Pfff eindelijk thuis maar vraag niet hoe...
Zaterdag zouden we om 19.45 uur lokale tijd (01.45 uur Nederlandse tijd) vertrekken vanaf Curacao naar Amsterdam. Toen we in het toestel zaten werd er ons verteld dat ze een probleem met de generatoren hadden. Dit zou een kwartiertje gaan duren want alles moest gereset worden. Na een half uur kregen we de mededeling dat we nog even moesten wachten. Uiteindelijk na 2 uur kregen we de melding dat we uit moesten stappen omdat we minimaal 12 uur vertraging zouden hebben omdat er onderdelen vanuit Nederland ingevlogen moesten worden. Dit zou gebeuren door een KLM vliegtuig die eerst naar Bonaire ging om passagiers af te zetten om vervolgens de onderdelen af te komen leveren op Curacao. Dat vliegtuig was inmiddels ook onderweg bevestigde de bemanning.
Na het uitstappen was het enorm chaotisch omdat iedereen een hotel toegewezen zou krijgen. Toen werd ons ook medegedeeld dat het minimaal 24 uur ging duren.
Uiteindelijk in het hotel beland ben ik eens wat gaan zoeken op internet. En wat bleek nou, het vliegtuig met de onderdelen dat op weg was naar Bonaire was al 2 uur voor onze officiële vertrektijd vertrokken vanaf Schiphol! KLM heeft ons dus in laten checken en in laten stappen terwijl ze al wisten dat er een defect was dat niet direct opgelost kon worden! Dit hebben ze waarschijnlijk gedaan om er voor te zorgen dat het niet nog een grotere chaos zou worden.
Het eten en drinken was wel verzorgd door de KLM.
Als je wat wilde drinken moest je kiezen tussen bier, wijn of water. Cola, icetea etc moest je zelf betalen. Ook was alleen het eerste drankje gratis. De hotelkamer was tot 11 uur betaald door de KLM. Als je langer wilde verblijven moest je per uur bijbetalen.
24 uur later gingen we het dus opnieuw proberen. Maar we kregen opnieuw problemen. Het voertuig die het toestel naar de gate moest trekken was kapot. Het was dus wachten op een ander voertuig maar die moest eerst nog andere vliegtuigen afwerken. Het zag er dus naar uit dat we weer niet op tijd zouden gaan. Dat bleek ook zo te zijn want om 19.45 uur (de tijd waarop we zouden vertrekken) gingen we pas boarden. 3 kwartier later zat iedereen en toen kwam er weer een mededeling. De bagageband was kapot dus alle koffers van 450 passagiers moesten met de hand ingeladen worden. De tijd ging weer voorbij en uiteindelijk vertrokken we met 25,5 uur vertraging!
Wat kregen we van de KLM als vergoeding.... een voucher waarmee je 2000 Flying Blue miles kon krijgen of voor 15 euro iets kopen in het vliegtuig.
De vlucht verliep ook niet zonder problemen. Na een uur of 2 werd er een vrouw onwel en moesten er zuurstof aan te pas komen.
Maar dat was nog niet eens alles. Een uur voor de landing ontwaakte ik uit mijn slaap. Toen we de landing in gingen zetten deed ik het schuifje van het raampje omhoog. Ik keek erg verbaast want ik miste een deel van de vleugel! Ik heb wel een klein beetje verstand van vliegtuigen dus ik wist dat er iets niet klopte. Je keek gewoon tegen het binnenwerk van een deel van de vleugel aan. Om toch zeker van mijn zaak te zijn ben ik aan de andere kant gaan kijken waar de rest van mijn familie zat. Daar zat die kap er wel gewoon op! Ik ben toen weer naast mijn vriendin gaan zitten en heb overlegd of ik er wat van moest zeggen. Uiteindelijk heb ik het toch maar uitgelegd aan de stewardess. De eerste stewardess begreep niet goed wat ik bedoelde maar toen er een 2de wat meer ervaren stewardess bij kwam was er meteen lichte paniek. Er werd driftig gebeld en overleg gepleegd met de bemanning. Er zijn mij toen nog wat vragen gesteld of ik gezien heb of dat onderdeel er ook al niet op zat bij vertrek. Maar ik was er zeker van dat we het tijdens de vlucht verloren waren omdat ik het wel opgemerkt had als het er in Curacao ook al niet op had gezeten. Er werden wat dingen genoteerd en er werd mij verteld dat het nog een staartje zou krijgen.
Een grote drama vlucht dus...
Dat word zeker een claim
Het gaat trouwens om deze complete kap die ik omcirkelt heb op de foto. Ik heb zelf helaas geen foto kunnen maken omdat ik de camera in het koffer had zitten.