abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:54:58 #1
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72143257
quote:
Kinderrechter beslist over gezag ouders zeilster
Uitgegeven: 24 augustus 2009 16:32
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2009 17:18
UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.

Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.

Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.

De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.

Lessen

De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.

Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.

Gezinsvoogd

De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.

Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''

De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.
quote:

Laura Dekker gaat de wereld al rond

RIJSWIJK - De 13-jarige Laura Dekker moet de wereld nog rond in haar zeilboot, maar in de kranten gaat ze al de hele wereld over. Veel internationale media meldden dinsdag dat het meisje uit Wijk bij Duurstede alles op alles zet om haar reis te kunnen maken.

De Britse BBC blikt vooruit op de rechtszaak die Dekker heeft aangespannen. Een foto van de scholiere prijkt op de website. Ook in Australië is Dekker nieuws: ABC meldde dat welzijnswerkers de wereldreis van het meisje proberen te dwarsbomen.

Ook de Duitse kranten staan vol van de jonge zeilster: Die Welt, Der Spiegel en Die Zeit schrijven over de zaak. Verder volgen onder meer Spaanse, Poolse, Deense en Franse media het verhaal op de voet. Zelfs een krant in Ecuador heeft over de komende wereldreis een artikel geplaatst.

Bron: Telegraaf.nl
quote:
Uitschrijving Laura opgeschort

UTRECHT - De uitschrijving van Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede zal zeker niet voor vrijdag plaatsvinden. Dat heeft een woordvoerster van de gemeente dinsdag bekendgemaakt.

,,Als we twijfelen over de correctheid van een uitschrijving, stellen we een onderzoek in''
, aldus de zegsvrouw. In principe kan een uitschrijving ter plekke aan de balie bij de gemeente worden afgehandeld, maar dat is in het geval van Laura niet gebeurd. ,,Iedereen probeert haar met man en macht hier te houden; dus het lijkt ons verstandig de uitspraak van de kinderrechter af te wachten.''

Laura is 13 jaar en wil in haar eentje de wereld rondzeilen. De Raad voor de Kinderbescherming spande een zaak bij de kinderrechter aan. De Kinderbescherming vindt het niet verantwoord dat Laura solo de wereld rondzeilt en wil dit voorkomen door het gezag van de ouders van Laura te beperken.

Bron: Ad.nl
pi_72143293
Ik vind haar zo'n trut.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:56:18 #3
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72143307
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:55 schreef Tamashii het volgende:
Ik vind haar zo'n trut.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:56:31 #4
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72143311
Australische welzijnswerkers willen haar reis verhinderen. Mijn hemel, waar bemoeien die mensen zich mee?

En dan de overheid die gaat onderzoeken of iemand zich wel mag uitschrijven als burger.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72143327
Deel 4 alweer.
Thanks Marrije
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:57:41 #6
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_72143345
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:56 schreef ethiraseth het volgende:
Australische welzijnswerkers willen haar reis verhinderen. Mijn hemel, waar bemoeien die mensen zich mee?
Met het welzijn van een 13-jarig kind.

Wat een naief Vrije School-geklets hier zeg. Kinderen van 13 moet je helemaal dat soort keuzes niet geven.
pi_72143349
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:56 schreef ethiraseth het volgende:

En dan de overheid die gaat onderzoeken of iemand zich wel mag uitschrijven als burger.
Jij bemoeit je er toch ook mee?
pi_72143354
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:54 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja, een kind moet altijd zijn/haar dromen najagen. het is aan de ouders (en dus niet de overheid) te bepalen of ze al klaar is ervoor en zo nee, het kind er voor klaar te stomen. En haar ouders achten haar klaar voor de zeiltocht. Daarmee is de discussie klaar, want ze gaat echt wel, of de kinderbescherming het wilt of niet.

pi_72143357
tvp
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:58:06 #10
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_72143359
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vind trouwens ook dat je de leerplicht (wat historisch toch een groot goed is) wel heel makkelijk afdoet als een technicality. Ook hier weer behoort het gewoon tot het normale takenpakket van de overheid om te zorgen dat een kind van 13 goed onderwijs krijgt.
Het is natuurlijk een technicality omdat die 2 jaar heus wel ingehaald kunnen worden.
&lt;signature here&gt;.
pi_72143373
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

pi_72143384
Nee, nu even een serieuze reactie.
Ik begrijp zo'n meisje niet, ze zit op school, ze heeft ouders thuis, ze heeft vrienden en een toekomst. En dan wil ze terwijl ze 13 jaar is haar school vergooien, alles opzij zetten omdat ze perse nu een wereldreis moet maken.
Doe dat dan na je havo ofzo. Dan kan je een jaar vrij nemen en gaan zeilen. En dan heb je ook nog eens een stuk meer kans dat je niet dood gaat.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_72143390
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:55 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken? Kind X kan het niet betalen, dus mag kind Y ook niet van jou?
Dat zeg ik niet maar jij stelt dus dat die anderen dan maar pech hebben, das erg naief.

Zo'n wereldreis kan goed zijn voor je algemene ontwikkeling maar niet voor je kennis.
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:59:00 #14
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72143394
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ben ik actief bezig haar de reis te verhinderen dan wel te helpen? Nee? Nou dan.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72143404
Zeg Ollie. Op dit forum worden alleen maar woorden verspild. Dat weet je zo onderhand toch wel?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_72143409
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:58 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een technicality omdat die 2 jaar heus wel ingehaald kunnen worden.
Dat geld ook voor kleuters die verkracht worden. Die kunnen hun jeugd ook wel weer inhalen.

Mijn hemel...
pi_72143417
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:45 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Allemaal goede argumenten om de overheid grote bevoegdheden te geven om in te grijpen. Ook als de ouders dat onzin vinden.
De overheid dient zich te bemoeien met structuren. Niet met incidenten.
De voorgenomen reis van Laura Dekker kan niet worden beschouwd als een voorbeeldgeval inzake kindermishandeling of leerplichtontduiking. Beide onderwerpen worden in de discussie gebracht als knuppel om de hond te slaan: de reis onmogelijk te maken.

In alle drie topics heb ik nog geen houtsnijdend argument gelezen tegen haar wereldreis. De overheid dient zich er wat mij betreft niet mee te bemoeien.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:00:04 #18
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72143422
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:59 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Dat geld ook voor kleuters die verkracht worden. Die kunnen hun jeugd ook wel weer inhalen.

Mijn hemel...
ja, ga een wereldreis met steun van je ouders vergelijken met een verkrachting. Goed bezig jongen, ik ben trots op je.
pi_72143442
quote:
In alle drie topics heb ik nog geen houtsnijdend argument gelezen tegen haar wereldreis. De overheid dient zich er wat mij betreft niet mee te bemoeien.
De leerplicht. Duidelijk genoeg lijkt me.
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72143450
Makkelijk praat hier. Iedereen die zegt van laat maar gaan heeft waarschijnlijk zelf geen kinderen en is ws nog nooit 1 mijl buiten de sluizen van IJmuiden geweest. Persoonlijk vind ik die ouders debiel. Laat dat kind eerst maar eens proberen heen en weer naar Spanje/Portugal te zeilen of zo.
pi_72143455
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:59 schreef mane het volgende:
Zeg ollie. Op dit forum worden alleen maar woorden verspild. Dat weet je zo onderhand toch wel?
Ja, ik zou wijzer moeten wezen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:01:08 #22
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_72143458
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:40 schreef JayKudo het volgende:

En waar trek jij dan de grens? Daar waar een kind gevaar loopt of een gevaar voor anderen wordt mag best ingegrepen worden. Dat is niet veel anders dan hoe we met andere vrijheden omgaan.
Heb je een goed punt. Maar als je e.e.a. van zee zeilen afweet, weet je dat het zwaar bikkelen is. Afzien. Dan ga ik er ook ff vanuit dat de dame in kwestie daar al wel zat ervaring mee heeft.

Dus vanuit 'haar perspectief' valt het met het gevaar wel mee. Het is voor haar geen brug te ver.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:01:33 #23
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72143474
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 16:00 schreef Dragorius het volgende:

[..]

De leerplicht. Duidelijk genoeg lijkt me.
Waar ze niks mee te maken hoeft te hebben aangezien ze ook Nieuw-Zeelands burger is.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:01:49 #24
267062 Ranking_Joe
A tribute to John
pi_72143480
lol
Round the world
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:02:02 #25
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_72143488
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:59 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Mijn hemel...
Ja, dat mag je wel zeggen als je met zo'n ontzettend stompzinnige vergelijking komt ja
&lt;signature here&gt;.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')