Ik vind er wel wat voor te zeggen, want, zoals gezegd, je hebt je aandacht toch niet bij het rijden.quote:KLPD wil rijdend navigeren verbieden
Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) wil dat het instellen van een navigatiesysteem tijdens het rijden wordt verboden. Volgens het KLPD is het net zo gevaarlijk als mobiel bellen. Tijdens het instellen is de aandacht van de automobilist niet bij het rijden, terwijl dat wel zo moet zijn, zo licht de KLPD toe.
Uit onderzoek blijkt dat zestig procent van de automobilisten zich tijdens het rijden bezighoudt met het navigatiesysteem. Extra functionaliteiten, zoals tv kijken, maakt het er niet veiliger op en dit vindt het KLPD een zorgelijke ontwikkeling.
Het advies dat fabrikanten van navigatiesystemen geven, om de apparatuur al in te stellen voor vertrek, wordt volgens de politie doorgaans genegeerd.
Op zich inderdaad wel, maar het lijkt me wel erg lastig te controleren. Met mobiel bellen is het vaak al een beetje dubieus, met een navigatiesysteem dat er toch al hangt en waar je alleen maar een vinger heen moet bewegen is het nog lastiger.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:14 schreef OA het volgende:
[..]
Ik vind er wel wat voor te zeggen, want, zoals gezegd, je hebt je aandacht toch niet bij het rijden.
En het lijkt me ook niet te veel gevraagd om voor vertrek je navigatie in te stellen...
Precies. Hoe vaak je wel niet mensen ziet rijden met dat ding letterlijk in het midden van de voorruit geplakt. Ontneemt je heel veel zicht.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:17 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Op zich inderdaad wel, maar het lijkt me wel erg lastig te controleren. Met mobiel bellen is het vaak al een beetje dubieus, met een navigatiesysteem dat er toch al hangt en waar je alleen maar een vinger heen moet bewegen is het nog lastiger.
Ze zouden beter eens kunnen opletten dat mensen dat ding een beetje fatsoenlijk ophangen, dus niet midden op de voorruit.
Kom nou... Hoe vaak de boel wel niet wordt opgehouden door van die lamzakken die effe "voorzichtig" de GPS instellen. Lokt ook gevaarlijke situaties uit.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:18 schreef tslh het volgende:
En natuurlijk ook niet meer je radio bedienen bij het rijden, en je spiegel verstellen, en roken, en zonnebril opzetten, etc. etc. Het is gewoon een nieuwe melkkoe.
Ook zo'n mooie ja, van die van binnen compleet verlicht auto's die over donkere wegen rijden. Ook dat ontneemt je heel veel zicht. Zeker op de onverlichte wegen is het belangrijk zo min mogelijk licht in de auto te hebben.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:20 schreef Cryothic het volgende:
Ik heb ook wel eens een keer met m'n tomtom zitten klooien tijdens het rijden, vooral 's avonds dat ding op de nachtstand zetten zodat ie niet in je bek loopt te schijnen.
Maar het is idd gewoon gevaarlijk, en ik ben het er helemaal mee eens.
Het zou sowieso verboden moeten worden om met andere bezig te zijn.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:23 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer komt er een verbod dat men zich niet meer mag scheren en/of opmaken in de auto??
Daar hoor ik ze niet over....
Of zouden ze dat zelf stiekum doen......
Ik zit 160 km per dag in de wagen (elke dag) en ik heb in al die jaren maar weinig last daarvan gehad. Meer van vrouwen die zichzelf opmaken, petjes die ff een cd wisselen met de nieuwe R&B/hardbass ellende, zelfs mensen die de krant lezen en, als belangrijkste oorzaak, mensen die zitten te kletsen in de wagen (vooral vrouwen: want die moeten om de een of andere reden elkaar aankijken als ze praten). Er zullen ongetwijfeld wel ongelukken gebeuren door het instelllen van GPS'en, maar er wordt nu weer een groter issue van gemaakt dan het is, volgens mij. Ja, het is veilger om aan de kant te gaan staan, maar dat is met veel dingen zo.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:21 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Kom nou... Hoe vaak de boel wel niet wordt opgehouden door van die lamzakken die effe "voorzichtig" de GPS instellen. Lokt ook gevaarlijke situaties uit.
Rot dan aan de kant.
Dus prima verbod, ondanks dat de naleving wat lastig kan worden.
Moet jij niet aan een boom geketend worden ergens??quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:30 schreef ethiraseth het volgende:
Mijn god, wat een niveau weer. Het loopt van "X is slecht, maar Y is ook slecht en niet verboden, dus mag X ook niet verboden worden" tot "ze willen vast X niet verbieden omdat ze dat zelf doen".
Ik heb ook altijd het idee dat dat ding zoveel mogelijk in het zicht wordt opgehangen. Alsof het iets is om mee te patsen (quod non)...quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:20 schreef Casos het volgende:
Precies. Hoe vaak je wel niet mensen ziet rijden met dat ding letterlijk in het midden van de voorruit geplakt. Ontneemt je heel veel zicht.
Wat ben je toch weer een held hè. Geen enkele inhoudelijke toevoeging aan een topic kunnen geven, alleen maar prietpraat over hoe je droomt over geweld jegens andere mensen en dan nog durven wijzen met het vingertje dat anderen zo gemeen zijn.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:38 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Moet jij niet aan een boom geketend worden ergens??
En dit is maar al te waar.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Daarnaast lijkt me dat hoe meer je verbiedt en voorschrijft, des te minder zijn mensen geneigd zelf verantwoordelijkheid te nemen. Zo van 'ik hield me aan de maximumsnelheid, ik belde handsfree, dus mij valt niks te verwijten'.
En doet het er uberhaupt wel zoveel toe hoeveel doden er vallen? Koste wat het kost elk risico willen uitsluiten is een welvaartsziekte. 50 jaar geleden had je natuurlijk dat elk auto-onderdeel leek ontworpen om maximaal letsel te veroorzaken bij de geringste aanrijding. Dat hoeft van mij ook niet, maar waar ligt de balans? Het gaat in het verkeer nou eenmaal om grandioze hoeveelheden kinetische energie, dat sluit een risico in zich. Hoe dichter je bij de nul komt, hoe moeilijker het is om ook die verkeersdoden te voorkomen, dan is de vraag tegen welke prijs.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dit is maar al te waar.
Het is inmiddels gewoonweg vreemd hoe zeer we bezig blijven om het verkeer nog veiliger te maken. Inmiddels zitten we op 750 verkeersdoden in NL. We hadden er al meer net na de tweede wereldoorlog en toen reden er nauwelijks auto's. Het verkeer is dus enorm veilig. Toch moet het met alle geweld nog minder worden.
Maar ik las gisteren dat er door ongevallen in de privésfeer veel meer doden vallen. B.v. door vallen (ladder, trap, whatever). Maar liefst 2.600 doden zijn er te betreuren door ongevallen in de privésfeer.
Wanneer moet ik mijzelf gaan zekeren als ik op een trap ga staan? Wanneer moet ik een trapbewijs gaan halen? Waarom is het zo belangrijk dat er 50 doden minder in het verkeer vallen en boeit het de politiek geen ene donder hoeveel doden er vallen in en om het huis?
Op snelwegen: ja.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:54 schreef ethiraseth het volgende:
Je vindt dus dat mensen zelf mogen bepalen wat "te hard" is?![]()
Op snelwegen: nee.quote:Dat is een garantie voor meer doden.
190 km/u over de snelweg is in veel gevallen prima te doen. 60 door de bebouwde kom meestal niet (soms ook wel).quote:Genoeg idioten die denken dat ze goed genoeg kunnen rijden om wel 190 over de snelweg te gaan en 60 door de bebouwde kom.
duitsland gaat dat om sommige plekken ook al jaren goedquote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:54 schreef ethiraseth het volgende:
Je vindt dus dat mensen zelf mogen bepalen wat "te hard" is?Dat is een garantie voor meer doden. Genoeg idioten die denken dat ze goed genoeg kunnen rijden om wel 190 over de snelweg te gaan en 60 door de bebouwde kom.
Nee, ik vind dat ze dat zelf moeten bepalen. Feitelijk doen ze dat niet, en het lijkt me dat dat er mee te maken heeft dat het vaak al voor ze bepaald is.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:54 schreef ethiraseth het volgende:
Je vindt dus dat mensen zelf mogen bepalen wat "te hard" is?
De bebouwde kom vind ik sowieso niet de natuurlijke habitat van de automobilist, dus daar moet het tempo aangepast aan de langzamere verkeersdeelnemers. Maar op de snelweg? Ik vond de snelwegen in Duitsland altijd een stuk prettiger, en ik geloof niet dat Duitsers genetisch betere chauffeurs zijn. Ik denk dat het te maken heeft met de vrijheid. Als je die zelf mag bepalen dan moet je die ook bepalen en ga je die ook bepalen. Daardoor krijg je een andere en op zich betere houding. Maar dat werkt door over vele jaren en is zo gegroeid, dus ik denk niet dat het verantwoord is om de maximumsnelheid morgen af te schaffen. Het gaat mij erom wat het effect is van een overheid die voorschrijft wat automobilisten moeten doen terwijl ze dat eigenlijk zelf moeten beslissen afhankelijk van de situatie.quote:Dat is een garantie voor meer doden. Genoeg idioten die denken dat ze goed genoeg kunnen rijden om wel 190 over de snelweg te gaan en 60 door de bebouwde kom.
Hoezo niet te controleren? gaat gewoon op dezelfde manier als met bellen, als ze je zien kloten met je tomtom ga je aan de kant krijg je een boetequote:Op donderdag 6 augustus 2009 11:21 schreef Mikkie het volgende:
Krijgen ze toch niet rond want is niet te controleren.
dat zal ook de volgende stap zijn, daarna verplicht een stuurafstands bediening voor je radio of alleen je radiozender wisselen als je stilstaatquote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:24 schreef waht het volgende:
Maak dan verdomme een algemene regel die het "kloten tijdens het rijden" verbiedt. Want je mag dan nog steeds op je mobieltje die in de houder zit sms'en. Maar niet een mobieltje vasthouden of aan je navigatiesysteem kloten.
Ben ik nou zo slim of zij die wetgevers nou zo dom?
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:26 schreef Ra-z het volgende:
[..]
dat zal ook de volgende stap zijn, daarna verplicht een stuurafstands bediening voor je radio of alleen je radiozender wisselen als je stilstaat
Mooi gezegd. Dit kan je op elk aspect van de samenleving toepassen waar de overheid het nodig vindt op te treden. Regels zijn nodig, maar het credo moet altijd blijven: minder is beter.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:47 schreef Weltschmerz het volgende:
De eigen afweging of het verantwoord is, wordt verdrongen door de afweging die de overheid voor je maakt.
Wie zegt dat je niet naar je medebestuurder wees waar jullie precies zitten? Of waar die vriendin van je woont, tweehonderd meter verderop? Dan heb je gewezen, maar niks ingevoerd. Of is wijzen in de auto ook al boetewaardig?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:14 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Hoezo niet te controleren? gaat gewoon op dezelfde manier als met bellen, als ze je zien kloten met je tomtom ga je aan de kant krijg je een boete
Lekker, dan kan een bijrijder 'm dus ook niet meer instellen voor je.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:54 schreef Peter het volgende:
tv-kijken verbieden, toetsen blokkeren bij een snelheid hoger dan 5kmh, stemherkenning invoeren om de tomtom te besturen
Ach, dat is al lang zo en wordt gewoon omzeild door een handigheidje...quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:54 schreef Peter het volgende:
toetsen blokkeren bij een snelheid hoger dan 5kmh
Was net bij het RTL nieuws een woordvoerder van het KLPD, die zei dat ze 'een handvat nodig hebben om preventief te kunnen optreden'. Misschien krijg je wel gelijk.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:52 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Wie zegt dat je niet naar je medebestuurder wees waar jullie precies zitten? Of waar die vriendin van je woont, tweehonderd meter verderop? Dan heb je gewezen, maar niks ingevoerd. Of is wijzen in de auto ook al boetewaardig?
En wat te denken van ingebouwde navi's. Niemand die kan controleren of het je radio of je navi is. Zou mooi zijn als je radio straks ook niet meer mag.
Het gaat nog eens zo ver komen dat bellen helemaal verboden wordt, maar eerst moet iedereen een dure headset aanschaffen en daar btw over betalen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:51 schreef Antaresje het volgende:
Er zijn zeker niet meer genoeg mensen die nog bellen in de auto, dus hebben ze een nieuwe stroom van inkomsten nodig.
Daar begint het inderdaad op te lijken, die navigatiesystemen zijn al jaren op de markt en nu bijna iedereen zo'n ding heeft wordt het gebruik aan banden gelegd op straffe van -ongetwijfeld- hoge boetes.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:52 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het gaat nog eens zo ver komen dat bellen helemaal verboden wordt, maar eerst moet iedereen een dure headset aanschaffen en daar btw over betalen.
Maar het is natuurlijk voor de veiligheidquote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:56 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Daar begint het inderdaad op te lijken, die navigatiesystemen zijn al jaren op de markt en nu bijna iedereen zo'n ding heeft wordt het gebruik aan banden gelegd op straffe van -ongetwijfeld- hoge boetes.
Sterker; mensen die met alcohol op achter het stuur gesnapt worden, kunnen het zelfs ongestraft tot minister schoppen, zoals Guusje Nadorst. Lekker voorbeeld voor de samenleving.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:11 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk voor de veiligheidDie boetes worden echt niet gebruikt voor salarisverhoging van ministers en het opkopen van banken.
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:19 schreef badwurm het volgende:
De KLPD is weer eens op zoek naar een stok om de honden mee te slaan. keihard in hun reedt te neuken.
Zeker, en het is algemeen bekend dat 53 kmu rijden waar 50 is toegestaan een groot gevaar is voor de verkeersveiligheid. En dat daarom een boete gerechtvaardigd is. Best wel sneu eigenlijk.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:11 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk voor de veiligheidDie boetes worden echt niet gebruikt voor salarisverhoging van ministers en het opkopen van banken.
In Duitsland reed ik op een letterlijk volledig verlaten weg (geen auto gezien in 10 minuten lang, midden overdag op zaterdag) 65 waar 50 was toegestaan. 25 euro boete. Kijk, dat zijn leuke straffen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:22 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zeker, en het is algemeen bekend dat 53 kmu rijden waar 50 is toegestaan een groot gevaar is voor de verkeersveiligheid. En dat daarom een boete gerechtvaardigd is. Best wel sneu eigenlijk.
Nee, die boetes worden ook helemaal niet meegenomen in de jaarlijkse begrotingen natuurlijk. Hoe konden we het bedenken.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:11 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk voor de veiligheidDie boetes worden echt niet gebruikt voor salarisverhoging van ministers en het opkopen van banken.
Idd en daarom worden ze ook jaarlijks verhoogd allemaal voor de veiligheidquote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:25 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nee, die boetes worden ook helemaal niet meegenomen in de jaarlijkse begrotingen natuurlijk. Hoe konden we het bedenken._!
En daarom komen er nu administratiekosten bijquote:Op zondag 9 augustus 2009 14:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd en daarom worden ze ook jaarlijks verhoogd allemaal voor de veiligheid
Het gaat om meer boetes uit kunnen delen, en ondanks dat je dit niet kan uitbannen, creëer je wel meer mogelijkheden om boetes uit te delen en dus geld te verdienen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 14:51 schreef JohnDope het volgende:
Mensen dit is gewoon een hoax. Men moet wat verzinnen om de komkommertijd op te vullen.
Natuurlijk wil de KLPD dit niet verbieden, want dit is onmogelijk om te verbieden.
Het is niet te verkopen, want er gebeuren ook legio ongelukken omdat mannen naar mooie vrouwen zitten te kijken die zich elders in het verkeer begeven en daardoor niet meer zien wat er voor hun gebeurt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 14:54 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Het gaat om meer boetes uit kunnen delen, en ondanks dat je dit niet kan uitbannen, creëer je wel meer mogelijkheden om boetes uit te delen en dus geld te verdienen.
Of autoradio's (zoals ik al eerder zei in het topic), even van zender wisselen / CD erin.quote:Op zondag 9 augustus 2009 15:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is niet te verkopen, want er gebeuren ook legio ongelukken omdat mannen naar mooie vrouwen zitten te kijken die zich elders in het verkeer begeven en daardoor niet meer zien wat er voor hun gebeurt.
Dus ook maar mooie vrouwen in het verkeer verbieden
* U bent aangehoudenquote:Op zondag 9 augustus 2009 15:12 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Of autoradio's (zoals ik al eerder zei in het topic), even van zender wisselen / CD erin.
Of omgevingsfactoren, want stel er gebeurt iets langs de weg en je raakt daardoor plots 0.3 seconde afgeleid.
Het is inderdaad niet te verantwoorden, maar goed.. dat hele flitsen (mierenneukboetes voor een paar kilometer te hard) is ook niet voor die zogenaamde veiligheid. Het zijn geldzaken.
Het gaat me niet alleen om de veiligheid, en ja... Op de snelweg zul je dit minder tegenkomen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:33 schreef tslh het volgende:
[..]
Ik zit 160 km per dag in de wagen (elke dag) en ik heb in al die jaren maar weinig last daarvan gehad. Meer van vrouwen die zichzelf opmaken, petjes die ff een cd wisselen met de nieuwe R&B/hardbass ellende, zelfs mensen die de krant lezen en, als belangrijkste oorzaak, mensen die zitten te kletsen in de wagen (vooral vrouwen: want die moeten om de een of andere reden elkaar aankijken als ze praten). Er zullen ongetwijfeld wel ongelukken gebeuren door het instelllen van GPS'en, maar er wordt nu weer een groter issue van gemaakt dan het is, volgens mij. Ja, het is veilger om aan de kant te gaan staan, maar dat is met veel dingen zo.
Exact. En daarbij komt ook nog eens dat hoe minder verkeersdoden hoe langer mensen moeten wachten op een orgaan.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dit is maar al te waar.
Het is inmiddels gewoonweg vreemd hoe zeer we bezig blijven om het verkeer nog veiliger te maken. Inmiddels zitten we op 750 verkeersdoden in NL. We hadden er al meer net na de tweede wereldoorlog en toen reden er nauwelijks auto's. Het verkeer is dus enorm veilig. Toch moet het met alle geweld nog minder worden.
Maar ik las gisteren dat er door ongevallen in de privésfeer veel meer doden vallen. B.v. door vallen (ladder, trap, whatever). Maar liefst 2.600 doden zijn er te betreuren door ongevallen in de privésfeer.
Wanneer moet ik mijzelf gaan zekeren als ik op een trap ga staan? Wanneer moet ik een trapbewijs gaan halen? Waarom is het zo belangrijk dat er 50 doden minder in het verkeer vallen en boeit het de politiek geen ene donder hoeveel doden er vallen in en om het huis?
137 waar je 70 mag is echter 1.200 euro... Vond ik minder grappig. Maar goed, ik mocht mijn rijbewijs houden, hetgeen wel prettig was aangezien ik daar was om rondjes te rijden op de Nürburgring.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:24 schreef El_Matador het volgende:
In Duitsland reed ik op een letterlijk volledig verlaten weg (geen auto gezien in 10 minuten lang, midden overdag op zaterdag) 65 waar 50 was toegestaan. 25 euro boete. Kijk, dat zijn leuke straffen.
70, klinkt als wegwerkzaamhedenquote:Op maandag 10 augustus 2009 11:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
137 waar je 70 mag is echter 1.200 euro... Vond ik minder grappig. Maar goed, ik mocht mijn rijbewijs houden, hetgeen wel prettig was aangezien ik daar was om rondjes te rijden op de Nürburgring.
Je weet dat ze in Duitsland behoorlijk strikt zijn als er wél een maximumsnelheid wordt aangegeven.quote:Op maandag 10 augustus 2009 11:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
137 waar je 70 mag is echter 1.200 euro... Vond ik minder grappig. Maar goed, ik mocht mijn rijbewijs houden, hetgeen wel prettig was aangezien ik daar was om rondjes te rijden op de Nürburgring.
Vind dat op zich al zo triest: Je TomTom NODIG hebben.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:18 schreef Loveless85 het volgende:
Klopt, goed punt, maar helaas gaat t soms ff niet anders als er ergens iets is afgesloten ofzo, en je dan ff snel je TomTom nodig hebt.
Ze moeten die dingen gewoon spraakgestuurd maken
Want iedereen kent het wegennet van Nederland en alle steden uit z'n hoofd.quote:Op maandag 10 augustus 2009 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Vind dat op zich al zo triest: Je TomTom NODIG hebben.
navigeren achter het stuur is eigenlijk niets mis mee vind ik. Ik kan de meeste bestemmingen gewoon met 3 klikken ingeven omdat ze al in mijn GPS geprogrammeerd zitten. Flesje water openmaken kan ik nog in inkomen, dan rijd je enkele seconden zonder je stuur vast te houden (hoewel een degelijke auto daar ook geen problemen mee heeft).quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar niet navigeren achter het stuur., je vriendin aanraken of een flesje water openmaken.
als je enkel in je dorp / stad komt misschien niet, maar ik rijd gemiddeld toch 3x per maand in het buitenland. Dan heb je wel een GPS nodig hoor... Ik kan echt niet zomaar op gevoel naar een bepaalde straat in het buitenland rijdenquote:Op maandag 10 augustus 2009 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Vind dat op zich al zo triest: Je TomTom NODIG hebben.
Dat is toch niet nodig!! Je hebt daar borden voor en anders wegenkaarten. Bij elke stad die je binnenrijdt vind je een straatplattegrond.quote:Op maandag 10 augustus 2009 12:58 schreef nikk het volgende:
[..]
Want iedereen kent het wegennet van Nederland en alle steden uit z'n hoofd.
Kom op, voordat de TomTom bestond reden er ook al mensen op het buitenland, gingen jaarlijks miljoenen toeristen hun eigen land uit, en die kwamen er ook.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:01 schreef Athmozz het volgende:
[..]
als je enkel in je dorp / stad komt misschien niet, maar ik rijd gemiddeld toch 3x per maand in het buitenland. Dan heb je wel een GPS nodig hoor... Ik kan echt niet zomaar op gevoel naar een bepaalde straat in het buitenland rijdenVerder verhoogt een GPS je veiligheid ook 's nachts. Je ziet op banen tenminste waar er al dan niet zijstraten gaan bijkomen, zelfs nog voor dat je die straten in het echt kan zien (vb als ze achter een bocht liggen)
Gebruik als in INSTELLEN van een GPS is gevaarlijk, gewoon volgen niet. Als jij je kaart gaat beginnen lezen terwijl je rijdt is het nog veel gevaarlijker hoorquote:Op maandag 10 augustus 2009 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is toch niet nodig!! Je hebt daar borden voor en anders wegenkaarten. Bij elke stad die je binnenrijdt vind je een straatplattegrond.
Nee, een TomTom is niet nodig. 't Is niet meer dan een leuk, handig hebbedingetje, waarvan nu gebleken is dat het gebruik ervan tijdens het rijden, gevaar oplevert.
GPS: 150¤quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Kom op, voordat de TomTom bestond reden er ook al mensen op het buitenland, gingen jaarlijks miljoenen toeristen hun eigen land uit, en die kwamen er ook.
Als je ergens niet zonder navigatiesysteem kunt komen, ben je m.i. heel zielig.
Dat het niet noodzakelijk is, soit. Maar dat het gevaar oplevert, onzin.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, een TomTom is niet nodig. 't Is niet meer dan een leuk, handig hebbedingetje, waarvan nu gebleken is dat het gebruik ervan tijdens het rijden, gevaar oplevert.
Wat ik zeg: Handig hebbedingetje.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:05 schreef Athmozz het volgende:
[..]
GPS: 150¤
Kaarten van europa; 30¤ per land.
GPS is
1) goedkoper
2) sneller
3) betrouwbaarder
4) ontwijkt files
5) weet buiten de wegen ook andere dingen die een kaart niet weet.
Klopt, er zijn meerdere gevaarlijke handelingen in het verkeer, maar dit geval levert schijnbaar meer gevaar op dan een radio. Daarbij zijn er tegenwoordig auto's waar de bediening van de radio/CD aan het stuur zit. Kun je blindelings doen, je kunt gewoon je ogen op de weg houden!quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:06 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat het niet noodzakelijk is, soit. Maar dat het gevaar oplevert, onzin.
Lees de rest van de posts in dit topic, voor meer gevaarlijke "bezigheden" tijdens het rijden. (radio bedienen, het landschap om je heen bekijken, in je spiegels kijken want dan let je niet op de weg voor je, etc. etc.)
Onzin.
als ik ineens de ingeving heb om vrienden in kerteminde (denemarken) te gaan bezoeken vind ik die stad niet zonder GPS, zoveel is wel duidelijkquote:Op maandag 10 augustus 2009 13:08 schreef Gia het volgende:
Ik vind zonder GPS iedere stad in het buitenland.
ik raad je af om dat in frankrijk of belgie te proberen. Weinig (tot geen) steden hebben hier uitgebreide kaarten met alle straten. Erger nog, in westvlaanderen zijn er hele dorpen waarin 3 straten een naamplaatje hebben. De rest hangt er zelfs geen op. Begin daar zonder GPS je baan maar te vinden.quote:Daarvoor hoef ik niet tijdens het rijden op de kaart te kijken. Verder kun je ter plekke even kijken waar het adres is, waar je moet zijn.
Het is inderdaad niet nodig. Een auto is dat natuurlijk ook niet, je kan evengoed de fiets of het OV nemen. Het is echter voor de meeste mensen wel bijna onmisbaar. Als je veel op de baan zit & telkens andere trajecten rijdt is een gps ongeveer even onmisbaar.quote:Maar goed, een GPS is handig, zal ik niet ontkennen. Ik zeg alleen dat zo'n ding niet per se NODIG is.
Natuurlijk kan men wel zonder. Een navigatiesysteem is gewoon een handig instrument om de weg te vinden. Het een hebbedinggetje is echter onzin. Mensen gebruiken het omdat het de makkelijkste manier is om de weg te vinden, niet omdat het zo leuk is om te hebben ofzo.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is toch niet nodig!! Je hebt daar borden voor en anders wegenkaarten. Bij elke stad die je binnenrijdt vind je een straatplattegrond.
Nee, een TomTom is niet nodig. 't Is niet meer dan een leuk, handig hebbedingetje, waarvan nu gebleken is dat het gebruik ervan tijdens het rijden, gevaar oplevert.
Nee, het levert niet schijnbaar meer gevaar op dan de radio. Hoeveel doden er vallen door het bedienen van de radio, CD-tje erin te doen, te praten met medepassagiers, te roken, te kijken naar het landschap, etc. is niet onderzocht.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, er zijn meerdere gevaarlijke handelingen in het verkeer, maar dit geval levert schijnbaar meer gevaar op dan een radio. Daarbij zijn er tegenwoordig auto's waar de bediening van de radio/CD aan het stuur zit. Kun je blindelings doen, je kunt gewoon je ogen op de weg houden!
Je kunt thuis al de route opzoeken. Als je weet welke grote stad in de buurt ligt, dan rijd je eerst daarnaartoe. Vandaaruit kun je kijken of de kleinere dorpen aangegeven staan, of je vraagt een voorbijganger de weg. In vrijwel heel Europa kun je met Engels terecht.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:13 schreef Athmozz het volgende:
[..]
als ik ineens de ingeving heb om vrienden in kerteminde (denemarken) te gaan bezoeken vind ik die stad niet zonder GPS, zoveel is wel duidelijk
Ik kan toch gewoon de weg vragen? Mensen hebben altijd nog, zonder GPS de weg kunnen vinden, waarom zou dat nu ineens niet meer kunnen?quote:ik raad je af om dat in frankrijk of belgie te proberen. Weinig (tot geen) steden hebben hier uitgebreide kaarten met alle straten. Erger nog, in westvlaanderen zijn er hele dorpen waarin 3 straten een naamplaatje hebben. De rest hangt er zelfs geen op. Begin daar zonder GPS je baan maar te vinden.
Tja, vind jij. Wij hebben er geen en willen er ook geen. Al zou ik er een winnen, dan gaf ik em nog weg.quote:Het is inderdaad niet nodig. Een auto is dat natuurlijk ook niet, je kan evengoed de fiets of het OV nemen. Het is echter voor de meeste mensen wel bijna onmisbaar. Als je veel op de baan zit & telkens andere trajecten rijdt is een gps ongeveer even onmisbaar.
nog nooit in denemarken geweest dus. Daar spreekt (buiten de grote steden) het grootste gedeelte geen engels, geen frans en een héél klein beetje duits. Zelfs een agent die mij tegengehouden heeft kon mij niets duidelijk maken omdat die blijkbaar geen engels kon. Lekker efficient ook, gewoon "eventjes" thuis de grote steden opzoeken. Dan ga je vaak om rijden in plaats van rechtstreeks de kortste baan te nemen.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:22 schreef Gia het volgende:
Je kunt thuis al de route opzoeken. Als je weet welke grote stad in de buurt ligt, dan rijd je eerst daarnaartoe. Vandaaruit kun je kijken of de kleinere dorpen aangegeven staan, of je vraagt een voorbijganger de weg. In vrijwel heel Europa kun je met Engels terecht.
Leuk hé, in frankrijk op de autoroute als je niet weet welke afslag je moet nemen eventjes stoppen, en wachten tot iemand passeert om eventjes de weg te vragenquote:Ik kan toch gewoon de weg vragen? Mensen hebben altijd nog, zonder GPS de weg kunnen vinden, waarom zou dat nu ineens niet meer kunnen?
1 vraag. Kom jij met je auto ooit in een straal van meer dan 200km rond je woonst?quote:Tja, vind jij. Wij hebben er geen en willen er ook geen. Al zou ik er een winnen, dan gaf ik em nog weg.
Meer: vrouwen & autorijden, geen zinvolle discussie.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik, als vrouw, vind zonder GPS de weg. Inderdaad.
ik ook, maar je gaat niet serieus zeggen dat als je mensen aanspreekt om te vragen waar welke straat ligt? Wat doe je als het regent / het is nacht en er loopt niemand buiten?quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik, als vrouw, vind zonder GPS de weg. Inderdaad.
Wij zijn jaren op vakantie geweest in Frankrijk, Spanje en Portugal. Eén jaar hebben we een rondje Iberië gedaan. In 4 weken tijd rondom Spanje en Portugal, op 12 campings gestaan. En allemaal zonder GPS!!quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:25 schreef Athmozz het volgende:
1 vraag. Kom jij met je auto ooit in een straal van meer dan 200km rond je woonst?
Helemaal niet. Eén kaartenboek met gedetailleerde kaarten. Ter plaatse volgen we de borden of gaan naar een "VVV" om de weg te vragen naar een camping.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:35 schreef Athmozz het volgende:
dan ben je wss 10x zoveel kwijt aan kaarten dan aan een gps, maar goed.
Gaat mij erom dat een GPS niet per se nodig is. Toen dat ding nog niet bestond vonden mensen de weg ook. Nu is het er, en ja, het kan handig zijn, maar het is niet NODIG.quote:Vrouwen & efficiënt autorijden gaat inderdaad niet samen, bedankt om dit nog maar eens te bewijzen
1 kaartenboek? België alleen is al een boek van 7cm dik... Jij hebt wss zo'n boek met alle grote kaarten & grote banen, maar geen enkele stad echt gedetailleerd. Ik houd er niet van om anderen nodig te hebben om mijn baan te vinden, als ik om 3u 's nachts ergens heen wil is er geen enkel VVV kantoor open & is er niemand op de baan te vinden.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:38 schreef Gia het volgende:
Helemaal niet. Eén kaartenboek met gedetailleerde kaarten. Ter plaatse volgen we de borden of gaan naar een "VVV" om de weg te vragen naar een camping.
ik vind mijn weg ook wel als ik hem vraag aan mensen hoorquote:Gaat mij erom dat een GPS niet per se nodig is. Toen dat ding nog niet bestond vonden mensen de weg ook. Nu is het er, en ja, het kan handig zijn, maar het is niet NODIG.
Je bent gewoon een slechte chauffeur als je zonder zo'n apparaat reddeloos verloren bent.
Right.. Jij hebt zeker ook geen vriezer staan thuis, omdat zout ook werktquote:Op maandag 10 augustus 2009 13:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Helemaal niet. Eén kaartenboek met gedetailleerde kaarten. Ter plaatse volgen we de borden of gaan naar een "VVV" om de weg te vragen naar een camping.
[..]
Gaat mij erom dat een GPS niet per se nodig is. Toen dat ding nog niet bestond vonden mensen de weg ook. Nu is het er, en ja, het kan handig zijn, maar het is niet NODIG.
Je bent gewoon een slechte chauffeur als je zonder zo'n apparaat reddeloos verloren bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |