oshiro | donderdag 27 augustus 2009 @ 00:51 |
Een user die veel PTA-ers wel bekend zal zijn, namelijk 2cv, vroeg me om een topic te maken over een projectje waarmee ik bezig ben. Dus bij deze ![]() De post waarmee het allemaal begon: quote:Nouja, dat legt de basis wel een beetje uit. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik besloten er maar eens werk van te gaan maken. Ik maak geen foto's tijdens het werken, want het ding is nogal goor en ik fotografeer met m'n telefoon. Logischerwijs wil ik niet dat m'n telefoon vies wordt. Verwacht bijzonder onregelmatige updates, ik werk er gewoon aan wanneer ik daar zin in heb ![]() Even een filmpje tussendoor van hoe het eindresultaat ongeveer moet worden (WD2 ipv WD8, maar er zijn weinig verschillen): Een langzaamloper dus, uiteindelijk wil ik er voor de gein dingetjes mee aandrijven zoals vacuümpompen of andere landbouwwerktuigen. Op braderieën is dat best leuk, daar komen we nog wel eens namelijk. Ik heb twee dingetjes gekocht. Een nieuw gemaakte uitlaat, een originele. De uitlaat die er nu op zit is niet origineel. En een origineel moertje voor op de bougie, voor nog geen 2 euro laat ik dat ook niet liggen ![]() Verder is er ook nog wat geklust. Het doel was om het hele blok kaal te maken zodat de boel wat hanteerbaarder is als hij weggebracht wordt om de klepgeleiders te laten repareren. Alles eruit, om te beginnen met de krukas. Dus: de poelies en het vliegwiel moesten eraf. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan... De poelies probeerden we eerst met een poelietrekker. Helaas was vroeger het gietijzer niet al te sterk en zat de boel al een jaartje of 50 vast. Gevolg: poelies breken af. Dat schiet dus niet op ![]() De spie van het vliegwiel zat ook muurvast. Met een hefboom van twee meter was er nog geen beweging in te krijgen, na enkele dagen weken in kruipolie en na diverse keren met inductieverwarming verhitten tot een graadje of 1000. Met geen mogelijkheid los te krijgen... Er moest dus een andere oplossing gezocht worden. Na veel zoeken en denken bedachten we maar 1 oplossing: de krukas met vliegwiel en al uit het blok trekken. Maar daarvoor moesten die andere twee poelies er nog steeds af. Maar ook daar hadden we iets op bedacht: ![]() Deel van de poelie afgeslepen en waar de spiebaan op de krukas loopt ingeslepen. Vervolgens een hele dikke beitel er tussen en toen kwamen ze los ![]() Even een onduidelijk plaatje van hoe de boel er toen bij lag (let op de kale as nu): ![]() Vervolgens probeerde ik het big-end-lager los te maken, maar daar kon ik niet bij komen (normaal gaat dat via de plaat waardoor de krukas het blok in gestoken wordt). De enige mogelijkheid om erbij te komen was om de nokkenas eruit te halen. En daarvoor moest de regulateur weer uit elkaar (regulateur zit op de nokkenas): ![]() ![]() Vervolgens kon ik het big-end demonteren. De onderdelen die ik tot dan verzameld had (nokvolgers, regulateurarm, tandwiel voor de ontsteking, regulateurafstelschroef, lagerschaal van big-end, en nog wat reut): ![]() De zuiger kon er toen dus uit. Het is maar goed ook dat we besloten hebben om het zo uitgebreid te doen, oordeel zelf... ![]() ![]() De zuigerveren zitten compleet in een soort oliekoek vastgebakken aan de zuiger, en de olieschraapveren zitten zo onder de bagger dat ze niet eens meer te zien zijn. Deze hele handel mag een paar daagjes weken in de olie, en dan maar eens proberen om de boel weer los te krijgen. Zal een hele hoop compressie schelen! Maar goed, dit is ook de eerste keer in 50 jaar dat het ding open gaat. Met de zuiger eruit ziet het hele plaatje er van bovenaf zo uit: ![]() Als je goed kijkt zie je dat de krukas daar dus al iets is verschoven, en het deksel bij het vliegwiel al los is. Dat is dus de bedoeling, we trekken de boel met deksel en al uit het blok: ![]() Zo staat de boel er nu bij, ik ga later verder proberen de krukas uit het blok te drukken. Hij zit nogal vast... M'n pa en ik hebben maar besloten om de vliegwielspie weg te boren en vervolgens met de restanten er nog in het vliegwiel er af te persen onder een pers. Vervolgens maken we gewoon een nieuwe spie. Maar dat komt later wel. | |
2cv | donderdag 27 augustus 2009 @ 01:20 |
TVP want ik wil dit volgen. Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben | |
oshiro | donderdag 27 augustus 2009 @ 01:26 |
quote:Nee, hij is niet hit and miss (dat vind ik wel jammer eigenlijk, want dat vind ik nog veel mooier dan dit). Het is een vrij simpel ding: de regulateur bedient de gasklep. Als hij harder gaat lopen draait hij de gasklep dicht. Door middel van de regulateurschroef kun je de veerspanning die dit allemaal regelt afstellen. En omdat je de hele schroef ook uit het blok kunt trekken (en daarmee de veer dus heel snel heel erg indrukken) kun je ook even snel een dot gas geven, zodat je niet eerst een kwartier aan die knop hoeft te zwengelen ![]() De ontsteking is een vrij standaard magneto, met een opwindmechanisme voor een sterkere vonk bij extreem lage toerentallen. Daarom start hij zo makkelijk met een zwengel aan het vliegwiel. | |
2cv | donderdag 27 augustus 2009 @ 01:34 |
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ? Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt. Als alles schoon is ( ![]() | |
oshiro | donderdag 27 augustus 2009 @ 01:45 |
quote:Nee ![]() De veer drukt de gewichtjes terug. Dus hoe meer veerspanning, hoe harder hij moet draaien om de gewichtjes tot een bepaald punt te slingeren, hoe meer gas hij geeft. Meer veerspanning = hoger toerental en vice versa. En niet elke motor heeft zo'n regulateur nee. Puur en alleen omdat deze dingen een redelijk constant toerental moesten draaien zit dit erop, en vroeger was er nog geen moderne carburatie waarbij het allemaal af te stellen is. ![]() Daar lijkt het een beetje op. Bij die Wolseley is hij dus regelbaar door de kracht waarmee hij terug wordt getrokken/gedrukt af te stellen. quote:Dat maakt mij niet uit, het ziet er gewoon zo fantastisch uit ![]() ![]() Hij zuigt enkel lucht aan als de inlaatklep opent, en de inlaatklep opent normaal enkel als de uitlaatklep net geopend is. Filmpje van zo'n ding: Geweldig ![]() ![]() quote:Is goed, is prima te doen ook ![]() | |
2cv | donderdag 27 augustus 2009 @ 15:20 |
Dat plaatje is de regulator die ik ken. En ik wacht je demonstratiefilmpje af ![]() | |
T42 | donderdag 27 augustus 2009 @ 16:45 |
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien. kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?) | |
T42 | donderdag 27 augustus 2009 @ 16:49 |
uitzetten met de ontsteking mag niet ![]() ![]() dus benzine/gas kraan dicht en wachten | |
error_404 | donderdag 27 augustus 2009 @ 17:11 |
tvp cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat ![]() succes en have fun! | |
Dutch.Devil | donderdag 27 augustus 2009 @ 18:10 |
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger? | |
LangeJan | donderdag 27 augustus 2009 @ 23:34 |
Ga je de zuiger hergebruiken?? Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil? ![]() | |
oshiro | vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:52 |
quote:Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dus ![]() quote:Nee da's niet zo duur ![]() quote:Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht. quote:Thanks ![]() quote:Yep ![]() quote:Joah, die ga ik gewoon hergebruiken (als de veren los zitten dan). Deze dingen zijn zo hufterproof dat je ze na een vastloper gewoon weer aan de gang krijgt ![]() ![]() Overigens een kleine update: ![]() ![]() De krukas is er uit, zoals de bedoeling was dus met het vliegwiel er aan vast ![]() | |
2cv | vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:26 |
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ? | |
T42 | vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:49 |
quote:niet zelfde als bij een auto hoor ![]() bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot. dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren 800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp. maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet ![]() | |
oshiro | vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:42 |
quote:Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes. Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot ![]() Hij vonkt nu als een malle ![]() | |
T42 | vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:46 |
quote:bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt ![]() | |
oshiro | vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:22 |
quote:Omdat de vonk te weinig weerstand geeft? Meh hij heeft het 50 jaar gedaan en vonkt nog steeds perfect dus ik maak me er niet druk om ![]() | |
oshiro | vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:25 |
quote:Hij is idd van gietijzer. Als ik heb goed ondersteun zou het geen probleem moeten zijn, dus even een dikke bus vlak rond de krukas zetten. Ik ga het wel doen met een handboor, met een kolomboor is het niet te doen... Een laatste optie zou vonkverspanen kunnen zijn maar da's weer duur. Volgens mij is de combinatie krukas-vliegwiel overigens zwaarder dan de hele rest van het blok ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:08 |
Kogellagers zijn ondingen ![]() Hoewel ... | |
oshiro | zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:21 |
quote:M'n pa heeft de zuiger gister op z'n werk schoongemaakt, en je kunt aan dit plaatje dus zien dat ik donkerbruin/zwart haar heb ![]() De zuigerveren zijn een ander verhaal. Ze zitten muurvast, dus we moeten ze er maar uit breken. Dan maar een nieuwe set zuigerveren, die kunnen we wel laten maken. Vervolgens de cilinderwand nog heel licht honen zodat er van die kleine krasjes in zitten, waar de nieuwe zuigerveren fatsoenlijk op in kunnen lopen. Dan hebben we, als er ook nieuwe kleppen in zitten, een compressie om U tegen te zeggen ![]() Zometeen ga ik de zuigerveren uit de zuiger breken en eens kijken of ik een oude vacuumpomp open kan krijgen, die ik heb gekregen. En as we speak wacht ik een Ebay-veiling af voor een echte schaapscheermachine die op zo'n vacuumpomp werkt ![]() | |
T42 | zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:38 |
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen. zonder de aandrijving te gebruiken | |
oshiro | zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:47 |
quote:Ik ben benieuwd ![]() Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi ![]() | |
2cv | zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:38 |
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was ![]() | |
oshiro | zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:32 |
quote:Zuigerveren maak ik niet zelf ![]() Ik weet overigens wel hoe ze over het algemeen gemaakt worden: ze worden met een draaibank afgestoken van een buis. Bij schraapveren worden er bijvoorbeeld ook nog groefjes in gedraaid en gaten in geboord. | |
2cv | zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:34 |
Van wat voor materiaal is die buis ? | |
oshiro | zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:35 |
quote:Staal afaik, afhankelijk van wat er nodig is, er zijn natuurlijk miljoenen staalsoorten. Kan verder met warmtebehandelingen nog bewerkt worden. Ik lees nu echter ook dat er veel van gietijzer gemaakt worden ![]() | |
2cv | zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:24 |
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas. | |
oshiro | zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:53 |
quote:Verschillende. Ik heb materiaalkunde als vak, ik gok zelf een perlitisch staal met een hoog koolstofgehalte, en met veelal een chroomrand. Helaas heb ik daar ook niet alles van onthouden... Wat je uiteraard kan doen is Euroring even bellen ofzo, uit pure interesse ![]() quote:Ben je van plan om je eigen zuigerveren te gaan maken voor je zelfbouw-motorblok? [ Bericht 20% gewijzigd door oshiro op 29-08-2009 21:58:37 ] | |
2cv | zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:10 |
Jij snapt het ![]() ![]() | |
oshiro | zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:16 |
quote:Oeh dat wordt wel pittig dan denk ik hoor ![]() Maar als ik jou was zou ik dan gaan kijken naar een buis met een buitendiameter die ieieieieieietsje groter is dan de boring van je cilinder. Die zou je vlak en rond moeten (laten) slijpen, daar een stuk vanaf steken met een steekbeitel in de draaibank ofzo, en dan de zijoppervlakken vlak (laten) slijpen. Vervolgens met een frees een slot in de veer zagen, precies zo groot dat als de veer ingedrukt wordt bij het monteren, het slotje zo goed als 0 wordt. Je zou er voor kunnen kiezen om de boel nog heet te maken en te laten schrikken, en eventueel nog een chroomcoating kunnen laten geven. Dit is wel ingewikkeld spul hoor ![]() Je zou dus contact op kunnen nemen met zo'n bedrijf, en zuigerveren naar jouw exacte specificaties kunnen laten maken. Ook zou je met PowerSeal contact op kunnen nemen, of ze een nikasil- of chroomwand kunnen maken in je ontwerp. | |
2cv | zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:35 |
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen. | |
oshiro | zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:52 |
quote:Mijn ervaring met het draaien van dunne ringen is dat het opnieuw inspannen na het afsteken echt een compleet drama is ![]() ![]() | |
2cv | zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:54 |
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen. | |
oshiro | zondag 30 augustus 2009 @ 00:05 |
quote:De oppervlaktekwaliteit die je krijgt na afsteken is niet echt om vrolijk van te worden, dat kan ik je garanderen ![]() Wat je dan beter kunt doen is de boel dus vlakken op een vlakplaat, hetzelfde wat je gebruikt om cilinderkoppen te vlakken. Dit alles voordat je het doorzaagt. Maak je zuigerveren dus ook van een iets grotere diameter dan je zuiger, zodat ze met enige spanning tegen de cilinderwand drukken ![]() | |
2cv | zondag 30 augustus 2009 @ 00:17 |
Oppervlakteruwheid was ik even vergeten ![]() ![]() ![]() | |
oshiro | zondag 30 augustus 2009 @ 00:19 |
quote:Uhu ja dat kan allemaal wel ja ![]() ![]() En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken? ![]() ![]() | |
oshiro | zondag 30 augustus 2009 @ 00:43 |
quote:Oja, even een tipje: als je de boel dus aflaat in een bak met olie schijnt het metaal iets veerkrachtiger te worden. En uiteraard na het schrikken de boel ontlaten door het tot ongeveer 200 graden te verhitten en dan opnieuw afkoelen in olie (of water, whichever you prefer). Anders wordt het te bros. | |
2cv | zondag 30 augustus 2009 @ 01:21 |
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ... ![]() | |
oshiro | zondag 30 augustus 2009 @ 19:34 |
quote:Oeh, da's ook leuk ![]() Ik heb de zuigerveren uit de zuiger gekregen, zoals gezegd door ze eruit te breken. Vervolgens alle troep er met een klein schroevendraaiertje uit gekrast, toen werd ook wel duidelijk waarom het zo vast zat ![]() Verder nog een beetje geknoeid met de vliegwielspie, maar m'n boortjes zijn te kort om er fatsoenlijk bij te komen. M'n pa gaat binnenkort even wat boortjes verlengen en dan kijken we of het op de kolomboor wil lukken. Als de spie dan redelijk ver weg is maken we de naaf van het vliegwiel warm en persen we de krukas eruit. Plaatjes: ![]() ![]() ![]() ![]() De laatste klep is ook uit het blok. Nu moeten we nog de olieaftapplug en een nokvolger-dop losmaken, en de gasschuif moet er nog uit. We gaan bronzen busjes in de boringen van de gasklep-as en de regulateur-afstelknop-as maken zodat ze wat minder speling hebben. | |
oshiro | zondag 30 augustus 2009 @ 19:39 |
Overigens gaan we binnenkort dus twee gloednieuwe kleppen laten maken, en de zittingen laten we slijpen. Ik wil kijken of ik daar ook foto's van kan krijgen, maar ik weet niet zeker of dat lukt. | |
2cv | zondag 30 augustus 2009 @ 20:46 |
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken. Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen. | |
oshiro | zondag 30 augustus 2009 @ 20:49 |
quote:Ik probeer hem er niet doorheen te slaan ![]() M'n boortjes zijn nu te kort om nog veel uit te kunnen halen. Hij moet helemaal doorgeboord worden zodat het boorgat wat van de compressie tijdens het trekken op zich kan nemen. Het liefst zo groot mogelijk, en als het even kan probeer ik hem ook zoveel mogelijk weg te hakken voor het persen. | |
2cv | zondag 30 augustus 2009 @ 20:53 |
Helder ! | |
T42 | zondag 30 augustus 2009 @ 22:51 |
quote:ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden. noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen ![]() | |
oshiro | zondag 30 augustus 2009 @ 23:45 |
quote:Oo, dat ![]() ![]() | |
T42 | donderdag 3 september 2009 @ 21:54 |
quote:gevonden was een lister met knakworsten en eitjes ![]() ![]() - hier wel een Wolseley als tracktor motor ![]() - deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen ![]() ![]() | |
oshiro | donderdag 3 september 2009 @ 23:41 |
quote:Ah, toffe foto's ![]() Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel. Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin ![]() Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest. Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen. Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op. Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken ![]() | |
T42 | vrijdag 4 september 2009 @ 09:48 |
quote:gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saai ![]() | |
oshiro | vrijdag 4 september 2009 @ 13:53 |
quote:Klopt helemaal ![]() Aan een houtgasgenerator heb ik nog niet eens gedacht, da's wel een mooie idd ![]() | |
oshiro | dinsdag 8 september 2009 @ 14:07 |
Zo, het motortje staat bij De Sutter. Zij regelen ook zuigerveren en een nieuwe klep. Verder slijpen ze de zittingen op en maken ze een klepgeleider in orde. Hij gaat het dus weer helemaal doen ![]() Ik zal van dat proces waarschijnlijk geen foto's krijgen. Ze doen het even tussendoor, als ze tijd hebben. Ze hoeven zich van mij niet te haasten ![]() Ze slepen net even heel snel twee kleppen, dat wordt echt waanzinnig netjes. Van 1 klep is de steel echter ingeslagen, die vervangen ze. Wanneer dat af is maak ik zelf nog even een bus voor de regulateurstelschroef, zodat daar ook geen speling meer op zit. Dan kan ie weer helemaal in elkaar ![]() | |
oshiro | donderdag 10 september 2009 @ 00:57 |
![]() Spulletjes! Nieuwe uitlaat, carb-pakkingen, stekker en moer voor bougie, en schaapscheermachine ( ![]() Morgen vliegwiel eraf persen en vacuumpomp uit elkaar proberen te halen. Zal ook eens kijken of ik daar foto's van kan maken ![]() | |
oshiro | donderdag 10 september 2009 @ 23:59 |
Zo, ik heb weer een avondje vrije tijd verspild ![]() Heb vanavond de vacuumpomp uit elkaar gehaald en het vliegwiel van de krukas gehaald. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden maar toch geef ik er nog even af en toe een beschrijving bij. De vacuumpomp: ![]() Poelie demonteren met poelietrekker: ![]() ![]() Vervolgens de hele handel uit elkaar gehaald: ![]() Dat laatste was overigens nog best pittig. De vier schroeven van de afdekplaat zaten zo vast dat we ze met een slagschroevendraaier ook niet los kregen. Dus toen hebben we het grove geschut maar uit de kast getrokken... Ik heb geen plaatjes van het proces zelf, maar om een idee te geven (ondersteboven ja, sorry, geen zin in editten): ![]() ![]() ![]() En waar doe je dat mee? ![]() Inductieverwarmer. Geniaal apparaat, je kunt plaatselijk iets verwarmen zonder dat je aanslag krijgt van een vlam, en je gaat er ook niet makkelijk doorheen. En 10 cm van het roodgloeiende deel vandaan kun je hem gewoon vastpakken als je de boel niet lang genoeg verwarmt. Je hoeft maar twee tot drie seconden op de knop te drukken en de boel gloeit al. Geen gas en zuurstof meer voor mij ![]() ![]() Verder dus de krukas uit het vliegwiel geperst: ![]() Dat was het weer voor vandaag. Heb nog wat spulletjes meegenomen om een nieuwe poelie te maken voor de vacuumpomp, die wil ik niet met een V-snaar aandrijven maar met een platte riem ![]() Nu is het wachten tot de nieuwe klep en klepzittingen af zijn, dan kan de boel in principe weer in elkaar. Ook moet ik nog even een bus draaien om de gasknop weer wat lekkerder te laten werken. Edit: sorry voor de kleine plaatjes, ik zie het nu pas. Als iemand grote plaatjes wil doe ik ze wel even opnieuw uploaden, ik heb m'n photobucket-instellingen alweer terug gezet ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door oshiro op 11-09-2009 00:07:10 ] | |
oshiro | maandag 14 september 2009 @ 21:41 |
Ik heb me ook maar eens ingeschreven op een Engels stationaire motoren-forum, en die gasten daar weten wel enorm veel ![]() De vacuumpomp is een Alfa Laval no. 9. Hier een filmpje waar er eentje wordt aangedreven door een Lister D: ![]() Verder heb ik een complete handleiding gekregen voor een Wolseley WD8, en ben ik op Ebay aan het wachten op een paar oude vacuummeters die bij het setje passen. En ik ga zelf een poelie maken, het blijkt dat ik al een stuk pijp heb wat op 4 mm na de juiste diameter heeft. En de 4 mm ziet niemand ![]() | |
densmee | woensdag 23 september 2009 @ 22:18 |
hoe gaat het met de wd8? | |
2cv | woensdag 23 september 2009 @ 22:58 |
Ziet er goed uit ! En de 'kleine' plaatjes vind ik niet erg. | |
oshiro | woensdag 23 september 2009 @ 23:11 |
quote:Het gaat goed, ik ben afgelopen week bezig geweest met het borstelen van de hopper (die waterbak) en het blijkt dat er dus onder de roest allemaal originele verf zit. Ik probeer heb dus zo ver mogelijk te borstelen, en daarna poets ik alles in met autowas (ook de roest ja ![]() Het blok staat nog steeds bij De Sutter. Ze hoeven van mij geen haast te hebben ![]() De vacuumpomp moet gespoten worden en moet nieuwe lagers. Dan is die zo goed als af. Verder moet ik wat pakkingen knippen, een stukje bougiekabel hebben (de oude was gaar) en ga ik het onderstel binnenkort aanpakken. En ik krijg dinsdag een stuk plasmagesneden staal van 25mm dik binnen voor de poelie ![]() Dus het gaat even traag omdat we het blokje nog niet hebben, maar als dat af is gaat het allemaal weer sneller. Dan zou hij in principe zelfs in elkaar kunnen, brandstof erin en lopen maar. | |
2cv | woensdag 23 september 2009 @ 23:45 |
Hoe kan er verf onder de roest zitten ? | |
oshiro | donderdag 24 september 2009 @ 00:10 |
quote:Ja dat vroeg ik me eerst ook af ![]() Maar ik bedacht me dat er roest naar beneden gespoeld kan zijn doordat dat ding in de regen heeft gestaan. En verder zit er ook gewoon een hoop vuil tussen. Je moet niet denken dat hij ineens weer helemaal groen wordt, ik denk dat er ongeveer 20 a 25% van de originele verf over is. Maar da's veel beter dan helemaal niks, en het ziet er toch weer wat leuker uit zo ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 24 september 2009 @ 00:13 |
Klinkt tof ! | |
Barcaconia | donderdag 24 september 2009 @ 00:21 |
Cool project zeg, dit is ook wel een van de dingen die mij erg interesseren. | |
oshiro | vrijdag 25 september 2009 @ 19:53 |
Vandaag even bij De Sutter langsgereden uit nieuwsgierigheid. Nieuwe klepjes zijn af, er moeten enkel nog zittingen in het blok gemaakt worden. Ik weet nog niet hoe het zit met zuigerveren, niet naar gevraagd ![]() | |
oshiro | zaterdag 26 september 2009 @ 15:26 |
Zo, ik heb de rest van de pakkingen zelf gemaakt (dus op de koppakking, carburateurpakking en lagerdekselpakking na, die had ik al).![]() Moet er enkel nog gaatjes in slaan met holpijpjes, maar die heb ik hier niet. | |
2cv | zaterdag 26 september 2009 @ 15:33 |
Holpijpje kan je ook maken van een buisje en een schuurband ofzo. | |
oshiro | zaterdag 26 september 2009 @ 15:44 |
quote:Ja klopt, maar m'n pa heeft ze op z'n werk en iemand waarbij we altijd met zundappjes knoeien heeft er ook een hele set van ![]() Ik heb ook een leuk voertuigje gekocht, waar ik een en ander aan wil aanpassen. Dus ik heb weer zat te doen ![]() | |
2cv | zaterdag 26 september 2009 @ 18:02 |
Nice ! | |
oshiro | woensdag 30 september 2009 @ 23:43 |
Zo, heb even een poelie gemaakt voor de vacuumpomp, moet enkel nog gelast worden en de asboring moet nog worden uitgedraaid na het lassen ![]() ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 30 september 2009 @ 23:48 |
Wat moet er aan gelast worden dan ? ![]() | |
oshiro | woensdag 30 september 2009 @ 23:51 |
quote: ![]() Het zijn twee delen. Het hart met het dikwandige pijp erop is een deel, dat was van een stuk strip van 10x100 mm. Daar hadden we een stuk vanaf gezaagd, pijpje erop gelast, en vervolgens de hele boel redelijk rond geslepen. Vervolgens in de draaibank en helemaal rond draaien. De buis is het andere deel, deze ook in de draaibank afgedraaid en er een rand in gedraaid waar het hart tegenaan komt. Zo is het lekker makkelijk lassen. | |
2cv | donderdag 1 oktober 2009 @ 00:23 |
Oh, het is een tweedelige poelie ![]() Is het vlak waar de riem op loopt wel wat bol zodat de riem mooi in het midden blijft lopen ? Of is de andere poelie bol genoeg ? | |
oshiro | donderdag 1 oktober 2009 @ 00:25 |
quote:Nee ![]() ![]() Maar goed, dat kan ook, ik zet de boel allebei vast met bouten op het onderstel. | |
2cv | donderdag 1 oktober 2009 @ 01:10 |
Ik zou voor de zekerheid proberen de poelies een beetje bol te maken. Eerst een hele flauwe afschuining er aan met een beitel en dan een stuk schuurpapier er op drukken (in de draaibank natuurlijk). | |
oshiro | donderdag 1 oktober 2009 @ 16:22 |
quote:Doe ik wel als de snaren eraf lopen ![]() Heb net van mcDavid een stalen ring gekregen van 25 mm dik, waarmee ik die andere poelie ga maken. Dat doe ik vanavond. [ Bericht 5% gewijzigd door oshiro op 01-10-2009 16:30:55 ] | |
Barcaconia | donderdag 1 oktober 2009 @ 16:24 |
Hoe komen jullie toch allemaal aan die draaibanken.. Dat is zo'n beetje het enige stuk gereedschap dat ik echt ontzettend mis bij het maken van dingen. En niemand in de buurt heeft er natuurlijk een thuis en bij het bedrijf waar ik werk mag ik geen prive dingen doen helaas... | |
oshiro | donderdag 1 oktober 2009 @ 16:34 |
quote:Mja, bij mij ligt het ook gewoon aan een beetje de juiste mensen kennen hoor... Ik help vaak bij het bouwen van klassieke special Zundapps. De man waarbij ik dat doe heeft dus een draaibank staan, en omdat ik beter kan draaien dan hij doe ik veel werkstukjes van hem maken. En zo nu en dan doe ik er dus ook iets voor mezelf tussendoor. Op school mag ik af en toe ook draaien (vandaag niet, het verschilt een beetje, dus ik doe zoveel mogelijk niet op school). Ik wil later echt een grote schuur met een flinke draaibank en een flinke freesbank ![]() Zal vandaag wel wat foto's maken van het draaien zelf. Hoop overigens nog een baantje te vinden waarbij ik ook kan draaien ![]() | |
densmee | donderdag 1 oktober 2009 @ 19:33 |
voor een kleine 1000 euro heb je op marktplaats mooie draaibankjes voor zulk werk hoor. maar het is een schitterende machine aan het worden | |
oshiro | donderdag 1 oktober 2009 @ 19:44 |
quote:Bij HBM kun je waanzinnig mooie draaibankjes voor het minder professionele/dagelijkse werk vinden voor 600 a 700 euro, met zelfs meer dan 50 cm tussen de centers. Als ik zelf de ruimte had (en het geld op het moment) zou ik het wel weten ![]() Enneh... thanks ![]() ![]() | |
pro2call | zaterdag 3 oktober 2009 @ 09:46 |
voor het verwijderen van de roest kun je ook azijn gebruiken.... ik doe het ook met mijn project... neem een grote bak met de goedkoopste azijn ik heb die van de lidl. leg het onderdeel er in... laat het een goeie dag weken en haal het er weer uit ff met een doek uitvegen en daarna afspoelen... voor een idee kijk maar eens op http://www.cookhaus.co.uk/vinegar/index.htm | |
oshiro | zaterdag 3 oktober 2009 @ 10:56 |
quote:De roest moet er niet allemaal af ![]() | |
oshiro | woensdag 14 oktober 2009 @ 23:53 |
Schopje! Vandaag weer even bezig geweest aan de grote poelie. Heb een ring gedraaid die een flens moet worden, waar de pijp op geperst en gelast wordt: ![]() ![]() De ring past zonder speling op het centreervlak van het vliegwiel, dus de boel zit gegarandeerd in het midden. Zo komt het wat minder kritisch met de bouten, want dat gaat gegarandeerd niet zo netjes als dit. De hele boel is op de draaibank gemaakt: ![]() De meetklok staat er om te checken of de boel wel in het midden ingespannen was. Er zat in eerste instantie vrij veel vuil in de drieklauw, na complete demontage van de drieklauw, schoonmaken en opnieuw monteren met behulp van de meetklok was de excentriciteit stukken minder. Het is nog steeds niet perfect (ongeveer 8 duizendste millimeter excentrisch) maar beter lukte me niet met m'n handen ![]() Ook zitten er gaten in de pakkingen: ![]() Morgen weer verder aan de ring+buis. | |
2cv | woensdag 14 oktober 2009 @ 23:58 |
Ziet er goed uit ! ![]() | |
oshiro | donderdag 15 oktober 2009 @ 00:25 |
quote:Nope. Normaal gebruik ik die klok niet, bij een vierklauw wel uiteraard maar bij een drieklauw niet. Bij deze wilde ik het echt zo nauwkeurig mogelijk concentrisch maken, omdat ik niet wil dat de boel heen en weer gaat (5 honderdsten kun je al met het blote oog zien). Normaal lukte me het nooit om met dit bankje iets concentrisch in te spannen. Als ik een werkstuk nam en daar een gat in boorde zat het gat dus wel in het midden van de draai-as, maar niet in het midden van het werkstuk omdat dit uit het midden stond. Daar irriteerde ik me nogal verschrikkelijk kapot aan en in heb er nu maar wat aan gedaan. Klauw van de draaibank afgehaald en op tafel gelegd, met schroevendraaiers, doeken en kwastjes elk spaantje uit de bekken en de spanplaat gevist. Vervolgens de klauwplaat met z'n tapeinden op de bank gezet en de moeren handvast gedraaid (helaas geen camlock dus niet goed te stellen). Daarna de meetklok er bij gepakt en door zachte tikken te geven met m'n vuisten en te controleren met de meetklok de klauwplaat zo goed en zo kwaad als het ging in het midden gezet. Toen de klauwplaat helemaal vast gezet en de bekken weer in de klauw gedraaid. Nu dus checken of een ingespannen werkstuk ook daadwerkelijk in het midden stond. We hadden een pistonpen van een vrachtwagen gepakt en die ingespannen, blijkt die ongeveer 7 honderdsten uit het lood te staan, verdomd veel dus ![]() Komt de man van wie de draaibank en die pen zijn ineens op een idee: die zuiger waar die pen in zat was vastgelopen. Die pen zou wel eens krom kunnen zijn dus... Iets anders ingespannen en de boel stond slechts 8 duizendsten uit het lood ![]() Kun je het je voorstellen? Een pen zoals de onderstaande, lijkt op de grootste in het plaatje. Diameter ongeveer 55mm en lengte ongeveer 100mm, en die is krom ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 15 oktober 2009 @ 00:35 |
Ik los dat op door zowel de binnenkant als de buitenkant in 1 klemming te draaien ![]() | |
oshiro | donderdag 15 oktober 2009 @ 00:42 |
quote:Ja dat deed ik dus normaal ook ![]() Maar goed, als ik de boel dus omspan en het werkstuk omdraai, dan klopt er niks meer van. Dan moet ik telkens als ik de boel uitspan denken hoe het in de klauw stond. Dus vooral met die ring moet ik nog wel eens bekjes wisselen, en dan word je daar toch niet zo vrolijk van. En nu klopt het gewoon altijd ![]() | |
2cv | donderdag 15 oktober 2009 @ 00:43 |
Op mijn werk kan ik het wel eens doen als ik tijd en zin heb ![]() | |
oshiro | donderdag 15 oktober 2009 @ 00:48 |
quote:Ja precies, ik heb het nu ook maar gedaan. Ik had ook die ring af kunnen maken maar ik vond dat het wel eens mocht gebeuren. Ik moet zeggen dat het toch wel fijn is zo, hoef me minder druk te maken over of de opspanning wel klopt. Het verschil in draaikwaliteit bij gebruik van een binnendraaibeitel is ook wel bizar trouwens. Als je de beitel op een lange afstand van het spanblok instelt wordt de oppervlaktekwaliteit echt veel slechter door het buigen van de beitel. Ookal is dat ding 1,5 centimeter dik. Terugspannen van de beitel zorgde voor veel betere kwaliteit werk. | |
2cv | donderdag 15 oktober 2009 @ 01:55 |
Klopt ![]() | |
oshiro | donderdag 15 oktober 2009 @ 12:05 |
quote:Yep, hangt beetje van de vorm van de beitel af maar als de vorm hetzelfde blijft van het begin tot het einde klopt dat 100% ja ![]() | |
oshiro | woensdag 3 februari 2010 @ 17:59 |
Zo ![]() * oshiro neemt een aanloop en geeft het topic een rotschop Het blok is terug van De Sutter. Resultaat: twee nieuwe klepzittingen, twee nieuwe overmaat kleppen, opgeboorde klepgeleiders, en opgehoonde cilinderwand (lichtjes, zodat de nieuwe set zuigerveren in kan lopen). Alle oude verf is er helaas wel van af doordat het ding in een ultrasoonbad heeft gelegen... Verder zijn de olieaftapplug en klepstoterdop uit het blok losgekomen (inductieverwarmer ftw). Foto's volgen, de opbouw kan weer beginnen! | |
Barcaconia | woensdag 3 februari 2010 @ 18:01 |
Stiekem vind ik het mooi dat de oude verf weg is ![]() | |
oshiro | woensdag 3 februari 2010 @ 18:33 |
quote:Iedereen heeft dat. Is geen moer aan, en 9 van de 10 keer is het nog de verkeerde kleur ook. Die dingen horen niet te glimmen. En dat gaat ie hier ook niet, beetje in de hammerrite en klaar. Ik vind dat zo suf, blok helemaal in de glanzende lak, en overal waar de boel ingeslagen is van de roest zie je allemaal bobbels zitten ![]() Ik vind het leuk om zo'n ding te laten zien zoals ie is, en dat is 54 jaar blootgesteld aan weer en wind. Zie je tenminste dat hij een geschiedenis heeft, en gebruikt is. | |
2cv | woensdag 3 februari 2010 @ 22:13 |
Had je niet aangegeven dat de orginele verf er op moest blijven zitten ? | |
oshiro | donderdag 4 februari 2010 @ 12:11 |
quote:Nope, en ik denk dat zij ook niet verwacht hadden dat de boel eraf kwam in iets simpels als een ultrasoonbad ![]() ![]() | |
oshiro | donderdag 4 februari 2010 @ 17:38 |
Zoals gezegd: fototijd! Zuiger met nieuwe veren: ![]() ![]() Klepzittingen, kleppen, opgehoonde cilinderwand en de handel bij elkaar: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 4 februari 2010 @ 18:30 |
Nais ! ![]() Waar heb je dat laten doen ? | |
Barcaconia | donderdag 4 februari 2010 @ 19:01 |
quote:Verschil moet er zijn. Dan worden tenminste niet al die dingen hetzelfde. Het is inderdaad wel tenenkrommend als ze hem in de verkeerde kleur spuiten. Ik vind het toch mooi om te volgen ![]() | |
oshiro | donderdag 4 februari 2010 @ 19:07 |
quote:http://www.desutter.nl Die gasten doen op het moment ook alle cilinderkoprevisies van Kia Benelux. quote:Precies! En thanks ![]() | |
Barcaconia | donderdag 4 februari 2010 @ 19:09 |
Ik zat er laatst aan te denken om een John Deere stationairmotor te kopen om te restaureren maar ik zou dat in mijn huiskamer moeten doen (appartementje) en dat vond mijn vriendin geen goed plan ![]() Oshiro: wat is belangrijker? Een mooie stationairmotor of een vriendin? ![]() | |
oshiro | donderdag 4 februari 2010 @ 19:40 |
quote:Een vriendin. De mijne zie ik nog 10 maanden ofzo niet, zit in een psychiatrische instelling (nee is geen psycho bitch, heeft nogal gebrek aan zelfdiscipline. lang verhaal). Ik had niet verwacht dat ik me ooit ergens zo gruwelijk slecht over zou kunnen voelen, dacht dat ik sterker was dan dat ![]() | |
Barcaconia | donderdag 4 februari 2010 @ 19:54 |
Ok, dat is flink klote! Sorry dat ik het vroeg dan. Ik bedoelde het als geintje uiteraard. | |
oshiro | donderdag 4 februari 2010 @ 19:58 |
quote:Haha, snap ik ![]() ik schrijf 'r met Valentijn wel een brief. Kijken of het mogelijk is om 'r te schrijven. Het zit me echt dwars ![]() Als ik het even niet zie zitten maak ik er wel een topic over aan in R&P ![]() Nouja, goed excuus om ook een beetje aan mezelf en m'n troep te werken, mag ook wel eens gebeuren. En wie weet is het dan nog leuker als ze weer terug is. Ik was van plan deze zomer samen met haar d'r motorboot op te knappen... | |
2cv | donderdag 4 februari 2010 @ 20:32 |
Mocht je een topic openenen in R&P er over wil je dan hier ook een linkje posten ? Ik lees niet heel veel meer dan PTA op Fok! tegenwoordig ![]() | |
oshiro | donderdag 4 februari 2010 @ 23:32 |
quote:Zal ik doen. Ik heb zo veel vragen overal over aan haar, ik ben er al een halve week fysiek echt benauwd van ![]() | |
2cv | vrijdag 5 februari 2010 @ 00:32 |
Is contact echt compleet onmogelijk ? | |
oshiro | vrijdag 5 februari 2010 @ 11:07 |
quote:In de eerste behandelfase zeker weten (afgezien van brieven en pakjes van d'r ouders). Maar omdat ze altijd dacht dat de kans heel erg klein was dat ze dit vervolgtraject ging doen heeft ze me er nooit veel over verteld... D'r moeder zegt dat het nog steeds zo is maar die zegt wel meer ![]() ![]() | |
oshiro | maandag 8 februari 2010 @ 22:53 |
Vanavond bezig geweest met het draaien van een nieuw boutje. Het is een afdekdopje voor het boorgat van de gasklepas. Die was kapot gegaan toen we hem probeerden te verwijderen. Het is een of andere maffe conische Britse draad, maar we hadden er wel een snijplaatje (en tapjes) voor. Voor de oplettende kijker: hij is inderdaad iets anders. Dit vonden we beter en iets leuker ![]() ![]() ![]() Woensdagavond het asgat van het regelwiel opboren, dan donderdag een bronzen busje draaien en ruimen. Er zit nu onwijs veel speling op dat asje, dus maken we er een mooi pas bronzen busje in. Als dat af is gaat de boel weer in elkaar! We moeten enkel nog een vliegwielspie hebben. | |
-o0tijgertjuh0o- | maandag 8 februari 2010 @ 22:54 |
ziet er goed uit! | |
oshiro | maandag 8 februari 2010 @ 23:01 |
quote:Whehe ![]() ![]() | |
-o0tijgertjuh0o- | maandag 8 februari 2010 @ 23:03 |
quote:waarom ben ik nou weer een mafkees ? ![]() | |
oshiro | maandag 8 februari 2010 @ 23:05 |
quote:Nou omdat appel. ![]() | |
-o0tijgertjuh0o- | maandag 8 februari 2010 @ 23:07 |
quote:bananenvlaai ![]() | |
oshiro | maandag 8 februari 2010 @ 23:09 |
quote: ![]() | |
oshiro | woensdag 10 februari 2010 @ 23:21 |
Zo, even een leuke update. Heb gisteravond dat gat al uitgeboord, en vanavond het busje gedraaid: ![]() Vond het niet nodig om te ruimen, hij draait zo erg netjes en er zit maar een gasknop aan, geen uitgaande as ofzo. Maar goed, zo was al het fabricagewerk aan het blok wel zo'n beetje af! ![]() Wat dus inhoudt dat de handel weer in elkaar gezet kan worden. Krukas: ![]() Zuiger (en dus uiteraard drijfstang): ![]() ![]() ![]() ![]() Dat aanhangsel aan de onderkant van de drijfstang is de olielikker. Het hele ding heeft spatsmering, er zit geen pomp of wat in. Nokkenas: ![]() ![]() Morgen weer verder. Dus 2cv, dat houdt in dat je morgen je regulateurfilmpje te zien krijgt ![]() Plannen voor morgen: Vervolgens is het wel voor 90% af. Wat er dan nog moet gebeuren: We hebben verder enkel nog een vliegwielspie nodig, en een bougiekabel en bougie om de motor zelf af te maken. Dus binnenkort kunnen we gaan proberen of ie, na toch wel een jaar of 30, weer wil gaan lopen! ![]() | |
2cv | woensdag 10 februari 2010 @ 23:44 |
Gaaf ! ![]() ![]() | |
oshiro | donderdag 11 februari 2010 @ 12:55 |
quote:Haha ![]() Ik bedenk me trouwens dat ik ook nog twee poelies moet aflassen en nadraaien. Ben benieuwd hoe het zaakje eruit gaat zien als het af is. De zuiger gaat in ieder geval een flink stuk minder soepel door de cilinder op en neer met die ruwere cilinderwand en nieuwe zuigerveren. Hij zal wel een flinke compressie hebben ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 11 februari 2010 @ 14:27 |
Uit mijn hoofd zeg ik dat je met zo'n compressie veilig een turbo in kan bouwen zonder dat je dan last krijgt van pingelen. | |
oshiro | vrijdag 12 februari 2010 @ 00:02 |
quote:Dat zou best eens kunnen ![]() ![]() Vanavond weer wat zitten knoeien. Regulateur ingebouwd, en kleppen ingebouwd. Dat duurde even want het was nogal priegelwerk. Verder was de vloeibare pakking op dus we hebben nog geen kappen teruggezet. Foto's: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De deksels zitten nog niet vast dus. Heb echter wel alle tapeinden nagedraaid, en kwam er dus achter dat ik een moer kwijt ben... Dus dat wordt nog even zoeken in de schuur. En desnoods een nieuwe moer maken (Withworth-draad) maar dat is natuurlijk niet zo leuk. En, last but not least: | |
2cv | vrijdag 12 februari 2010 @ 02:04 |
Misschien is het leuk voor een volgend project ? Een turbo, of nog beter, een compressor er op zetten ? ![]() Maar super bedankt voor het filmpje ! Dan snap ik het ook een keer ![]() | |
oshiro | vrijdag 12 februari 2010 @ 10:18 |
quote:Nee joh ![]() ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 12 februari 2010 @ 16:52 |
![]() ![]() Misschien een turbo die je er op kan zetten (en er af kan halen) zonder de motor zelf an te passen ? Dus zonder boren, slijpen, frezen etc. de Wolseley ? Eventueel zelfs te monteren met de orginele moeren en bouten ![]() | |
oshiro | vrijdag 12 februari 2010 @ 18:04 |
quote:Nee joh ![]() Turbo's op 1-cilinders is normaal al een drama van de pulserende uitlaatgasdruk, en dit gaat al helemaal langzaam ![]() | |
2cv | vrijdag 12 februari 2010 @ 18:09 |
En een kompressor die d.m.v. de krukas aangedreven wordt ? | |
oshiro | vrijdag 12 februari 2010 @ 18:16 |
quote: ![]() ![]() Zo maken dat ie werkt, en lekker neerzetten en eens meenemen als ik weer naar een braderie ga ofzo. | |
T42 | vrijdag 12 februari 2010 @ 20:57 |
quote:turbo met olielikker ![]() | |
stefannetjuh | vrijdag 12 februari 2010 @ 21:56 |
Ik ga hem volgen | |
oshiro | zaterdag 13 februari 2010 @ 00:06 |
quote:Ja hee, als je dan toch wat moet aandrijven kun je meteen een oliepomp aandrijven ![]() ![]() Vandaag weer een beetje zitten knoeien, weinig zichtbaars gedaan. Kleppen gesteld, ontsteking gesteld, en alle tapeinden gemonteerd met kopervet en nagetrokken. Vervolgens alle pakkingen ingesmeerd met vloeibare pakking en de deksels gemonteerd. Toen waren de 2 uurtjes van de avond weer vol. Maar de kop hebben we er wel op gezet en het blokje staat weer thuis in de schuur! Ik bedenk me echter net dat we alle tapeinden verkeerd om erin hebben gezet ![]() Edit: wacht even... die tapeinden hebben een mooie en een lelijke kant (van het afsteken zit er nog een braam aan, precies in het midden zo'n steeltje), en ik heb de tapeinden met het "steeltje" het blok in gedraaid. En toen ik hem uit elkaar haalde zaten er geen steeltjes aan de buitenkant. Zal toch wel goed zitten dus. Verder dus de tank coaten met kunsthars, nieuwe brandstofleiding maken (zit nu een knik in), en onderstelletje afmaken voor het vliegwiel erop gaat. Als dat af is... proberen die handel! | |
oshiro | zaterdag 13 februari 2010 @ 16:58 |
![]() Mooi plaatje wat ik tegenkwam, en ook nog eens met Alfa Laval no.9 vacuumpomp (die kleine) ![]() | |
Barcaconia | zaterdag 13 februari 2010 @ 17:05 |
Prachtig! Zoiets moet ik ook eens hebben thuis ![]() | |
oshiro | zaterdag 13 februari 2010 @ 19:30 |
quote:Ik ga voor zoiets ![]() | |
oshiro | zaterdag 13 februari 2010 @ 19:45 |
quote:Het leuke van die Wolseley is natuurlijk dat het een "shed find" is. We hebben dat ding gevonden in z'n originele staat, niet aan geknoeid, niks ![]() Als ik zo'n Lister CS tegen zou komen... ik zou het wel weten ![]() | |
2cv | zondag 14 februari 2010 @ 00:43 |
Onderstel met wielen en een versnellingsbak bouwen ? ![]() | |
Barcaconia | zondag 14 februari 2010 @ 00:45 |
Wat wil jij allemaal wel niet met zo'n stationairmotor 2cv ![]() | |
2cv | zondag 14 februari 2010 @ 01:20 |
Wat niet ? ![]() | |
oshiro | zondag 14 februari 2010 @ 02:35 |
Gewoon melkmachientje aandrijven ![]() Of een graanmolen. Of een cirkelzaag. Of een waterpomp. Dat soort dingen. Dingen die ie aan hoort/hoorde aan te drijven ![]() | |
T42 | zondag 14 februari 2010 @ 17:16 |
quote:tada ![]() | |
T42 | zondag 14 februari 2010 @ 17:17 |
quote:wou ooit mijn boot uit de jare 50 met een wolseley aandrijven ![]() | |
oshiro | zondag 14 februari 2010 @ 17:30 |
quote:Die CS is een echt mooie motor vind ik. Zit ook totaal geen elektronica op. Diesel ![]() | |
T42 | maandag 15 februari 2010 @ 02:59 |
quote:ik wou hem een dynamo late draaien en daarmee accu's opladen en dan met een electro bbm varen modern en oud | |
oshiro | maandag 15 februari 2010 @ 12:35 |
quote:Had je gezegd ja. Zou niet bepaald opschieten, dan heb je 200 kg aan motor, accu's en generator aan boord en nog maar een kleine 1000W aan vermogen. Ik vind m'n vriendin d'r boot met 11 pk al een traag ding ![]() | |
T42 | maandag 15 februari 2010 @ 15:51 |
quote:motor weegt geen 200kg want ik kan hem net tillen. 1 accu van 55ah 3pk bbm electro (die mij te duur zijn) tis een oude boot geen speedboot die heb ik al verkocht vorig jaar ![]() wat denk je wat zo'n diesel doet? | |
oshiro | maandag 15 februari 2010 @ 16:20 |
quote:Motor weegt exact 100 kg (220 lbs). Motor + accu's + generator + regelaar weegt wel 200 kg. | |
T42 | maandag 15 februari 2010 @ 16:25 |
quote:al zou dat 200kg wegen de boot is een oude werk sloep die kan dat wel hebben ![]() maar een cs diesel geeft ook geen 10pk gok ik heb zelfs ooit zitte denken aan een stoom machine van 2pk om er op te bouwen | |
oshiro | maandag 15 februari 2010 @ 16:30 |
quote:Nee een CS is 5 of 6 pk, afhankelijk van de uitvoering ![]() Bootje van m'n vriendin heeft een 11pk Suzuki 2cil bbm, en bootje zelf weegt 400 (polyester). Gaat misschien 11 of 12 km/h ![]() | |
T42 | maandag 15 februari 2010 @ 16:56 |
quote:dan heb je een verkeerde schroef denk ik? ik heb een 10pk envirude uit 1963 en die kan die 1000kg van mijn boot tot bijna 20kmh duwen (okeej het is een platbodem met weinig weerstand ![]() | |
oshiro | maandag 15 februari 2010 @ 17:32 |
quote:Geen idee, bootje is van haar, ik knoei er verder niet mee ![]() | |
oshiro | donderdag 8 april 2010 @ 22:00 |
Zo, even een schopje. Ik heb vandaag de hele Wolseley in de metaallak gezet, transparant over de roest heen. Ziet er verdomd goed uit en je krijgt geen gore handen meer als je hem nu vast pakt! De kop is verder aangedraaid, ik heb een bougie en bougiekabel gefikst en gemaakt, de tank heeft een kunststofcoating gekregen en ik heb een vliegwielspie gemaakt. Die spie is alleen net te smal, dus daar moet ik nog even een andere voor maken. Verder moeten er nog fiber ringetjes op de banjobout van de carburateur en ik moet de brandstoftankdop nog ergens opduikelen. Dan is het een kwestie van carburateur erop en vliegwiel erop, benzine en olie erin en gaan! Dat moet helaas alleen nog even wachten tot het onderstel af is, want we zijn de staaf waarvan we de as van de wieltjes van willen maken kwijt ![]() | |
Barcaconia | donderdag 8 april 2010 @ 22:10 |
Wil je nog mooie bougies hebben? Ik kwam hier in een antiekwinkeltje van de week nog 50 jaar oude bougies tegen, nieuw in de verpakking. Ik geloof rond de 100 dollar voor 2 stuks oid. Wel Amerikaans en niet Australisch (daar komt Wolseley toch vandaan?) | |
oshiro | donderdag 8 april 2010 @ 22:24 |
quote:Wolseley is Engels ![]() Ik heb er maar een Champion N3G in gedaan, die ouwe troep maakt het niet zoveel uit wat erin gaat. | |
Barcaconia | donderdag 8 april 2010 @ 22:27 |
Stationairmotoren ook? Ik dacht dat alleen de auto's Engels waren, 2 verschillende merken zeg maar ![]() | |
oshiro | donderdag 8 april 2010 @ 22:35 |
quote:Nee het is hetzelfde merk ![]() | |
2cv | vrijdag 9 april 2010 @ 01:34 |
Heb je de wieltjes van het onderstel al ? | |
oshiro | vrijdag 9 april 2010 @ 16:04 |
quote:Yep, twee mooie gietijzeren wielen. Staan ook op de foto's in het begin geloof ik. Maar nu dus nog een as! Die moet dan op maat gedraaid worden. Er komen twee zware lagerblokken onder waar de as doorheen gaat, en daar komen dan de wielen op. Vonden we wel een leuk idee, weer eens wat anders. We zijn trouwens de dop van de brandstoftank kwijt ![]() Ik heb net het onderstel in de beits gezet. Eerste laag, mogen nog wel wat extra lagen op denk ik. | |
oshiro | vrijdag 9 april 2010 @ 20:05 |
Zo, m'n pa heeft net een stuk dikwandig buis meegenomen. Zometeen even een as maken dus! | |
oshiro | zaterdag 10 april 2010 @ 18:22 |
Ja kut. Gister dus een as maken. Bijna klaar, enkel nog draad snijden. Breekt de punt van de draadsnijbeitel af ![]() ![]() | |
2cv | zaterdag 10 april 2010 @ 21:57 |
Oeps ![]() | |
oshiro | zaterdag 10 april 2010 @ 22:37 |
quote:Ik doe zo'n moeite voor die details, en dan ga ik in een keer die wielen vastlassen? Dacht het ook ![]() Ik maak maar even een draadsnijbeiteltje van een stuk toolbit ofzo... | |
oshiro | zondag 11 april 2010 @ 12:46 |
Zo, even wat plaatjes: Zo staat de Wolseley er nu bij, met metaallak er overheen: ![]() Onderstel in de beits gezet: ![]() As draaien (straks afmaken): ![]() ![]() | |
2cv | maandag 12 april 2010 @ 13:20 |
Ziet er netjes uit allemaal. Ook de draaiabnk, zo schoon zie ik ze niet vaak ![]() | |
oshiro | maandag 12 april 2010 @ 13:52 |
quote:Uhu ![]() De bank zelf begint een beetje te roesten, dus volgend jaar gaat ie helemaal uit elkaar en wordt alles gereviseerd en gepoedercoat. | |
2cv | maandag 12 april 2010 @ 23:26 |
Ik zou de leibanen niet poedercoaten hoor.SPOILER | |
oshiro | dinsdag 13 april 2010 @ 01:12 |
quote:Je weet wat we bedoelen ![]() | |
oshiro | woensdag 14 april 2010 @ 00:15 |
Zo! Plaatjestijd!![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door oshiro op 14-04-2010 00:33:48 ] | |
2cv | woensdag 14 april 2010 @ 00:19 |
Nieuwe lagers op een oude as ? Had je niet gewoon wat blokken staal nmet daaring glijlagers van brons kunnen maken ? Overigens, die foto's vreten nogal veel laadtijd. Ze zijn groot + veel. kan je daar iets aan doen ? | |
oshiro | woensdag 14 april 2010 @ 00:30 |
quote:Neuh ik vond het wel leuk hufterproof staan zo. De as is ook nieuw uiteraard. En staal met glijlagers van brons... daarmee kon ik de handel niet axiaal opsluiten. Plus dat het weer meer werk is. Dit vonden we leuker. En... dat zouden flinke brokken staal en flinke brokken brons worden ![]() De wieltjes worden overigens nog rood. Plaatjes doe ik wel even wat aan, ik ben wat lui vandaag. | |
2cv | woensdag 14 april 2010 @ 00:35 |
Aanpassing gezien, bedankt ! Mocht je weer plaatjes posten, zou je het dan op dezelfde manier willen doen ? En axiaal opsluiten lukt toch wel met een fraai klembusje ? dan heb je iets speling, maar dat lijkt mij wel acceptabel. maar het mooist is een stilstaande as en wielen die om de as heen draaien. Dat is sterker, bij een kromme as zwabbert het minder en het kan eens een bocht om. | |
oshiro | woensdag 14 april 2010 @ 00:38 |
quote:Maar! Dat heeft iedereen! ![]() Hadden we inderdaad kunnen doen, maar dan hadden we lagerbussen in de wielen moeten draaien. Dat is net zo'n rotwerk. Of, zoals iedereen doet, gewoon helemaal niet lageren, ijzer op ijzer. En tot slot... wanneer gaat het nou de bocht om? ![]() | |
2cv | woensdag 14 april 2010 @ 00:49 |
Als je het ding creatief positioneert op een beurs ofzo ![]() | |
oshiro | woensdag 14 april 2010 @ 01:13 |
quote:Haha, dat komt wel goed ![]() Het belangrijkste was dat de wielen erg laag zitten (of het bakje erg hoog). Het vliegwiel van de Wolseley moet er nog langs passen. Die komt lager dan de voet. Verder wilden we de wielen op een leuke manier vastzetten. Op marktplaats vond ik toen 2 lagerblokken, en m'n pa had twee moeren meegenomen voor fuseekogels van Scania. Zo gezegd zo gedaan en dit is het resultaat. De wieltjes zijn overigens van een motorbok van Scania, maar die zijn alweer heel wat jaartjes oud. | |
T42 | zaterdag 17 april 2010 @ 22:49 |
dit setje wil ik wel ![]() | |
oshiro | zondag 18 april 2010 @ 00:42 |
Leuk ding ja ![]() | |
oshiro | zaterdag 24 april 2010 @ 01:02 |
Zo. Één poelie af! ![]() ![]() ![]() ![]() Zo ziet een originele eruit. Mijne is nog niet geverfd. Oordeel zelf ![]() ![]() | |
2cv | zaterdag 24 april 2010 @ 01:13 |
Ziet er goed uit ! | |
oshiro | zaterdag 24 april 2010 @ 01:35 |
quote:Ja toch? ![]() Op de achtergrond zie je dat de vacuumpomp ook vorderingen maakt. Hier trouwens nog een mooie draaifoto. Vond ik er wel goed uit zien! ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 24 april 2010 @ 12:24 |
Goed bezig, het vordert al aardig ![]() Ik moet binnenkort een header van de Chevy laten vlakken; heb jij een idee waar ik dat FF kan fiksen voor een kistje bier ?? | |
oshiro | zaterdag 24 april 2010 @ 12:30 |
quote:Voor een kistje bier weet ik niet of ze het doen... maar bij De Sutter op de IJsseldijk doen ze het iig. En die gasten weten waar ze mee bezig zijn, die leveren echt fantastisch werk af ![]() Er staan daar een paar vlakbanken van heb ik jou daar. ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 24 april 2010 @ 13:01 |
quote:Blijft jammer dat Bodewes daar weg is; daar kon echt ongeveer alles ![]() Ik zal daar van de week wel eens naar binnen hobbelen; ik word een beetje gek van het pakkingen vervangen; heb nu 2 auto's in de ziektewet hier ![]() | |
oshiro | zaterdag 24 april 2010 @ 13:05 |
quote:Ja da's idd jammer, maar bij De Sutter kunnen ze het nog beter dan bij Bodewes überhaupt kon. http://www.desutter.nl Maar Bodewes was idd een vet bedrijf. | |
Sounddragon | zaterdag 24 april 2010 @ 14:27 |
quote:Uiteraard ken ik de Sutter wel, da's 500 meter verderop hemelsbreed ![]() ![]() Ik kan de oneffenheid goed voelen, en misschien kan het ook wel met de flex; het is maar een klein dingetje, maar dat zorgt ervoor dat het spruitstuk niet goed aangetrokken wordt, en dan vreet hij via een heeeel ieniemienie prutsgaatje langzaam de pakking op tot hij van die tsjoektsjoek stoomboot geluiden begint te maken, dan is het weer tijd voor de volgende.. ![]() Het is allemaal maar een uurtje werk, maar elke paar weken een uurtje hetzelfde doen begint te vervelen ![]() | |
oshiro | zaterdag 24 april 2010 @ 15:38 |
quote:Ahzo ![]() In Soviet Russia, slijptol fixes header. ![]() | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 15:43 |
Kickje. Morgen weer verder aan het onderstelletje hoop ik, vanavond de vacuumpomp afmaken zodat ie in de verf kan. Zoals het er nu uit ziet zal de handel in september in Zevenhuizen op de braderie staan ![]() ![]() Zoeen, maar dan een heel stuk lelijker (ja, gebruikt ja ![]() | |
2cv | dinsdag 4 mei 2010 @ 16:44 |
Als het niet gebruikt is, is het zo slecht dat men het schijnbaar direct al aan de kant gezet heeft ![]() Maar als je datums weet, wil je die dan door geven ? Misschien kom ik dan even kijken. | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 17:05 |
quote:4 september is het als het goed is ![]() ![]() | |
2cv | dinsdag 4 mei 2010 @ 17:45 |
Afgelopen woensdag heb ik 2 uur lang een museum bezocht. In Parijs. | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 17:52 |
quote:2 uur wel! Zozo ![]() Was het de reistijd waard? ![]() | |
2cv | dinsdag 4 mei 2010 @ 17:57 |
Het was het Conservatoire. Een museum van Citroën zelf met allemaal super-zeldsame Citroëns en prototypes (zowel prototypes van nu als van voor de oorlog). Dus wat denk je ? ![]() | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 18:04 |
quote:Ah, daar staan ook een paar BX 4TC Evo's! ![]() ![]() Maar waarom maar 2 uur dan? ![]() | |
oshiro | woensdag 19 mei 2010 @ 20:40 |
![]() Plaatje van het karretje, is inmiddels al wat verder af (1 beugel compleet af, met V-pootje en handvat en al) | |
2cv | woensdag 19 mei 2010 @ 23:21 |
Netjes karretje ! En we waren er maar 2 uur omdat het museum niet langer open was. Exclusief enzo he ? | |
oshiro | woensdag 19 mei 2010 @ 23:36 |
quote:Ah vandaar ![]() | |
oshiro | donderdag 1 september 2011 @ 17:59 |
Zo, zal ik dit topic ook eens omhoog schoppen? Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vanmiddag de boel in elkaar gezet. Olie en benzine erin, even tegen compressie aan, twee keer door compressie heen slingeren, BAM en lopen ![]() Hij lekt nog wel water en benzine als een malle, maar dat fiks ik wel. Ook ratelen de kleppen nogal maar ik denk dat ie gewoon nog wat moet inlopen ![]() Video volgt! Karretje is verder nog niet helemaal af, vacuumpomp moet er nog op. De vacuumtank komt onder het plankje te hangen, manometer en schaapscheerding komen bovenop het plankje. En m'n pa heeft van de week een oude melkmachine gekocht, je weet wel, voor onder een koe ![]() | |
densmee | donderdag 1 september 2011 @ 18:10 |
erg mooi geworden, mooi onderstel | |
oshiro | donderdag 1 september 2011 @ 18:19 |
Thanks ![]() | |
densmee | donderdag 1 september 2011 @ 18:23 |
rond gedraaid? | |
oshiro | donderdag 1 september 2011 @ 18:27 |
Precies, beetje zoals het handvat van de slinger maar dan groot genoeg om om de pijp heen te passen. | |
2cv | donderdag 1 september 2011 @ 23:04 |
Gaaf ! ![]() | |
oshiro | vrijdag 2 september 2011 @ 02:34 |
Wolseley is trouwens niet te starten op het vliegwiel. Totaal niet te doen. Hij heeft veel te veel compressie ![]() | |
oshiro | vrijdag 2 september 2011 @ 12:08 |
Et voila: Kleppen ratelen nog wel flink, maar het is al iets minder dan eerst. Zal wel wegtrekken, ook nog even opnieuw kleppen stellen. | |
oshiro | vrijdag 2 september 2011 @ 18:38 |
Net even de regulateur afgesteld, hij loopt nu nog een stuk langzamer dan eerst ![]() De hele zooi staat nu op een aanhanger, morgenochtend oogstfeest in Zevenhuizen. Met tractor en wolseley daar staan! | |
koekjestrommel1 | vrijdag 2 september 2011 @ 20:37 |
Mooi! Wat is de vloeistof bovenin? Water zodat je door hebt als die te heet wordt ofzo ![]() | |
T42 | vrijdag 2 september 2011 @ 21:42 |
dat is waterkoeling. of wat ze op meetings doen eitjes koken en rookworsten in warm maken ![]() water kan maar 100 graden worden dus je motor word zo nooit heter. of alles moet verdampt zijn. maat ts ik zoek nog zo'n motor maar dan diesel en voor op een boot ![]() | |
oshiro | zaterdag 3 september 2011 @ 01:15 |
Koelwater ![]() ![]() Net nog even geprobeerd de Allis Chalmers aan de gang te krijgen, maar die deed niks. Eerst bleef de vlotter hangen (benzine kwam er in stralen uit), en toen kwamen we erachter dat de ontsteking kapot was. Echt kapot. Afsnapkoppeling naar de klote. Net even een heel provisorische reparatie gedaan, en er komen weer flinke vonken uit. Hoe lang hij het volhoudt weet ik niet maar dat zien we vanzelf. Morgenochtendvroeg er maar weer op zetten en kijken hoever we komen, | |
oshiro | zondag 4 september 2011 @ 19:03 |
Nou, de Allis Chalmers deed het weer! Heeft ook een jaar of 7 niet gelopen. Heb ook nog een Fordson Dexta meegenomen, op de aanhanger de Wolseley.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
oshiro | zondag 4 september 2011 @ 19:29 |
En een filmpje ![]() |