Geert Wilder krijgt steeds meer kritiek van islamitische zijde. Hieronder een deel van een interview met Abou El Fadl. Bron:
Nieuwwij.nl/VolZIn. Wat mij betreft heeft deze man wel een punt: met Wilders is niet normaal te onderhandelen of te discussieren.
"Hoe ga je om met haat? Hoe voer je een redelijk gesprek met wie jou haten? Toen ik in juni naar Nederland kwam om aan de Universiteit van Tilburg colleges te geven over islam en burgerschap, was ik wel voorbereid op enige worsteling met dit dilemma. Maar niets had me kunnen voorbereiden op de mate van haat, religieuze prietpraat en vooroordeel die kennelijk voor een grote minderheid in dit land aanvaardbaar is geworden." De Amerikaanse moslimjurist prof. Khaled Abou El Fadl geeft deze week in een artikel in het oecumenische opinieblad VolZin lucht aan zijn verbijstering en woede over het optreden en de opvattingen van de politicus Geert Wilders en zijn Partij voor de Vrijheid.
"Er is bijna geen beginnen aan om Wilders' ideeën te weerleggen aan de hand van de feiten", aldus El Fadl, het enige moslimlid van de door president Bush ingestelde Commissie voor Internationale Godsdienstvrijheid. "Mensen die zo vol haat zitten als hij, hebben eerder een psychotherapeut nodig dan informatie. Alles wat zij horen, verdraaien ze om vast te kunnen houden aan hun verzonnen wereldbeeld. De poging tot een redelijke gedachtewisseling spoort hen alleen maar aan om nog onredelijker te worden. Natuurlijk zullen alle weldenkende mensen racisme veroordelen, maar wat moet je doen als de wereld gek wordt en het volk racisten kiest, hen met een wettig sausje overgiet en op de troon zet?" El Fadl: " Wetenschappers kunnen van mening verschillen of het seculiere humanisme gevestigd is op religieuze waarden; zij kunnen debatteren over de vraag of de mensenrechten een westerse uitvinding zijn die universele geldigheid heeft; zij kunnen strijden over de vraag of er inderdaad 'joods-christelijke waarden' bestaan en in hoeverre de islamitische beschaving heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van deze waarden. Wilders en consorten kunnen met dergelijke debatten niets anders doen dan hen te misbruiken voor hun eigen doeleinden. Ze begrijpen deze discussies niet en willen ze ook niet begrijpen. Alle intellectuele geschilpunten vervormen zij tot de twee producten die zo goed verkopen: haat en angst."