quote:
Dag Sebbo, mooie top 10. Alleen de notering van The Maltese Falcon bevalt me niet zo, veel te hoog!
Ik heb deze films onlangs gezien:
Vase de Noces (The Pig Fucking Movie)Het werd tijd om weer eens iets in de donkere krochten van de cinema op te zoeken. Ik had iets gelezen over een Belgische film waarbij een boer een varken neukt en ook nog zijn eigen poep verorbert

. De titel? The Pig Fucking Movie.. yeah! Hm, toch maar eens opsnorren dacht ik en kijken wat het wordt. Wel, het is een vervelende film met een evenzo vervelende irri soundtrack die ik de hele tijd met de

-blik onderging.
Vase de Noces is bij tijd en wijle erg saai en superranzig. Vooral die ellenlange poepeet-scenes waren nogal sneu en voelde ik in mijn maag. Ik had het ook zowaar te doen wanneer moeder big snuffelt aan haar pasgeboren biggen die dood aan touwen bungelen. Voor de rest kon ik niks met de tussenliggende boerderijscenes en was het maar afwachten op nieuwe shockerende gebeurtenissen.
Bereikt de film het gewenste effect? Dubbele lagen of diepzinnigere dingen kun je er vast in zien, maar door alle viesheid en de shock-factor zijn die de moeite niet waard om iets van te willen vernemen. Ik kreeg namelijk het gevoel dat het hoofddoel van de regisseur het shockeren van de kijker is. Enfin, mijn nieuwsgierigheid is bevredigd, meer kan ik hier niet uit halen. Cijfer: 3
Pelle Erobreren (Pelle the Conqueror)Mooi gefilmd drama, dat lekker voortkabbelt. De scenes waarin sneeuw gevallen is, zien er bijvoorbeeld voortreffelijk uit. Ik werd alleen nergens van mijn stoel geblazen door de gebeurtenissen die Pelle meemaakt. Als verhaal was deze film weer niet heel opzienbarend. Cijfer: 7
Batoru Rowaiaru (Battle Royale)Ghehehe, tof spel dat Battle Royale, ik hoop er alleen nooit in verzeild te raken, want het is op en top sadisme natuurlijk. Maar om te zien is het wel leuk. Vooral wanneer schoolmeisjes in de weer zijn met allerlei schietgerei is het genieten geblazen. Maar het leukste moment vond ik voordat het hele spel begint, namelijk de introductie door die overactieve instructrice. Cijfer: 7,5
La Règle du Jeu (The Rules of the Game)Deze film heeft van alles wel wat. De setting van een Gosford Park uiteraard, maar eveneens de spitsvondige dialogen en relatiedrama's van een gemiddelde Woody Allen-film en niet te vergeten en de status van een Citizen Kane. Het kan allemaal wat tegenvallen bij een eerste kijkbeurt, maar ik vond het allemaal heel behoorlijk. Leuke personages (Marceau en Octave!) en grapjes die nog steeds aanslaan. Camerawerk was ook knap gedaan. Met recht mag La règle du jeu een klassieker genoemd worden. Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>