Ja door die muziekles/sport lopen ze inderdaad 2 jaar lang gedegen onderwijs mis, stuk voor stuk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
en hoeveel kinderen worden gedwongen te sporten, te leren, muziekinstrumenten te spelen, dingen te doen die de ouders leuk vinden? Elk kind wordt van alles gedwongen te doen, dat is heel normaal, maar nu is er een uitzondernig en is het opeens zielig.![]()
Neuh, mijn droom is compleet anders, en die ben ik nu deels aan het verwezenlijkenquote:Iedereen hier is gewoon stikjaloers dat ze allemaal van die burgerlijke kutleventjes hebben en ze kunnen het niet hebben dat een meisje uit de muffe burgerlijke omgeving lijkt te ontsnappen.
Dat heet een anachronisme.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:59 schreef ExTec het volgende:
Ja, maar in historisch menselijk perspectief gaat het nergens over.
Toen europeanen de VS gingen koloniseren, hadden we toen ook gesubsidieerde weekdieren die vertelden "Dat het niet veilig is af te reizen naar amerika, en als je dat toch wil gaan doen, gaan we je voogdijschap afpakken!"
Als je de programma's van die Steve echt gezien hebt, dan moet je toch ook weten dat er duidelijk een steekje bij hem los zat. Die dochter heeft dat deels van hem overgenomen. In hoeverre je daar nou een voorbeeld aan moet nemen, betwijfel ik sterk.quote:Andere parallel is die Steve Irwin, recent overleden. We kennen hem wel, hij had een bepaalde 'touch' met dieren.
Herinneren we ons nog dat men 'schande' sprak omdat hij z'n boreling relatief in 'harms way' hield? Maar z'n andere dochtertje, nu een tiener ofzo, had door die opvoeding diezelfde touch meegekregen. Je hebt filmpjes waar zij al doodgemoedereerd met kleine roofdieren om kan gaan.
En daar komt'ie: wie zijn wij dan, om te zeggen "Steve, dat mag niet, dat is gevaarlijk!" De 'gift' die die z'n dochtertje mee heeft gegeven is onbetaalbaar, en iets waar wij van kunnen dromen.
Volgens mij wil de staat niets liever. Het kost nl. gigantisch veel geld als anderen die kinderen moeten opvoeden.quote:Dit is echt wanstaltig, de 'staat' moet opvoeden lekker aan ouders overlaten.
Maar dat is in feite niet zo'n goed argumentquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:56 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Denk dat de ouders 't niet helemaal zelf betalen als ze een ongeluk krijgt en er naar 't bootje gezocht moet gaan worden op de oceaan, of als ze losgeld moeten betalen aan piraten. Dan zullen ze de Nederlandse staat ineens wel nodig hebben vrees ik.
Geen idee.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:04 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Is het zo dat de verantwoordelijke (de ouders) hier winst mee kunnen maken? Of is het zo dat die sponsors alleen de kosten dekken?
Ik durf te wedden dat ze in twee jaar om de wereld zeilen wijzer zal worden dan de leeftijdsgenoten die voor de zesjes gaan op school waar ze "gedegen" (quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:07 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja door die muziekles/sport lopen ze inderdaad 2 jaar lang gedegen onderwijs mis, stuk voor stuk.![]()
[..]
Neuh, mijn droom is compleet anders, en die ben ik nu deels aan het verwezenlijken
En zal ze dan altijd wijzer zijn en blijven dan dat die leeftijdsgenoten die de wereldreis op hun 18de doen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:11 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik durf te wedden dat ze in twee jaar om de wereld zeilen wijzer zal worden dan de leeftijdsgenoten die voor de zesjes gaan op school waar ze "gedegen" () onderwijs krijgen en verder de godganse dag op hyves zitten te zwetsen over de jurk van Priscilla en de penis van Henk.
Ik twijfel of dat er echt onder valt...quote:
Maar dat is zo subjectiefquote:Als je de programma's van die Steve echt gezien hebt, dan moet je toch ook weten dat er duidelijk een steekje bij hem los zat. Die dochter heeft dat deels van hem overgenomen. In hoeverre je daar nou een voorbeeld aan moet nemen, betwijfel ik sterk.
Tuurlijk mag dat, prima, maar kom dan niet aan met gezeur dat de mensen die wel iets anders willen dat niet mogen omdat ze anders keltspraat over jurkjes missen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:15 schreef mane het volgende:
Mógen leeftijdsgenootjes dan niet oppervlakkige kletspraatjes houden over mooie jurkjes? Moeten we nu ineens allemaal zijn zoals Laura? Is de wereld zwart-wit?
Misschien niet, misschien wel. Maar het argument dat ze onderwijs mist vind ik nou niet echt sterk. Dat kan ze makkelijk inhalen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En zal ze dan altijd wijzer zijn en blijven dan dat die leeftijdsgenoten die de wereldreis op hun 18de doen?
Ik vond die man heel grappig om naar te kijken ja. Maar het is gewoon niet helemaal realistisch om te doen alsof hij zo'n geweldige vader was omdat z'n dochter nu zo leuk overweg kan met gevaarlijke dieren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:13 schreef ExTec het volgende:
En mogen mensen die in uw bescheiden opinie een steekje los hebben dan hun kinderen niet naar eigen inzicht opvoeden?
Je slaat de spijker op z'n kop.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:18 schreef mane het volgende:
[..]
Ik vond die man heel grappig om naar te kijken ja. Maar het is gewoon niet helemaal realistisch om te doen alsof hij zo'n geweldige vader was omdat z'n dochter nu zo leuk overweg kan met gevaarlijke dieren.
En het is al helemaal niet nodig om dit soort extreme gevallen als voorbeeld te zien, of die manier van leven te gaan romantiseren en het af te zetten tegen zogenaamde burgerlijke kutleventjes van andere mensen. Dat getuigt ook van een kortzichtigheid van heb ik jou daar.
Nee, het mag gewoon niet . Leerplicht weet je nog?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Tuurlijk mag dat, prima, maar kom dan niet aan met gezeur dat de mensen die wel iets anders willen dat niet mogen omdat ze anders keltspraat over jurkjes missen.
Jij ziet de wereld in uitersten. Het is zwart óf wit. Het is óf een droom waarmaken óf oppervlakkig kletsen over jurkjes. Het komt een beetje eeeh onvolwassen over. Ik wed dat Laura met haar verschrikkelijk volwassen houding (quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Tuurlijk mag dat, prima, maar kom dan niet aan met gezeur dat de mensen die wel iets anders willen dat niet mogen omdat ze anders keltspraat over jurkjes missen.
Moet ze 'm fluitend volbrengen dan?Zie ik ook al helemaal voor me,dat tegenstanders echt hopen dat wat er mis kan gaan,misgaat.Zodat ze allemaal kunnen zeggen:Zie je wel we hadden gelijk" Zo typisch Nederlandsquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar goed, ze gaat maar.
Dat zal ze ook wel gaan doen, desnoods schrijft ze zich dus uit als Nederlands staatsburger.
Blijf het dan wel een beetje volgen, wat ben dan wel heel benieuwd of ze de wereldreis dan fluitend volbrengt.
Alsof alle tegenstanders dat "hopen"quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:23 schreef Mooiiiiiii het volgende:
[..]
Moet ze 'm fluitend volbrengen dan?Zie ik ook al helemaal voor me,dat tegenstanders echt hopen dat wat er mis kan gaan,misgaat.Zodat ze allemaal kunnen zeggen:Zie je wel we hadden gelijk" Zo typisch Nederlands"En maar hopen op fot's waar ze aan het janken is,zucht..
Nee, ze moet naar school.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:23 schreef Mooiiiiiii het volgende:
[..]
Moet ze 'm fluitend volbrengen dan?
Maar de wereld draait niet alleen om Laura.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:17 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Misschien niet, misschien wel. Maar het argument dat ze onderwijs mist vind ik nou niet echt sterk. Dat kan ze makkelijk inhalen.
Ik denk dat de meesten juist hopen dat haar niets overkomt, en daarom zo tegen die reis zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:23 schreef Mooiiiiiii het volgende:
[..]
Moet ze 'm fluitend volbrengen dan?Zie ik ook al helemaal voor me,dat tegenstanders echt hopen dat wat er mis kan gaan,misgaat.Zodat ze allemaal kunnen zeggen:Zie je wel we hadden gelijk" Zo typisch Nederlands"En maar hopen op foto's waar ze aan het janken is,zucht..
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:18 schreef mane het volgende:
[..]
Ik vond die man heel grappig om naar te kijken ja. Maar het is gewoon niet helemaal realistisch om te doen alsof hij zo'n geweldige vader was omdat z'n dochter nu zo leuk overweg kan met gevaarlijke dieren.
Naja, ik ben het bv wel met die poster eens dat een wereldreis van 2 jaar een betere 'opleiding' is dan ons middel-moot kwekende onderwijs, ja.quote:En het is al helemaal niet nodig om dit soort extreme gevallen als voorbeeld te zien, of die manier van leven te gaan romantiseren en het af te zetten tegen zogenaamde burgerlijke kutleventjes van andere mensen. Dat getuigt ook van een kortzichtigheid van heb ik jou daar.
Ze moet onderwijs volgen. Dat is iets anders.quote:
uhm, dus? Andere kinderen hoeven van mij ook niet naar school hoor. Als ze liever door Afrika trekken met hun ouders vind ik dat prima. Of alleen, ook goed. Die leerplicht is totaal niet heilig. Ik ga uit van ouders die hun verantwoordelijkheid nemen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:30 schreef Marrije het volgende:
[..]
Maar de wereld draait niet alleen om Laura.
Mag ik hopen van nietquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:26 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Alsof alle tegenstanders dat "hopen"
Dat meen je toch niet? Zit je te trollen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
uhm, dus? Andere kinderen hoeven van mij ook niet naar school hoor. Als ze liever door Afrika trekken met hun ouders vind ik dat prima. Of alleen, ook goed. Die leerplicht is totaal niet heilig. Ik ga uit van ouders die hun verantwoordelijkheid nemen.
Hmm dat gaat alleen op als je met onderstaande eens bentquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:31 schreef ExTec het volgende:
En als je het dan gaat gooien op: "Ja, maar ze kan in die 2 jaar geen onderwijs genieten!" dan heb je je morele failliet al toegegeven, want je bent het immers op 'technicalities' aan het gooien.
En daar ben ik het dus niet me eens. Onderwijs is meer dan alleen droge feiten leren uit een boekje.quote:Naja, ik ben het bv wel met die poster eens dat een wereldreis van 2 jaar een betere 'opleiding' is dan ons middel-moot kwekende onderwijs, ja.
Maar niet zo eenvoudig, je moet aan goede voorwaarden voldoen wil je 'thuisonderwijs' mogelijk maken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ze moet onderwijs volgen. Dat is iets anders.
En dan nog zijn daarop uitzondering te maken. Iedere wet kan je aan de kant zetten.
Kinderen hebben nu eenmaal niet zoveel te zeggen als ze 13 zijn (en terecht, want die kunnen de consequenties totaal niet overzien). Dat de ouders het wel goed vinden is al meer van belang, maar ook daar heeft de staat de verplichting om een kind te beschermen tegen de keuzes van haar ouders.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:31 schreef ExTec het volgende:
Dat kind vind het ok, haar ouders vinden het ok, ik zie niet wat de staat hier voor rol heeft.
En als je het dan gaat gooien op: "Ja, maar ze kan in die 2 jaar geen onderwijs genieten!" dan heb je je morele failliet al toegegeven, want je bent het immers op 'technicalities' aan het gooien.
Ja en daarbij wordt aangegeven dat het wel zou mogen (dat staat ook in dat artikel een aantal posts terug) dat wanneer een ouder mee zou gaan, dat samen met die Wereldschool wel zou mogen. Dan is er onderwijs. Als ze daar alleen in die schuit ligt niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ze moet onderwijs volgen. Dat is iets anders.
En dan nog zijn daarop uitzondering te maken. Iedere wet kan je aan de kant zetten.
Nee? wat zou mij het nou uitmaken als mensen liever met hun kind door zuid-oost Azie trekken dan naar school te sturen? Die noodzaak om andermans leven te reguleren zie ik niet zo in.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat meen je toch niet? Zit je te trollen?
Jij denkt dan ambtenaren meer verstand hebben van het opvoeden van andermans kinderen dan de ouders zelf, over het algemeen gezien?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:35 schreef Lavenderr het volgende:
Dat meen je toch niet? Zit je te trollen?
Dan zoekt je broertje toch gewoon een plek op waar die rustig kan gaan oefenen? Ik zie het probleem niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:37 schreef Dragorius het volgende:
Mijn broertje van 17 wil ook al autorijden, had ie maar in een ander land moeten gaan wonen
Je kind alleen de zee op sturen is geen opvoeden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij denkt dan ambtenaren meer verstand hebben van het opvoeden van andermans kinderen dan de ouders zelf, over het algemeen gezien?
En waar trek jij dan de grens? Daar waar een kind gevaar loopt of een gevaar voor anderen wordt mag best ingegrepen worden. Dat is niet veel anders dan hoe we met andere vrijheden omgaan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:31 schreef ExTec het volgende:
Maar het gaat mij niet om het 'romantische', het gaat mij erom dat de staat moet oppleuren uit hoe individuen hun kids opvoeden.
Mijn oma is op d'r 11e van school gehaald om te werken op het land. Gegarandeerd dat die een beter leven had gehad als de overheid haar ouders had gedwongen om haar onderwijs te laten volgen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij denkt dan ambtenaren meer verstand hebben van het opvoeden van andermans kinderen dan de ouders zelf, over het algemeen gezien?
Ik vind het een vreemde vorm van redeneren: eerst heb je kritiek op de 'Nanny state' en nu vind je dat ze haar niet tegen mogen houden omdat Nederland niet in alle gevallen betuttelend is? Bovendien heeft El Salvador een 2 als reisadvies en Somalië (waar ze langs moet) een 6. Op een schaal van 1 tot 6, waarbij 1 veilig is en 6 het meest onveilig.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar dat is in feite niet zo'n goed argument
Ik kan ook op vakantie gaan naar het mega criminele El Salvador ofzo, dan is er ook een 'kans' dat het verkeerd met me afloopt, en diplomaten hard mogen gaan lopen
En de overheid zegt niet tegen mij: Jij mag niet naar El Salvador!, dus logisch dat zoiets ook niet tegen deze jonge dame gezegd kan worden.
Nee.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Allemaal goede argumenten om de overheid grote bevoegdheden te geven om in te grijpen. Ook als de ouders dat onzin vinden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:41 schreef OllieA het volgende:
Als je je over kindermishandeling druk wil maken, heb het dan over de 50 tot 100 kinderen die per jaar worden doodgeslagen. Over de ouders die comazuipen gewoon vinden.
Als je je over ontduiking van de leerplicht druk wil maken, heb het dan over de kinderen die vanwege religieuze redenen aan de school worden onttrokken.
Dat is hier niet aan de orde. Als die gevallen voorbij komen heeft iedereen ook wel een mening of opmerking.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:41 schreef OllieA het volgende:
Wat een woorden worden hier verspild aan dat meisje.
Als je je over kindermishandeling druk wil maken, heb het dan over de 50 tot 100 kinderen die per jaar worden doodgeslagen. Over de ouders die comazuipen gewoon vinden.
Als we het over die kinderen zouden hebben of het coma-zuipen (wat beiden zeeeer triest is) zouden we off-topic gaan. Dit gaat over dat meisje dat wil zeilen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:41 schreef OllieA het volgende:
Of Laura Dekker die wereldreis succesvol kan volbrengen weet ik niet, want ik ken haar niet.
Wat ik wel weet is dat de jaloezie op, en de agressie tegen een meisje van 13 dat iets wil wat niet gangbaar is, bij veel posters hier uit de teksten lekt.
Als je je over ontduiking van de leerplicht druk wil maken, heb het dan over de kinderen die vanwege religieuze redenen aan de school worden onttrokken.
Deze discussie gaat over Laura Dekker toch?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:41 schreef OllieA het volgende:
Of Laura Dekker die wereldreis succesvol kan volbrengen weet ik niet, want ik ken haar niet.
Wat ik wel weet is dat de jaloezie op, en de agressie tegen een meisje van 13 dat iets wil wat niet gangbaar is, bij veel posters hier uit de teksten lekt.
Leeftijdsgenootjes mogen ábsoluut oppervlakkige kletspraatjes houden. Graag zelfs zeg!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:15 schreef mane het volgende:
Mógen leeftijdsgenootjes dan niet oppervlakkige kletspraatjes houden over mooie jurkjes? Moeten we nu ineens allemaal zijn zoals Laura? Is de wereld zwart-wit?
Inderdaad een stoet poldermoralisten die eensgezind in de verdediging schiet.quote:
Jij noemt hem als voorbeeld. Ik vind het helemaal niet zo'n goed voorbeeld. Iedereen is natuurlijk vrij om z'n eigen opvoeding te bepalen, maar wel binnen bepaalde grenzen. Hoe die grenzen liggen is onderwerp van discussie. Zoals nu. Dat is ook goed. Maar dat er ergens grenzen moeten zijn, lijkt me duidelijk. Waar leg jij de grens dan? Wanneer is een ouder volgens jou onverantwoord bezig?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar hoe kun je dat nu volhouden? Weet jij of z'n kids niet lekker in hun vel zitten?
En ik zeg ook niet dat hij een geweldige vader was, ik zeg dat hij hun vader was.
[..]
Met jou als verfrissend tegenwichtquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:50 schreef Ringo het volgende:
[..]
Inderdaad een stoet poldermoralisten die eensgezind in de verdediging schiet.
En als Laura 9 jaar was? Had je dit dan ook gezegt?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:49 schreef 49R het volgende:
[..]
Leeftijdsgenootjes mogen ábsoluut oppervlakkige kletspraatjes houden. Graag zelfs zeg!
Maar laat Laura alsjeblieft haar eigen dromen najagen!
ja hoor, als ze 18 isquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:49 schreef 49R het volgende:
[..]
Leeftijdsgenootjes mogen ábsoluut oppervlakkige kletspraatjes houden. Graag zelfs zeg!
Dat mag ze dan mooi doen met een volwassene die haar dus op haar tocht onderwijs kan gevenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:49 schreef 49R het volgende:
[..]
Praat eens met mensen die in het buitenland gewoond hebben. Wat je daar van leert is niet te beschrijven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:36 schreef -Techno- het volgende:
En daar ben ik het dus niet me eens. Onderwijs is meer dan alleen droge feiten leren uit een boekje.
Ja, een kind moet altijd zijn/haar dromen najagen. het is aan de ouders (en dus niet de overheid) te bepalen of ze al klaar is ervoor en zo nee, het kind er voor klaar te stomen. En haar ouders achten haar klaar voor de zeiltocht. Daarmee is de discussie klaar, want ze gaat echt wel, of de kinderbescherming het wilt of niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:52 schreef Matteüs het volgende:
[..]
En als Laura 9 jaar was? Had je dit dan ook gezegt?
Gelukkig heeft ieder gezin het geld om hun kind op een wereldreis van jaren te sturen ook.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Praat eens met mensen die in het buitenland gewoond hebben. Wat je daar van leert is niet te beschrijven.
En uh, ja, onderwijs is voornamelijk droge feiten leren uit boekjes. Je kunt moeilijk vol houden dat NL onderwijs qua 'hands-on ervaring' een zoveel betere leerschool is dan een wereldreis van jaren.
Wat een naief vertrouwen in ouders zeg.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, een kind moet altijd zijn/haar dromen najagen. het is aan de ouders (en dus niet de overheid) te bepalen of ze al klaar is ervoor en zo nee, het kind er voor klaar te stomen. En haar ouders achten haar klaar voor de zeiltocht. Daarmee is de discussie klaar, want ze gaat echt wel, of de kinderbescherming het wilt of niet.
Wat heeft dat er mee te maken? Kind X kan het niet betalen, dus mag kind Y ook niet van jou?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:54 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Gelukkig heeft ieder gezin het geld om hun kind op een wereldreis van jaren te sturen ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |