abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72370437
quote:
Op woensdag 2 september 2009 11:51 schreef Argento het volgende:

[..]

Heel gaaf. Wat zijn de toelatingscriteria zon beetje?
Harde toelatingseisen zijn er niet echt genoemd, maar zo stond het in de mail:
quote:
The Excellent Master’s Track is selective and challenging. You are a suitable candidate if you:

* have had good study marks in the past;
* are motivated to actively contribute to your education;
* are prepared to devote a great deal of extra time alongside your regular programme of study.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  woensdag 2 september 2009 @ 21:03:31 #62
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_72379733
Nou ik heb vandaag mijn 2e dag (jawel jawel) van rechten hiero in Utrecht gehad, maar ik moet zeggen dat ik het allemaal niet erg interessant vind... staats- en bestuursrecht viel me nog het meeste mee. Ik baal heel erg, want ik WIL het graag leuk vinden. Ik weet dat het nog te vroeg is om te oordelen (ik kom net kijken) en dat het in het begin wel ff doorbijten is, maar op het moment denk ik echt van, wat doe ik hier.
pi_72380169
quote:
Op woensdag 2 september 2009 21:03 schreef Eva4Evah het volgende:
Nou ik heb vandaag mijn 2e dag (jawel jawel) van rechten hiero in Utrecht gehad, maar ik moet zeggen dat ik het allemaal niet erg interessant vind... staats- en bestuursrecht viel me nog het meeste mee. Ik baal heel erg, want ik WIL het graag leuk vinden. Ik weet dat het nog te vroeg is om te oordelen (ik kom net kijken) en dat het in het begin wel ff doorbijten is, maar op het moment denk ik echt van, wat doe ik hier.
Je zegt het zelf al, het is te vroeg om te oordelen en je zult dus nog ff moeten doorbijten. Daarnaast moet je niet TE lang blijven doorgaan met doorbijten, als het kut is, dan is het kut, hop chop naar een nieuwe job studie
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_72380554
Wat aardappel zegt. Maar op het begin is het wel een beetje een droog bodempje van basiskennis aanleggen. Later wordt het als het goed is leuker.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_72381498
Ik heb dus 4 uur werkgroep per week voor Inleiding in de Rechtswetenschap, heel leuk en aardig allemaal, maar de tentamenstof wordt niet behandeld in die werkgroepen. Docent zegt dat je op een bepaalde manier leert denken etc etc, maar ik moet ook nog eens huiswerk maken voor die groepen en het is niet zo dat ik tijd te veel heb
Is zoiets nou nuttig of kan ik die 4 uur beter stoppen in het lezen van mijn theorieboek?
pi_72385423
quote:
... staats- en bestuursrecht viel me nog het meeste mee.

When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_72385541
Wie van ons vond rechten meteen leuk/interessant?

Ik eerlijk gezegd wel. Vooral strafrecht natuurlijk. Dat ik bestuursrechtelijk zou afstuderen lag toen nog helemaal niet voor de hand.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_72386091
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:29 schreef Argento het volgende:

Ik eerlijk gezegd wel. Vooral strafrecht natuurlijk. Dat ik bestuursrechtelijk zou afstuderen lag toen nog helemaal niet voor de hand.
Ik was vanaf het begin al erg geïnteresserd, dat kwam mede door de docenten die het leuk wisten te brengen met veel praktijkvoorbeelden. Vooral T. Kooijmans, die toen nog elementair strafrecht A gaf, wist me te boeien. Staats- en bestuursrecht vond ik (en nu nog steeds) stomme saaie kutvakken!
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
  donderdag 3 september 2009 @ 00:13:23 #69
88233 Steve
Still the best.
pi_72387075
Studenten naar huis gestuurd

Daar zou ik ook niet bepaald blij mee zijn nee.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_72387181
quote:
Op donderdag 3 september 2009 00:13 schreef Steve het volgende:
Studenten naar huis gestuurd

Daar zou ik ook niet bepaald blij mee zijn nee.
Haha ik zou ook zuur hebben gekeken ja, vooral als je een eind hebt moeten reizen en je hebt verheugd op het college.
  donderdag 3 september 2009 @ 00:16:56 #71
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_72387192
quote:

Ik vond het meteen gaaf. Vooral privaatrecht en rechtsfilosofie. En dat is zo gebleven.
pi_72390007
Ik vond rechten ook vanaf de eerste dag leuk, weet daardoor wel dat je een studie wel leuk moet vinden, anders is het een ramp. Maar als je het leuk vind is het leren niet zo erg en motiveert het je ook om goede cijfers te halen
pi_72391118
Gisteren propedeusebul opgehaald in Leiden .
Vandaag weer werkgroepen .
pi_72391579
quote:
Op donderdag 3 september 2009 09:42 schreef -Trinity- het volgende:
Gefeliciteerd
pi_72391868
Die wetboeken zijn wel zwaar! En dan moeten ze ook nog mee naar elke werkgroep!
  donderdag 3 september 2009 @ 10:55:03 #76
45787 fulco-
I want my avatars back!
pi_72392787
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:18 schreef Fems het volgende:
Die wetboeken zijn wel zwaar! En dan moeten ze ook nog mee naar elke werkgroep!
Zo heeft elke studierichting wel zijn nadeel.

Je kunt ze ook meenemen op de laptop, mits je de Vermande gekocht hebt. Daarnaast kan je bijv. bij een werkcollege verbintenissenrecht deel II van je Kluwer of deel A en C van de Vermande thuis laten.
pi_72394156
Een laptop is ook niet bepaald licht (de mijne in ieder geval niet)
Ik vind de combinatie spits+wetboeken niet leuk, dat je moet gaan staan in de bus/tram/trein met je wetboeken in je tas.
Vooral aan het begin van het eerste jaar heb je vaak beide wetboeken nodig, daarna hoef je er meestal maar één mee te nemen.
pi_72398136
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:45 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik vind de combinatie spits+wetboeken niet leuk, dat je moet gaan staan in de bus/tram/trein met je wetboeken in je tas.
Vooral aan het begin van het eerste jaar heb je vaak beide wetboeken nodig, daarna hoef je er meestal maar één mee te nemen.
Ik zit inderdaad net in het begin van mijn eerste jaar, dus heb ze allebei nog nodig! Gelukkig is het maar een klein stukje fietsen naar de faculteit, dus eigenlijk mag ik niet zeuren. Maar na een zware eerste training (lees: veel spierpijn) is het toch wel zwaar!
Wetboeken gecombineerd met spits lijkt mij inderdaad ook niet het allerfijnste!
pi_72404737
Yes ik houd van het recht

Ben blij dat het mij niet is tegengevallen (alle nare verhalen van anderen ook )
당신을 사랑합니다
  donderdag 3 september 2009 @ 18:19:55 #80
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_72405643
quote:
Gefeli!
(Toch maar niet naar de officiele uitreiking geweest? )
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_72410928
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Gefeli!
(Toch maar niet naar de officiele uitreiking geweest? )
Jawel, het duurde uiteindelijk maar anderhalf uur .
pi_72411680
quote:
Gefeliciteerd!

Nu bedenk ik me net weer dat m'n bachelor al een paar maanden klaarligt op de uni .
  vrijdag 4 september 2009 @ 15:39:31 #83
57434 Marloes
Digital Love
pi_72434191
quote:
Op woensdag 2 september 2009 21:14 schreef aardappel het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al, het is te vroeg om te oordelen en je zult dus nog ff moeten doorbijten. Daarnaast moet je niet TE lang blijven doorgaan met doorbijten, als het kut is, dan is het kut, hop chop naar een nieuwe job studie
Had ik ook de eerste paar dagen (ook Utrecht), daarna ook nog wel bij vlagen dat ik dacht, ik kap er mee. Uiteindelijk vind ik het toch wel heel leuk!
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  vrijdag 4 september 2009 @ 15:40:20 #84
57434 Marloes
Digital Love
pi_72434206
Oops, verkeerde gequote
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_72437389
quote:

Ik ook.
pi_72439775
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:45 schreef xxiessiexx het volgende:
Netbook
  vrijdag 4 september 2009 @ 19:33:59 #87
155008 Fip
Jezus redt
pi_72441199
Ik vind het ook gelijk leuk, eigenlijk. Maar voor mij stond de keuze voor Rechtsgeleerdheid dan ook al een hele tijd vast.

Al moet ik zeggen dat de literatuur niet bepaald mijn aandacht weet vast te houden. Beginselen van de democratische rechtsstaat door Burkens e.a., wat een verschrikking.
pi_72441976
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:33 schreef Fip het volgende:
Ik vind het ook gelijk leuk, eigenlijk. Maar voor mij stond de keuze voor Rechtsgeleerdheid dan ook al een hele tijd vast.

Al moet ik zeggen dat de literatuur niet bepaald mijn aandacht weet vast te houden. Beginselen van de democratische rechtsstaat door Burkens e.a., wat een verschrikking.
Idd niet een bijster interessant boek, ik vond bestuursrecht in het AWB-tijdperk een stuk beter te doen.
pi_72442432
Vond het ook niet meteen leuk, wel gelukkig doorgezet en in eerste jaar mijn P gehaald en 2e jaar ook alles. Gaat dus lekker tot nu toe.
pi_72445344
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:56 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Idd niet een bijster interessant boek, ik vond bestuursrecht in het AWB-tijdperk een stuk beter te doen.
Volgens mij zitten we midden in het Awb tijdperk. Of bedoel je Arob?
pi_72445490
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 21:31 schreef Argento het volgende:
Volgens mij zitten we midden in het Awb tijdperk. Of bedoel je Arob?
Ik bedoel het boek genaamd 'Bestuursrecht in het awb-tijdperk' door Ballegooi, Barkhuysen, Den Ouden en Polak.
pi_72446024
o zo
pi_72446835
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:56 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Dat lijkt mij juist een kutboek
당신을 사랑합니다
pi_72449099
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:33 schreef Fip het volgende:

Haha wat een rotboek vond ik dat inderdaad. Het vak staats- en bestuursrecht sprak me ook totaal niet aan. Dat boek Bestuursrecht in het AWB-tijdperk vond ik beter te doen.
pi_72451153
Weet iemand of die collegeserie mensenrechten het waard is. Lijkt me heul interessant maar alleen het oude rooster staat erop
(het is weekend)
당신을 사랑합니다
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:07:05 #96
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_72458586
Als ik de info zo lees op BB en op de site dan lijkt het me een interessant vak, alhoewel ik het zelf niet gevolgd heb. Ik ken niet alle docenten, maar het zijn wel vrij bekende namen en van een paar weet ik dat ze goed en prettig college geven. Dan heb ik het wel over dat rooster op de site van Elsa van vorig jaar.
De reeks begint geloof ik pas in het 2e blok dus ik denk dat je nog wel ff tijd hebt....
Het lijkt mij trouwens wel pittig om vol te houden, als het idd 18 colleges zijn, ook al is het redelijk vrijblijvend. Je wilt het toch volhouden mag ik aannemen...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_72462051
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 00:11 schreef Microtechs het volgende:
Weet iemand of die collegeserie mensenrechten het waard is. Lijkt me heul interessant maar alleen het oude rooster staat erop
(het is weekend)
Vorig jaar was er een groep uit mijn werkgroep die mensenrechten volgde. Zij waren er best enthousiast over en hebben alle colleges uitgezeten.
pi_72477477
Kan iemand me even kort uitleggen wat Rechtspositivisme precies betekent?
Geen referral hier.
  zondag 6 september 2009 @ 01:45:33 #99
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72477545
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72477647
quote:
Op zondag 6 september 2009 01:45 schreef GlowMouse het volgende:
http://www.wibovanrossum.nl/projecten/webklas/2003_week_2_02.html

Daar staat de definitie zoals ik hem ken.
Ok thnx had ik hem toch goed begrepen.

Beetje de narrow minded mierenneukers van de juridische wereld dus.
Geen referral hier.
pi_72485748
quote:
Op zondag 6 september 2009 01:55 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Beetje de narrow minded mierenneukers van de juridische wereld dus.
Hoezo?
pi_72488895
quote:
Op zondag 6 september 2009 14:24 schreef taxhaven het volgende:

[..]

Hoezo?
"Recht is alleen recht als bevoegde organen zeggen dat het recht is."

Zolang het niet in het recht wordt toegestaan is het niet mogelijk om mee te nemen binnen de rechtspraak.
Is natuurlijk wel een goede vorm van de trias politica aanhouden, maar niet van deze tijd.
Geen referral hier.
  maandag 7 september 2009 @ 20:47:35 #103
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_72531079
quote:
Tuurlijk is het wennen in het begin, maar dat lijkt me echt bij iedere studie het geval. Gewoon even doorzetten. Ik vond het meteen fantastisch, maar het wordt ook echt leuker per jaar. Zeker als je zelf vakken mag kiezen.
quote:
Op donderdag 3 september 2009 00:16 schreef Pool het volgende:
Ik vond het meteen gaaf. Vooral privaatrecht en rechtsfilosofie. En dat is zo gebleven.
Dat vond ik ook het leukste!
pi_72539409
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:26 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

"Recht is alleen recht als bevoegde organen zeggen dat het recht is."

Zolang het niet in het recht wordt toegestaan is het niet mogelijk om mee te nemen binnen de rechtspraak.
Is natuurlijk wel een goede vorm van de trias politica aanhouden, maar niet van deze tijd.
Het grootste probleem (voor mij) is de scheiding tussen recht en moraal. Volgens rechtspositivisten is een evident onrechtvaardige regel (alle moslims op de brandstapel, ik noem maar wat) recht en moet als zodanig worden nageleefd en zonodig worden afgedwongen.
pi_72539578
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:50 schreef Argento het volgende:

[..]

Het grootste probleem (voor mij) is de scheiding tussen recht en moraal. Volgens rechtspositivisten is een evident onrechtvaardige regel (alle moslims op de brandstapel, ik noem maar wat) recht en moet als zodanig worden nageleefd en zonodig worden afgedwongen.
Ja inderdaad, dat is dus hetgeen wat voor mij die hele theorie belachelijk maakt.

Dat is het soort mensen wat een dictatuur als die van Hitler mogelijk maakt.
Geen referral hier.
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:11:54 #106
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_72543136
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:56 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ja inderdaad, dat is dus hetgeen wat voor mij die hele theorie belachelijk maakt.

Aan de andere kant: het soort mensen dat zegt dat een bepaalde regel niet geldig is, omdat die onrechtvaardig is, is het type Duyvendak of erger nog: Volkert van der G. en Mohammed B. Dat zijn de mensen die hun eigen rechtvaardigheidsgevoel boven de regels van onze rechtsstaat plaatsen...
pi_72544364
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 09:11 schreef Pool het volgende:

[..]

Aan de andere kant: het soort mensen dat zegt dat een bepaalde regel niet geldig is, omdat die onrechtvaardig is, is het type Duyvendak of erger nog: Volkert van der G. en Mohammed B. Dat zijn de mensen die hun eigen rechtvaardigheidsgevoel boven de regels van onze rechtsstaat plaatsen...
Precies, waar de wetgever vooral een relatie tussen recht en rechtvaardigheid moet veronderstellen, is het maar het beste dat de burger een rechtgeaarde rechtspositivist is. Dat zou een hoop gedonder schelen.
pi_72550705
Ik had vandaag rechtsfilosofie hoorcollege en dat begon om 11.15 uur. Dus de docent deed de deur op slot om kwart over elf en na 1 minuut bonsde er iemand op de deur die nog naar binnen wilde. Nou, die docent gelijk een heel verhaal over dat die jongen niet meer te laat mocht komen volgende keer, want dan zou hij hem niet meer binnen laten etc. Alleen kwamen er om half twaalf nog steeds mensen binnen. En die docent hield telkens dat hele verhaal over dat hij volgende keer niemand meer binnen zou laten na 11.15 uur.
Serieus...besteed er geen aandacht aan en ga verder met college geven, want ik ergerde me er dood aan
Hebben jullie ook zulke docenten?
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:53:56 #109
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_72551170
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:36 schreef xxiessiexx het volgende:

Hebben jullie ook zulke docenten?
Vorige week mijn eerste college Consumentenrecht gehad. De beste man begon met het opdreunen van de Algemene Voorwaarden voor het vak, waaronder ' te laat komers mogen niet meer naar binnen'. Een meisje kwam 3 minnuten te laat binnen, hij heeft ruim twintig minuten met haar staan discussieren hierover. Zij vond dat ze niet aan zijn stomme AV gebonden was, ze had nog niks geaccepteerd en ze waren haar niet eerder ter hand gesteld en ga zo maar door. Hij vond allemaal andere dingen.

De hele zaal keek zo:
  dinsdag 8 september 2009 @ 15:07:06 #110
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_72551485
Niet echt hetzelfde onderwerp maar moet er door jullie aan denken:

Ik had vorige week maandag college van 12:45 tot 14:30, en om 14:10 komt er een studente binnen. Die docent kijkt een beetje raar, zegt tegen die studente dat ze waarschijnlijk bij het verkeerde vak zit, wat ze verifieert en daarna gaat ze weer weg. Twee minuten later komt er weer een studente binnen. Die docent kijkt weer een beetje raar, maar zegt daarna heel spontaan en vriendelijk "welkom, neem gezellig plaats", waarna de arme meid een kwartier verloren om zich heen heeft staan kijken....
pi_72551581
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:53 schreef Smash-it het volgende:

[..]

Vorige week mijn eerste college Consumentenrecht gehad. De beste man begon met het opdreunen van de Algemene Voorwaarden voor het vak, waaronder ' te laat komers mogen niet meer naar binnen'. Een meisje kwam 3 minnuten te laat binnen, hij heeft ruim twintig minuten met haar staan discussieren hierover. Zij vond dat ze niet aan zijn stomme AV gebonden was, ze had nog niks geaccepteerd en ze waren haar niet eerder ter hand gesteld en ga zo maar door. Hij vond allemaal andere dingen.
pi_72551742
Oh ja en de toevoeging in het verhaal over de Bijbel dat Christus niet de broer van Jezus was, was ook een waard tijdens rechtsfilosofie.
pi_72552318
Ik verheug me er nu al op.
Geen referral hier.
  zondag 13 september 2009 @ 11:13:04 #114
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_72693416
Wat is het hier stil.

Burgerlijk Procesrecht is best aardig, maar ik vind het boek niet echt duidelijk (in praktische zin). Hoe stel je eigenlijk een primaire/subsidiaire dagvaarding op? En tegen meerdere personen? Kun je gewoon in één dagvaarding stellen:
quote:
- Ik vorder primair X van gedaagde A

- Ik vorder subsidiair Y van gedaagde A

- Ik vorder primair Z van gedaagde B
...of moet je zoiets heel anders inkleden?
  zondag 13 september 2009 @ 11:22:02 #115
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_72693585
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:13 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Wat is het hier stil.

Burgerlijk Procesrecht is best aardig, maar ik vind het boek niet echt duidelijk (in praktische zin). Hoe stel je eigenlijk een primaire/subsidiaire dagvaarding op? En tegen meerdere personen? Kun je gewoon in één dagvaarding stellen:
[..]

...of moet je zoiets heel anders inkleden?
Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Als X iets heeft te vorderen van Y, dan kan hij inderdaad in de dagvaarding zetten

- Ik vorder primair van Y .. op grond van ...
- Subsidiair vorder ik van Y op grond van ...

Er is dan sprake van objectieve cumulatie. Als X ook een vordering heeft op Z, en die in wil stellen bij dezelfde dagvaarding, dan is er sprake van subjectieve cumulatie. Dat figuur is niet bij wet geregeld, maar wordt in de praktijk wel toegelaten, mits sprake is van voldoende samenhang tussen de vorderingen van X op Y en X op Z. Indien onvoloende samenhang bestaat kan de rechter de vordering splitsen en besluiten deze niet gezamenlijk te behandelen.

In de praktijk wordt ook nog wel eens gesplitst als de vordering tegen Y onder de compententie van de sector kanton valt en die tegen Z onder de sector civiel, bijv., wat formeel gezien ook correct zou zijn, maar genoeg rechters houden gewoon alle vorderingen aan zich.
Nulla verba sed acta
pi_72693860
Eerste 0,2 punt van Rechtssociologie zijn iig binnen .
Geen referral hier.
  zondag 13 september 2009 @ 11:41:32 #117
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_72694051
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:22 schreef Leonoor het volgende:
.....
Oke, bedankt.
  zondag 13 september 2009 @ 11:45:38 #118
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_72694146
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:41 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Oke, bedankt.
Over subjectieve cumulatie en wat het precies is staat overigens een recente noot onder JIN 2009/321, mocht je meer willen lezen.

Nu ga ik hockeyen, succes met leren .
Nulla verba sed acta
pi_72695170
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:56 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Je vindt de consequentie belachelijk dus is de theorie ook maar meteen belachelijk? Wat jij vindt is niet interessant maar normatief gelul kerel.
Het om de analyse dat recht een menselijk product en aan verandering onderhevig is. Als het formeel juist tot stand is gekomen, is het recht. Dat is een gegeven die je niet in twijfel kunt trekken.

Komt ie met Hitler
Juristen en wetenschap

[ Bericht 6% gewijzigd door taxhaven op 13-09-2009 12:40:41 ]
pi_72695260
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:50 schreef Argento het volgende:

[..]

Het grootste probleem (voor mij) is de scheiding tussen recht en moraal.
Dat is geen probleem, het is zelfs een voorwaarde om recht wetenschappelijk te kunnen analyseren. Moraal heeft geen enkele wetenschappelijke waarde omdat het niet meetbaar of toetsbaar (de falsifieerbaarheid van Popper) is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')