En als ik de rechter nieteens haal?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:28 schreef boyv het volgende:
Als het voor de rechter komt kan je net zoveel gegevens van hem zien als hij van jou.
Je kan niet per telefoon aangifte doen. Dat moet altijd op een bureau. Je kan het 1 en ander via internet doen, maar bv mishandeling moet je op het bureau doen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:32 schreef NBT het volgende:
ja wat een bullshit, maar waarom ga je dan ook naar het bureau en bel je niet? dan kan je wel anoniem... ?
ah, onder het motto, kom er samen uit dan besparen wij een rechtsgang.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:37 schreef Heider00sje het volgende:
Jij hebt een topic geopend, over een onderwerp waar ik mij enkele weken ook gigantisch aan irriteerde:
Ik werd toen door een onbekend van achter naa de grond gedrukt, en in me gezicht getrapt. Toen rende die gozer weg.
Ik wou aangifte doen: maar was verplicht om samen met de dader een gesprek aan te gaan, waarna de recherche bepaald of er wat mee gedaan wordt.
Ik wil niet op gesprek, ik wil anoniem aangifte doen.
Uiteindelijk geen aangifte gedaan dus!
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:39 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Wie denk je dat deze wet bepaald heeft?
Je bent gewoon een pussy dus. Wel aangifte willen doen maar er verder zo min mogelijk mee te maken hebbenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:37 schreef Heider00sje het volgende:
Jij hebt een topic geopend, over een onderwerp waar ik mij enkele weken ook gigantisch aan irriteerde:
Ik werd toen door een onbekend van achter naa de grond gedrukt, en in me gezicht getrapt. Toen rende die gozer weg.
Ik wou aangifte doen: maar was verplicht om samen met de dader een gesprek aan te gaan, waarna de recherche bepaald of er wat mee gedaan wordt.
Ik wil niet op gesprek, ik wil anoniem aangifte doen.
Uiteindelijk geen aangifte gedaan dus!
Nee, ik heb gevraagd wat de mogelijkheden waren. En die waren er dus niet. Je gegevens staan ten alle tijden op de aangifte!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:42 schreef drbrik het volgende:
Ik geloof dat de politie er toch ook voor kan kiezen om het adres van het bureau op de aangifte te zetten. Dan zou alleen je naam bekend zijn.
Ja heb er laatst toch nog iets over gelezen probleem was ook dat de helft van de agenten niet op de hoogte was van deze mogelijkheid!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:43 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Nee, ik heb gevraagd wat de mogelijkheden waren. En die waren er dus niet. Je gegevens staan ten alle tijden op de aangifte!
Al zoekt justitie wel naar mogelijkheden om anoniem aangifte te doen bij ernstige misdaden.quote:Een verdachte heeft het recht om te weten wie aangifte tegen hem doet en waarom er een zaak tegen hem gestart is.
Goede oplossingquote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:44 schreef drbrik het volgende:
Je kan anoniem blijven als het om je adres gaat als slachtoffer. Je kan namelijk ten tijde van je aangifte domicilie kiezen. Dat doe je dan met het adres van het politie bureau en niet je huisadres in de aangifte te laten zetten
Sorry geld dus alleen voor het slachtoffer inderdaad!
Ze heeft met klem 4 keer herhaald, dat hij de aangifte mag inzien, en daar staat ten alle tijden je adres gevens op!!!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:53 schreef Wupppie het volgende:
De verdachte krijgt het adres niet te zien.
Alleen de advocaat van de verdachte krijgt wel inzage in ALLE dossierstukken, en daar staat je adres op.
Dan heeft ze met klem 4x je fout voorgelicht.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:01 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ze heeft met klem 4 keer herhaald, dat hij de aangifte mag inzien, en daar staat ten alle tijden je adres gevens op!!!
Dat heeft er geen moer mee te maken man, praat neit zo dom.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:06 schreef drbrik het volgende:
Heeft met de wet van openbaarheid van bestuur te maken. Lijkt mij eigenlijk wat handiger als ze daar eens een bijlage voor gaan maken voor welke dingen het niet geld! Zoals aangiften over geweldsdelicten, zedendelicten enz enz... Maar ja daar heeft TS nu weer niks aan want dat duurt eeuwen eer dat geregeld is!
Nee hoor.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:06 schreef drbrik het volgende:
Heeft met de wet van openbaarheid van bestuur te maken.
Lekker duidelijkquote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:30 schreef Wupppie het volgende:
Mijn bron is het wetboek van strafvordering.
Nee, de advocaat van de verdachte krijgt de aangifte in te zien, de verdachte niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:37 schreef Xs2Shanna het volgende:
Maar hij krijgt de aangifte in te zien! Omdat hij recht heeft om te weten wie er aangifte heeft gedaan!
Ja, omdat hij zich moet kunnen verdedigen!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:37 schreef Xs2Shanna het volgende:
Maar hij krijgt de aangifte in te zien! Omdat hij recht heeft om te weten wie er aangifte heeft gedaan!
Verdachte ook.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:46 schreef Wupppie het volgende:
Nee, de advocaat van de verdachte krijgt de aangifte in te zien, de verdachte niet.
Hoe zou jij het vinden om beschuldigd te worden van een ernstig misdrijf en je weet niet door wie en je kunt je dus ook niet verweren? Hoe zou jij het vinden als iemand achter je adres kon komen door aangifte tegen je te doen?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:26 schreef Xs2Shanna het volgende:
Wat is dat voor een kromme wet? Ik zei tegen de agente, dit betekent zeker dat er een hoop misdaden onbestraft blijven gezien er mensen bang zijn voor wraak? Het is ook zo dat ik niet ZIJN gegevens krijg, maar hij wel de mijne...............
Nederland =![]()
Als jij morgen wordt opgepakt voor mishandeling wil jij jezelf kunnen verdedigen. Als de politie dan zegt: we kunnen geen details geven om het slachtoffer te beschermen en daar moet je dan maar genoegen mee nemen... vind je dat dan wel normaal?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:12 schreef Xs2Shanna het volgende:
Dat is toch te belachelijk voor woorden?
Als de advocaat uit de orde van advocaten geschopt wil worden is dat inderdaad een gok die hij moet nemen.quote:
Laten we het gewoon eens simpel houden: je bent op de hoogte van het feit dat je jezelf mag verdedigen? Nou, dan staat dus vast dat bij dat recht hoort dat de verdachte de aangifte mag in zien.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:16 schreef Wupppie het volgende:
Als de advocaat uit de orde van advocaten geschopt wil worden is dat inderdaad een gok die hij moet nemen.
Dus dan ben je afhankelijk van de advocaat, of die zijn of haar mond niet voorbij praat. Wat belet de advokaat om (onder druk) het adres niet te verklappen?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:21 schreef Wupppie het volgende:
[..]
Dan heeft ze met klem 4x je fout voorgelicht.
De ADVOCAAT krijgt de processtukken, niet de verdachte
Inderdaad klopt ook waar dat idee bij mij vandaan kwam had te maken met een BOA in inderdaad een bestuursdwang procedure! Bijna hetzelfde pakkie wat ze aanhebben! Mijn excusesquote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:22 schreef Wupppie het volgende:
[..]
Dat heeft er geen moer mee te maken man, praat neit zo dom.
De politie/Justitie is geen bestuursorgaan dus gaat WOB sowieso al niet op.
De verdachte mag de aangifte niet inzien, wat de advocaat verder bespreekt met zijn client (verdachte) is inderdaad niet te controleren.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Laten we het gewoon eens simpel houden: je bent op de hoogte van het feit dat je jezelf mag verdedigen? Nou, dan staat dus vast dat bij dat recht hoort dat de verdachte de aangifte mag in zien.
Ach, als we zo gaan beginnen....quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dus dan ben je afhankelijk van de advocaat, of die zijn of haar mond niet voorbij praat. Wat belet de advokaat om (onder druk) het adres niet te verklappen?
Dit is gewoonweg een kromme regel die zo snel mogelijk tot het verleden moet horen.
Dat is dus niet waar.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:28 schreef boyv het volgende:
Als het voor de rechter komt kan je net zoveel gegevens van hem zien als hij van jou.
Lees nou eens wat ik schrijf. Ik hou het heel simpel: een verdachte die zichzelf wenst te verdedigen. Op welke gronden wil jij hem het dossier niet in laten zien?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:31 schreef Wupppie het volgende:
De verdachte mag de aangifte niet inzien, wat de advocaat verder bespreekt met zijn client (verdachte) is inderdaad niet te controleren.
Sorry, maar het is volslagen onzin dat je de processtukken pas vlak voor de terechtzitting krijgt. Zeker bij grote zaken is dat geen doen.quote:Maar als jij in de veronderstelling bent dat een advocaat vlak voor de terechtzitting (want eerder heeft hij de processtukken niet) met het proces-verbaal van aangifte (waar de gegevens van het slachtoffer/aangever in staan) dan mag je dat volhouden.
Het is alleen geen waarheid, maar dat terzijde.
Zijn de naam en het adres van het slachtoffer relevant in een zaak? Kunnen die niet in een "header" of zo worden gezet, die onzichtbaar is voor advokaat en verdachte?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:55 schreef DS4 het volgende:
Op welke gronden wil jij een verdachte die zichzelf wenst te verdedigen het dossier ontzeggen?
Of jij moet even nadenken. Wat heeft de dader precies aan mijn adres gegevens? Bij een zaak zoals mishandeling? Als je even nadenkt weet je dat zulke helden nog kwader worden met een arrestatie, en dus wraak willen nemen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden om beschuldigd te worden van een ernstig misdrijf en je weet niet door wie en je kunt je dus ook niet verweren? Hoe zou jij het vinden als iemand achter je adres kon komen door aangifte tegen je te doen?
Even nadenken, ook al ben je mishandeld.
Naam is in bepaalde gevallen erg interessant. Stel dat het slachtoffer claimt dat je met hem/haar hebt gesproken in een café en later het slachtoffer opgewacht. Dan is het leuk om te weten wie het is, zodat jij aan de hand van getuigen kan aantonen dat jij die bewuste avond niet met die persoon hebt gesproken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:27 schreef Lyrebird het volgende:
Zijn de naam en het adres van het slachtoffer relevant in een zaak? Kunnen die niet in een "header" of zo worden gezet, die onzichtbaar is voor advokaat en verdachte?
Net effe wat anders dan het strafrecht.quote:Ik maak dit gekut zelf ook iedere week mee, omdat in het wetenschappelijke reviewproces wel de naam van de schrijver van een artikel bekend wordt gemaakt, maar niet de naam van de reviewer. Je kunt dus anoniem je gram halen op een collega die je wel eens onheus bejegend heeft. Wat doet het er toe wat de naam van de schrijver van een artikel is?
Heb ik in de praktijk al meegemaakt, dus dat kan al.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:32 schreef DS4 het volgende:
Overigens wordt er wel gedacht aan het vervangen van het adres door het adres van het politiebureau. Adres is niet zo heel belangrijk. Wel om een getuige op te roepen, maar als dat via het politiebureau kan lopen is dat prima.
Natuurlijk, in zo'n geval speelt naam een rol. Maar neem de OP als voorbeeld. Wat maakt de naam van het slachtoffer uit?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Naam is in bepaalde gevallen erg interessant. Stel dat het slachtoffer claimt dat je met hem/haar hebt gesproken in een café en later het slachtoffer opgewacht. Dan is het leuk om te weten wie het is, zodat jij aan de hand van getuigen kan aantonen dat jij die bewuste avond niet met die persoon hebt gesproken.
everybody loves internet machosquote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:42 schreef boyv het volgende:
Je bent gewoon een pussy dus. Wel aangifte willen doen maar er verder zo min mogelijk mee te maken hebben
en iedereen heeft een hekel aan verraderlijke mietjes.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:14 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
everybody loves internet machos
Dat had ik al gedaan.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:28 schreef Xs2Shanna het volgende:
Of jij moet even nadenken.
Dan weet je wie je beschuldigt. Naam en adres maken dat je weet wie je beschuldigt, net zoals in zoveel dingen naam en adres de relevante gegevens zijn om te bepalen met wie je te maken hebt.quote:Wat heeft de dader precies aan mijn adres gegevens? Bij een zaak zoals mishandeling?
Nee, dat gebeurt heel weinig. Valse aangifte ook vrij weinig, het kan namelijk niet stiekem.quote:Als je even nadenkt weet je dat zulke helden nog kwader worden met een arrestatie, en dus wraak willen nemen.
Wat heeft de vermeende dader daar aan? In het geval dat de aanklacht misplaatst was, zou de dader contact op kunnen nemen met het slachtoffer om verhaal te kunnen halen. Dat is op zich ok. Maar een mailboxnummer of een andere neutrale omgeving kan dan toch genoeg zijn?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan weet je wie je beschuldigt. Naam en adres maken dat je weet wie je beschuldigt, net zoals in zoveel dingen naam en adres de relevante gegevens zijn om te bepalen met wie je te maken hebt.
Jawel, want op een kantoor zal er maar één zijn met die naam, en je hebt er ook al een gezicht bij. Het is vastgesteld op één individu, het kan geen ander zijn. Dat is bij een aangifte ook nodig. Een naam volstaat daar niet voor.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:17 schreef Xs2Shanna het volgende:
Als ik een nieuwe klant begroet die mijn kantoor instap, noem ik mijn naam bv "Roosje tinteldoosje", maar dan zeg ik niet meteen mijn adres gegevens erbij. Die heeft hij namelijk niet nodig.
Op het moment dat ik mijn naam opgegeven heb, heeft hij kennis met wie hij zaken doet.
Met een aangifte is het niet veel anders.
Degene die beschuldigt moet zich kenbaar maken, anders heb je er niks aan want dan is het niet concreet. En dan moet het dus ook niet iemand anders kunnen zijn, naam en adres is een hele normale manier om dat vast te stellen. Er is er maar één met jouw naam op dat adres. Dat jij denkt dat een naam alleen volstaat is omdat jij niet door hebt gedacht. Of het dan niet beter zo geregeld kan worden dat het adres niet bij de verdachte terecht komt is een tweede.quote:Een adres is niet relavante informatie. Het is een ondoordachte notering op een aangifte, die ook de verdachte te zien krijgt.
Dat is jouw gevoel, wat totaal niet op feiten berust. Mensen die problemen met justitie hebben willen niet nog meer problemen met justitie.quote:Misschien is wraak in een friesland dorp niet van toepassing. Maar in Rotterdam en omstreken zijn er iets heteren typjes met korte lontjes, en dat blijkt wel dat een vent een vrouw slaat omdat hij zelf een fout maakt.
Die typjes die accepteren het niet als ze opgepakt worden, en vervolgt worden hoor....
Ik denk dat je dan even een hartig gesprekje moet hebben met één van de vele draaideurcriminelen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is jouw gevoel, wat totaal niet op feiten berust. Mensen die problemen met justitie hebben willen niet nog meer problemen met justitie.
zie de reactie van lyrebird eventjes hierboven voor het waarom een typsiche ONZ/KLB "ts=mietje" blaatrelpy alleen maar hoon verdient.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:02 schreef Salvad0R het volgende:
en iedereen heeft een hekel aan verraderlijke mietjes.
Ik denk eerder dat hij nooit achter zijn computer vandaan komt, en dat soort dus ook niet tegenkomt.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan even een hartig gesprekje moet hebben met één van de vele draaideurcriminelen.
het is zelfs zo erg dat ze met hun oh zo stoere matties de agenten thuis opwachten nadat ze het bureau uitlopenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:38 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik denk dat je dan even een hartig gesprekje moet hebben met één van de vele draaideurcriminelen.
Correct, de verdachte zelf krijg nooit inzage op de adresgegevens van degene die aangifte doet... dikke bullshit dus wat TS zegtquote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:53 schreef Wupppie het volgende:
De verdachte krijgt het adres niet te zien.
Alleen de advocaat van de verdachte krijgt wel inzage in ALLE dossierstukken, en daar staat je adres op.
Ik ben benieuwd hoe mensen daar in het algemeen op reageren, want in de praktijk is dat niet echt een zorg.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:38 schreef Xs2Shanna het volgende:
Asjeblieft zeg...
Ik ben benieuwd hoe je reageert als jij totaal om niks in elkaar word geslagen, weken in het ziekenhuis ligt, aangifte doet, en ineens diezelfde dader wéér voor je neus staat maar dit keer een mes in je steekt.
Totaal niet nee. Als je nou even had nagedacht had je kunnen bedenken dat de politie niet kan vaststellen hoe vaak die naam voorkomt. Dus als ze willen vaststellen welk individu hier iemand beschuldigt, hebben ze meer gegevens nodig. In het buitenland geldt dat ook. Dat hebben ze dus niet gedaan omdat de Nederlandse overheid zo achterlijk is, en ook niet om jou te pesten, en ook niet om de verdachte behulpzaam te zijn in het nemen van wraak.quote:Zeg je dan ook. Ja, maar kom op, hij heeft toch recht om te weten waar ik woon zodat hij eh, me nog een keer kan pakken?
Juist ja. Het is gewoon krom klaar. Tevens komt mij naam zelden voor. Maar dat is ook niet relevant.
Ik heb het wel erger meegemaakt. Maar ik vind niet dat de overheid zich maar onmiddellijk moet schikken naar allerlei angstgevoelens die niet reeel zijn. Het zijn juist de nerds die nooit achter hun pc wegkomen die al bang worden van iedereen die niet roomblank is en een krantebericht van iets wat 100 km verderop is gebeurd gebruiken als excuus voor hun straatvrees en bijbehorende opvattingen over de politie. Reeel hoef je gewoon niet bang te zijn voor wraak. Angst hoort niet op dat voetstuk.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:41 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik denk eerder dat hij nooit achter zijn computer vandaan komt, en dat soort dus ook niet tegenkomt.
Er worden proeven gedraaid, maar in zijn algemeenheid kan het dus niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:47 schreef MaxPower het volgende:
Heb ik in de praktijk al meegemaakt, dus dat kan al.
Het kan uitmaken. En je hebt recht op inzicht in het dossier.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:57 schreef Lyrebird het volgende:
Natuurlijk, in zo'n geval speelt naam een rol. Maar neem de OP als voorbeeld. Wat maakt de naam van het slachtoffer uit?
Jawel, hoewel dat beter kan worden geregeld. Als de verdachte jou als getuige wil oproepen, moet hij jouw adresgegevens erbij vermelden. Dat roept wat soepeler op zeg maar... Zeker als je Jan Jansen op wenst te roepen...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:17 schreef Xs2Shanna het volgende:
Een adres is niet relevante informatie.
Ik begin me nu toch een beetje te irriteren aan het gebrek aan common sense...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het kan uitmaken. En je hebt recht op inzicht in het dossier.
Je hebt enorm makkelijk lullen hier. Ik denk dat je wel anders praat als je een mes in je pens hebt gehad of verkracht bent.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Reeel hoef je gewoon niet bang te zijn voor wraak. Angst hoort niet op dat voetstuk.
Oh, dus het lijkt jou een goed idee dat iedereen zomaar anoniem aangifte kan doen? Dus, ik doe anoniem aangifte dat jij een kinderverkrachter bent, politie haalt jou op van huis/werk/school en als daarna blijkt dat er niets van waar is zit jij met de schade en niemand die kan achterhalen wie ik ben.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:29 schreef Moozzie het volgende:
Eensch met TS. Wat een kromme boel hier...
Dat is in iedere rechtsstaat zo geregeld, Lyrebird, van de VS tot Nederland en vermoedelijk in Japan ook, dat is namelijk een van de grondbeginselen van de rechtsstaat.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik begin me nu toch een beetje te irriteren aan het gebrek aan common sense...
Het moge duidelijk zijn dat de politie/justitie moet beschikken over de naam en adres van het slachtoffer. Anders is het lastig om een rechtszaak netjes te laten verlopen.
Het heeft totaal geen zin dat de dader, of de advokaat van de dader, de naam en het adres van het slachtoffer kennen. Ik kan me daar geen enkel praktisch nut bij voorstellen. Waarom kan de TS niet TS genoemd worden die in Rotterdam woont? Dat moet toch voldoende informatie zijn in deze voor de vermeende dader en advokaat??
Het huidige systeem werkt in het voordeel van aggresievelingen ("die niets met justitie te maken willen hebben" - ja, a me hoela, en daarom slaan ze vrouwen), die slachtoffers kunnen - en zullen - intimideren.
Het is BELACHELIJK dat dit niet goed geregeld is.
Wat dacht je van achtergrondinfo zoeken? Misschien heeft de dame die jou aan wijst als verkrachter al twee keer eerder iemand aangewezen zonder dat het bleef hangen... Best wel interessant. Of stel jij wordt verdacht van het in elkaar slaan van X. Als X Regilio Tuur blijkt te zijn wordt dat best wel twijfelachtig.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:47 schreef Lyrebird het volgende:
Ik begin me nu toch een beetje te irriteren aan het gebrek aan common sense...
Het moge duidelijk zijn dat de politie/justitie moet beschikken over de naam en adres van het slachtoffer. Anders is het lastig om een rechtszaak netjes te laten verlopen.
Het heeft totaal geen zin dat de dader, of de advokaat van de dader, de naam en het adres van het slachtoffer kennen. Ik kan me daar geen enkel praktisch nut bij voorstellen.
Nee, hoor. Althans mijn inziens.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden om beschuldigd te worden van een ernstig misdrijf en je weet niet door wie en je kunt je dus ook niet verweren? Hoe zou jij het vinden als iemand achter je adres kon komen door aangifte tegen je te doen?
Even nadenken, ook al ben je mishandeld.
Kan me er niets van herinneren eigenlijk...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:28 schreef FerreroNutella het volgende:
Hoe vaak is dat al in het nieuws geweest, of kent er iemand in zijn omgeving het geval waarbij de verdachte van de mishandeling wraak kwam nemen vanwege de aangifte.
Ok, dat is duidelijk.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat dacht je van achtergrondinfo zoeken? Misschien heeft de dame die jou aan wijst als verkrachter al twee keer eerder iemand aangewezen zonder dat het bleef hangen... Best wel interessant. Of stel jij wordt verdacht van het in elkaar slaan van X. Als X Regilio Tuur blijkt te zijn wordt dat best wel twijfelachtig.
Maar ook: vermeend slachtoffer zegt dat jij hem hebt beroofd op 1-9-2008. Toch prettig als je nu kan acherhalen dat hij toen in Thailand zat.
Kortom: je weet nooit vooraf wat je met die naam kan. Maar als verdachte heb je wel het recht om onderzoek a décharge te doen.
Ik zou als advocaat wel uitkijken dat ik mijzelf afhankelijk maak van hetgeen de politie voor mij wil uit zoeken. Er zijn genoeg gevallen waarbij de politie ontlastend bewijs uit het dossier liet, dus hun best doen om ontlastend bewijs te vinden... daar geloof ik in zijn algemeenheid niet in.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 05:28 schreef Lyrebird het volgende:
en dat men de advokaat en dader helpt door mee te zoeken in de archieven
Maar dat is toch informatie die dan vooral voor de politie belangerijk is? Die kan dan oordelen of het waar is of niet. Bovendien heb ik ook getuigen. Het lijkt mij volledig onnodig dat de dader dit soort informatie weet, terwijl ik als slachtoffer nieteens mag weten of ze ook daadwerkelijk langs zijn huis zijn gegaan, of dat hij meerdere malen dit soort dingen heeft gedaan.quote:[b]
Wat dacht je van achtergrondinfo zoeken? Misschien heeft de dame die jou aan wijst als verkrachter al twee keer eerder iemand aangewezen zonder dat het bleef hangen... Best wel interessant. Of stel jij wordt verdacht van het in elkaar slaan van X. Als X Regilio Tuur blijkt te zijn wordt dat best wel twijfelachtig.
Ook daar heb je gelijk in. De politie is niet te vertrouwen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zou als advocaat wel uitkijken dat ik mijzelf afhankelijk maak van hetgeen de politie voor mij wil uit zoeken. Er zijn genoeg gevallen waarbij de politie ontlastend bewijs uit het dossier liet, dus hun best doen om ontlastend bewijs te vinden... daar geloof ik in zijn algemeenheid niet in.
Ik zal het eens duidelijker stellen: de politie is niet zelden gewoon bezig met scoren. Ze hebben een verdachte op het oog en willen die persoon veroordeeld hebben, omdat ze overtuigd zijn van zijn schuld. Dit soort zaken worden dan gewoon onder het tapijt geveegd. Ok, niet altijd, maar m.i. wel in de meeste gevallen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 09:11 schreef Xs2Shanna het volgende:
Maar dat is toch informatie die dan vooral voor de politie belangerijk is? Die kan dan oordelen of het waar is of niet.
Het strafproces draait nog altijd om de verdachte. Is hij schuldig, of niet. Die vraag moet beantwoord worden. Daar is het OM voor (aanklager) en die krijgt alles te zien. Daarnaast is er de verdediging (evt. advocaat en altijd verdachte). Ook die krijgt alles te zien.quote:Bovendien heb ik ook getuigen. Het lijkt mij volledig onnodig dat de dader dit soort informatie weet, terwijl ik als slachtoffer nieteens mag weten of ze ook daadwerkelijk langs zijn huis zijn gegaan, of dat hij meerdere malen dit soort dingen heeft gedaan.
Dat is echt zeldzaam en met name in zaken als verkrachtingen en openbare geweldpleging is het zeldzaam.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 09:17 schreef Lyrebird het volgende:
En als het klip en klaar is dat de dader schuldig is
Ik ben net weer geweest, en ze zei dat ze er niet niet aan doen om op het de manier, zoals hierboven in artikel D beschrevem werd, omdat ze dan een hoop administratief werk hebben.... Ongelooflijk. Ik kan er voor kiezen een ander adres te geven, dat is een optie, maar dan kan hij natuurlijk alsnog aan dat adres staan. Ik kon ook kiezen om meld misdaad anoniem te bellen, maar ze wist verder niet hoe dat werkte (hoe kan dat in hemelsnaam???) dus ik ga zo even op internet zoeken.quote:[b]
Ik zal het eens duidelijker stellen: de politie is niet zelden gewoon bezig met scoren. Ze hebben een verdachte op het oog en willen die persoon veroordeeld hebben, omdat ze overtuigd zijn van zijn schuld. Dit soort zaken worden dan gewoon onder het tapijt geveegd. Ok, niet altijd, maar m.i. wel in de meeste gevallen.
Daarom: eigen onderzoek.
[..]
Dat is precies wat ik zei! Ik zeg hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat er in 2009 een man zomaar vrije loop heeft, als hij een vreemde vrouw slaat?quote:[b] Het lijkt de 19e eeuw wel.
Omdat er geen aangifte wordt gedaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:25 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zei! Ik zeg hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat er in 2009 een man zomaar vrije loop heeft, als hij een vreemde vrouw slaat?
En er wordt geen aangifte gedaan omdat de politie te lam is om een goed systeem op te zetten. De klantvriendelijkheid is ver te zoeken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:29 schreef FerreroNutella het volgende:
[..]
Omdat er geen aangifte wordt gedaan.
Moet je bij de wetgever zijn, niet bij de politie.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En er wordt geen aangifte gedaan omdat de politie te lam is om een goed systeem op te zetten. De klantvriendelijkheid is ver te zoeken.
Zo'n behandeling zou je van je melkboer niet accepteren.
Gelukkig zet de politie het systeem niet op. Ik heb wel eens aangifte gedaan, en dit werkte toch echt wel; dader gepakt & bestraft - net zoals in dit topic mishandeling, maar dan wat ernstiger dan 1 klap.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En er wordt geen aangifte gedaan omdat de politie te lam is om een goed systeem op te zetten. De klantvriendelijkheid is ver te zoeken.
Zo'n behandeling zou je van je melkboer niet accepteren.
In het huidige systeem komt het MI te vaak voor dat er geen aangifte wordt gedaan, omdat men bang is voor represailles. Of dat terecht of onterecht is, maakt me niet eens zo veel uit. Dit zou niet moeten spelen. Mensen zouden genoeg vertrouwen in de rechtstaat moeten hebben, dat het doen van een aangifte geen keuze is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:38 schreef Wupppie het volgende:
[..]
Moet je bij de wetgever zijn, niet bij de politie.
Lopen janken dat hij vrij rondloopt, en te laf zijn aangifte te doen.
Dagelijks doen 1000'en mensen wel aangifte, en ik heb zelden van represailles gehoord.
Juist, vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurd, om het maar even ingewikkeld te zeggen. Eerst moet het gebeuren dat ik aangifte doe, de dader mij de volgende dag doorschiet voor mijn deur, en dan gaan ze pas kijken of het toch niet anders kan.quote:[b]
Je kunt niet van een slachtoffer van een geweldsmisdrijf verwachten dat deze zijn of haar eigen gezondheid nogmaals op het spel zet.
Jij zou ook wel even wat kunnen relativeren. Waarom zou iemand die jou in het verkeer een klap geeft jou na een aangifte door je kop schieten? Is dat een realistisch scenario?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:52 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Juist, vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurd, om het maar even ingewikkeld te zeggen. Eerst moet het gebeuren dat ik aangifte doe, de dader mij de volgende dag doorschiet voor mijn deur, en dan gaan ze pas kijken of het toch niet anders kan.
Of je bang bent of niet, dat doet er niet toe. Ik heb rekening te houden met mijn familie op dit moment. Bovendien is mijn leven me toch echt meer waard dan mijn naam op een aangifte te zetten hoor.
Relativerings vermogen is blijkbaar ook erg moeilijk voor flink wat mensen.
Het is het feit dat het slachtoffer open te boek staat, en de dader beschermt word.
Bronquote:Aangifte tegen anonieme tipgever
Een stel uit Valkenswaard doet aangifte tegen de anonieme tipgever die de politie informeerde over een vermeende hennepplantage in hun huis. Na een inval op 1 juli stelde de politie vast dat de melding vals was. Het stel wil weten wie achter de tip zat en hem of haar vervolgens aanklagen wegen smaad en laster. Advocaat A. van der Toorn zegt met de aangifte jurisprudentie uit te willen lokken over het gebruik van tips die op basis van anonimiteit aan de politie worden gegeven. Dat fenomeen rukt de laatste jaren op: alleen al via de tiplijn Meld Misdaad Anoniem kwamen vorig jaar ruim 76 duizend anonieme tips over misdaden binnen van mensen die hun identiteit verborgen willen houden voor de vermeende dader. Tips over hennepteelt en handel in harddrugs staan met stip bovenaan. Via de meldlijn werden 710 zaken opgelost en 1.100 verdachten aangehouden. "Het begint de spuigaten uit te lopen," zegt Van der Toorn. "Je kunt over iedereen zomaar een tip geven. Als die vals is, heeft dat voor de tipgever geen enkele consequentie, terwijl het voor de gedupeerde grote gevolgen heeft. Mijn cliënten in Valkenswaard zijn nu in de registratie van de politie gekoppeld aan verdovende middelen. Daar komen ze nooit meer vanaf. Dat kan voor allerlei problemen zorgen bij sollicitaties en dergelijke. Al met al is het een heel geschikte manier geworden om iemand die je niet aardig vindt eens goed te grazen te nemen." Het stel in Valkenswaard was op 1 juli niet thuis toen een politieteam een inval deed in de woning. "Het hele huis is overhoop gehaald," aldus Van der Toorn. "Alle laden en kastjes zijn doorzocht, tot in de kelder toe. Vervolgens wordt er niets gevonden en daar moet je het dan mee doen. Er kon zelfs geen excuus vanaf." Over de reden van de inval wilde de politie tegenover het stel alleen kwijt dat er een tip binnen was gekomen. Van der Toorn: "Later, toen ik navraag ging doen, was het verhaal opeens dat ook de Criminele Inlichtingen Eenheid (CIE) van de politie het pand verdacht vond. Het lijkt erop dat de politie zich daarmee achteraf probeert in te dekken." Van der Toorn hoopt met de aangifte de politie te dwingen de identiteit van de tipgever te openbaren. Ook dient hij een klacht in tegen het Openbaar Ministerie, omdat hij wil weten of aan de inval geen uitgebreider onderzoek vooraf had moeten gaan. De politie Brabant-Zuidoost wil niet reageren op de zaak. "Wij hebben nog geen aangifte gezien," zegt een woordvoerder. "We reageren niet op verhalen in de pers."
Waarom word je beschoten als je op een feest in hoek van Holland staat?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:57 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Jij zou ook wel even wat kunnen relativeren. Waarom zou iemand die jou in het verkeer een klap geeft jou na een aangifte door je kop schieten? Is dat een realistisch scenario?
Ja, zo 1tje heb ik ook wel.quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)voor_aangifte_gedoodquote:Taxichauffeur uit wraak voor aangifte gedood
Van onze verslaggevers Jan 't Hart Iñaki Oñorbe Genovesi
Gepubliceerd op 19 mei 2001 00:00, bijgewerkt op 20 januari 2009 14:58
Een 28-jarige Amsterdamse taxichauffeur is donderdagnacht geliquideerd uit wraak voor zijn aangifte van een beroving. Vrienden van de overvaller, die nog vastzit, schoten hun Pakistaanse landgenoot drie keer door het hoofd.
De chauffeur van Taxicentrale Amsterdam deed enkele weken geleden aangifte van een overval op zijn taxi. Zijn aangifte leidde tot de aanhouding van de dader.
Taxichauffeurs melden dat de politie een directe link legt tussen de aangifte en de liquidatie. De politie bevestigt het motief voor de moord, maar wil nog geen definitieve conclusies trekken. Twaalf rechercheurs zijn bezig met de zaak.
De politie is een groot onderzoek begonnen onder Amsterdamse chauffeurs. Rechercheurs spreken informeel met chauffeurs in de Amsterdamse binnenstad.
De chauffeur werd donderdagavond rond half twaalf pal achter de taxicentrale in Amsterdam-Zuidoost doodgeschoten. De politie sloot direct een roofmoord of een uit de hand gelopen overval uit omdat de chauffeur al zijn bezittingen nog had.
De recherche gaat er ook vanuit dat de moord niks te maken heeft met de taxioorlog tussen TCA en concurrent TaxiDirekt, die al ruim anderhalf jaar woedt in Amsterdam.
De laatste tijd liggen grote groepen allochtone chauffeurs binnen de centrale overhoop met elkaar en met Nederlandse chauffeurs. Vooral Turkse en Marokkaanse chauffeurs dreigen over en weer over de mobilofoon.
Durf je nog wel de straat op?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:05 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Waarom word je beschoten als je op een feest in hoek van Holland staat?
Is dat een realitisch scenario?
Wil je nog samen gezellig door gaan of niet?
Je mag als verdachte nooit een afschrift van je verklaring mee krijgen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:18 schreef Lastpost het volgende:
Best interessant.
Ben vorig jaar gehoord door de technisch recherche naar aanleiding van een inbraak waarbij ik betrokken zou zijn en kon vrolijk alles inzien van mijn "mede-daders" tijdens het verhoor ter plaatse op het bureau.
Die heb ik op een later tijdstip logischerwijs even een bezoekje heb gebracht en gevraagd waarom ik in godsnaam genoemd werd.
Hier ging het dan om mede verdachten, maar vrolijk met naam en toenaam in de verslagen die er al lagen op tafel en later ook in het verslag dat ik mee kreeg met mijn verklaring.
Hoe dan ook, lijkt me niet echt prettig om al m'n gegevens zo in een dossier te krijgen wat te zien valt voor degene waar tegen je een aanklacht indient.
Ook dé reden dat ik er destijds vanaf zag, die gozer woonde al in de buurt en de mishandeling heb ik maar op een andere manier recht laten zetten.
Nee, in de 19e eeuw kon het waarschijnlijk wel anoniem en als toen de aangever rijk was en de verdacht arm was het vonnis eigenlijk al uitgesproken bij de aangifte...quote:
Moet ik hem inscannen en PM'en voor je?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:23 schreef Wupppie het volgende:
[..]
Je mag als verdachte nooit een afschrift van je verklaring mee krijgen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, in de 19e eeuw kon het waarschijnlijk wel anoniem en als toen de aangever rijk was en de verdacht arm was het vonnis eigenlijk al uitgesproken bij de aangifte...
Waar slaat dit nu weer op?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:23 schreef Wupppie het volgende:
Je mag als verdachte nooit een afschrift van je verklaring mee krijgen.
Heb jij je VBO uberhaubt gehaald? Haal gewoon eens realitische argumenten naar voren, ga anders je koe melken!quote:
Wat wil je horen dan? Dat je op elke straathoek een kogel door je kop kan krijgen? Als je op die manier in het leven staat wens ik je veel sterkte toe.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:49 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Heb jij je VBO uberhaubt gehaald? Haal gewoon eens realitische argumenten naar voren, ga anders je koe melken!
Nee het gaat om het principe dat je onbeschermd bent tegen een misdadiger op het moment dat je al eerder bedreigd en/of bejegend bent.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:00 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Wat wil je horen dan? Dat je op elke straathoek een kogel door je kop kan krijgen? Als je op die manier in het leven staat wens ik je veel sterkte toe.
Ik ga niet in op alle voorvallen en verhalen van anderen , dan zijn we 30 topics later nog hierover aan het praten, maar met jouw laatste antwoord wat je op het bureau kreeg , raad ik je aan naar het bureau voor rechtshulp te gaan / rechtswinkel.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:13 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ik ben net weer geweest, en ze zei dat ze er niet niet aan doen om op het de manier, zoals hierboven in artikel D beschrevem werd, omdat ze dan een hoop administratief werk hebben.... Ongelooflijk. Ik kan er voor kiezen een ander adres te geven, dat is een optie, maar dan kan hij natuurlijk alsnog aan dat adres staan. Ik kon ook kiezen om meld misdaad anoniem te bellen, maar ze wist verder niet hoe dat werkte (hoe kan dat in hemelsnaam???) dus ik ga zo even op internet zoeken.
Ze zei tevens inderdaad ook, dat er met dit soort dingen bv geen gevangenisstraf gegeven word, hij hoeft niet te brommen voor me (mits hij het natuurlijk vaker heeft gedaan) maar een melding in zijn dossier en/of een boete lijkt me wel op zijn plaats.
Ik vat het prima. Ik heb meerdere mishandelingszaken meegemaakt waarbij het slachtoffer genoeg lef had om aangifte te doen en waarbij de daders flink gestraft zijn. En voor de goede orde: de slachtoffers hebben in al die gevallen nooit weer last gehad van de daders.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:09 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Nee het gaat om het principe dat je onbeschermd bent tegen een misdadiger op het moment dat je al eerder bedreigd en/of bejegend bent.
Maar dat vat je nog niet helemaal. Maakt niet uit.
Jezus wat ben jij ongelooflijk dom zeg. Je bent waarschijnlijk precies zo'n held als degene die het gedaan heeft. Om een eigen fout een onschuldige vrouw een vuistslag in het gezicht te geven door een raampje.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:10 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Ik vat het prima. Ik heb meerdere mishandelingszaken meegemaakt waarbij het slachtoffer genoeg lef had om aangifte te doen en waarbij de daders flink gestraft zijn. En voor de goede orde: de slachtoffers hebben in al die gevallen nooit weer last gehad van de daders.
En daar was wel wat meer gebeurd dan een klapje in het verkeer.
Wat heeft dit met de verdachte en zijn verklaring meekrijgen te maken?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:52 schreef Wupppie het volgende:
Wet op de politie gegevens.
Alleen een afschrift van een aangifte mag aan een aangever meegegeven worden, alle verhoren en andere zaken worden niet gegeven.
Ik geloof wel dat het gebeurt, maar het mag niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |