quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:[..]
Okee. Dus je hebt totaal geen onderbouwing? Dat is toch ook niet helemaal logisch?
Natuurlijk heb ik wel een onderbouwing.
Heel veel zaken uit de bijbel en het Christelijke geloof kan ik rationeel verklaren. Ik zie er veel te veel een menselijke hand om, beïnvloedt door haar omgeving en de eigen psyche, om te geloven dat het van hogere hand komt. Hetzelfde met Jezus. Dit geloof ik voor
alle religies, en het Christendom is geen uitzondering daarop. Jij maakt expliciet de keuze om voor die ene religie
wel een uitzondering te maken, dat is het enige verschil
Een voorbeeld is het scheppingsverhaal. Ten eerste spreekt het alle aanwezige wetenschappelijke kennis tegen mocht je het letterlijk willen opvatten. Ten tweede zie ik waar het haar origine heeft en onder welke omstandigheden het kan zijn geschreven. Ten derde lees ik een poëtische verhandeling, een soort liturgische recitatie, wat voor mijn gevoel niet is opgeschreven om letterlijk geïnterpreteerd te worden.
Zo kan ik heel veel bijbelverhalen gaan analyseren (waaronder ook de evangelieën), en dat gaat me heel goed af. Wij leven in 2 compleet verschillende werelden, Ali. Jij gelooft in de letterlijkheid van de bijbel, demonen, een komende eindtijd etc. Ik probeer daar rationele verklaringen voor te vinden.
Ik zie religie als een mechanisme van de mens om met de schepping om te gaan, net als kunst en wetenschap. Kunst en wetenschap verhef ik ook niet tot absoluut gedachtengoed, en ik zie geen enkele reden om dat bij religie wel te doen. Het past niet in mijn wereldbeeld, net zoals "de waarheid van de Islam" niet in jouw wereldbeeld past met al haar claims.
quote:
Ik zie geen reden dat Mohammed de profeet van God is, ik zie echter wel redenen waarom hij dat niet is. Zo ben ik benieuwd naar jouw redenatie dat je mensen als niet zondig geboren ziet, wanneer 'zonde' gedefinieerd kan worden als het overtreden van de wet, waarbij de wet 'houdt van je naasten als je zelf en God met je hele hart en verstand' is, terwijl kinderen van nature beide niet doen, wat zich ook uit in de rest van hun gedrag. Dan zijn ze toch vanaf geboorte in zonde? Even los of dat nu aan een zondeval of iets anders ligt, maar puur afgaand op de definities van 'zonde' en 'de wet'.
[..]
Ik geloof ook niet dat we als moslim geboren worden. Ik geloof dat ethiek een menselijke vinding is, niet dat ethiek ontstaan is bij het ontstaan van het universum. Waarom zou ik? Op basis daarvan geloof ik al niet dat we "zondig" geboren worden. Ik vind het een slap idee wat bovendien voor de nodige ellende gezorgd heeft.
Ik begrijp de theologische constructie wel hoor, maar da's iets heel anders

Da's een theologische constructie, en in mijn ogen niks meer dan een metafoor.
quote:
Dat wil niet zeggen dat dat de correcte interpretatie van de schrift is. Zo schrijft David in de psalmen dat hij in de baarmoeder al in zonde was. Nu zou ik niet een hele doctrine op 1 vers baseren, maar het is in ieder geval in tegenspraak met het idee van 'schone lei', denk ik.
[..]
Klopt, die tekst wordt vaak aangedragen. Maar de psalmen zijn poëtische werken, en bovendien geschreven door verschillende auteurs. Ik geloof niet dat er 1 uniek en volledig consistent standpunt over veel theologische kwesties is te vinden in de bijbel. Het gaat over het feit dat David Uria's vrouw heeft afgepakt.
Een uitleg van een Rabbi kun je
hier vinden. Daarin wordt ook al benadrukt dat mensen de natuurlijke neiging hebben om te zondigen, maar ze benadrukken dit niet zoals in het Christendom.
Daarbij, je noemt het inderdaad al: 1 tekst uit de geschriften. Op basis van dit soort methodes zul je ook moeten toegeven dat de evolutietheorie klopt:
quote:
Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, 19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde? 22 Daarom, zo heb ik vastgesteld, is het maar het beste voor een mens dat hij vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood?
(Prediker 3).
quote:
Maar waar komen die nare trekken dan vandaan?
Heb je daar zelf voor gekozen in het verleden?
Of zit je er simpelweg mee opgescheept?
Tsja, hoe is het menselijk gedrag überhaupt te verklaren? Waarom willen we onderzoeken? Waarom willen we zo graag bevestiging? Waarom neigen zoveel mensen te geloven dat haar soort in zonde is vervallen?
Ik denk dat je er simpelweg mee zit opgescheept

En religie is een manier om de oorsprong van dit soort zaken te verklaren.
quote:
Het is wel een essentiele doctrine wanneer je ook daadwerkelijk af wil rekenen met die mankementen. Als het onze natuur is, kunnen wij er zelf namelijk niets aan doen, je kunt jezelf niet intellectueel tot iets anders maken dan wat je bent, dan komt het geval van 'je ware aard onderdrukken' weer om de hoek kijken. Ik beroep me daarbij ook op een vers uit Jeremiah 13:
23 Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen.
Ja, we zijn geneigd tot kwaad doen. "Geleerd".
quote:
Jezus Christus beweert dat we Hem nodig hebben om werkelijk te veranderen, omdat onze zonden niet zomaar vergeten kunnen worden, er moet bloed gevloeid zijn. Aangezien je niet kan leven en sterven tegelijk, behalve in Jezus Christus, is Hij de weg, het leven, de deur naar God en daarmee ware verbetering.
[..]
Waarom moet daar bloed gevloeid worden?
Dat is een ander probleem wat ik met dit hele verhaal heb:
waarom moet een God, de schepper van het universum, in menselijke vorm verschijnen om als een primitief stammenoffer aan een kruis genageld te worden om de mensheid van 1 of andere universele zonde te verlossen?
Ik vind dat zo aards, menselijk, primitief, ik kan daar werkelijk helemaal niks mee. En wat als we straks buitenaards leven vinden? Zo heeft God voor elk buitenaards ras een eigen messias gestuurd?
quote:
Ik denk dat je alleen maar denkt dat je er weinig mee kan maar er in werkelijkheid heel veel mee kan. Wat is voor jou nu het grootste probleem om Jezus Christus' leer te accepteren?
[..]
Wat ik hierboven beschreven heb