Binnen de redelijke grenzen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:48 schreef moussie het volgende:
[..]
Was dat niet het motto, het beste uit iedereen halen, talent stimuleren waar je maar kan .. ?
Ah, de zesjescultuur in optima forma.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:50 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Binnen de redelijke grenzen.
Ik heb sowieso al problemen met ouders die kinderen pushen.
Je zult toch echt samen met dat meisje in haar bootje moeten gaan zitten op haar solotocht.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:46 schreef ThunderBitch het volgende:
Er zijn ook mensen die met een flinke borrel op beweren dat ze veilig rijden, maar ik ga echt niet bij ze in de auto zitten.
Mij teveel werk, vandaar mijn vraag, want dat is voor mij de enige vraag.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:48 schreef moussie het volgende:
[..]
Kijk maar naar de foto's en lees de bijbehorende verhalen .. ja
Snap hem niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:50 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ah, de zesjescultuur in optima forma.
Het gaat om het feit dat iemand beweert iets te kunnen en er jaren mee is weggekomen, maar dat wij wel weten dat het weldegelijk gevaarlijk is.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:51 schreef beeer het volgende:
[..]
Je zult toch echt samen met dat meisje in haar bootje moeten gaan zitten op haar solotocht.
Sorry, maar de leerplicht is nou niet bepaald een fundament van onze rechtstaat dat daarop geen uitzonderingen mogelijk zijn. En ook dat ordeningsdenken werp ik trouwens verre van me. Ordnung boven alles, nee dank je.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:45 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Nee, als we orde en rechten willen, horen daar regels bij. Soms moet je nou eenmaal lijnen trekken om dit te bereiken.
De leerplicht ja. Dit is in mijn ogen geen gegronde reden om 2 jaar lang geen gedegen onderwijs te volgen. Een kind van 13 kan zichzelf niet onderwijzen zonder reflectie.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:48 schreef nikk het volgende:
[..]
Zij wordt begeleid op afstand. Maar het is inderdaad een verschil. Het een groot verschil noemen is echter overdreven. Maar laten we er niet omheen draaien. Wat is de werkelijke reden dat zij niet deze reis mag maken van je? Vanwege de leerplicht of vanwege de risico's die zo'n reis met zich meebrengt?
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Je kan het beter vergelijken met ontheffing voor jonge topsporters/dansers/etc die naar een toernooi of workshop moeten in het buitenland. Maar ik begrijp dat je niet uit bent op een serieuze discussie en het streven van dit meisje het liefst wil ridiculiseren. Prima.
Ja want je mag tegenwoordig niks meer in Nederland he?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:46 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Aan de andere kant is de bemoeizucht van de overheid ook verstikkend en doodvermoeiend.
Hadden je ouders je maar moeten pushen om door te leren.quote:
Niets Ordnung boven alles, zo werkt het nou eenmaal in een "fatsoenlijk" land.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Sorry, maar de leerplicht is nou niet bepaald een fundament van onze rechtstaat dat daarop geen uitzonderingen mogelijk zijn. En ook dat ordeningsdenken werp ik trouwens verre van me. Ordnung boven alles, nee dank je.
Touche.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:54 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hadden je ouders je maar moeten pushen om door te leren.
Wanneer regels belangrijker zijn dan mensen en het ordeningsdenken alles overstijgt betwijfel ik dat.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:54 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Niets Ordnung boven alles, zo werkt het nou eenmaal in een "fatsoenlijk" land.
Aha, dus ze mag best in levensgevaar komen zolang ze maar wel onderwijs krijgt!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:53 schreef Dragorius het volgende:
[..]
De leerplicht ja. Dit is in mijn ogen geen gegronde reden om 2 jaar lang geen gedegen onderwijs te volgen. Een kind van 13 kan zichzelf niet onderwijzen zonder reflectie.
Gevaren boeien me niet, dat is hun eigen keuze.
Vind je dat jonge topsporters ook geen ontheffing meer mogen krijgen? Sport kan namelijk ook nadat ze hun diploma halen immers.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:53 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Mijn verhaal over mijn broertje is echt. Is hij nu ook suicidaal en gaat ie elk weekend in een keet comazuipen bijvoorbeeld? Nee, hij gaat gewoon regelmatig met zijn tentje op pad en een vriend of alleen. Maar wel buiten schooldagen en tijden.
Ik ridiculiseer haar gedachtegang, niet haar droom. Niks mis met dromen.
"Ik vind het best als je door drie Somalische piraten verkracht word, zolang je de stelling van Pythagoras maar kent!"quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Aha, dus ze mag best in levensgevaar komen zolang ze maar wel onderwijs krijgt!
Echt.
Overigens was dat een uitstekend voorbeeld van wat er gebeurt wanneer je het idee van "regels zijn regels" boven alles stelt.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:02 schreef Jarno het volgende:
[..]
"Ik vind het best als je door drie Somalische piraten verkracht word, zolang je de stelling van Pythagoras maar kent!".
Ouders gaan ook bergbeklimmen, lange fietstochten maken etc. Dat is hun keuze. Maar we hebben het hier over een meisje dat 2 jaar lang aaneengesloten weg is. Dat is wel een verschil m.b.t. onderwijs.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Aha, dus ze mag best in levensgevaar komen zolang ze maar wel onderwijs krijgt!
Echt.
Jonge topsporters gaan gewoon naar school, die zijn geen anderhalf tot twee jaar onafgebroken van huis weg.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Vind je dat jonge topsporters ook geen ontheffing meer mogen krijgen? Sport kan namelijk ook nadat ze hun diploma halen immers.
Dat zeg ik niet, het interesseert me alleen niet. Maar ze denkt wel boven de wet te staan omdat ze per se een recordje wil neerzetten.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:02 schreef Jarno het volgende:
[..]
"Ik vind het best als je door drie Somalische piraten verkracht word, zolang je de stelling van Pythagoras maar kent!".
We moeten dit soort mensen koesteren, ipv ze met een heipaal weer richting maaiveld proberen te slaan. Met die achterlijke regeltjes- en zesjescultuur kweken we alleen maar grijze muisjes (maar daar is het systeem alleen maar bij gebaat uiteraard). Ik zeg, lekker laten gaan, niet zeuren wanneer ze halverwege verdwijnt, en iedereen gewoon lekker verder met ZIJN EIGEN leven.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:06 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, het interesseert me alleen niet. Maar ze denkt wel boven de wet te staan omdat ze per se een recordje wil neerzetten.
Dat is in mijn ogen geen geldige reden tot een leerplichtontheffing van 2 jaar.
Vind je dat zelf niet raar? Geen onderwijs volgen via de reguliere methode belangrijker vinden dan haar welzijn?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:05 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ouders gaan ook bergbeklimmen, lange fietstochten maken etc. Dat is hun keuze. Maar we hebben het hier over een meisje dat 2 jaar lang aaneengesloten weg is. Dat is wel een verschil m.b.t. onderwijs.
Dat maakt volgens de regels van de leerplichtwet niet uit. Ontheffing is ontheffing net zoals regels regels zijn.quote:Jonge topsporters gaan gewoon naar school, die zijn geen anderhalf tot twee jaar onafgebroken van huis weg.
Ik ben meer bang voor het kinderwetje van v Houten wat dan ook in gevaar kan komen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:46 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Er is geen verschil. En dat is ook precies het grote probleem. Als zij mag, dan komt straks iedereen. Dan worden al die wetjes en regeltjes ter bescherming en opvoeding van kinderen eigenlijk gewoon waardeloos en kan ieder kind weer doen waar die zin in heeft.
Wiki en http://www.leerplicht.net/webpages/begin-en-einde-leerplicht.htmlquote:De Wet houdende maatregelen tot het tegengaan van overmatigen arbeid en verwaarloozing van kinderen, beter bekend als het Kinderwetje van Van Houten uit 1874 is de eerste wet die in Nederland een einde moest maken aan kinderarbeid. De wet kwam tot stand op initiatief van de liberale politicus Samuel van Houten en verbood kinderen tot 12 jaar in fabrieken te werken. Landarbeid werd niet verboden.
Tot aan de invoering van deze wet was kinderarbeid in Nederland heel gebruikelijk. De armoede maakte dat er veel voorstanders van kinderarbeid waren.
Doordat uitvoering van de wet nauwelijks gecontroleerd werd, ging het inzetten van jonge kinderen in de fabrieken in de praktijk overigens gewoon door.
In 1900 kwam er door de leerplicht wel een eind aan kinderarbeid. Deze wet verplicht kinderen van 6 tot 12 jaar onderwijs te volgen.
Moeilijkequote:Aan de andere kant is de bemoeizucht van de overheid ook verstikkend en doodvermoeiend. Wat heeft de voorkeur: kinderbescherming of minder bemoeizucht?
Nee hoor, daar wordt dan echt gekeken naar achtergrond etc.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat maakt volgens de regels van de leerplichtwet niet uit. Ontheffing is ontheffing net zoals regels regels zijn.
Dat bepaalt de rechter nog altijd.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:59 schreef nikk het volgende:
[..]
Wanneer regels belangrijker zijn dan mensen en het ordeningsdenken alles overstijgt betwijfel ik dat.
Natuurlijk wordt er gekeken naar de achtergrond. Dat is wat ik de hele tijd duidelijk probeer te maken. Wist je trouwens dat 99,9 procent van die jonge topsporters nooit doorbreekt? Maar die ontheffing wordt bijvoorbeeld ook verleend voor een zang en dans carriere.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:11 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Nee hoor, daar wordt dan echt gekeken naar achtergrond etc.
Een record vs. opbouwen van een sportcarriere in combinatie met gedegen onderwijs kunnen volgen...
Sinds wanneer bepaalt de rechter of we in een fatsoenlijk land leven?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:18 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Dat bepaalt de rechter nog altijd.
Dat dus. We kunnen straks geeneens onze eigen reet afvegen zonder instructie en een overheid die goedgekeurd pleepapier aanreikt.quote:
En dan niet zeiken als ze verzuipt he.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:22 schreef nikk het volgende:
Nederlanders zijn regelziek, vind je het gek ze een overheid kiezen die met steeds meer regels en verboden komt. Ik hoop dat ze gewoon vertrekt naar Nieuw Zeeland (die nationaliteit heeft zij namelijk!) en alsnog haar droom kan verwezenlijken.
De rechter bepaalt of wij afwijken van wat wij met elkaar hebben afgesproken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:22 schreef nikk het volgende:
[..]
Sinds wanneer bepaalt de rechter of we in een fatsoenlijk land leven?
Tegen die tijd is ze 14 en is haar record niet meer haalbaar. Dan had ze dat bijvoorbeeld eerder moeten doen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:22 schreef nikk het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt er gekeken naar de achtergrond. Dat is wat ik de hele tijd duidelijk probeer te maken. Wist je trouwens dat 99,9 procent van die jonge topsporters nooit doorbreekt? Maar die ontheffing wordt bijvoorbeeld ook verleend voor een zang en dans carriere.
Nederlanders zijn regelziek, vind je het gek ze een overheid kiezen die met steeds meer regels en verboden komt. Ik hoop dat ze gewoon vertrekt naar Nieuw Zeeland (die nationaliteit heeft zij namelijk!) en alsnog haar droom kan verwezenlijken.
Er is heel veel tussen je eigen reet afvegen en met je dochter van 13 zoiets te laten doen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:23 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat dus. We kunnen straks geeneens onze eigen reet afvegen zonder instructie en een overheid die goedgekeurd pleepapier aanreikt.
Ach, zoals iemand al zei, de ouders en familie zijn dan uiteraard verdrietig. Logisch. Maar het mediacircus, de politieke vragenuurtjes en commissies mogen dan idd achterwege blijven. Want ook dát is eigen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:23 schreef SCH het volgende:
[..]
En dan niet zeiken als ze verzuipt he.
Oh ja, maar ik zie dezelfde mensen die nu zo voor zijn, dan ook alweer zeiken. Waar was de kinderbescherming e.d.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:24 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach, zoals iemand al zei, de ouders en familie zijn dan uiteraard verdrietig. Logisch. Maar het mediacircus, de politieke vragenuurtjes en commissies mogen dan idd achterwege blijven. Want ook dát is eigen verantwoordelijkheid.
Dat verschil zie ik. Ik vind dat alleen geen belemmering om een dergelijke reis te ondernemen. Zo belangrijk vind ik die leerplicht niet, ik vind het belangrijker dat jongeren hun diploma halen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:24 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Tegen die tijd is ze 14 en is haar record niet meer haalbaar. Dan had ze dat bijvoorbeeld eerder moeten doen.
Wel vervelend dat je duidelijk het verschil niet ziet tussen 2 jaar onafgebroken afwezig zijn voor een zeil-record en trainen gecombineerd met school.
Geen stille tochten, en vader aan de schandpaal en al die mensen die vonden dat het wel kon.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:24 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach, zoals iemand al zei, de ouders en familie zijn dan uiteraard verdrietig. Logisch. Maar het mediacircus, de politieke vragenuurtjes en commissies mogen dan idd achterwege blijven. Want ook dát is eigen verantwoordelijkheid.
Hoezo? Dat kind moet gewoon doen wat ze wil doen, en als ze verzuipt denk ik 'jammer maar helaas, ze heeft het geprobeerd'. Waar komt die oneindige bemoeizucht toch vandaan in Nederland?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:26 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Geen stille tochten, en vader aan de schandpaal en al die mensen die vonden dat het wel kon.
Laat ze dat dan maar gaan doen. Lijkt me een goede raad.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat verschil zie ik. Ik vind dat alleen geen belemmering om een dergelijke reis te ondernemen. Zo belangrijk vind ik die leerplicht niet, ik vind het belangrijker dat jongeren hun diploma halen.
Nu sla je weer een beetje door. Ik vind bepaalde vormen van preventie en veiligheid nog niet zo gek.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoezo? Dat kind moet gewoon doen wat ze wil doen, en als ze verzuipt denk ik 'jammer maar helaas, ze heeft het geprobeerd'. Waar komt die oneindige bemoeizucht toch vandaan in Nederland?
Wij laten mensen niet verzuipen als we het kunnen voorkomen. Dat misschien?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoezo? Dat kind moet gewoon doen wat ze wil doen, en als ze verzuipt denk ik 'jammer maar helaas, ze heeft het geprobeerd'. Waar komt die oneindige bemoeizucht toch vandaan in Nederland?
Waarom wil je dat voorkomen als het mijn eigen keuze is om een dergelijk risico te lopen?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:29 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Wij laten mensen niet verzuipen als we het kunnen voorkomen. Dat misschien?
Zo zijn "fatsoenlijke/sociale" mensen nou eenmaal.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:30 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waarom wil je dat voorkomen als het mijn eigen keuze is om een dergelijk risico te lopen?
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jij bent volwassene? Dan wil ik helemaal niks voorkomen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:30 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waarom wil je dat voorkomen als het mijn eigen keuze is om een dergelijk risico te lopen?
Ik vind het anders behoorlijk asociaal.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:31 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Zo zijn "fatsoenlijke/sociale" mensen nou eenmaal.
Bij kinderen zijn de ouders verantwoordelijk. En wat je verder ook van ze vindt, ze komen niet compleet gestoord of handelsonbekwaam over.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:32 schreef Hephaistos. het volgende:
Je bent een kind van 13? Dan wel.
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:32 schreef nikk het volgende:
Ik vraag me trouwens af of de Kinderbescherming geen belangrijkere dingen te doen heeft...
Dus je wilt kinderen gewoon van hoge glijbanen af laten donderen, geen hekken meer bij de leeuwen in de dierentuin enz?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:30 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach, misschien moesten jouw ouders je andere dingen bijbrengen, behalve pushes om een universitaire opleiding te volgen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik vind het anders behoorlijk asociaal.
Totdat die ouders onverantwoorde risico's gaan nemen voor hun kinderen. Dan grijpt de overheid in. Zoals de overheid dagelijks ingrijpt bij gezinnen, waar de keuzes van de ouders de kinderen in gevaar brengen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:33 schreef Jarno het volgende:
[..]
Bij kinderen zijn de ouders verantwoordelijk. En wat je verder ook van ze vindt, ze komen niet compleet gestoord of handelsonbekwaam over.
Maar die probeert zij dan ook niet te ontlopen, zij heeft zich netjes aangemeld bij de wereldschool ..quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja, maar ik zie dezelfde mensen die nu zo voor zijn, dan ook alweer zeiken. Waar was de kinderbescherming e.d.
Ik vind het een heel dom plan maar domme plannen mogen best uitgevoerd worden.
En de leerplicht is natuurlijk niet zo'n hele gekke regel.
Misschien moet je als ouder gewoon eens je kinderen in de gaten houden dan, als je je daar zorgen om maakt. En hey, van hoge dingen afdonderen hoort bij het opgroeien. Zelf ook vaak zat gedaan. En als je je als ouder zorgen maakt om een bepaalde speeltuin, moet je je kind daar misschien niet (of niet alleen) laten spelen. Laten we vooral niet proberen met elkaar De Volmaakt Veilige Samenleving te creeeren waarbij er op elke straathoek een camera hangt en rubberen tegels liggen. "Want wie weet wat er allemaal wel niet kan gebeuren!"quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus je wilt kinderen gewoon van hoge glijbanen af laten donderen
Mja. Wilde dieren en mensen don't mix. Moet je niet willen denk ik.quote:geen hekken meer bij de leeuwen in de dierentuin enz?
zal ik dan maar weer met mijn fiets komen en al die kinderen die in het verkeer komen te overlijden .. hoe durf je als ouder je kind alleen naar school laten fietsen, je weet toch wat er kan gebeuren?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:36 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Totdat die ouders onverantwoorde risico's gaan nemen voor hun kinderen. Dan grijpt de overheid in. Zoals de overheid dagelijks ingrijpt bij gezinnen, waar de keuzes van de ouders de kinderen in gevaar brengen.
Mijn ouders hebben me geleerd om mijn eigen keuzes te maken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:35 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Ach, misschien moesten jouw ouders je andere dingen bijbrengen, behalve pushes om een universitaire opleiding te volgen.
Dat is ook precies wat ik heb gezegd hè?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:34 schreef Dragorius het volgende:
[..]
![]()
Ja ze zijn ook alleen met deze zaak bezig natuurlijk, want de rest zie je niet in de media nu....
Wij hebben tegenover een basisschool gewoond, waar 90% dagelijks gebracht werd met de auto, want <insert willekeurige smoes over veiligheid enzo>. Na 6 jaar basisschool schrokken die kids zich rot als ze eindelijk een keer aan het verkeer deelnamen, hadden ze totaal geen idee van. Terwijl de kinderen die regelmatig op de fiets kwamen daar geen enkel probleem mee hadden.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:38 schreef moussie het volgende:
[..]
zal ik dan maar weer met mijn fiets komen en al die kinderen die in het verkeer komen te overlijden .. hoe durf je als ouder je kind alleen naar school laten fietsen, je weet toch wat er kan gebeuren?
De risico's van een twee jaar durende zeiltocht zijn wel een stuk groter dan een fietstochtje natuurlijk. Zie het Volkskrant-artikel, waar ervaren zeilers aangeven hoezeer het een aanslag is op je fysieke en mentale gesteldheid.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:38 schreef moussie het volgende:
[..]
zal ik dan maar weer met mijn fiets komen en al die kinderen die in het verkeer komen te overlijden .. hoe durf je als ouder je kind alleen naar school laten fietsen, je weet toch wat er kan gebeuren?
Oh, weer op die fietsquote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:38 schreef moussie het volgende:
[..]
"Ik vraag me af of ze niks beters te doen hebben"quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is ook precies wat ik heb gezegd hè?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |