Persoonlijk ben ik het met deze meneer eens. Nieuws gratis weggeven is waanzin. Zouden jullie betalen voor nieuws?quote:Gratis nieuws verleden tijd
WASHINGTON - Het tijdperk van gratis nieuws op internet is verleden tijd. Dat zegt de van oorsprong Australische mediatycoon Rupert Murdoch.
Overal ter wereld kampen kranten met dalende oplagecijfers. Volgens topman Murdoch van News Corp is dat grotendeels aan de kranten zelf te wijten, omdat ze hun artikelen gratis op internet zetten. Een doodzonde.
De 78-jarige Murdoch bereidt zich naar eigen zeggen voor op de strijd tegen deze 'doodzonde' en kondigde deze week aan dat het begrip gratis verleden tijd is op internet.
Kranten
Te beginnen bij de websites van de kranten uit zijn holding News Corp. Onder News Corp vallen onder andere The Wall Street Journal, de New York Post, The Times of London, de Sun and The Australian.
Murdoch is van plan lezers ''binnen twaalf maanden'' te laten betalen voor internetdiensten, te beginnen bij de sterkere krantenmerken. Voor de krant The Wall Street Journal geldt al een online abonnement. Andere kranten zullen volgens Murdoch snel volgen
Als alles en iedereen het op de wereld zou doen bedoel je? Nieuws krijg je ook via radio en tv. Dat de kranten op internet op zwart gaan als je niet betaald, kunnen ze doen. Maar dan krijg je je nieuws toch wel via andere bronnen... vraag me af of dat dan wel rendabel is en wat ze denken te berekenen aan iemand.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
Dit nieuwsbericht is niet bepaald actueel meer. Toch zou ik graag jullie mening weten over dit onderwerp.
[..]
Persoonlijk ben ik het met deze meneer eens. Nieuws gratis weggeven is waanzin. Zouden jullie betalen voor nieuws?
Je hebt gelijk. Nieuws kun je via andere bronnen vergaren zoals tv en radio. Maar neem jij daar genoegen mee. Als ik zo fel gekant was tegen betalen op het net, dan had ik wel een krantje bij de pomp gehaald. Gewoon omdat ik niet afhankelijk wil zijn van tv alleen. Nu halen jullie al het nieuws van het net, maar hetis dus de vraag wat er gebeurt wanneer dat wegvalt.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:22 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als alles en iedereen het op de wereld zou doen bedoel je? Nieuws krijg je ook via radio en tv. Dat de kranten op internet op zwart gaan als je niet betaald, kunnen ze doen. Maar dan krijg je je nieuws toch wel via andere bronnen... vraag me af of dat dan wel rendabel is en wat ze denken te berekenen aan iemand.
Zelf zou ik er niet snel voor betalen... dan maar geen nieuws. Misschien is dat ook wel goed voor de maatschappij...
Precies,quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:28 schreef Picchia het volgende:
Gratis begint nou juist hot te worden. Prijs jezelf maar uit de markt hoor.![]()
murdoch bewijst weer dat bejaarden ver van het internet gehouden moeten worden. Voor bijna ALLES op het internet geld dat je niet geld moet vragen om de content maar om HOE je het aanbied wil je succesvol worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
Dit nieuwsbericht is niet bepaald actueel meer. Toch zou ik graag jullie mening weten over dit onderwerp.
[..]
Persoonlijk ben ik het met deze meneer eens. Nieuws gratis weggeven is waanzin. Zouden jullie betalen voor nieuws?
De vraag is of je het kan verbieden. Kan je kranten verbieden gratis te zijn? Sommigen willen misschien niet overgaan op betaalde service. Kijk naar hoeveel OP's verwijzen naar bijv Spits. Moet Spits dan weg? Twitter kan dan ook weg, ook al krijgen daar veel mensen nieuws van.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Nieuws kun je via andere bronnen vergaren zoals tv en radio. Maar neem jij daar genoegen mee. Als ik zo fel gekant was tegen betalen op het net, dan had ik wel een krantje bij de pomp gehaald. Gewoon omdat ik niet afhankelijk wil zijn van tv alleen. Nu halen jullie al het nieuws van het net, maar hetis dus de vraag wat er gebeurt wanneer dat wegvalt.
En diegene die het willen betalen zetten het direct onlinequote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:16 schreef JohnDope het volgende:
Met alle respect, maar er zijn maar heel weinig gekken te vinden die voor al copy-paste nieuws gaan betalen.
Dat klopt, daarom is de telegraaf ook de enige krant waar ik voor wil betalen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:33 schreef Sisko het volgende:
waar een echte journalist(bestaan die eigenlijk nog wel) veel tijd en onderzoek in heeft gestoken en alleen interessant zijn voor de mensen die dit graag willen lezen.
Ik had het over echte journalisten, de telegraaf hoort eerder thuis in het rijtje prive/story/weekendquote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:35 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat klopt, daarom is de telegraaf ook de enige krant waar ik voor wil betalen.
Voor diepgaande achtergronden bij nieuws zou ik nog best een een paar centjes over hebben. Wat je nu vaak ziet is nieuws in telegramstijl met daarbij de mededeling dat er meer nieuws in bijlages van de papieren krant is te vinden: Zet die bijlages dan ook gewoon online, achter een abbo.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:33 schreef Sisko het volgende:
Ten eerste ben ik ervan overtuigd dat je nieuws de rest van je leven gratis zal kunnen vinden als je dat wilt, simpel om het feit dat het niet meer tegen te houden is.
Maar als ik het objectief zou bekijken vind ik dat berichten als "oorlog uitgebroken in ..." en "MJ overleden" gratis moeten zijn, maar dat je best mag betalen voor de journalistieke achtergrond verhalen waar een echte journalist(bestaan die eigenlijk nog wel) veel tijd en onderzoek in heeft gestoken en alleen interessant zijn voor de mensen die dit graag willen lezen.
Als je het goed bekijkt is nieuws altijd al gratis geweest, je betaalde de krant voor de kosten die het maakte om het jou te brengen. Met wat winst natuurlijk
Ik lees heel veel kranten (ook de betaalkranten) en de telegraaf heeft van alle kranten de beste achtergronden en diepte interviews.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:46 schreef Sisko het volgende:
[..]
Ik had het over echte journalisten, de telegraaf hoort eerder thuis in het rijtje prive/story/weekend
Hiermee sla je eigenlijk de spijker op de kop. Zelfs als de journalistiek vindt dat spits weg moet, dan het nog niet weg. Want dan zijn er wel andere manieren hoe mensen hun nieuws gratis vergaren. Neem de muziekwereld, die probeerde koste kost een stokje te steken voor de activiteiten van napster en consorten. En hoewel er nu een redelijk handig systeem is bedacht, wordt er nog steeds volop gratis muziek gedownload. Ik denk ook dat de journalistiek een soortgelijk systeem op poten moet zetten. Je zult nooit iedereen kunnen laten betalen, maar als je het voor elkaar krijgt dat een bepaald segment van de markt zijn digitale portefeuille voor je opent, dan kom je al een heel eind.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
De vraag is of je het kan verbieden. Kan je kranten verbieden gratis te zijn? Sommigen willen misschien niet overgaan op betaalde service. Kijk naar hoeveel OP's verwijzen naar bijv Spits. Moet Spits dan weg? Twitter kan dan ook weg, ook al krijgen daar veel mensen nieuws van.
Teletekst krijg je natuurlijk via de tv en nieuws op de radio.. maar dan zou je het idd over moeten gaan schrijven of zelf moeten tikken wat je gehoord heb. Hoe betrouwbaar is dat nieuws dan nog?
Dat is ieder voor zich. Hoop het echter niet, want ik verdien mn brood met nieuwsquote:Denk dat nieuws een dagelijkse behoefte is voor veel mensen.(al dan niet onbewust) Ik merk dat ik 's ochtends het nieuws op tv standaard volg en dagelijks de headlines van teletekst nalees. Dat zou ik wel missen. Maar of ik er dan voor ga betalen? Genoeg mensen die vinden dat Nieuws alleen maar ellende brengt, dus misschien wordt de maatschappij er wel gelukkiger van.
Het verschil tussen de journalistieke wereld en de muziek wereld is, is dat muziekmakers vaak met eigen creaties aan komen zetten en dat al die journalisten eigenlijk maar een stelletje copy-paste-hooligans zijn zonder eigen inbreng.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hiermee sla je eigenlijk de spijker op de kop. Zelfs als de journalistiek vindt dat spits weg moet, dan het nog niet weg. Want dan zijn er wel andere manieren hoe mensen hun nieuws gratis vergaren. Neem de muziekwereld, die probeerde koste kost een stokje te steken voor de activiteiten van napster en consorten. En hoewel er nu een redelijk handig systeem is bedacht, wordt er nog steeds volop gratis muziek gedownload. Ik denk ook dat de journalistiek een soortgelijk systeem op poten moet zetten. Je zult nooit iedereen kunnen laten betalen, maar als je het voor elkaar krijgt dat een bepaald segment van de markt zijn digitale portefeuille voor je opent, dan kom je al een heel eind.
[..]
Dat is ieder voor zich. Hoop het echter niet, want ik verdien mn brood met nieuws
Ik blijf tot het bittere eind een papieren krant lezen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:30 schreef CasB het volgende:
Ze kunnen beter de papieren versies gewoon schrappen, dat kost alleen maar geld, en het nieuws wat er in staat is toch al gedateerd.
Als de grote kranten nieuws betaald gaan aanbieden dan zijn er altijd nog honderden sites waar je het nieuws gratis kan lezen (frontpage.fok.nl, nu.nl, etc).
Als ze zo nodig geld ermee moeten verdienen dan zoeken ze maar goede marketingmensen die verstand hebben van reclame op websites.
Wacht maar tot er iPaper komt, dan sla jij ook om. Het voordeel van een papieren krant is dat je het overal mee kunt nemen (je moet het daarentegen wel meesjouwen) maar het nieuws is erg beperk en wordt enkel van de visie van de schrijver benaderd. Op internet kun je hetzelfde bericht op diverse wijzen lezen en krijg je een beter totaalbeeld.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:38 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik blijf tot het bittere eind een papieren krant lezen.
Ik zou niet betalen voor nieuws. Nieuws werkt manipulerend, ook al noemt men het objectief. Ik denk dat er maar weinig mensen zullen zijn die betalen willen voor nieuws. Zou ook mooi zijn. Dan komt de mensheid er eindelijk achter hoe waardeloos nieuws eigenlijk is.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En waar baseer jij die harde conclusie op?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:23 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het verschil tussen de journalistieke wereld en de muziek wereld is, is dat muziekmakers vaak met eigen creaties aan komen zetten en dat al die journalisten eigenlijk maar een stelletje copy-paste-hooligans zijn zonder eigen inbreng.
Nieuws waardeloos noemen, maar wel elke dag braaf FOK! napluizen voor de laatste nieuwtjesquote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:04 schreef Ponco het volgende:
[..]
Ik zou niet betalen voor nieuws. Nieuws werkt manipulerend, ook al noemt men het objectief. Ik denk dat er maar weinig mensen zullen zijn die betalen willen voor nieuws. Zou ook mooi zijn. Dan komt de mensheid er eindelijk achter hoe waardeloos nieuws eigenlijk is.
Nee, ik pluis niet elke dag FOK! na voor de laatste nieuwtjes. Dat doe ik op nu.nl. En daarnaast, is daar iets mis mee? Ondanks dat ik iets waardeloos vind, kan ik daar best aandacht aan besteden.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nieuws waardeloos noemen, maar wel elke dag braaf FOK! napluizen voor de laatste nieuwtjes![]()
Overigens moet ik je wel gelijk geven dat nieuws nooit objectief is. Maar dat is dan ook onmogelijk. Het begint al bij de invalshoek die de journalistiek kiest. Vanaf dat moment is een verhaal al niet objectief meer.
Dit slaat de spijker wel redelijk op de kop. Ook media evolueert. Al denk ik dat er altijd ruimte is voor een goede betaalde krant, alleen zal die markt in Nederland slechts groot genoeg zijn voor 1 a 2 kranten. Er zullen er dus een aantal om moeten vallen. De vraag is of de kranten daar dan kwalitatief beter of slechter van worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:42 schreef Ra-z het volgende:
[..]
murdoch bewijst weer dat bejaarden ver van het internet gehouden moeten worden. Voor bijna ALLES op het internet geld dat je niet geld moet vragen om de content maar om HOE je het aanbied wil je succesvol worden.
Die krijgt hij vanzelf wel als de rest gratis blijft en zijn kranten omvallen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:08 schreef Monolith het volgende:
Iemand zou Rupert even een kopietje van "Free! Why $0.00 Is the Future of Business" moeten sturen.
Heb je zeker gelijk in. Alleen jouw achteloze houding ten aanzien van nieuws bevreemdt mij. Ik denk eerlijk gezegd dat je niet zonder nieuws kan.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:29 schreef Ponco het volgende:
[..]
Nee, ik pluis niet elke dag FOK! na voor de laatste nieuwtjes. Dat doe ik op nu.nl. En daarnaast, is daar iets mis mee? Ondanks dat ik iets waardeloos vind, kan ik daar best aandacht aan besteden.
Je hoopt niet dat mensen d'r gelukkiger van worden?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:15 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is ieder voor zich. Hoop het echter niet, want ik verdien mn brood met nieuws
Wat vind je er precies achteloos aan mijn houding? Kan 'ik' niet zonder nieuws of spreek je in het algemeen?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb je zeker gelijk in. Alleen jouw achteloze houding ten aanzien van nieuws bevreemdt mij. Ik denk eerlijk gezegd dat je niet zonder nieuws kan.
Reclame, betaalde premiumdiensten, verkoop van informatie aan derden, mailings naar geregistereerde gebruikers, etcetera. Het probleem is dat veel media gewoon hun offline businessmodel één-op-één denken te kunnen kopiëren naar de online variant.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:30 schreef CasB het volgende:
Ze kunnen beter de papieren versies gewoon schrappen, dat kost alleen maar geld, en het nieuws wat er in staat is toch al gedateerd.
Als de grote kranten nieuws betaald gaan aanbieden dan zijn er altijd nog honderden sites waar je het nieuws gratis kan lezen (frontpage.fok.nl, nu.nl, etc).
Als ze zo nodig geld ermee moeten verdienen dan zoeken ze maar goede marketingmensen die verstand hebben van reclame op websites.
Was een beetje ingewikkelde zin van jouw kantquote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:55 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Je hoopt niet dat mensen d'r gelukkiger van worden?
Ik zou graag mijn brood willen verdienen met nieuws , maar kwam er te laat achter denk ik
Jij noemt nieuws waardeloos, daar leidt ik uit af dat jij weinig waarde hecht aan nieuws. Tegelijkertijd pluis je de nieuwswebsites af, ondanks dat je het waardeloos vindt. Dus ik denk dat jij, en de meeste mensen, niet zonder nieuws kunnen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:56 schreef Ponco het volgende:
[..]
Wat vind je er precies achteloos aan mijn houding? Kan 'ik' niet zonder nieuws of spreek je in het algemeen?
Klopt, het woord 'waardeloos' is eigenlijk een emotionele uitdrukking. Want ik hecht er wel waarde aan, namelijk negatieve waarde. Of liever gezegd, een gebrek aan positieve waarde (klinkt wat beter).quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij noemt nieuws waardeloos, daar leidt ik uit af dat jij weinig waarde hecht aan nieuws. Tegelijkertijd pluis je de nieuwswebsites af, ondanks dat je het waardeloos vindt. Dus ik denk dat jij, en de meeste mensen, niet zonder nieuws kunnen.
Pfff, ik ben trouwens ook gewoon zwaar toe aan vakantie
Duidelijk verhaal en zeer verhelderend. Een uitgebreid antwoord houd je nog van me tegoed. Ga nu effe eten.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:33 schreef Ponco het volgende:
[..]
Klopt, het woord 'waardeloos' is eigenlijk een emotionele uitdrukking. Want ik hecht er wel waarde aan, namelijk negatieve waarde. Of liever gezegd, een gebrek aan positieve waarde (klinkt wat beter).
Waarom ik dat doe? Omdat ik me dood erger aan niet-objectief nieuws. Maar aan de andere kant, nieuws kan niet objectief zijn. Althans, het kan wel, maar dan krijg je hele dunne krantjes met enkele zinnen denk ik, zinnen als:
- Obama president van de VS. (einde artikel)
- VS valt Irak aan. (einde artikel)
- Klink verbied roken in horeca (einde artikel)
Alhoewel, bovenstaande zinnen lijken neutraal, maar zijn het eigenlijk ook niet. Is het bijvoorbeeld niet zo dat VS zichzelf verdedigt of de wereld en zijn vrijheid verdedigt? Verbiedt Klink roken in de horeca of geeft hij niet-rokers recht op een rookvrije werkplek?
Nieuws begint met de constatering en de rest is interpretatie.
Het feit dat ik nieuwssites afpluis komt door mijn de drang om te uit te zoeken wat waar is. Niet omdat ik nieuws 'zo leuk' vind.
Dus, ik geloof dat ik ook toe ben aan vakantie...
verbiedtquote:Klink verbied roken in horeca
Ik zie Metro / Spits regelmatig dat soort fouten maken in artikelen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Duidelijk verhaal en zeer verhelderend. Een uitgebreid antwoord houd je nog van me tegoed. Ga nu effe eten.
Hoop trouwens niet dat de krant dit kopt:
[..]
verbiedt
Oops, gisteren zat ik mezelf nog te ergeren aan het feit dat het ergens op een container van de gemeente Amsterdam stond...Nou ja, gelukkig is de boodschap helder.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Duidelijk verhaal en zeer verhelderend. Een uitgebreid antwoord houd je nog van me tegoed. Ga nu effe eten.
Hoop trouwens niet dat de krant dit kopt:
[..]
verbiedt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |