Waar jij dus gigantisch fout zatquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:17 schreef Trannellius het volgende:
Laatst had ik er hier al een discussie over; Nederlandse zegswijzen die taaltechnisch gezien niet kloppen. Het voorbeeld van toen was dat mensen zeggen dat ze moeten wachten omdat de brug open staat, terwijl iedereen eigenlijk gewoon weet dat wanneer de brug erbij staat als ----/ ----- hij dicht is, je kunt er immers geen gebruik van maken.
Das door die luie bovensloters, die niet kunnen zeggen "Op-een-na"laatstequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:17 schreef Trannellius het volgende:
Vanmorgen hoorde ik nog zo'n irritante. Wanneer iemand als 7e van de 8 eindigt, is hij zogenaamd een-na-laatste.
Dat klopt toch niet? Zeg dan voorlaatste oid, maar een-na-laatste klopt niet. Ik weet terdege dat het een verbastering is van op-een-na-laatste, maar ook dat is niet de meest logische uitspraak.
Oh ja, jij was degene die tegen zijn visite zou zeggen "Kom binnen, de deur is voor jou altijd geslotenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:19 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Waar jij dus gigantisch fout zat
Die discussie hebben we al gehadquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:21 schreef Geerd het volgende:
Brug is dan toch niet dicht, zit een gat tussen man.
quote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:22 schreef Nero22 het volgende:
[..]]Is de brug open of dicht als men normaal passeren kan?
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) geeft de volgende uitleg: "Eene brug opendraaien (zoodat schepen erdoor kunnen varen); - dichtdraaien (zoodat voetgangers en rijtuigen er over kunnen gaan)." Onder open geeft het WNT het volgende voorbeeld: "De brug is open om die stoomboot door te laten." Het hangt er dus vanaf of men uitgaat van een schip dat alleen onder een open (niet dichtgemaakte) brug door kan varen, of van een weggebruiker die alleen over een dichte ('aaneengesloten') brug kan gaan. Ook de grote Van Dale (2005) houdt het erop dat de brug open als er schepen door kunnen, en dicht wanneer dat niet het geval is.
In het gewone taalgebruik betekent dicht echter vaak 'afgesloten' en open vaak 'toegankelijk' (bijvoorbeeld: 'De winkel is dicht/open'). In dit geval kan een weggebruiker die zegt dat de brug open is, bedoelen dat de brug toegankelijk is, dus dat hij kan passeren. Dit wordt nog logischer als men bedenkt dat een opengedraaide brug vaak wordt afgesloten met een hefboom. Het lijkt ons echter dat de begrippen open en dicht in verband met een brug meestal worden opgevat zoals in de woordenboeken staat aangegeven.
En dat geeft eens te meer aan dat mensen niet meer voor zichzelf nadenken, maar klakkeloos regeltjes opvolgen. Gevaarlijk kuddegedragquote:
hij is dus de een na de laatste, dus 9e van de 8 deelnemersquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:17 schreef Trannellius het volgende:
Vanmorgen hoorde ik nog zo'n irritante. Wanneer iemand als 7e van de 8 eindigt, is hij zogenaamd een-na-laatste.
Ligt er aan of je met de boot of auto/fiets bentquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:21 schreef Geerd het volgende:
Brug is dan toch niet dicht, zit een gat tussen man.
Als je het letterlijk zou nemen zou hij de 8.1 zijnquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:24 schreef wise het volgende:
[..]
hij is dus de een na de laatste, dus 9e van de 8 deelnemers
We gaan ervan uit dat we niet op een boot zittenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:24 schreef Ruud het volgende:
[..]
Ligt er aan of je met de boot of auto/fiets bent
Ja het staat in de Van Dale dus ik heb het goehoedquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:25 schreef Rosbief het volgende:
Hou er nu maar over op TS, we hebben allemaal kunnen zien hoe je afging in dit topique![]()
De Dordtse brug/Zwijndrechtse brug
Tevens heb ik ieder argument kunnen weerleggen (inclusief het verkeersbord), dus ik begrijp niet helemaal wat jij met "afgaan" bedoelt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:25 schreef Rosbief het volgende:
Hou er nu maar over op TS, we hebben allemaal kunnen zien hoe je afging in dit topique![]()
De Dordtse brug/Zwijndrechtse brug
Taal is het middel bij uitstek om elkaar te begrijpen op een eenduidige, vlotte manier. En als ik iemand aan de telefoon heb die zegt dat de brug open staat, en ik eerst moet bedenken wat zijn taalniveau ook alweer was, wordt dat doel niet bereikt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:29 schreef Ploertendoder het volgende:
Echt een typische taalpuristentopic
Dat snap ik ook wel, maar kan je je er niet bij neerleggen dat het Nederlands in principe een kuttaal is met allerlei vage spellings/spraakregels?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:30 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Taal is het middel bij uitstek om elkaar te begrijpen op een eenduidige, vlotte manier. En als ik iemand aan de telefoon heb die zegt dat de brug open staat, en ik eerst moet bedenken wat zijn taalniveau ook alweer was, wordt dat doel niet bereikt.
JEZUS WAT BEN JIJ DOM!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:31 schreef Echo99 het volgende:
'Ik heb geslapen als een wollen schaapje' hoorde ik laatst.. Ik zo iets raars..
Weer een voorbeeld van je laksheid. Eerst woorden overnemen uit de Van Dale "omdat het daar zo staatquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:32 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar kan je je er niet bij neerleggen dat het Nederlands in principe een kuttaal is met allerlei vage spellings/spraakregels?
Je maakt er jezelf anders wel hevig druk over, je besteedt zelfs 2 posts om je er tegen te verdedigenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:29 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Tevens heb ik ieder argument kunnen weerleggen (inclusief het verkeersbord), dus ik begrijp niet helemaal wat jij met "afgaan" bedoelt.
Oh jee.. Een spelfoutquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:33 schreef Afwazig het volgende:
[..]
JEZUS WAT BEN JIJ DOM!
Je weet toch godverdomme wel wat 'Ik zo iets raars' geen goede zin is?
Egt je bent te agterlijk voor woorden
Ik trek mij het gebrek aan taalkennis van de jeugd erg aanquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:35 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Je maakt er jezelf anders wel hevig druk over, je besteedt zelfs 2 posts om je er tegen te verdedigen
quote:
Laksheid? Dit heeft niks met laksheid te maken. Om nog maar even terug te komen over de brug: De brug staat open. Dat staat overal vermeld en dat is ook de juiste benaming voor dat soort gebeurtenissen. Dat heeft verder weinig met de Van Dale te maken. Het wordt zo bij iedereen geleerd, dus waarom zou die uitspraak fout zijn?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:34 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Weer een voorbeeld van je laksheid. Eerst woorden overnemen uit de Van Dale "omdat het daar zo staat" en nu moet ik het hier maar bij laten?
Wat hierboven al vermeld wordt is dat de betekenis die jij aanhangt inderdaad regelrecht uit de Van Dale komt, echter staat er ook bij dat er een steeds grotere groep ontstaat die daadwerkelijk nadenkt en beseft dat dat gebruik fout is.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:36 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Laksheid? Dit heeft niks met laksheid te maken. Om nog maar even terug te komen over de brug: De brug staat open. Dat staat overal vermeld en dat is ook de juiste benaming voor dat soort gebeurtenissen. Dat heeft verder weinig met de Van Dale te maken. Het wordt zo bij iedereen geleerd, dus waarom zou die uitspraak fout zijn?
Ja, en ook open voor het wegverkeer, want de brugklep staat dan toch open?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:38 schreef beerten het volgende:
Die brug: als ik nu vaar op een boot? Dan is ie open voor de scheepvaart.
Kijk dan naar dit bord:quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:39 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Ja, en ook open voor het wegverkeer, want de brugklep staat dan toch open?
Patat is een aardappel en friet is gefrituurde patat.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:39 schreef Myraela het volgende:
Dit is een soort friet/patat discussie.
Ja, kijk eens naar het bord. Het staat er met koeienletters opquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:40 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Kijk dan naar dit bord:
[ afbeelding ]
De motor van de auto staat niet uit, dus de brug is dicht, wat overeenkomt met de stand ----/ ----
Hier spreek je jezelf tegen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:30 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Taal is het middel bij uitstek om elkaar te begrijpen op een eenduidige, vlotte manier.
En als ik iemand aan de telefoon heb die zegt dat de brug open staat, en ik eerst moet bedenken wat zijn taalniveau ook alweer was, wordt dat doel niet bereikt.
Maakt niet uit, zolang het maar lekker is.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:41 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Patat is een aardappel en friet is gefrituurde patat.
patatfrietquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:39 schreef Myraela het volgende:
Dit is een soort friet/patat discussie.
Dan moet je friet bestellenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:43 schreef Myraela het volgende:
[..]
Maakt niet uit, zolang het maar lekker is.
Er staat dat als de brug open staat, je de motor moet afzetten (immers, de weg loopt af naar links, dus je kunt een rollende start maken wat het milieu bespaart). Maar! De motor stata niet uit, dus blijkbaar staat de brug DICHT.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:42 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Ja, kijk eens naar het bord. Het staat er met koeienletters opBRUG OPEN
De afbeelding op het bord geeft weer hoe het NIET moetquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:45 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Er staat dat als de brug open staat, je de motor moet afzetten (immers, de weg loopt af naar links, dus je kunt een rollende start maken wat het milieu bespaart). Maar! De motor stata niet uit, dus blijkbaar staat de brug DICHT.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:46 schreef Ploertendoder het volgende:
Ik wacht OP de trein. Ik wil liever niet OP een trein wachten
Dan ga je de trein toch halen?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:46 schreef Ploertendoder het volgende:
Ik wacht OP de trein. Ik wil liever niet OP een trein wachten
Wat een kulreden. Ieder verkeersbord wat aangeeft hoe het niet moet, geeft dat aan met een rode streep erdoor. En dan zou het net even in dit geval andersom zijn?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:46 schreef Ruud het volgende:
[..]
De afbeelding op het bord geeft weer hoe het NIET moet
Ja, die zet ik dan wel even in mijn achtertuinquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan ga je de trein toch halen?
Ghehehequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef Picchia het volgende:
Ik heb de trein gemist / Ik heb de trein geraakt.
Nee de 10e van de 9quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:25 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Als je het letterlijk zou nemen zou hij de 8.1 zijn
Een echt verkeersbord (dat beschreven is in het RVV) wel.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Wat een kulreden. Ieder verkeersbord wat aangeeft hoe het niet moet, geeft dat aan met een rode streep erdoor.
En dan zou het net even in dit geval andersom zijn?
Ja, zo kun je wel elk argument proberen te verdraaien zodat het binnen je eigen argumentatie valt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:50 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Een echt verkeersbord (dat beschreven is in het RVV) wel.
Maar dit bord is geen echt verkeersbord.
Dan laat jij lekker je motor lopen als je staat te wachten voor de brug, grappenmaker.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Wat een kulreden. Ieder verkeersbord wat aangeeft hoe het niet moet, geeft dat aan met een rode streep erdoor. En dan zou het net even in dit geval andersom zijn?
Discussieren houdt af en toe ook in dat je je ongelijk moet kunnen toegeven. Denk daar maar eens aan.
Die borden bestaan niet meerquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Wat een kulreden. Ieder verkeersbord wat aangeeft hoe het niet moet, geeft dat aan met een rode streep erdoor. En dan zou het net even in dit geval andersom zijn?
Discussieren houdt af en toe ook in dat je je ongelijk moet kunnen toegeven. Denk daar maar eens aan.
Verdomd, daar heb je mij. Echter zie ik ook geen rode rand bij dit bord.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:54 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Die borden bestaan niet meeromdat die borden een dubbele ontkenning hadden
rode rand is verbod en een rode diagonaal is nog een verbod
Zie ook buiten.
Klopt, je mag dus wachten voor de brug.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:56 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Verdomd, daar heb je mij. Echter zie ik ook geen rode rand bij dit bord.
Zoals jij doet, bedoel je?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:52 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Ja, zo kun je wel elk argument proberen te verdraaien zodat het binnen je eigen argumentatie valt.
Treurig.
Kapitein van afgebeelde boot denkt daar heel anders over.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:45 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Er staat dat als de brug open staat, je de motor moet afzetten (immers, de weg loopt af naar links, dus je kunt een rollende start maken wat het milieu bespaart). Maar! De motor stata niet uit, dus blijkbaar staat de brug DICHT.
*checkt eigenschappen*quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:18 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Kapitein van afgebeelde boot denkt daar heel anders over.
Je moet even onthouden dat veel zegswijzen in onze en andere talen van zeevarende naties, veel nautische invloeden hebben. In dit geval is de zegswijze4 ontstaan vanuit de scheepvaart: brug open = dicht voor landrotten!
In het Engels is een 'bridge' die 'open' staat ook gesloten voor wegverkeer en open voor scheepvaart.
[ afbeelding ]
Kijk ook even hoe de foto heet!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
niet waar.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:41 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Patat is een aardappel en friet is gefrituurde patat.
Reken jij nou maar uit hoeveel ton er in 27 miljoen Euro gaat.quote:
2x de helftquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:24 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Reken jij nou maar uit hoeveel ton er in 27 miljoen Euro gaat.
Vanaf hier begon ik in slaap te geraken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:17 schreef Trannellius het volgende:
Laatst had ik er hier al een discussie over; Nederlandse zegswijzen die taaltechnisch gezien niet kloppen. Het voorbeeld van toen was dat mensen zeggen dat ze moeten wachten omdat de brug open staat, terwijl iedereen eigenlijk gewoon weet dat wanneer de brug erbij staat als ----/ ----- hij dicht is, je kunt er immers geen gebruik van maken.
En met dergelijk gebrek aan concentratievermogen sterft er weer een stukje van mijn geloof in de nederlandse jeugdquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:28 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Vanaf hier begon ik in slaap te geraken.
Of is dat ook een slechte zegswijze?![]()
...quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:07 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Het is een kwart, einde discussie.
Niets hoor, mijn post was net zo zinloos als patat/friet of 2x de helft.quote:
Doe dat dan niet, je evrneukt enkel mijn topic, waardoor ik weer een slechte naam krijgquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:32 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Niets hoor, mijn post was net zo zinloos als patat/friet of 2x de helft.
Maar ik ben een jong volwassene?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:29 schreef Trannellius het volgende:
[..]
En met dergelijk gebrek aan concentratievermogen sterft er weer een stukje van mijn geloof in de nederlandse jeugd
Sorry, zal het niet meer doen, vanaf nu ga ik zinvolle bijdrages in je topics geven.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:33 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Doe dat dan niet, je evrneukt enkel mijn topic, waardoor ik weer een slechte naam krijg
Ja, laten we daarom dus gewoon het algemene standaard gebruiken (zoals in Van Dale). En dan mensen triest noemen als ze dingen doen zoals ze in de Van Dale staan is gewoon om je eigen falen te verbergen. Als de deur open staat, is er toch ook een ruimte tussen deur en deurpost? Dus als de brug open is, is er ruimte tussen wegdek en brug.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:30 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Taal is het middel bij uitstek om elkaar te begrijpen op een eenduidige, vlotte manier. En als ik iemand aan de telefoon heb die zegt dat de brug open staat, en ik eerst moet bedenken wat zijn taalniveau ook alweer was, wordt dat doel niet bereikt.
- Als er telefoonlijn open is, kun je er gebruik van maken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:26 schreef Cortax het volgende:
[..]
Ja, laten we daarom dus gewoon het algemene standaard gebruiken (zoals in Van Dale). En dan mensen triest noemen als ze dingen doen zoals ze in de Van Dale staan is gewoon om je eigen falen te verbergen. Als de deur open staat, is er toch ook een ruimte tussen deur en deurpost? Dus als de brug open is, is er ruimte tussen wegdek en brug.
dus jij zet je motor af als de brug dicht is (lees: open, voor jouw redenatie)quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:45 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Yep, zoals ik al zei gaat hij van rechts naar links lichtelijk bergaf, dus je kunt dan doorrollen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:30 schreef Cortax het volgende:
als je been open is, kun je er gebruik van maken.![]()
[..]
dus jij zet je motor af als de brug dicht is (lees: open, voor jouw redenatie)
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:37 schreef moomoo het volgende:
De brug is omhoog/omlaag.
Zo doen we dat.
Als de brug open is kunnen boten er gebruik van maken, en als de brug open is kunnen er auto's gebruik van makenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:28 schreef Trannellius het volgende:
[..]
- Als er telefoonlijn open is, kun je er gebruik van maken.
- Wanneer je fietsslot open is, kun je er gebruik van maken.
- Als een sportcomplex open is, kan er gebruik van worden gemaakt.
Dus:
als de brug open is, kun je er gebruik van maken.
open zee -> daar varen botenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:28 schreef Trannellius het volgende:
[..]
- Als er telefoonlijn open is, kun je er gebruik van maken.
- Wanneer je fietsslot open is, kun je er gebruik van maken.
- Als een sportcomplex open is, kan er gebruik van worden gemaakt.
Dus:
als de brug open is, kun je er gebruik van maken.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:20 schreef padlarf het volgende:
[..]
open zee -> daar varen boten
open brug -> daar varen boten
ja, we moeten van TS dan over de geopende brugklep rijdenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:58 schreef Champy het volgende:
[..]
Als de brug open is kunnen boten er gebruik van maken, en als de brug open is kunnen er auto's gebruik van maken
TS is vast fan van Dukes of Hazzardquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:38 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
ja, we moeten van TS dan over de geopende brugklep rijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |