Ach, het moet vrij pijnlijk voor ze zijn, de landmacht neemt hun vakantie resort in en ze doen het net zo goed als zijzelf, dus hun enige argument blijft niet eens meer overeind,. Laat ze maar lekker, de pijn slijt vanzelfquote:Op donderdag 17 december 2009 19:56 schreef Bouke-p het volgende:
ach jee, die bootsjunges zijn jaloers
Ik ben Jan Kaas.quote:Op donderdag 17 december 2009 19:25 schreef Erasmo het volgende:
Yesyes!! Roeiend Verpest in de West!!
Wij hadden een volwaardige compagnie.quote:Op donderdag 17 december 2009 20:01 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ach, het moet vrij pijnlijk voor ze zijn, de landmacht neemt hun vakantie resort in en ze doen het net zo goed als zijzelf, dus hun enige argument blijft niet eens meer overeind,. Laat ze maar lekker, de pijn slijt vanzelf
Ik ben eigenlijk oprecht geintresseerd in je ervaringen in de West, dus brand los.quote:Op donderdag 17 december 2009 20:00 schreef cw2cu het volgende:
Er is nog aardig wat plek vrij bij de Charlie cie bij het 45e die in April gaat.
Ik ben ook gevraagd voor nog een term.
Mambo... Zanzibar... Bermuda... Stagiaires....
Maar ik hou niet zo van herhaling dus denk dat ik het toch voorbij laat gaan.
Dat de landmacht het met minder mensen afkan dan de mariniers en ze minder tijd nodig hebben om er te wennen om hun taak daar naar behoren uit te voeren? Dat kon ik je vantevoren ook wel vertellen.quote:Op donderdag 17 december 2009 20:17 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Wij hadden een volwaardige compagnie.
Jullie hebben 4,5 maand R&R.
Merk je het verschil?
En daarnaast, Aruba > Curaçao
Nu ben ik helemaal benieuwd naar de rest van je verhaal.quote:Op donderdag 17 december 2009 20:22 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dat de landmacht het met minder mensen afkan dan de mariniers en ze minder tijd nodig hebben om er te wennen om hun taak daar naar behoren uit te voeren? Dat kon ik je vantevoren ook wel vertellen.
We waren de eerste lichting die de CLAS leverde en liepen tegen erg veel dingen aan. Allereerst de vertragingen van het normale programma omdat veel was afgekeurd door de hogere Marine staf. Het ging hier vooral om velddagen, meerdaagse oefeningen, fysieke momenten, schietdagen en het vervoer. Waar het op neerkwam is dat we eigenlijk alleen maar kaartleesopdrachten mochten doen op de paden en Marsen over de kazerne. Zelfs speedmarsen werden afgekeurd, het mocht alleen met soepel tenue maar dan kan je het meer hardlopen op kisten noemen.quote:Op donderdag 17 december 2009 20:19 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk oprecht geintresseerd in je ervaringen in de West, dus brand los.
Vreemd. Op Aruba deden we dit wel, van speedmarsen tot live fire advanced contact drills bij nacht op peletonsniveau... Zal wel een reden achterzitten (die mij niet bekend is...)quote:Op donderdag 17 december 2009 21:24 schreef cw2cu het volgende:
[..]
We waren de eerste lichting die de CLAS leverde en liepen tegen erg veel dingen aan. Allereerst de vertragingen van het normale programma omdat veel was afgekeurd door de hogere Marine staf. Het ging hier vooral om velddagen, meerdaagse oefeningen, fysieke momenten, schietdagen en het vervoer. Waar het op neerkwam is dat we eigenlijk alleen maar kaartleesopdrachten mochten doen op de paden en Marsen over de kazerne. Zelfs speedmarsen werden afgekeurd, het mocht alleen met soepel tenue maar dan kan je het meer hardlopen op kisten noemen.
Nogmaals, de Mariniers hadden ons al aardig in ons doen en laten beperkt.
Idd niets mis met de sportgebouwen.quote:De eerste drie weken hebben we geacclimatiseerd, op een zeer rustig tempo. Daarna begon alles een beetje op gang te komen. Maar het programma wat eerst zo vol was, was opeens heel leeg door al de afkeuringen. Dus hebben we vooral veel sportmomentjes voor onszelf gehad. Het sportgebouw op Parera is ideaal, erg mooi met grote fitnessruimte, squashbaan, dojo, 2 tennisvelden en een sportzaal met airco uiteraard. We gingen wel standaard maandag met de hele Cie 5 km hardlopen buiten de kazerne.
Het een en ander verschilt als dag en nacht tussen de twee krijgsmachtonderdelen, wacht maar tot je met onze radioprocedures gaat werken.quote:We hadden 2 schietdagen en een schietweek in 4 maanden tijd.. Meer hadden we niet gekregen. Maar voordat we dit mochten doen moesten we eerst een Weapon Handling Test afleggen die gecontroleerd werd door Mariniers. Het bleek dat ze andere storingsreacties bij de MAG hebben dus moesten wij ons aanpassen. Nadat dit door de meesten behaald was mochten we eindelijk met de Cie gaan schieten.
De grote onder de oliepijpen zeker?quote:Leuke toevoegingen waren de bootdrills en de waterhindernisbaan. Bootdrills bestonden meestal uit roeien voor het fysieke momentje, maar ook uit de drills met de Boston Whalers (gemotoriseerde boten). De waterhindernisbaan was ook erg leuk, je doet een hindernis (wat erg uitdagend was) en je plonsde weer lekker in het water.
Maar geen echte oefeningen dus?quote:We hebben twee keer voor het echie mogen spelen (). De ene keer was van de ANTMIL (Antilliaanse Militie) een Korporaal vermist bij een eindoefening. Hebben wij met de Cie op linie moeten lopen door het gebied. Helaas is de korporaal dood gevonden door waarschijnlijk het gevolg van een hitteberoerte.
De tweede keer mocht alleen ons peloton twee weken binnenblijven inclusief weekend (en dat is zwaar op Curacao!!) om een amerikaanse nucleaire onderzeeboot te bewaken die verlof hadden op ons eiland.
We kregen scherpe munitie Diemaco en Glock en scherfvest, maar dan wel alleen oefentoelage krijgen...
niveau 4?quote:De uitstapjes naar Bonaire en Aruba waren leuk. Bonaire was een ontspanweekje met een 24 uurs oefening en veel vrije tijd waarbij we maar veel surflessen hebben genomen. Aruba was een zware week. Een zeer druk maar leuk programma met onder andere klimmen, Brutus, Amfibische mars en meer. We mochten daar een avondje stappen en toen we terug gingen met de Pelikaan zat er gelijk een weekje bivak in Curacao op ons te wachten met ongeveer 40 km lopen. Dit stond in het teken van niveau 4.
Ach, er valt nog steeds genoeg te klagen maar het feit dat de kamers ruim waren voor 2 personen is ideaal.quote:Verder waren de accommodaties meer dan voldoende! Ruime kamer voor 2 personen voor de manschappen met tv, koelkast en airco. Er was een manschappenbar op de kazerne met extreem lage prijzen. Er was een busregeling voor naar de AH en de stranden op bepaalde dagen. Maar een auto huren was toch even wat lekkerder.
Ook hebben we een weekje een basisschool geholpen met het opknappen ervan. Verven en onkruid wieden. Hiephoi.
quote:Het was een leuke periode waar nog wel het één en ander aan veranderd mag worden. Helaas zijn ook veel skills en drills verwaterd. In Nederland gaan we bij contact door de bossen, op Curacao moet je door de cactussen dus dat hebben we daar 4 maanden lang maar gelaten en dus niet kunnen beoefenen.
quote:Maar het weekend maakte alles goed! Heerlijke tijd gehad!!
Klopt, maar wel een mooie kazerne vind ik (als je niet voorbij het sportgebouw gaat). Het had best een resort kunnen zijn met al die palmbomen.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:49 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Idd niets mis met de sportgebouwen.
Maar hoe groot de fitness is, zo klein vind ik de basis zelf, maar dat terzijde.
Jep, bij die opslagsilo's! Wij hebben het helaas maar 3 keer gedaan maar ik had het zoveel vaker willen doen! Het vervoer was helaas elke keer het probleem.quote:[..]
De grote onder de oliepijpen zeker?
Daar heb ik zelf ook nog ondergehangen..
Ideaal die dingen, bij ons had je zelfs nog een kleine wahiba op de kazerne waar ik 2 á 3 keer in de week te vinden was, al dan niet in eigen tijd, ideaal om een kast te kweken..![]()
We hebben een 24 uurs mentex gehad in het veld, een 3 daagse acclimatisatie bivak in boogtenten en volgens mij nog een overnachting met matje.quote:[..]
Maar geen echte oefeningen dus?
compagnies niveauquote:[..]
niveau 4?
Dan ben je op behoorlijk wat eilanden geweest! Sata, st Maarten etc.? Allemaal voor defensie?quote:Bonaire is het enige Nederlandse eiland waar ik nog niet ben geweest![]()
Blijkt dat je daar verschrikkelijk mooi kunt duiken...
Weinig van gezien helaas, veel bij die schietbaan in de buurt gezeten voor idd dat klimmen, de 24 uurs oefening, schieten zelf en een rondleiding bij een grot en het gebied eromheen.quote:En wat vond je verder van Aruba?
Klimmen op Grapefield, die lange rotswand aan Arikok, dat maanlandschap?
Brutus, ook flink gekankerd op dat onding, maar wel mooi als je daarna je tijd weer aanscherpt...
Stappen? Oranjestad, High Rise, (of St. Nicolaas)
Haha mooiquote:[..]
Hadden bij een internationale oefening die Fransen zo klemvast dat ze een week lang door de pikabossen en mansanilla moesten kruipen onder een soepele 37 graden. Dat moet je ook niet willen.
Oh, die heb ik ook nog bij de eindoefening meegemaakt. Tijdens het omtrekken in het donker om de vijand te verassen rennend een cactus in je bovenbeen krijgen en daar nog 100 meter mee verder moeten rennen. Die dingen krijg je niet makkelijk los.. Het is nog steeds zichtbaar waar ze gezeten hebben.quote:Ben nu al een tijdje van het eiland af, maar nog steeds zie je de littekentjes van de pika's op mijn armen. Klereflora daar
maar als je hem met de marinierskazerne op Aruba vergelijkt,.,quote:Op donderdag 17 december 2009 22:57 schreef cw2cu het volgende:
[..]
Klopt, maar wel een mooie kazerne vind ik (als je niet voorbij het sportgebouw gaat). Het had best een resort kunnen zijn met al die palmbomen.
wij gingen speedmarsen naar die van ons, had je je warming up al gehadquote:Jep, bij die opslagsilo's! Wij hebben het helaas maar 3 keer gedaan maar ik had het zoveel vaker willen doen! Het vervoer was helaas elke keer het probleem.
ja, maar geen echte opleidingen, en dat is spijtig van de gelegenheid..quote:[..]
We hebben een 24 uurs mentex gehad in het veld, een 3 daagse acclimatisatie bivak in boogtenten en volgens mij nog een overnachting met matje.
Op Bonaire en Aruba allebei een scenario gedaan waarbij we een drugsbaron OVG-ent moesten overmeesteren. Dat was met verkennen en een stuk verplaatsen.
En Aruba met die week erna een eindoefening waarbij de Mariniers onze oefenvijand waren. (maakt het gelijk een stuk leuker).
[..]
Ja, want jullie zaten er met 1 peleton toch?quote:compagnies niveau.
[..]
St Maarten, Saba, St Eustatius en 3x Curacao.quote:Dan ben je op behoorlijk wat eilanden geweest! Sata, st Maarten etc.? Allemaal voor defensie?
[..]
quote:Weinig van gezien helaas, veel bij die schietbaan in de buurt gezeten voor idd dat klimmen, de 24 uurs oefening, schieten zelf en een rondleiding bij een grot en het gebied eromheen.
Ohja, op een middag vrij zijn we nog bij het waterpark geweest.
En we zijn gaan wezen stappen in Senor Frogs. We hadden geen idee wat nou echt the place to be moest zijn in de buurt van Oranjestad. Want de bus kwam ons alweer om 2 uur ophalen...![]()
[..]
quote:Haha mooi, die Manzanilla had je idd ook nog. Een paar flinke blaren van gekregen. Overdag zaten we bedekt onder die bomen, maar wanneer het ging regenen was het rennen
![]()
[..]
Oh, die heb ik ook nog bij de eindoefening meegemaakt. Tijdens het omtrekken in het donker om de vijand te verassen rennend een cactus in je bovenbeen krijgen en daar nog 100 meter mee verder moeten rennen. Die dingen krijg je niet makkelijk los.. Het is nog steeds zichtbaar waar ze gezeten hebben.
Haha, dat ben ik jaquote:Op zondag 20 december 2009 13:50 schreef Remco026 het volgende:
Ik las de reportage in het landmachtblad
Waarom werd een minimi schutter een diemaco in de klauwen geduwd?
zellufquote:Op zondag 20 december 2009 14:55 schreef Pumatje het volgende:
Wat karig..dat onze leo's niet meegaan alla..maar kom op zeg
tussendoor, iedereen een heel prettig winterverlof gewenst, de beste wensen voor nieuwjaar en een coole kerst, gelukkig is ie een x wit!
houd alle vingers eraan !
*kuch*quote:Op zondag 20 december 2009 15:52 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
zelluf
enneh, wie heeft nog tufla's en rookgranaten meegenomen voor oud en nieuw?
quote:
Die hebben zeker geen Stingerschutter/Psy ops pax nodig hequote:Op donderdag 17 december 2009 20:00 schreef cw2cu het volgende:
Er is nog aardig wat plek vrij bij de Charlie cie bij het 45e die in April gaat.
Ik ben ook gevraagd voor nog een term.
Mambo... Zanzibar... Bermuda... Stagiaires....
Maar ik hou niet zo van herhaling dus denk dat ik het toch voorbij laat gaan.
Dat leer je heus wel in de opleiding als je het niet kanquote:Op dinsdag 22 december 2009 19:32 schreef TiMPiN het volgende:
Hebben jullie voordat jullie in dienst gingen ook echt geoefend op touwklimmen/de touwbaan?Denk namelijk dat ik dit zelf niet echt onder de knie heb(heb nog nooit ergens moeten touwklimmen
), of is dit iets wat je gewoon in de opleiding aangeleerd wordt?
Handschoentjes aan en onderaan vasthouden?quote:Op zaterdag 26 december 2009 10:33 schreef Esses het volgende:
Same, iedereen nog een fijne 2e kerstdag, een gelukkige jaarwisseling... en wees voorzichtig met die gejatte tufla's, zou zonde zijn als je straks een vinger zou missen.
benzine werkt, spiritus nietquote:Op zaterdag 2 januari 2010 17:11 schreef Erasmo het volgende:
Stom zeg ;')
Iemand enig idee of je in de coleman koker ook gewoon spiritus of benzine kan doen?
Onze majoor laatst tijdens apel: Wie weet er eigenlijk wat de marine de hele dag doet? Ik zie ze eigenlijkalleen maar met een boot op zee dobberen en met een hengeltje aan de railing staanquote:Op zaterdag 2 januari 2010 17:52 schreef Remco026 het volgende:
Erasmo jij zit op een schip gestationeerd toch? (zei ik toch bijna boot)
Ga jij nou op oefening alleen maar met een schip of heb je ook wel eens groene oefeningen in het bos ofzo. Ik ben eigenlijk vrij benieuwd naar het werk van de marine. Ze laten het op die reclame's en op de website allemaal wel heel leuk klinken, maar goed dat deden ze bij de landmacht ook en ja daar is ook niet veel van terechtgekomen
Beetje op een schip op zee ronddobberen en met een hengeltje aan de reling staanquote:Op zaterdag 2 januari 2010 17:52 schreef Remco026 het volgende:
Erasmo jij zit op een schip gestationeerd toch? (zei ik toch bijna boot)
Ga jij nou op oefening alleen maar met een schip of heb je ook wel eens groene oefeningen in het bos ofzo. Ik ben eigenlijk vrij benieuwd naar het werk van de marine. Ze laten het op die reclame's en op de website allemaal wel heel leuk klinken, maar goed dat deden ze bij de landmacht ook en ja daar is ook niet veel van terechtgekomen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |