Je snijdt hier een belangrijke problematiek aan, waarvan het goed is zich bewust te zijn.quote:Op maandag 10 augustus 2009 08:08 schreef Jongeheer123 het volgende:
De essentie van welke religie dan ook, berust op het streven naar individuele - maar vooral - op collectieve vooruitgang. De essentie van vooruitgang is het uitbannen van onaangename gevoelens en het oproepen van aangename gevoelens. Het punt is, dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Elke vorm van idealisme berust hier op dit principe, waaruit ik concludeer dat idealisme - met recht - diep verankerd zit in onze natuur, maar ons plaatst in een vizieuze cirkel met als uitwassen de dogmatiek van bijvoorbeeld het christendom.
Deze hang naar het aangename heeft al het nodige leed en ellende veroorzaakt.
Net zoals een gelovige ook niet met zekerheid kan stellen dat god wel bestaat.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:41 schreef moomoo het volgende:
Heb het eerste topic even voor een deel gelezen. Wat een onzintopic inderdaad. Een heel topic(en nu dus 2!) over of een atheïst nou wel of niet met absolute zekerheid kan stellen dat god niet bestaat. Nee, dat kan niet, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Maar dat betekent niet dat atheïsme een contradictie is, omdat een atheïst helemaal niet per sé claimt het zeker te weten. Dat is slechts één definitie van atheïsme, en niet de definitie die de meeste atheïsten zelf handhaven.
Nee, daar is niet iedereen het over eens. Zie maar eens deze topics:quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:41 schreef moomoo het volgende:
Heb het eerste topic even voor een deel gelezen. Wat een onzintopic inderdaad. Een heel topic(en nu dus 2!) over of een atheïst nou wel of niet met absolute zekerheid kan stellen dat god niet bestaat. Nee, dat kan niet, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Nou vooruit, maar dat is volgens mij zo'n kleine groep binnen het atheïsme dat ze niet representatief zijn voor de rest, en het dus zinloos is om op basis van die groep te zeggen dat het hele atheïsme onlogisch is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, daar is niet iedereen het over eens. Zie maar eens deze topics:
100% gelovig tot diehard Atheist in 7 categorieen
100% gelovig tot diehard Atheist in 7 categorieen #2
Het hangt inderdaad van de definitie af, dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:08 schreef moomoo het volgende:
[..]
Nou vooruit, maar dat is volgens mij zo'n kleine groep binnen het atheïsme dat ze niet representatief zijn voor de rest, en het dus zinloos is om op basis van die groep te zeggen dat het hele atheïsme onlogisch is.
Met de uitweg die Paulus geeft, kan ik inderdaad niet veel.quote:Op maandag 17 augustus 2009 04:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je snijdt hier een belangrijke problematiek aan, waarvan het goed is zich bewust te zijn.
Paulus was zich hier ook al van bewust, getuige Romeinen 7:
18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?
Hij ziet ook een uitweg, maar daar kun jij waarschijnlijk niet veel mee. (Romeinen 8)
Welke uitweg ziet hij dan?quote:Op maandag 17 augustus 2009 04:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je snijdt hier een belangrijke problematiek aan, waarvan het goed is zich bewust te zijn.
Paulus was zich hier ook al van bewust, getuige Romeinen 7:
18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?
Hij ziet ook een uitweg, maar daar kun jij waarschijnlijk niet veel mee. (Romeinen 8)
Uit Romeinen 8:quote:
Of men die vijand nu goed of slecht noemt, volgens christelijk perspectief - en ook volgens jezelf, want je zei dat het positieve en het negatieve onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn - leidt al die strijd nergens toe.quote:Het christendom schuift alle ellende af op zonden en duivel.
Nietzsche zei: ,, Moet iets waartegen men moet strijden, dat men binnen de perken moet houden en eventueel volledig uit het hoofd moet zetten, altijd slecht heten? Is het niet typerend voor ordinaire zielen zich een vijand altijd als slecht voor te stellen?''
Dat klopt. Overigens zal de uitweg die Paulus bedoelt uiteindelijk het onvoorwaardelijke geloof in god zijn. En daar kan ik inderdaad niet veel mee.quote:Op zondag 6 september 2009 15:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Of men die vijand nu goed of slecht noemt, volgens christelijk perspectief - en ook volgens jezelf, want je zei dat het positieve en het negatieve onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn - leidt al die strijd nergens toe.
Zie het voorgaande citaat.
Behoeft deze zin nog weerlegging? Verwijzen naar de bijbel is leuk, maar ook de bijbel is door mensen geschreven.quote:Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede.
Voor wat betreft het vraagstuk van wat de waarheid is sprak het volgende fragment uit “Het evangelie van de Heilige Twaalven” mij wel aan:quote:Op maandag 7 september 2009 14:58 schreef Jongeheer123 het volgende:
[..]
Niemand heeft de kennis in pacht, en zie mijn onderschrift (of handtekening of hoe heet zoiets?) voor het naar mijn mening passende citaat:
De waarheid is niets minder dan een interpretatie vanuit en bepaald perspectief. - Nietzsche
Al dan niet een gegronde of ongegronde aanname van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:50 schreef jdschoone het volgende:
en wat betekent het woord 'geloof' in deze definitie?
Kun je deze uitspraak onderbouwen? Waar zit dat gigantische verschil in? In hoeverre is het “niet geloven in het bestaan van God” geen oordeel vellen?quote:Er zit weldegelijk een gigantisch verschil tussen "het doen van een expliciete aanname" (dat iets niet bestaat, omdat het logische contradicties oplevert) of "dingen negeren die je ongeloofwaardig acht maar er geen oordeel aan hangen".
Ik zou dat niet met zekerheid stellen. Is een persoon die nooit over God heeft nagedacht per definitie een atheïst? Ik zou zeggen van niet, want als je deze persoon de vraag stelt “Bestaat God?”, waarbij deze persoon dus voor het eerst met zo’n type vraag wordt geconfronteerd, kan zijn antwoord “Ja” zijn. Is zijn antwoord “Nee”, dan is hij atheïst. Is zijn antwoord dat hij daar gewoonweg geen uitspraak over kan doen dan is het een vorm van agnosticisme. Tot de tijd dat hij de vraag heeft gesteld is hij geen van allen dunkt mij.quote:Daarnaast: Je noemt in je reply agnosticisme. Dat is echter een constructie wat zich op een compleet ander epistemologisch niveau bevind dan theisme en atheisme. Je kan een agnostische atheist of een agnostische theist zijn. Je kan tot de conclusie komen dat je een agnost bent maar om dan vervolgens te roepen dat je geen atheist en geen theist bent is eerder een vorm van luiheid dan een correcte indeling van je filosofische standpunten.
Bij (1) zeg je dat je niet zomaar aanneemt dat het regent maar dat dat best mogelijk is en vast te stellen door even uit het raam te kijken.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:27 schreef jdschoone het volgende:
Alright, dus laten we het word geloof vervangen door ‘aanname’.
(1) Ik neem niet aan dat het regent
(2) Ik neem aan dat het niet regent
(1) en (2) bestaan uit dezelfde woorden. Het enige verschil is dat het woord ‘niet’ in deze zinnen een andere plaats inneemt. Maar bij beide is de conclusie hetzelfde namelijk dat je op een of andere manier denkt dat het niet regent. En beide zinnen blijken fout te zijn als het wel regent. Ik zie niet in hoe de betekenis van (1) anders is dan van (2) behalve als je het volgende wilt zeggen:
Bedoelt hij met zijn ja automatisch de Christelijke God?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:51 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Kun je deze uitspraak onderbouwen? Waar zit dat gigantische verschil in? In hoeverre is het “niet geloven in het bestaan van God” geen oordeel vellen?
[..]
Ik zou dat niet met zekerheid stellen. Is een persoon die nooit over God heeft nagedacht per definitie een atheïst? Ik zou zeggen van niet, want als je deze persoon de vraag stelt “Bestaat God?”, waarbij deze persoon dus voor het eerst met zo’n type vraag wordt geconfronteerd, kan zijn antwoord “Ja” zijn. Is zijn antwoord “Nee”, dan is hij atheïst. Is zijn antwoord dat hij daar gewoonweg geen uitspraak over kan doen dan is het een vorm van agnosticisme. Tot de tijd dat hij de vraag heeft gesteld is hij geen van allen dunkt mij.
Daar valt nog over te twijfelen, maar vooral als het gaat om geloof. Want switch je de aanname dat het regent, met geloof in God, dan zou je dus het volgende krijgen:quote:Op donderdag 10 september 2009 17:51 schreef Neurot het volgende:
[..]
Bij (1) zeg je dat je niet zomaar aanneemt dat het regent maar dat dat best mogelijk is en vast te stellen door even uit het raam te kijken.
Bij (2) ga je er meteen vanuit dat het niet regent
Het woord God verwijst naar entiteiten die bepaalde eigenschappen vertonen. Wij noemen de judeo-christelijk-islamitische God een God, maar hetzelfde geldt voor Hindoestaanse goden en de goden op de Olympus. Als iemand vraagt “Bestaat God?” (of “Bestaan entiteiten die wij normaal gesproken als goden aanduiden)” dan is dit een ja of nee vraag, maar het is geen vraag naar de specifieke identiteit. Zowel een Hindoe als Christen zouden beide “ja” antwoorden. Ook een deïstisch God is nog steeds een God. Omdat je theist bent zodra je het bestaan van een theos (god) onderkend, heeft de specifieke inhoud van het begrip (los van de algemene eigenschappen die betekenis geven aan het woord zelf) geen impact.quote:Op donderdag 10 september 2009 18:05 schreef Neurot het volgende:
[..]
Bedoelt hij met zijn ja automatisch de Christelijke God?
of een theïstische god in het algemeen of misschien een deïstische versie van god wat hem dan automatisch geen theïst maakt maar ook geen atheïst of agnost
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |