W.T.FFFFFFFFFFquote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:13 schreef dotKoen het volgende:
Ah, mijn grote vriend de studentenpastor heeft weer een briljant plan: Een graf confronteert je met de kwaliteit van je leven.
Deze keer nietquote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:57 schreef Pluizel het volgende:
Is dat ook jouw reactie die erbij staat, dotkoen?
Op de SEH, patienten op de mexicaanse griep controlerenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:21 schreef Honeymooner het volgende:
Welke afdeling?
Ik heb alweer bijna weekend, leve Bommen Berend, afdeling is hier gewoon helemaal dicht.
Vraag dat maar aan de VU, rare zooi daarquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:39 schreef June. het volgende:
[..]
Wat een rare dag om te beginnen, waarom niet gewoon maandag?
quote:
Jep. Ik begin nu al kriebels te krijgen van alle enge VU-zelfreflectie...quote:
Da's toch niet zo moeilijk?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:14 schreef MindVision het volgende:
Voor maandag een presentatie over "ik als arts.." geven. Give me a break gewoon.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:32 schreef MindVision het volgende:
Waar zie je mij zeggen dat het mij moeilijk lijkt?
Thnx @ intoxicated, ga het wel gewoon via die site bekijken. Vind 50 euro toch wel zonde voor die ene 10 pagina's.
Het leek alsof je bedoelde dat je er moeite mee hebtquote:
True. In welke leergroep zit je?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:48 schreef MindVision het volgende:
Haha, heb er ook moeite mee omdat we gewoon serieus vanaf dag één al worden doodgegooid met zelfreflectie. Niet omdat het me moeilijk lijkt
Graag zelfs. Word er nu al gek van.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:17 schreef pmdomela het volgende:
Zullen we het uitspitten van jaar 1 van het vumc-compas achterwege laten?
In mijn rooster staat extra donderdag 13.15 - 14.00 HC Elektrofysiologie 1 en 16.15 - 17.00 Bouwplan mens 4, naast de dingen die er staan, verder klopt alles met wat ik hier heb.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 21:24 schreef Christiaan het volgende:
AMC-ers, dit kan toch niet kloppen? Eerder deze week stond er veel meer op... http://rooster.uva.nl/2009nl/showtimetable.aspx?type=posbydayurl&idstring=;%23SPLUS217D0D;&weeks=;1;
als ik daarop klik zie ik niks,quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 21:24 schreef Christiaan het volgende:
AMC-ers, dit kan toch niet kloppen? Eerder deze week stond er veel meer op... http://rooster.uva.nl/2009nl/showtimetable.aspx?type=posbydayurl&idstring=;%23SPLUS217D0D;&weeks=;1;
Je anamnese is erg sterkquote:Op zondag 30 augustus 2009 12:53 schreef intoxicated het volgende:
Ademgeruis, X-thorax, drain.
Maar dat zal 'm wel niet wezen deze keer?
6de intercostaal in de axilaire lijn. prikken over de rib, niet er onderdoor. Zoiets was het toch?quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:08 schreef starla het volgende:
[..]
Je anamnese is erg sterk![]()
Maar ja, het is een pneumothoraxWaar zet je je drain?
Ja, dat zijn de berichtgevingenquote:Op zondag 30 augustus 2009 13:16 schreef starla het volgende:
Van dit nieuws word ik nu echt vrolijk![]()
![]()
Net zoals dit trouwens.
4de/5de ICR anterior- of midaxillair of 2de/3de ICR midclaviculair. Inderdaad boven de rib!quote:Op zondag 30 augustus 2009 14:22 schreef gohan16 het volgende:
[..]
6de intercostaal in de axilaire lijn. prikken over de rib, niet er onderdoor. Zoiets was het toch?
Goede ontwikkelingen zegquote:Op zondag 30 augustus 2009 13:16 schreef starla het volgende:
Van dit nieuws word ik nu echt vrolijk![]()
![]()
Net zoals dit trouwens.
2de/3de IC midclav. is voor thoracocenthese bij een spanningspneumothorax (met een infuusnaald in de acute setting). Zo hebben wij het geleerd.quote:Op zondag 30 augustus 2009 16:07 schreef starla het volgende:
[..]
4de/5de ICR anterior- of midaxillair of 2de/3de ICR midclaviculair. Inderdaad boven de rib!
2de en 3de kun je ook doen bij normale pneumothorax alleen wordt dat niet geadviseerd omdat je de pectoralis major doorboort.quote:Op zondag 30 augustus 2009 16:25 schreef gohan16 het volgende:
2de/3de IC midclav. is voor thoracocenthese bij een spanningspneumothorax (met een infuusnaald in de acute setting). Zo hebben wij het geleerd.
2/3e IC midclaviculair met een infuusnaald om een spanningspneu acuut te verlichten klopt inderdaad. Dit is volgens mij niet de blijvende oplossing, maar meer een noodoplossing. Een thoraxdrain is de permanente optie en moet in de 4e/5e IC ruimte midaxillair geplaatst worden.quote:Op zondag 30 augustus 2009 16:25 schreef gohan16 het volgende:
[..]
2de/3de IC midclav. is voor thoracocenthese bij een spanningspneumothorax (met een infuusnaald in de acute setting). Zo hebben wij het geleerd.
Dit is een kwalijke zaak. Alweer een medicijn wat zogenaamd werkt op de lipidenhuishouding. Elke farmaceut wil uiteraard geld verdienen, maar om nou weer met een soort statine aan te komen gaat echt te ver. Het is nooit bewezen dat cholesterol hart -en vaatziekten veroorzaakt. Daarnaast werken statinen niet bij iedereen.quote:
Jawel, alleen is het inderdaad niet erg praktisch.quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:11 schreef gohan16 het volgende:
Starla: kun je een drain in de 2/3e IC houden (midclav. bedoel ik dan)? Is dat uberhaupt wel praktisch?
Het werkt heel anders dan een normale statine.quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:15 schreef DDM het volgende:
Dit is een kwalijke zaak. Alweer een medicijn wat zogenaamd werkt op de lipidenhuishouding. Elke farmaceut wil uiteraard geld verdienen, maar om nou weer met een soort statine aan te komen gaat echt te ver.
Hoe dan wel ?quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:15 schreef DDM het volgende:
Ik geloof wel in de werking/bescherming van een statine bij hart -en vaatziekten, maar dan niet via het verlagen van het cholesterol.
quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:15 schreef DDM het volgende:
Een lage cholesterolspiegel geeft een hogere mortaliteit.
Ik heb het over cholesterolverlaging. Cholesterolverlaging als interventie bij hart -en vaatziekten is discutabel. Het is nooit bewezen dat een verhoogd cholesterol hart -en vaatziekten veroorzaakt.quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:56 schreef starla het volgende:
Het werkt heel anders dan een normale statine.
Precieze oorzaak is nog onbekend. Pleiotrope effecten zorgen op de een of andere manier voor endotheelbescherming.quote:Hoe dan wel ?
Zijn genoeg studies die dit bevestigen. Het geldt niet alleen voor lipoproteinen, maar ook voor vetten. Populaties die meer verzadigde vetten tot zich nemen hebben een lagere mortaliteit dan populaties met een lage vetinname. Je kan dit ook terugzien in de aanpassing die op termijn zal plaatsvinden. Mensen met een BMI tussen de 25 en 30 leven langer dan mensen met een BMI onder de 25. Hierdoor zullen de regels wat gewicht en hart -en vaatziekte betreft worden aangepast.quote:
Wat is in dit betoog de definitie van 'laag' als ik vragen mag?quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:03 schreef DDM het volgende:
En het klinkt ook erg plausibel om aan te nemen dat een lage cholesterolspiegel schadelijk is. Cholesterol is essentiel en obligtaat voor het lichaam.
Lager dan de ondergrens van de normaalwaarde (en ook binnen de normaalwaarde geldt: hoe lager des te hoger de mortaliteit). Dan gaat het om de waarde van het totaal cholesterol.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:39 schreef starla het volgende:
[..]
Wat is in dit betoog de definitie van 'laag' als ik vragen mag?
Wat ik altijd heb geleerd is hoog totaal cholesterol + laag LDL meer kans op onbloedige CVA.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:54 schreef DDM het volgende:
Weet je trouwens wat de relatie is tussen cholesterol en een CVA?
De relatie tussen een verhoogd cholesterol en een CVA is nooit bewezen en bestaat dus niet. Ze hebben het verkapt in een verband die ook genoemd wordt in het door jouw aangehaalde artikel waarbij ze het hebben over CAD. Er dus van uitgaande dat een hoog cholesterol CAD veroorzaakt. Dus er is geen relatie tussen een hoog cholesterol en een CVA, terwijl een statine wel het risico omlaag brengt. Dat zet je toch aan het denken. Er bestaat trouwens wel een relatie tussen een laag cholesterol en het risico op een CVA (deze neemt toe). De Japanse bevolking is hier een mooi voorbeeld van.quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:19 schreef starla het volgende:
[..]
Wat ik altijd heb geleerd is hoog totaal cholesterol + laag LDL meer kans op onbloedige CVA.
Schrijf je bij iemand met een totaal cholesterol van 7 een statine voor DDM?
Als ik trouwens die risicotabellen bekijk van die studie (http://www.framinghamheartstudy.org/risk/gencardio.html) zie je toch dat een hoog totaal cholesterol en een laag HDL cholesterol risicofactoren zijn voor HVZ. Dat cholesterol HVZ veroorzaakt is nog nooit geclaimed volgens mij.
Dit nuanceert jouw verhaal ook meer.
De Framinghamstudie gebruikt In dit geval beide. Maar de mortaliteit (in %) aan CVD was in dit geval hoger dan de totale sterfte.quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:53 schreef gohan16 het volgende:
DDM jij gebruikt met mortliteit de kans op dood als eindpunt. Volgens mij moet je hart en vaatziekte als eindpunt gebruiken. Of beter nog: hart- of herseninfarct.
Zonde man, ik heb net 3 uurtjes liggen te chillen op een terrasjequote:Op maandag 31 augustus 2009 14:23 schreef Repeat het volgende:
Lekker zeg, nu pas net uit m'n bed komen rollen
Gaan jullie dat nu pas oefenenquote:Op maandag 31 augustus 2009 19:02 schreef Pluizel het volgende:
Vandaag was mijn eerste dag in het klinisch trainingscentrum. Het was best leuk, de basics van lichamelijk onderzoek op elkaar oefenen. Ik kon al bloeddruk meten en mocht het dan ook demonstreren, en het was helemaal zoals het hoort
Ik ben geloof ik nu al de nerd van het groepje
Dit leren wij in de tweede helft van het laatste jaar van de bachelor, tijdens PKO1. Specifieke vaardigheden leren we, net zoals bij jullie, voor het betreffende co-schap.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:41 schreef Pluizel het volgende:
Mja in groningen hebben ze bedacht dat je LO pas leert als je het ook gaat toepassen, dus net voor de co-schappen.
Ik heb nu steeds 1 week consultonderwijs (dus dan doen we simulatiepatiënten ondervragen en dat wordt dan gefilmd en kan je later jezelf op dvd bekijken), 5 weken klinisch trainingscentrum (KTC) en daarna 5 weken naar een bepaalde afdeling (Heelkunde, geneeskunde, beweging of levenscyclus, ik hoor ergens deze week waar ik als eerste mag beginnen)
dus vandaar dat ik nu basics leer.
Wat is er mis met het oefenen van bepaalde vaardigheden vroeg in de opleiding?quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:02 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dit leren wij in de tweede helft van het laatste jaar van de bachelor, tijdens PKO1. Specifieke vaardigheden leren we, net zoals bij jullie, voor het betreffende co-schap.
Veel logischer mi. dan het Maastrichtse systeem, waar infuusprikken (en im injectie in de bilspier, wie doet dat nog) al in het eerste jaar worden geoefend, zoals ik vrijdag hoorde tijdens een presentatie.
Nou ja, het is niet zozeer fout. Ik vind het gewoon onlogisch en vind de manier van studeren zoals hier in Nijmegen prettiger, hoewel ik natuurlijk nog nooit bij jullie heb gestudeerd.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:11 schreef Seam het volgende:
[..]
Wat is er mis met het oefenen van bepaalde vaardigheden vroeg in de opleiding?
Ja ik kan begrijpen dat het voor de andere studenten als onlogisch en onhandig kan worden gezien, maar de trainingen sluiten altijd perfect aan op de casuistiek en het blok van dat moment. Bij ons abdomen blok hebben we bijvoorbeeld het lichamelijk onderzoek van de buik geoefend en bij circulatie hebben we infuus aanleggen en venapunctie behandeld.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:27 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nou ja, het is niet zozeer fout. Ik vind het gewoon onlogisch en vind de manier van studeren zoals hier in Nijmegen prettiger, hoewel ik natuurlijk nog nooit bij jullie heb gestudeerd.
Ik zie niet waarom je, als je nog geen idee hebt hoe een lichaam werkt, laat staan wat er gebeurt als het niet werkt, je al wel infusen moet kunnen prikken. 'Wij' beginnen gewoon met basisvakken, dan fysiologie, dan pathologie en dan klinische vaardigheden.
Maar dan blijft het nog steeds onhandig en onlogisch. Waarom al zo vroeg in het curriculum zulke dingen leren als je het toch nog niet toepast en nog niet eens fatsoenlijk de basis kent?quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:31 schreef Seam het volgende:
[..]
Ja ik kan begrijpen dat het voor de andere studenten als onlogisch en onhandig kan worden gezien, maar de trainingen sluiten altijd perfect aan op de casuistiek en het blok van dat moment. Bij ons abdomen blok hebben we bijvoorbeeld het lichamelijk onderzoek van de buik geoefend en bij circulatie hebben we infuus aanleggen en venapunctie behandeld.
Als ik een beroep als arts zou uitoefenen zou ik het een schande vinden als het tuchtrecht een farce was.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 21:59 schreef Repeat het volgende:
Tuchtrecht is wel een farce natuurlijk. Gelukkig
pssst...het was een geintje....quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:54 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Als ik een beroep als arts zou uitoefenen zou ik het een schande vinden als het tuchtrecht een farce was.
Ik werkte in een slagerij en mensen vonden het soms raar dat ik ook moest schoonmaken. Maar voor ons was dat ook een waarborg dat mensen geen vlees kochten, waar ze ziek van konden worden. Wij waren verantwoordelijk voor het hele proces.
Als wij een fout maakten, was het zo dat we dat toegaven en de mensen nieuwe spullen gaven of hun geld terug.
We gaven mensen ook vlees, als dat door hun eigen schuld verkeerd bewaard was en daardoor bedorven.
Ik vraag me af waarom artsen dat niet durven. Als je iets verkloot kan je geen nieuw pond gehakt meegeven, dat is waar.
Maar een excuus en dat onderzocht wordt waar het fout ging, is voor veel mensen al genoeg.
Ik denk niet dat jullie willen dat de keuringsdienst van waren een farce is. Ik snap dan ook niet waarom het goed zou zijn als het tuchtrecht dat is.
ik heb in mijn leven wel een keer of 3 een im injectie in m'n bilspier gehad hoor, doet minder pijn dan in een armquote:Op maandag 31 augustus 2009 20:02 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dit leren wij in de tweede helft van het laatste jaar van de bachelor, tijdens PKO1. Specifieke vaardigheden leren we, net zoals bij jullie, voor het betreffende co-schap.
Veel logischer mi. dan het Maastrichtse systeem, waar infuusprikken (en im injectie in de bilspier, wie doet dat nog) al in het eerste jaar worden geoefend, zoals ik vrijdag hoorde tijdens een presentatie.
Opzich is het natuurlijk gewoon leuk om al vroeg 'echt' te gaan dokteren ipv alleen droge stof te leren. Verder lijkt het me best handig om de figuren die bij het eerste praktijkonderwijs al zeggen: "Oh, dit vind ik verschrikkelijk!" er vroeg uit te filteren.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:51 schreef June. het volgende:
[..]
Maar dan blijft het nog steeds onhandig en onlogisch. Waarom al zo vroeg in het curriculum zulke dingen leren als je het toch nog niet toepast en nog niet eens fatsoenlijk de basis kent?
maar wat heeft het nou voor zin om allemaal vaardigheden en onderzoeken te leren waarvan je niet eens weet hoe je de resultaten moet interpreteren?quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:19 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Opzich is het natuurlijk gewoon leuk om al vroeg 'echt' te gaan dokteren ipv alleen droge stof te leren. Verder lijkt het me best handig om de figuren die bij het eerste praktijkonderwijs al zeggen: "Oh, dit vind ik verschrikkelijk!" er vroeg uit te filteren.
Pluizel doelt meer op het lichamelijk onderzoek. Als simpel voorbeeld: je hoort een hartgeruis. Zonder kennis van de anatomie, pathofysiologie en klinische cardiologie weet je niet hoe je deze moet interpreteren. Even grof gezegd dan. Want in de leerboeken van het lichamelijk onderzoek staat het wel (globaal).quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:29 schreef gohan16 het volgende:
Wat voor basiskennis heb je nodig om een infus te prikken of voor een venapunctie? Wat een onzinargument. Het gaat om een vaardigheid.
Wij gebruiken ook ondersteunende literatuur natuurlijk bij zo'n training. Zoals ik al eerder zei behandelen we het van te voren in het blok of in de casuistiek zulke dingen en hoe ze geïnterpreteerd kunnen worden. De oorzaak van de problemen leren we meestal wel basaal, maar op de therapie en interpretatie van de bevindingen gaan we uitgebreid in.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:37 schreef DDM het volgende:
[..]
Pluizel doelt meer op het lichamelijk onderzoek. Als simpel voorbeeld: je hoort een hartgeruis. Zonder kennis van de anatomie, pathofysiologie en klinische cardiologie weet je niet hoe je deze moet interpreteren. Even grof gezegd dan. Want in de leerboeken van het lichamelijk onderzoek staat het wel (globaal).
Wat heb je er nou aan om te weten hoe je onderzoeken moet interpreteren als je ze zelf niet kunt uitvoeren?quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:08 schreef Pluizel het volgende:
[..]
maar wat heeft het nou voor zin om allemaal vaardigheden en onderzoeken te leren waarvan je niet eens weet hoe je de resultaten moet interpreteren?
Bij een venapunctie speelt de situatie zoals DDM beschrijft natuurlijk minder en heb je dus maar weinig basiskennis nodig. Dan nog vind ik het niet direct logisch om dat na voren te halen in de opleiding. Het heeft in de bachelor weinig tot geen nut om een venapunctie te kunnen uitvoeren, maar je loopt wél het risico dat je de vaardigheid verleert, wat dus weer leidt tot meer onderwijs en daarmee hogere kosten en minder tijd voor wellicht belangrijkere zaken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:29 schreef gohan16 het volgende:
Wat voor basiskennis heb je nodig om een infus te prikken of voor een venapunctie? Wat een onzinargument. Het gaat om een vaardigheid.
We worden anders ieder jaar wel opnieuw getoetst met de vaardigheden, zowel de nieuwe als oude trainingen worden dan getoetstquote:Op maandag 31 augustus 2009 23:00 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Bij een venapunctie speelt de situatie zoals DDM beschrijft natuurlijk minder en heb je dus maar weinig basiskennis nodig. Dan nog vind ik het niet direct logisch om dat na voren te halen in de opleiding. Het heeft in de bachelor weinig tot geen nut om een venapunctie te kunnen uitvoeren, maar je loopt wél het risico dat je de vaardigheid verleert, wat dus weer leidt tot meer onderwijs en daarmee hogere kosten en minder tijd voor wellicht belangrijkere zaken.
Daarnaast heb ik zelf een beetje een idee dat het naar voren halen van deze praktische vaardigheden een soort marketingbeslissing is geweest en dus niet op didactische gronden heeft plaatsgevonden.
Punt is niet dat ik denk dat de vaardigheden worden vergeten, omdat de faculteiten ook wel begrijpen dat als je iets niet meer doet, je het verleert. Ze investeren daardoor in onderwijs (o.a. jullie skillslab, wat we helaas hier in Nijmegen nog niet hebben), terwijl die tijd en middelen ook voor ander onderwijs gebruikt hadden kunnen worden. In ieder geval, dat kan ik mij voorstellen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:06 schreef Seam het volgende:
[..]
We worden anders ieder jaar wel opnieuw getoetst met de vaardigheden, zowel de nieuwe als oude trainingen worden dan getoetst
Jullie steken anders weer veel meer tijd dan wij in colleges die in mijn ogen niet veel toevoegen. Ik leer veel liever op mijn eigen manier. Vergeet ook niet dat wij een speciaal onderwijs hebben voor communicatie en reflectie waarin we consulten oefenen met simulatiepatienten, iets wat in mijn ogen ook een goede toevoeging is aan het onderwijs.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:11 schreef dotKoen het volgende:
[..]
I know, heb een presentatie over jullie curriculum bijgewoond.
Punt is niet dat ik denk dat de vaardigheden worden vergeten, omdat de faculteiten ook wel begrijpen dat als je iets niet meer doet, je het verleert. Ze investeren daardoor in onderwijs (o.a. jullie skillslab, wat we helaas hier in Nijmegen nog niet hebben), terwijl die tijd en middelen ook voor ander onderwijs gebruikt hadden kunnen worden.
Op welke colleges doel je dan? En met je eigen manier bedoel je het Maastrichtse curriculum? Of dat je in Maastricht meer de ruimte krijgt om op je eigen manier te studeren?quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:20 schreef Seam het volgende:
[..]
Jullie steken anders weer veel meer tijd dan wij in colleges die in mijn ogen niet veel toevoegen. Ik leer veel liever op mijn eigen manier.
Dat hebben wij ook hoor, alleen wat laterquote:Vergeet ook niet dat wij een speciaal onderwijs hebben voor communicatie en reflectie waarin we consulten oefenen met simulatiepatienten, iets wat in mijn ogen ook een goede toevoeging is aan het onderwijs.
Ik vond het eerste en laatste college wel gaaf, ik heb wel een zwak voor celbiologie. Die middelste twee, en zeker de derde met die embryologie was tamelijk kutquote:Op maandag 31 augustus 2009 19:38 schreef Christiaan het volgende:
Eerste dag gehad. Bouwplan mens en cel, droge stof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |