abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 augustus 2009 @ 14:56:51 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_71819746
Om Z&G te houden waar het voor is en omdat dit een onderwerp is dat door meerdere ouders wellicht interessant gevonden wordt, toch maar apart.

Hoe word je gastouder, wat heb je ervoor nodig, wat zijn de regels en wat ga je verdienen? Is het te combineren met je eigen kind(eren)? Waar moet je op letten?

Ook ervaringen zijn van harte welkom!

(zoiets Vlindur? Ga je gang )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_71819971
Goede vragen Troel

Ik wil de antwoorden ook wel weten
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_71820126
Je bent een engel!

Goed.
School was klaar en ik had MBO4 in handen maar omdat ik in Friesland geen 'echt' werk kon vinden en het thuis zitten zat was ben ik om me heen gaan kijken naar een gastouder bureau. Ik vond KinOp.nl. hier in geschreven en inmiddels zit ik bij het 4e gezin. Erg leuk allemaal.

Het levert voor mij niet zoveel op (1 kind 5.50 per uur, 2 kinderen 8.15 per uur en 3 kinderen 11.50 per uur.
Maar het is meer dan ik de kinderen bij mij thuis zou ontvangen. (hier van heb ik even geen prijzen bij de hand)

Maar omdat ik nu zwanger ben ga ik strakjes wel thuiswerken. Ik wil eerst mijn eigen kindje leren kennen en pas na een maand of 3/4 met het eerste gastouderkindje beginnen.

En nu vraag ik mij af hoe dat werkt met de uren lijstjes enzo. En word het eten vergoed? En het speelgoed? En de bedjes en kinderstoelen? Ik heb hier nog geen weet van natuurlijk
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_71820213
Ik heb wel eens het 1 en ander uitgezocht. Tis al een tijdje geleden,maar van die info is het volgende blijven "hangen"

Als je onder een bepaald aantal kinderen zit (geloof 6) dan hoef je bijv. niet te voldoen aan alle regels/wetten van de kinderopvang. Zit je dus boven dat aantal dan met je aan ALLES voldoen (hygiene, veiligheid, ARBO etc etc)
pi_71820214
Goh dat zou ik ook wel willen. Heb je daar een opleiding voor nodig, of een specifieke achtergrond?
pi_71820361
Oh ja. Tegenwoordig heb je er idd een diploma voor nodig! Een MBO 2 geloof ik.
quote:
Beste opvangouders,

Zoals u in de nieuwsbrief heeft kunnen lezen moeten alle opvangouders professioneel worden. Uiteraard zijn alle opvangouders van KinOP professioneel. Maar onder de nieuwe wet moeten wij aan kunnen tonen dat een opvangouder professioneel is. Dat moet met een diploma (zorggerelateerd) op minimaal mbo niveau 2.

Voor alle opvangouders die dit diploma niet kunnen overleggen hebben wij in samenwerking met Friese Poort en Friesland College de opleiding gastouder gerealiseerd. Alle opvangouder kunnen nu in hun vakgebied het diploma halen dat gericht is op werk dat ze nu doen. De eigen bijdrage voor de opleiding is ¤ 500,-. Er wordt nog gezocht naar subsidiemogelijkheden om deze eigen bijdrage te verlagen. Als de opleiding gehaald wordt krijgt u

¤ 100,- retour van deze kosten van KinOP Drachten. Daarnaast kunt de opleidingskosten aftrekken van de belasting wat u een voordeel van circa

¤ 150,- oplevert. Per saldo kost de opleiding u dus ¤ 250,-.

Op 2 juni is er een informatieavond bij de Friese Poort in Drachten, locatie Alferhof om 19.30 uur en op 4 juni is een informatieavond bij het Friesland College in Heerenveen om 19.30 uur. Wij nodigen u uit om naar één van deze bijeenkomsten te komen en meer informatie te krijgen over de opleiding en mogelijke vrijstellingen.

Om een beeld te krijgen van mogelijke toestroom in de opleiding willen wij graag het volgende weten van alle opvangouders:

1. vooropleiding (diploma behaald ja of nee)
2. werkervaring (waar en hoe lang ook opvangouder KinOP of andere bureaus)

Wilt u deze vragen per omgaande beantwoorden? Bij voorbaat dank voor de medewerking en we zien u graag bij een van de informatie bijeenkomsten!

Team van KinOP Drachten!
Ik ben er dus niet geweest aan gezien ik MBO4 heb.

En er komt wel een risico inventarisatie. Dus mocht het echt doorgaan dan komt er 1 van kinop met een boekje en die loopt dan alles na, deurstoppers moeten er komen, de contactdozen afgesloten, de stopcontacten hebben een blokkertje nodig en achter in de tuin zal een hek moeten komen. (je kan hier zo de sloot in lopen)
  woensdag 12 augustus 2009 @ 15:19:00 #7
262333 chris10
Be yourself and fuck the world
pi_71820368
Volgens mij worden er wettelijk gezien nog niet echt veel eisen gesteld. Je moet 18 jaar zijn en de Nederlandse taal beheersen. Daarnaast moet je ruimte in je huis hebben waar de kinderen eventueel kunnen slapen/rusten en moet er aan een aantal veiligheidseisen in en om 't huis worden voldaan. Ook moet je een verklaring omtrent gedrag kunnen overleggen en verder als je geen pedagogische achtergrond hebt, bestaat er een korte cursus in het thuis kinderen opvangen van een paar bijeenkomsten.

Dit zijn ongeveer de basisvoorwaarden. Per 2010 mogen alleen professionele mensen gastouder worden, waardoor je ook nog enkele certificaten op mbo-2 niveau moet halen (dit kan echter terwijl je al gastouder bent).

Het is vaak verstandig je aan te sluiten bij een gastouderbureau, omdat zij veel uit handen halen.

Overigens heb ik zelf geen ervaring als gastouder, maar weet ik dit van mijn nichtje die zelf ook twee kleintjes thuis heeft.
pi_71820598
Nou, dat hele verhaal van Chris in een paar alinea's

Super!

En per bedrijf scheelt het ook qua kosten en regeling. Er zit hier nog een bedrijf (catalpa) en die lenen wel beddenspul enzo uit. Dat doet KinOp dus niet.
pi_71821020
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:18 schreef Vlindur het volgende:
deurstoppers moeten er komen, de contactdozen afgesloten, de stopcontacten hebben een blokkertje nodig en achter in de tuin zal een hek moeten komen. (je kan hier zo de sloot in lopen)
Dat lijken mij toch vrij standaard zaken die je geregeld moet hebben voordat je dit werk gaat doen.
pi_71821099
Ik begreep dat je dus ook gastouder kan zijn bij de kinderen zelf thuis... wat is dan het verschil met een gewone oppas?
pi_71821125
even een tvp
pi_71821185
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:43 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik begreep dat je dus ook gastouder kan zijn bij de kinderen zelf thuis... wat is dan het verschil met een gewone oppas?
voornamelijk geld trekken, onterecht gebruik van het belastinggeld van de Nederlanders. Zie deze uitzending voor alle info:

http://www.novatv.nl/page(...)dreigt+te+verdwijnen

Controle is er uberhaupt weinig tot niet, zie bijvoorbeeld dit: http://www.novatv.nl/page(...)stouders+in+Randstad

Dat vind ik ook het probleem, iedereen zonder opleiding kan gewoon aan de slag. Een kind opvangen is niet alleen zorgen voor een goede omgeving, maar heeft ook met educatieve vaardigheden, pedagogie etc. te maken en daar wringt de schoen bij gastouders.

Mijn kinderen gaan naar een professioneel kinderdagverblijf en ik ben lid van de oudercommissie. Zeer goede controle, iedereen heeft diploma's, ehbo etc. en ze huren docenten in voor bijv. muziekles e.d. , de meeste gastouders hebben niet eens een ehbo diploma of weten niet hoe ze een baby moeten reanimeren, dat zegt toch al genoeg?

[ Bericht 14% gewijzigd door willempjewever op 12-08-2009 15:54:25 ]
pi_71821702
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:43 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik paste dus eerst op bij de kinderen thuis. Ik vond dat fijner omdat de kinderen in hun eigen omgeving waren en ze dus niet hoefden te wennen aan een nieuwe omgeving. En ik wilde ze toen niet in mijn huis.
Het levert meer op, scheelt zo 2 euro per kind en zo was ik toch mn huis weer eens uit.

En idd, wat WW zegt, er loopt heel wat gespuis rond, maar ik heb een diploma, dus ik weet waar ik voor sta. Ook heb ik mn EHBKO en loop ik de kantjes er niet vanaf. Maar dat ben ik. Ik zou mijn kind dus niet in een kdv stoppen. Te weinig individuele aandacht en ik heb er bij genoeg stage gelopen om te weten dat het ook niet altijd zo 'gezellig is' als dat het voor de ouders lijkt
pi_71821709
ik had een heel stuk getypt is het weg
pi_71821859
Ik snap je punt hoor, maar heeft elke ouder een ehbo diploma en weet elke ouder hoe je een kind moet reanimeren? Of de oppasopa en -oma?
Ik zeg niet dat een goede opleiding niet belangrijk is, je bent immers verantwoordelijk voor het kind van een ander, maar een ehbo diploma zegt niet dat een kind in goede handen is....
(@ww)
pi_71822121
Daarom ben ik ook wel blij dat de regels zo worden aangescherpt! Bij sommige gezinnen wordt er door de opa's en oma's niet eens opgepast maar ze krijgen wel betaald en vergoed!
De echte ouder krijgt namelijk volgens mij iets van 3/4e deel terug van de belasting. Daarom vind ik het ook zo slecht dat het zo vreselijk verdiend

Het enige nadeel is dus dat het minder verdiend en geen CAO heeft, werk ik niet, krijg ik ook geen geld. Ik heb ook geen ziektewet of wat dan ook.
pi_71822174
Ik ben zelf gastouder en ontvang op dit moment 2 kindjes hier thuis.
Van het gastouderbureau waar ik voor werk, wordt verwacht dat je een training van 3 avonden doet waarna je een certificaat ontvangt.
Hier worden een aantal dingen besproken:
- visie gastouderbureau
- kennismaken met de ouders
- contact met de vraagouders
- afspraken maken
- spelen
- observeren
- veiligheid
- gewenninsperiode
(ik zal er heus nog wat vergeten zijn maargoed dit zijn even voorbeelden)

Ook wordt er van je verwacht per 2010 een EHBO voor kinderen volgt. Je kan het theoretische deel [url=]www.gastouderacademie.nl]online doen [/url] Ook andere modules kan je online volgen en certificaten voor bepaalde delen halen.
Er wordt gevraagd om een verklaring omtrent gedrag wat je moet aanvragen bij de gemeente (+/- 30 euro)
Ook medebewoners boven de 18 moeten een verklaring inleveren (wat het gastouderbureau wel vergoed)
Er is een risicoinventarismap waarin gecontroleerd wordt of je huis en de ruimte eromheen (tuin) veilig is voor de op te vangen kinderen. Ook krijg je een lijst met giftige planten en een lijst met giftige middelen, en wat je moet doen als een kind dit heeft opgegeten of heeft gedronken.
Je kan materialen lenen zoals bedjes, boxen, kinderwagens, autostoeltjes lenen. Ook speelgoed kan je bij de speel-o-theek lenen.

Belastingtechnisch is dat je beneden een bepaald bedrag belastingvrij mag verdienen (ik geloof dat de grens op 500 euro ligt) En je moet zelf die premie betalen die, als je normaal in dienst was geweest van een werkgever, je werkgever betaalt. Volgens mij is dat verschillend. alleen weet ik belastingtechnisch er niet veel van af want dat regelt mijn wederhelft

Daarnaast kan je op www.gastouderacademie.nl en op http://www.gastouder.info/gastouder.asp?start=1 nog een hoop info lezen over het gastouderschap

En mocht je vragen hebben hoor ik dat graag

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2009 16:22:26 ]
  woensdag 12 augustus 2009 @ 16:32:02 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_71822478
MBO 2, waar staat dat aan gelijk? Zijn daar toevallig overzichten van?

(en dan bedoel ik meer, is een propedeuse Pedagogiek bijvoorbeeld al de helft van MBO2 of iets dergelijks? )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_71822517
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 16:32 schreef Troel het volgende:
MBO 2, waar staat dat aan gelijk? Zijn daar toevallig overzichten van?
Hier
Lotte!
Noah!
pi_71823141
Begrijp ik het dan goed dat als je die cursussen doet, je dan geen mbo2 diploma of variant hoeft te hebben...?
pi_71823439
Welke cursussen bedoel je nou?

Je moet qua opleiding minimaal MBO2 hebben. Alles daarboven is beter. En in mijn geval moest ik daarnaast nog EHBKO doen. Want die had ik nog niet.
pi_71823563
De trainingen en ehbo cursus waar LovelyLady het over heeft.
Ik heb een universitaire bachelor, maar in een compleet irrelevant vakgebied, dus lijkt me niet dat dat ertoe doet
pi_71823607
Oh ja, ik denk dan wel dat je je moet laten omscholen ja.. Ik zou gewoon eens informeren bij een GOB. Want zoals ik al zei, het verschilt ook nog eens per GOB aan welke eisen je moet voldoen..
  woensdag 12 augustus 2009 @ 18:52:51 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71826161
Ik heb even de TT een klein beetje aangepast, want het lijkt vnml te gaan over hoe je gastouder wordt en niet eens per se als je zelf al ouder bent.
pi_71829771
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:46 schreef willempjewever het volgende:

[..]

voornamelijk geld trekken, onterecht gebruik van het belastinggeld van de Nederlanders. Zie deze uitzending voor alle info:

Controle is er uberhaupt weinig tot niet, zie bijvoorbeeld dit: http://www.novatv.nl/page(...)stouders+in+Randstad

Dat vind ik ook het probleem, iedereen zonder opleiding kan gewoon aan de slag. Een kind opvangen is niet alleen zorgen voor een goede omgeving, maar heeft ook met educatieve vaardigheden, pedagogie etc. te maken en daar wringt de schoen bij gastouders.

Mijn kinderen gaan naar een professioneel kinderdagverblijf en ik ben lid van de oudercommissie. Zeer goede controle, iedereen heeft diploma's, ehbo etc. en ze huren docenten in voor bijv. muziekles e.d. , de meeste gastouders hebben niet eens een ehbo diploma of weten niet hoe ze een baby moeten reanimeren, dat zegt toch al genoeg?
Dat is ook wel heel eenzijdig!
Ik ben zelf in het bezit van een behoorlijk relevant diploma (SPH), ook van een EHBO diploma en heb over het algemeen veel lol in mijn werk als gastouder, juist omdát het mijn vakgebied is en de ukkies toch weer helemaal anders ontwikkelen dan mijn eigen uk.

Ik heb zelf een tijdje op een naschoolse opvang stage gelopen en geloof me; ik doe mijn kind liever bij een goed opgeleide en betrouwbare gastouder dan bij een kinderopvang.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 01:07:06 #26
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_71837630
Ik ben een paar maanden gastouder geweest. Eigenlijk vind ik dat het schandalig slecht verdient. Nu vond ik het voor dat meisje niet erg om haar op te vangen, ze is een vriendinnetje van mijn dochter, dus ze kwam/komt hier toch regelmatig. Maar voor andere kinderen zou ik het echt niet doen. Niet omdat het slecht verdient, want het is altijd meer dan ik nu krijg (niets), maar het is gewoon niets voor mij.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_71837965
Ik ben wel benieuwd wat je als gastouder betaald kreeg eigenlijk. Ik ben namelijk zelf op zoek naar een gastouder en heb mogelijk iemand gevonden, maar heb geen idee wat ik per uur moet voorstellen om te betalen? Wil niet dat ze het gevoel heeft te weinig te krijgen, maar het moet voor ons ook wel behapbaar blijven natuurlijk :-)
Voor de hipste papa's en mama's: http://www.hipenhot.nl & de leukste site met originele baby- en kinderkleding: http://www.jeej.nl
pi_71839929
hipenhot, het hangt van jullie/jouw salaris af en wat de belasting betaald.
Gewoon een keer een gastouderbureau bellen en een proefberekening laten maken.
Voorbeeldje, voordat ik gastouder werd werkte ik 24 tot 32 uur per week en ging mijn oudste ook naar een gastouder. Ik was alleenstaand en had niet zoveel inkomen als 2 verdieners en ik hoefde maar 24 euro per maand te betalen.

De gastouder krijgt wel meer (want die krijgt het deel van belastingdienst)
Ik geloof een jaar of 2 terug moest je nog 1/3e deel zelf betalen, de werkgever 1/3e deel en de belastingdienst 1/3e deel. Nu is het zo dat de belastingdienst het deel van de werkgever heeft overgenomen en dus 2/3e deel via hun gaan. Werkgevers zijn nu verplicht om een bijdrage te leveren in de kinderopvang.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2009 07:51:24 ]
  donderdag 13 augustus 2009 @ 08:39:37 #29
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_71840319
ik ben gastouder/kleinschalig kdv aan huis. Tot 2010 geen probleem daarna gaat er heel veel veranderen voor gastouder en kleinschalige kdv's.

Ik vang nu per dag 6 tot 8 kinderen op varierend van een paar maanden tot 6 jaar. en ik vind het heerlijk. Heb hiervoor 10 jaar op een kdv gewerkt maar vond dat niet leuk meer door dat het zo groot en massaal werd.
per kind verdien ik 4,50 per uur.

Per dag heb ik max 2 kinderen die niet kunnen lopen zodat ik wel met tweeling wagen weg kan naar de speeltuin het park of de kinderboerderij.

groetjes joyce
pi_71840493
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 01:27 schreef hipenhot het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat je als gastouder betaald kreeg eigenlijk. Ik ben namelijk zelf op zoek naar een gastouder en heb mogelijk iemand gevonden, maar heb geen idee wat ik per uur moet voorstellen om te betalen? Wil niet dat ze het gevoel heeft te weinig te krijgen, maar het moet voor ons ook wel behapbaar blijven natuurlijk :-)
Het minimum was bij mijn bureau 3,50 per kind per uur en ik krijg voor mijn uk 4,50. Voor de andere uk die ik had kreeg ik inderdaad 3,50, maar dat is inderdaad wel weinig
  donderdag 13 augustus 2009 @ 09:47:42 #31
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71841245
Verdienen jullie die bedragen bruto per uur of is dat netto?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_71841815
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 09:47 schreef MaLo het volgende:
Bruto, maar je krijgt het bruto op je rekening. (tenminste ik wel) Ik geef het wel op aan de belasting, maar tot nu toe is het altijd te weinig geweest om daadwerkelijk belasting over te moeten betalen.
pi_71843532
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:46 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Hallo dan, wat een eenzijdige blik zeg! Hoe zit het met jouw eigen vaardigheden? Heb je een diploma pedagogiek? Nee? Dan hoor je geen ouder te zijn!

Waarmee ik maar wil zeggen dat ouders van zichzelf vinden dat ze de beste kinderopvoeders ooit zijn, zelfs zonder relevante diploma's, maar als ze op zoek gaan naar iemand waar ze hun kroost willen dumpen omdat ze zelf zo nodig carriere moeten maken dan moet dat wel iemand zijn die met een hoop papieren kan zwaaien, daarmee valse garantie veschaffend over kundigheid en veiligheid. Ouder zijn kun je mijns inziens niet leren, daar groei je in.
quote:

Omdat jij lid bent van de oudercommissie en het kdv het stempel professioneel heeft is het dus per definitie goed?

Oke, ik ben een ouderwetse trut hoor, hoewel ik zelf altijd heb gewerkt toen mijn kinderen klein waren, maar ik vind dus dat een kind thuis dient op te groeien, eventueel met behulp van een betrouwbare oppas, en niet 5 dagen per week naar een commercieel, uit zijn voegen barstend, dus zonder voldoende aandacht voor al die kindjes, kdv gestuurd dient te worden. En als het perse niet thuis kan, dan is een liefhebbende gastouder de beste vervanging voor een mama. Dus dames in dit topic die gastouder zijn, pluimpje!

Ik heb vlakbij een (professioneel) kdv gewoond, en als ik weer eens zag hoe de leidsters twee aan twee op de buitenspeelplaats stonden te roken en de peuken daar gewoon lieten slingeren, waarna de kindjes er later lekker doorheen liepen, fietsten, kropen, met alle risico's van dien, dan weet ik nog zo net niet of die kdv's wel als zo heilig beschouwd moeten worden.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_71843884
Daarbij is ons huis waarschijnlijk veiliger dan je eigen huis. De gastouderbureaus keuren nogal streng op glazen deuren, trappen, klein speelgoed, veilige kastjes en touwtjes aan gordijnen ed
  donderdag 13 augustus 2009 @ 13:12:13 #35
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_71846303
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 09:47 schreef MaLo het volgende:
netto

[ Bericht 0% gewijzigd door S-A-I-N-T op 13-08-2009 13:31:38 ]
pi_71850002
Dank voor jullie openhartigheid. Op zich zou ik dus met rond de 5 euro per uur wel goed moeten zitten? Wij zoeken echter wel een gastouder aan huis, dat is misschien duurder.
Voor de hipste papa's en mama's: http://www.hipenhot.nl & de leukste site met originele baby- en kinderkleding: http://www.jeej.nl
pi_71853001
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 15:23 schreef hipenhot het volgende:
Dank voor jullie openhartigheid. Op zich zou ik dus met rond de 5 euro per uur wel goed moeten zitten? Wij zoeken echter wel een gastouder aan huis, dat is misschien duurder.
Bij mijn gastouderbureau niet
  donderdag 13 augustus 2009 @ 20:35:15 #38
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_71858132
Ik kreeg als ik bij iemand thuis ging werken 10 per gezin ongeacht 1,2,3 of meerdere kinderen van 1 gezin.

Nu bij mij thuis krijg ik 4,50 per kind per uur en dat is wit.

Ik ben namelijk een eenmansbedrijf gestart ipv gastouder alleen en dan hoef je geen belasting af te dragen en dat scheelt heel veel

ik las ook dat iemand kinderen naar kdv doet prof, begeleiding, oudercommisie. Dat is echt kul. Heb op heel wat centra's gewerkt en geloof me dat zegt helemaal niets helaas. Er zijn goede dagverblijven maar ook hele slechten (waar ouders vaak niets van weten) Er zijn goede gastouders en minder goede.

Na 10 jaar kdv ben ik weg gegaan omdat de werktwijze tegen mijn gevoel in ging en geloof me ouders wisten daar niets van eveneens de oudercommissie en iedereen hield de hand boven het hoofd van de ander. Maar goed gelukkig is dat niet overal he.

l

[ Bericht 47% gewijzigd door S-A-I-N-T op 13-08-2009 20:49:51 ]
pi_71873223
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 11:25 schreef ElizabethR het volgende:
Oke, ik ben een ouderwetse trut hoor, hoewel ik zelf altijd heb gewerkt toen mijn kinderen klein waren, maar ik vind dus dat een kind thuis dient op te groeien, eventueel met behulp van een betrouwbare oppas, en niet 5 dagen per week naar een commercieel, uit zijn voegen barstend, dus zonder voldoende aandacht voor al die kindjes, kdv gestuurd dient te worden. En als het perse niet thuis kan, dan is een liefhebbende gastouder de beste vervanging voor een mama. Dus dames in dit topic die gastouder zijn, pluimpje!
Misschien moet je eerst even nadenken voordat je post. Waar staat dat mijn kinderen 5 dagen in de week naar het kdv gaan?

En commercieel en uit zjin voegen barstend? Ben je weleens op een kdv geweest? Maximaal 12 kinderen per groep en minimaal 2 leidsters. En weinig aandacht? Je weet echt niet waar je het over hebt, doe dan ook niet zulke domme uitspraken.

Daarnaast nog even dit:
De gastouderopvang verpest voor veel werkenden ouders alles met het gesjoemel, bericht vandaag uit de krant:
quote:
Bij het ministerie van OCW dreigt de kinderopvang voor nieuwe problemen te gaan zorgen. Hier hangt het departement een tegenvaller van 130 miljoen boven het hoofd.

Voordeel van deze tegenvaller is wel dat waarschijnlijk volgend jaar het in nog mindere mate mogeljik wordt om als ouders je kinderen bij gastouders onder te brengen en kindertoeslag te ontvangen. We moeten terug naar af, particulieren niet meer betalen met geld van de overheid, maar de ouders het zelf laten opbrengen en de kinderopvang bij professionele kinderdagverblijven onder brengen die deels worden betaald door de werkgever.

[ Bericht 14% gewijzigd door willempjewever op 14-08-2009 12:49:53 ]
pi_71873334
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:35 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Ik ben namelijk een eenmansbedrijf gestart ipv gastouder alleen en dan hoef je geen belasting af te dragen en dat scheelt heel veel
Natuurlijk moet je belasting betalen. De winst moet aangeven in je aangifte inkomstenbelasting opgeven. Daarnaast moet je BTW afdragen. Heb je je uberhaupt hierin wel verdiept of ga je straks schikken als je een naheffing ontvangt?
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:57:28 #41
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_71873629
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 12:40 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Misschien moet je eerst even nadenken voordat je post. Waar staat dat mijn kinderen 5 dagen in de week naar het kdv gaan?
Waar staat dat ik het over jouw kinderen heb? Ik heb het in het algemeen over KDV
quote:
En commercieel en uit zjin voegen barstend? Ben je weleens op een kdv geweest?
Ja, misschien moet je even lezen en nadenken voor je post, ik heb er vlak naast gewoond.
quote:
Maximaal 12 kinderen per groep en minimaal 2 leidsters. En weinig aandacht? Je weet echt niet waar je het over hebt, doe dan ook niet zulke domme uitspraken.
Ik baseer me op de dingen die ik heb zien gebeuren bij mijn buren, het KDV, en verder op verhalen van vrienden en kennissen die kinderen hadden zitten op andere KDV, en regelmatig klaagden over het gebrek aan aandacht voor hun kroost.

"Jeetje, ze hebben vandaag Kim alweer geen fruithapje gegeven"
" Sander heeft luieruitslag, maar dat komt omdat ze op het KDV telkens te laat de luier verschonen"
" De tegels onder het klimrek zijn versleten, als er nu een neerkwakt heeft ie gegarandeerd een gat in zijn hoofd"
" Ze laten dat kind gewoon in een hoekje zitten, dat ze verlegen is weet iedereen, en dat heb ik ook duidelijk aangegeven, maar ze vinden het wel goed zo denk ik, lekker een kind minder om zich druk over te maken. En ze blijft toch wel zitten waar ze zit"

Zomaar wat uitspraken van kennissen van me
pi_71873829
Ik laat het na verder te reageren, dan vervuilt het topic onnodig. Wij zien het gewoon beiden anders.
pi_71875522
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 11:25 schreef ElizabethR het volgende:
Nou nou...
Het KDV waar mijn dochtertje heengaat hebben ze wel voldoende aandacht voor de kindjes. En de kinderen vinden het ook erg leuk om andere kindjes en speelgoed om zich heen te hebben waar ze zich mee kunnen vermaken. Het is niet per se het beste voor een kindje om alleen maar thuis te zijn. Het kan juist goed zijn om ook een dagje of wat naar de peuterspeelzaal of KDV te gaan..

Je hoort mij niet zeggen dat het een beter is als het ander, gastouders hebben wij ook voor gekeken, maar mijn vriend vond dat niks omdat je nooit weet wat je treft.
Maar ik vind het irritant als iemand gaat roepen dat kdv's allemaal niks zijn
pi_71882621
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 12:40 schreef willempjewever het volgende:

Voordeel van deze tegenvaller is wel dat waarschijnlijk volgend jaar het in nog mindere mate mogeljik wordt om als ouders je kinderen bij gastouders onder te brengen en kindertoeslag te ontvangen. We moeten terug naar af, particulieren niet meer betalen met geld van de overheid, maar de ouders het zelf laten opbrengen en de kinderopvang bij professionele kinderdagverblijven onder brengen die deels worden betaald door de werkgever.
Jij moet er misschien even over nadenken dat er ook professionele gastouders zijn met een gedegen opleiding
pi_71951792
Ik heb maar eens een informatiebrochure aangevraagd bij een gastouderbureau hier in de buurt. Straks vind ik het denk ik wel heel fijn dat ik bij onze kleine thuis kan blijven.

Freecell, hoeveel dagen in de week ben jij opvangouder, en over wat voor tijden praten we dan? (ja, dat hangt van de vraagouders af, maar een beetje voor de beeldvorming) En wat voor 'voorzieningen' heb je in je huis moeten treffen, waar ik nu vast niet aan denk?
  maandag 17 augustus 2009 @ 15:50:11 #46
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71952234
Bij ons komt een gastouder bij ons thuis zodra ik weer ga werken. Wij betalen 14,40 aan het gastouderbureau, daar zit alles bij in. Het bedrag is ongeacht het aantal kinderen dat ze opvangt, daarom is het voor ons wel aantrekkelijk (omdat wij 2 kindjes hebben). Ik weet niet hoeveel de gastouder verdient.
Ze gaan tzt een risico inventarisatie in ons huis doen. Ik weet dat je iig dingen als stopcontactbeveiligers moet hebben en een omheinde tuin. Verder moeten de bedjes ed voldoen aan de eisen die er voor staan. Onze gastouder komt hier straks van 7.30 tot 16.00.
pi_72163585
Aan de andere gastouders: passen jullie ook op de kindjes als ze ziek zijn? En hoe ziek is dan de grens? En wat doe je dan met eigen kinderen die niet ziek zijn?

En nog één: Wat doe je als jouw kind dingen mag die het andere kind niet mag. En nog leuker; wat doe je als het andere kind thuis dingen wél mag, die bij jou écht niet mogen en die dan aan jouw kind leert?
Ze zijn echt te klein om het uit te leggen.

Ik doe het nu zo dat in mijn huis mijn regels zijn, dus dat het gewoon niet mag, maarja, de gastouderuk is iets ouder dan anderhalf, dus die doet het zo'n 4x per dag toch. En L. ziet het, vindt het grappig en begint ook al
Dus wel een beetje lastig.

En de vraagouders vinden het lastig dat ze bij mij allebei aan dingen in de laatjes onder de tafel mogen zitten (zit hier inmiddels alleen maar speelgoed in) want dat mag daar niet en dat doet hij nu thuis ook.

Leren ze het verschil vanzelf?
pi_72164293
Ik ben dan wel geen gastouder maar als de kleine van mijn schoonzus hier is dan is het ook : mijn huis, mijn regels.

En het verschil snappen ze best Dana tenminste wel, hier mag ze met de tijdschriften spelen en bij oma niet...dat snapt ze echt al goed
pi_72165652
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 10:08 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ik ben dan wel geen gastouder maar als de kleine van mijn schoonzus hier is dan is het ook : mijn huis, mijn regels.

En het verschil snappen ze best Dana tenminste wel, hier mag ze met de tijdschriften spelen en bij oma niet...dat snapt ze echt al goed
Ok
L. snapt ook wel dat dingen die gastouderuk doen niet mogen, maar daarom zijn ze natuurlijk juist grappig

Wat de oppas-uk voornamelijk doet is heel gelukkig worden van geluid Dus de xylofoon is een groot succes en de kazoo's ook, das tof
Alleen hij heeft ook ontdekt dat dingen het meeste geluid maken als je er keihard mee smijt En dan is alle duplo uit de bak smijten vooral heel lawaaierig en storend, maar met wheelybugs en houten vrachtauto's gooien is natuurlijk ronduit gevaarlijk als je nog een uk hebt lopen. Ow en onze onderburen haten ons nu al en hoeven niet gewelddadig te worden

Maar gooien mag bij ons dus NIET nergens mee,nooit.
En bij hem thuis mag hij wel gooien en dat is dus zijn enige manier van spelen, dus ik heb het gevoel dat ik hem spelen ontzeg en dat is ook zo zielig
pi_72165849
Denk ook dat het even tijd nodig heeft. Gewoon volhouden Freecell. En het is jouw huis, dus jou regels. Tenzij de vraagouder specifieke redenen heeft om je te vragen om iets anders te doen. Simpelste voorbeeld: een bepaalde tv-zender niet. Of geen snoep. Ik heb zelf toen Fleur klein was de gastouder uitdrukkelijk gevraagd om als de kleintjes beneden waren geen Nickelodeon of Jetix aan te zetten, omdat ik dat gewoon teveel geweld vond bevatten. De grotere kinderen weten dit en vragen nu dus (incl. mijn eigen oudste) mag Jetix op als de kleintjes naar bed zijn.
pi_72166223
Bedankt voor de tips

Je maintiendrai

Ik zal ook wel moeten trouwens, anders krijgen we hier gevaarlijke situaties
pi_72382366
het laatste nieuws van het ministerie van OCW

De site over gastouderopvang en de nieuwe regels per 1-1-2011 met de eerste consequenties in 2009/2010
pi_72639982
Het laatste over het EVC-certificaat
pi_72640183
Ik kreeg net ook een brief, maar ik heb aan alle kanten vrijstelling, dus voor mij verandert er niks, heel plezierig

Ik moet kinderEHBO hebben, maar ik heb Medische Zorgtaken en EHBO voor hulpverleners, dus ik mag ook sondes aanleggen en injecteren ed
En ik moet een MBO certificaat niveau 2 hebben, maar mijn afgeronde SPH was ook wel goed
pi_72640284
quote:
De maximale uurprijs waarvoor ouders nog een toeslag kunnen krijgen, wordt verlaagd van ¤6,10 naar ¤5.
Mooi, hoe minder aantrekkelijk die gastouders worden hoe beter!
pi_72640457
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 12:55 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Mooi, hoe minder aantrekkelijk die gastouders worden hoe beter!
Want een kind kan beter ontwikkelen met 15 kinderen onder één SPH-er en 2 SPW-ers dan één op één begeleiding van één SPH-er?
pi_72641120
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 13:01 schreef freecell het volgende:

[..]

Want een kind kan beter ontwikkelen met 15 kinderen onder één SPH-er en 2 SPW-ers dan één op één begeleiding van één SPH-er?
Inderdaad. Waarom zou het beter zijn. Ik vind het nog steeds prettiger bij mijn gastouder dan dat ik de meiden naar een kdv breng. Mijn gastouder gaat het EVC-traject in omdat haar opleiding van vroeger niet meer te verglijken is met nu. Maar met 24 jaar opvoedervaring als moeder en nog eens 10 als gastouder verwacht ik geen enorme problemen voor haar. Maar zelf vind ik het wel spannend. Die onzekerheid kan ik niet zo goed tegen.

Fijn Freecell dat jij zonder zorgen door kan gaan. Voor jullie is het dus alleen maar een kwestie van aanmelden bij de database en dan zijn jouw vraagouders gegarandeerd van opvang en de opvangtoeslag na 2010. Lijkt me een veilige en fijne gedachte.
pi_72646023
Als je als gastouder nu kiest voor afleggen van het examen MBO-2 Helpende (Zorg en) Welzijn ipv het doorlopen van een EVC-procedure, kan je daar dan ook geld voor terug krijgen? Of is dat echt alleen voor de EVC? Ik kan er zo snel niets over vinden.
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_72646344
Ik zou het logisch vinden als daar dezelfde regel voor geldt, maar dat kan ik dus ook niet terug vinden. Ik heb al eens gemaild met postbus51 met de vraag over het evc meldpunt. Dus daar zou ik deze vraag ook stellen. www.postbus51.nl en dan bij het contactformulier.
  vrijdag 11 september 2009 @ 19:48:47 #60
259489 mama_papa
Papa en Mama van Tessa
pi_72654229
Deel 1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deel 2:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is van mijn gastouderbureau Misschien hebben jullie er wat aan
05-02-2010 00:58 is onze dochter Tessa geboren!!!
26-05-2010 gaan we trouwen!!!!!!!
pi_72662440
De EHBO eis moet volgens jouw stukje al eind dit jaar behaald zijn, dat lees ik nu voor het eerst Dat is niet zo mooi dan. De cursus begint hier namelijk in november en eindigt in maart Ik heb ook nog helemaal niets vernomen van mijn gob over dit alles Ik hoop eigenlijk dat zij ook zelf een EHBO cursus zullen organiseren.
pi_72662755
Ik heb een middagje cursus gehad...
Dit kan dan toch niet voldoende zijn?
Het is een deel van EHBO voor kinderen

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2009 23:58:19 ]
pi_72662855
Een middagje klinkt wel beter dan dit!
Ook nog eens een ochtend die totaal niet uitkomt. Maar ja, wat moet dat moet he.
pi_72675366
Jeetje Beef dat zijn echt rottijden en het is dus de volledige cursus. Het is niet zo dat jij het al hebt en alleen op herhaling hoeft?

Het GOB hier probeert zijn best te doen om het allemaal een beetje bij te benen, maar tot nu toe krijg ik de informatie ook nog steeds sneller van een ander dan van het GOB hier en meestal mail ik het dan weer door naar hun....
pi_72676187
Ik heb nog helemaal niets van EHBO chacama, helaas. Deze cursus heb ik zelf gevonden bij ons in het dorp, maar door de lange duur en onhandigheid van de dag hoop ik echt dat het gob zelf ook met iets komt...
pi_72681741
Je zou eens bij de vrijwillige brandweer kunnen informeren. Die cusussen zijn 9 van de 10 keer 's avonds. Misschien dat je daar in elk geval de EHBO-algemeen kunt halen zodat je alleen nog maar een extra iets voor kinderen hoeft te halen. Hier is EHBO-kind geloof ik alleen een middag als je EHBO-algemeen hebt. Succes in elk geval. Het wordt als gastouder in elk geval niet makkelijker.
pi_72729252
Ik ben weer opgelucht
Ik had mijn gob gemaild met wat vragen en kreeg het volgende antwoord:
quote:
Het EHBO gebeuren gaan wij voor elke gastouder regelen, daar hoef je voorlopig niks voor te doen.
Alle gastouders moeten vóór eind 2010 aan alle eisen voldoen. Maar eind dit jaar bespreken en bekijken we met elke gastouder wat er nodig is, want de ouders moeten weten of hun gastouder aan de eisen gaat voldoen, anders krijgen zij geen kinderopvangtoeslag.
Ook de kosten zijn nog niet helemaal bekend, wij proberen door een stuk eigen input de opleiding zo goedkoop mogelijk (liefst kosteloos) aan onze gastouders aan te bieden.
pi_72740459
Dat is goed nieuws beef, vanaf deze week kan ons gob zich ook weer fulltime gaan richten op haar taak. verantwoordelijke voor het kdv (planning en plaatsing) is terug van vakantie. Dus hopelijk krijgen we nu snel meer te weten.
pi_72760206
Ik krijg morgen iemand op bezoek van het gob waar ik me aangemeld heb, voor een kennismakingsgesprek. Ben benieuwd..
pi_72761811
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:09 schreef Morretje het volgende:
Ik krijg morgen iemand op bezoek van het gob waar ik me aangemeld heb, voor een kennismakingsgesprek. Ben benieuwd..
Succes!
pi_72762908
Succes Morretje. Ben benieuwd in hoeverre ze op de hoogte zijn van de nieuwe ontwikkelingen.
pi_72796734
Nou behoorlijk! Dat iedere gastouder een opleiding moet hebben, EHBO-diploma, huis aan kindveilige eisen moet voldoen etc. Eigenlijk vond ik het allemaal best logisch.

Goed gesprek gehad, ben goedgekeurd geloof ik Enige minpuntje is dat we niet precies weten hoe lang we hier nog wonen, en waar we heen gaan verhuizen daarna.
Het was hier niet erg druk met de aanvragen zei ze nog, op dit moment loopt er maar eentje voor iemand die nu nog zwanger is.
pi_72835295
Van nu.nl , net gepubliceerd:
quote:
Fiscus achterhaalt fraude met kinderopvang
Uitgegeven: 17 september 2009 09:01
Laatst gewijzigd: 17 september 2009 10:58

DEN HAAG - De belastingdienst is een groot aantal gevallen van fraude op het spoor met toeslagen voor de kinderopvang. Het gaat om opvang die is geregeld via een paar gastouderbureaus. Voor deze opvang betaalt de overheid mee via toeslagen.
De fiscus vermoedt dat ouders en de bureaus in 2008 veel meer uren hebben gedeclareerd voor de inzet van gastouders dan werkelijk zijn gemaakt.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën heeft donderdag berichtgeving hierover in De Telegraaf bevestigd.

Uren
De belastingdienst heeft de afgelopen maanden zeker 1760 mensen, verspreid over het hele land, aangeschreven met het verzoek om nadere informatie te geven over de door hen opgegeven uren.

Inmiddels hebben al tientallen van hen een beschikking gekregen om de teveel betaalde subsidie terug te betalen. Dat kan in de duizenden euro's per geval lopen.

Terugvordering
De woordvoerder van de belastingdienst kan nog niet zeggen hoeveel geld er in totaal mee gemoeid is. De terugvordering begon vorige week maandag en loopt nog zeker een week door.

De ouders kwamen in het vizier van de fiscus vanwege een zaak van de fiscale opsporingsdienst FIOD naar het bureau Dar el Hanan uit Utrecht, dat sinds vorig jaar loopt.

Het Utrechtse bureau is gelinkt aan zeker zeven andere gastouderbureaus in verschillende steden, waar ook onregelmatigheden aan het licht kwamen. De ouders zijn bij deze bureaus aangesloten.
Deze mensen definitief afsluiten van dit soort regelingen, eventuele uitkeringen, huurtoeslagen e.d. per direct intrekken en loon/uitkeringsbeslag leggen totdat alles tot de cent is terugbetaald.

Ik baal zo van al die gastouders, 99% van die gasten sjoemelt. elke week lees ik nieuwsberichten die dit bevestigen. En de werkende ouders die hun kinderen naar een kinderdagverblijf brengen moeten elk jaar meer zelf betalen omdat iemand ooit zo slim was gastouderschap betaald te maken. Ik ben sterk voorstander om per direct alle ouders geen toelage meer te geven als er gebruik wordt gemaakt van gastouders. Dat betaal je maar uit eigen zak. En het geld dat nu overblijft spenderen aan kinderopvanginstellingen waar alles wel goed geregeld is.
  donderdag 17 september 2009 @ 12:24:17 #74
35189 Troel
scherp en bot
pi_72835678
Kan je ook wat minder generaliseren? 99%, overdrijven is ook een vak hoor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_72835740
Tjonge jonge, je houdt er wel van om alles en iedereen over 1 kam te scheren he?
Alsof alles in kinderopvangland zo geweldig goed geregeld is!
pi_72836028
quote:
Op donderdag 17 september 2009 12:09 schreef willempjewever het volgende:
Van nu.nl , net gepubliceerd:
[..]

Deze mensen definitief afsluiten van dit soort regelingen, eventuele uitkeringen, huurtoeslagen e.d. per direct intrekken en loon/uitkeringsbeslag leggen totdat alles tot de cent is terugbetaald.

Ik baal zo van al die gastouders, 99% van die gasten sjoemelt. elke week lees ik nieuwsberichten die dit bevestigen. En de werkende ouders die hun kinderen naar een kinderdagverblijf brengen moeten elk jaar meer zelf betalen omdat iemand ooit zo slim was gastouderschap betaald te maken. Ik ben sterk voorstander om per direct alle ouders geen toelage meer te geven als er gebruik wordt gemaakt van gastouders. Dat betaal je maar uit eigen zak. En het geld dat nu overblijft spenderen aan kinderopvanginstellingen waar alles wel goed geregeld is.
Als we per direct alle gastouders opheffen hebben we een probleem. Namelijk een kindoverschot, die niet terecht kunnen in de reguliere opvang, want daar is geen plaats. Hoewel ze dikker gesubsidieerd worden dan gastouders.

En dan gaan de gastouders zwart verder, want er moet toch iéts gebeuren. Dat is nog eens een geniale oplossing

En 99% fraudeert is echt dikke onzin. Ik ken een stuk of 10 gastouders persoonlijk en niemand sjoemelt met de uren.

Oja en professionele kinderopvang? Daar kan ik wél werken zonder EHBO diploma

Wat jij zegt is een beetje: er is zwart geld! We schaffen ál het geld af om dit tegen te gaan!
  donderdag 17 september 2009 @ 12:42:25 #77
35189 Troel
scherp en bot
pi_72836210
dubbel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 17 september 2009 @ 12:42:36 #78
35189 Troel
scherp en bot
pi_72836221
quote:
Op donderdag 17 september 2009 12:42 schreef Troel het volgende:
Een van de juffen van ons verblijf werkt naast de opvang ook als gastouder. Valt ze dan onder de "goede" opvang of onder de "slechte" gastouder

Of is het gewoon mogelijk dat een gastouder ook gewoon professioneel is (wat ik overigens denk)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_72836383
quote:
Op donderdag 17 september 2009 12:36 schreef freecell het volgende:
En 99% fraudeert is echt dikke onzin. Ik ken een stuk of 10 gastouders persoonlijk en niemand sjoemelt met de uren.
Bovendien zegt dit stukje helemaal niet dat het de gastouders zijn die sjoemelen...

Gastouders zijn zeker nodig, denk aan mensen die in wisseldiensten werken, nachtdiensten draaien, etc. Dan kan volgens willempjewever een kdv wel zo goed geregeld zijn, maar als je vaste dagen moet afnemen tussen 7 en 18 uur heb je daar dan helemaal niets aan.
pi_72837262
Goed punt, ik ben regelmatig gastouder tot een uurtje of 11 's avonds. Ukje pit dan heerlijk bij mij.
Ben benieuwd hoe willempjeWever dat zou oplossen
pi_72841861
quote:
Op donderdag 17 september 2009 13:23 schreef freecell het volgende:
Goed punt, ik ben regelmatig gastouder tot een uurtje of 11 's avonds. Ukje pit dan heerlijk bij mij.
Ben benieuwd hoe willempjeWever dat zou oplossen
Ben ik ook erg benieuwd naar zeker gezien ik een van de vraagouders ben die flexibele opvang nodig heeft in een buitenstedelijk gebied. Want het KDV gaat hier om 8 uur open en sluit om 6. Ik heb namelijk nog geen kdv gevonden hier dat op zaterdag open is of in de vroege ochtenduren, nog de latere avonduren(koopavond). En zo kan ik nog 3 van mijn mede vraagouders aangeven die ook flexibel nodig hebben.

En dat er gerommeld werd, dat was al ruim bekend. Dit was ook de grootste reden voor de overheid om het gesjoemel binnen het gastouderschap aan te pakken. Maar het over 1 kam scheren is wel heel erg kort door de bocht.

@ morretje En dan vergeet ik het belangrijkste goed dat ze alles al wisten en jou alles hebben uitgelegd.
pi_75203902
Even een megakick nav de Radar uitzending van afgelopen maandag.
quote:
Vanaf 1 januari 2010 is er een nieuwe regelgeving voor de gastouderopvang. Maar of hiermee de juiste partijen worden aangepakt, is de vraag. Om in aanmerking te komen voor kinderopvangsubsidie moet op dit moment zowel de vraagouder als de gastouder zich inschrijven bij een gastouderbureau. Anderhalf jaar geleden lieten wij zien dat sommige gastouderbureaus flink wat overheidssubsidie in eigen zak staken. Voor slecht enkele uren werken per jaar inden slimme bureautjes soms duizenden euro's. De belangrijkste verandering is dat voor het einde van het jaar elke gastouder in het bezit moet zijn van een MBO-diploma Helpende Zorg en Welzijn of een certificaat goed gastouderschap. Heb je noch een toereikend diploma, noch een vrijstelling, kun je twee dingen doen: een diploma Helpende Zorg en Welzijn halen of via een EVC-procedure je certificaat goed gastouderschap halen. Binnen de branche bestaan nog veel vragen hoe deze EVC-procedure gaat verlopen. De kosten, de inhoud en wie de procedure gaat aanbieden, zijn nog niet bekend. Haalt de gastouder dit diploma of certificaat niet, dan komt de vraagouder in de problemen. Die moet dan namelijk alle ontvangen opvangsubsidie in 2010 terugbetalen. Door de invoering van de diploma- of certificaateis besluiten veel gastouders te stoppen. Een andere maatregel die op de nodige weerstand stuit, is dat gastouders nog maar op één locatie kinderen mogen opvangen.
VVD woordvoerder Ineke Dezentjé Hamming heeft een website waar je je handtekening kan plaatsen om staatssecretaris Dijksma over te halen een pas op de plaats te maken.
pi_75207158
Ja, ik ben ook erg benieuwd hoe het lopen gaat allemaal. Ik verwacht een grote bende..

Ikzelf wil thuis aan het werk nu omdat ik straks een kleintje heb. Ik werkte voorheen bij de kinderen thuis, maar ik had soms 2 gezinnen en dat zou dan niet meer mogen. Toch sneu voor de mensen die maar voor 1 dag in de week opvang nodig hebben, want die kunnen niemand krijgen straks!

Gelukkig heb ik SPW4 en mijn EHBKO dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:23:14 #84
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_77011844
Bij gastoudersschap vroeg ik me af of het verplicht is om het via een bureau te doen om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag.
Zo ja, dan moet ik het waarschijnlijk via Kid-it doen. Die lui brengen per uur een euro extra in kosten terwijl ze er niks voor doen.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:28:17 #85
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77012006
heb je nodig. Maar er zijn veel nieuwe regels omtrent gastouderschap lees even mee op de site van het ministerie. Want het niet meer zoals voorheen. Zowel gastouderbureau als gastouder moeten aan bepaalde eisen voldoen. Voor sommige geen probleem voor anderen een reden om af te haken.
pi_77012063
@ yvette, ja als je kinderopvangtoeslag wilt krijgen moet het via een gastouderbureau lopen.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:34:29 #87
83103 yvette1982
pi_77012213
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 01:07 schreef Grijs het volgende:
Ik ben een paar maanden gastouder geweest. Eigenlijk vind ik dat het schandalig slecht verdient. Nu vond ik het voor dat meisje niet erg om haar op te vangen, ze is een vriendinnetje van mijn dochter, dus ze kwam/komt hier toch regelmatig. Maar voor andere kinderen zou ik het echt niet doen. Niet omdat het slecht verdient, want het is altijd meer dan ik nu krijg (niets), maar het is gewoon niets voor mij.
Je hoeft er ook weinig voor te doen en te kunnen. Dus wat dat betreft vind ik het terecht. Met alle respect...
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:00:20 #88
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77026725
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:34 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Je hoeft er ook weinig voor te doen en te kunnen. Dus wat dat betreft vind ik het terecht. Met alle respect...
Sorry hoor, maar een gastouder is geen oppas voor een paar uurtjes 's avonds die hooguit een luier verschoont. Een goede gastouder is net zo verantwoordelijk voor de kinderen waar ze voor zorgt als een leidster op een kinderdagverblijf. Het verschil is dat er op een gastouder minder kinderen maximaal gekoppeld worden (4 onder de 4 jaar) en ze aan huis voor de kinderen zorgt. Dus qua salaris zou ik niet teveel kritiek uiten.
pi_77027617
Ik ben een tijdje gastouder geweest en ben er weer mee gestopt.
Zelf vind ik dat het maar slecht betaalt.
Nu doe ik nog steeds wel oppas werk voor hele dagen bij de mensen thuis maar nu wel voor een normaal tarief.
Ik verdien nu 11 euro per uur en neem mijn eigen kind mee.
Hoef ik zelf geen opvang te regelen en verdien ik toch nog wat.
pi_77028827
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:34 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar, en zeker nu met de nieuwe wetgeving wordt niet iedereen zomaar even gastouder. (en kan niet iedereen zomaar gastouder worden)
Daarbij komt wel dat je net zo verantwoordelijk bent voor je oppaskinderen als voor je eigen kinderen.
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:09:13 #91
83103 yvette1982
pi_77044648
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:34 schreef LovelyLady het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar, en zeker nu met de nieuwe wetgeving wordt niet iedereen zomaar even gastouder. (en kan niet iedereen zomaar gastouder worden)
Daarbij komt wel dat je net zo verantwoordelijk bent voor je oppaskinderen als voor je eigen kinderen.
Laten we eerlijk zijn, zelfs die nieuwe eisen zijn zo streng nog niet. Die cursussen kunnen soms online of soms in een middagje. Het niveau is behoorlijk laag dus als je niet compleet achterlijk bent haal je het makkelijk.
En als je dan 4 kinderen hebt en in dat geval circa 16,- euro per uur voor krijgt, vind ik dat veel geld voor een kleine moeite.
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:24:48 #92
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77045168
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Laten we eerlijk zijn, zelfs die nieuwe eisen zijn zo streng nog niet. Die cursussen kunnen soms online of soms in een middagje. Het niveau is behoorlijk laag dus als je niet compleet achterlijk bent haal je het makkelijk.
En als je dan 4 kinderen hebt en in dat geval circa 16,- euro per uur voor krijgt, vind ik dat veel geld voor een kleine moeite.
Tuurlijk, want zorgen voor 4 kleine kinderen onder de 4 is een makkie!
Je kunt gewoon op je reet zitten en wachten tot de ouders ze weer komen ophalen
Ze hoeven echt geen eten, schone luiers, slaapjes, vermaak, billen afgeveegd, getroost, etc...
Je snapt niet dat niet meer mensen zo makkelijk hun geld gaan verdienen
  woensdag 20 januari 2010 @ 12:26:47 #93
35189 Troel
scherp en bot
pi_77047676
Ik zou het niet kunnen hoor, vier kinderen onder de vier de hele dag bezighouden. Ik zou na twee uur al kapot zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_77054183
Ik heb er 3 onder de 2,5 telt dat ook
En soms nog 1 erbij (maar dat is noodopvang en dan heb ik er 4 onder de 2,5
  woensdag 20 januari 2010 @ 15:58:34 #95
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77056681
quote:

[..]

Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, dan vind ik het - op zijn zachts gezegd - bijzonder vreemd dat bij mijn gastouderbureau 75% van de gastouders zijn afgehaakt vanwege de nieuwe regelgeving. Dat er nu dus nog maar een handjevol aanwezig is en ook alleen maar omdat dit de diehards zijn en daar 50% al in het bezit is van een gelidg diploma.

En het is geen16 euro per uur het is ca. 8 euro. Want de belastingdienst wenst ook nog wat te zien. Je hebt geen ziektekostenverzekering, je hebt geen opbouw van pensioen, je hebt geen vakantiedagen of vakantiegeld en al helemaal geen doorbetaling tijdens ziekte.

En 12 uur per dag de zorg voor 4 baby/dreumes/peuters is niet zomaar iets. Ik zou je bijna uitnodigen om een dagje mee te draaien.
pi_77057185
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 15:58 schreef chacama het volgende:
En 12 uur per dag de zorg voor 4 baby/dreumes/peuters is niet zomaar iets. Ik zou je bijna uitnodigen om een dagje mee te draaien.
Ahjoh, gewoon de tv aan
  woensdag 20 januari 2010 @ 17:09:02 #97
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_77059827
quote:

[..]

Ik neem aan dat dat jaartal in je naam je geboortejaar aangeeft?
Dan ben je zelf nog een snotneus en niet gehinderd door enige kennis van zaken, hetgeen je maar mooi aantoont met dergelijke domme uitspraken!!
  woensdag 20 januari 2010 @ 19:12:26 #98
83103 yvette1982
pi_77064301
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 15:58 schreef chacama het volgende:

[..]

Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, dan vind ik het - op zijn zachts gezegd - bijzonder vreemd dat bij mijn gastouderbureau 75% van de gastouders zijn afgehaakt vanwege de nieuwe regelgeving. Dat er nu dus nog maar een handjevol aanwezig is en ook alleen maar omdat dit de diehards zijn en daar 50% al in het bezit is van een gelidg diploma.

En het is geen16 euro per uur het is ca. 8 euro. Want de belastingdienst wenst ook nog wat te zien. Je hebt geen ziektekostenverzekering, je hebt geen opbouw van pensioen, je hebt geen vakantiedagen of vakantiegeld en al helemaal geen doorbetaling tijdens ziekte.

Dat geeft het niveau juist aan. Stelletje mekkerende opgevers.
pi_77064592
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:12 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Dat geeft het niveau juist aan. Stelletje mekkerende opgevers.

Jij hebt zeker geen kinderen he
pi_77065474
Die cursus heb ik gedaan dat was zo simpel dat iedereen dat moet kunnen halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Joshua. op 21-01-2010 12:02:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')