abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71663183
Haken is tegenwoordig weer hartstikke hip!

Ik heb het ooit jaren geleden op de basisschool geleerd, maar dat stelde niet zoveel voor. Ik heb vorige week een haakboek aangeschaft en ben nu druk bezig. Er lijkt vooralsnog toch meer bij te komen kijken dan je zou denken.. Daarom; een haaktopic!
pi_71663269
Iemand vroeg in een ander topic om haakpatronen voor knuffeltjes. Misschien hier eens kijken? http://www.hobbydoos.nl/haken/poppenknuffelspatronen.asp
pi_71663397
Daar heb ik ook zitten kijken, maar ik ken alleen de Engelse termen, single crochets, chains etc. Dus dat zegt me helaas niet zoveel... Iemand een handige overzichtssite?
pi_71663421
Er zitten nogal wat haken en ogen aan
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71663459
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 21:36 schreef Pyttpytt het volgende:
Daar heb ik ook zitten kijken, maar ik ken alleen de Engelse termen, single crochets, chains etc. Dus dat zegt me helaas niet zoveel... Iemand een handige overzichtssite?
Volgens mij staan de vertalingen van de termen in mijn haakboek. Zo ja, dan wil ik het wel even voor je scannen!
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:38:08 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71663465
Deze post zou hier best eens nuttig kunnen zijn ook.
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:54 schreef Noli. het volgende:
Pronkjewail en andere startende haaksters...
Misschien hebben jullie hier iets aan?

Hobbydoos.nl - Haken
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 1
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 2
pi_71663538

mijn laatste "creatie" ... m'n pannenlappen...

en een handige overzichtssite is vast wel tussen de tips van Noli te vinden:
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:54 schreef Noli. het volgende:
Pronkjewail en andere startende haaksters...
Misschien hebben jullie hier iets aan?

Hobbydoos.nl - Haken
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 1
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 2
pi_71663546
BE, we dachten hetzelfde!
pi_71663596
Vertalingen van de haaksteken staan op deze pagina: http://www.angelfire.com/wy/difu/haken-engels.html
pi_71663633
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 21:40 schreef mijsje het volgende:
[ afbeelding ]
mijn laatste "creatie" ... m'n pannenlappen...

Mijsje, netjes gehaakt! Wat ik me alleen afvraag; op hoeveel graden kan je zoiets wassen? Ik knoei altijd verschrikkelijk met die dingen en moet ze dus geregeld op 60 graden wassen. Kan dat met haakwerk?

Edit; Ja dus! Althans volgens het label van mijn nieuwe bolletje garen!
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:43:57 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71663655
Idd ja Mijsje!
pi_71663998
Ordinaire TVP (sorry, meer kan ik er even niet van maken...)
Ben nu allerlei steekjes aan het uitproberen. En wat de dame in de winkel al zei: het gaat inderdaad veeeel te strak. Zucht. Ach, alle begin is moeilijk...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:54:56 #13
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_71663999
Ik heb mezelf destijds uit dit boekje leren haken:

Dit boekje heb ik zelf en de patroontjes zijn vrij goed te doen voor een beginner:

en volgens mij staan er in dit boekje vrij simpele patroontjes voor heeeeeeeeeeeeele kleine popjes:
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_71664015
haken hip

waar woon jij ?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:56:26 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71664051
Mss dat de TT nog ietsje aangepast moet/kan worden? Dat je hier ook kan showen, dat het niet alleen een 'how to' topic is.
pi_71664852
BE, kan ik zelf de topictitel wijzigen of moet een mod dat doen??? Indien jij het kan, zou je het dan willen wijzigen in iets als "het grote haaktopic" oid??? Verzin maar iets spannends!
pi_71664897
Ik weet niet of ik linkjes van andere websites mag geven, maar er is een hele grote brei en haakcommunity op internet (Ravelry) waar men creaties kan tonen, maar belangrijker ook vermeld waar het patroon vandaan komt en ook vol staat met gratis patronen.

Daarnaast heb ik ooit eens een boekje met knuffeldieren gecopieerd in de bibliotheek, ofwel de bibliotheek is een goede plek om dat soort dingen te zoeken.

Zelf heb ik jaren geleden het boek gekocht: het nieuwe haken van Pauline Turner en ben daar de babydeken uit aan het maken. Helaas is het patroon in mijn uitgave niet goed afgedrukt, waardoor ik wat langer over de babydeken doe dan de bedoeling was, maar verder echt een prima boek om mee te leren haken.

Leuk zo'n topic! Ik haak niet veel, maar ik vind het wel leuk.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 22:27:00 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71665071
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:20 schreef pronkjewail het volgende:
BE, kan ik zelf de topictitel wijzigen of moet een mod dat doen??? Indien jij het kan, zou je het dan willen wijzigen in iets als "het grote haaktopic" oid??? Verzin maar iets spannends!
Je moet het even in LIF feedback topic vragen. Ik kan het wel, maar 'mag' het niet aangezien ik hier niet mod ben.

Sidney, een linkje naar een andere site mag wel, zolang het niet je eigen site is die je enorm gaat lopen spammen.
pi_71665467
Maar hoort dit nou hier in LIF of in UVT onder het subforum "Hobbies, Vrije Tijd & Gezelschapsspellen
(Iets kwijt over je hobby, passie, leuke activiteiten in je vrije tijd, of over het spelen tegen familie en vrienden? Meld het hier!) "
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71666125
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:38 schreef Pandora73 het volgende:
Maar hoort dit nou hier in LIF of in UVT onder het subforum "Hobbies, Vrije Tijd & Gezelschapsspellen
(Iets kwijt over je hobby, passie, leuke activiteiten in je vrije tijd, of over het spelen tegen familie en vrienden? Meld het hier!) "
ach, het naaitopic staat ook nog stseds hier
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 6 augustus 2009 @ 23:55:10 #21
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_71668325
Ik lees ff mee
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_71669309
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 21:43 schreef pronkjewail het volgende:

[..]

Mijsje, netjes gehaakt! Wat ik me alleen afvraag; op hoeveel graden kan je zoiets wassen? Ik knoei altijd verschrikkelijk met die dingen en moet ze dus geregeld op 60 graden wassen. Kan dat met haakwerk?

Edit; Ja dus! Althans volgens het label van mijn nieuwe bolletje garen!
het ligt inderdaad aan het garen dat je gebruikt hebt. ik heb bij deze pannenlappen garen gebruikt dat ik wat kouder moet wassen, nl 30 graden C. als ze erg vies worden, ga ik ze in een handwarm "sopje" van water met oxy-action-poeder (gewoon het huismerk van onze supermarkt) kneden, en daarna in de wasmachine met de fijne was mee. meestal wordt het bij mij dan wel aardig schoon, tenzij het echt erge vlekken zijn met bv soja-saus ofzo...
pi_71673467
Die Ravelry-site is echt gaaf zeg!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:46:38 #24
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_71675348
ik lees hier ook weer braaf mee...leuk om alles te zien !!
pi_71675525
Breien haken voor grotere projecten vind ik het fijner om te breien, haken doe ik meer voor kleine poppetjes, accessoires, sleutelhangers of ipodsokken. open binnenkort ook een winkeltje op Etsy met een vriendinnetje .

een van de laatste dingen die ik gemaakt heb :
pi_71675621
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 09:26 schreef Pandora73 het volgende:
Die Ravelry-site is echt gaaf zeg!
Inderdaad! Wow, wat een mooie dingen zitten daar tussen... Ik vind al die dekentjes zo gaaf!
pi_71675660
Misschien ook een leuke voor degenen die in het Engels kunnen haken
Deze site staat ook vol met patronen.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71676336
Ik ken eigenlijk alleen maar de Engelse termen. Wel handig omdat je dan veel meer patronen en websites tot je beschikking hebt . En Ravelry natuurlijk .
pi_71679400
* Pandora73 heeft zichzelf zojuist een exemplaar van Crochet Patterns for Dummies aangeschaft...
Leer ik gelijk de juiste Engelse termen; zoals NoralyZ al zegt, geeft dat toegang tot veeeeel meer patronen enzo!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71680984
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:53 schreef NoralyZ het volgende:
Breien haken voor grotere projecten vind ik het fijner om te breien, haken doe ik meer voor kleine poppetjes, accessoires, sleutelhangers of ipodsokken. open binnenkort ook een winkeltje op Etsy met een vriendinnetje .

een van de laatste dingen die ik gemaakt heb :
[ afbeelding ]
Die is gebreid, toch?
pi_71682532
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:49 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Die is gebreid, toch?
Inderdaad. In mijn enthousiasme niet op gelet dat het een expliciet haaktopic is. Kunnen we hem niet gemixt breien/haken maken?
pi_71683550
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:37 schreef NoralyZ het volgende:

[..]

Inderdaad. In mijn enthousiasme niet op gelet dat het een expliciet haaktopic is. Kunnen we hem niet gemixt breien/haken maken?
Ik vind het prima om er een gemixt topic van te maken. Iemand anders bezwaar?

Pandora, ik heb dat dummies-boek als pdfje! Bevalt het je tot nu toe?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 15:31:28 #33
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_71684228
mag ik dat pdfje ??
pi_71684453
En ik ook?
pi_71684996
Pm maar even jullie mailadres!
pi_71685961
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:07 schreef pronkjewail het volgende:

[..]

Ik vind het prima om er een gemixt topic van te maken. Iemand anders bezwaar?

Ik heb het net besteld... Dus nog niet in huis. Maar volgens mij is het best een redelijk dik boek toch, en geen 20 pagina's bij wijze van spreken... Hoe groot is de PDF dan?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71686628
Ik dacht dat er al een brei topic was en dat daarom dit topic is opgestart of heb ik het nu mis?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 16:54:15 #38
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_71686776
Wat is er in godsnaam hip aan haken?
pi_71686785
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:27 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Ik heb het net besteld... Dus nog niet in huis. Maar volgens mij is het best een redelijk dik boek toch, en geen 20 pagina's bij wijze van spreken... Hoe groot is de PDF dan?
het is 290 blz en net geen 8 mb.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:04:15 #40
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71687013
Eindelijk een haaktopic! Leuk! Ik dacht dat ik de enige was die het weer ontdekt heeft
Ik doe een poging tot Amigurumi.
Laatste project:
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71687062
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:04 schreef mmascha het volgende:
Eindelijk een haaktopic! Leuk! Ik dacht dat ik de enige was die het weer ontdekt heeft
Laatste project:
[ afbeelding ]
OMG! Die zijn leuk zeg!!! Die wil ik ook! Staat hier ergens een beschrijving van online? Of heb je misschien de titel van het boek waar het uit komt???
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:13:29 #42
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71687221
Ik heb het uit mijn hoofd gedaan. "Vroeger" nooit leren haken op school. Begin dit jaar kwam ik amigurumi knuffels tegen op internet. Ik heb wat boekjes uit de bieb gehaald en wat aan mijn moeder en schoonmoeder gevraagd. Dit is eigenlijk ook mijn eerste echte project. Daarvoor heb ik wat cupcakejes gemaakt.
Als je de grondbeginselen kent hoe je rond en recht moet haken kom je een heel eind. Ik wilde niet dat ze op elkaar leken dus de ene wat ronder en de andere wat rechter. Bloemetje erop en klaar.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71692005
Superfijn dat er nu een haaktopic is, ik haak al 'eeuwen' en brei sinds kort ook, maar vond het topic waar er eerder over haken gepost werd niet supergeschikt om mee te posten en om er niet een simpele tvp van te maken, maar even een opsomming..

Laatste wat van de breipennen afgekomen zijn (en tevens het eerste ) waren twee topjes voor alicia, heb van de week snel twee krukhoesjes gehaakt en ben nog steeds granny squares aan het haken voor mijn hoes van de locker en ben gisteren het eerste winterproject gestart een mouwloze kabeltui in stokjes voor me eigen (maar daar moet ik nog een foto van maken)

restjes haakkatoen, wol, etc verwerk ik altijd direct tot bloemetjes, blaadjes, paddestoelen, knuffetjes etc en die belanden of op tassen, jassen, sleutelhangers op memoborden of gewoon in een grote bak voor later
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:26:33 #44
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71692403
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:37 schreef NoralyZ het volgende:

[..]

Er loopt een brei-topic in UVT (dacht ik). Dan zou je het beste even de modjes van LIF (en UVT kunnen vragen of die 2 samen kunnen.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:28:43 #45
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71692473
Die cactussen zijn gaaf!
pi_71692815
Knorretje, ik ben verliefd op je granny squares! Zulke mooie kleuren.

Dit topic is echt niet goed voor me. Ik wil onderhand de cactussen al maken, een grannysquare-deken en ik moet ook nog steeds uitproberen hoe ik DEZE maak zodat ik daar zo`n enorm mooie sjaal van kan maken. Oh en ik ben ook nog bezig met een filethaakwerksjaal.

Vraagje voor de ervaren haaksters; hebben jullie een favoriet soort garen om mee te werken?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:43:30 #47
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71692875
Dank voor de complimenten!

Het was een moederdagkadootje voor mijn moeder. Die is fan van cactussen.
Ik was ook best heel trots op het resultaat.
(En mijn moeder ook hihi)
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71692887
Oooooh die cactusjes!!
Ik kan nog geen echte cactus in leven houden, dus ik denk dat ik hier maar eens op moet gaan oefenen... als de mega-verhuizing achter de rug is, ben nu mijn wol kwijt
pi_71692936
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:44 schreef Pyttpytt het volgende:
Oooooh die cactusjes!!
Ik kan nog geen echte cactus in leven houden, dus ik denk dat ik hier maar eens op moet gaan oefenen... als de mega-verhuizing achter de rug is, ben nu mijn wol kwijt
Naast het feit dat de cactussen gewoon erg cute zijn, moet ik eerlijk bekennen dat dit voor mij ook wel een goede reden is om ze te willen maken!
pi_71693026
superleuk! haha die cactusjes

en ik vind de krukhoesjes en grannysquares van knor ook geweldig
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 10:43:40 #51
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_71703850
Ik krijg ook weer helemaal zin om aan de slag te gaan door dit topic. Over een paar weken ook maar weer eens naar de creabeurs om te neuzen. Iemand nog zin om mee te gaan?

[ Bericht 3% gewijzigd door m@x op 08-08-2009 10:48:48 ]
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:07:30 #52
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_71704223
Oh die cactusjes Mooi ook die potjes!
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_71704775
Is dat nou moeilijk, haken? En is het haken van zo'n cactus moeilijker dan bijvoorbeeld het haken van een kleedje (niet dat ik dat kan, ik kan alleen vingerhaken...)?

Ik wil het leren!

Ik kan sinds een paar jaar ook al borduren, mijn oma zou trots op me zijn.
pi_71705106
Haken is op zich niet lastig, al vind ik wel dat je meer dan met breien heel goed op je aantal steken moet letten. Daar ga ik bij haken nogal eens de mist in... Met breien heb ik dat veel minder.

@ hierboven: die creabeurs is hier zowat om de hoek! Dankje voor de tip!
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 12:11:14 #55
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_71705282
Wat zijn die cactussen leuk! En die Grannysquares, en, en,en.... Ik ga mijn haaknaalden maar weer eens opzoeken geloof ik!
pi_71705502
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 12:00 schreef NoralyZ het volgende:
Haken is op zich niet lastig, al vind ik wel dat je meer dan met breien heel goed op je aantal steken moet letten. Daar ga ik bij haken nogal eens de mist in... Met breien heb ik dat veel minder.
Heb ik ook, breien kan ik veel meer op de automatische piloot.
pi_71706911
Knorretje, wat een leuke topjes heb je gemaakt, maar ook je andere creaties vind ik errug leuk!
Ik zag ook kleine cactusjes voorbij komen die zijn helemaal leuk!
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 10:43 schreef m@x het volgende:
Ik krijg ook weer helemaal zin om aan de slag te gaan door dit topic. Over een paar weken ook maar weer eens naar de creabeurs om te neuzen. Iemand nog zin om mee te gaan?
hey leuk, een creabeurs... helaas kan ik dan niet... (m'n verjaardagsweekend...)
en ik heb het automatische piloot gebeuren meer met haken dan met breien. bij breien laat ik dan steken vallen of heb dan opeens perongeluk een hele rij met averechts terwijl dat rechts moest zijn enzo...
pi_71709527
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:04 schreef mmascha het volgende:
Laatste project:
[ afbeelding ]
Ik dacht eerst "Amiguwattes?" maar een snelle Google leverde op dat dat nou precies is wat ik wil doen! Beestjes enzo. Kleren vind ik te omvangrijk, en ik weet zeker dat ik het niet voor elkaar krijg om het er níet mislukt-zelfgemaakt te laten uitzien, dus daar begin ik maar niet aan. En tafelkleedjes en kussens heb ik ook niet zo'n behoefte aan.
Maar beestjes en knuffels, jaaaaa!

P.S. Ik meld nog even een interessante site met wederom een zeer duidelijke uitleg (filmpjes) van allerlei steken en dergelijke.

[ Bericht 10% gewijzigd door Pandora73 op 08-08-2009 16:06:45 ]
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:22:08 #59
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_71709948
Oooh, als ik die mooie vierkantjes van Knorretje en die minikaktusjes zie dan denk ik maar 1 ding: dit wil ik oooook!!! Ik heb vroeger heel wat afgevingerhaakt en maakte meters slinger of plakte die dan weer ergens op. Een aantal jaren geleden heb ik geprobeerd een sjaal te haken maar ik haakte veel te strak. Ik ga me er weer 'ns in verdiepen!
Is het nou gemakkelijker om een figuurtje te maken dan een sjaal? Het lijkt me zo lastig om een sjaal o.i.d. over de hele lengte op precies dezelfde breedte te krijgen, of is dat gewoon een kwestie van oefenen?

Ik had trouwens vorig jaar bij de H&M een sjaal gekocht en kreeg van echt veel mensen een reactie dat 'ie zo leuk was; ze dachten dat ik deze zelf had gehaakt
Geluk is een richting, geen punt
pi_71712363
Gisteren zag ik bij de Blokker een Barbapappa-rugzak... En ik was nog op zoek naar iets leuks om mijn spulletjes in op te bergen... Dus mijn haakspulletjes zitten nu in Barbapappa.
Hoezo "Zo fout dat het weer leuk is"?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71713956
Ik heb al verschillende handige sites in dit topic voorbij zien komen. Is het een idee om een lijstje van de interessante en handige sites te maken mbt haken en die dan als lijstje in de OP neer te zetten?

Pandora Barbapappa is inderdaad errug fout, zo fout dat het leuk is!
pi_71714591
Zo'n lijstje lijkt mij inderdaad ook wel erg makkelijk mijsje. Misschien gesplitst op Engels- versus Nederlandstalig?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71717291
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:07 schreef pronkjewail het volgende:
Je hebt nog een pm...
liessaslunch.blogspot.com
pi_71717546
Oh leuk! Ik zoek nog een truttige hobby!

@knorretje: wat een leuk memobord! Die ga ik ook maken.
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 22:32:22 #65
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71717992
Ik ben begonnen met knuffels en beestjes als Amigurumi. Lang leve het internet met allerlei geweldige voorbeelden! Al ben ik meer van de "gebruiksvoorwerpen" zoals cupcakjes, koffiekopjes en cactussen natuurlijk

Maar nu wil ik ook zo'n kleed met mooie vierkantjes! Maar ik kan alleen maar rond haken!
Eens kijken hoe dat dat werkt.

En tellen is best lastig met haken. Maar je kan altijd een stukje uithalen of verderop het een beetje compenseren met wat meer/minder steekjes. Ziet niemand! Behalve als je braaf een beschrijving volgt en de vis die je maakt meer de vorm van een paling krijgt
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71718268
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 22:32 schreef mmascha het volgende:
Ik ben begonnen met knuffels en beestjes als Amigurumi. Lang leve het internet met allerlei geweldige voorbeelden! Al ben ik meer van de "gebruiksvoorwerpen" zoals cupcakjes, koffiekopjes en cactussen natuurlijk

Maar nu wil ik ook zo'n kleed met mooie vierkantjes! Maar ik kan alleen maar rond haken!

En tellen is best lastig met haken. Maar je kan altijd een stukje uithalen of verderop het een beetje compenseren met wat meer/minder steekjes. Ziet niemand! Behalve als je braaf een beschrijving volgt en de vis die je maakt meer de vorm van een paling krijgt

Dat vierkant haken is best makkelijk! In het vierkant waar ik mee aan het oefenen ben geweest, moest je gewoon een boogje haken van 5 lossen en daar een aantal stokjes op haken met in het midden een paar lossen. Volgende toer via hetzelfde principe alleen dan nog maar 2 losse. Ziet er echt moeilijker uit dan het is.

Ik ben vandaag even langs de handwerkwinkel geweest om garen te kopen. ¤2,- per bolletje (ipv 1.50 bij de Wibra en 1.75 op de markt, viel mee dus qua prijs!) en dat is het geld echt waard. het haakt stukken beter dan de garens die ik al had. Deze draad valt tenminste niet aldoor uit elkaar!

Ik heb echt moeite met het lezen van haakpatronen. Voor mijn gevoel snap ik het patroon, dan maak ik het en ziet het er goed uit, maar...vervolgens lijkt het totaal niet op het plaatje!
pi_71719017
kan iiemand mij vertellen hoe je met vingerhaken 2 kleuren kunt doen .
google leverde niet het gewenste resultaat op
pi_71720981
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 22:32 schreef mmascha het volgende:

mijn vierkantjes haak je ook in het rond, tenminste de laatste ronde zorgt pas voor een vierkant. Je zet een aantal lossen op (4), je doet een aantal samen gehaakte stokjes (12 setjes van 3) steeds gevolgd door een losse en de derde rij/toer bestaat uit stokjes in setjes van 3 ook steeds met een losse er tussen. In de hoeken doe je niet 1 setje van 3 maar twee setjes van 3 met er tussen twee lossen (dus volledig uitgeschreven doe je die laatste rij als volgt: aanhechten , 4 lossen (vormt een stokje uit het laatste setje, en het eerste hoekje, 2 stokjes, 1 losse, 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes, 2 losse, 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes, 1 losse, 2 stokjes en met een halve vasten vastzetten in de eerste 4 lossen)

wil de andere 2 toeren evt ook nog wel uitschrijven mocht je dat handiger vinden. Een 4 of 5 of weet ik veel hoeveel toeren groot je wil maken gaat steeds als de laatste toer
pi_71721016
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 23:16 schreef hecoson het volgende:
kan iiemand mij vertellen hoe je met vingerhaken 2 kleuren kunt doen .
google leverde niet het gewenste resultaat op
gewoon op een gegeven moment een nieuwe kleur door je lusje halen en het eindje later wegwerken met een naald... (of zoals alicia en jayden het doen, gewoon aan elkaar knopen en verder gaan) (fototje)

de trui waar ik mee bezig ben gaat vrees ik mislukken ik kom toch wol te kort als ik dat zo inschat en bijkopen is niet mogelijk, dit was een restant van een enkellang vest van jaren geleden. voorpand heb ik nu af en ben nu met het achterpand bezig, en heb nog anderhalve bol.

[ Bericht 12% gewijzigd door knorretje op 09-08-2009 09:51:09 ]
pi_71725537
Misschien een tuniek-achtige trui? zonder mouwen dus? Of ziet dat er heel raar uit? Jammer zeg, dat je te kort komt!
pi_71725562
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 10:31 schreef mijsje het volgende:
Misschien een tuniek-achtige trui? zonder mouwen dus? Of ziet dat er heel raar uit? Jammer zeg, dat je te kort komt!
het patroon was al zonder mouwen Ik haak vanaaf gewoon door en zie wel wanneer het op is, kan hem altijd nog dichtnaaien tot tas ofzo
pi_71725644
ah, dan is dat al inbegrepen... Maar een tas is ook leuk en praktisch!
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:40:33 #73
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71728073
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 22:45 schreef pronkjewail het volgende:

[..]

Ik heb echt moeite met het lezen van haakpatronen. Voor mijn gevoel snap ik het patroon, dan maak ik het en ziet het er goed uit, maar...vervolgens lijkt het totaal niet op het plaatje!
Ahum, dat was ook mijn probleem met de vis/paling. Ik denk dat ik de ene keer wat strakker haak dan de andere keer.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71728117
dat kan ook liggen aan het soort garen dat je gebruikt. (ene garen is dunner dan het andere) maar als je steeds met hetzelfde garen werkt, dan slaat mijn post nu helemaal nergens op...
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:42:28 #75
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71728132
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 00:32 schreef knorretje het volgende:

[..]
wil de andere 2 toeren evt ook nog wel uitschrijven mocht je dat handiger vinden. Een 4 of 5 of weet ik veel hoeveel toeren groot je wil maken gaat steeds als de laatste toer
Dankdank! Ik ga eerst eens op zoek hoe ik een stokje moet maken. Even bij moeder/schoonmoeder informeren misschien.
Dan ga ik eens kijken hoever ik kom met jouw patroon en anders meld ik me!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71728232
Ik dacht dat je al heel ver was met haken mmascha, komt door de foto van de geweldige cactussen!
in het begin van het topic staan wat pagina's als link, waarop stokjes heel goed uitgelegd worden. misschien helpt dat al wat? (Jessica Tromp, haaksteken en hun symbolen deel 1 en 2...)
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:49:10 #77
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71728314
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 12:42 schreef mijsje het volgende:
dat kan ook liggen aan het soort garen dat je gebruikt. (ene garen is dunner dan het andere) maar als je steeds met hetzelfde garen werkt, dan slaat mijn post nu helemaal nergens op...
Ik zeg niet dat je post nergens op slaat Vooral fijn dat je meedenkt!
Maar ik gebruik dezelfde wol. Nog wel eens een ander kleurtje maar dat is dan van hetzelfde merk.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71728436
dan kan het daar inderdaad niet aan liggen lijkt me...
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:54:13 #79
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71728445
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 12:45 schreef mijsje het volgende:
Ik dacht dat je al heel ver was met haken mmascha, komt door de foto van de geweldige cactussen!
in het begin van het topic staan wat pagina's als link, waarop stokjes heel goed uitgelegd worden. misschien helpt dat al wat? (Jessica Tromp, haaksteken en hun symbolen deel 1 en 2...)
Nee ik ben echt een beginner! Daarom ben ik ook zo trots op mijn cactussen! Was ook om aan te geven dat je best snel als beginner tot een geweldig(al zeg ik het zelf) resultaat kan komen!
Op naar mijn volgende project! Het motiveert ook heel erg om iets leuks/moois uit te zoeken en te proberen.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71733432
t1m0k ehm... flauw?

mmascha, je mag dat zeker zeggen, ziet er fantastisch uit! Ik zit nu nog in m'n pannenlappenperiode, maar als die af is, wil ik ook ander soort dingen maken als knuffeltjes of zulke geweldige planten die niet zo snel dood gaan...
pi_71735638
Er is ook een heel handig youtube channel over haken! Ze heeft ook een playlist met alle basics uitgelegd en verder een hoop patronen, technieken, zelfs voor linkshandigen. Kan je echt superveel van leren.

En het is in het Engels. (wat knorretje hierboven vertelde over stokjes en lossen, daar snap ik dan weer helemaal niks van . ik vind de Engelse termen veel logischer, maar dat is natuurlijk maar net hoe je het geleerd hebt)
  zondag 9 augustus 2009 @ 16:57:24 #82
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71736145

(Let niet op het onkruid )

Dit is wat ik nog meer gemaakt heb.
Ik heb ook nog de huid van een LittleBigPlanet-poppetje en een opgerolde kat liggen. Maar ik vind het aan elkaar naaien zo lastig. (En ik ben bang voor het reslutaat als het eenmaal gevuld is.)
Eens kijken of ik daarvoor vandeweek de moed bij elkaar kan rapen.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71736296
mmascha, die schildpad is wel heeeeel kjoet!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zondag 9 augustus 2009 @ 17:16:02 #84
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71736568
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 17:02 schreef Pandora73 het volgende:
mmascha, die schildpad is wel heeeeel kjoet!
Dat heb ik wel van een patroon gemaakt. Begonnen met de bovenkant van het schildje. Toen ik bezig was met de onderkant had ik pas door dat ie niet echt groot zou worden. Formaat sleutelhanger is dit. Maar eens kijken of ik um zelf kan aanpassen dat de volgende een echt knuffelformaat krijgt.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71737588
mmascha, inderdaad, die schildpad ! en die poppetjes eronder ook! (is die voorste een kopje koffie? die is errug leuk!)

mijn laatste pannenlappen, en dan hou ik daar over op, dat beloof ik...

nu misschien iets proberen van een patroontje... dat heb ik nog nooit gedaan...
pi_71738699
Oh, mmascha, die cupcakes heb ik ook wel eens gemaakt! !

Dit is 1 van de eerste dingen die ik gehaakt heb, niet echt spannend, gewoon een ipodsokje:
  zondag 9 augustus 2009 @ 20:00:36 #87
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_71740754
Die tutorial die hier in het topic voorbij kwam is echt geniaal!
Ik kan nu mooi recht haken (dus niet zo schots en scheef of meer driehoekig) en rond. Superleuk!
Ik wil eigenlijk graag bloemetjes maken, maar kan hier niet echt iets voor vinden. In 'het komplete handwerken' (oude rode mappen van mijn moeder) staan wel vierkantjes en 6- en 8hoeken, maar bloemetjes... Iemand?
Geluk is een richting, geen punt
pi_71741154
Deze vond ik via Ravelry:

en deze ook:

zondag 9 augustus 2009 @ 20:26:56 #89
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71741526
Oh! Die onderste is leuk!
Zoiets wil ik wel in een sprei verwerken.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71742026
Bloemetjes

[ Bericht 2% gewijzigd door -Marjo- op 09-08-2009 20:49:28 ]
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
  zondag 9 augustus 2009 @ 20:58:53 #91
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_71742494
Die afkortingen zoals 1v zeggen me dus helemaal niks? Misschien toch maar eens een boekje uit de bieb halen of zo...
pi_71742795
l = losse
v = vaste
hv = halve vaste
stk = stokje
hstk = half stokje
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
pi_71744328
Marjo, die bloemen zijn ook heel mooi die ga ik ook een keer maken!
  maandag 10 augustus 2009 @ 10:49:26 #94
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_71754187
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:08 schreef -Marjo- het volgende:
l = losse
v = vaste
hv = halve vaste
stk = stokje
hstk = half stokje
Bedankt, hier kan ik wat mee!
pi_71754264
NoralyZ, misschien niet spannend, maar toch erg leuk, en handig!
pi_71756794
nog geen patroontje gedaan, ik heb wel gisteren en vandaag lekker gefrobeld, en ik wist vanmorgen pas wat het werd...

een koffiepotje!
met als leuk detail:

de bovenkant en

de onderkant...

de kleur is wat vervaagd op de onderste twee foto's, maar de kleur ligt het dichtste bij de bovenste foto.
  maandag 10 augustus 2009 @ 14:42:11 #97
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71761187
Mooie afwerking bij die leuke theepot! Vooral bij het dichtmaken heb ik nogal moeite om het netjes dicht te krijgen.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71761262
waar koop je van dat haak katoen eigenlijk?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_71761336
Ik vind dat amigurumi ontzettend schattig, die beertjes
Maar volgens mij mis ik hier de motoriek voor . Een schaamteloze verkapte tvp dus
Tap tap tap
pi_71761929
Mijn haaksel

Woeiii - Blog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')