abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72177309
Omg!
quote:
Klink wacht met waarschuwing op drankfles

DEN HAAG (ANP) – De waarschuwing op drankflessen dat alcohol gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid, komt er in Nederland pas als vaststaat dat dit ook echt helpt. Nu is nog niet duidelijk of bijvoorbeeld zwangere vrouwen door de waarschuwende teksten of plaatjes de drank laten staan. Daarom wil het kabinet ze nog niet invoeren.

Maar minister Klink (Volksgezondheid) heeft de Tweede Kamer dinsdag geschreven dit standpunt te herzien als wel duidelijk is dat de waarschuwingen helpen. In de Verenigde Staten en Frankrijk is gebleken dat voorlichting op flessen zwangere vrouwen beter met de neus op de feiten drukt. Wetenschappelijk bewijs dat de fles dan ook echt dichtblijft, is er echter nog niet.

Het kabinet bekijkt al wel wat er allemaal moet gebeuren als de waarschuwingslabels toch worden ingevoerd. De Tweede Kamer had gevraagd om een onderzoek naar waarschuwingen op de verpakking van alcoholhoudende drank.

Voordewind, Kamerlid voor de ChristenUnie, is niet blij met de reactie van Klink. Wetenschappelijk aantonen dat zwangere vrouwen alleen door de waarschuwingslabels niet meer drinken, is ondoenlijk, zo schat hij in. Hij noemt dit bezwaar van de minister ’uitstelstrategie’. In zijn ogen staat het als een paal boven water dat vrouwen niet meer drinken als ze weten dat dit schadelijk is voor hun ongeboren kind.

Klinks bezwaar dat de waarschuwingslabels de drankfabrikanten op kosten zullen jagen, vindt Voordewind ook niet sterk. Bij sigaretten is het ook gelukt en de kosten zullen gemakkelijk kunnen worden opgebracht.
pi_72177363
quote:
Voordewind, Kamerlid voor de ChristenUnie, is niet blij met de reactie van Klink. Wetenschappelijk aantonen dat zwangere vrouwen alleen door de waarschuwingslabels niet meer drinken, is ondoenlijk, zo schat hij in.
Laat het maar aan de CU over om te bepalen wat al dan niet empirisch te verifiëren zou zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 26 augustus 2009 @ 17:56:07 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72177393
quote:
ChristenUnie
Hier was ik gestopt met lezen.

Meteen de reden waarom ik nooit op chistelijke/religieuze partijen stem.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  woensdag 26 augustus 2009 @ 17:59:32 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_72177483
Laat ze er dan meteen opzetten "God keurt af dat u drinkt"
pi_72177554
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Laat het maar aan de CU over om te bepalen wat al dan niet empirisch te verifiëren zou zijn.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 18:03:47 #6
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_72177582
Ab Klink
ChristenUnie

Slotje.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 18:22:11 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72178062
Ab Klink. Godverdomme, die vent begint ons land echt hard te verzieken met zijn ongefundeerde christelijke kutmaatregelen. Opflikkeren met die gast.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 18:24:33 #8
104871 remlof
Europees federalist
  woensdag 26 augustus 2009 @ 18:26:46 #9
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72178163
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 18:24 schreef remlof het volgende:
[ afbeelding ]
Foei!
EN HIJ ROOKT ZELF SIGAREN. Moge God Zijn toorn over hem uitstorten.
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 augustus 2009 @ 18:33:29 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72178354
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:59 schreef remlof het volgende:
Laat ze er dan meteen opzetten "God keurt af dat u drinkt"
Reden te meer om het glas te heffen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_72178374
Oh nee, nu zal zeker de pleuris uitbreken in Nederland nu er niet op flessen staat dat alcohol schade toebrengt aan de gezondheid. Er zijn tenslotte miljoenen mensen die dat allang weten, maar er niet in geloven zolang de fabrikant het niet op de fles zet
pi_72178397
quote:
Klinks bezwaar dat de waarschuwingslabels de drankfabrikanten op kosten zullen jagen
Want dat is tenslotte stukken belangrijker dan de gezondheid van ongeboren kinderen

Overigens, zwangere vrouwen die alcohol drinken moeten ze direct na de geboorte het kind afpakken en daarna steriliseren.

klink
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_72178443
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

!!!
pi_72178731
Hoe debiel denkt het kabinet wel niet dat we zijn, drinken is slecht voor je gezondheid, NEE ZOU HET???
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
pi_72179492
Zijn jullie nou wel of niet voorstander van een waarschuwing op de flessen? Jullie zitten Klink hier af te kraken terwijl hij juist geen waarschuwing wilt, hij wil wachten tot wetenschappelijk bewezen wordt dat zo'n waarschuwing helpt.
pi_72179635
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:12 schreef Rijpie het volgende:
Zijn jullie nou wel of niet voorstander van een waarschuwing op de flessen? Jullie zitten Klink hier af te kraken terwijl hij juist geen waarschuwing wilt, hij wil wachten tot wetenschappelijk bewezen wordt dat zo'n waarschuwing helpt.
Opvallende trendbreuk.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:42:15 #17
177885 JoaC
Het is patat
pi_72180410
Echt een openbaring dat alcohol slecht voor je is.

Hup Klink: verkracht maar gauw alle whiskeyflessen
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:42:20 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72180413
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 18:33 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Reden te meer om het glas te heffen
Idd en om er nog eentje te nemen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_72180934
Hier is nieuws: op veel blikjes of flessen met drank erin staan al waarschuwingen, zoals 'drink responsibly' of een logo in de vorm van een verbodsbord met een drinkende zwangere vrouw.
In Groot-Brittanië staat zelfs op blikjes bier een advies vermeld omtrent het maximaal te drinken aantal biertjes op een dag (zonder dat het MI veel effect heeft).

Erg he!!
Door de verontwaardigde, puberale reacties hierop (waarbij bijv pas laat wordt opgemerkt dat Klink niet eens per se voor is, maar hij wel al op het schavot is gehesen)zou je nog bijna voor zijn, puur om te sarren.

Zelf denk ik dat het weinig uithaalt. Van mij mag het, maar het lijkt me nutteloos.
pi_72181008
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:12 schreef Rijpie het volgende:
Het gaat erom wat het alternatief is. Als zometeen blijkt dat een waarschuwing helemaal niet werkt, dan zie ik Klink er wel voor aan om sterke drank maar helemaal te verbieden.
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 20:03:05 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72181026
Gelukkig zijn er verstandige mensen die weten wat het beste voor mij is. Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten doen als ik keuzes zou moeten maken.
Carpe Libertatem
pi_72181037
Las het in de krant vanmorgen.
Het word almaar belachelijker in dit land, al dat soort regeltjes hebben toch helemaal geen zin
Maarja, voor een enkeling...fuck diegenen dan maar die kun je toch niets leren.
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 20:04:50 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72181069
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:00 schreef sneakypete het volgende:
Hier is nieuws: op veel blikjes of flessen met drank erin staan al waarschuwingen, zoals 'drink responsibly' of een logo in de vorm van een verbodsbord met een drinkende zwangere vrouw.
Dat zijn geimporteerde drankjes uit de landen die in het artikel staan.
Carpe Libertatem
pi_72181089
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:02 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het gaat erom wat het alternatief is. Als zometeen blijkt dat een waarschuwing helemaal niet werkt, dan zie ik Klink er wel voor aan om sterke drank maar helemaal te verbieden.
Zo ver zal het niet gaan, dat is een bewezen onverstandige maatregel. Wat echter niet uitgesloten is, is dat men bijv. richting het Zweedse stelsel gaat waarin alleen 'staatswinkels' mogen verkopen en de prijs enorm is.
Of dat dat nu de oplossing is weet ik ook zo net nog niet.
Maar los van de vraag wat de politiek nu exact wel of niet moet doen:

Laten we eerlijk wezen, het gaat ook niet zo geweldig omtrent drank en drugsgebruik in Nederland (e.v.a. landen, natuurlijk).
pi_72181118
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat zijn geimporteerde drankjes uit de landen die in het artikel staan.
Heinekenblikjes ook? Daarnaast heeft Bavaria een actie gericht op drinken en het verkeer (0900Bavaria voor een taxi).
pi_72181190
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:05 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Zo ver zal het niet gaan, dat is een bewezen onverstandige maatregel.
Dat betwijfel ik echt.
Wat je zegt geldt voor het verbieden van cannabis nog veel meer, maar dat wil hij ook het liefst compleet in de ban doen.
pi_72181226
quote:

Laten we eerlijk wezen, het gaat ook niet zo geweldig omtrent drank en drugsgebruik in Nederland (e.v.a. landen, natuurlijk).
Vergeleken waarmee?
pi_72181243
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:09 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik echt.
Wat je zegt geldt voor het verbieden van cannabis nog veel meer, maar dat wil hij ook het liefst compleet in de ban doen.
Legale (of zelfs maar gedoogde) cannabis is wereldwijd gezien een uitzondering, drank is echter bijna overal legaal. Bovendien zijn er veel mensen, ook met invloed, die ook wel een borreltje drinken. Nee, ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren, eerder dat het binnen een steeds nauwer, gecontroleerder wettelijk kader legaal blijft.
pi_72181260
Dat gaat werken idd
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 20:11:38 #30
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72181270
quote:
Zo ver zal het niet gaan, dat is een bewezen onverstandige maatregel. Wat echter niet uitgesloten is, is dat men bijv. richting het Zweedse stelsel gaat waarin alleen 'staatswinkels' mogen verkopen en de prijs enorm is.
Ja en laten we dan ook net als in Zweden in elke supermarkt drank hoger dan 3,5% verbieden, maar wel overal gist verkopen zodat iedereen zelf z'n drank kan stoken wat allemaal 60%+ is.

De prijs valt overigens mee, maar dat is vooral omdat het hier veel duurder is geworden. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel het voordeel dat de kinderscherming op je stoep staat omdat je toevallig een paar flessen Whisky 'teveel' hebt gekocht omdat je bv. een feestje wilde geven.
quote:

Volgens mij is er vrij weinig aan de hand wat gebruik betreft, behalve dat het slechter wordt omdat allerlei debielen willen beslissen wat mensen in hun lichaam mogen proppen.
Carpe Libertatem
pi_72181280
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Vergeleken waarmee?
Vergeleken met zo'n twee generaties geleden, bijvoorbeeld.
pi_72181300
quote:

[..]

Ja, want als we in Nederland iets nodig hebben dan zijn het wel producten die zwaar overprijsd worden door een overheid die maar niet genoeg kan krijgen van de betutteling en belastingverhogingen
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 20:13:11 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72181325
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:11 schreef sneakypete het volgende:
Och, we worden pakweg twee decennia ouder dan twee generaties geleden. Zo dramatisch gaat het dus nog niet.
Carpe Libertatem
pi_72181459
Ik heb nog helemaal nergens zelf gepleit voor welke maatregel dan ook, enkel geconstateerd dat:
-het drankmisbruik, vooral onder jongeren maar ook volwassenen, is toegenomen sinds enkele decennia, met ernstige gevolgen zoals hoge ziektekosten, toename van slecht gedrag, schade aan gezinnen, eigendommen en bedrijfsleven, enz.
Dat ontkennen is gewoon je kop in het zand steken, zowel uit eigen ervaring als obv onderzoeken kun je dit met zekerheid stellen.
-de overheid er iets aan wil doen door steeds meer regeltjes in te voeren, belastingen te heffen enz.
Ik heb nog nergens gesteld dat dat altijd zo nuttig is, enkel dat het gebeurt en ook steeds erger wordt zolang mensen niet uitzichzelf hun verantwoordelijkheden nemen. Want vrijheid kan natuurlijk niet zonder een minimum aan verantwoordelijkheidsbesef.

Aangenomen dat het probleem er is (MI erg evident, maar goed), wat moet er dán aan gedaan worden? Wat moet veranderen, vanuit de politiek of iets anders?
pi_72181744
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:17 schreef sneakypete het volgende:
Aangenomen dat het probleem er is (MI erg evident, maar goed), wat moet er dán aan gedaan worden? Wat moet veranderen, vanuit de politiek of iets anders?
Geen reet, ze moeten ons gewoon eens met rust laten ipv blijven gooien met belastingen en andere onzin, omdat zij het nodig vinden voor ons te besluiten wat goed voor ons is. Ga gewoon eens het alcohol verkopen aan minderjarigenverhaal goed controleren.

Je kan al niet fatsoenlijk drank kopen in de supermarkt, ze hoeven het niet nóg erger te maken. Ze gaan zich maar es lekker druk maken om dingen waar we echt last van hebben, ipv iedereen weer in z'n kont te naaien omdat een paar mensen alleen op de harde manier willen leren.
pi_72182232
Vroegah, toen ik nog jong was (en ik ben nog maar 25 ) waren het mijn ouders gewoon die mij tijdens de opvoeding wisten te vertellen dat drankmisbruik slecht voor je is.
Maakte ik het op jonge leeftijd te bont qua drank zou ik bij de komst thuis verplicht nog enkele glazen moeten drinken samen met pa, waardoor ik het de volgende keer wel zou laten om mij te misdragen. Snel genoeg waren de grenzen duidelijk en is er nooit wat misgegaan tijdens en/of ondanks de vele kermisborrels en dergelijke. Uiteraard was ik (en vrienden) wel eens bezopen, maar niemand die ooit maar ook heeft gedaan aan dat coma-zuipen bijvoorbeeld.

Het is altijd een cliche dat vroeger was alles beter, wat gerust niet zo is, maar zelfs met mijn 25 jaar oud kan ik er soms niet meer bij hoe hulpeloos die kinderen van vandaag de dag zijn (inclusief hun ouders).

Of ben ik de enige met dat gevoel?

(maakt mij dus ook niet eens zoveel uit of Klink hier hoeraatjes dient te ontvangen of op de brandstapel moet, tis gewoon al vreemd dat er uberhaupt een discussie over is)
pi_72182945
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:11 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Heb je daar cijfers van of is het slechts nattevingerwerk? Volgens mij is flink zuipen van alle tijden. Misschien dat er in de jaren 60 en 70 iets minder gezopen werd omdat dat wat minder goed mixte met die bergen psychedelica die ze toen slikten.
pi_72183164
quote:

[..]

Dat is een oplossing want in Zweden werkt het (weinig alcohol verslaafden). Bovendien zijn die staatswinkeltjes fantastisch. Ze hebben zelfs in de kleinste dorpjes werkelijk alles, uit alle landen (van de VS tot Nederland tot zelfs Zuid-Amerikaans bier) drank. En op de labeltjes staat alle info aangegeven die je wilt weten. Werkelijk schitterend.

Nu is het wel zo dat Zweden in de 19e eeuw een tragische geschiedenis kende met alcohol. Het is het verdeel en heers middel bij uitstek voor machthebbers en dat hebben de Zweden toen ondervonden. Nog steeds kent Zweden heeeeel veeel geheelonthouders.

De details weet ik er echter niet van (van de staatswinkels). Daar zal het succes wel in zitten. Want ook Finland heeft een geschiedenis met alcohol en kent een dergelijk systeem maar daar helpt het dan weer totaal niet (veel drankverslaafden en ook een hoop andere gerelateerde shitzooi zoals drugsverslavingen, zelfmoorden etcetera). Het zal in de details zitten denk ik zo.

Overigens is die verschrikkelijke neoliberale rechtse Europese Commisie dit systeem langzamerhand aan het ondermijnen. Met succes, want steeds meer drank komt uit Denemarken vandaan en dat mag de Zweedse staat niet meer tegenhouden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_72183344
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is een oplossing want in Zweden werkt het (weinig alcohol verslaafden). Bovendien zijn die staatswinkeltjes fantastisch. Ze hebben zelfs in de kleinste dorpjes werkelijk alles, uit alle landen (van de VS tot Nederland tot zelfs Zuid-Amerikaans bier) drank. En op de labeltjes staat alle info aangegeven die je wilt weten. Werkelijk schitterend.

Nu is het wel zo dat Zweden in de 19e eeuw een tragische geschiedenis kende met alcohol. Het is het verdeel en heers middel bij uitstek voor machthebbers en dat hebben de Zweden toen ondervonden. Nog steeds kent Zweden heeeeel veeel geheelonthouders.

De details weet ik er echter niet van (van de staatswinkels). Daar zal het succes wel in zitten. Want ook Finland heeft een geschiedenis met alcohol en kent een dergelijk systeem maar daar helpt het dan weer totaal niet (veel drankverslaafden en ook een hoop andere gerelateerde shitzooi zoals drugsverslavingen, zelfmoorden etcetera). Het zal in de details zitten denk ik zo.

Overigens is die verschrikkelijke neoliberale rechtse Europese Commisie dit systeem langzamerhand aan het ondermijnen. Met succes, want steeds meer drank komt uit Denemarken vandaan en dat mag de Zweedse staat niet meer tegenhouden.
Staatswinkels, tja moet dat? Het kan natuurlijk wel, maar met regelgeving kan het ook gewoon door de markt geleverd worden, maakt IMO weinig uit.
Dat verschil tussen Finland en Zweden is erg opmerkelijk, daar moeten we 'ns meer over te weten kunnen komen.
pi_72183439
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:06 schreef Farenji het volgende:

[..]

Heb je daar cijfers van of is het slechts nattevingerwerk? Volgens mij is flink zuipen van alle tijden. Misschien dat er in de jaren 60 en 70 iets minder gezopen werd omdat dat wat minder goed mixte met die bergen psychedelica die ze toen slikten.
Wil je nu ontkennen dat:
-het drankgebruik en misbruik sterk varieert per plaats en tijd, mede afhankelijk van wetgeving?
-het drankmisbruik in Nederland hoog en stijgende is?

Ik weet wel dat mensen heel boos zijn over de afgrijselijke betutteling enzo, maar die komt wel ergens door; namelijk door het gebrek aan eigen verantwoordelijkheid bij teveel mensen.
Ik heb het liefst ook zo min mogelijk regels en belastingen vind ik al helemaal een afgrijselijke oplossing, maar helaas wordt het wel noodzakelijk om er zo langzamerhand iets aan te doen.
Niet alleen de overheid natuurlijk, er ligt nog veeleer een taak voor onderwijzers, ouders enz.
pi_72183529
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:21 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Staatswinkels, tja moet dat? Het kan natuurlijk wel, maar met regelgeving kan het ook gewoon door de markt geleverd worden, maakt IMO weinig uit.
Dat verschil tussen Finland en Zweden is erg opmerkelijk, daar moeten we 'ns meer over te weten kunnen komen.
Of het ook door de markt kan weet ik niet. Ik moet eerst eens weten hoe de organisatie van de Systembolaget in elkaar steekt (want zo heet dat).

Wat in ieder geval heel goed werkt is dat daar 'geen alcohol onder 16' niet enkel een loze stikker is en dat de accijnzen bovendien worden geheven op het percentage alcohol en niet gebaseerd is op de kale kostprijs.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_72183635
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Of het ook door de markt kan weet ik niet. Ik moet eerst eens weten hoe de organisatie van de Systembolaget in elkaar steekt (want zo heet dat).

Wat in ieder geval heel goed werkt is dat daar 'geen alcohol onder 16' niet enkel een loze stikker is en dat de accijnzen bovendien worden geheven op het percentage alcohol en niet gebaseerd is op de kale kostprijs.
Dat eerste geloof ik wel, bij dat tweede weet ik het zo net niet. Is het wel zo dat sterke drank echt gevaarlijker is dan zwak-alcoholische? Er zijn redenen om anders aan te nemen (bijv dat een mixje of biertje sneller wegdrinkt), maar eerlijk gezegd ben ik (behalve ervaringsdeskundige) geen expert hierover hoor. Toch heb ik het onderscheid altijd een beetje vreemd gevonden. Bier mag in de AH verkocht worden, maar je krijgt er dezelfde problemen van als jenever natuurlijk.
pi_72183799
quote:

[..]

Hoe weet jij hoeveel alcoholverslaafden zijn in Zweden?
Ik was er 4 weken geleden voor 3 weken in de binnenlanden, Sveg enzo maar ben echt best geschrokken van het drinkgedrag daar.
Daarbij komt dat er totaal geen controle is bij die staatswinkels. Niemand hoeft zich tegenwoordig te legitimeren. Maar je betaald wel 10 euro voor een fles JP Chenet. Het is zeg maar leuk voor de staatskas vraag me echt af of er ook daadwerkelijk meer controle op is.
pi_72183880
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:31 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dat eerste geloof ik wel, bij dat tweede weet ik het zo net niet. Is het wel zo dat sterke drank echt gevaarlijker is dan zwak-alcoholische? Er zijn redenen om anders aan te nemen (bijv dat een mixje of biertje sneller wegdrinkt), maar eerlijk gezegd ben ik (behalve ervaringsdeskundige) geen expert hierover hoor. Toch heb ik het onderscheid altijd een beetje vreemd gevonden. Bier mag in de AH verkocht worden, maar je krijgt er dezelfde problemen van als jenever natuurlijk.
De staatswinkeltjes bestaan sinds 1955, daarvoor kende men een rantsoen-systeem. Dat rantsoen-systeem werd dus afgeschaft en de consumptie steeg sneller dan de (toen nog sterk socialistische) regering wilde. Als reactie daarop werden toen ongelovelijke accijnzen geheven die later weer zijn verzwakt (en het werd mogelijk voor supermarkten om bieren tot 3,5% te verkopen). Daarmee beantwoord ik niet je vraag maar het is goed om de volgorde in de gaten te houden.

Maar het is een beetje een falend systeem heb ik het idee. Mede dankzij de EU. Want het is bijvoorbeeld toegestaan om nu onbeperkt drank uit Denemarken naar Zweden te importeren. De alcoholconsumptie is sindsdien flink gestegen (harder dan elders maar ze kwamen uit een 'dal' en nog steeds kent men de meeste geheelonthouders van Europa).
Nu heb ik de rol van de EU erg zwart afgeschilderd maar naast dat ze een beetje gek zijn moet ik eerlijk gezegd ook toegeven dat de principes van de EU natuurlijk een beetje wringen met dit systeem.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_72184047
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:36 schreef SilkSpectre het volgende:

[..]

Hoe weet jij hoeveel alcoholverslaafden zijn in Zweden?
Ik was er 4 weken geleden voor 3 weken in de binnenlanden, Sveg enzo maar ben echt best geschrokken van het drinkgedrag daar.
Daarbij komt dat er totaal geen controle is bij die staatswinkels. Niemand hoeft zich tegenwoordig te legitimeren. Maar je betaald wel 10 euro voor een fles JP Chenet. Het is zeg maar leuk voor de staatskas vraag me echt af of er ook daadwerkelijk meer controle op is.
Cijfers kon je vinden op internet. En het klopt dat de eisen en regeltjes met de loop van de tijd zijn afgeschaft. Deels door de EU, deels doordat de sociaal-democraten uit de regering werden verdreven, deels doordat ook bij de sociaal-democraten zelf de geheelonthoudersclub minder dominant werd en ook deels doordat in de algehele economie van hen heel veel snel is veranderd.

Ooit kende men trouwens weldegelijk een ID-plicht.

(ja, ik heb me een beetje ingelezen maar zoals gezegd moet ik nog even uitzoeken hoe de organisatie van de staatswinkeltjes in elkaar steekt)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_72184156
Nog iets leuks trouwens: de toegestane alcoholpromilage in je bloed bij autorijden is twee keer zo laag als in Nederland en je kunt er zelfs de bak voor in komen (zonder dat je iemand geschept hebt ofzo!).
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:52:54 #47
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_72184250
Wat een stinkhypocriet is die Klink toch. Hij blijft iedere dag weer verbazen met z'n onkunde, onbenul en ongelofelijk onzin.
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 22:17:24 #48
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72184967
quote:

[..]

Ik hoop dat je sarcastisch bent want je zit echt zo ver af van de waarheid dat het eng is.
Carpe Libertatem
pi_72185013
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:52 schreef pfaf het volgende:
Wat een stinkhypocriet is die Klink toch. Hij blijft iedere dag weer verbazen met z'n onkunde, onbenul en ongelofelijk onzin.
Die man is idd zo vermoeiend. Je gaat bijna weer terugverlangen naar Els Borst op Volksgezondheid
pi_72185047
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:17 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik hoop dat je sarcastisch bent want je zit echt zo ver af van de waarheid dat het eng is.
onderbouwing....
Deuger, Woke & Gutmensch
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 22:32:17 #51
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72185390
quote:
Zweden behoort tot de top in de wereld van de meeste alcoholverslaafden. Heb je welleens in een Zweedse stad of dorp rondgelopen. Waar wij de heroinejunkies hebben hebben de Zweden parken vol alcoholisten.

Kleine dorpjes hebben geen Systembolaget en de iets grotere dorpen zijn die staatswinkels alleen tot 17:00 op en op zaterdag en zondag dicht. Het zijn letterlijk kijkshops waar je uit lokkende vitrine's een nummertje opschrijft, tenminste de grotere. Alles is vrij prijzig, alhoewel dat tegenwoordig wel meevalt omdat het hier duurder is geworden door allerlei extra accijnzen. Je hebt er niet noemenswaardig meer dan in een Nederlandse drankwinkel.
quote:
Zweedse geheelonthouders.
quote:
De Zweden gaan al vele vele tientallen jaren met de boot naar Finland omdat drank daar goedkoper is. Er zijn zelfs hele colonies aan de Finse west-kust met Zweden. Dat is echt niet omdat het zo gezellig is in Finland.
quote:
Het betekend alleen maar dat de Zweden minder zelf gaan stoken. Een vriend van een neef van mij heeft in harte Stockholm een luxe penthouse en zelfs zulke rijkere types stoken zelf. Al was het alleen maar om al het registratiegezeik te omzeilen van Systembolaget.

Je haalt Zweden wel vaker tevoorschijn, maar volgens mij heb je je nog nooit 1 teen in het land gezet. Ik ben half-Zweeds en kom er 31 jaar. Niet als toerist, maar gewoon tussen de mensen, mijn familie, etc. van Malmö, Göteborg, Stockholm tot Umeå, dus ik weet ongeveer wel waar ik het over heb. De linkse verheerlijking valt behoorlijk tegen als de gordijntjes weggaan.
Carpe Libertatem
pi_72185423
Zweden is toch ook het sociaal-democratische utopia van tegenwoordig?
pi_72187102
Maar wat moet ik nou als ik zelf bier, wijn of gedestilleerd maak? Moet ik dan ook een waarschuwing op de flessen zetten?

Idee! Ik drink gewoon uit het gistings- of opvangvat!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 23:20:30 #54
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72187152
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:19 schreef Kees22 het volgende:
Maar wat moet ik nou als ik zelf bier, wijn of gedestilleerd maak? Moet ik dan ook een waarschuwing op de flessen zetten?

Idee! Ik drink gewoon uit het gistings- of opvangvat!
Misschien kan je straks bij Klink stickers bestellen om er zelf op te plakken om jezelf te waarschuwing tegen het grote gevaar.
Carpe Libertatem
pi_72189547
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:05 schreef sneakypete het volgende:Laten we eerlijk wezen, het gaat ook niet zo geweldig omtrent drank en drugsgebruik in Nederland (e.v.a. landen, natuurlijk).
Waarom niet?
pi_72189735
Dat mensen zich ergeren aan waarschuwingen op flessen alcohol. Al ziet mn biertje er pimpelpaars uit met stippen en overal text dat alcohol de gezondheid schaadt zal ik geen minder bier om drinken

Er zijn genoeg zaken om je zorgen over te maken of om te ergeren, dit soort anti gedrag van de overheid dus echt niet
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_72189929
@ Boze appel
Zo heb ik Zweden ook ervaren. Natuurlijk zijn er wel geheelonthouders...maar ben er ook veel pinkstergemeentes tegengekomen. Maar dat zijn ook 2 uitersten van elkaar toch? Heb vooral meer alcoholisten gezien.
Trouwens ook nog nooit zoveel rokende mensen bij elkaar gezien als in Zweden. Viel me ook op. Niet te betalen daar maar mensen met weinig inkomen roken toch gewoon door.
Is het ook daar niet allemaal om die staatskas te spekken en sociale zekerheden te waarborgen?
pi_72205060
Weinig mensen die de OP lezen hier. Is ook wel moeilijk natuurlijk, lezen. Dus hier een korte samenvatting voor de minder intelligente medemens:

KLINK WIL GÉÉN WAARSCHUWING OP DRANKFLESSEN

Dan kunnen nu misschien de debiele reacties over "christenterreur" en "betutteling" achterwege blijven. Bij voorbaat dank.
pi_72205319
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:48 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Weinig mensen die de OP lezen hier. Is ook wel moeilijk natuurlijk, lezen. Dus hier een korte samenvatting voor de minder intelligente medemens:

KLINK WIL GÉÉN WAARSCHUWING OP DRANKFLESSEN

Dan kunnen nu misschien de debiele reacties over "christenterreur" en "betutteling" achterwege blijven. Bij voorbaat dank.
Klinkt stelt voorwaarden waarop hij de invoering toe wil laten. Dat betekent dat het nog elke kant op kan gaan. Typisch weer zo'n vreselijk CDA standpunt.

Het CDA kon ook gewoon stellen dat zij de bevolking niet willen betuttelen, maar nu overwegen ze de effectiviteit van deze betutteling.
pi_72205636
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:48 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
En de CU dan?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')