Je snijdt hier een belangrijke problematiek aan, waarvan het goed is zich bewust te zijn.quote:Op maandag 10 augustus 2009 08:08 schreef Jongeheer123 het volgende:
De essentie van welke religie dan ook, berust op het streven naar individuele - maar vooral - op collectieve vooruitgang. De essentie van vooruitgang is het uitbannen van onaangename gevoelens en het oproepen van aangename gevoelens. Het punt is, dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Elke vorm van idealisme berust hier op dit principe, waaruit ik concludeer dat idealisme - met recht - diep verankerd zit in onze natuur, maar ons plaatst in een vizieuze cirkel met als uitwassen de dogmatiek van bijvoorbeeld het christendom.
Deze hang naar het aangename heeft al het nodige leed en ellende veroorzaakt.
Net zoals een gelovige ook niet met zekerheid kan stellen dat god wel bestaat.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:41 schreef moomoo het volgende:
Heb het eerste topic even voor een deel gelezen. Wat een onzintopic inderdaad. Een heel topic(en nu dus 2!) over of een atheïst nou wel of niet met absolute zekerheid kan stellen dat god niet bestaat. Nee, dat kan niet, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Maar dat betekent niet dat atheïsme een contradictie is, omdat een atheïst helemaal niet per sé claimt het zeker te weten. Dat is slechts één definitie van atheïsme, en niet de definitie die de meeste atheïsten zelf handhaven.
Nee, daar is niet iedereen het over eens. Zie maar eens deze topics:quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:41 schreef moomoo het volgende:
Heb het eerste topic even voor een deel gelezen. Wat een onzintopic inderdaad. Een heel topic(en nu dus 2!) over of een atheïst nou wel of niet met absolute zekerheid kan stellen dat god niet bestaat. Nee, dat kan niet, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Nou vooruit, maar dat is volgens mij zo'n kleine groep binnen het atheïsme dat ze niet representatief zijn voor de rest, en het dus zinloos is om op basis van die groep te zeggen dat het hele atheïsme onlogisch is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, daar is niet iedereen het over eens. Zie maar eens deze topics:
100% gelovig tot diehard Atheist in 7 categorieen
100% gelovig tot diehard Atheist in 7 categorieen #2
Het hangt inderdaad van de definitie af, dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:08 schreef moomoo het volgende:
[..]
Nou vooruit, maar dat is volgens mij zo'n kleine groep binnen het atheïsme dat ze niet representatief zijn voor de rest, en het dus zinloos is om op basis van die groep te zeggen dat het hele atheïsme onlogisch is.
Met de uitweg die Paulus geeft, kan ik inderdaad niet veel.quote:Op maandag 17 augustus 2009 04:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je snijdt hier een belangrijke problematiek aan, waarvan het goed is zich bewust te zijn.
Paulus was zich hier ook al van bewust, getuige Romeinen 7:
18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?
Hij ziet ook een uitweg, maar daar kun jij waarschijnlijk niet veel mee. (Romeinen 8)
Welke uitweg ziet hij dan?quote:Op maandag 17 augustus 2009 04:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je snijdt hier een belangrijke problematiek aan, waarvan het goed is zich bewust te zijn.
Paulus was zich hier ook al van bewust, getuige Romeinen 7:
18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?
Hij ziet ook een uitweg, maar daar kun jij waarschijnlijk niet veel mee. (Romeinen 8)
Uit Romeinen 8:quote:
Of men die vijand nu goed of slecht noemt, volgens christelijk perspectief - en ook volgens jezelf, want je zei dat het positieve en het negatieve onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn - leidt al die strijd nergens toe.quote:Het christendom schuift alle ellende af op zonden en duivel.
Nietzsche zei: ,, Moet iets waartegen men moet strijden, dat men binnen de perken moet houden en eventueel volledig uit het hoofd moet zetten, altijd slecht heten? Is het niet typerend voor ordinaire zielen zich een vijand altijd als slecht voor te stellen?''
Dat klopt. Overigens zal de uitweg die Paulus bedoelt uiteindelijk het onvoorwaardelijke geloof in god zijn. En daar kan ik inderdaad niet veel mee.quote:Op zondag 6 september 2009 15:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Of men die vijand nu goed of slecht noemt, volgens christelijk perspectief - en ook volgens jezelf, want je zei dat het positieve en het negatieve onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn - leidt al die strijd nergens toe.
Zie het voorgaande citaat.
Behoeft deze zin nog weerlegging? Verwijzen naar de bijbel is leuk, maar ook de bijbel is door mensen geschreven.quote:Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede.
Voor wat betreft het vraagstuk van wat de waarheid is sprak het volgende fragment uit “Het evangelie van de Heilige Twaalven” mij wel aan:quote:Op maandag 7 september 2009 14:58 schreef Jongeheer123 het volgende:
[..]
Niemand heeft de kennis in pacht, en zie mijn onderschrift (of handtekening of hoe heet zoiets?) voor het naar mijn mening passende citaat:
De waarheid is niets minder dan een interpretatie vanuit en bepaald perspectief. - Nietzsche
Al dan niet een gegronde of ongegronde aanname van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:50 schreef jdschoone het volgende:
en wat betekent het woord 'geloof' in deze definitie?
Kun je deze uitspraak onderbouwen? Waar zit dat gigantische verschil in? In hoeverre is het “niet geloven in het bestaan van God” geen oordeel vellen?quote:Er zit weldegelijk een gigantisch verschil tussen "het doen van een expliciete aanname" (dat iets niet bestaat, omdat het logische contradicties oplevert) of "dingen negeren die je ongeloofwaardig acht maar er geen oordeel aan hangen".
Ik zou dat niet met zekerheid stellen. Is een persoon die nooit over God heeft nagedacht per definitie een atheïst? Ik zou zeggen van niet, want als je deze persoon de vraag stelt “Bestaat God?”, waarbij deze persoon dus voor het eerst met zo’n type vraag wordt geconfronteerd, kan zijn antwoord “Ja” zijn. Is zijn antwoord “Nee”, dan is hij atheïst. Is zijn antwoord dat hij daar gewoonweg geen uitspraak over kan doen dan is het een vorm van agnosticisme. Tot de tijd dat hij de vraag heeft gesteld is hij geen van allen dunkt mij.quote:Daarnaast: Je noemt in je reply agnosticisme. Dat is echter een constructie wat zich op een compleet ander epistemologisch niveau bevind dan theisme en atheisme. Je kan een agnostische atheist of een agnostische theist zijn. Je kan tot de conclusie komen dat je een agnost bent maar om dan vervolgens te roepen dat je geen atheist en geen theist bent is eerder een vorm van luiheid dan een correcte indeling van je filosofische standpunten.
Bij (1) zeg je dat je niet zomaar aanneemt dat het regent maar dat dat best mogelijk is en vast te stellen door even uit het raam te kijken.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:27 schreef jdschoone het volgende:
Alright, dus laten we het word geloof vervangen door ‘aanname’.
(1) Ik neem niet aan dat het regent
(2) Ik neem aan dat het niet regent
(1) en (2) bestaan uit dezelfde woorden. Het enige verschil is dat het woord ‘niet’ in deze zinnen een andere plaats inneemt. Maar bij beide is de conclusie hetzelfde namelijk dat je op een of andere manier denkt dat het niet regent. En beide zinnen blijken fout te zijn als het wel regent. Ik zie niet in hoe de betekenis van (1) anders is dan van (2) behalve als je het volgende wilt zeggen:
Bedoelt hij met zijn ja automatisch de Christelijke God?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:51 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Kun je deze uitspraak onderbouwen? Waar zit dat gigantische verschil in? In hoeverre is het “niet geloven in het bestaan van God” geen oordeel vellen?
[..]
Ik zou dat niet met zekerheid stellen. Is een persoon die nooit over God heeft nagedacht per definitie een atheïst? Ik zou zeggen van niet, want als je deze persoon de vraag stelt “Bestaat God?”, waarbij deze persoon dus voor het eerst met zo’n type vraag wordt geconfronteerd, kan zijn antwoord “Ja” zijn. Is zijn antwoord “Nee”, dan is hij atheïst. Is zijn antwoord dat hij daar gewoonweg geen uitspraak over kan doen dan is het een vorm van agnosticisme. Tot de tijd dat hij de vraag heeft gesteld is hij geen van allen dunkt mij.
Daar valt nog over te twijfelen, maar vooral als het gaat om geloof. Want switch je de aanname dat het regent, met geloof in God, dan zou je dus het volgende krijgen:quote:Op donderdag 10 september 2009 17:51 schreef Neurot het volgende:
[..]
Bij (1) zeg je dat je niet zomaar aanneemt dat het regent maar dat dat best mogelijk is en vast te stellen door even uit het raam te kijken.
Bij (2) ga je er meteen vanuit dat het niet regent
Het woord God verwijst naar entiteiten die bepaalde eigenschappen vertonen. Wij noemen de judeo-christelijk-islamitische God een God, maar hetzelfde geldt voor Hindoestaanse goden en de goden op de Olympus. Als iemand vraagt “Bestaat God?” (of “Bestaan entiteiten die wij normaal gesproken als goden aanduiden)” dan is dit een ja of nee vraag, maar het is geen vraag naar de specifieke identiteit. Zowel een Hindoe als Christen zouden beide “ja” antwoorden. Ook een deïstisch God is nog steeds een God. Omdat je theist bent zodra je het bestaan van een theos (god) onderkend, heeft de specifieke inhoud van het begrip (los van de algemene eigenschappen die betekenis geven aan het woord zelf) geen impact.quote:Op donderdag 10 september 2009 18:05 schreef Neurot het volgende:
[..]
Bedoelt hij met zijn ja automatisch de Christelijke God?
of een theïstische god in het algemeen of misschien een deïstische versie van god wat hem dan automatisch geen theïst maakt maar ook geen atheïst of agnost
quote:Op donderdag 10 september 2009 16:51 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Kun je deze uitspraak onderbouwen? Waar zit dat gigantische verschil in? In hoeverre is het “niet geloven in het bestaan van God” geen oordeel vellen?
Het is het verschil tussen niveau 6 en 7. Het verschil tussen een erkenning van onzekerheid en een claim van absolute waarheid. Dat verschil is, hoe jij het ook wilt verdoezelen, onmiskenbaar gigantisch.quote:1: Strong theist. 100% certainty and belief in God. "I do not believe, I know."
2: De-facto theist. I cannot be certain of God's existence, but I strongly believe and live my life on the assumption that it is there.
3: Agnostic theist. I am uncertain, but inclined to believe in God.
4: Agnostic. God's existence and non-existence are equally probably and improbable.
5: Agnostic atheist. I am uncertain, but inclined to not believe in God.
6: De-facto atheist. I cannot know for certain, but I think God is very improbable and I live my life on the assumption that there is no God.
7: Strong atheist. I know there is no God.
Natuurlijk zijn mensen die er niet over nagedacht hebben geen atheist of theist. Wat dat kleur erkennen aangaat. De vraag bestaat god is voor de meeste echte atheisten niet met 100% zekerheid te beantwoorden. De vraag "geloof jij in het bestaan van god" wel. Wederom moet ik je er op wijzen dat agnosticisme zich op een totaal andere schaal bevindt. Misschien interessant als je je een beetje gaat verdiepen in de epistemologie.quote:[..]
Ik zou dat niet met zekerheid stellen. Is een persoon die nooit over God heeft nagedacht per definitie een atheïst? Ik zou zeggen van niet, want als je deze persoon de vraag stelt “Bestaat God?”, waarbij deze persoon dus voor het eerst met zo’n type vraag wordt geconfronteerd, kan zijn antwoord “Ja” zijn. Is zijn antwoord “Nee”, dan is hij atheïst. Is zijn antwoord dat hij daar gewoonweg geen uitspraak over kan doen dan is het een vorm van agnosticisme. Tot de tijd dat hij de vraag heeft gesteld is hij geen van allen dunkt mij.
Ik heb veel respect voor dr. Dawkins als het gaat om het beschrijven van biologische fenomenen. Ik heb eens de eer gehad om hem te ontmoeten en het is ook nog eens een aardige kerel die simpelweg voor zijn mening opkomt. Maar hij is slechts weinig onderlegt in de filosofie, en dit is weer een voorbeeld ervan.quote:Op vrijdag 11 september 2009 09:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ironisch genoeg zijn impliciet en expliciet atheisme beiden opgenomen in de schaal van Dawkins die luidt als volgt:
[..]
Het is het verschil tussen niveau 6 en 7. Het verschil tussen een erkenning van onzekerheid en een claim van absolute waarheid. Dat verschil is, hoe jij het ook wilt verdoezelen, onmiskenbaar gigantisch.
Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar onze discussie ging niet over deze twee uitspraken, het ging over deze twee:quote:6: De-facto atheist. I cannot know for certain, but I think God is very improbable and I live my life on the assumption that there is no God.
7: Strong atheist. I know there is no God.
Maar, als we het woord geloof gebruiken in de gebruikelijke zin van het woord, namelijk als staand tegenover “weten”, dan betekent “geloven in het niet bestaan van een God” hetzelfde als wat Dawkins onder 6 bedoelt. Hij noemt het “I think” maar omdat hij ook aangeeft dat deze vorm van “thinking” een bepaalde onzekerheid met zich mee draagt (I cannot know for certain) is dit gelijk aan de definitie van geloof zoals jij deze zelf eerder aangaf. Dus, nogmaals, het verschil tussen (1) en (2), als dat er is, weerhoudt mij er niet van om beiden op niveau 6 te plaatsen van Dawkins, zoals ik al de hele tijd poneer.quote:Een atheist is iemand die:
(1) "Niet gelooft in het bestaan van een god"
dus NIET iemand die:
(2) "Gelooft in het niet bestaan van een god"
Even voor de duidelijkheid, ik werk aan een promotie onderzoek in de richtingen wetenschapsfilosofie, ontologie en epistemologie, dus ik denk dat ik mij tijdens mijn studie genoeg heb gericht op wat epistemologie inhoudt. De vraag “bestaat God” is een ontologische vraag, daar je een vraag stelt over hoe de werkelijkheid volgens een bepaald persoon is opgebouwd. Een epistemische vraag zou zijn: “Waarom denk je dat God bestaat”. Dit vraagt om een kennisclaim die onder de epistemologie behoort.quote:Natuurlijk zijn mensen die er niet over nagedacht hebben geen atheist of theist. Wat dat kleur erkennen aangaat. De vraag bestaat god is voor de meeste echte atheisten niet met 100% zekerheid te beantwoorden. De vraag "geloof jij in het bestaan van god" wel. Wederom moet ik je er op wijzen dat agnosticisme zich op een totaal andere schaal bevindt. Misschien interessant als je je een beetje gaat verdiepen in de epistemologie.
Je gaat er (ten onrechte) van uit dat geloof intrinsiek rekening houdt met een onzekerheidsfactor. Je kan stellig iets geloven. Sterk geloven en denken iets 100% zeker te weten is vaak hetzelfde.quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:31 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Ik heb veel respect voor dr. Dawkins als het gaat om het beschrijven van biologische fenomenen. Ik heb eens de eer gehad om hem te ontmoeten en het is ook nog eens een aardige kerel die simpelweg voor zijn mening opkomt. Maar hij is slechts weinig onderlegt in de filosofie, en dit is weer een voorbeeld ervan.
Jij zegt dat er een gigantisch verschil bestaat tussen deze twee niveau’s:
[..]
Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar onze discussie ging niet over deze twee uitspraken, het ging over deze twee:
[..]
Maar, als we het woord geloof gebruiken in de gebruikelijke zin van het woord, namelijk als staand tegenover “weten”, dan betekent “geloven in het niet bestaan van een God” hetzelfde als wat Dawkins onder 6 bedoelt. Hij noemt het “I think” maar omdat hij ook aangeeft dat deze vorm van “thinking” een bepaalde onzekerheid met zich mee draagt (I cannot know for certain) is dit gelijk aan de definitie van geloof zoals jij deze zelf eerder aangaf. Dus, nogmaals, het verschil tussen (1) en (2), als dat er is, weerhoudt mij er niet van om beiden op niveau 6 te plaatsen van Dawkins, zoals ik al de hele tijd poneer.
Het maakt niet uit of een filosofisch standpunt 100% sluitent is, immers: Theisme is ook epistemologisch gezien een boute uitspraak.quote:Wat is dan het verschil tussen 6 en 7? Klaarblijkelijk is de aanhanger van 7 zo zeker van zijn zaak dat er compleet geen ‘geloof’ meer aan te pas zou komen, maar er spraken is van ‘weten’. Ik denk dat, vanuit de epistemologie, dit nogal een boute uitspraak zou zijn: hoe zou je kunnen ‘weten’ dat er geen God bestaat?
Klopt zeker.quote:Ik denk dat de meeste atheïsten die zeggen onder 7 te vallen eigenlijk stiekem toch onder 6 vallen, daar 7 extreem radicaal is (hetzelfde geldt overigens voor niveau 1).
Zoals ik al eerder aan gaf. Je definitie van geloven is iets te nauw genomen. Er zijn vast en zeker mensen die zo stellig geloven dat die auto daar staat dat als ze gaan kijken en hij is weg dat ze helemaal doordraaien omdat hun hele wereld niet meer klopt.quote:[..]
Even voor de duidelijkheid, ik werk aan een promotie onderzoek in de richtingen wetenschapsfilosofie, ontologie en epistemologie, dus ik denk dat ik mij tijdens mijn studie genoeg heb gericht op wat epistemologie inhoudt. De vraag “bestaat God” is een ontologische vraag, daar je een vraag stelt over hoe de werkelijkheid volgens een bepaald persoon is opgebouwd. Een epistemische vraag zou zijn: “Waarom denk je dat God bestaat”. Dit vraagt om een kennisclaim die onder de epistemologie behoort.
Bovendien is jou onderscheidt onzinnig. Als ik vraag aan iemand “Bestaat God” dan vraag ik of de persoon aan wie ik de vraag stel gelooft dat in de set van dingen die bestaan, er een ding bij zit dat we God noemen. Zoals je in die beschrijving ziet is deze vraag dan ook equivalent aan “geloof je dat God bestaat”. Als ik aan iemand vraag “Staat je auto in de garage” en iemand geeft als antwoord “ja”, dan ga ik ervan uit dat deze persoon ook gelooft dat zijn auto in de garage staat. Als ik aan iemand vraag “geloof je dat je auto in de garage staat” en de persoon antwoord “ja”, dan ga ik ervan uit dat deze persoon zou handelen alsof zijn auto in de garage staat.
Het probleem is als volgt. De naar mijn mening meest bekende en meest gebruikte epistemologische definitie van ‘kennis’ is een justified true belief. Dat wil zeggen dat zodra er sprake is van kennis (dat wil zeggen, zodra je de uitspraak kan doen “ik weet dat ….”) moet het volgende het geval zijn:quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je gaat er (ten onrechte) van uit dat geloof intrinsiek rekening houdt met een onzekerheidsfactor. Je kan stellig iets geloven. Sterk geloven en denken iets 100% zeker te weten is vaak hetzelfde.
Het interessante van bepaalde filosofische stromingen is juist dat geloof in iets een heel absoluut gegeven is. Natuurlijk veranderd de taal en betekenis van een woord zodra je van de ene filosofische stroming stapt naar de andere. Geloof betekent voor een theist iets heel anders dan een (impliciete) atheist.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:07 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Het probleem is als volgt. De naar mijn mening meest bekende en meest gebruikte epistemologische definitie van ‘kennis’ is een justified true belief. Dat wil zeggen dat zodra er sprake is van kennis (dat wil zeggen, zodra je de uitspraak kan doen “ik weet dat ….”) moet het volgende het geval zijn:
1: Je moet een goede reden hebben (justification)
2: Het moet een ‘geloof’ zijn (belief)
3: Het moet waar zijn (true)
Auto in de garage is een leuk voorbeeld.
1: Als je 5 minuten geleden je auto in een beveiligde garage hebt geparkeerd bij je kantoor en deze goed op slot hebt gedaan, dan heb je een goede reden om te denken dat de auto er nog steeds is.
2: Echter, je moet ook geloven dat de auto er nog steeds is. Als je namelijk goede redenen hebt om te denken dat de auto nog steeds in de garage staat, maar je gelooft niet dat dit waar is, dan is het niet mogelijk om te spreken over kennis.
3: En natuurlijk moet de auto ook daadwerkelijk in de garage staan. Ook al heb je goede redenen om te geloven dat je auto in de garage staat (dus je hebt 1 en 2) dan mag je alleen maar van kennis spreken als het ook nog eens waar blijkt te zijn. Als je auto er niet meer staat dan ‘weet’ je dus klaarblijkelijk niet dat je auto in de garage staat.
Kennis impliceert dus geloof. En kennis vraagt om een reden om dit geloof te hebben. Vanwege deze factoren zit er dus altijd een onzekerheidsfactor in kennis zelf. Ook al is er sprake van kennis, dat wil zeggen, ook al staat de auto in de garage, geloof ik dat de auto in de garage staat en heb ik goede redenen om dit te geloven, dat wil niet zeggen dat er geen twijfel meer mogelijk is. Dat is dan ook het probleem met Dawkins’ niveau 7. Strong atheism is, net als niveau 6, onderhavig aan geloof.
Natuurlijk zijn er gradaties van geloof. Als ik mijn splinternieuwe BMW een aantal weken in een onbeveiligde garage zet en erachter kom dat ik de sleutels in de deur heb laten zitten, dan heb ik een minder goede reden om te geloven dat de auto nog in de garage staat dan in het voorgaande voorbeeld. Ik kan nog steeds geloven (of in dit geval, hopen) dat de auto er nog staat maar de kans dat ik ongelijk krijg is groter dan het eerste voorbeeld. En als ik voor mijn vakantie de auto in een beveiligde garage zet, met 4 wielklemmen en sluipschutter die iedereen die te dicht bij de auto komt neerknalt, dan kan de auto nog steeds weg zijn bij terugkomst, ook al geloof ik dat niet.
Het is dus niet allemaal zo simpel als Dawkins het beschrijft, en het woord ‘geloof’ is ook geen simpel begrip. Maar dat er in geloof een onzekerheidsfactor besloten ligt, mag duidelijk zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |