Ik ben er dus niet geweest aan gezien ik MBO4 heb.quote:Beste opvangouders,
Zoals u in de nieuwsbrief heeft kunnen lezen moeten alle opvangouders professioneel worden. Uiteraard zijn alle opvangouders van KinOP professioneel. Maar onder de nieuwe wet moeten wij aan kunnen tonen dat een opvangouder professioneel is. Dat moet met een diploma (zorggerelateerd) op minimaal mbo niveau 2.
Voor alle opvangouders die dit diploma niet kunnen overleggen hebben wij in samenwerking met Friese Poort en Friesland College de opleiding gastouder gerealiseerd. Alle opvangouder kunnen nu in hun vakgebied het diploma halen dat gericht is op werk dat ze nu doen. De eigen bijdrage voor de opleiding is ¤ 500,-. Er wordt nog gezocht naar subsidiemogelijkheden om deze eigen bijdrage te verlagen. Als de opleiding gehaald wordt krijgt u
¤ 100,- retour van deze kosten van KinOP Drachten. Daarnaast kunt de opleidingskosten aftrekken van de belasting wat u een voordeel van circa
¤ 150,- oplevert. Per saldo kost de opleiding u dus ¤ 250,-.
Op 2 juni is er een informatieavond bij de Friese Poort in Drachten, locatie Alferhof om 19.30 uur en op 4 juni is een informatieavond bij het Friesland College in Heerenveen om 19.30 uur. Wij nodigen u uit om naar één van deze bijeenkomsten te komen en meer informatie te krijgen over de opleiding en mogelijke vrijstellingen.
Om een beeld te krijgen van mogelijke toestroom in de opleiding willen wij graag het volgende weten van alle opvangouders:
1. vooropleiding (diploma behaald ja of nee)
2. werkervaring (waar en hoe lang ook opvangouder KinOP of andere bureaus)
Wilt u deze vragen per omgaande beantwoorden? Bij voorbaat dank voor de medewerking en we zien u graag bij een van de informatie bijeenkomsten!
Team van KinOP Drachten!
Dat lijken mij toch vrij standaard zaken die je geregeld moet hebben voordat je dit werk gaat doen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 15:18 schreef Vlindur het volgende:
deurstoppers moeten er komen, de contactdozen afgesloten, de stopcontacten hebben een blokkertje nodig en achter in de tuin zal een hek moeten komen. (je kan hier zo de sloot in lopen)
voornamelijk geld trekken, onterecht gebruik van het belastinggeld van de Nederlanders. Zie deze uitzending voor alle info:quote:Op woensdag 12 augustus 2009 15:43 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik begreep dat je dus ook gastouder kan zijn bij de kinderen zelf thuis... wat is dan het verschil met een gewone oppas?
Ik paste dus eerst op bij de kinderen thuis. Ik vond dat fijner omdat de kinderen in hun eigen omgeving waren en ze dus niet hoefden te wennen aan een nieuwe omgeving. En ik wilde ze toen niet in mijn huis.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 15:43 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik begreep dat je dus ook gastouder kan zijn bij de kinderen zelf thuis... wat is dan het verschil met een gewone oppas?
Hierquote:Op woensdag 12 augustus 2009 16:32 schreef Troel het volgende:
MBO 2, waar staat dat aan gelijk? Zijn daar toevallig overzichten van?
Dat is ook wel heel eenzijdig!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 15:46 schreef willempjewever het volgende:
[..]
voornamelijk geld trekken, onterecht gebruik van het belastinggeld van de Nederlanders. Zie deze uitzending voor alle info:
http://www.novatv.nl/page(...)dreigt+te+verdwijnen
Controle is er uberhaupt weinig tot niet, zie bijvoorbeeld dit: http://www.novatv.nl/page(...)stouders+in+Randstad
Dat vind ik ook het probleem, iedereen zonder opleiding kan gewoon aan de slag. Een kind opvangen is niet alleen zorgen voor een goede omgeving, maar heeft ook met educatieve vaardigheden, pedagogie etc. te maken en daar wringt de schoen bij gastouders.
Mijn kinderen gaan naar een professioneel kinderdagverblijf en ik ben lid van de oudercommissie. Zeer goede controle, iedereen heeft diploma's, ehbo etc. en ze huren docenten in voor bijv. muziekles e.d. , de meeste gastouders hebben niet eens een ehbo diploma of weten niet hoe ze een baby moeten reanimeren, dat zegt toch al genoeg?
Het minimum was bij mijn bureau 3,50 per kind per uur en ik krijg voor mijn uk 4,50. Voor de andere uk die ik had kreeg ik inderdaad 3,50, maar dat is inderdaad wel weinigquote:Op donderdag 13 augustus 2009 01:27 schreef hipenhot het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat je als gastouder betaald kreeg eigenlijk. Ik ben namelijk zelf op zoek naar een gastouder en heb mogelijk iemand gevonden, maar heb geen idee wat ik per uur moet voorstellen om te betalen? Wil niet dat ze het gevoel heeft te weinig te krijgen, maar het moet voor ons ook wel behapbaar blijven natuurlijk :-)
Bruto, maar je krijgt het bruto op je rekening. (tenminste ik wel) Ik geef het wel op aan de belasting, maar tot nu toe is het altijd te weinig geweest om daadwerkelijk belasting over te moeten betalen.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:47 schreef MaLo het volgende:
Verdienen jullie die bedragen bruto per uur of is dat netto?
Hallo dan, wat een eenzijdige blik zeg! Hoe zit het met jouw eigen vaardigheden? Heb je een diploma pedagogiek? Nee? Dan hoor je geen ouder te zijn!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 15:46 schreef willempjewever het volgende:
[..]
voornamelijk geld trekken, onterecht gebruik van het belastinggeld van de Nederlanders. Zie deze uitzending voor alle info:
http://www.novatv.nl/page(...)dreigt+te+verdwijnen
Controle is er uberhaupt weinig tot niet, zie bijvoorbeeld dit: http://www.novatv.nl/page(...)stouders+in+Randstad
Dat vind ik ook het probleem, iedereen zonder opleiding kan gewoon aan de slag. Een kind opvangen is niet alleen zorgen voor een goede omgeving, maar heeft ook met educatieve vaardigheden, pedagogie etc. te maken en daar wringt de schoen bij gastouders.
Omdat jij lid bent van de oudercommissie en het kdv het stempel professioneel heeft is het dus per definitie goed?quote:Mijn kinderen gaan naar een professioneel kinderdagverblijf en ik ben lid van de oudercommissie. Zeer goede controle, iedereen heeft diploma's, ehbo etc. en ze huren docenten in voor bijv. muziekles e.d. , de meeste gastouders hebben niet eens een ehbo diploma of weten niet hoe ze een baby moeten reanimeren, dat zegt toch al genoeg?
nettoquote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:47 schreef MaLo het volgende:
Verdienen jullie die bedragen bruto per uur of is dat netto?
Bij mijn gastouderbureau nietquote:Op donderdag 13 augustus 2009 15:23 schreef hipenhot het volgende:
Dank voor jullie openhartigheid. Op zich zou ik dus met rond de 5 euro per uur wel goed moeten zitten? Wij zoeken echter wel een gastouder aan huis, dat is misschien duurder.
Misschien moet je eerst even nadenken voordat je post. Waar staat dat mijn kinderen 5 dagen in de week naar het kdv gaan?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:25 schreef ElizabethR het volgende:
Oke, ik ben een ouderwetse trut hoor, hoewel ik zelf altijd heb gewerkt toen mijn kinderen klein waren, maar ik vind dus dat een kind thuis dient op te groeien, eventueel met behulp van een betrouwbare oppas, en niet 5 dagen per week naar een commercieel, uit zijn voegen barstend, dus zonder voldoende aandacht voor al die kindjes, kdv gestuurd dient te worden. En als het perse niet thuis kan, dan is een liefhebbende gastouder de beste vervanging voor een mama. Dus dames in dit topic die gastouder zijn, pluimpje!![]()
quote:Bij het ministerie van OCW dreigt de kinderopvang voor nieuwe problemen te gaan zorgen. Hier hangt het departement een tegenvaller van 130 miljoen boven het hoofd.
Natuurlijk moet je belasting betalen. De winst moet aangeven in je aangifte inkomstenbelasting opgeven. Daarnaast moet je BTW afdragen. Heb je je uberhaupt hierin wel verdiept of ga je straks schikken als je een naheffing ontvangt?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:35 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Ik ben namelijk een eenmansbedrijf gestart ipv gastouder alleen en dan hoef je geen belasting af te dragen en dat scheelt heel veel
Waar staat dat ik het over jouw kinderen heb? Ik heb het in het algemeen over KDVquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:40 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Misschien moet je eerst even nadenken voordat je post. Waar staat dat mijn kinderen 5 dagen in de week naar het kdv gaan?
Ja, misschien moet je even lezen en nadenken voor je post, ik heb er vlak naast gewoond.quote:En commercieel en uit zjin voegen barstend? Ben je weleens op een kdv geweest?
Ik baseer me op de dingen die ik heb zien gebeuren bij mijn buren, het KDV, en verder op verhalen van vrienden en kennissen die kinderen hadden zitten op andere KDV, en regelmatig klaagden over het gebrek aan aandacht voor hun kroost.quote:Maximaal 12 kinderen per groep en minimaal 2 leidsters. En weinig aandacht? Je weet echt niet waar je het over hebt, doe dan ook niet zulke domme uitspraken.
Nou nou...quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:25 schreef ElizabethR het volgende:
Oke, ik ben een ouderwetse trut hoor, hoewel ik zelf altijd heb gewerkt toen mijn kinderen klein waren, maar ik vind dus dat een kind thuis dient op te groeien, eventueel met behulp van een betrouwbare oppas, en niet 5 dagen per week naar een commercieel, uit zijn voegen barstend, dus zonder voldoende aandacht voor al die kindjes, kdv gestuurd dient te worden. En als het perse niet thuis kan, dan is een liefhebbende gastouder de beste vervanging voor een mama. Dus dames in dit topic die gastouder zijn, pluimpje!![]()
Jij moet er misschien even over nadenken dat er ook professionele gastouders zijn met een gedegen opleidingquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:40 schreef willempjewever het volgende:
Voordeel van deze tegenvaller is wel dat waarschijnlijk volgend jaar het in nog mindere mate mogeljik wordt om als ouders je kinderen bij gastouders onder te brengen en kindertoeslag te ontvangen. We moeten terug naar af, particulieren niet meer betalen met geld van de overheid, maar de ouders het zelf laten opbrengen en de kinderopvang bij professionele kinderdagverblijven onder brengen die deels worden betaald door de werkgever.
Okquote:Op woensdag 26 augustus 2009 10:08 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ik ben dan wel geen gastouder maar als de kleine van mijn schoonzus hier is dan is het ook : mijn huis, mijn regels.
En het verschil snappen ze bestDana tenminste wel, hier mag ze met de tijdschriften spelen en bij oma niet...dat snapt ze echt al goed
Mooi, hoe minder aantrekkelijk die gastouders worden hoe beter!quote:De maximale uurprijs waarvoor ouders nog een toeslag kunnen krijgen, wordt verlaagd van ¤6,10 naar ¤5.
Want een kind kan beter ontwikkelen met 15 kinderen onder één SPH-er en 2 SPW-ers dan één op één begeleiding van één SPH-er?quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:55 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Mooi, hoe minder aantrekkelijk die gastouders worden hoe beter!
Inderdaad. Waarom zou het beter zijn. Ik vind het nog steeds prettiger bij mijn gastouder dan dat ik de meiden naar een kdv breng. Mijn gastouder gaat het EVC-traject in omdat haar opleiding van vroeger niet meer te verglijken is met nu. Maar met 24 jaar opvoedervaring als moeder en nog eens 10 als gastouder verwacht ik geen enorme problemen voor haar. Maar zelf vind ik het wel spannend. Die onzekerheid kan ik niet zo goed tegen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:01 schreef freecell het volgende:
[..]
Want een kind kan beter ontwikkelen met 15 kinderen onder één SPH-er en 2 SPW-ers dan één op één begeleiding van één SPH-er?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deel 2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is van mijn gastouderbureauMisschien hebben jullie er wat aan
05-02-2010 00:58 is onze dochter Tessa geboren!!!
26-05-2010 gaan we trouwen!!!!!!!
quote:Het EHBO gebeuren gaan wij voor elke gastouder regelen, daar hoef je voorlopig niks voor te doen.
Alle gastouders moeten vóór eind 2010 aan alle eisen voldoen. Maar eind dit jaar bespreken en bekijken we met elke gastouder wat er nodig is, want de ouders moeten weten of hun gastouder aan de eisen gaat voldoen, anders krijgen zij geen kinderopvangtoeslag.
Ook de kosten zijn nog niet helemaal bekend, wij proberen door een stuk eigen input de opleiding zo goedkoop mogelijk (liefst kosteloos) aan onze gastouders aan te bieden.
Succes!quote:Op dinsdag 15 september 2009 11:09 schreef Morretje het volgende:
Ik krijg morgen iemand op bezoek van het gob waar ik me aangemeld heb, voor een kennismakingsgesprek. Ben benieuwd..
Deze mensen definitief afsluiten van dit soort regelingen, eventuele uitkeringen, huurtoeslagen e.d. per direct intrekken en loon/uitkeringsbeslag leggen totdat alles tot de cent is terugbetaald.quote:Fiscus achterhaalt fraude met kinderopvang
Uitgegeven: 17 september 2009 09:01
Laatst gewijzigd: 17 september 2009 10:58
DEN HAAG - De belastingdienst is een groot aantal gevallen van fraude op het spoor met toeslagen voor de kinderopvang. Het gaat om opvang die is geregeld via een paar gastouderbureaus. Voor deze opvang betaalt de overheid mee via toeslagen.
De fiscus vermoedt dat ouders en de bureaus in 2008 veel meer uren hebben gedeclareerd voor de inzet van gastouders dan werkelijk zijn gemaakt.
Een woordvoerder van het ministerie van Financiën heeft donderdag berichtgeving hierover in De Telegraaf bevestigd.
Uren
De belastingdienst heeft de afgelopen maanden zeker 1760 mensen, verspreid over het hele land, aangeschreven met het verzoek om nadere informatie te geven over de door hen opgegeven uren.
Inmiddels hebben al tientallen van hen een beschikking gekregen om de teveel betaalde subsidie terug te betalen. Dat kan in de duizenden euro's per geval lopen.
Terugvordering
De woordvoerder van de belastingdienst kan nog niet zeggen hoeveel geld er in totaal mee gemoeid is. De terugvordering begon vorige week maandag en loopt nog zeker een week door.
De ouders kwamen in het vizier van de fiscus vanwege een zaak van de fiscale opsporingsdienst FIOD naar het bureau Dar el Hanan uit Utrecht, dat sinds vorig jaar loopt.
Het Utrechtse bureau is gelinkt aan zeker zeven andere gastouderbureaus in verschillende steden, waar ook onregelmatigheden aan het licht kwamen. De ouders zijn bij deze bureaus aangesloten.
Als we per direct alle gastouders opheffen hebben we een probleem. Namelijk een kindoverschot, die niet terecht kunnen in de reguliere opvang, want daar is geen plaats. Hoewel ze dikker gesubsidieerd worden dan gastouders.quote:Op donderdag 17 september 2009 12:09 schreef willempjewever het volgende:
Van nu.nl , net gepubliceerd:
[..]
Deze mensen definitief afsluiten van dit soort regelingen, eventuele uitkeringen, huurtoeslagen e.d. per direct intrekken en loon/uitkeringsbeslag leggen totdat alles tot de cent is terugbetaald.
Ik baal zo van al die gastouders, 99% van die gasten sjoemelt. elke week lees ik nieuwsberichten die dit bevestigen. En de werkende ouders die hun kinderen naar een kinderdagverblijf brengen moeten elk jaar meer zelf betalen omdat iemand ooit zo slim was gastouderschap betaald te maken. Ik ben sterk voorstander om per direct alle ouders geen toelage meer te geven als er gebruik wordt gemaakt van gastouders. Dat betaal je maar uit eigen zak. En het geld dat nu overblijft spenderen aan kinderopvanginstellingen waar alles wel goed geregeld is.
quote:Op donderdag 17 september 2009 12:42 schreef Troel het volgende:
Een van de juffen van ons verblijf werkt naast de opvang ook als gastouder. Valt ze dan onder de "goede" opvang of onder de "slechte" gastouder
Of is het gewoon mogelijk dat een gastouder ook gewoon professioneel is (wat ik overigens denk)
Bovendien zegt dit stukje helemaal niet dat het de gastouders zijn die sjoemelen...quote:Op donderdag 17 september 2009 12:36 schreef freecell het volgende:
En 99% fraudeert is echt dikke onzin. Ik ken een stuk of 10 gastouders persoonlijk en niemand sjoemelt met de uren.
Ben ik ook erg benieuwd naar zeker gezien ik een van de vraagouders ben die flexibele opvang nodig heeft in een buitenstedelijk gebied. Want het KDV gaat hier om 8 uur open en sluit om 6. Ik heb namelijk nog geen kdv gevonden hier dat op zaterdag open is of in de vroege ochtenduren, nog de latere avonduren(koopavond). En zo kan ik nog 3 van mijn mede vraagouders aangeven die ook flexibel nodig hebben.quote:Op donderdag 17 september 2009 13:23 schreef freecell het volgende:
Goed punt, ik ben regelmatig gastouder tot een uurtje of 11 's avonds. Ukje pit dan heerlijk bij mij.
Ben benieuwd hoe willempjeWever dat zou oplossen
VVD woordvoerder Ineke Dezentjé Hamming heeft een website waar je je handtekening kan plaatsen om staatssecretaris Dijksma over te halen een pas op de plaats te maken.quote:Vanaf 1 januari 2010 is er een nieuwe regelgeving voor de gastouderopvang. Maar of hiermee de juiste partijen worden aangepakt, is de vraag. Om in aanmerking te komen voor kinderopvangsubsidie moet op dit moment zowel de vraagouder als de gastouder zich inschrijven bij een gastouderbureau. Anderhalf jaar geleden lieten wij zien dat sommige gastouderbureaus flink wat overheidssubsidie in eigen zak staken. Voor slecht enkele uren werken per jaar inden slimme bureautjes soms duizenden euro's. De belangrijkste verandering is dat voor het einde van het jaar elke gastouder in het bezit moet zijn van een MBO-diploma Helpende Zorg en Welzijn of een certificaat goed gastouderschap. Heb je noch een toereikend diploma, noch een vrijstelling, kun je twee dingen doen: een diploma Helpende Zorg en Welzijn halen of via een EVC-procedure je certificaat goed gastouderschap halen. Binnen de branche bestaan nog veel vragen hoe deze EVC-procedure gaat verlopen. De kosten, de inhoud en wie de procedure gaat aanbieden, zijn nog niet bekend. Haalt de gastouder dit diploma of certificaat niet, dan komt de vraagouder in de problemen. Die moet dan namelijk alle ontvangen opvangsubsidie in 2010 terugbetalen. Door de invoering van de diploma- of certificaateis besluiten veel gastouders te stoppen. Een andere maatregel die op de nodige weerstand stuit, is dat gastouders nog maar op één locatie kinderen mogen opvangen.
Je hoeft er ook weinig voor te doen en te kunnen. Dus wat dat betreft vind ik het terecht. Met alle respect...quote:Op donderdag 13 augustus 2009 01:07 schreef Grijs het volgende:
Ik ben een paar maanden gastouder geweest. Eigenlijk vind ik dat het schandalig slecht verdient. Nu vond ik het voor dat meisje niet erg om haar op te vangen, ze is een vriendinnetje van mijn dochter, dus ze kwam/komt hier toch regelmatig. Maar voor andere kinderen zou ik het echt niet doen. Niet omdat het slecht verdient, want het is altijd meer dan ik nu krijg (niets), maar het is gewoon niets voor mij.
Sorry hoor, maar een gastouder is geen oppas voor een paar uurtjes 's avonds die hooguit een luier verschoont. Een goede gastouder is net zo verantwoordelijk voor de kinderen waar ze voor zorgt als een leidster op een kinderdagverblijf. Het verschil is dat er op een gastouder minder kinderen maximaal gekoppeld worden (4 onder de 4 jaar) en ze aan huis voor de kinderen zorgt. Dus qua salaris zou ik niet teveel kritiek uiten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:34 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Je hoeft er ook weinig voor te doen en te kunnen. Dus wat dat betreft vind ik het terecht. Met alle respect...
Dat is niet geheel waar, en zeker nu met de nieuwe wetgeving wordt niet iedereen zomaar even gastouder. (en kan niet iedereen zomaar gastouder worden)quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:34 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Je hoeft er ook weinig voor te doen en te kunnen. Dus wat dat betreft vind ik het terecht. Met alle respect...
Laten we eerlijk zijn, zelfs die nieuwe eisen zijn zo streng nog niet. Die cursussen kunnen soms online of soms in een middagje. Het niveau is behoorlijk laag dus als je niet compleet achterlijk bent haal je het makkelijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:34 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar, en zeker nu met de nieuwe wetgeving wordt niet iedereen zomaar even gastouder. (en kan niet iedereen zomaar gastouder worden)
Daarbij komt wel dat je net zo verantwoordelijk bent voor je oppaskinderen als voor je eigen kinderen.
Tuurlijk, want zorgen voor 4 kleine kinderen onder de 4 is een makkie!quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, zelfs die nieuwe eisen zijn zo streng nog niet. Die cursussen kunnen soms online of soms in een middagje. Het niveau is behoorlijk laag dus als je niet compleet achterlijk bent haal je het makkelijk.
En als je dan 4 kinderen hebt en in dat geval circa 16,- euro per uur voor krijgt, vind ik dat veel geld voor een kleine moeite.
Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, dan vind ik het - op zijn zachts gezegd - bijzonder vreemd dat bij mijn gastouderbureau 75% van de gastouders zijn afgehaakt vanwege de nieuwe regelgeving. Dat er nu dus nog maar een handjevol aanwezig is en ook alleen maar omdat dit de diehards zijn en daar 50% al in het bezit is van een gelidg diploma.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, zelfs die nieuwe eisen zijn zo streng nog niet. Die cursussen kunnen soms online of soms in een middagje. Het niveau is behoorlijk laag dus als je niet compleet achterlijk bent haal je het makkelijk.
En als je dan 4 kinderen hebt en in dat geval circa 16,- euro per uur voor krijgt, vind ik dat veel geld voor een kleine moeite.
Ahjoh, gewoon de tv aanquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:58 schreef chacama het volgende:
En 12 uur per dag de zorg voor 4 baby/dreumes/peuters is niet zomaar iets. Ik zou je bijna uitnodigen om een dagje mee te draaien.
Ik neem aan dat dat jaartal in je naam je geboortejaar aangeeft?quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Dat geeft het niveau juist aan. Stelletje mekkerende opgevers.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:58 schreef chacama het volgende:
[..]
Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, dan vind ik het - op zijn zachts gezegd - bijzonder vreemd dat bij mijn gastouderbureau 75% van de gastouders zijn afgehaakt vanwege de nieuwe regelgeving. Dat er nu dus nog maar een handjevol aanwezig is en ook alleen maar omdat dit de diehards zijn en daar 50% al in het bezit is van een gelidg diploma.
En het is geen16 euro per uur het is ca. 8 euro. Want de belastingdienst wenst ook nog wat te zien. Je hebt geen ziektekostenverzekering, je hebt geen opbouw van pensioen, je hebt geen vakantiedagen of vakantiegeld en al helemaal geen doorbetaling tijdens ziekte.
En 12 uur per dag de zorg voor 4 baby/dreumes/peuters is niet zomaar iets. Ik zou je bijna uitnodigen om een dagje mee te draaien.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:12 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Dat geeft het niveau juist aan. Stelletje mekkerende opgevers.
Ja, dat jij een curses kan doen is sowieso al knapquote:Op woensdag 20 januari 2010 19:42 schreef Joshua. het volgende:
Die curses heb ik gedaan dat was zo simpel dat iedereen dat moet kunnen halen.
Dit is precies wat ik bedoel. Een persoon die cursus niet goed weet te spellen vindt het al ontzettend makkelijk. Dus als 75% stopt omdat de regels iets scherper worden geeft dat precies het niveau en de mentaliteit aan die sommigen hebben.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:42 schreef Joshua. het volgende:
Die curses heb ik gedaan dat was zo simpel dat iedereen dat moet kunnen halen.
Ik zeg niet dat het heel veel is. Maar ik vind het veel geld voor wat er tegenover staat. Bovendien denk ik dat je jaarlijks hierover zeer weinig belasting hoeft te betalen omdat de verdiensten vermoedelijk niet in schijf 3 of verder komen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 08:54 schreef Asyniur het volgende:
Het gaat er op zich niet om of de cursus moeilijk is. Maar waar ik over viel is dat yvette doet alsof gastouder zijn voor 4 kinderen onder de 4 zo'n peuleschil is en dat je er zoveel mee verdiend...
En dan noemt ze het brutobedrag wat mensen verdienen en dan lijkt het al helemaal veel. Dat je zelf alle verzekeringen, goederen, belastingen etc moet betalen laat ze even buiten beschouwing...
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid kinderen en dagen dat je opvang geeft. Mijn gastouder werkt 5 dagen in de week van 's ochtend kwart over 7 tot 's avonds 6 uur. Dat is toch wel een behoorlijke full-time baan met bijbehorende (belasting)kosten.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:27 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het heel veel is. Maar ik vind het veel geld voor wat er tegenover staat. Bovendien denk ik dat je jaarlijks hierover zeer weinig belasting hoeft te betalen omdat de verdiensten vermoedelijk niet in schijf 3 of verder komen.
Je betaalt er gewoon inkomstenbelasting van 33% over hoor!quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:27 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het heel veel is. Maar ik vind het veel geld voor wat er tegenover staat. Bovendien denk ik dat je jaarlijks hierover zeer weinig belasting hoeft te betalen omdat de verdiensten vermoedelijk niet in schijf 3 of verder komen.
Dat hebben ze bedacht omdat er zo makkelijk fraude mee te plegen is.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Je betaalt er gewoon inkomstenbelasting van 33% over hoor!
En ik vind je redenering nog steeds krom. Jij vind dat het veel geld is wat iemand krijgt voor volledige verantwoordelijkheid voor een kind van een ander?
¤4 euro bruto per uur, kom op zeg! Daar kom ik echt mijn nest nog niet eens voor uit...
En ja als je 4 kinderen opvangt heb je er ¤16 per uur bruto (iets meer als ¤10 netto), maar dan moet ik ook 4x zo hard rennen. En je moet zelf zorgen voor pensioen, ziekte-uitkeringen, water-gas-licht en andere voorzieningen...
Ik vind dat je er best veel voor moet doen!
Gastouder was gewoon iemand die als ouder zijnde jouw kind opving en daar een vergoeding voor kreeg. Dat je kind dan fijn in een 'thuissituatie' was.
Toen ging de overheid werken van ouders (lees:moeders) stimuleren en werd middels regelingen geregeld dat je vergoedingen/toeslagen kreeg als je je kind wegbracht naar kdv of gastouder.
Alleen hadden ze de hoeveelheid daarvan overschat en toen kwamen ze met tekorten te zitten en hebben ze deze constructie maar bedacht.
Niet? Hoe denk jij dit allemaal zo goed te weten? Ben je zelf soms gastouder (geweest)?quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:19 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Dat hebben ze bedacht omdat er zo makkelijk fraude mee te plegen is.
Je hebt geen gelijk betreffende de belasting.
En waarom weet jij dit allemaal zoveel beter?quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:19 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Dat hebben ze bedacht omdat er zo makkelijk fraude mee te plegen is.
Je hebt geen gelijk betreffende de belasting.
Nee, ben ik niet geweest. Maar dat ik gelijk heb is in mijn vorige berichten toch wel duidelijk geweest.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:33 schreef maartjeh het volgende:
[..]
Niet? Hoe denk jij dit allemaal zo goed te weten? Ben je zelf soms gastouder (geweest)?
Ik namelijk wel en ik kan je zeggen dat er niets klopt van wat jij denkt te weten over gastouderschap op álle vlakken.Wat een ge-emmer zeg. Je geeft zelf al aan dat je DENKT dat er niet veel belasting over betaald hoeft te worden. Heb je mooi verkeerd gedacht want de gastouders houden écht niet zo veel over.
Sinds wanneer hanteert de belastingdienst tarieven van 5%?quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:25 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Nee, ben ik niet geweest. Maar dat ik gelijk heb is in mijn vorige berichten toch wel duidelijk geweest.
Ik zei dat ik vermoed dat er niet veel belasting betaald hoeft te worden. En aangezien ze allemaal verschillend verdienen; en ik niet weet hoeveel dat is kan ik dat natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen.
Volgens jullie gemekker is het allemaal zo weinig, dus als ik bijvoorbeeld uit ga van een belastbaar resultaat van 8.000,- per jaar. Zonder inkomsten door te schuiven naar de partner, hypotheekrente, ziektekosten of andere fiscale trucs te gebruiken ben ik je hier slechts circa 425,- belasting over verschuldigd. Dat lijkt me dus niet veel.
Dat heb ik ook vaak gehoord. Ik heb tijdens mijn jeugd verschillende 'gast ouders' gehad. Maar hoorde altijd dat mijn ouders een relatief hoog bedrag moest afstaan aan die instantie (dacht dat dat Humanitas was) en dat mijn gast ouders daar maar een klein percentage van terugkregen, wat in schril contrast stond van wat mn ouders moesten betalen. Vond dat altijd maar wat apart.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:27 schreef Joshua. het volgende:
Ik ben juist gestopt als gast ouder omdat het zo weinig verdient.
Haha grappig, die 5%. Dat zou een lachertje zijn. Helaas is de werkelijkheid minimaal 6x zo veel.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:35 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Sinds wanneer hanteert de belastingdienst tarieven van 5%?
Hoe kom je aan dat bedrag?
Ik betaalde gewoon 33% hoorquote:Op donderdag 21 januari 2010 16:25 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Nee, ben ik niet geweest. Maar dat ik gelijk heb is in mijn vorige berichten toch wel duidelijk geweest.
Ik zei dat ik vermoed dat er niet veel belasting betaald hoeft te worden. En aangezien ze allemaal verschillend verdienen; en ik niet weet hoeveel dat is kan ik dat natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen.
Volgens jullie gemekker is het allemaal zo weinig, dus als ik bijvoorbeeld uit ga van een belastbaar resultaat van 8.000,- per jaar. Zonder inkomsten door te schuiven naar de partner, hypotheekrente, ziektekosten of andere fiscale trucs te gebruiken ben ik je hier slechts circa 425,- belasting over verschuldigd. Dat lijkt me dus niet veel.
Het eerste jaar is het ook 33% belasting hanteren. Het 2e jaar gaat dit zelfs vaak omhoog naar 42%. En ja, dat allemaal van dat bruto loontje.quote:Op donderdag 21 januari 2010 17:01 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik betaalde gewoon 33% hoor
En dat dan van de 4,50 per uur die ik bruto kreeg.
Oja, en zonder vakantiegeld, zonder ziektewet en zonder fatsoenlijke randvoorwaarden.
Maar verder heb je gelijk, je wordt er vast miljonair mee*
Je hoeft er ook bijna niks voor te doen joh!quote:Op donderdag 21 januari 2010 17:01 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik betaalde gewoon 33% hoor
En dat dan van de 4,50 per uur die ik bruto kreeg.
Oja, en zonder vakantiegeld, zonder ziektewet en zonder fatsoenlijke randvoorwaarden.
Maar verder heb je gelijk, je wordt er vast miljonair mee
Nee, niet echt.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:25 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Maar dat ik gelijk heb is in mijn vorige berichten toch wel duidelijk geweest.
Als je een en ander niet met zekerheid kunt zeggen en alleen maar vermoedens hebt zou je eens wat minder hoog van de toren kunnen blazen.quote:Ik zei dat ik vermoed dat er niet veel belasting betaald hoeft te worden. En aangezien ze allemaal verschillend verdienen; en ik niet weet hoeveel dat is kan ik dat natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen.
Vooral zo doorgaan, briljante terminologie om als serieuze gesprekspartner gezien te worden.quote:Volgens jullie gemekker .........
Daarom moest ik na 24 weken zwangerschap denk ik ook stoppen van de verloskundige omdat het te zwaar werd lichamelijkquote:Op donderdag 21 januari 2010 17:25 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Je hoeft er ook bijna niks voor te doen joh!
Nee joh, dat geeft nou net je niveau en mentaliteit weer!quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:17 schreef freecell het volgende:
[..]
Daarom moest ik na 24 weken zwangerschap denk ik ook stoppen van de verloskundige omdat het te zwaar werd lichamelijk
1. Het is geen cursus.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:38 schreef Pyttpytt het volgende:
Als het loon dan zo laag is, is het dan wel loon/een baan? Is het dan geen ´vriendendienst´, met een kleine (onkosten)vergoeing? Niet om de arbeid te bagetelliseren hoor, maar een cursus en zo´n laag loon, dan lijkt het me geen baan in de volle zin van het woord...? En misschien moet je het loon dus ook totaal niet in verband zien met uurloon voor andere banen, maar echt als vergoeding ofzo.
Dat is wel per kind hè? Dus als je op 4 kinderen past is het al weer 12,- per uur.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:38 schreef Pyttpytt het volgende:
Als het loon dan zo laag is, is het dan wel loon/een baan? Is het dan geen ´vriendendienst´, met een kleine (onkosten)vergoeing? Niet om de arbeid te bagetelliseren hoor, maar een cursus en zo´n laag loon, dan lijkt het me geen baan in de volle zin van het woord...? En misschien moet je het loon dus ook totaal niet in verband zien met uurloon voor andere banen, maar echt als vergoeding ofzo.
helaas ben je geen zzp-er. Je bent gelijkgesteld aan Alpha-hulp. Wat dus betekent dat je niet de voordelen van de zzp-er hebt qua kosten aftrek. Je mag geen huur rekenen, je energiekosten mag je officieel niet verrekenen enz. En dus ook de eerste 2 jaar geen starterspremie. Ja, je kunt als zelfstandige je inschrijven bij de KvK, maar dan koppelt de belastingdienst je weer los van het gastouderbureau en zijn je vraagouders dus de klos. (en dit is wat ik tot op heden te horen heb gekregen van de belastingdienst, dus als iemand mij het tegendeel kan geven..... graag).quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:46 schreef maartjeh het volgende:
[..]
1. Het is geen cursus.
2. Als gastouder ben je officieel ZZP-er, dus 'zelfstandige zonder personeel', en dat is zeker wel een beroep/baan.
De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was.quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:17 schreef chacama het volgende:
[..]
helaas ben je geen zzp-er. Je bent gelijkgesteld aan Alpha-hulp. Wat dus betekent dat je niet de voordelen van de zzp-er hebt qua kosten aftrek. Je mag geen huur rekenen, je energiekosten mag je officieel niet verrekenen enz. En dus ook de eerste 2 jaar geen starterspremie. Ja, je kunt als zelfstandige je inschrijven bij de KvK, maar dan koppelt de belastingdienst je weer los van het gastouderbureau en zijn je vraagouders dus de klos. (en dit is wat ik tot op heden te horen heb gekregen van de belastingdienst, dus als iemand mij het tegendeel kan geven..... graag).
Ik heb de 8.000,- aangehouden als voorbeeld.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:35 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Sinds wanneer hanteert de belastingdienst tarieven van 5%?
Hoe kom je aan dat bedrag?
ja dat snap ik dat het een voorbeeld isquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:03 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik heb de 8.000,- aangehouden als voorbeeld.
De heffingskorting van 2.074 gaat er natuurlijk wel van af. Ik moet bekennen dat ik wel een foutje heb gemaakt. In dit geval zou je dan 614,- moeten betalen.
Welk gedeelte van 'je krijgt het bruto en betaalt dus gewoon 33%' begrijp je nu niet?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:03 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik heb de 8.000,- aangehouden als voorbeeld.
De heffingskorting van 2.074 gaat er natuurlijk wel van af. Ik moet bekennen dat ik wel een foutje heb gemaakt. In dit geval zou je dan 614,- moeten betalen.
Verwarring alom dus. Nou, dan weet ik het nu dus echt niet meer. Als ZZP-er heb je namelijk wel meer mogelijkheden tot kostenaftrek. Het zou logisch zijn, maar wat mij verteld werd was omdat je gekoppeld ben aan een GOB dat je dan niet als ZZP-er kunt functioneren, want als ZZP-er moet je minimaal 3 klanten per jaar hebben. En - nogmaals zoals mij het verteld werd - gelden de koppelingen met de ouders niet als afzonderlijke klanten omdat ze via het GOB lopen en het GOB voor de belastingdienst gezien wordt als jouw 'klant'. Je zou dus met meerdere GOB's in zee moeten gaan, maar dat willen die juist weer niet. Dus weer tijd voor verder onderzoek.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:11 schreef maartjeh het volgende:
[..]
De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was.Zo stond dat ook bj mij op papier.
je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:11 schreef maartjeh het volgende:
[..]
De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was.Zo stond dat ook bj mij op papier.
Maar wat nu als je zelf al gastouders hebt, dan kan je daar toch nog gebruik van blijven maken. En als blijkt dat dit belangrijk is dan kan hij een vervanger standby hebben staan.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:30 schreef freecell het volgende:
Zo'n gastouderbureau had ik
Geen succes wat mij betreft.
Als de gastouder ziek is heeft iedereen een probleem, je kan voor níks bij ze terecht en er is één keer iemand geweest om de veiligheid van mijn huis te checken en die is alleen in de woonkamer geweest en heeft koffie gedronken
Als je je inschrijft bij de KvK heb je bepaalde kostenaftrek-posten die je niet hebt als je 'enkel' als ZZP-er op papier staat. Dat is mij verder niet verteld, dat als ik aan een GOB gekoppeld zou zijn ik geen ZZP-er zou zijn. Ik hoefde ook niet persé als ZZP-er op papier te staan wat mij betreft. Ik heb via één GOB meerdere gezinnen tegelijkertijd gehad, was allemaal geen probleem.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:15 schreef chacama het volgende:
[..]
Verwarring alom dus. Nou, dan weet ik het nu dus echt niet meer. Als ZZP-er heb je namelijk wel meer mogelijkheden tot kostenaftrek. Het zou logisch zijn, maar wat mij verteld werd was omdat je gekoppeld ben aan een GOB dat je dan niet als ZZP-er kunt functioneren, want als ZZP-er moet je minimaal 3 klanten per jaar hebben. En - nogmaals zoals mij het verteld werd - gelden de koppelingen met de ouders niet als afzonderlijke klanten omdat ze via het GOB lopen en het GOB voor de belastingdienst gezien wordt als jouw 'klant'. Je zou dus met meerdere GOB's in zee moeten gaan, maar dat willen die juist weer niet. Dus weer tijd voor verder onderzoek.
Het GOB waar mijn vraaggezinnen en ik bij zaten vroeg per maand 50,- per kind (gezin waar ik 't meeste werkte (3 dagen - 30 uur in de week) betaalde dus 150,- per maand aan het GOB. De vertegenwoordigster van het GOB is 2 keer langsgeweest; één keer om de contracten te laten ondertekenen en één keer voor een inventarisatie. Ik (en de vraaggezinnen waar ik bij werkte) vonden die bedragen belachelijk en helemáál als je die bekijkt naast het werk wat het GOB voor ons verrichtte. Want inderdaad; ik ben één keer ziek geweest, en het GOB zou vervanging proberen te regelen, maar die was er -natuurlijk- niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:21 schreef yvette1982 het volgende:
Even over een andere boeg gooien. Wat vinden jullie ervan dat de gastoudersbureau's zoveel geld pakken. Die verdienen een hoop geld terwijl ze minder hard werken dan de gastouders zelf. En wij zijn jaarlijks een hoop geld kwijt terwijl ze er geen reet voor doen of dingen doen die je zelf ook wel kunt.
Stel mr. x heeft een gastouderbureau die je kan gebruiken om je belastinggeld te krijgen. Maar verder doen ze vrij weinig. Uiteraard wel de dingen die nodig zijn om recht te hebben op de belastingtoeslag zoals de kassiersfunctie.
Daar vragen ze dan wel slechts circa 300 euro per jaar voor. Zou je dan naar diegene overstappen?
Ik moet helemaal niets en ik ben gestopt als gastouder omdat het zo slecht verdiend. Maar goed, dat is allemaal niet waar, dus eh..?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:32 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.
Ik was de gastouderquote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:33 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Maar wat nu als je zelf al gastouders hebt, dan kan je daar toch nog gebruik van blijven maken. En als blijkt dat dit belangrijk is dan kan hij een vervanger standby hebben staan.
Er is alleen denk ik wel een probleem dat de gastouder ook ingeschreven moet staan bij dat bureau vrees ik.
Het UWV had anders ook geen idee. Die hebben mij twee maanden heen en weer gestuurd tussen 'afdeling zelfstandigen' en 'afdeling werknemers' en uiteindelijk kreeg ik niks omdat het gastouderbureau weigerde door te geven dat ik zwanger wasquote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:32 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.
Dat gaat zegmaar gewoon niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:50 schreef freecell het volgende:
[..]
En een vervanger stand-bye hebben staan is nog niet zo makkelijk voor 4 dagen per week
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |