1. Het is geen cursus.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:38 schreef Pyttpytt het volgende:
Als het loon dan zo laag is, is het dan wel loon/een baan? Is het dan geen ´vriendendienst´, met een kleine (onkosten)vergoeing? Niet om de arbeid te bagetelliseren hoor, maar een cursus en zo´n laag loon, dan lijkt het me geen baan in de volle zin van het woord...? En misschien moet je het loon dus ook totaal niet in verband zien met uurloon voor andere banen, maar echt als vergoeding ofzo.
Dat is wel per kind hè? Dus als je op 4 kinderen past is het al weer 12,- per uur.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:38 schreef Pyttpytt het volgende:
Als het loon dan zo laag is, is het dan wel loon/een baan? Is het dan geen ´vriendendienst´, met een kleine (onkosten)vergoeing? Niet om de arbeid te bagetelliseren hoor, maar een cursus en zo´n laag loon, dan lijkt het me geen baan in de volle zin van het woord...? En misschien moet je het loon dus ook totaal niet in verband zien met uurloon voor andere banen, maar echt als vergoeding ofzo.
helaas ben je geen zzp-er. Je bent gelijkgesteld aan Alpha-hulp. Wat dus betekent dat je niet de voordelen van de zzp-er hebt qua kosten aftrek. Je mag geen huur rekenen, je energiekosten mag je officieel niet verrekenen enz. En dus ook de eerste 2 jaar geen starterspremie. Ja, je kunt als zelfstandige je inschrijven bij de KvK, maar dan koppelt de belastingdienst je weer los van het gastouderbureau en zijn je vraagouders dus de klos. (en dit is wat ik tot op heden te horen heb gekregen van de belastingdienst, dus als iemand mij het tegendeel kan geven..... graag).quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:46 schreef maartjeh het volgende:
[..]
1. Het is geen cursus.
2. Als gastouder ben je officieel ZZP-er, dus 'zelfstandige zonder personeel', en dat is zeker wel een beroep/baan.
De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was.quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:17 schreef chacama het volgende:
[..]
helaas ben je geen zzp-er. Je bent gelijkgesteld aan Alpha-hulp. Wat dus betekent dat je niet de voordelen van de zzp-er hebt qua kosten aftrek. Je mag geen huur rekenen, je energiekosten mag je officieel niet verrekenen enz. En dus ook de eerste 2 jaar geen starterspremie. Ja, je kunt als zelfstandige je inschrijven bij de KvK, maar dan koppelt de belastingdienst je weer los van het gastouderbureau en zijn je vraagouders dus de klos. (en dit is wat ik tot op heden te horen heb gekregen van de belastingdienst, dus als iemand mij het tegendeel kan geven..... graag).
Ik heb de 8.000,- aangehouden als voorbeeld.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:35 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Sinds wanneer hanteert de belastingdienst tarieven van 5%?
Hoe kom je aan dat bedrag?
ja dat snap ik dat het een voorbeeld isquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:03 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik heb de 8.000,- aangehouden als voorbeeld.
De heffingskorting van 2.074 gaat er natuurlijk wel van af. Ik moet bekennen dat ik wel een foutje heb gemaakt. In dit geval zou je dan 614,- moeten betalen.
Welk gedeelte van 'je krijgt het bruto en betaalt dus gewoon 33%' begrijp je nu niet?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:03 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik heb de 8.000,- aangehouden als voorbeeld.
De heffingskorting van 2.074 gaat er natuurlijk wel van af. Ik moet bekennen dat ik wel een foutje heb gemaakt. In dit geval zou je dan 614,- moeten betalen.
Verwarring alom dus. Nou, dan weet ik het nu dus echt niet meer. Als ZZP-er heb je namelijk wel meer mogelijkheden tot kostenaftrek. Het zou logisch zijn, maar wat mij verteld werd was omdat je gekoppeld ben aan een GOB dat je dan niet als ZZP-er kunt functioneren, want als ZZP-er moet je minimaal 3 klanten per jaar hebben. En - nogmaals zoals mij het verteld werd - gelden de koppelingen met de ouders niet als afzonderlijke klanten omdat ze via het GOB lopen en het GOB voor de belastingdienst gezien wordt als jouw 'klant'. Je zou dus met meerdere GOB's in zee moeten gaan, maar dat willen die juist weer niet. Dus weer tijd voor verder onderzoek.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:11 schreef maartjeh het volgende:
[..]
De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was.Zo stond dat ook bj mij op papier.
je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:11 schreef maartjeh het volgende:
[..]
De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was.Zo stond dat ook bj mij op papier.
Maar wat nu als je zelf al gastouders hebt, dan kan je daar toch nog gebruik van blijven maken. En als blijkt dat dit belangrijk is dan kan hij een vervanger standby hebben staan.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:30 schreef freecell het volgende:
Zo'n gastouderbureau had ik
Geen succes wat mij betreft.
Als de gastouder ziek is heeft iedereen een probleem, je kan voor níks bij ze terecht en er is één keer iemand geweest om de veiligheid van mijn huis te checken en die is alleen in de woonkamer geweest en heeft koffie gedronken
Als je je inschrijft bij de KvK heb je bepaalde kostenaftrek-posten die je niet hebt als je 'enkel' als ZZP-er op papier staat. Dat is mij verder niet verteld, dat als ik aan een GOB gekoppeld zou zijn ik geen ZZP-er zou zijn. Ik hoefde ook niet persé als ZZP-er op papier te staan wat mij betreft. Ik heb via één GOB meerdere gezinnen tegelijkertijd gehad, was allemaal geen probleem.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:15 schreef chacama het volgende:
[..]
Verwarring alom dus. Nou, dan weet ik het nu dus echt niet meer. Als ZZP-er heb je namelijk wel meer mogelijkheden tot kostenaftrek. Het zou logisch zijn, maar wat mij verteld werd was omdat je gekoppeld ben aan een GOB dat je dan niet als ZZP-er kunt functioneren, want als ZZP-er moet je minimaal 3 klanten per jaar hebben. En - nogmaals zoals mij het verteld werd - gelden de koppelingen met de ouders niet als afzonderlijke klanten omdat ze via het GOB lopen en het GOB voor de belastingdienst gezien wordt als jouw 'klant'. Je zou dus met meerdere GOB's in zee moeten gaan, maar dat willen die juist weer niet. Dus weer tijd voor verder onderzoek.
Het GOB waar mijn vraaggezinnen en ik bij zaten vroeg per maand 50,- per kind (gezin waar ik 't meeste werkte (3 dagen - 30 uur in de week) betaalde dus 150,- per maand aan het GOB. De vertegenwoordigster van het GOB is 2 keer langsgeweest; één keer om de contracten te laten ondertekenen en één keer voor een inventarisatie. Ik (en de vraaggezinnen waar ik bij werkte) vonden die bedragen belachelijk en helemáál als je die bekijkt naast het werk wat het GOB voor ons verrichtte. Want inderdaad; ik ben één keer ziek geweest, en het GOB zou vervanging proberen te regelen, maar die was er -natuurlijk- niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:21 schreef yvette1982 het volgende:
Even over een andere boeg gooien. Wat vinden jullie ervan dat de gastoudersbureau's zoveel geld pakken. Die verdienen een hoop geld terwijl ze minder hard werken dan de gastouders zelf. En wij zijn jaarlijks een hoop geld kwijt terwijl ze er geen reet voor doen of dingen doen die je zelf ook wel kunt.
Stel mr. x heeft een gastouderbureau die je kan gebruiken om je belastinggeld te krijgen. Maar verder doen ze vrij weinig. Uiteraard wel de dingen die nodig zijn om recht te hebben op de belastingtoeslag zoals de kassiersfunctie.
Daar vragen ze dan wel slechts circa 300 euro per jaar voor. Zou je dan naar diegene overstappen?
Ik moet helemaal niets en ik ben gestopt als gastouder omdat het zo slecht verdiend. Maar goed, dat is allemaal niet waar, dus eh..?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:32 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.
Ik was de gastouderquote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:33 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Maar wat nu als je zelf al gastouders hebt, dan kan je daar toch nog gebruik van blijven maken. En als blijkt dat dit belangrijk is dan kan hij een vervanger standby hebben staan.
Er is alleen denk ik wel een probleem dat de gastouder ook ingeschreven moet staan bij dat bureau vrees ik.
Het UWV had anders ook geen idee. Die hebben mij twee maanden heen en weer gestuurd tussen 'afdeling zelfstandigen' en 'afdeling werknemers' en uiteindelijk kreeg ik niks omdat het gastouderbureau weigerde door te geven dat ik zwanger wasquote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:32 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.
Dat gaat zegmaar gewoon niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:50 schreef freecell het volgende:
[..]
En een vervanger stand-bye hebben staan is nog niet zo makkelijk voor 4 dagen per week
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |