Dit leren wij in de tweede helft van het laatste jaar van de bachelor, tijdens PKO1. Specifieke vaardigheden leren we, net zoals bij jullie, voor het betreffende co-schap.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:41 schreef Pluizel het volgende:
Mja in groningen hebben ze bedacht dat je LO pas leert als je het ook gaat toepassen, dus net voor de co-schappen.
Ik heb nu steeds 1 week consultonderwijs (dus dan doen we simulatiepatiënten ondervragen en dat wordt dan gefilmd en kan je later jezelf op dvd bekijken), 5 weken klinisch trainingscentrum (KTC) en daarna 5 weken naar een bepaalde afdeling (Heelkunde, geneeskunde, beweging of levenscyclus, ik hoor ergens deze week waar ik als eerste mag beginnen)
dus vandaar dat ik nu basics leer.
Wat is er mis met het oefenen van bepaalde vaardigheden vroeg in de opleiding?quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:02 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dit leren wij in de tweede helft van het laatste jaar van de bachelor, tijdens PKO1. Specifieke vaardigheden leren we, net zoals bij jullie, voor het betreffende co-schap.
Veel logischer mi. dan het Maastrichtse systeem, waar infuusprikken (en im injectie in de bilspier, wie doet dat nog) al in het eerste jaar worden geoefend, zoals ik vrijdag hoorde tijdens een presentatie.
Nou ja, het is niet zozeer fout. Ik vind het gewoon onlogisch en vind de manier van studeren zoals hier in Nijmegen prettiger, hoewel ik natuurlijk nog nooit bij jullie heb gestudeerd.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:11 schreef Seam het volgende:
[..]
Wat is er mis met het oefenen van bepaalde vaardigheden vroeg in de opleiding?
Ja ik kan begrijpen dat het voor de andere studenten als onlogisch en onhandig kan worden gezien, maar de trainingen sluiten altijd perfect aan op de casuistiek en het blok van dat moment. Bij ons abdomen blok hebben we bijvoorbeeld het lichamelijk onderzoek van de buik geoefend en bij circulatie hebben we infuus aanleggen en venapunctie behandeld.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:27 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nou ja, het is niet zozeer fout. Ik vind het gewoon onlogisch en vind de manier van studeren zoals hier in Nijmegen prettiger, hoewel ik natuurlijk nog nooit bij jullie heb gestudeerd.
Ik zie niet waarom je, als je nog geen idee hebt hoe een lichaam werkt, laat staan wat er gebeurt als het niet werkt, je al wel infusen moet kunnen prikken. 'Wij' beginnen gewoon met basisvakken, dan fysiologie, dan pathologie en dan klinische vaardigheden.
Maar dan blijft het nog steeds onhandig en onlogisch. Waarom al zo vroeg in het curriculum zulke dingen leren als je het toch nog niet toepast en nog niet eens fatsoenlijk de basis kent?quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:31 schreef Seam het volgende:
[..]
Ja ik kan begrijpen dat het voor de andere studenten als onlogisch en onhandig kan worden gezien, maar de trainingen sluiten altijd perfect aan op de casuistiek en het blok van dat moment. Bij ons abdomen blok hebben we bijvoorbeeld het lichamelijk onderzoek van de buik geoefend en bij circulatie hebben we infuus aanleggen en venapunctie behandeld.
Als ik een beroep als arts zou uitoefenen zou ik het een schande vinden als het tuchtrecht een farce was.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 21:59 schreef Repeat het volgende:
Tuchtrecht is wel een farce natuurlijk. Gelukkig
pssst...het was een geintje....quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:54 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Als ik een beroep als arts zou uitoefenen zou ik het een schande vinden als het tuchtrecht een farce was.
Ik werkte in een slagerij en mensen vonden het soms raar dat ik ook moest schoonmaken. Maar voor ons was dat ook een waarborg dat mensen geen vlees kochten, waar ze ziek van konden worden. Wij waren verantwoordelijk voor het hele proces.
Als wij een fout maakten, was het zo dat we dat toegaven en de mensen nieuwe spullen gaven of hun geld terug.
We gaven mensen ook vlees, als dat door hun eigen schuld verkeerd bewaard was en daardoor bedorven.
Ik vraag me af waarom artsen dat niet durven. Als je iets verkloot kan je geen nieuw pond gehakt meegeven, dat is waar.
Maar een excuus en dat onderzocht wordt waar het fout ging, is voor veel mensen al genoeg.
Ik denk niet dat jullie willen dat de keuringsdienst van waren een farce is. Ik snap dan ook niet waarom het goed zou zijn als het tuchtrecht dat is.
ik heb in mijn leven wel een keer of 3 een im injectie in m'n bilspier gehad hoor, doet minder pijn dan in een armquote:Op maandag 31 augustus 2009 20:02 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dit leren wij in de tweede helft van het laatste jaar van de bachelor, tijdens PKO1. Specifieke vaardigheden leren we, net zoals bij jullie, voor het betreffende co-schap.
Veel logischer mi. dan het Maastrichtse systeem, waar infuusprikken (en im injectie in de bilspier, wie doet dat nog) al in het eerste jaar worden geoefend, zoals ik vrijdag hoorde tijdens een presentatie.
Opzich is het natuurlijk gewoon leuk om al vroeg 'echt' te gaan dokteren ipv alleen droge stof te leren. Verder lijkt het me best handig om de figuren die bij het eerste praktijkonderwijs al zeggen: "Oh, dit vind ik verschrikkelijk!" er vroeg uit te filteren.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:51 schreef June. het volgende:
[..]
Maar dan blijft het nog steeds onhandig en onlogisch. Waarom al zo vroeg in het curriculum zulke dingen leren als je het toch nog niet toepast en nog niet eens fatsoenlijk de basis kent?
maar wat heeft het nou voor zin om allemaal vaardigheden en onderzoeken te leren waarvan je niet eens weet hoe je de resultaten moet interpreteren?quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:19 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Opzich is het natuurlijk gewoon leuk om al vroeg 'echt' te gaan dokteren ipv alleen droge stof te leren. Verder lijkt het me best handig om de figuren die bij het eerste praktijkonderwijs al zeggen: "Oh, dit vind ik verschrikkelijk!" er vroeg uit te filteren.
Pluizel doelt meer op het lichamelijk onderzoek. Als simpel voorbeeld: je hoort een hartgeruis. Zonder kennis van de anatomie, pathofysiologie en klinische cardiologie weet je niet hoe je deze moet interpreteren. Even grof gezegd dan. Want in de leerboeken van het lichamelijk onderzoek staat het wel (globaal).quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:29 schreef gohan16 het volgende:
Wat voor basiskennis heb je nodig om een infus te prikken of voor een venapunctie? Wat een onzinargument. Het gaat om een vaardigheid.
Wij gebruiken ook ondersteunende literatuur natuurlijk bij zo'n training. Zoals ik al eerder zei behandelen we het van te voren in het blok of in de casuistiek zulke dingen en hoe ze geïnterpreteerd kunnen worden. De oorzaak van de problemen leren we meestal wel basaal, maar op de therapie en interpretatie van de bevindingen gaan we uitgebreid in.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:37 schreef DDM het volgende:
[..]
Pluizel doelt meer op het lichamelijk onderzoek. Als simpel voorbeeld: je hoort een hartgeruis. Zonder kennis van de anatomie, pathofysiologie en klinische cardiologie weet je niet hoe je deze moet interpreteren. Even grof gezegd dan. Want in de leerboeken van het lichamelijk onderzoek staat het wel (globaal).
Wat heb je er nou aan om te weten hoe je onderzoeken moet interpreteren als je ze zelf niet kunt uitvoeren?quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:08 schreef Pluizel het volgende:
[..]
maar wat heeft het nou voor zin om allemaal vaardigheden en onderzoeken te leren waarvan je niet eens weet hoe je de resultaten moet interpreteren?
Bij een venapunctie speelt de situatie zoals DDM beschrijft natuurlijk minder en heb je dus maar weinig basiskennis nodig. Dan nog vind ik het niet direct logisch om dat na voren te halen in de opleiding. Het heeft in de bachelor weinig tot geen nut om een venapunctie te kunnen uitvoeren, maar je loopt wél het risico dat je de vaardigheid verleert, wat dus weer leidt tot meer onderwijs en daarmee hogere kosten en minder tijd voor wellicht belangrijkere zaken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:29 schreef gohan16 het volgende:
Wat voor basiskennis heb je nodig om een infus te prikken of voor een venapunctie? Wat een onzinargument. Het gaat om een vaardigheid.
We worden anders ieder jaar wel opnieuw getoetst met de vaardigheden, zowel de nieuwe als oude trainingen worden dan getoetstquote:Op maandag 31 augustus 2009 23:00 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Bij een venapunctie speelt de situatie zoals DDM beschrijft natuurlijk minder en heb je dus maar weinig basiskennis nodig. Dan nog vind ik het niet direct logisch om dat na voren te halen in de opleiding. Het heeft in de bachelor weinig tot geen nut om een venapunctie te kunnen uitvoeren, maar je loopt wél het risico dat je de vaardigheid verleert, wat dus weer leidt tot meer onderwijs en daarmee hogere kosten en minder tijd voor wellicht belangrijkere zaken.
Daarnaast heb ik zelf een beetje een idee dat het naar voren halen van deze praktische vaardigheden een soort marketingbeslissing is geweest en dus niet op didactische gronden heeft plaatsgevonden.
Punt is niet dat ik denk dat de vaardigheden worden vergeten, omdat de faculteiten ook wel begrijpen dat als je iets niet meer doet, je het verleert. Ze investeren daardoor in onderwijs (o.a. jullie skillslab, wat we helaas hier in Nijmegen nog niet hebben), terwijl die tijd en middelen ook voor ander onderwijs gebruikt hadden kunnen worden. In ieder geval, dat kan ik mij voorstellen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:06 schreef Seam het volgende:
[..]
We worden anders ieder jaar wel opnieuw getoetst met de vaardigheden, zowel de nieuwe als oude trainingen worden dan getoetst
Jullie steken anders weer veel meer tijd dan wij in colleges die in mijn ogen niet veel toevoegen. Ik leer veel liever op mijn eigen manier. Vergeet ook niet dat wij een speciaal onderwijs hebben voor communicatie en reflectie waarin we consulten oefenen met simulatiepatienten, iets wat in mijn ogen ook een goede toevoeging is aan het onderwijs.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:11 schreef dotKoen het volgende:
[..]
I know, heb een presentatie over jullie curriculum bijgewoond.
Punt is niet dat ik denk dat de vaardigheden worden vergeten, omdat de faculteiten ook wel begrijpen dat als je iets niet meer doet, je het verleert. Ze investeren daardoor in onderwijs (o.a. jullie skillslab, wat we helaas hier in Nijmegen nog niet hebben), terwijl die tijd en middelen ook voor ander onderwijs gebruikt hadden kunnen worden.
Op welke colleges doel je dan? En met je eigen manier bedoel je het Maastrichtse curriculum? Of dat je in Maastricht meer de ruimte krijgt om op je eigen manier te studeren?quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:20 schreef Seam het volgende:
[..]
Jullie steken anders weer veel meer tijd dan wij in colleges die in mijn ogen niet veel toevoegen. Ik leer veel liever op mijn eigen manier.
Dat hebben wij ook hoor, alleen wat laterquote:Vergeet ook niet dat wij een speciaal onderwijs hebben voor communicatie en reflectie waarin we consulten oefenen met simulatiepatienten, iets wat in mijn ogen ook een goede toevoeging is aan het onderwijs.
Ik vond het eerste en laatste college wel gaaf, ik heb wel een zwak voor celbiologie. Die middelste twee, en zeker de derde met die embryologie was tamelijk kutquote:Op maandag 31 augustus 2009 19:38 schreef Christiaan het volgende:
Eerste dag gehad. Bouwplan mens en cel, droge stof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |