Aldus Tonko Gast......quote:Op maandag 14 september 2009 13:17 schreef pberends het volgende:
'Huizenprijzen dalen 20 tot 25 procent'
5% in een half jaar terwijl een groot deel van de bevolking nog van de daken schreeuwt dat er niets aan de hand is. Denk je echt dat dit zo blijft?quote:Op maandag 14 september 2009 13:47 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aldus Tonko Gast......
Wie de fuck is dat dan. komop he!
Hoeveel zijn we nu echt gedaald sinds deeltje 1? Misschien 5%?
Ik denk dat onder de 250.000 de daling geweest is, zal nog een tijdje achterblijven op de inflatie.
Hoe verder boven de 250.000 hoe meer er nog vanaf kan.
Een van Bos' adviseursquote:Op maandag 14 september 2009 13:47 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aldus Tonko Gast......
Wie de fuck is dat dan. komop he!
Hoeveel zijn we nu echt gedaald sinds deeltje 1? Misschien 5%?
Ik denk dat onder de 250.000 de daling geweest is, zal nog een tijdje achterblijven op de inflatie.
Hoe verder boven de 250.000 hoe meer er nog vanaf kan.
Het is een jaar geleden dat het van de daken werd geroepen dat we aan de rand van de afgrond staan op de huizenmarkt.quote:Op maandag 14 september 2009 13:52 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
5% in een half jaar terwijl een groot deel van de bevolking nog van de daken schreeuwt dat er niets aan de hand is. Denk je echt dat dit zo blijft?
Ok, dat begreep ik ook wel, maar waarom wordt dit ineens ene nieuwsbericht. Weet je wel wat die adviseurs nog wel meer roepen? En ook een heleboel andere adviseurs.quote:
We kieperen er langzaam in. Het is nog lang niet voorbij:quote:Op maandag 14 september 2009 13:58 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het is een jaar geleden dat het van de daken werd geroepen dat we aan de rand van de afgrond staan op de huizenmarkt.
Je hebt gelijk, maar het eerste half jaar gingen de prijzen niet omlaag er werd gewoon niets verkocht. Na een half jaar pas gingen de prijzen dalen en nu al is er 5% af. Zo'n gaan huizenmartkcrashes trouwens altijd.quote:Op maandag 14 september 2009 13:58 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het is een jaar geleden dat het van de daken werd geroepen dat we aan de rand van de afgrond staan op de huizenmarkt.
ouwe koek, dat staat los van de herzieningquote:Op maandag 14 september 2009 14:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
Staatssecretaris De Jager bindt in op hypotheekrenteaftrek
Dat is slechts marginaal. Na 2 jaar leegstand zal er toch betaald moeten worden.quote:Op maandag 14 september 2009 14:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
Vraag me af of ik op basis van deze regeling ook HRA voor 2 jaar kan krijgen op een vakantiewoning in het buitenland. Zolang ik beide woningen te koop zet, lijkt het mij okay, toch?quote:Op maandag 14 september 2009 14:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
Alsof er nu nog iemand een huis koopt zonder dat zijn eigen verkocht is?quote:Op maandag 14 september 2009 14:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
We kieperen er langzaam in. Het is nog lang niet voorbij:
1) Koopkracht zal komende jaren dalen\
2) Banken blijven zeer voorzichtig met kapitaalverstrekking
3) HRA is zelfs voor het CDA nu een reele discussie waard.
4) De mythe van almaar stijgende huizenprijzen is doorgeprikt
5) Er zijn veel minder 20 tot 30 jarigen (starters) dan 10 jaar geleden
6) Babyboomers verhuizen naar kleinere woningen
7) Rente stijgt en zal verder stijgen als de ECB de kapitaalmarktrente aan de markt laat.
8) AFM heeft zojuist (10-9) beperkingen op top-hypotheken afgekondigd
9) Er is nog steeds een overwaardering, ook na die 5% afwaardering
10) Mensen die hun huis in 2007 te koop aanboden (en niet verkochten) krijgen nu geen HRA meer terug, wardoor ze sneller zullen moeten verkopen.
10 stoplichten die op rood staan. En de meesten blijven dat de komende drie jaar ook. Wacht maar gewoon af.
8)
Alsof mensen nooit ontslagen worden of nooit scheiden of nooit moeten verhuizen omdat het werk verhuist...quote:Op maandag 14 september 2009 14:17 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Alsof er nu nog iemand een huis koopt zonder dat zijn eigen verkocht is?
En zodra je eigen verkocht is moet je wel iets anders kopen wat er op de markt is.
Het gaat om mensen die al vanaf 2007 met twee huizen zitten, waarvan de HRA nu afgelopen is en de spaarrekening leeg. Die worden langzaam wanhopig.quote:Op maandag 14 september 2009 14:17 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Alsof er nu nog iemand een huis koopt zonder dat zijn eigen verkocht is?
En zodra je eigen verkocht is moet je wel iets anders kopen wat er op de markt is.
Ik plaats vaker analisten/investeerders met een enigszins bewezen trackrecord, of figuren die ogenschijnlijk niet alleen maar poep praten, maar de waarheid lijken te vertellen. Wat Gast zegt klinkt ontzettend reëel niet?quote:Op maandag 14 september 2009 14:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ok, dat begreep ik ook wel, maar waarom wordt dit ineens ene nieuwsbericht. Weet je wel wat die adviseurs nog wel meer roepen? En ook een heleboel andere adviseurs.
Gewoon stemmingmakerij. Het is een slechte markt momenteel maar dit is gewoon stemmingmakerij.
Uitvreter!quote:Op maandag 14 september 2009 14:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Vraag me af of ik op basis van deze regeling ook HRA voor 2 jaar kan krijgen op een vakantiewoning in het buitenland. Zolang ik beide woningen te koop zet, lijkt het mij okay, toch?
Dan zou het gemakkelijker zijn om een 2e huisje in NL aan te schaffen en daarvan 2 jaar extra HRA te genieten. Met een aflossingsvrije hypotheek is het goed mogelijk om maximaal HRA te nemen en na een jaar of 2 wat af te lossen mocht die regeling op zijn einde lopen.quote:Op maandag 14 september 2009 16:55 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Uitvreter!
Ja, wellicht, in theorie, is dit mogelijk, maar daar komt nogal wat bij kijken. Hypotheekrente aftrekken in Nederland op een huis in het buitenland is sowieso alleen van toepassing als je permanent in dat huis in het buitenland gaat wonen en van de keuzemogelijkheid gebruikt maakt om nog steeds belastingplichtig te zijn in Nederland (en dus wel in Nederland blijft werken).
Dus als je permanent over de grens verhuist (wel naar een EU-land), in Nederland blijft werken, maar je huis in Nederland ook te koop zet, dan is dit wellicht een optie. Maar als je dat echt wilt, dan lijkt het me slimmer om gewoon eerst even de hypotheek op je huis in Nederland af te lossen (dat wordt dan je tweede huis), zodat je de hypotheek op je huis in het buitenland 30 i.p.v 2 jaar kunt aftrekken.Houd er dan wel rekening mee dat je tweede huis dan in box 3 valt en je er elk jaar een flinke belasting over mag betalen! Kun je misschien toch beter dat vakantiehuisje als je tweede huis laten beschouwen.
Of de belastingdienst er ook intrapt als je je huis in Nederland eerst 2 jaar te koop zet (en je dus dubbele HRA geniet) en dan alsnog zogenaamd besluit om het toch maar te houden en zelfs weer terug te verhuizen, zou ik eerlijk gezegd niet durven zeggen.
Het probleem ontstaat vooral na die 2 jaar, als je toch ineens je huis niet wilt verkopen (of wil je dat toch wel?). Ik vermoed dat de belastingdienst dit soort truken wel kent en er ook maatregelen tegen heeft genomen. Deze regeling met die 2 jaar is niet van gisteren.quote:Op maandag 14 september 2009 17:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zou het gemakkelijker zijn om een 2e huisje in NL aan te schaffen en daarvan 2 jaar extra HRA te genieten. Met een aflossingsvrije hypotheek is het goed mogelijk om maximaal HRA te nemen en na een jaar of 2 wat af te lossen mocht die regeling op zijn einde lopen.
Helaas heeft NL niet zulk mooi weer als zeg Spanje of zo...
Vooralsnog pas 6%. En als je meer dan 10 jaar geleden gekocht hebt dan moet het heel diep zakken wil je geen overwaarde meer hebben. Niet dat je er een drol aan hebt, je betaalt er enkel belasting over, maar goed.quote:Op maandag 14 september 2009 18:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ach, niemand heeft toch overwaarde meer in een markt waar de prijzen met 50% dalen minimaal?
Probleem is dat het nog niet zover is. In de overbruggende periode is er dus nog steeds sprake van overwaarde, want die wordt gewoon afgeleid van de WOZ. Pas als je je huis eindelijk voor een beroerd bedrag van de hand hebt kunnen doen, mag je gaan klagen bij de instanties.quote:Op maandag 14 september 2009 18:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ach, niemand heeft toch overwaarde meer in een markt waar de prijzen met 50% dalen minimaal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |