De deur staat open voor tien Ajax-spelers
Rasmus Lindgren is een van de spelers die uit mag kijken naar een andere club.
![]()
Foto ANP
update
AMSTERDAM - Iedere trainer heeft zijn eigen kijk op voetbal. Maar als hij bij een club aan de slag gaat, kan hij moeilijk twintig spelers meenemen die bij zijn visie passen.
Een nieuwe trainer is dus per definitie opgezadeld met een 'erfenis', een selectie die meestal grotendeels is gevormd door zijn voorganger(s).
Dat is voor Ajax-trainer Martin Jol niet anders. Daarbij wordt van Ajax aanvallend voetbal verwacht - het liefst over de vleugels - én de investeringen in de jeugdopleiding moeten weerspiegelen in het eerste elftal.
Slechts twee aankopen kon Jol zich tot nu toe permitteren: Demy de Zeeuw en derde doelman Jeroen Verhoeven. Voorts kwam Thimothée Atouba transfervrij over van HSV. Geruchten over meer versterkingen (Afonso Alves) zijn er volop. ''Maar,'' zei Jol gisteren, ''tot op heden is tachtig procent van die speculaties niet waar gebleken. Misschien gebeurt er wel helemaal niets meer.''
Daarop zinspeelde Jeroen Slop, financieel directeur van Ajax, afgelopen zaterdag ook al in een interview in deze krant. ''We doen mee aan een Europees toernooi waarin de opbrengsten niet gigantisch zijn. Je kunt niet blijven investeren in dure spelers met hoge afschrijvingen, want er staan geen inkomsten tegenover.''
Vorig jaar kocht trainer Marco van Basten voor zo'n 35 miljoen euro aan spelers. De selectie telt inmiddels ruim dertig voetballers en dat aantal moet worden teruggebracht tot zo'n vierentwintig. Als dat lukt, door spelers te verkopen of te verhuren, ontstaat wellicht ruimte voor Jol om de spelersgroep meer naar eigen inzicht in te vullen.
Vooralsnog is alleen Albert Luque voor een jaar verhuurd aan Málaga. Zijn contract loopt na dit seizoen af. Een zegen voor Ajax, want dan is de club definitief verlost van de torenhoge salarislast (twee miljoen euro per jaar) van de Spanjaard die slechts zestien duels voor Ajax speelde en vier keer scoorde.
Ook rechtsback George Ogararu is grootverdiener en overbodig. Het perspectief voor Evander Sno en Rasmus Lindgren is eveneens niet rooskleurig. Lindgren wil echter tot de winterstop vechten voor zijn kans bij Ajax. Gabri heeft er met de komst van De Zeeuw forse concurrentie bij, maar een snel vertrek van de Spanjaard is uitgesloten omdat hij voorlopig revalideert van een achillespeesblessure.
Oleguer en Kennedy Bakircioglü vormen een 'grensgeval'. Beiden zijn op hun positie, respectievelijk centrale verdediger en rechtsbuiten, geen eerste keus, maar wel de eerste vervanger. Ze hoeven dus niet weg van Ajax, maar over een goed bod valt te praten.
Van de jonge talenten hebben linksbuiten Marvin Zeegelaar en middenvelder Mitchell Donald van Jol een plaatsje in de selectie gekregen. Vurnon Anita (nog) niet, maar zijn veelzijdigheid maakt dat hij Ajax niet mag verlaten. Aanvaller Javier Martina is op proef bij het Italiaanse Bari. Daley Blind, Jan-Arie van der Heijden en Jeffrey Sarpong komen in aanmerking voor verhuur.
''Het is niet de bedoeling dat ik dit seizoen in Jong Ajax speel,'' zegt Van der Heijden. En Sarpong sluit zich daarbij aan. Beiden hebben hun zinnen gezet op de overstap naar een eredivisieclub.
Het ziet ernaar uit dat Van der Heijden verhuurd gaat worden aan RKC. ''Mijn zaakwaarnemer is ermee bezig. Ik vind het belangrijk te weten welk perspectief ik heb bij de club die me huurt. En wat voor soort voetbal er wordt gespeeld. Ik kies voor een aanvallend elftal met een aanvallend ingestelde trainer.'' (DICK SINTENIE)
Fantastische mentaliteit Rasmus, laat hem het dan iig ipv Wielaert proberen als centrale verdediger