Edit want ik begrijp je denk ik verkeerd.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik had graag gezien dat je verantwoordelijkheid voor je eigen mening neemt in plaats van te zeggen: "Ik geloof het zelf niet, maar god gelooft het en ik geloof in god"
Dat is een cop-out. Simpel.
Er zijn m.i. te veel aanwijzingen dat homoseksualiteit voor veel mensen niet iets is wat ze (helemaal) kunnen overwinnen. Net zoals je niet je geslacht kunt veranderen, en je ook aangeboren onvruchtbaarheid niet, zoals Hanna in Bijbelse tijden, door bidden overwint.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 13:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee. Het mooie aan God is dat je door Hem niet gebonden bent aan je 'ware aard'. Er is niet zoiets als een 'ware aard'. Je aard kan veranderen en dat is het objectief van de christen. In plaats van bij de pakken neer te zitten met je zondige leven, dien je in God te geloven en Zijn kracht om je van je aangeboren zonden te ontdoen en in plaats daarvan het leven te leiden wat God ons wil doen leiden!
[…]
Er is dan ook geen sprake meer van 'onderdrukking', maar 'transformatie'. Iemand met homoseksuele gevoelens hoeft niet te leven met die homoseksuele gevoelens en die constant te onderdrukken, en omdat de bijbel het zegt maar een vrouw trouwen en kinderen krijgen. In plaats kan hij transformeren tot iemand met zuiver heteroseksuele gevoelens, zonder enige homoseksuele neigingen, en ook optimaal genieten van een liefdesrelatie met een vrouw. Dit is mogelijk, er zijn genoeg mensen die dit mee hebben gemaakt. Dit proces kost tijd en ook inzet van onszelf, maar dat geldt voor iedereen. Ik zie mensen met homoseksuele neigingen ook niet als welke ander dan ook.
Omdat ik geen enkele reden heb om te geloven dat God eerder iemands sekse zou veranderen dan hoe iemand zich voelt.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? Omdat er geen verhalen zijn dat mensen spontaan van geslacht veranderen?
Die is een consequentie van de zondige aard van de persoon. Het hangt samen. De bedoeling is dat die menselijk aard sterft en de goddelijke aard er voor in de plaats komt. In dat geval heeft men ook geen last meer van homoseksuele gevoelens. Dat is dus een enorme bevrijding en zeer wenselijk, ik denk dat je dat met me eens moet zijn, aangezien we beide weten dat het nogal wat problemen op kan leveren.quote:Ik denk dat dat wel meevalt, ik heb toch redelijk wat homoseksuele/biseksuele vrienden. Het zal vast regelmatig voorkomen in combinatie met seksuele losbandigheid, en dat is ook precies wat Paulus veroordeelt volgens mij. Daar kan ik nog prima inkomen. Maar we hadden het hier dacht ik vooral over de homoseksuele aard van een persoon.
Ik ben benieuwd op basis van wat voor bewijzen je hebt geconcludeerd dat de mens puur en heilig geboren wordt in plaats van gevallen en slaaf van het eigen lichaam in plaats en de wil van God niet van nature uitvoerend.quote:Nee, ik geloof inderdaad niet dat de mens "gevallen" is zoals jij dat beschrijft, da's een belangrijk verschil![]()
Ja, maar dat komt denk ik omdat je prefereert de waarheid van hoe de mens werkelijk is en jij dus ook bent niet onder ogen te zien en liever een interpretatie van de schrift aanhoudt waardoor je die confronterende zelfreflectie niet hoeft te ondergaan. Dat is immers makkelijker dan echt te onderzoeken of wat de bijbel zegt over de menselijke conditie weleens waar zou kunnen zijn, waarbij je het risico loopt een probleem te hebben omdat je op eigen houtje ook nooit tot de door de bijbel voorgeschreven standaard kan komen. Indien je dat wel wil, zou dat wellicht teveel kosten: je zelf, je eigenwaarde, je trots.quote:Een argumentatie die innerlijk consistent is betekent niet een kloppende argumentatie. Maar dit is inderdaad ook een belangrijk verschil tussen ons: ik leg de nadruk op cultuurhistorische interpretatie, en krijg het idee dat jij dat bijna volkomen negeert.
Veroordelen, nee, wat je al zei: de mensen doen het over het algemeen omdat ze het beide willen, er is dus geen leed wat men elkaar aandoet. Ik voel eerder compassie, een vorm van medelijden, wanneer ik zie dat deze mensen gevangen zitten in een lichaam waarin ze gevoelens en verlangens ervaren die hen nooit in gedrag zullen leiden waar ze werkelijk gelukkig van zullen worden, waar ze nooit ware voldoening uit zullen kunnen halen, en dat maakt me bedroefd. Als men toch de ware liefde, de ware vrede en zaligheid van God kon ervaren, zou dat het leven zoveel waardevoller en zaliger en plezieriger maken. Dit geldt voor iedereen die niet geen hechte relatie met God heeft. Wie ben ik om mensen te veroordelen? Ik was zelf net zo erg of veel erger dan anderen, heb genoeg mensen vernederd, gebruikt, misleid, was veel erger dan de gemiddelde homoseksueel, ik wil ook best toegeven dat ik in mijn eigen leven door invloed van drugs (paddos) homoseksuele neigingen heb gehad. Ik heb er nooit iets mee gedaan, heb het proberen te onderdrukken, maar toch was er altijd die rare verleiding die ik voor mijn drugsgebruik nooit had. Ik geloof dat dit onder invloed was van demonische activiteit, zij zijn het die mensen ook aanzetten tot dit soort gedrag, aangezien zij alles wat de natuurlijke orde van God is overhoop willen schoppen en mensenlevens kapot willen maken, hen beroven van wat ze bij een leven met God kunnen hebben. Na mijn bekering zijn die gedachten opgehouden, evenals alle andere rare denkbeelden die ik als gevolg van een plons in occulte praktijken had gekregen, zoals het geloof dat ik zelf goddelijk was, pantheisme, 'the secret' achtige denkbeelden, allerlei rare satanische onzin. Ik ben er daarom ook 100% van overtuigd dat iedereen verlost kan worden van dit juk. Mensen hebben alleen zovaak de hoop opgegeven, of willen het niet loslaten, en dat leidt uiteindelijk tot dit soort bijbels die mensen beroven van de vrijheid die ze in Christus kunnen hebben.quote:Ok, dan nuanceer ik het: veroordeel je de daad (waarmee ik bedoel: denk je op bijbelse basis dat dit zondig is om dezelfde manier) van deze mensen?
Ik wil ermee zeggen dat wat jij illustreerde, wanneer mensen precies de anti homoseksualiteits versen weten en hun mond vol hebben van veroordeling, in mijn ogen volledig onterecht is: we zijn allemaal zondig en gevallen en niemand heeft het recht om te oordelen wie beter of slechter is dan een ander.quote:Dat standpunt snap ik, en heb ik veel vaker gehoord. Wat ik dan weer niet zo begrijp is dikgedrukte; in de Thora wordt nadrukkelijk de doodstraf gelegd op de homoseksuele daad. Dus in dat licht zou ik juist zeggen dat het bij een letterlijke lezing weldegelijk een zonde is die zwaarder telt, aangezien lang niet op elke schending in de Thora de doodstraf staat. Nou kun je weer komen met "maar die regels gelden niet meer voor mij", maar als ik jou begrijp spreekt God daarmee wel zijn afkeur uit, dus dat kun je niet zomaar negeren.
Je leest met een achterdochtige, ongelovige bril op.quote:Het is geen achterdocht, ik baseer het op je schrijven.
Dat komt omdat je een ongelovige bent. Er zijn genoeg mensen die het tegendeel bewijzen. Doe er eens een onderzoek naar.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er zijn m.i. te veel aanwijzingen dat homoseksualiteit voor veel mensen niet iets is wat ze (helemaal) kunnen overwinnen. Net zoals je niet je geslacht kunt veranderen, en je ook aangeboren onvruchtbaarheid niet, zoals Hanna in Bijbelse tijden, door bidden overwint.
Als je vaak genoeg naar gayparties gaat en MDMA gebruikt kan daar denk ik wel verandering in komen.quote:Ik geloof best dat mensen die een biseksuele geaardheid hebben zich kunnen richten op een bepaald geslacht en verder trouw kunnen zijn aan hun partner, maar niet dat een radicale omwenteling mogelijk is. Ik zie bijvoorbeeld niet hoe ik zelf ooit homo zou kunnen worden, hoe lang iemand ook op me inpraat, doet of wat dan ook. Er zijn genoeg homo's die uit de kast komen, maar volgens mij weinig homo's die zeggen: ‘ja, ik was altijd hetero, en toen werd ik homo’.
Dit is gebluf.quote:En die kwestie, of die conversie mogelijk is, lijkt me niet een kwestie die louter met de Bijbel in de hand beslist kan worden. Er zijn namelijk ook genoeg mensen bij wie de conversie faalt, ondanks hun oprechte wil. Waren ze dan toch niet oprecht genoeg?
Deze testimonials ken ik, maar ze zijn vaak afkomstig uit fundamentalistische hoek. Dat is niet per se erg, maar het maakt dat het altijd erg politiek beladen wordt. Al deze mensen worden ‘verlost’ door Jezus. In die zin zou je kunnen zeggen dat het logisch is dat het psychologen of psychiaters niet lukt, want Jezus moet eraan te pas komen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat komt omdat je een ongelovige bent. Er zijn genoeg mensen die het tegendeel bewijzen. Doe er eens een onderzoek naar.
http://www.google.com/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=ub2&q=set+free+from+homosexuality+by+jesus+christ&btnG=Zoeken&lr=
Prachtig voorbeeld van een verloste vrouw:
Dit soort verhalen zijn zo wijdverspreid, ik ben er zelf een levende getuige van. Iedereen kan vrij zijn van alles wat ons belemmert en in slavernij houdt door geloof in Jezus Christus en overgave aan Hem.
Dit vind ik nogal hard. Je kunt dat niet weten. Het omgekeerde verhaal heb je ook namelijk:quote:Ja, indien het niet lukt, heeft men zelf niet genoeg ingezet, niet alles op willen offeren om recht te komen met God. Dat geldt voor homoseksuelen en voor iedereen die zich bekeert maar niet succesvol is. Dat is God beschuldigen dat Hij machteloos is.
Op de rest kom ik later. Maar ik ben absoluut niet "achterdochtig", ik waardeer alleen bepaalde Christelijke "waarheden" op een manier zoals jij bijvoorbeeld Islamitische "waarheden" beoordeelt. Daarbij, zoals we al vaststelden, hebben we een verschillende waardering als het om cultuurhistorische relativering gaat.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je leest met een achterdochtige, ongelovige bril op.
Ali heeft dit al uitgelegd: hij trekt de vergelijking met pedofielen en andere mensen met een slechte aard. Alleen, die vergelijking gaat niet op als je naar het gedrag kijkt. Pedofielen zorgen vaak voor onethisch gedrag. Dat kon men vroeger vaststellen (hoewel dat ook weer relatief is; kijk bv naar de oude Grieken waar oudere mannen vaak sexuele omgang hadden met jonge "knapen") en nu ook; het betreft hier vaak geen gelijkwaardige omgang. Met heel veel verschillende "aandoeningen" is dit het geval: moord, fraude etc. Eén hiervan is vaak de dupe.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 15:03 schreef Iblis het volgende:
Zeggen dat je homoseksualiteit moet veranderen is God beschuldigen dat hij fouten maakt.
Ja dat kan je ook zeggen. Ik geloof in ieder geval niet dat psychologen en psychiaters therapie of medicijnen hebben die dezelfde veranderingen teweeg kunnen brengen als de bovennatuurlijke kracht van God die in Jezus Christus is.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 15:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Deze testimonials ken ik, maar ze zijn vaak afkomstig uit fundamentalistische hoek. Dat is niet per se erg, maar het maakt dat het altijd erg politiek beladen wordt. Al deze mensen worden ‘verlost’ door Jezus. In die zin zou je kunnen zeggen dat het logisch is dat het psychologen of psychiaters niet lukt, want Jezus moet eraan te pas komen.
Het is niet logisch als het niet zo is. Er van uitgaande dat ze waar zijn, ervan uitgaande dat het werkelijk God is die hier voor verantwoordelijk is, is het niet logisch als God sommige mensen wel kan veranderen en andere niet.quote:En dan nog vraag ik me af of deze voorbeelden aantonen, zo ze waar zijn, dat het überhaupt en voor iedereen mogelijk is. Ik kan niet in de hoofden van die mensen kijken, en zal het niet zeker weten, jij ook niet. Het probleem is echter dat je m.i. dit ook niet kunt zeggen:
Niet verward, ik vermoed dat hij teveel op zichzelf geleund heeft, en zijn vertrouwen niet in God heeft geplaatst en daarom gefaald heeft.quote:Dit vind ik nogal hard. Je kunt dat niet weten. Het omgekeerde verhaal heb je ook namelijk:
[quote]Als ik jou moet geloven is die man verward.
Dat wil niet zeggen dat het iets is wat behouden dient te worden. Dit geldt voor de hele mensheid: God heeft een reden gehad om mensen te 'maken' die Gods wil niet doen. Hij verlangt echter bekering.quote:Je zou ook kunnen stellen dat God misschien die mensen met een reden homoseksueel heeft gemaakt.
Dat heb ik ook niet ontkend.quote:Want homoseksualiteit gaat wel iets verder dan een ‘keus’
Wat voor "bewijzen"? Ik zie er geen reden toe. Net zo weinig reden als jij ziet dat Mohammed een profeet van God is, of dat jij de theologie van de Islam als "waar" zietquote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben benieuwd op basis van wat voor bewijzen je hebt geconcludeerd dat de mens puur en heilig geboren wordt in plaats van gevallen en slaaf van het eigen lichaam in plaats en de wil van God niet van nature uitvoerend.
[..]
Dit is flauwekulquote:Ja, maar dat komt denk ik omdat je prefereert de waarheid van hoe de mens werkelijk is en jij dus ook bent niet onder ogen te zien...
Hier ook. Als ik bijvoorbeeld de verhalen in het OT lees, dan leg ik die naast me zelf neer. Hoe zou ik handelen? In hoeverre slaat dit op mij? Als Jezus in de evangelieën vertelt over hoe de mens in staat is om te zondigen, dan is dat voor mij één en al zelfreflectie. Ik ben me er heel erg van bewust dat ik nogal es mensen beschuldig van gedrag wat ik zelf ook vertoon. Ik weet van mezelf dat ik soms toegeef aan zaken die niet goed voor me zijn.quote:en liever een interpretatie van de schrift aanhoudt waardoor je die confronterende zelfreflectie niet hoeft te ondergaan.
Tsja, hier pas je ook weer dezelfde drogredenatie toe. Ik verwerp jouw Christelijke leer niet omdat het te confronterend voor me zou zijn. Ik verwerp het omdat ik er persoonlijk weinig mee kan en het alles behalve waarschijnlijk vind.quote:Dat is immers makkelijker dan echt te onderzoeken of wat de bijbel zegt over de menselijke conditie weleens waar zou kunnen zijn, waarbij je het risico loopt een probleem te hebben omdat je op eigen houtje ook nooit tot de door de bijbel voorgeschreven standaard kan komen. Indien je dat wel wil, zou dat wellicht teveel kosten: je zelf, je eigenwaarde, je trots.
[..]
Nee, waarvan jij je niet kunt voorstellen dat ze daar ooit binnen hun Christelijke identiteit gelukkig van zullen worden. Zou dat een gebrek aan inlevingsvermogen kunnen zijn?quote:Veroordelen, nee, wat je al zei: de mensen doen het over het algemeen omdat ze het beide willen, er is dus geen leed wat men elkaar aandoet. Ik voel eerder compassie, een vorm van medelijden, wanneer ik zie dat deze mensen gevangen zitten in een lichaam waarin ze gevoelens en verlangens ervaren die hen nooit in gedrag zullen leiden waar ze werkelijk gelukkig van zullen worden...
Nee, als mensen jouw notie van ware vrede en zaligheid van God konden ervaren. Niet dat die mooier, beter of fijner is, dat zeg jij puur vanuit je eigen, individuele en subjectieve ervaring.quote:waar ze nooit ware voldoening uit zullen kunnen halen, en dat maakt me bedroefd. Als men toch de ware liefde, de ware vrede en zaligheid van God kon ervaren, zou dat het leven zoveel waardevoller en zaliger en plezieriger maken.
Voor iedereen die geen relatie hebben met God zoals jij die voor ogen hebt, op basis van jouw letterlijke Bijbelse opvattingen.quote:Dit geldt voor iedereen die niet geen hechte relatie met God heeft.
In het geval van een almachtige God is dat inderdaad niet logisch, dat hij dat niet zou kunnen, dat moet ik met je eens zijn.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 15:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is niet logisch als het niet zo is. Er van uitgaande dat ze waar zijn, ervan uitgaande dat het werkelijk God is die hier voor verantwoordelijk is, is het niet logisch als God sommige mensen wel kan veranderen en andere niet.
Ik snap je standpunt wel een beetje, maar ik blijf het een zeer specifieke geloofsovertuiging vinden. Het ‘probleem’ is namelijk dat zowel God alleen kan genezen en daarnaast veel Christenen die homo zijn er geen probleem mee hebben dat ze homo zijn.quote:
En zeggen dat het niet kan is zeggen dat God geen kracht heeft en zichzelf tegenspreekt. Als christen geloof ik in de gevallen aard van de mens waar homosexualiteit geen uitzondering op is maar een onderdeel van kan zijn. Geen fout dus, maar een gevolg van een groter proces.
Het is namelijk niet echt mogelijk om potentieel tegenbewijs voor jouw stelling te leveren. Lukt conversie, dan is het bewijs voor, lukt het niet, dan leunt iemand b.v. te veel op zichzelf.quote:Niet verward, ik vermoed dat hij teveel op zichzelf geleund heeft, en zijn vertrouwen niet in God heeft geplaatst en daarom gefaald heeft.
Toch denk ik dat je wel achterdochtig bent. Je neem in ieder geval niet van mij aan dat ik mensen niet veroordeel wanneer ik dat zeg. Ik hoop dat mijn laatste post daar meer duidelijkheid over heeft gegeven. Ik veroordeel mensen niet, ik ben zelf niks waard. Wat heb ik nu werkelijk gepresteerd, ik heb mezelf niet gemaakt, en al het goede wat ik doe is het gevolg van Gods werk in mij, het kwade is mijn eigen onwil tot verbetering. Dus ik veroordeel niemand, ik hoop dat dat nu duidelijk is.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 15:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op de rest kom ik later. Maar ik ben absoluut niet "achterdochtig", ik waardeer alleen bepaalde Christelijke "waarheden" op een manier zoals jij bijvoorbeeld Islamitische "waarheden" beoordeelt. Daarbij, zoals we al vaststelden, hebben we een verschillende waardering als het om cultuurhistorische relativering gaat.
Even over dat laatste punt : het is een feit dat je als homoseksueel koppel geen kinderen kan krijgen. Die ervaring mis je terwijl die wel een essentieel onderdeel is van de bedoeling die God met deze schepping heeft. We zijn hier niet om feest te vieren ofzo, of random kinderen te krijgen totdat de aarde helemaal gevuld is met mensen en er geen vierkante centimeter meer over is, want zo zou je dan de text uit genesis 'vervult de aarde' kunnen interpreteren. Je kan niet de bijbel pakken en dan een gedeelte weglaten waardoor je alles uit de context haalt. We zijn hier met het doel om te leren. In een homoseksuele relatie kan je de dingen die God ons wil leren niet leren. Dat kan gewoon niet. De configuratie is er niet geschikt voor.quote:
"Ongelovig" zal best, maar dat betekent niet dat ik jouw argumentatie niet begrijp. Ik begrijp het wel degelijk, en binnen jouw letterlijke opvatting moet ik zeggen dat ik het ook vaak een goede argumentatie vind. Je weet tekstueel op bijbelse basis je standpunten goed te onderbouwen.
Het enige waar ik niks mee kan, en dat soort argumenten gebruik jij wel vaker, is jouw "ik geloof niet dat" waarbij ik vaak neig om dat te lezen als "ik kan me niet voorstellen dat"..., zoals jouw idee dat homoseksuelen via hun relatie "niet op dezelfde manier God kunnen leren kennen als dat je dat via een heteroseksuele relatie zou kunnen doen" (als ik het goed begrijp, tenminste). Ik heb homoseksuele Christenen als vrienden, en ik ervaar gewoon dat dit absoluut niet waar is, buiten dat ik het theoretisch gezien absurd vind.
En... iemand kan ook een biseksuele comming-out hebben pas lang na een homoseksuele comming-out, "omdat dat wat meer klopt" Iemand is dan niet opeens hetero of een "genezen homo". En het voorspelt niet bij voorbaat wat voor een sexe een evt nieuwe partner zou hebben. of welke sexe iemand heeft op wie je opeens zomaar verliefd wordt.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:13 schreef Iblis het volgende:
Ik geloof best dat mensen die een biseksuele geaardheid hebben zich kunnen richten op een bepaald geslacht en verder trouw kunnen zijn aan hun partner, maar niet dat een radicale omwenteling mogelijk is. Ik zie bijvoorbeeld niet hoe ik zelf ooit homo zou kunnen worden, hoe lang iemand ook op me inpraat, doet of wat dan ook. Er zijn genoeg homo's die uit de kast komen, maar volgens mij weinig homo's die zeggen: ‘ja, ik was altijd hetero, en toen werd ik homo’.
Je bestempelt homoseksualiteit als zijnde zondig, maar doet dat op autoriteit van de bijbel. Ik zie het grote verschil met een oordeel niet zo, maar misschien dat we het woord "oordelen" beide iets anders opvatten.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 15:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Toch denk ik dat je wel achterdochtig bent. Je neem in ieder geval niet van mij aan dat ik mensen niet veroordeel wanneer ik dat zeg. Ik hoop dat mijn laatste post daar meer duidelijkheid over heeft gegeven. Ik veroordeel mensen niet, ik ben zelf niks waard. Wat heb ik nu werkelijk gepresteerd, ik heb mezelf niet gemaakt, en al het goede wat ik doe is het gevolg van Gods werk in mij, het kwade is mijn eigen onwil tot verbetering. Dus ik veroordeel niemand, ik hoop dat dat nu duidelijk is.
[..]
Jawel hoor, die kunnen ze adopteren.quote:Even over dat laatste punt : het is een feit dat je als homoseksueel koppel geen kinderen kan krijgen.
Zoals ik zei, kinderen opvoeden betekent niet automatisch dat ze ze zelf ook gemaakt hebben.quote:Die ervaring mis je terwijl die wel een essentieel onderdeel is van de bedoeling die God met deze schepping heeft. We zijn hier niet om feest te vieren ofzo, of random kinderen te krijgen totdat de aarde helemaal gevuld is met mensen en er geen vierkante centimeter meer over is, want zo zou je dan de text uit genesis 'vervult de aarde' kunnen interpreteren. Je kan niet de bijbel pakken en dan een gedeelte weglaten waardoor je alles uit de context haalt. We zijn hier met het doel om te leren. In een homoseksuele relatie kan je de dingen die God ons wil leren niet leren. Dat kan gewoon niet. De configuratie is er niet geschikt voor.
Is het ook. Ik neem de stukken waar ik wat mee kan van harte in mijn leven mee. Ik vat de bijbel niet op als rechtstreeks woord van God. Ik vat het ook niet op als een absoluut setje leefregels wat bij de vorming van de schepping al vaststond.quote:Ik begrijp daarom ook niet waarom jij een dubbele standaard aanhoudt: aan de ene kant hanteer je een cultuur historische interpretatie waardoor je eigenlijk niets serieus neemt om toe te passen op je eigen leven, aan de andere kant vertel je doodleuk dat de bijbel je toch wel veel dingen geeft. Dat is toch volstrekt selectief lezen?
Absoluut niet. Dat is ontzettend zwart-wit. Ik hoef niet alles overboord te gooien. Wel snap ik natuurlijk dat wanneer je in de bijbel als het letterlijke woord van God gelooft je het hek van de dam smijt als je bepaalde stukken gaat relativeren of schrappen. Maar dat is mijn probleem niet.quote:Als je cultuur historisch te werk wil gaan, moet je alles overboord gooien, de moderne maatschappij heeft immers helemaal niets meer te maken met dat nomadenvolk in de woestijn, of Jezus Christus die aan een kruis gehangen wordt. Jij pakt wat jou aanspreekt en verwerpt wat je wil verwerpen en op basis daarvan ga je het christelijk geloof, dat de hele bijbel als autoriteit gebruikt in plaats van de eigen wensen, bekritiseren.
Nee, dat snap ik. Geloven doe je op basis van kennis en ervaring. Geloven is niet je kop in het zand steken en klakkeloos aannemen.quote:Als ik zeg 'ik geloof' is dat een uiting van mijn overtuiging die ik heb op basis van onderzoek, levenservaring en logisch redeneren en ik zal daar denk ik ook altijd voorbeelden en eventueel bronnen bij kunnen geven. 'Ik geloof' komt niet zomaar uit de lucht vallen alleen omdat het in mijn voorstellingsvermogen plaats kan vinden.
Okee. Dus je hebt totaal geen onderbouwing? Dat is toch ook niet helemaal logisch? Ik zie geen reden dat Mohammed de profeet van God is, ik zie echter wel redenen waarom hij dat niet is. Zo ben ik benieuwd naar jouw redenatie dat je mensen als niet zondig geboren ziet, wanneer 'zonde' gedefinieerd kan worden als het overtreden van de wet, waarbij de wet 'houdt van je naasten als je zelf en God met je hele hart en verstand' is, terwijl kinderen van nature beide niet doen, wat zich ook uit in de rest van hun gedrag. Dan zijn ze toch vanaf geboorte in zonde? Even los of dat nu aan een zondeval of iets anders ligt, maar puur afgaand op de definities van 'zonde' en 'de wet'.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 15:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat voor "bewijzen"? Ik zie er geen reden toe. Net zo weinig reden als jij ziet dat Mohammed een profeet van God is, of dat jij de theologie van de Islam als "waar" ziet![]()
Dat wil niet zeggen dat dat de correcte interpretatie van de schrift is. Zo schrijft David in de psalmen dat hij in de baarmoeder al in zonde was. Nu zou ik niet een hele doctrine op 1 vers baseren, maar het is in ieder geval in tegenspraak met het idee van 'schone lei', denk ik.quote:Ik weet wel dat in het Jodendom men gelooft dat de mens met een schone lei begint, en er slechts een neiging naar het goede of kwade bestaat.
Je hebt het hier helemaal mis, Ali.quote:Dit is flauwekulIk weet donders goed dat ik nare trekken heb. En ik ben me daar, mede door bijbellezing, meer en meer bewust van. Ik zie dat echter als een persoonlijk, individueel proces. Niet als een soort geslachtsziekte die van generatie op generatie wordt doorgegeven.
Het is wel een essentiele doctrine wanneer je ook daadwerkelijk af wil rekenen met die mankementen. Als het onze natuur is, kunnen wij er zelf namelijk niets aan doen, je kunt jezelf niet intellectueel tot iets anders maken dan wat je bent, dan komt het geval van 'je ware aard onderdrukken' weer om de hoek kijken. Ik beroep me daarbij ook op een vers uit Jeremiah 13:quote:Hier ook. Als ik bijvoorbeeld de verhalen in het OT lees, dan leg ik die naast me zelf neer. Hoe zou ik handelen? In hoeverre slaat dit op mij? Als Jezus in de evangelieën vertelt over hoe de mens in staat is om te zondigen, dan is dat voor mij één en al zelfreflectie. Ik ben me er heel erg van bewust dat ik nogal es mensen beschuldig van gedrag wat ik zelf ook vertoon. Ik weet van mezelf dat ik soms toegeef aan zaken die niet goed voor me zijn.
Daar heb ik jouw notie van "(erf)zonde" en "gevallen-zijn van de mensheid" niet voor nodig.
Ik denk dat je alleen maar denkt dat je er weinig mee kan maar er in werkelijkheid heel veel mee kan. Wat is voor jou nu het grootste probleem om Jezus Christus' leer te accepteren?quote:Tsja, hier pas je ook weer dezelfde drogredenatie toe. Ik verwerp jouw Christelijke leer niet omdat het te confronterend voor me zou zijn. Ik verwerp het omdat ik er persoonlijk weinig mee kan en het alles behalve waarschijnlijk vind.
Ik denk niet in termen van 'christelijke identiteit', ik denk als mens met bepaalde natuurlijke presets en verlangens en bewustzijn.quote:Nee, waarvan jij je niet kunt voorstellen dat ze daar ooit binnen hun Christelijke identiteit gelukkig van zullen worden. Zou dat een gebrek aan inlevingsvermogen kunnen zijn?
Die niet individueel en subjectief is omdat er vele mensen zijn die hetzelfde ervaren.quote:Nee, als mensen jouw notie van ware vrede en zaligheid van God konden ervaren. Niet dat die mooier, beter of fijner is, dat zeg jij puur vanuit je eigen, individuele en subjectieve ervaring.
Dat klopt ja.quote:Voor iedereen die geen relatie hebben met God zoals jij die voor ogen hebt, op basis van jouw letterlijke Bijbelse opvattingen.
Een iets andere opvatting kan best, maar de essentie, geloof in Jezus Christus en overgave aan Hem , dient wel overeen te komen. Ik ben denk ik alleen de enige christen die zich hier zo uitgebreid over uitspreekt op dit forum, terwijl er veel meer mensen zijn die exact hetzelfde beweren. Ik heb meer dingen gepraktiseerd dan alleen het christelijke geloof, en andere mensen ook, echter nergens heb ik de resultaten gezien van een eerlijk geloof in Jezus, nergens heb ik die transformatie gezien, niet met psychotherapie, buddhisme, hindoeisme, new age, islam, nergens kom ik die ervaring tegen waarbij men ontdaan wordt van de 'ware aard', het natuurlijke, zonder dat men het constant onderdrukt of intellectueel verhult. Ik denk dus ook niet dat het een gebrek aan inlevingsvermogen is, maar gebrek aan bewijs in de realiteit voor de kracht van andere overtuigingen zonder Jezus Christus.quote:Dit hele topic, en meer topics van jou, lezen als 1 grote "ik heb een Goddelijke ervaring, en ik meen dat dit de ultieme Goddelijke ervaring is en dat mensen die ook maar een iets andere opvatting hebben die ervaring nooit zullen krijgen". Tsja, ik zie dat als een gebrek aan, zoals ik zei, inlevings- en voorstellingsvermogen.
Ik zal zeker niet ontkennen dat het Christendom, als ik het zo lees, met jou wonderbaarlijke dingen heeft gedaan (zowel goede als minder fijne dingen, maar dat terzijde). Dat geeft jou zowel een reden om te geloven dat jouw opvattingen ook daadwerkelijk waar zijn, als een gebrek aan dat eerder genoemde inlevings- en voorstellingsvermogen voor andere opvattingen.
Ok.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 15:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
In het geval van een almachtige God is dat inderdaad niet logisch, dat hij dat niet zou kunnen, dat moet ik met je eens zijn.
Wat christenen een probleem vinden en niet zegt volgens mij niets over wat in de bijbel staat.quote:Ik snap je standpunt wel een beetje, maar ik blijf het een zeer specifieke geloofsovertuiging vinden. Het ‘probleem’ is namelijk dat zowel God alleen kan genezen en daarnaast veel Christenen die homo zijn er geen probleem mee hebben dat ze homo zijn.
Dat kan denk ik wel aan de hand van observatie van gedrag en een vragenlijst over iemands overtuigingen.quote:Alhoewel jij het voor jou goed onderbouwd, blijft het al met al een zeer subjectieve invulling. Je bent namelijk wel een beetje zelf-bevestigend bezig als je zegt:
[..]
[quote]
Het is namelijk niet echt mogelijk om potentieel tegenbewijs voor jouw stelling te leveren. Lukt conversie, dan is het bewijs voor, lukt het niet, dan leunt iemand b.v. te veel op zichzelf.
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:52 schreef earthling39 het volgende:
Ali toch, een gevoelig topic inderdaad.
Ik heb een vriend gehad die homofiel is, hij heeft zich uit schaamte voor zijn ouders geprobeerd op te hangen.
Als iemand homofiel of lesbisch is dan is dat niet een foutje die ze willen rechtzetten zoals jij stelt met je filmpjes en de kracht van god.
Nooit er bij nagedacht dat het wel eens op 'wij van wceend' basis kan zijn?
Dan nog even over bekeren, de ware betekenis is inkeren.. in jezelf keren.
Iets heel anders als dat de algemene aangenomen bloederige bekeren inhoudt.
Dat vind ik een triest verhaal..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:52 schreef earthling39 het volgende:
Ali toch, een gevoelig topic inderdaad.
Ik heb een vriend gehad die homofiel is, hij heeft zich uit schaamte voor zijn ouders geprobeerd op te hangen.
Als iemand homofiel of lesbisch is dan is dat een foutje die ze willen rechtzetten zoals jij stelt met je filmpjes en de kracht van god.
Nooit er bij nagedacht dat het wel eens op 'wij van wceend' basis kan zijn?
Dan nog even over bekeren, de ware betekenis is inkeren.. in jezelf keren.
Iets heel anders als dat de algemene aangenomen bloederige bekeren inhoudt.
Je kan de bijbel niet samenvatten met die ene leer, heb elkaar lief. Er staat meer in dan dat wat ook in overweging genomen dient te worden.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:52 schreef Great_Expectations het volgende:
Ali_Kannibali, wat heb je nou eigenlijk niet begrepen aan het Nieuwe Testament, waar Christus zo'n beetje om de bladzijde waarschuwt voor Schriftgeleerden die voor anderen menen te moeten bepalen wat de bedoeling van God is?
Christenen die oordelen over liefhebbende homo's, hebben iets heel fundamenteels van hun eigen geloof niet begrepen.
G_E zegt volgens mij dat in de Bijbel staat dat je je niet door anderen moet laten vertellen wat God bedoelt. En dat is wat jij nu wel doet.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je kan de bijbel niet samenvatten met die ene leer, heb elkaar lief. Er staat meer in dan dat wat ook in overweging genomen dient te worden.
Ik heb al aangegeven dat ik homoseksuelen niet veroordeel of een hekel aan ze heb of iets dergelijks. Wat mij betreft zijn we allemaal 1 mensenfamilie, broeders en zusters.
Wanneer men echter de bijbel zelf aan wil passen naar de eigen verlangens, is dat denk ik wel een probleem. Daar gaat het topic over.
Niet over dat homoseksuelen veroordeeld moeten worden en we ze niet als ieder ander liefde dienen te geven.
Dat staat er nou net wel:quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je kan de bijbel niet samenvatten met die ene leer, heb elkaar lief. Er staat meer in dan dat wat ook in overweging genomen dient te worden.
Wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Jij hebt niet uit te maken wat wel en niet in overweging genomen moet worden. Zet jezelf niet op de stoel van God.quote:Het grote gebod
En de farizeeën, gehoord hebbende, dat Hij den sadduceeën den mond gestopt had, zijn te zamen bijeenvergaderd. En een uit hen, zijnde een Wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende, en zeggende: Meester! welk is het grote gebod in de wet? En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
En nogmaals, jij bent de gene die de bijbel interpreteert voor anderen. Wat Schriftgeleerden-gedrag is.quote:Wanneer men echter de bijbel zelf aan wil passen naar de eigen verlangens, is dat denk ik wel een probleem. Daar gaat het topic over.
Al het handelen in de stoffelijke uiterlijke wereld is gewelddadig dus bloederig.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat vind ik een triest verhaal..
Ik denk echter niet dat het van wij van wc eend is wat ik zeg. Zeker niet.
Bekeren is omdraaien, niet in jezelf keren. Hoe je bij het bloederige bekeren komt, is me een raadsel.
Helemaal eens.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:48 schreef Great_Expectations het volgende:
Het hele NT draait om twee dingen. Heb je naasten lief & oordeel niet. Heb je naasten lief & oordeel niet. Heb je naasten lief & oordeel niet.
En wat doen onze fijne Christenen. Anderen veroordelen en kwaadspreken over homo's.
"Ja maar er staat zo veel meer in de Bijbel dan je naasten lief hebben en dat je niet moet oordelen over anderen."
Misschien moet je dan eerst eens een kinderbijbel proberen, daar staat de kern van je eigen blijde boodschap wat meer in Jip & Janneke taal uitgelegd..
Nee, maar ik kan wel een vers uit de bijbel citeren, toch?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:08 schreef wonderer het volgende:
[..]
G_E zegt volgens mij dat in de Bijbel staat dat je je niet door anderen moet laten vertellen wat God bedoelt. En dat is wat jij nu wel doet.
Die discussie mag je verder met G_E voeren, ik gaf alleen maar aan wat ie in mijn ogen gezegd had, en dat sloot niet aan bij jouw antwoord.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 00:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, maar ik kan wel een vers uit de bijbel citeren, toch?
Nee, jij bent de gene die het niet begrijpt. Je leest, maar je begrijpt het niet. Je leest de bijbel, maar je begrijpt de boodschap niet. De hele kern, de hele essentie van je eigen christelijke geloof ontgaat je volledig.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 01:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De laatste paar users, jullie hebben denk ik mijn posts en het hele topic niet begrepen.
Nee, dan heb je denk ik het NT niet goed gelezen. Dit zijn vooral standpunten die je op basis van de evangelieën zou kunnen stoelen (ook met de tekst die je aanhaalde, die overigens sterk op een verhaal van Hilel uit de Talmoed is gebaseerd), maar de uiteindelijke boodschap van het NT is dat je Jezus nodig hebt als "verlosser". Vooral dankzij Paulus.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:48 schreef Great_Expectations het volgende:
Het hele NT draait om twee dingen. Heb je naasten lief & oordeel niet. Heb je naasten lief & oordeel niet. Heb je naasten lief & oordeel niet.
Nou, dat denk ik niet... Jezus zelf vertelt dit ook regelmatig zelf, in steeds andere woorden. De vergelijking met de wijnstok en de ranken, de uitspraak dat Hij de weg, het leven en de waarheid is, dat Hij de goede herder is, etc.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 09:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dan heb je denk ik het NT niet goed gelezen. Dit zijn vooral standpunten die je op basis van de evangelieën zou kunnen stoelen (ook met de tekst die je aanhaalde, die overigens sterk op een verhaal van Hilel uit de Talmoed is gebaseerd), maar de uiteindelijke boodschap van het NT is dat je Jezus nodig hebt als "verlosser". Vooral dankzij Paulus.
Natuurlijk heb ik wel een onderbouwing.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Okee. Dus je hebt totaal geen onderbouwing? Dat is toch ook niet helemaal logisch?
Ik geloof ook niet dat we als moslim geboren worden. Ik geloof dat ethiek een menselijke vinding is, niet dat ethiek ontstaan is bij het ontstaan van het universum. Waarom zou ik? Op basis daarvan geloof ik al niet dat we "zondig" geboren worden. Ik vind het een slap idee wat bovendien voor de nodige ellende gezorgd heeft.quote:Ik zie geen reden dat Mohammed de profeet van God is, ik zie echter wel redenen waarom hij dat niet is. Zo ben ik benieuwd naar jouw redenatie dat je mensen als niet zondig geboren ziet, wanneer 'zonde' gedefinieerd kan worden als het overtreden van de wet, waarbij de wet 'houdt van je naasten als je zelf en God met je hele hart en verstand' is, terwijl kinderen van nature beide niet doen, wat zich ook uit in de rest van hun gedrag. Dan zijn ze toch vanaf geboorte in zonde? Even los of dat nu aan een zondeval of iets anders ligt, maar puur afgaand op de definities van 'zonde' en 'de wet'.
[..]
Klopt, die tekst wordt vaak aangedragen. Maar de psalmen zijn poëtische werken, en bovendien geschreven door verschillende auteurs. Ik geloof niet dat er 1 uniek en volledig consistent standpunt over veel theologische kwesties is te vinden in de bijbel. Het gaat over het feit dat David Uria's vrouw heeft afgepakt.quote:Dat wil niet zeggen dat dat de correcte interpretatie van de schrift is. Zo schrijft David in de psalmen dat hij in de baarmoeder al in zonde was. Nu zou ik niet een hele doctrine op 1 vers baseren, maar het is in ieder geval in tegenspraak met het idee van 'schone lei', denk ik.
[..]
(Prediker 3).quote:Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, 19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde? 22 Daarom, zo heb ik vastgesteld, is het maar het beste voor een mens dat hij vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood?
Tsja, hoe is het menselijk gedrag überhaupt te verklaren? Waarom willen we onderzoeken? Waarom willen we zo graag bevestiging? Waarom neigen zoveel mensen te geloven dat haar soort in zonde is vervallen?quote:Maar waar komen die nare trekken dan vandaan?
Heb je daar zelf voor gekozen in het verleden?
Of zit je er simpelweg mee opgescheept?
Ja, we zijn geneigd tot kwaad doen. "Geleerd".quote:Het is wel een essentiele doctrine wanneer je ook daadwerkelijk af wil rekenen met die mankementen. Als het onze natuur is, kunnen wij er zelf namelijk niets aan doen, je kunt jezelf niet intellectueel tot iets anders maken dan wat je bent, dan komt het geval van 'je ware aard onderdrukken' weer om de hoek kijken. Ik beroep me daarbij ook op een vers uit Jeremiah 13:
23 Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen.
Waarom moet daar bloed gevloeid worden?quote:Jezus Christus beweert dat we Hem nodig hebben om werkelijk te veranderen, omdat onze zonden niet zomaar vergeten kunnen worden, er moet bloed gevloeid zijn. Aangezien je niet kan leven en sterven tegelijk, behalve in Jezus Christus, is Hij de weg, het leven, de deur naar God en daarmee ware verbetering.
[..]
Wat ik hierboven beschreven hebquote:Ik denk dat je alleen maar denkt dat je er weinig mee kan maar er in werkelijkheid heel veel mee kan. Wat is voor jou nu het grootste probleem om Jezus Christus' leer te accepteren?
[..]
Natuurlijk, ik wou ook niet de indruk wekken dat Jezus dit niet oppert, maar meer dat Paulus er een enorme nadruk op legt en weinig aandacht besteedt aan de daadwerkelijke woorden en daden van Jezus (buiten Zijn offer om).quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 10:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, dat denk ik niet... Jezus zelf vertelt dit ook regelmatig zelf, in steeds andere woorden. De vergelijking met de wijnstok en de ranken, de uitspraak dat Hij de weg, het leven en de waarheid is, dat Hij de goede herder is, etc.
Daar wil ik wel eens een topic over openen. Sowieso ben ik de laatste tijd bezig om Paulus zijn theologie beter te bestuderen, dus misschien dat ik daar binnenkort es een topic over begin.quote:Jezus was gewoon wie Hij was en deed wat Hij moest doen, zonder exact alles uit te leggen. Dat was idd Paulus maar ook Judas, Johannes, Petrus en de medediscipelen van Paulus. Maar Jezus en Paulus' leer zijn aanvullend, op geen enkele manier tegenstrijdig.
"Perfect liefhebben"? Wat is dat? In elk geval niet onvoorwaardelijke liefde, want dat kent God ook niet als ik de bijbel lees.quote:Ik wil aan de mensen vragen die beweren de bijbel goed te kennen en de boodschap begrepen te hebben, of zij denken dat zij die liefde hebben. Of zij perfect liefhebben, hun naasten als henzelf. Men heeft de mond vol van beschuldigingen, maar hebben jullie je bekeerd? Of heb je dat niet nodig?
Oke, dan begrijpen we elkaar.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik wou ook niet de indruk wekken dat Jezus dit niet oppert, maar meer dat Paulus er een enorme nadruk op legt en weinig aandacht besteedt aan de daadwerkelijke woorden en daden van Jezus (buiten Zijn offer om).
Dat denk ik niet. Open er een topic overquote:Zou het zo kunnen zijn dat in de evangelieën een andere soort Jezus wordt afgeschilderd dan Paulus doet? Paulus had problemen met mensen als Petrus en Jakobus. De brieven van Petrus en Jakobus zijn volgens een deel van de critici waarschijnlijk niet geschreven door deze mensen.
Aan de haal is gegaan als in veranderd?quote:Kan het zijn dat Paulus aan de haal is gegaan met (de leer van) Jezus? In mijn ogen klinkt dit minder spectaculair dan nogal wat complotideeën die jij er op na houdt, maar ik moet toegeven dat het op dit moment nog maar een hersenspinsel van me is![]()
Dat ligt er een beetje aan wat je onder onvoorwaardelijk beschouwt denk ik.quote:"Perfect liefhebben"? Wat is dat? In elk geval niet onvoorwaardelijke liefde, want dat kent God ook niet als ik de bijbel lees.
Je kunt ook nader tot elkaar komen als maar één persoon beweegt en de ander blijft staan. Het gaat alleen wat minder snel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:37 schreef Modus het volgende:
Dit topic laat weinig ruimte voor discussie aangezien TS de OP al als absolute waarheid beschouwt en toch voor geen meter van zijn visie zal afwijken aangezien hij zelf geen idee heeft hoe erg hij verstrikt zit in zijn eigen wereldje. Wat hij ongetwijfeld gaat ontkennen, waarmee hij mijn punt dan weer illustreert.
Is je medemens liefhebben zonder de decreten van de bijbel te volgen niet mogelijk? Kan ik mijn medemens liefhebben?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daarom is het 'heb je medemens lief' een goede boodschap, maar zonder de rest van de bijbel is het een lege, zoutloze kreet waar niemand echt iets mee kan.
Decreet lijkt me niet de juiste term.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:58 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Is je medemens liefhebben zonder de decreten van de bijbel niet mogelijk? Kan ik mijn medemens liefhebben?
Ik weet niet of je in deze topic een beeld van een doorsneegelovige krijgt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:17 schreef Great_Expectations het volgende:
Dit topic sterkt mij in gedachte dat geloof een psychische stoornis is. Maar wie weet is dat over een paar jaar wel te behandelen.
Afgezien van dat ik volgens sommige reclame-boodschappen een dief van mijn eigen portemonnee ben en dat het me leuk lijkt om een lilliputter als slaaf te hebben (jaloers op Wonka?) denk ik dat ik het tot nu toe redelijk netjes heb gedaan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Decreet lijkt me niet de juiste term.
Instructies lijkt me geschikter.
In plaats van meteen het antwoord te geven, wil ik liever mijn standpunt stap voor stap begrijpelijk maken. Ik heb als eerste een vraag aan jou, heb je ooit 1 of meerdere van deze zaken overtreden:
# Toon eerbied voor uw vader moeder.
# Pleeg geen moord.
# Pleeg geen overspel.
# Steel niet.
# Leg over een ander geen vals getuigenis af. (liegen).
# Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.
Wat Christus zelf heeft samengevat in het grote gebod "heb je naaste lief".quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Decreet lijkt me niet de juiste term.
Instructies lijkt me geschikter.
In plaats van meteen het antwoord te geven, wil ik liever mijn standpunt stap voor stap begrijpelijk maken. Ik heb als eerste een vraag aan jou, heb je ooit 1 of meerdere van deze zaken overtreden:
# Toon eerbied voor uw vader moeder.
# Pleeg geen moord.
# Pleeg geen overspel.
# Steel niet.
# Leg over een ander geen vals getuigenis af. (liegen).
# Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |