaal niet echt een lekker salaris..

Edit: veel mensen zouden inderdaad gelukkig zijn om 1/4 van hun netto loon over te houden.
Het voorbeeld dat ik quote gaat uit van 400 euro per maand huur. Dan hou je 350 euro over om alle overige zaken te bekostigen. Mijn stelling is dat dat erg krap is en onmogelijk bij het bestedingenpatroon van TS.
De gemiddelde huur voor een studentenkamer ligt trouwens momenteel boven de 300 euro per kamer. En ja, ik woon al jaren op mezelf, dus ik weet wat het me allemaal kost. 1/4 van je netto inkomen overhouden voor leukigheidjes is heel mooi

[ Bericht 5% gewijzigd door miss_dynastie op 31-08-2009 11:55:02 ]
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:54:00 #111
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_72305301
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:45 schreef Nijns het volgende:

[..]

Dan had ik mijn vaste lasten wat anders besteed of is daar al een spaarbedrag af?

Het is allemaal leuk en aardig om in een duur huis te wonen met maximale hypotheek (ik zeg niet dat jij dat doet) maar wat heb je daaraan als je vervolgens geen cent overhoud om ècht te leven en je niet eens een nieuwe wasmachine zou kunnen betalen als hij stuk gaat?
Ik heb een bijbaantje waarbij ik stiekum elke maand ca 200 euro naar mijn spaarrekening loos. Maar ik probeer hier niet aan te denken, omdat dat mijn potje voor leuke dingen is en ik volgende jaar op vakantie wil
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:55:11 #112
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72305326
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:48 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Het voorbeeld dat ik quote gaat uit van 400 euro per maand huur. Dan hou je 350 euro over om alle overige zaken te bekostigen. Mijn stelling is dat dat erg krap is en onmogelijk bij het bestedingenpatroon van TS.
De gemiddelde huur voor een studentenkamer ligt trouwens momenteel boven de 300 euro per kamer. En ja, ik woon al jaren op mezelf en ik zou dolblij zijn met 1/4 van mijn centen voor leukigheidjes.
Ligt er natuurlijk een beetje aan waar TS wil wonen. Gezien de mate van luxe die hij zich denkt te kunnen/moeten permitteren zal zijn huur ook aan de hoge kant zijn. Maar dat terzijde, hij zou echt wel voor 300 euro max een redelijke kamer kunnen huren. Het bestedingspatroon van TS zal hem niet ten goede komen nee maar dan zal hij moeten leren andere prioriteiten te stellen..
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:57:05 #113
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72305367
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:54 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik heb een bijbaantje waarbij ik stiekum elke maand ca 200 euro naar mijn spaarrekening loos. Maar ik probeer hier niet aan te denken, omdat dat mijn potje voor leuke dingen is en ik volgende jaar op vakantie wil
Ik doe dat ook (alleen dan een hoger bedrag en niet van mijn bijbaantje maar van mijn loon) dat geld 'heb' ik in mijn opinie niet maar alleen voor onverwachte uitgaven en vakanties.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:59:31 #114
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_72305439
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:57 schreef Nijns het volgende:

[..]

Ik doe dat ook (alleen dan een hoger bedrag en niet van mijn bijbaantje maar van mijn loon) dat geld 'heb' ik in mijn opinie niet maar alleen voor onverwachte uitgaven en vakanties.
Ik heb dat extra loon van mij ook nergens in budget berekeningen staan.
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 12:00:26 #115
43556 miss_dynastie
pi_72305466
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:55 schreef Nijns het volgende:

[..]

Ligt er natuurlijk een beetje aan waar TS wil wonen. Gezien de mate van luxe die hij zich denkt te kunnen/moeten permitteren zal zijn huur ook aan de hoge kant zijn. Maar dat terzijde, hij zou echt wel voor 300 euro max een redelijke kamer kunnen huren. Het bestedingspatroon van TS zal hem niet ten goede komen nee maar dan zal hij moeten leren andere prioriteiten te stellen..
Helemaal mee eens. Maar daarom klopt het volgens mij niet dat bijna iedereen hier heel hard roept: ga op jezelf! Da's heus geen walhalla, da's mijn punt, eigenlijk.
pi_72305480
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:47 schreef sanger het volgende:

[..]

Een cadeautje uit eigen zak
ik dnk niet dat ik op die leeftijd de dicipline had gehad om het zelf te sparen, en waarschijnlijk was het dan aan het stappen opgegaan
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:02:26 #117
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_72305508
quote:

[..]

Zeg ze: bedankt voor mijn productie en huur een kamer en als ze een keer op bezoek komen: laat ze betalen voor de koffie..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:04:19 #118
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_72305546
Het moet haast wel dat de ouders van TS een andere gedachte hierachter hebben zitten, anders zijn ze niet wijs. Als ik TS was zou vertrekken en beginnen met het huren van een kamer en het zoeken van een baan die meer dan 1k per maand opbrengt.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:05:11 #119
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72305574
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:00 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Maar daarom klopt het volgens mij niet dat bijna iedereen hier heel hard roept: ga op jezelf! Da's heus geen walhalla, da's mijn punt, eigenlijk.
Dat is zo maar het ligt er wel totaal aan hoe je (niet) kan omgaan met geld. Ik moet zeggen: ik heb het alle jaren op kamers echt prima te doen gehad: prima woonruimte, goed kunnen leven en zelfs mijn rijbewijs zelf betaald. Je moet gewoon prioriteiten stellen en niet teveel eisen, ook maak het veel uit waar je een kamer huurt. Het enige nadeel vind ik dat ik in die tijd niet echt heb kunnen sparen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:06:52 #120
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_72305613
quote:

[..]

Zeker niet. Maar liever dan geen walhalla maar wel zelfstandig, dan uitgeknepen worden en helemaal niks bereiken. Het is een tijdje budgetteren en op een houtje bijten, maar het is wel je zelfverdiende houtje. En bovendien word je niet afgezet door je ouders, ook wel een beter gevoel.
Zerg schreef:
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:07:13 #121
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72305627
quote:
Vrijheid > wat meer geld overhouden.

Het is puur persoonlijk, maar volgens mij ga je zo rond je 18e toch echt afzetten tegen je ouders. Ik vind op je 25e ofzo nog thuis wonen ook niet erg gezond.
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:15:57 #122
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72305792
Ik vraag me af waar de TS is..
pi_72305798
Nou ik vind dat je een kind ook niet op zijn 18e het huis moet uitgooien.
Mijn vader zei vroeger, op je 26e ben je pleitte en je mag een keer terugkomen.

Vond ik een vreemde opmerking, tot mijn zusje zwanger werd en weer thuis kwam wonen tijdelijk en 3 jaar later weer thuis wou komen wonen met de kinderen...

Ik zou gewoon zeggen ik vertik het om 3/4 te betalen en geef hun de keuze of ze je het huis uitgooien. Zou het persoonlijk triest vinden.
Mijn vader en moeder hadden het ook niet breed, hebben zelfs 1 maand toen ik 5 echt alleen maar brood gegeten zodat ik toen ik ziek was een kado kon krijgen.
Toen ging ik werken en moest ik 250 gulden afstaan om te sparen voro mijzelf zodat ik een mooie start kon maken..
Hell To The Liars
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 12:18:49 #124
43556 miss_dynastie
pi_72305846
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:06 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Zeker niet. Maar liever dan geen walhalla maar wel zelfstandig, dan uitgeknepen worden en helemaal niks bereiken. Het is een tijdje budgetteren en op een houtje bijten, maar het is wel je zelfverdiende houtje. En bovendien word je niet afgezet door je ouders, ook wel een beter gevoel.
Goed, da's dan de keuze die je maakt. Maar TS wil meer van zijn geld overhouden. Op jezelf wonen is daarvoor écht geen oplossing. Ook niet als je voor 250 euro een kamertje ergens kan huren. Hij zal dan keuzes moeten maken. En TS lijkt daar dan weer niet toe bereid.
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:20:03 #125
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72305884
Als jij nog niet zo lang 18 bent TS, kan ik me voorstellen dat jouw ouders nog op 'jouw' rekening erbij staan en dus zelf naar hartelust kunnen afboeken wat ze willen.
pi_72305926
Je verdient ¤ 1000,- netto. Daarvan wil je ¤ 250,- bijdragen aan kost en inwoning. Daar komen nog bij: ¤100,- aan ziektekosten, ¤ 250,- aan autokosten en kom je uit op ¤ 600,-. Uiteindelijk ga je voor ¤150,- het schip in. Valt wel mee dus.
Volgens mij hebben jouw ouders een verstandige beslissing genomen: je leert om te gaan met ¤250,- per maand. Dit bedrag zal je waarschijnlijk niet hebben als je op jezelf woont zonder afgemaakte opleiding. Als je je hele salaris te je beschikking hebt kom je in de problemen zodra je het echt zelf moet doen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:25:44 #127
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72306018
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:22 schreef Prutzenberg het volgende:
Je verdient ¤ 1000,- netto. Daarvan wil je ¤ 250,- bijdragen aan kost en inwoning. Daar komen nog bij: ¤100,- aan ziektekosten, ¤ 250,- aan autokosten en kom je uit op ¤ 600,-. Uiteindelijk ga je voor ¤150,- het schip in. Valt wel mee dus.
Volgens mij hebben jouw ouders een verstandige beslissing genomen: je leert om te gaan met ¤250,- per maand. Dit bedrag zal je waarschijnlijk niet hebben als je op jezelf woont zonder afgemaakte opleiding. Als je je hele salaris te je beschikking hebt kom je in de problemen zodra je het echt zelf moet doen.
Dat vind ik nogal wat als die ouders die kosten niet voor TS maken.
pi_72306090
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:25 schreef Nijns het volgende:

[..]

Dat vind ik nogal wat als die ouders die kosten niet voor TS maken.
Dat weten we dus niet zeker.
Misschien kan TS hier over onderhandelen zodat dit bedrag voor hem gespaard wordt o.i.d.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 12:31:45 #129
9859 crew  Karina
Woman
pi_72306187
Ik kan me voorstellen dat TS het nogal veel vindt wat hij moet betalen, maar voor 9000 per jaar kun je echt niet op jezelf wonen hoor! Ik verdien meer dan TS (niet heel veel meer) maar ik houd echt geen 250 euro per maand over, was het maar waar.

En als je ouders inderdaad echt alles betalen, dan is het niet zozeer "kostgeld" wat je betaalt, maar eerder dat je alles uit handen geeft en hun alles laat regelen, qua betalingen. Je ouders zullen niet veel overhouden van die 750 euro, zeker niet als ook je autoverzekering, etc. in dat bedrag zit.

En inderdaad op jezelf wonen is geen walhalla, nogmaals, dan zul je echt geen 250 euro per maand overhouden, zeker niet met een salaris van 1000.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_72306289
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:22 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik zou het persoonlijk nogal vreemd vinden als mijn ouders winst maken op mijn inwoning.
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:43:44 #131
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72306483
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:36 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zou het persoonlijk nogal vreemd vinden als mijn ouders winst maken op mijn inwoning.
Inderdaad. Bijdrage okay, maar 750E kost je echt bij lange na niet.
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:53:42 #132
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_72306752
Als je 250 euro mag houden kun je ook 50% minder gaan werken zodat je netto maar 1000 euro verdient, zo betaal je 250 euro kostgeld en mag je zelf 250 euro houden? Plus wat meer vrije tijd :-)
keep up the good work!
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:54:39 #133
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_72306782
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:18 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Goed, da's dan de keuze die je maakt. Maar TS wil meer van zijn geld overhouden. Op jezelf wonen is daarvoor écht geen oplossing. Ook niet als je voor 250 euro een kamertje ergens kan huren. Hij zal dan keuzes moeten maken. En TS lijkt daar dan weer niet toe bereid.
Maar voor de 500 euro die hij extra heeft kan hij nog een hoop doen. Het ligt er natuurlijk ook aan wat op dit moment voor hem betaald wordt en hoeveel hij zelf moet betalen.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:31 schreef Karina het volgende:
Ik kan me voorstellen dat TS het nogal veel vindt wat hij moet betalen, maar voor 9000 per jaar kun je echt niet op jezelf wonen hoor! Ik verdien meer dan TS (niet heel veel meer) maar ik houd echt geen 250 euro per maand over, was het maar waar.

En als je ouders inderdaad echt alles betalen, dan is het niet zozeer "kostgeld" wat je betaalt, maar eerder dat je alles uit handen geeft en hun alles laat regelen, qua betalingen. Je ouders zullen niet veel overhouden van die 750 euro, zeker niet als ook je autoverzekering, etc. in dat bedrag zit.

En inderdaad op jezelf wonen is geen walhalla, nogmaals, dan zul je echt geen 250 euro per maand overhouden, zeker niet met een salaris van 1000.
Maar voor die 9000 euro zit TS dan wel op zichzelf. Ik krijg de indruk dat zijn ouders TS gewoon uitknijpen. Bovendien, maar da's persoonlijk, vind ik het niet slim van zijn ouders. TS leert meer met geld omgaan als ze hem gewoon een bedrag van bijv 250 euro aan kostgeld laten betalen, en vervolgens TS zelf de rekeningen laten betalen van auto, verzekering etc. Pas dan leert TS wat alles kost en hoeveel hij moet werken voor een bepaalde luxe. Nu is er gewoon sprake van dom cashen en kan TS amper iets leren omdat zijn ouders hem onder de duim proberen te houden.
Zerg schreef:
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:55:12 #134
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_72306800
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:53 schreef krn176 het volgende:
Als je 250 euro mag houden kun je ook 50% minder gaan werken zodat je netto maar 1000 euro verdient, zo betaal je 250 euro kostgeld en mag je zelf 250 euro houden? Plus wat meer vrije tijd :-)
Je kunt ook een kwart gaan werken, die 250 euro in je zak steken en verder niks doen
Zerg schreef:
pi_72306954
quote:

[..]

Verder niets voor terugkrijgt ?
- Eten
- Wonen
- GWL
- ziektekosten
- alles wat met de auto te maken heeft
?

[..]

Ziekekosten moet je dan zelf gaan betalen natuurlijk, net als de auto. Het is niet normaal als je ouders dat voor je betalen. En voor de rest dekt 250 euro de kosten wel redelijk. 750 euro is gewoon buitensporig voor kost en inwoning, dat zie je toch zelf ook wel in. Ze moeten TS juist laten sparen voor later. Kijk, als hij niet kan sparen omdat het geld op moet aan stappen e.d. dan is het nog wat anders.
pi_72306967
ik denk dat je ouders NIETS overhouden....

je ouders worden waarschijnlijk ook via de belastingdienst nog eens o pvan alles en nog wat gekort (of extra aangerekend). Je bent 18+, inwonend en hebt een volwaardig inkomen.
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 13:11:09 #137
43556 miss_dynastie
pi_72307146
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:54 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Maar voor de 500 euro die hij extra heeft kan hij nog een hoop doen. Het ligt er natuurlijk ook aan wat op dit moment voor hem betaald wordt en hoeveel hij zelf moet betalen.
Even een simpel en zuinig berekeningetje maken
- 250 euro kamerhuur, stel je voor, all in, dus dat is het voor wat betreft woning (kanttekening: dit lijkt mij persoonlijk nagenoeg niet mogelijk, maar voor de berekening, vooruit...)
- 120 euro ziektekostenverzekering
- 200 euro auto
- 50 euro internet/ telefoon
- 180 euro boodschappen

Dan doe je niet gek, zeker wat betreft internet/telefoon en boodschappen (en jaaaa, dan weet ik dat er mensen zijn die voor 15 euro in de week rondkomen, maar Nibud rekent 6,11 per dag voor een volwassen vent en dat lijkt me eerder haalbaar). Ik denk helemaal dat je niet zo gek veel meer kunt doen, eerder veel minder.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:02 schreef Matel het volgende:

[..]

Ziekekosten moet je dan zelf gaan betalen natuurlijk, net als de auto. Het is niet normaal als je ouders dat voor je betalen. En voor de rest dekt 250 euro de kosten wel redelijk. 750 euro is gewoon buitensporig voor kost en inwoning, dat zie je toch zelf ook wel in. Ze moeten TS juist laten sparen voor later. Kijk, als hij niet kan sparen omdat het geld op moet aan stappen e.d. dan is het nog wat anders.
Zoals gezegd, een volwassen vent verbruikt volgens het Nibud (die ik vaak aan de zuinige kant vind, als ik eerlijk ben!) 180 euro in de maand aan voedsel. Als je dan denkt dat 70 euro de overige kosten dekt van een uit de kluiten gegroeide puber in huis hebben, ben je naar mijn mening zeer positief.
pi_72307147
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:03 schreef Exoteria het volgende:

je ouders worden waarschijnlijk ook via de belastingdienst nog eens o pvan alles en nog wat gekort (of extra aangerekend). Je bent 18+, inwonend en hebt een volwaardig inkomen.
Vertel, op welke dingen zouden de ouders gekort worden?
pi_72307286
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:11 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Vertel, op welke dingen zouden de ouders gekort worden?
Huurtoeslag zou kunnen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:19:17 #140
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72307312
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:03 schreef Exoteria het volgende:
Van 750E? Sorry maar heb je werkelijk zo'n slecht beeld van wat iemand kost?
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:19:47 #141
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72307330
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:28 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat weten we dus niet zeker.
Misschien kan TS hier over onderhandelen zodat dit bedrag voor hem gespaard wordt o.i.d.
Ik zei ook: als
pi_72307338
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:18 schreef Matel het volgende:

[..]

Huurtoeslag zou kunnen.
Gezien het feit dat de ouders elk jaar een nieuwe mercedes kunnen kopen heb ik zo'n vermoeden dat ze niet in aanmerking komen voor huurtoeslag.
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 13:22:38 #143
43556 miss_dynastie
pi_72307391
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:19 schreef Catbert het volgende:

[..]

Van 750E? Sorry maar heb je werkelijk zo'n slecht beeld van wat iemand kost?
Heb jij wél een reeel beeld dan? Als je uitgaat van 200 euro voor de auto, 120 voor ziektekosten en 180 voor voedsel, is het 250 euro voor huur en andere zaken die ouders bekostigen (telefoon, internet, GWL, medegebruik van de wasmachine, eventueel zelfs je was gedaan). Tis niet alsof je daar rijk mee wordt, zeg maar
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:22:54 #144
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_72307402
ik moest 100,- voor kost en inwoning betalen toen ik ging werken op een salaris van destijds 3000,- bruto gulden als ik me niet vergis...

Dat is schappelijk me dunkt, hun wilden kinderen immers en tot jouw 21e zijn zij zelfs financieel voor je verantwoordelijk
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:23:04 #145
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72307404
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:20 schreef Dennis101 het volgende:
Gezien het feit dat de ouders elk jaar een nieuwe mercedes kunnen kopen heb ik zo'n vermoeden dat ze niet in aanmerking komen voor huurtoeslag.
Of juist wel. Je wil niet weten hoeveel sociale huurwoningen een BMW oid voor de deur hebben staan.
pi_72307449
Van 250,- euro kun je niets sparen om later op jezelf te gaan wonen. Zit je nog 10 jaar bij je ouders.
Wissel 750 ¤ om voor stuivers en leg het op tafel. "Tel je het wel even na, pa?"
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:29:00 #147
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_72307573
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:11 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Even een simpel en zuinig berekeningetje maken
- 250 euro kamerhuur, stel je voor, all in, dus dat is het voor wat betreft woning (kanttekening: dit lijkt mij persoonlijk nagenoeg niet mogelijk, maar voor de berekening, vooruit...)
- 120 euro ziektekostenverzekering
- 200 euro auto
- 50 euro internet/ telefoon
- 180 euro boodschappen

Dan doe je niet gek, zeker wat betreft internet/telefoon en boodschappen (en jaaaa, dan weet ik dat er mensen zijn die voor 15 euro in de week rondkomen, maar Nibud rekent 6,11 per dag voor een volwassen vent en dat lijkt me eerder haalbaar). Ik denk helemaal dat je niet zo gek veel meer kunt doen, eerder veel minder.
Telefoon en internet kan sowieso goedkoper, maar daar staat tegenover dat je auto wel weer optimistisch is voor dat bedrag. Ik betaal in elk geval echt wel meer .

Maar TS kan ook nog zorgtoeslag krijgen, scheelt toch weer vijf tientjes in de maand. Conclusie: ik denk dat het elkaar niet bijzonder veel ontloopt, al zal het ene misschien wat duurder zijn dan het ander. In dat geval is het dus de keuze: afgezet en dom gehouden worden door je ouders, of je eigen boontjes doppen en jezelf ontwikkelen. Easy choice.
Zerg schreef:
pi_72307589
quote:
[b]Op maandag 31 augustus 2009 13:11
[..]

Zoals gezegd, een volwassen vent verbruikt volgens het Nibud (die ik vaak aan de zuinige kant vind, als ik eerlijk ben!) 180 euro in de maand aan voedsel. Als je dan denkt dat 70 euro de overige kosten dekt van een uit de kluiten gegroeide puber in huis hebben, ben je naar mijn mening zeer positief.
Het verschil is dat de ouders toch al eten moeten kopen. Ze zijn relatief minder kwijt om dan nog een extra bord te vullen. Dat geldt voor meer kosten. Ik kon met gemak voor minder dan 4 euro per dag (=112 euro per maand) in mijn dagelijks eten voorzien.

Tuurlijk mag je als ouders een bijdrage verwachten, maar het woord zegt het al: het is niet volledig dekkend, en dat is ook niet de bedoeling. Je hebt er als ouders voor gekozen om kinderen te nemen en om ze te onderhouden.
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:30:22 #149
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72307616
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:23 schreef Catbert het volgende:

[..]

Of juist wel. Je wil niet weten hoeveel sociale huurwoningen een BMW oid voor de deur hebben staan.
Precies en daarbij kunnen ze ook gekort worden in zorgtoeslag. Maar of en hoeveel ze overhouden is afhankelijk van de kosten die vóór TS betaald worden. Toch denk ik niet dat zijn ouders helemaal niets aan hem overhouden en anders hebben ze het behoorlijk stom geregeld.

Ik stoor me er trouwens aan dat TS meent een auto nodig te moeten hebben (betaald door pappie en mammie) waar hij als hij op zichzelf woont straks 'geen geld meer voor heeft' boehoe zielige TS..
pi_72307688
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:30 schreef Nijns het volgende:

[..]

Precies en daarbij kunnen ze ook gekort worden in zorgtoeslag. Maar of en hoeveel ze overhouden is afhankelijk van de kosten die vóór TS betaald worden. Toch denk ik niet dat zijn ouders helemaal niets aan hem overhouden en anders hebben ze het behoorlijk stom geregeld.

Ik stoor me er trouwens aan dat TS meent een auto nodig te moeten hebben (betaald door pappie en mammie) waar hij als hij op zichzelf woont straks 'geen geld meer voor heeft' boehoe zielige TS..
Het kan aan mijn gebrek van belastingregels liggen, maar hoezo zouden ze gekort kunnen worden op de zorgtoeslag, daarvoor wordt toch alleen gekeken naar je inkomen?
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 13:36:57 #151
43556 miss_dynastie
pi_72307783
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:29 schreef Matel het volgende:

Tuurlijk mag je als ouders een bijdrage verwachten, maar het woord zegt het al: het is niet volledig dekkend, en dat is ook niet de bedoeling. Je hebt er als ouders voor gekozen om kinderen te nemen en om ze te onderhouden.
Nou, dat ligt toch wel een tikkie anders. Ik wil mijn kinderen heus steunen, binnen het redelijke, met studie en dergelijke, maar een 18-jarige die mooi weer wil spelen met mijn centen heeft toch echt pech . Als je grote-mensen-spelletjes wil spelen, moet je ze ook maar betalen. Ik ken overigens gevallen waarin dit een jaar later tot een terugkeer naar de schoolbanken heeft geleid. Ik vind dat het als ouders je taak is je kinderen voor te bereiden op het échte leven. In het échte leven is 1/4 van je salaris over houden voor leuke dingen voor vrijwel iedereen een utopie. Je zou vragen kunnen stellen bij de methode, ik denk dat TS er meer aan heeft als hij zelf al die kosten op zich neemt, maar het bedrag, daar is imho niets mee mis.
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:41:01 #152
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72307914
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:32 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het kan aan mijn gebrek van belastingregels liggen, maar hoezo zouden ze gekort kunnen worden op de zorgtoeslag, daarvoor wordt toch alleen gekeken naar je inkomen?
Volgens mij ook naar de samenstelling van het huishouden. Of er nog kinderen inwonen die ouder zijn dan of 18 of 21 (weet niet precies meer). Het gaat namelijk om het verzamelinkomen van het hele huishouden (als ik me niet vergis) en dat gaat natuurlijk aardig omhoog als TS opeen 1000 euro inbrengt ipv niets..
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:45:05 #153
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72308020
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:41 schreef Nijns het volgende:

[..]

Volgens mij ook naar de samenstelling van het huishouden. Of er nog kinderen inwonen die ouder zijn dan of 18 of 21 (weet niet precies meer). Het gaat namelijk om het verzamelinkomen van het hele huishouden (als ik me niet vergis) en dat gaat natuurlijk aardig omhoog als TS opeen 1000 euro inbrengt ipv niets..
Nee, zo werkt het niet. Thuiswonende kinderen van 18 jaar of ouder hebben elk een eigen recht op zorgtoeslag, waarbij alleen het eigen inkomen telt. Voor de ouder(s) telt ook alleen het eigen/gezamenlijk inkomen.
pi_72308025
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:36 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nou, dat ligt toch wel een tikkie anders. Ik wil mijn kinderen heus steunen, binnen het redelijke, met studie en dergelijke, maar een 18-jarige die mooi weer wil spelen met mijn centen heeft toch echt pech . Als je grote-mensen-spelletjes wil spelen, moet je ze ook maar betalen. Ik ken overigens gevallen waarin dit een jaar later tot een terugkeer naar de schoolbanken heeft geleid. Ik vind dat het als ouders je taak is je kinderen voor te bereiden op het échte leven. In het échte leven is 1/4 van je salaris over houden voor leuke dingen voor vrijwel iedereen een utopie. Je zou vragen kunnen stellen bij de methode, ik denk dat TS er meer aan heeft als hij zelf al die kosten op zich neemt, maar het bedrag, daar is imho niets mee mis.
Met als reden dat de ouders iets "terugwillen" voor de 18 jaar zorg voor hun kind? Sorry hoor, maar dat heeft niks met "voorbereiding op het echte leven" te maken, ze willen er dan gewoon beter van worden. En wees even reeel: misschien kost het meer dan 750 euro om op jezelf te wonen, maar als je bij iemand inwoont ben je al minder kwijt: ouders betalen toch g/w/l, huur/hypotheek etc. De lasten die TS daar aan toevoegt (auto, zorgverzekering, wat eten (maar ook minder dan als je voor jezelf eten moet koken)) zijn imho geen 750 "waard".

Ik woon ook samen en "mijn" kosten zijn nu lager dan als ik alleen zou wonen. Niet alleen de huur etc. wat door de helft gaat, maar ook boodschappen enz. zijn voordeliger.
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:46:52 #155
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72308064
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:45 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Met als reden dat de ouders iets "terugwillen" voor de 18 jaar zorg voor hun kind? Sorry hoor, maar dat heeft niks met "voorbereiding op het echte leven" te maken, ze willen er dan gewoon beter van worden. En wees even reeel: misschien kost het meer dan 750 euro om op jezelf te wonen, maar als je bij iemand inwoont ben je al minder kwijt: ouders betalen toch g/w/l, huur/hypotheek etc. De lasten die TS daar aan toevoegt (auto, zorgverzekering, wat eten (maar ook minder dan als je voor jezelf eten moet koken)) zijn imho geen 750 "waard".
We horen het verhaal maar selectief van één kant, hè. Je kunt je afvragen of de ouders dat 'terugwillen' zo hebben gezegd, zo ja in welke context en met welke intentie.
pi_72308138
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

We horen het verhaal maar selectief van één kant, hè. Je kunt je afvragen of de ouders dat 'terugwillen' zo hebben gezegd, zo ja in welke context en met welke intentie.
Dat is zeker waar. Ik ga er dan ook even vanuit dat wat de TS zei klopt, maar dat is inderdaad niet meer dan een aanname.
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:50:52 #157
148795 Punjab
Next Stop...
pi_72308196
Nou hoe het ook mogen zijn... Principieel zou ik al niet zoveel geld inleveren aan mijn ouders. Dan liever op kamers oid en op een houtje bijten.

Schandalig....!
Tis wat als je niks anders kunt...
Op donderdag 22 juni 2006 20:10 schreef milagro het volgende:
he who dares wins, so go go gadget arms, legs, and leutert.
pi_72308211
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:41 schreef Nijns het volgende:

[..]

Dan heb je je dus vergist. Zorgtoeslag is op basis van je inkomen (eventueel met je toeslagpartner) en staat los van het (inkomen van) je kinderen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:51:29 #159
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72308219
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, zo werkt het niet. Thuiswonende kinderen van 18 jaar of ouder hebben elk een eigen recht op zorgtoeslag, waarbij alleen het eigen inkomen telt. Voor de ouder(s) telt ook alleen het eigen/gezamenlijk inkomen.
Ow
Maar waarom maakt het dan uit of er nog kinderen boven de 18 thuiswonen? Waarom vragen ze dat als het toch geen invloed heeft op de hoogte van de toeslag?
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 13:53:33 #160
43556 miss_dynastie
pi_72308298
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:45 schreef silliegirl het volgende:
Met als reden dat de ouders iets "terugwillen" voor de 18 jaar zorg voor hun kind? Sorry hoor, maar dat heeft niks met "voorbereiding op het echte leven" te maken, ze willen er dan gewoon beter van worden.
Klopt, maar dat had ik in mijn eerste post al gezegd. Ik twijfel alleen aan het waarheidsgehalte daarvan, want echt heel veel beter zullen ze er niet van worden als ze zoveel extra's betalen. Echt niet.
quote:
En wees even reeel: misschien kost het meer dan 750 euro om op jezelf te wonen, maar als je bij iemand inwoont ben je al minder kwijt: ouders betalen toch g/w/l, huur/hypotheek etc. De lasten die TS daar aan toevoegt (auto, zorgverzekering, wat eten (maar ook minder dan als je voor jezelf eten moet koken)) zijn imho geen 750 "waard".
Ouders betalen toch g/w/l en huur/hypotheek, DUS je hoeft als volwassen kind met eigen inkomen niet mee te betalen? Dat is een gedachte die ik niet deel.
En "wat eten" wordt voor een volwassen vent toch al gauw "behoorlijk wat eten". 180 euro volgens het Nibud. Ik vind dat niet 'wat' (ik vind het, zoals gezegd, wel aan de zuinige kant).
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:55:55 #161
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72308357
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:46 Schreef Lienekien het volgende:
Ja, en aangezien wij de situatie niet kennen heeft het geen zin om als een dolle te gaan speculeren over de intenties van de ouders.
pi_72308385
Gewoon niet gaan werken en lekker de hele dag thuis gaan hangen
pi_72308423
Leuk, zulke ouders. Het kan dus schijnbaar nog erger. Ik mocht 'maar' de helft inleveren.
Ik snap het niet, je kiest toch zelf voor kinderen? Waarom gun je ze dan hun volledige loon niet zodat ze voor een huisje kunnen sparen? Jonge mensen hebben het moeilijk genoeg wanneer ze starten.
Stelletje inhalige egoistische ouders.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
pi_72308512
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:58 schreef Jolly_Reaper het volgende:
Leuk, zulke ouders. Het kan dus schijnbaar nog erger. Ik mocht 'maar' de helft inleveren.
Ik snap het niet, je kiest toch zelf voor kinderen? Waarom gun je ze dan hun volledige loon niet zodat ze voor een huisje kunnen sparen? Jonge mensen hebben het moeilijk genoeg wanneer ze starten.
Als je fulltime werkt vind ik het redelijk normaal dat je ook gewoon meebetaald aan het huishouden. Jij kiest er toch voor om thuis te blijven wonen, beetje vreemd dat jij dan flink kan cashen terwijl je ouders alles voor je betalen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 14:04:04 #165
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72308554
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:02 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als je fulltime werkt vind ik het redelijk normaal dat je ook gewoon meebetaald aan het huishouden. Jij kiest er toch voor om thuis te blijven wonen, beetje vreemd dat jij dan flink kan cashen terwijl je ouders alles voor je betalen.
Eens
  maandag 31 augustus 2009 @ 14:04:45 #166
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72308579
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:55 schreef Catbert het volgende:

[..]

Ja, en aangezien wij de situatie niet kennen heeft het geen zin om als een dolle te gaan speculeren over de intenties van de ouders.
Ja zeg, je moet wat als TS niks meer van zich laat horen, hè.
  maandag 31 augustus 2009 @ 14:06:52 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72308631
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:02 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Kijk maar eens naar de reactie boven je. Er zijn er ook genoeg die vinden dat zij moeten kunnen sparen voor een huisje. Die norm verbaast me.
pi_72308689
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kijk maar eens naar de reactie boven je. Er zijn er ook genoeg die vinden dat zij moeten kunnen sparen voor een huisje. Die norm verbaast me.
Maar dat kan gewoon samen gaan. Stel dat als je fulltime werkt (niet als 18 jarige maar als 23/24 jarige met een opleiding) dan kan je rond de 1500 euro per maand binnen halen. Zelfs al moet je dan nog 300 euro kostgeld betalen blijft er nog verdomd veel over om te sparen.
pi_72308824
Wat je ook doet, één ding moet duidelijk zijn:

Je opent zelf een bankrekening, alleen op jouw naam. En daar wordt je salaris op gestort.
Wat je dan ook aan ze over gaat maken, dat is twee. Maar jij bepaalt dat, en niet iemand anders.

(en dan zou ik hem meteen op 'alleen electronische afschriften' zetten, alhoewel als mijn ouders mijn post hadden geopend terwijl ik meerderjarig was, ze echt een probleem zouden hebben gehad.)
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  maandag 31 augustus 2009 @ 14:16:51 #170
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72308864
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:09 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Maar dat kan gewoon samen gaan. Stel dat als je fulltime werkt (niet als 18 jarige maar als 23/24 jarige met een opleiding) dan kan je rond de 1500 euro per maand binnen halen. Zelfs al moet je dan nog 300 euro kostgeld betalen blijft er nog verdomd veel over om te sparen.
Ik wou weer 'eens' typen maar dat wordt nu zo afgezaagd maar dat is helemaal waar wat je zegt. De ideale situatie zou inderdaad zijn als de ouders van TS hem zelf de rekening lieten betalen zodat hij de waarde van geld leert kennen en er mee om leert gaan. Daarnaast vind ik dat sparen ook een stukje van de opvoeding moet zijn.
pi_72308948
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:16 schreef Nijns het volgende:

[..]

Ik wou weer 'eens' typen maar dat wordt nu zo afgezaagd maar dat is helemaal waar wat je zegt. De ideale situatie zou inderdaad zijn als de ouders van TS hem zelf de rekening lieten betalen zodat hij de waarde van geld leert kennen en er mee om leert gaan. Daarnaast vind ik dat sparen ook een stukje van de opvoeding moet zijn.
Dat helemaal, veel van mijn vriendin zitten mij vol ongeloof aan te kijken als ik vertel wat er op mijn spaarrekening staat, als student zijnde. Ik zit hun dan vervolgens vol verbazing aan te kijken als ze vertellen dat ze deze maand geen geld meer hebben en ze verder nauwelijks geld achter de hand hebben, behalve dan voor een vakantie in de zomer.

Sparen is zeker iets dat wat mij betreft niet mag ontbreken in een opvoeding.
  maandag 31 augustus 2009 @ 14:24:14 #172
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72309059
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:20 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat helemaal, veel van mijn vriendin zitten mij vol ongeloof aan te kijken als ik vertel wat er op mijn spaarrekening staat, als student zijnde. Ik zit hun dan vervolgens vol verbazing aan te kijken als ze vertellen dat ze deze maand geen geld meer hebben en ze verder nauwelijks geld achter de hand hebben, behalve dan voor een vakantie in de zomer.

Sparen is zeker iets dat wat mij betreft niet mag ontbreken in een opvoeding.
Als student had ik echt niet veel over omdat ik ook nog zelf mijn rijbewijs betaalde, maar ik zorgde wel dat ik iedere keer 50 euro apart zette. Dat heeft voor nu echt geen zoden aan de dijk gezet maar heeft me wel geholpen met het betalen van onverwachte uitgaven en vakanties.
pi_72309159
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:53 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ouders betalen toch g/w/l en huur/hypotheek, DUS je hoeft als volwassen kind met eigen inkomen niet mee te betalen? Dat is een gedachte die ik niet deel.
En "wat eten" wordt voor een volwassen vent toch al gauw "behoorlijk wat eten". 180 euro volgens het Nibud. Ik vind dat niet 'wat' (ik vind het, zoals gezegd, wel aan de zuinige kant).
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik 750 euro onreeel hoog vindt. Laten we even jouw 180 euro aanhouden voor eten (al weet ik niet of dat opgaat voor een gezinssetting, want het maakt wel degelijk uit of je enkel voor jezelf, of voor meerdere personen eten kookt; een extra aardappel erbij kost minder dan een volledige maaltijd voor 1).
Magoed, 180 euro voor eten dus. Stel dat je 300 euro kostgeld moet betalen. Dan blijft er dus na aftrek van wat je opeet 120 euro over. Ik vind dat een mooi bedrag als "bijdrage" in de vaste lasten die de ouders toch al maken.

Overigens heb ik het hier over kostgeld. Ik ben van mening dat dingen als een auto, zorgverzekering etc. door TS zelf betaald zouden moeten worden.
pi_72309320
tvp voor de afloop
  maandag 31 augustus 2009 @ 14:38:03 #175
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_72309446
tvp, Voor de manier om mijn kinderen op tijd uit het ouderlijk huis te jagen.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  maandag 31 augustus 2009 @ 14:38:48 #176
7091 punchdrunk
pi_72309472
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:58 schreef Jolly_Reaper het volgende:
ergens -diep onder mijn minachting- heb ik ook wel medelijden met weke eitjes zoals jij. De ontreddering en biggelende traantjes die volgen als je straks doorhebt dat de rest van de wereld je geen voorkeursbehandeling geeft... pijnlijk hoor!

je hebt wel lef zeg. lekker teren op de zakken van mensen die al hun halve leven krom moeten liggen voor jouw luxe, en vervolgens nog een grote muil opzetten als geopperd word dat je daar zelf ook eens wat aan zou kunnen bijdragen...

dat je ouders ooit voor kinderen hebben gekozen is de reden dat je nu uberhaupt in staat bent om hier verongelijkt te staan stampvoeten, het betekend niet dat ze vervolgens jouw tot het einde der tijden moeten pamperen.
pi_72309636
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:28 schreef silliegirl het volgende:

[..]
Magoed, 180 euro voor eten dus. Stel dat je 300 euro kostgeld moet betalen. Dan blijft er dus na aftrek van wat je opeet 120 euro over. Ik vind dat een mooi bedrag als "bijdrage" in de vaste lasten die de ouders toch al maken.
120 euro voor vaste lasten die ze toch al maken?

Zouden ze ook vaker douchen als hij niet meer thuis woont, hij zal ongetwijfelt een tv hebben. Die zal ook niet meer aanstaan. Ik geloof dat een auto ook vrij duur is in onderhoud.

En ik weet niet hoeveel jij eet, maar van 1 aardappel zit ik niet vol. Vlees zit vaak in 2 verpakking, dus daar kopen ze ook vaak teveel van....

Ik wil niet zeggen dat 750 een koopje is, maar echt duur is het niet. Ik red het iig niet met mijn huurhuisje.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_72310188
Ik kan het me wel voorstellen. Het is gewoon erg onverstandig om zonder diploma's te gaan werken voor een hongerloontje. Op deze manier kan hij daar vast (een beetje) aan wennen. Want hoe wil je met een inkomen van 1000 euro ooit op jezelf gaan wonen? Dat redt je gewoon niet of nauwelijks. Plus als je je baan kwijtraakt is het lastig om weer iets anders te vinden.

Wat betreft het openen van de post; als hij bijvoorbeeld altijd laks is geweest met het betalen van rekeningen e.d. kan ik me daar ook nog wel iets bij voorstellen. Hij mag dan wel 18 zijn, maar z'n ouders zijn tot het 21e(?) jaar nog altijd financieel verantwoordelijk.

Ga gewoon je studie afmaken!
pi_72310364
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 15:02 schreef Devz het volgende:
Ik kan het me wel voorstellen. Het is gewoon erg onverstandig om zonder diploma's te gaan werken voor een hongerloontje. Op deze manier kan hij daar vast (een beetje) aan wennen. Want hoe wil je met een inkomen van 1000 euro ooit op jezelf gaan wonen? Dat redt je gewoon niet of nauwelijks. Plus als je je baan kwijtraakt is het lastig om weer iets anders te vinden.

Wat betreft het openen van de post; als hij bijvoorbeeld altijd laks is geweest met het betalen van rekeningen e.d. kan ik me daar ook nog wel iets bij voorstellen. Hij mag dan wel 18 zijn, maar z'n ouders zijn tot het 21e(?) jaar nog altijd financieel verantwoordelijk.

Ga gewoon je studie afmaken!
Klopt, tot je 21ste zijn je ouder financieel verantwoordelijk voor TS. Daarom is het enigszins begrijpelijk. Verder moet je gewoon gaan studeren, want voor 1000 euro netto kun j eniet op jezelf, en in de toekomst wordt dat echt niet beter hoor...
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 15:15:55 #180
43556 miss_dynastie
pi_72310597
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:28 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik 750 euro onreeel hoog vindt. Laten we even jouw 180 euro aanhouden voor eten (al weet ik niet of dat opgaat voor een gezinssetting, want het maakt wel degelijk uit of je enkel voor jezelf, of voor meerdere personen eten kookt; een extra aardappel erbij kost minder dan een volledige maaltijd voor 1).

Overigens heb ik het hier over kostgeld. Ik ben van mening dat dingen als een auto, zorgverzekering etc. door TS zelf betaald zouden moeten worden.
Ik ben het niet met je eens dat je die kosten per se toch al maakt, maar ook voor het deel van de kosten dat je toch al maakt mag je naar mijn mening een reeel bedrag vragen. Deze ouders vragen, na aftrek van kosten die ze voor zoon maken (120 ziektekostenverzekering, 250 auto -ik zat te laag met 200 volgens Mikki- , voedsel -180 euro, dat is een tarief voor een meerpersoonshuishouden, dus niet voor iemand alleen-) een bedrag van 200 euro voor bijdrage in woonlasten/GWL. Er wordt waarschijnlijk ook voor hem gekookt, het huis wordt schoon gehouden, misschien wordt zijn was wel gedaan. Dat is 6,66 per dag. Dat lijkt me helemaal geen gek bedrag hoor
pi_72311182
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:38 schreef punchdrunk het volgende:

dat je ouders ooit voor kinderen hebben gekozen is de reden dat je nu uberhaupt in staat bent om hier verongelijkt te staan stampvoeten, het betekend niet dat ze vervolgens jouw tot het einde der tijden moeten pamperen.
Troost je, ik was op mijn 19e het huis al uit, dus van teren is geen sprake, en mijn ouders kenden het woord pamperen niet. Het is verder prima om wat mee te betalen maar hoe sommige ouders, de mijne inclusief, halve salarissen opeisen voor eigen doeleinden is belachelijk.

Wanneer ik ooit kinderen heb zullen ze geen cent hoeven te betalen, zoals het hoort. Dan gaan ze het huis uit met een zak vol geld en kunnen wat fatsoenlijks opbouwen.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
  maandag 31 augustus 2009 @ 16:23:05 #182
7091 punchdrunk
pi_72312704
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 15:38 schreef Jolly_Reaper het volgende:

[..]

Troost je, ik was op mijn 19e het huis al uit, dus van teren is geen sprake, en mijn ouders kenden het woord pamperen niet. Het is verder prima om wat mee te betalen maar hoe sommige ouders, de mijne inclusief, halve salarissen opeisen voor eigen doeleinden is belachelijk.
het halve salaris van je ouders gaat ook op aan huur/hypotheek, gas/water/licht, verzekeringen, boodschappen, internetabbonementen, etc. waarom zou jij als werkende bewoner daar een uitzondering op vormen?
quote:
Wanneer ik ooit kinderen heb zullen ze geen cent hoeven te betalen, zoals het hoort. Dan gaan ze het huis uit met een zak vol geld en kunnen wat fatsoenlijks opbouwen.
mijn kinderen hoeven - zolang ze investeren in hun toekomst- geen cent te betalen. zolang ze thuis wonen en naar school gaan of op kamers zitten in een andere stad, zal ik ze van alles voorzien dat ze nodig hebben als student. (huur, schoolgeld, budget voor boodschappen, uitgaan etc.) maar dat doe ik omdat ze hun tijd investeren in hun eigen toekomst, en dus geen middellen hebben om zichzelf te bedruipen. stoppen ze daarmee en gaan ze werken, dan kunnen ze dat wel, en zie ik niet in waarom ik ze dan alsnog vrij moet houden.

overigens: je kinderen met een grote zak geld het huis uitsturen is het ergste dat je ze aan kunt doen. wat is er mis met op kamers zitten en een paar dagen aardappelpuree met ketchup eten omdat je je boodschappengeld hebt stukgeslagen aan bier in de kroeg? in mijn optiek beroof je jongeren van een essentiele levensles als je ze nooit de kans geeft vanaf nul te beginnen.
pi_72312943
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 15:38 schreef Jolly_Reaper het volgende:

[..]

Ik zal na mijn studie, als ik werk heb, ook kostgeld gaan moeten betalen als ik thuis blijf wonen (ik word dan 24) en dat vind ik dan niet meer dan logisch. Dat wil echter niet zeggen dat ik dan geen geld over heb ofzo. Met minder dan 20K ga ik toch zeker het huis niet uit (hoe langer ik thuis blijf hoe groter m'n zak geld). Ik vind het redelijk logisch dat je mee betaald als je fulltime werkt, om eerder aangegeven redenen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 16:32:50 #184
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_72312991
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 16:23 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

mijn kinderen hoeven - zolang ze investeren in hun toekomst- geen cent te betalen. zolang ze thuis wonen en naar school gaan of op kamers zitten in een andere stad, zal ik ze van alles voorzien dat ze nodig hebben als student. (huur, schoolgeld, budget voor boodschappen, uitgaan etc.) maar dat doe ik omdat ze hun tijd investeren in hun eigen toekomst, en dus geen middellen hebben om zichzelf te bedruipen. stoppen ze daarmee en gaan ze werken, dan kunnen ze dat wel, en zie ik niet in waarom ik ze dan alsnog vrij moet houden.

overigens: je kinderen met een grote zak geld het huis uitsturen is het ergste dat je ze aan kunt doen. wat is er mis met op kamers zitten en een paar dagen aardappelpuree met ketchup eten omdat je je boodschappengeld hebt stukgeslagen aan bier in de kroeg? in mijn optiek beroof je jongeren van een essentiele levensles als je ze nooit de kans geeft vanaf nul te beginnen.
Op het moment dat je alles voor ze gaat betalen, loop je wel het risico dat ze zwaar verwend worden. Prima als je ze wat sponsort, maar het is ook niet meer dan normaal dat kinderen een baantje nemen om zo te kunnen voorzien in hun eigen behoeften als eten, kleding en zuipgeld. Als je dat als ouder allemaal gaat sponsoren ben je verkeerd bezig denk ik (want dan kun je alles wel gooien onder de noemer 'investeren in toekomst').
Zerg schreef:
  maandag 31 augustus 2009 @ 16:47:17 #185
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_72313399
Toen ik na de havo een jaartje ben gaan werken en thuis bleef wonen, moest ik ook 150 euro per maand kostgeld betalen. Maar toen ik na dat jaar ging studeren kreeg ik dat bedrag uitgekeerd om een PC te kopen en dat soort meuk.

Bij mijn ouders was het dus meer bedoeld als motivatie om op eigen benen te gaan staan.
  maandag 31 augustus 2009 @ 17:19:07 #186
62913 Blik
The one and Only!
pi_72314206
Wat een ouders zeg. Prima dat je kost en inwoning moet betalen aan je ouders als je gaat werken. Maar je complete salaris afgeven en 250 euro zakgeld krijgen zou me echt te ver gaan.

Ik zou meteen op kamers gaan. Met 1000 euro aan inkomsten moet dat makkelijk lukken.

Kamer: 300 (incl g/w/ll)
zorgverzekering: 100
mobiel: 50
kabel + internet: 40

Hou je 500 over voor boodschappen en overige kosten.
pi_72316201
Ik heb zelf 2 zoons en heb nooit kostgeld willen hebben ,maar ik heb wel altijd gezegd toen de oudste ging werken ,ik heb liever dat je wat opzij zet voor als je een eigen huisje krijgt en op je zelf wil gaan wonen.En dat heeft hij ook gedaan hij heeft nooit zijn geld over de balk gegooit hij heeft nu een eigen huis en regelmatig komt hij uit zich zelf met kleine verassingen of hij trakteerd ons op een etentje ...en in de vakantie heeft hij samen met zijn broer ons een weekje vakantie kado gedaan.
Zo merken wij toch dat hij het waardeerd en dat het echt niet een verwend joch is geworden.Want veel mensen zeiden altijd tegen ons jullie verwennen ze ze moeten leren met geld om tegaan. Maar juist kunnen ze beiden heel goed metgeld omgaan .Ondanks dat ze nooit kostgeld hebben hoeven te betalen laten ze toch merken op weer een andere manier dat ze toch aan ons denken door dat soort dingen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 19:28:06 #188
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_72317790
Maak dat HBO gewoon af jong, het is 'maar' HBO maar alles beter dan het schuitje waar je nu in zit/terecht komt.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_72318850
In eerste instantie (na de OP), dacht ik 'wat een rare ouders!'. Na wat verder gelezen te hebben, begin ik hun gezichtspunt te begrijpen.

Ik vind 200-250 een zeer reeel kostbedrag voor iemand die nog thuis woont en werkt (voor iemand die nog studeert is het uiteraard een ander verhaal). Dit bedrag is dan wel echter alleen voor kost & inwoning, niet voor andere zaken! In het geval van TS betalen zijn ouders ook nog eens zijn auto, verzekeringen etcetera.

Zou je dit optellen, krijg je:
- 250 kostgeld
- 100 auto (uitgaande van 50 verzekering en 50 wegenbelasting per maand, excl benzine dus)
- 100 zorgverzekering
- 50 telefoon internet

Samen is dit dan 500. 750 vind ik dus wat overdreven, maar in het geval van ts zou 500 geen overbodige eis zijn, tenzij zijn ouders alle kosten overdragen op ts en hem alles zelf laten betalen, wat ik een betere regeling zou vinden.

Dus ts, zou je niet 250 kunnen afdragen, en je ouders kunnen vragen om alle verzekeringen e.d. over te zetten op jouw naam? Dan leer je meteen om te gaan met je inkomsten.
pi_72322344
das best wel een goed idee, onderhandelen over het kostgeld
  maandag 31 augustus 2009 @ 21:57:47 #191
3542 Gia
User under construction
pi_72323660
quote:

[..]

Wat je aan je ouders zou moeten afdragen, dus wat zij willen, daar kun je best een kamer van huren. Goedkoper nog wel.
Die autoverzekering e.d. komt vooralsnog toch wel voor je eigen rekening, of je nou thuis woont of niet.

Herstel, las net dat je ouders van dat geld ALLES voor jou betalen. Ook je kleding e.d.?
Dan is het niks teveel hoor.

Je hebt een dak boven je hoofd, eten en drinken, internet en telefoon, kleding, zorgverzekering, auto verzekering/belasting (betalen ze ook de grote beurt?), je kleding wordt gewassen en gestreken en dat allemaal voor slechts 750 euro...... en dat vind men hier teveel? Waar heb je dat nou voor dat geld?

Enne, tja, de meeste mensen houden geen 250 euro in de maand over om te verbrassen, hoor.

[ Bericht 14% gewijzigd door Gia op 31-08-2009 22:03:05 ]
pi_72323913
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 21:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat je aan je ouders zou moeten afdragen, dus wat zij willen, daar kun je best een kamer van huren. Goedkoper nog wel.
Die autoverzekering e.d. komt vooralsnog toch wel voor je eigen rekening, of je nou thuis woont of niet.

Enne, tja, de meeste mensen houden geen 250 euro in de maand over om te verbrassen, hoor.
De meeste mensen van 18 houden dat toch wel over lijkt mij zo.
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:04:01 #193
3542 Gia
User under construction
pi_72323990
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:02 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

De meeste mensen van 18 houden dat toch wel over lijkt mij zo.
Duh, omdat ze het schijnbaar normaal vinden om van de portemonnee van de ouders te leven. Zelfs als ze fulltime werken.
Woont een 18-jarige op zichzelf, dan houdt hij dat echt niet over.
pi_72324435
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:04 schreef Gia het volgende:

[..]

Duh, omdat ze het schijnbaar normaal vinden om van de portemonnee van de ouders te leven. Zelfs als ze fulltime werken.
Woont een 18-jarige op zichzelf, dan houdt hij dat echt niet over.
Tja niet iedereen zijn ouders vinden het net zo logisch als jou dat als hun kind 18 wordt dat ze dan maar alles zelf moeten gaan betalen. Mijn ouders hebben 2 jaar mijn studiegeld betaald, nu betaal ik dat verder zelf (eigen initiatief) en ik krijg elke maand een toelage. Verder werk ik daarbij en dan heb je meer dan genoeg geld om zelf te besteden. Zo vreemd is dat allemaal niet.
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 22:20:35 #195
43556 miss_dynastie
pi_72324673
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Tja niet iedereen zijn ouders vinden het net zo logisch als jou dat als hun kind 18 wordt dat ze dan maar alles zelf moeten gaan betalen. Mijn ouders hebben 2 jaar mijn studiegeld betaald, nu betaal ik dat verder zelf (eigen initiatief) en ik krijg elke maand een toelage. Verder werk ik daarbij en dan heb je meer dan genoeg geld om zelf te besteden. Zo vreemd is dat allemaal niet.
Niet alles, maar weet je, ik ken echt situaties waarin studenten zoveel gesponsord krijgen dat ze meer vrij te besteden over houden dan hun ouders. Dat lijkt me toch ook niet de gewenste situatie eigenlijk. Zelf ben jij niet zo, want jij betaalt je eigen studiegeld, maar er zijn er die zich dat wel heel makkelijk laten aanleunen en het doodnormaal vinden dat pa en moe alles betalen, geen cent overhouden en zelf drie keer in de week in de kroeg de grote jongen lopen uit te hangen...
pi_72324866
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:20 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Niet alles, maar weet je, ik ken echt situaties waarin studenten zoveel gesponsord krijgen dat ze meer vrij te besteden over houden dan hun ouders. Dat lijkt me toch ook niet de gewenste situatie eigenlijk. Zelf ben jij niet zo, want jij betaalt je eigen studiegeld, maar er zijn er die zich dat wel heel makkelijk laten aanleunen...
Ik word ook meer dan gemiddeld gesponsord en daar ben ik me ook wel bewust van, ik ben alleen niet zo iemand die honderden euro's per maand verspilt maar gewoon een flink deel spaart. En wie zal zeggen wat het meest ideale is, blijft lastig. Al blijf ik er wel bij dat 750 euro per maand aan kostgeld belachelijk is.
pi_72327429
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:49 schreef nsplz het volgende:
Hoe denken jullie er over?
Ik betaal 90euro "kostgeld" en mijn eigen ziekenfonds.
verder behoud ik alles zelf van mijn fulltime baan.

In jou situatie kan je beter naar school gaan en een bijbaantje nemen.
dan hou je meer over dan dat je nu hebt,
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:28:57 #198
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72327695
Heb niet alles gelezen maar mijn maag begon al gelijk te draaien bij het OT.

Waar halen je ouders het lef vandaan zeg, dit gaat echt veel te ver. Ik zou het argument dat ze op tafel leggen "wij hebben altijd alles betaald voor jou, nu mag jij betalen" pareren met de opmerking dat overal ter wereld investeringen waardeloos zijn geworden en dat ze blij mogen zijn dat je nog 250 euro wilt betalen voor hun ingelegde geld.

Waar ik wel nieursgierig naar ben, is of paps en mams van plan zijn om het te ontvangen geld van zoonlief te melden bij de BD. Waarschijnelijk niet. Als TS blijft, geef ik hem het advies er toch vooral voor te zorgen dat hij eea bij de BD bekend maakt. Dan zullen zijn papie en mamie er niet veel aan over gaan houden...

maar in ieder geval toch misschien beter je koffers pakken.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 1 september 2009 @ 00:19:44 #199
3542 Gia
User under construction
pi_72329124
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:25 schreef Dennis101 het volgende:
Al blijf ik er wel bij dat 750 euro per maand aan kostgeld belachelijk is.
En wat als die ouders 250 euro vragen voor kost en inwoning, maar TS wel de rest: kleding, autoverzekering, grote beurt, telefoon, internet, zorgpolis e.d. zelf moet betalen en daarbij zelf zijn kamer schoon moet houden, zijn eigen was moet wassen en strijken.

Is dat beter?
  dinsdag 1 september 2009 @ 00:21:59 #200
3542 Gia
User under construction
pi_72329178
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:28 schreef klusfoobje het volgende:
maar in ieder geval toch misschien beter je koffers pakken.
Ja, want dan ben je met 1000 eurootjes per maand veel beter uit!!

Hallo!!! Alles wordt voor hem betaald. Die 250 euro mag hij geheel kapot slaan in de kroeg, als ie dat wil.
pi_72329354
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:19 schreef Gia het volgende:

[..]

En wat als die ouders 250 euro vragen voor kost en inwoning, maar TS wel de rest: kleding, autoverzekering, grote beurt, telefoon, internet, zorgpolis e.d. zelf moet betalen en daarbij zelf zijn kamer schoon moet houden, zijn eigen was moet wassen en strijken.

Is dat beter?
Als iemand zo denkt kan die wat mij betreft beter geen kinderen nemen. Auto en ziektekosten zelf betalen vind ik normaal, de rest hoort gewoon bij het hebben van kinderen en die lasten hoor je wat mij betreft als ouders te dragen. Maar aangezien TS fulltime werk kan die best wat bijdragen, maar dat hoeft geen reden te zijn om je zoon compleet uit te kleden omdat je geen kosten aan hem wil hebben. Had dat 18 jaar geleden bedacht.
pi_72329619
Misschien gekke vergelijking, maar ik was 19 en had net rijbewijs.
En mijn vader kocht (na zijn oude Opel Kadett) een mooie BMW.
Ik had mijn eigen auto maar papa en mama gingen op vakantie.
Toen wou mijn vader liever niet dat ik zijn auto ging rijden, zei moederlief:
Ja schat dat had je moeten weten toen je de auto kocht of toen we kinderen wilden

Dus ik heb lekker 2 weken rondgetourd in de wagen.
Hell To The Liars
  dinsdag 1 september 2009 @ 00:44:05 #203
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_72329673
Ik begrijp niet waarom zoveel mensen het normaal vinden dat kinderen zelf hun ziektekosten zouden moeten betalen als ze nog thuiswonen. Wat een onzin.
pi_72329701
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:44 schreef PLAE@ het volgende:
Ik begrijp niet waarom zoveel mensen het normaal vinden dat kinderen zelf hun ziektekosten zouden moeten betalen als ze nog thuiswonen. Wat een onzin.
Lijkt me redelijk normaal, het zijn toch jouw ziektekosten. Wat heeft dat met je ouders te maken?

Edit: Kleine nuance, ik zou het ook niet heet vreemd vinden als ouders daarin bijdragen (ik krijg ook een toelage per maand), maar dan neem ik wel aan dat de zorgtoeslag á 58 euro ook linea recta naar de rekening van de ouders gaat.
  dinsdag 1 september 2009 @ 01:53:40 #205
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_72330603
Ben het eens met de nuance.
pi_72331803
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:29 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als iemand zo denkt kan die wat mij betreft beter geen kinderen nemen. Auto en ziektekosten zelf betalen vind ik normaal, de rest hoort gewoon bij het hebben van kinderen en die lasten hoor je wat mij betreft als ouders te dragen. Maar aangezien TS fulltime werk kan die best wat bijdragen, maar dat hoeft geen reden te zijn om je zoon compleet uit te kleden omdat je geen kosten aan hem wil hebben. Had dat 18 jaar geleden bedacht.
Het is toch heel normaal om kinderen zelf hun kleding te laten betalen? Ze krijgen vanaf een bepaalde leeftijd (ik vanaf mn 15e) kleedgeld, en toen ik mijn middelbare school diploma gehaald had, kreeg ik geen zakgeld/kleedgeld meer, moest ik daar zelf voor werken.

Mijn ouders betalen wel volledig mijn studiekosten + ziektekostenverzekering, maar levensonderhoud betaal ik zelf. Zij krijgen wel mijn zorgtoeslag, maar ik hou zelf de stufi (heb alleen prestatiebeurs. Ik ben overigens uitwonend, toen ik nog thuiswonend was, hoefde ik geen kostgeld te betalen (zolang ik nog aan het studeren was iig).
  dinsdag 1 september 2009 @ 08:37:41 #207
62913 Blik
The one and Only!
pi_72331857
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, want dan ben je met 1000 eurootjes per maand veel beter uit!!

Hallo!!! Alles wordt voor hem betaald. Die 250 euro mag hij geheel kapot slaan in de kroeg, als ie dat wil.
Kom op zeg. Die ouders hebben er voor gekozen om kinderen te nemen. Dan moet je ook voor je kinderen zorgen hoor. Een beetje kostgeld betalen is niks mis mee, maar ik vind het schandalig dat je je kinderen tot de cent wilt uitkleden omdat ze toevallig 18 zijn geworden.

Daarbij, hij werkt ook voor zijn geld. Het zou wel erg zijn als hij geen geld over zou houden...
pi_72331960
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 08:37 schreef Blik het volgende:

[..]

Kom op zeg. Die ouders hebben er voor gekozen om kinderen te nemen. Dan moet je ook voor je kinderen zorgen hoor. Een beetje kostgeld betalen is niks mis mee, maar ik vind het schandalig dat je je kinderen tot de cent wilt uitkleden omdat ze toevallig 18 zijn geworden.

Daarbij, hij werkt ook voor zijn geld. Het zou wel erg zijn als hij geen geld over zou houden...
Nouja, er is wel een grens hoor. Het is normaal dat je je kinderen onderhoudt natuurlijk, maar je hoeft toch niet zijn auto voor hem te betalen? Daar kiest hij zelf voor, dan kan hij het toch ook zelf betalen. Hij hoeft geen auto te nemen.
  dinsdag 1 september 2009 @ 08:47:12 #209
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72331987
Jammer dat nsplz helemaal niet meer reageert.
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:10:23 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_72332359
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 08:45 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Nouja, er is wel een grens hoor. Het is normaal dat je je kinderen onderhoudt natuurlijk, maar je hoeft toch niet zijn auto voor hem te betalen? Daar kiest hij zelf voor, dan kan hij het toch ook zelf betalen. Hij hoeft geen auto te nemen.
Nee uiteraard. Een auto moet die lekker zelf dokken. Geldt ook voor een scooter trouwens.
pi_72332423
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:10 schreef Blik het volgende:

[..]

Nee uiteraard. Een auto moet die lekker zelf dokken. Geldt ook voor een scooter trouwens.
Daarom laten zijn ouders hem dus meer dan die 250 kostgeld betalen, omdat zij ook nog zijn auto betalen.
pi_72332465
quote:

[..]

kwestie van hem voor te bereiden op de rest van zijn leven... als je met 1000 netto wil gaan rondkomen houd je op het einde van de maand ook niets over hoor
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:19:59 #213
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72332546
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:13 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Daarom laten zijn ouders hem dus meer dan die 250 kostgeld betalen, omdat zij ook nog zijn auto betalen.
Zijn ouders moeten hem dan maar zelf zijn autoverzekering laten betalen.
pi_72332610
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 08:47 schreef Lienekien het volgende:
Jammer dat nsplz helemaal niet meer reageert.
Zijn ouders hebben zijn pc verkocht
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:31:11 #215
62913 Blik
The one and Only!
pi_72332732
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:13 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen meer dan 250 kostgeld betalen of zijn complete salaris inpikken en 250 euro zakgeld geven.

Ik geef toe dat de ouders van TS teveel betalen, maar wat ze nu willen doen is het andere uiterste
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:35:49 #216
62913 Blik
The one and Only!
pi_72332814
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:15 schreef Athmozz het volgende:

[..]

kwestie van hem voor te bereiden op de rest van zijn leven... als je met 1000 netto wil gaan rondkomen houd je op het einde van de maand ook niets over hoor
Als je je zoon wilt voorbereiden op het echte leven dan stuur je hem op kamers zodat die zelf boodschappen moet doen, koken, schoonmaken etc. Dan geef je hem vrijheid om te doen en laten wat die wilt. Kan die keuzes maken voor zichzelf, zoals bijvoorbeeld de auto de deur uitdoen om meer geld over te houden voor andere dingen

Dat doe je niet door hem thuis te laten wonen, zijn was te doen, te koken en zijn auto te betalen. Daar geef je je kind totaal geen vrijheid mee en leert die helemaal niks over het leven op zichzelf, alleen dat het geen vetpot is met 1000 euro inkomen per maand.
pi_72332948
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:35 schreef Blik het volgende:

[..]

Als je je zoon wilt voorbereiden op het echte leven dan stuur je hem op kamers zodat die zelf boodschappen moet doen, koken, schoonmaken etc. Dan geef je hem vrijheid om te doen en laten wat die wilt. Kan die keuzes maken voor zichzelf, zoals bijvoorbeeld de auto de deur uitdoen om meer geld over te houden voor andere dingen

Dat doe je niet door hem thuis te laten wonen, zijn was te doen, te koken en zijn auto te betalen. Daar geef je je kind totaal geen vrijheid mee en leert die helemaal niks over het leven op zichzelf, alleen dat het geen vetpot is met 1000 euro inkomen per maand.
Eens.

Ik bedoelde net alleen, dat die 750 minder idioot wordt als je ziet wat ze allemaal nog voor ts betalen.

Ik vind het ook een veel beter idee om alles over te zetten op TS en hem zelf te laten uitkomen met zijn geld. Wat kostgeld vragen vind ik verder niet meer dan normaal - maar laat hem verder zijn eigen boontjes doppen, anders leert hij er niets van.
pi_72332963
op kamers doen als "voorbereiding op het echte leven" is nonsense. Als je eenmaal op jezelf gaat wonen merk je snel genoeg dat je boodschappen moet doen en moet kuisen, dat maakt niet uit of je dat door op kamers te gaan wonen merkt, of door rechtstreeks alleen te gaan wonen.

"voorbereiden op het echte leven" is gewoon overrated; dump iemand van de ene op de andere dag in een appartement & laat hem zelf de kosten voor alles betalen, en dat lukt na een weekje of een maandje ook wel, zelfs al had die geen voorbereiding. 't is niet dat het zo moeilijk is om je eigen potje te koken hoor
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:47:02 #219
62913 Blik
The one and Only!
pi_72333014
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:44 schreef Athmozz het volgende:
op kamers doen als "voorbereiding op het echte leven" is nonsense. Als je eenmaal op jezelf gaat wonen merk je snel genoeg dat je boodschappen moet doen en moet kuisen, dat maakt niet uit of je dat door op kamers te gaan wonen merkt, of door rechtstreeks alleen te gaan wonen.

"voorbereiden op het echte leven" is gewoon overrated; dump iemand van de ene op de andere dag in een appartement & laat hem zelf de kosten voor alles betalen, en dat lukt na een weekje of een maandje ook wel, zelfs al had die geen voorbereiding. 't is niet dat het zo moeilijk is om je eigen potje te koken hoor
Leg mij het globale verschil uit tussen op kamers gaan, en op jezelf gaan wonen. Ik denk niet dat TS met zijn budget in een eigen huisje kan gaan wonen. Dus TS moet op "kamers" gaan

De ouders van TS doen het gewoon compleet verkeerd. Ze denken dat ze hun zoon van alles leren door een groot deel van zijn inkomsten in te houden. Maar hij leert er juist helemaal niks van omdat hij helemaal niks zelf hoeft te doen.
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:48:02 #220
7091 punchdrunk
pi_72333036
quote:

[..]

hoe verwend moet je zijn om te denken dat andere mensen de "plicht" hebben om jou vaste kosten te dragen, terwijl jij het "recht" hebt om een dik pak geld over te houden...

je kunt je in de echte wereld ook niet beroepen op waar jij allemaal "recht" op denkt te hebben. Als je groot genoeg bent om te werken ipv een opleiding te volgen, ben je ook groot genoeg om je eigen boontjes te doppen.
pi_72333128
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:47 schreef Blik het volgende:

[..]

Leg mij het globale verschil uit tussen op kamers gaan, en op jezelf gaan wonen. Ik denk niet dat TS met zijn budget in een eigen huisje kan gaan wonen. Dus TS moet op "kamers" gaan
Op kamers kan je je domicilie niet op dat adres zetten (in België althans), waardoor hij eigenlijk nog steeds ten laste is van zijn ouders. Je bent dus eigenlijk niet zelfstandig. Een eigen huisje (huur of koop) kan dat wel, dus dan ben je pas echt zelfstandig. Voor de rest is het natuurlijk ongeveer hetzelfde (buiten dat je op kamers met een bende studenten opgescheept zal iztten, dus veelal in een milieu met half onzelfstandige mensen)
  dinsdag 1 september 2009 @ 10:08:05 #222
62913 Blik
The one and Only!
pi_72333435
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:48 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

hoe verwend moet je zijn om te denken dat andere mensen de "plicht" hebben om jou vaste kosten te dragen, terwijl jij het "recht" hebt om een dik pak geld over te houden...

je kunt je in de echte wereld ook niet beroepen op waar jij allemaal "recht" op denkt te hebben. Als je groot genoeg bent om te werken ipv een opleiding te volgen, ben je ook groot genoeg om je eigen boontjes te doppen.
Om het andersom te zeggen:
Hoe asociaal moet je zijn om het complete salaris van je zoon in te pikken, om hem vervolgens zakgeld van zijn eigen verdiende geld te geven!

Dan moeten zijn ouders gewoon de ballen hebben om niet meer zoveel te betalen voor hem
  dinsdag 1 september 2009 @ 10:09:05 #223
62913 Blik
The one and Only!
pi_72333456
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:52 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Op kamers kan je je domicilie niet op dat adres zetten (in België althans), waardoor hij eigenlijk nog steeds ten laste is van zijn ouders. Je bent dus eigenlijk niet zelfstandig. Een eigen huisje (huur of koop) kan dat wel, dus dan ben je pas echt zelfstandig. Voor de rest is het natuurlijk ongeveer hetzelfde (buiten dat je op kamers met een bende studenten opgescheept zal iztten, dus veelal in een milieu met half onzelfstandige mensen)
In Nederland moet je het op je eigen naam zetten, anders krijg je geen uitwonende studiefinanciering (mits je studeert)
pi_72333790
ts? update?
pi_72335245
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 08:34 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Het is toch heel normaal om kinderen zelf hun kleding te laten betalen? Ze krijgen vanaf een bepaalde leeftijd (ik vanaf mn 15e) kleedgeld, en toen ik mijn middelbare school diploma gehaald had, kreeg ik geen zakgeld/kleedgeld meer, moest ik daar zelf voor werken.

Mijn ouders betalen wel volledig mijn studiekosten + ziektekostenverzekering, maar levensonderhoud betaal ik zelf. Zij krijgen wel mijn zorgtoeslag, maar ik hou zelf de stufi (heb alleen prestatiebeurs. Ik ben overigens uitwonend, toen ik nog thuiswonend was, hoefde ik geen kostgeld te betalen (zolang ik nog aan het studeren was iig).
Zo gaat het bij mij inderdaad ook ongeveer. Mijn ouders betalen mijn collegegeld + zorgverzekering (en soms nog wat onverwachte uitgaven). Mijn kamerhuur (¤ 250), eten (ik gok ¤ 150), studieboeken (prijzen wisselen nogal), uitgaan, abonnementen etc. betaal ik zelf. Kleding wisselt, soms krijg ik er wel wat van terug, soms betaal ik het zelf.

Ik krijg echter wel uitwonende stufi + aanvullende beurs, zorgtoeslag en ik werk nog. Heb bij elkaar denkik dus zo'n ¤ 700/750 euro te besteden (voor aftrek van huur en vaste lasten). Ik kan hier aardig mee rond komen hoor, zelfs nog sparen. Een auto heb ik dan weer niet. Ik heb dit jaar in de vakantie nog een paar weken gewerkt, hier heb ik dan mijn vakantie van kunnen betalen.

Overigens vraag ik me ook af of de TS het werkelijk zo slecht heeft in het voorstel dat zijn ouders doen. De manier waarop het nu gaat lijkt me geen goed idee. Zijn ouders zouden volgens mij beter kunnen voorstellen dat hij een deel kostgeld betaald en dat hij verder zijn eigen geldzaken moet bijhouden. Dus zelf zijn verzekeringen, auto en kleding betalen. Dan zal de TS er denk ik haast minder aan overhouden, maar krijg je wel een eerlijkere verdeling en kunnen er moeilijk misverstanden ontstaan.
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:06:10 #226
3542 Gia
User under construction
pi_72336749
quote:

[..]

De ouders van TS doen het gewoon compleet verkeerd. Ze denken dat ze hun zoon van alles leren door een groot deel van zijn inkomsten in te houden. Maar hij leert er juist helemaal niks van omdat hij helemaal niks zelf hoeft te doen.
Dat vind ik dus ook. Die ouders kunnen beter een redelijke bijdrage vragen voor de woonkosten en verder TS de overige zaken zelf laten betalen. Dus ook zijn zorgverzekering, zijn telefoon en internetkosten, zijn kleding, zijn autoverzekering, wegenbelasting en onderhoud. Ik weet niet of hij dan meer overhoudt dan die 250 euro. Maar goed, dan moet hij maar bezuinigen. Fiets aanschaffen bijvoorbeeld en auto eruit.

Dat heet keuzes maken.

Overigens is het hier zo, kids 15 en 17, dat ze nu maandelijks hun kinderbijslag op hun eigen rekening krijgen en bijverdiensten mogen houden. Als ze 18 zijn is de stufi voor de studiekosten. Zolang ze fulltime studeren mogen ze bijverdiensten zelf houden. Als ze parttime werken, betalen ze parttime hun deel van de woonlasten, werken ze fulltime, betalen ze ook fulltime hun deel. Dat zal wellicht neerkomen op zo'n 250 euro per maand. Alle andere persoonlijke kosten zijn ook voor henzelf.
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:45:40 #227
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_72337831
quote:

[..]

Wel, want door deze opstelling heeft hij weinig keuze door op kamers te gaan.

En als ze hem dan toch voor het blok willen zetten, dan is deze manier nog niet eens zo'n slechte. En nog altijd goedkoper voor hem dan op zichzelf te gaan.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:07:34 #228
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_72338566
TS is zo te zien afgedropen...maar afgezien daarvan...als mijn kinderen op hun 18de een grote waffel zouden hebben, dat ze geen zin hebben om naar school te gaan verder, en gaan werken, omdat ze beter weten dan hun ouders (ga er van uit dat de ouders van TS hem liever wat langer op opleiding zagen) maar wel de grote meneer wil uithangen van zijn salarisje door 1/4 van z'n salaris af te dragen, en de rest op te feesten...dan zou ik hem persoonlijk eerder zsm het huis uit en op kamers schoppen, om hem eens wat realiteitszin bij te brengen. Dan eet hij maar eens een week lang brood met pindakaas omdat hij geen geld heeft voor avondeten, daar leer je van.
Maar de ouders van TS willen hem kennelijk liever wat meer onder controle houden, dus zetten ze hem het mes op de keel, en laten hem voelen dat je heel weinig over houdt van een minimum salarisje...dat verhaal van dat ze het tijd vinden dat ze eens wat aan hem verdienen lijkt me meer iets van een stel ouders die kwaad zijn op een eigenwijs kind.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:21:46 #229
3542 Gia
User under construction
pi_72340862
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
TS is zo te zien afgedropen...maar afgezien daarvan...als mijn kinderen op hun 18de een grote waffel zouden hebben, dat ze geen zin hebben om naar school te gaan verder, en gaan werken, omdat ze beter weten dan hun ouders (ga er van uit dat de ouders van TS hem liever wat langer op opleiding zagen) maar wel de grote meneer wil uithangen van zijn salarisje door 1/4 van z'n salaris af te dragen, en de rest op te feesten...dan zou ik hem persoonlijk eerder zsm het huis uit en op kamers schoppen, om hem eens wat realiteitszin bij te brengen. Dan eet hij maar eens een week lang brood met pindakaas omdat hij geen geld heeft voor avondeten, daar leer je van.
Maar de ouders van TS willen hem kennelijk liever wat meer onder controle houden, dus zetten ze hem het mes op de keel, en laten hem voelen dat je heel weinig over houdt van een minimum salarisje...dat verhaal van dat ze het tijd vinden dat ze eens wat aan hem verdienen lijkt me meer iets van een stel ouders die kwaad zijn op een eigenwijs kind.
Helemaal mee eens.
  zaterdag 5 september 2009 @ 03:33:04 #230
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_72454124
Een kind van gescheiden ouders kan kinderalimentatie eisen tot aan het 21e levensjaar, dit is dus verplicht voor de betalende ouder(s). Tenzij het kind in eigen onderhoud kan voorzien, dan komt de verplichte ouderlijke bijdrage te vervallen.
Ik vraag me af wat de wet zegt over het verplicht bijdragen aan een kind, bij niet-gescheiden ouders? Bij wet is geregeld dat ouders een onderhoudsplicht hebben naar hun kinderen toe (en kinderen later naar hun behoeftige ouders toe!). Maar zou dit dan ook tot hun 21e zijn? En kun je ervan uitgaan dat een 18-jarige met 1000 in de maand in eigen onderhoud kan voorzien?
~gedachten zijn meestal geen feiten~
pi_72454170
Als je ouders hulpbehoevend zijn moet je gewoon 50 euro per uur vragen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_72454176
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 12:45 schreef avotar het volgende:

[..]

Wel, want door deze opstelling heeft hij weinig keuze door op kamers te gaan.

En als ze hem dan toch voor het blok willen zetten, dan is deze manier nog niet eens zo'n slechte. En nog altijd goedkoper voor hem dan op zichzelf te gaan.
Lekker normale omgangsvormen hou je er dan op na
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')