Interessante ethische kwestie. Hebben alcoholisten recht op een nieuwe lever, hebben rokers recht op nieuwe longen? Ik vind dit persoonlijk een logisch besluit, een ander kan misschien wel tientallen jaren met diezelfde lever, maar het lijkt me moeilijk dergelijke dingen in regels vast te leggen, en bovenal te controleren.quote:In London is een 22-jarige alcoholist overleden die een nieuwe lever nodig had maar die van de artsen niet kreeg. Voor een levertransplantatie moet iemand een half jaar lang geen alcohol drinken en de artsen geloofden niet dat hij dat kon.
De Brit dronk al vanaf zijn 13e zoveel dat hij geregeld in coma raakte. Tien weken geleden werd hij in London in het ziekenhuis opgenomen met ernstige leverschade. Hij had direct een nieuwe lever nodig, maar die kreeg hij niet.
De moeder van de man heeft zich in de Britse media beklaagd over de starre houding van de artsen.
Dit idd.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:21 schreef Hukkie het volgende:
Hmm, denk dat je als coma zuiper niet moet mekken als iemand die van nature een verse lever nodig heeft, bovengesteld wordt aan jou.
Daarom ben ik ook geen donorquote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Ik zou niet willen dat mijn lever zou gaan naar iemand die er zo mee om zou springen..jullie wel?
Nee, maar ik zou ook niet willen dat ie naar iemand gaat die bij voorbaat niets af zou willen staan....quote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Ik zou niet willen dat mijn lever zou gaan naar iemand die er zo mee om zou springen..jullie wel?
Al is de kans heel groot dat je iemand helpt die zichzelf niet verpest, toch ben je maar geen donor omdat er een kleine kans is dat iemand een orgaan krijgt die er volgens jou geen recht op heeft?quote:
Ik laat dat aan de artsen over, dat lijkt mij veel verstandiger.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Er waren vast genoeg mensen die beter gebruik konden maken van die lever.quote:De moeder van de man heeft zich in de Britse media beklaagd over de starre houding van de artsen.
Eens, maar het is vooral triest voor de coma zuiper, ongetwijfeld een stuk positiever voor de persoon die de lever nu heeft gekregen.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:25 schreef rutger05 het volgende:
Het heel erg moeiljk om hier een mening over te hebben zonder de persoon in kwestie te kennen. Ik neem aan dat de artsen niet voor niets deze afweging hebben gemaakt. Het is wel heel erg triest.
Om te voorkomen dat een roker je longen zou kunnen krijgen in plaats van iemand met een niet aan roken gerelateerde longaandoeningquote:
Precies, het werd door de artsen als medisch zinloos geacht. Mits ze daar goede argumenten voor hebben staan ze heel sterk.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:21 schreef Tamashii het volgende:
Iedereen heeft recht op verzorging en dat artsen dit zomaar weigeren is zeer raar.
Aan de andere kant is de kans dat hij zijn nieuwe lever of long weer kapot maakt erg groot, en dan is er wel iemand anders voor dood gegaan.
Ja!quote:Op maandag 20 juli 2009 21:28 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat een roker je longen zou kunnen krijgen in plaats van iemand met een niet aan roken gerelateerde longaandoening
- edit: Wat GGMM dus al veel eerder en beter heeft verwoord
Ik wil het recht hebben om te doen wat ik wil met mijn organen na mijn dood. Lees: mijn organen mogen niet in bezit komen van mensen die in mijn ogen het niet verdienen.quote:
En vetkleppen geven we geen nieuw hart meer, sportblessure's: zelf betalen enz. enz. Eigen schuld dikke bult.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies! Notoire hardrijders moet je ook weigeren op de EHBO.
Precies wat doktoren hier doen.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:30 schreef IshtarOptimel het volgende:
[..]
Ik wil het recht hebben om te doen wat ik wil met mijn organen na mijn dood. Lees: mijn organen mogen niet in bezit komen van mensen die in mijn ogen het niet verdienen.
Ja en dat lijkt me ook de aard van de discussie die TS wilde aanzwengelen. De coma zuiper heeft willens en wetens zijn eigen lever verneukt, iemand met obesitas heeft niet altijd schuld aan zijn overgewicht.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:33 schreef Adfundum het volgende:
[..]
En vetkleppen geven we geen nieuw hart meer, sportblessure's: zelf betalen enz. enz. Eigen schuld dikke bult.
Met al die regels wordt de gezondheidszorg nog eens betaalbaar.
Nu ook nog in Nederland, dan zal ik overwegen of ik dan misschien toch orgaandonor word.quote:
Roken is een verslaving en anorexia kan ook de noemer ziekte geschaard worden. Te veel eten zijn verschillende verklaringen voor.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:50 schreef Adfundum het volgende:
Roken en te veel ( of te weing) vreten doe je helemaal jezelf aan. Drankmisbruik heeft meestal een oorzaak, alcoholist ben je niet voor je lol. Dat is een verslaving e een ziekte. Als je op je 13e begonnen bent, zonder de gevolgen te kunnen overzien, vroeg verslaafd bent geraakt, in hoeverre kun je dan iemand van 22 dan verantwoordelijk houden voor zijn falende lever(/leven)?
Dit gebeurt ook in Nederland kan ik je vertellen (weet ik uit zeer nabije ervaring, mijn eigen vader namelijk, en die stond al meer dan 15 jaar droog voor zijn lever het alsnog begaf.)quote:Op maandag 20 juli 2009 21:47 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Nu ook nog in Nederland, dan zal ik overwegen of ik dan misschien toch orgaandonor word.
Ik vraag me af hoe je als 22 jarige al je lever verzopen kan krijgen .. pffff Heftig wel .. wat moet deze jongen wle niet dagelijks hebben gedronken?quote:Op maandag 20 juli 2009 21:18 schreef TNA het volgende:
[..]
Interessante ethische kwestie. Hebben alcoholisten recht op een nieuwe lever, hebben rokers recht op nieuwe longen? Ik vind dit persoonlijk een logisch besluit, een ander kan misschien wel tientallen jaren met diezelfde lever, maar het lijkt me moeilijk dergelijke dingen in regels vast te leggen, en bovenal te controleren.
Dat is niet hetzelfde, op de EHBO gaat de hulp niet ten koste van iemand anders die het ook nodig heeft.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Probleem is echter dat de artsen besloten hebben dat de jongen dat niet zou kunnen...quote:Op maandag 20 juli 2009 21:23 schreef GGMM het volgende:
Als je zo verslaafd bent dat je niet een half jaar kan stoppen met drinken ben je wel heel triest. Om alle mensen die alcohol drinken/roken gelijk te generaliseren is dan weer achterlijk.
Als een persoon na een aantal in coma te hebben gelegen nog niet stopt vind ik dat de artsen goed hebben gehandeld. Genoeg mensen die zo'n lever wel beter kunnen gebruiken.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:44 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Probleem is echter dat de artsen besloten hebben dat de jongen dat niet zou kunnen...
Aan de ene kant denk ik "eigen schuld", aan de andere heb ik genoeg jongeren gezien die dom bezig zijn geweest en na een ernstige gebeurtenis een eye-opener hebben gekregen en een normaal fatsoenlijk leven zijn gaan lijden. Mag zo'n arts dan verzinnen wat hij denkt dat jij wel of niet aan kunt?
Dat vraag ik me af. Volgens mij is er niet een match met een heleboel personen en is het vaak maar een enkele match.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:27 schreef Q. het volgende:
Er waren vast genoeg mensen die beter gebruik konden maken van die lever.
Ik wilde net gaan typen dat als de jongen van 22 *toevallig* de zoon van Prinses Diane was hij gewoon een nieuwe lever had gekregen.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:19 schreef voyeur het volgende:
Hans van Mierlo kreeg gewoon een nieuwe lever en die was al een stuk ouder. Drinkt voor zover ik weet nu ook gewoon weer. Het hangt in Nederland ook van je sociale status af.
Hmm daar heb je gelijk in, was me niet opgevallen, ik ben omquote:Op maandag 20 juli 2009 22:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als een persoon na een aantal in coma te hebben gelegen nog niet stopt vind ik dat de artsen goed hebben gehandeld. Genoeg mensen die zo'n lever wel beter kunnen gebruiken.
Er van uitgaande dat er meer mensen een lever nodig hadden, maken de artsen hoe dan ook een keuze over leven en dood, slechts een kan de niet krijgen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef NorthernStar het volgende:
Voor een levertransplantatie moet iemand een half jaar lang geen alcohol drinken en de artsen geloofden niet dat hij dat kon.
Dus die artsen kunnen in de toekomst kijken?
Het komt neer op iemand een behandeling weigeren op basis van een aanname.
En dat het om ziekte door alcoholgebruik gaat maakt het natuurlijk ook meer aanvaardbaar. Als iemand zichzelf in de prak rijdt en de artsen zouden behandeling weigeren omdat ze niet geloven dat hij zich voortaan wel veilig gaat rijden, zouden ze er niet mee weg komen.
Nog mooier. De artsen laten beslissen wie meer waard is of wie het meer verdiend geholpen te worden.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:12 schreef HiZ het volgende:
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat hij een lever had kunnen krijgen maar dat er een andere kandidaat was die geen alcoholist was. Dan lijkt het mij volkomen terecht dat die andere persoon ermee gered is.
Daarom werken ze met lijsten toch? Wie al het langst wacht is het eerst aan de beurt.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:14 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat er meer mensen een lever nodig hadden, maken de artsen hoe dan ook een keuze over leven en dood, slechts een kan de niet krijgen.
Idd! En voetballers en andere risico sporters ook. Om over obesitas patienten nog maar te zwijgenquote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat artsen opgeleid werden de beste keuze te maken in dit soort situaties. Als je moet kiezen tussen een jongen die zich al meerdere keren in een coma heeft gezopen in 8 jaar of een frisse 30er met kindje lijkt mij de keuze gauw gemaakt.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nog mooier. De artsen laten beslissen wie meer waard is of wie het meer verdiend geholpen te worden.
En ik maar denken dat het de bedoeling is dit soort dingen te voorkomen.
Of ze nu willen of niet, ze moeten die keuze maken, ze kunnen niet iedereen een donororgaan geven.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nog mooier. De artsen laten beslissen wie meer waard is of wie het meer verdiend geholpen te worden.
Ik wist dat je vrij wereldvreemd was, maar dit kan toch serieus niet als een verassing komenquote:Op maandag 20 juli 2009 23:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Op zijn minst nog een paar coma's.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:20 schreef speknek het volgende:
Moeilijk. Nu zul je zien dat de lever waarschijnlijk naar een zeventig jarige Korsakoff patient gaat. Dan zou je zeggen, zo'n jongen met eventueel nog een heel leven voor zich zou er meer mee kunnen.
Kwam voor deze te laat.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:40 schreef _Perpetuous_Dreamer_ het volgende:
Sommige mensen hebben recht op een psychiater.
Als het klopt dat hij echt niet een 0.5 jaar kon zonder drank, lijkt mij het zeker terecht.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:19 schreef Druktemaker het volgende:
Terecht!
Nee en ook niet elk donororgaan is geschikt voor elke patient.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Of ze nu willen of niet, ze moeten die keuze maken, ze kunnen niet iedereen een donororgaan geven.
Dat gaat echt niet een half jaar zonder na zo'n verbruik.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:02 schreef DrDentz het volgende:
Hoeveel moet die gast wel niet gezopen hebben. Vanaf z'n 13e alleen maar alcohol ofzo..
De psychiatrische hulpverlening kwam te laat op gang.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:19 schreef DrDentz het volgende:
Hij moet toch al knettergek zijn geweest. Als je vanaf je 13e flink zuipt verschrompelen je hersenen.
Waarom nog dure operatie voor oudjes?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:19 schreef MindVision het volgende:
Als je het mij vraagt geen nieuwe levers voor alcoholisten en geen nieuwe longen voor rokers.
Het zijn natuurlijk mensenlevens waar we het over hebben, maar zorg moet vooral ook efficiënt blijven.
als ik dat goed begrijp hebben de artsen dus besloten dat ze hem niet op de lijst voor transplantatie zetten omdat ze ervan uitgaan dat hij toch wel gaat drinken .. da's een iets ander verhaal dan met een bloedende lever in de hand een keuze moeten maken dusquote:Voor een levertransplantatie moet iemand een half jaar lang geen alcohol drinken en de artsen geloofden niet dat hij dat kon.
Het zijn imo wel de relevante vragen. De stap van het weigeren van alcoholisten naar het weigeren van oudjes, gehandicapten of andere "onproductieve" mensen is niet zo groot.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:37 schreef MindVision het volgende:
Allemaal ethische vragen die je stelt. We zouden eerst moeten bedenken hoe we kwaliteit van leven nou echt bepalen. Gaat niet om waardigheid om te leven. Het gaat om betaalbaarheid van het leven. 7 ton investeren in een half jaar levenswinst? Wordt onbetaalbaar.
Je wilt zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk extra jaren in kwaliteit kunnen aanbieden door zorg te leveren. Als we om in jouw termen niet 'voor god spelen' dan wordt het onbetaalbaar en zullen heel veel mensen niet geholpen kunnen worden.
Nee economisch gezien is het erg onrendabel dat klopt. Als je mensenlevens zo gaat bekijken valt er nog wel wat te bezuinigen..quote:Obama Says Grandmother’s Hip Replacement Raises Cost Questions
President Barack Obama said his grandmother’s hip-replacement surgery during the final weeks of her life made him wonder whether expensive procedures for the terminally ill reflect a “sustainable model” for health care.
Als die arts wat extra's onder de tafel door geschoven krijgt voor die comazuiper dan is de keuze ook snel gemaakt vrees ik.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat artsen opgeleid werden de beste keuze te maken in dit soort situaties. Als je moet kiezen tussen een jongen die zich al meerdere keren in een coma heeft gezopen in 8 jaar of een frisse 30er met kindje lijkt mij de keuze gauw gemaakt.
Behandelingen worden steeds beter en duurder, een grotere groep gaat er gebruik van maken.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:53 schreef NorthernStar het volgende:
Nee economisch gezien is het erg onrendabel dat klopt. Als je mensenlevens zo gaat bekijken valt er nog wel wat te bezuinigen..
ach, en de hele rijken kopen er toch gewoon eentje van een orgaanhandelaar, no questions asked hoe die eraan gekomen isquote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:57 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Als die arts wat extra's onder de tafel door geschoven krijgt voor die comazuiper dan is de keuze ook snel gemaakt vrees ik.
Je hebt ook meegekregen dat die jongen vanaf zijn dertiende al regelmatig in coma raakte, doordat hij te veel zoop? En dat één of twee van zulke ervaringen hem er niet van weerhielden om te stoppen?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:33 schreef moussie het volgende:
als ik dat goed begrijp hebben de artsen dus besloten dat ze hem niet op de lijst voor transplantatie zetten omdat ze ervan uitgaan dat hij toch wel gaat drinken .. da's een iets ander verhaal dan met een bloedende lever in de hand een keuze moeten maken dus
Valt best mee.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:19 schreef DrDentz het volgende:
Hij moet toch al knettergek zijn geweest. Als je vanaf je 13e flink zuipt verschrompelen je hersenen.
De afwegingen van de doktoren waren Regels zijn Regels!! Einz!quote:Op dinsdag 21 juli 2009 02:52 schreef Drugshond het volgende:
Al et al..... kan ik de diverse afwegingen van de doktoren wel bevatten.
Second thatquote:Op dinsdag 21 juli 2009 04:57 schreef NorthernStar het volgende:
Dus kortom, zijn fout was dat hij te ziek was om het ziekenhuis te kunnen verlaten.
Sluit me hierbij aan.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 02:19 schreef isogram het volgende:
Ik kan me de keuze van die artsen best voorstellen. Eigenlijk is de titel van het topic verkeerd. Er zou gewoon moeten staan: Jongen (22) zuipt zichzelf dood. Nu krijgen die artsen een soort verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven voor het wangedrag van iemand die zichzelf de vernieling in zoop. En die moeder, die nu zo moppert op de artsen, kan zich beter eens afvragen waar ze was toen haar zoon op zijn dertiende al in COMA raakte, doordat hij zo veel zoop.
Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 02:39 schreef Ghazi het volgende:
Deze jonge man is slachtoffer van het systeem. Het systeem faalde, niet de zorg.
Jeugdzorg had hem bij zijn ouders weg moeten halen, toen hij regelmatig in het ziekenhuis lag nadat hij kratten breezers leegzoop.
Het systeem is niet perfect.
Da's toch wat anders dan iemand die zich regelmatig in coma zuipt.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 08:24 schreef Re het volgende:
en iemand die 10 biertjes per dag drinkt... of 5?
Inderdaad, als je op de wachtlijst komt voor een nieuwe lever, dan mag je geen drup alcohol meer drinken.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 08:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Da's toch wat anders dan iemand die zich regelmatig in coma zuipt.
En als je een nieuwe lever nodig hebt ook geen 5 a 10 biertjes per dag. Helemaal mee kappen.
15 biertjes?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 08:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Da's toch wat anders dan iemand die zich regelmatig in coma zuipt.
En als je een nieuwe lever nodig hebt ook geen 5 a 10 biertjes per dag. Helemaal mee kappen.
Gelul. Deze jongeman faalde. Episch.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 02:39 schreef Ghazi het volgende:
Deze jonge man is slachtoffer van het systeem. Het systeem faalde, niet de zorg.
Volledig mee eens. Wie faalde, is de jongen zelf. En ook zijn opvoeders, die niet op tijd ingrepen toen die jongen op z'n 13e zichzelf al in coma zoop.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 09:56 schreef Seneca het volgende:
Gelul. Deze jongeman faalde. Episch.
Wat is dat toch dat mensen tegenwoordig de verantwoording voor hun eigen leven maar bij het systeem leggen? Men wil wel alle rechten, maar niet de plichten die bij de vrijheid van het individu komen kijken blijkbaar.
Alcoholisme is een verslaving. Iemand met die verslaving zal dus meer moeite hebben om een half jaar lang niets te drinken. Het nieuwsbericht zat het in absolute bewooringen neer, maar de artsen zullen waarschijnlijk in procenten gepraat hebben, zo van 'de kans is 80% dat een alcoholist niet een half jaar zonder alcohol kan'.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef NorthernStar het volgende:
Voor een levertransplantatie moet iemand een half jaar lang geen alcohol drinken en de artsen geloofden niet dat hij dat kon.
Eens!quote:Op dinsdag 21 juli 2009 09:56 schreef Seneca het volgende:
[..]
Gelul. Deze jongeman faalde. Episch.
Wat is dat toch dat mensen tegenwoordig de verantwoording voor hun eigen leven maar bij het systeem leggen? Men wil wel alle rechten, maar niet de plichten die bij de vrijheid van het individu komen kijken blijkbaar.
Is een alcoholist, lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 08:24 schreef Re het volgende:
en iemand die 10 biertjes per dag drinkt... of 5?
Zo eenvoudig werkt het nou ook weer niet. Er worden ook naar diverse andere factoren gekeken, zoals hoe kritiek de toestand is, de leeftijd en ook de oorzaak (alcoholmisbruik scoort dan niet zo hoog).quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:13 schreef NorthernStar het volgende:
Maar afgezien van die compatibiliteit issues is er een beleid van wie het langst wacht is het eerst aan de beurt.
In eerste plaats was het toch hijzelf die faalde, niet 'het systeem'.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 02:39 schreef Ghazi het volgende:
Jeugdzorg had hem bij zijn ouders weg moeten halen, toen hij regelmatig in het ziekenhuis lag nadat hij kratten breezers leegzoop.
Het systeem is niet perfect.
Er is een verschil tussen opereren en een levertransplantatie uitvoeren. Was het uberhaupt een eis dat hij een half jaar niet zou drinken voor deze operatie?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 15:24 schreef Tamashii het volgende:
Toch raar, ik ken iemand die alcoholist is en die opereren ze wel gewoon.
Terwijl diegene echt niet een half jaar niet drinkt, het is constant hetzelfde.
Ik ben het volledig met je eens. Alsof die alcoholverslaving in een klap gekomen isquote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:07 schreef isogram het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Wie faalde, is de jongen zelf. En ook zijn opvoeders, die niet op tijd ingrepen toen die jongen op z'n 13e zichzelf al in coma zoop.
Ik heb met deze jongen en zijn nabestaanden ongeveer evenveel medelijden als met de omgekomen mannen in de straten van Pamplona, die zichzelf door de straten laten opjagen door doldwaze stieren...
Over zichzelf afgeroepen...
Dan maar de lever van een van de ouders gevenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 16:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb er een beetje moeite mee omdat die jongen natuurlijk niet zelf verantwoordelijk is voor het feit dat hij aan alcohol verslaafd is geraakt. Ook heb ik mijn vraagtekens bij hoe artsen vaststellen wat er nog mogelijk is, zeker bij zo'n jong figuur. Als je 22 bent en de laatste 8 jaar beneveld hebt doorgebracht heb je misschien ook wel een extra zetje nodig. Iemand die 20 jaar ouder is zal rustiger zijn, een ander perspectief hebben en beter nadenken over de toekomst.
Maar dat je geen schaarse capaciteit en schaarse levers ter beschikking gaat stellen aan hardnekkige alcoholisten lijkt me logisch.
quote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Aan zijn blindedarm of zo?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 15:24 schreef Tamashii het volgende:
Iets zegt me dat hij daar niet veel mee op zou zijn geschoten.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 16:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dan maar de lever van een van de ouders geven
Ik heb dan weer van dichtbij meegemaakt dat ze dat niet deden (orgaantransplantatie) vanwege alcoholverslaving.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 15:24 schreef Tamashii het volgende:
Het is hun taak te beoordelen bij wie ze het grootste succes verwachten, niet om zijn keuzes te maken.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
maar het aantal mensen dat blijvend beschadigd is door paddo's, lees paranoïde/schizofreen, kost ook een aardige duit. maar daarvoor hebben we toch dat geweldige sociale vangnet?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 18:58 schreef mark2012 het volgende:
Wel grappig dat Paddo's op de harddrug lijst staan.
Alcohol jaarlijks 3500 doden (nederland)
Paddo's ??? 10 of zo ?? lol
En nog steeds kan elke kleuter alcohol kopen in de supermarkt.
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
troll
ik wil zo graag bijten maar doe dat niet![]()
![]()
o kut
http://www.timesonline.co(...)h/article6721483.ecequote:A man has died of alcoholic liver failure at the age of just 22 despite a public appeal from his doctors for transplant rules to be waived to give him a chance at life.
Gary Reinbach and his family were told that unless he could prove that he could live alcohol-free in the community for six months he could not qualify for a donor organ - but he was too sick to leave hospital.
His doctors and his family went public at the weekend to highlight his plight, but Mr Reinbach died less than 48 hours after they issued their appeal for the rules to be waived.
Today, his mother Madeline Hanshaw, 44, expressed her bitterness that he had been denied a chance. She told the Evening Standard: “These rules are really unfair. I’m not saying you should give a transplant to someone who is in and out of hospital all the time and keeps damaging themselves, but just for people like Gary, who made a mistake and never got a second chance.”
Zo'n afdeling heet niet voor niets gesloten.-edit- Kappen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
wel eens op een gesloten afdeling geweest en gevraagd wat die gasten gebruiken? meer soft dan harddrugs. meer paddo's en wiet dan heroïne.
of weet jij het beter?
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zo'n afdeling heet niet voor niets gesloten. Ik neem aan dat je er weleens onder behandeling bent genomen, zelf een junk bent en sympathie hebt voor elke verslaafde op de wereld.
Er staat iemand bij om ze te dwingen drugs te gevenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
wat kan een mens het toch fout hebben. neen. ik bedoel relationeel.
waar heb je het nu ineens over?=edit=quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:26 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Er staat iemand bij om ze te dwingen drugs te gevenGeef je een gokverslaafde ook geld?
Je hebt sympathie voor mensen die geheel uit zichzelf verslaafd raken. Als ze daardoor ziek worden, verdienen ze volgens jou gewoon een nieuwe lever enzo.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waar heb je het nu ineens over? beetje stoned?
geheel uitzichzelf verslaafd raken is een fabel.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:34 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je hebt sympathie voor mensen die geheel uit zichzelf verslaafd raken. Als ze daardoor ziek worden, verdienen ze volgens jou gewoon een nieuwe lever enzo.Dus vandaar die gokverslaafde.
Klopt. Want er vlogen allemaal biertjes z'n mond en en voor ie 't wist...quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:52 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
geheel uitzichzelf verslaafd raken is een fabel.
Volgensmij is er een commissie die over wel/geen orgaandonatie beslist, tenminste dat was wel zo in een aflevering van Housequote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:52 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
geheel uitzichzelf verslaafd raken is een fabel.
ik wil het verhaal erachter wel graag helemaal compleet hebben. ik begrijp er nu namelijk niks meer van. lijkt na het andere nieuwsbericht wel of er mensen aan touwtjes trekken die zelfs de doktoren besturen. soort van alcoholverslaving op je 22 is nooit meer te genezen? wie zitten achter deze beslissing?
ik ben benieuwd wie er in de comissie van afgevaardigden betreffende de beslissing van dit ziekenhouse zitten.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Volgensmij is er een commissie die over wel/geen orgaandonatie beslist, tenminste dat was wel zo in een aflevering van House(maar het zal ook wel per land erg verschillen)
Inderdaad, ik geloof ook niet dat dit pas zijn eerste ziekenhuisopname is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 09:03 schreef deedeetee het volgende:
Zijn lever lag al jaren in puin hoor, kan me niet voorstellen dat hij niet al lang van te voren op de hoogte is gebracht van de risico's van zijn alcoholgebruik.
Zijn eigen keus was dóórzuipen nou dan moet hij ook niet klagen over de gevolgen van zijn gedrag.
En wat zijn moeder betreft : die had toen hij 13 was moeten ingrijpen.
Hoe komt zo'n jong kind erbij om te gaan comazuipen![]()
Waar haalt hij die drank vandaan ?
je bent geen dokter Gia, doe dan ook niet alsof je er een bent...quote:Op woensdag 22 juli 2009 07:16 schreef Gia het volgende:
De jongen is schijnbaar nog nooit eerder hiervoor behandeld, als we dat artikel moeten geloven.
Hij stierf binnen 48 uur.
Dan moet het ten eerste maar heel toevallig zijn dat er een lever voorhanden is.
Daarbij komt dat er in dat geval dan waarschijnlijk al iemand van de wachtlijst was voorbereid voor de operatie. Moet je dan die persoon gaan vertellen dat hij nog maar een tijd moet wachten, met alle risico's vandien.
Denk ook niet dat die jongen, zo ziek als hij op dat moment was, in staat was een operatie te ondergaan.
Ik denk dat hij gewoon aan zijn zoveelste coma is overleden en dat toen is gebleken dat ook zijn lever niet meer goed werkte. Een transplantatie is dan sowieso te laat.
Stel: er is een lever. Pietje van de wachtlijst wordt gebeld, moet naar het ziekenhuis. Pietje drinkt al jaren niet meer, al zolang hij ziek is niet meer. Maar het wordt wel dringend tijd voor een nieuwe lever, anders gaat hij het niet redden.
Dan komt er een spoedgeval binnen. Een jongen van 22 die in een coma ligt na een flinke zuippartij. Hij heeft per direct een nieuwe lever nodig, maar de kans om te overlijden bij die operatie is aanzienlijk.
Tja, dan snap ik wel dat de commissie voor Pietje kiest.
Maar ze heeft wel gelijk.quote:Op woensdag 22 juli 2009 10:03 schreef Re het volgende:
[..]
je bent geen dokter Gia, doe dan ook niet alsof je er een bent...
? Waar doe ik dat?quote:Op woensdag 22 juli 2009 10:03 schreef Re het volgende:
[..]
je bent geen dokter Gia, doe dan ook niet alsof je er een bent...
Niet alleen omdat dat de regel is om in aanmerking te komen voor een donorlever, maar ook omdat dat noodzakelijk is om de operatie te overleven. Bij de voorbereiding van mijn openhartoperatie werd ook gezegd dat je een half jaar niet mocht roken. Ik rookte toen al niet meer, maar sommige anderen, die bij dat gesprek aanwezig waren, wel.quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:52 schreef ijsbrekertje het volgende:
Het is niet zo dat de artsen een inschatting maakten of deze jongen wel of niet van de alcohol af kon blijven. De regel is dat een alcoholist eerst een half jaar buiten het ziekenhuis moet bewijzen dat hij van de alcohol af kan blijven, voordat hij in aanmerking komt voor een donorlever.
Kan ik me iets bij voorstellen, maar ik denk niet dat het het doorslaggevende punt was in dit geval. Hij lag dus al twee maanden in het ziekenhuis en was sindsdien gestopt met roken en drinken. Ook kreeg hij een kunstmatige lever (wat dat ook moge zijn). Ik neem aan dat hij daarvoor ook geopereerd is en dat kon zijn lichaam dus kennelijk aan.quote:Op woensdag 22 juli 2009 12:02 schreef Gia het volgende:
Niet alleen omdat dat de regel is om in aanmerking te komen voor een donorlever, maar ook omdat dat noodzakelijk is om de operatie te overleven. Bij de voorbereiding van mijn openhartoperatie werd ook gezegd dat je een half jaar niet mocht roken. Ik rookte toen al niet meer, maar sommige anderen, die bij dat gesprek aanwezig waren, wel.
Is gewoon ook nodig voor zo'n grote operatie. Je lichaam moet in zo'n goed mogelijke conditie zijn.
Zeg jij. Die vrouw die ik ken, die op een nieuwe lever wacht, heeft vroeger ook weleens in het ziekenhuis gelegen. Haar man ook. Was ook een stevige drinker. Die smokkelden drank in limonadeflessen naar binnen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 12:13 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Kan ik me iets bij voorstellen, maar ik denk niet dat het het doorslaggevende punt was in dit geval. Hij lag dus al twee maanden in het ziekenhuis en was sindsdien gestopt met roken en drinken.
want jij kent het gezin?quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:14 schreef SCH het volgende:
Die moeder had vroeger wat beter op moeten letten ipv nu te gaan huilen.
ghehe. laten we weer on topic gaan.quote:
Dat klopt maar een kind dat al vanaf zijn 13 e heel veel drinkt, dat vind ik toch wel heel wat anders dan iemand die op zijn 17e niet meer in de hand te houden is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 19:04 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ghehe. laten we weer on topic gaan.
jij vindt dat die moeder nu niet moet miepen, omdat ze beter op haar zoon had moeten letten. ik vind dat nogal bout aangezien je de situatie niet kent. genoeg moeders die hun zoon absoluut niet in de hand hebben. en daar ook absoluut geen kans toe krijgen.
Los daarvan vind ik dat je weer uit je nek lult.quote:Op woensdag 22 juli 2009 19:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat klopt maar een kind dat al vanaf zijn 13 e heel veel drinkt, dat vind ik toch wel heel wat anders dan iemand die op zijn 17e niet meer in de hand te houden is.
Los daarvan vind ik dat hier goed gehandeld is.
Die vergelijking slaat als een kut op Dirk, er zijn genoeg dokters in een EHBO.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou dat kan je voor de opvoeding nog zeggen, dat weten we niet precies.quote:Op woensdag 22 juli 2009 19:19 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Los daarvan vind ik dat je weer uit je nek lult.
Beste stuurlui staan aan wal of zoiets...
Zo'n opmerking is vergelijkbaar met de opmerking: "niemand krijgt kanker van roken".quote:Op donderdag 23 juli 2009 02:14 schreef Manono het volgende:
En btw zoalshetis, geen enkele drug maakt schizofreen,
Ik heb zelf een kunsthartklep, dus heb ik de ervaring dat je voor een dergelijke operatie een half jaar vantevoren moet stoppen met roken. Ja, gewoon hier in Nederland.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:28 schreef Bommenlegger het volgende:
Gia heeft overal ervaring mee.
Van verrotte levers tot verrotte longen.
In haar geval staan de beste stuurlui aan wal.
En wat betreft je opmerking dat de moeder beter had moeten opletten, heb jij je kinderen 24/7 onder toezicht van je.
ZIe het weer als een zoveelste kruistocht van je.
De beste stuurlui....de rest weet jij beter als geen andere
Het zou natuurlijk kunnen dat hij in het ziekenhuis nog dronk. Ik ken het verhaal alleen uit de krant, dus ik ga ervanuit dat dat ongeveer klopt. Ik heb namelijk geen manier om de feiten te checken en zou niet weten of hij in het ziekenhuis wel of niet dronk. Maakt voor mij ook niet zo heel veel uit, ik hoef de beslissing niet te nemen en voer alleen een theoretische discussie.quote:Op woensdag 22 juli 2009 15:03 schreef Gia het volgende:
Zeg jij. Die vrouw die ik ken, die op een nieuwe lever wacht, heeft vroeger ook weleens in het ziekenhuis gelegen. Haar man ook. Was ook een stevige drinker. Die smokkelden drank in limonadeflessen naar binnen.
Een verslaafde doet echt de gekste dingen om aan zijn verslaving te voldoen. 't Is dus best mogelijk dat hij iemand drank liet meebrengen, zelfs in het ziekenhuis.
Ik zeg niet dat het zo is, maar indien wel, dan vind ik de inschatting dat hij geen half jaar zonder drank kan buiten het ziekenhuis niet uit de lucht gegrepen.
Ik ben het met je eens dat die moeder ernstig heeft gefaald als ouder. En kennelijk ook niet afdoende hulp heeft ingeroepen. Maar ergens snap ik haar wanhoopspoging wel. Zonder donorlever zou haar kind dood gaan (is het doodgegaan), dus dan kun je je best over je eigen schaamte heenzetten en een laatste poging doen om je kind te redden. Natuurlijk had ze eerder iets moeten doen, maar desondanks snap ik wel dat ze het aankaart.quote:Op donderdag 23 juli 2009 02:10 schreef Manono het volgende:
Ongelofelijk dat die moeder zo hoog van de toren durft te blazen in het openbaar, als iemand anders schuldig aan zijn dood zou zijn komt zij zelf toch wel erg dichtbij.
Een kind van 13 zich laten comazuipen, er is geen enkel excuus voor.
Wat een simplistische reacties toch weer... Er is een duidelijk verschil tussen die lever en jouw voorbeeld. Een lever kun je maar 1 keer weggeven en er is een schrijnend tekort aan donororganen. En hopelijk hebben we in Europa wel genoeg trauma-artsen om iedereen te helpen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef NorthernStar het volgende:
En dat het om ziekte door alcoholgebruik gaat maakt het natuurlijk ook meer aanvaardbaar. Als iemand zichzelf in de prak rijdt en de artsen zouden behandeling weigeren omdat ze niet geloven dat hij zich voortaan wel veilig gaat rijden, zouden ze er niet mee weg komen.
Mee eens.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:36 schreef ijsbrekertje het volgende:
@Gia
Helemaal mee eens dat het een eenzijdig verhaal is. Ik vind het overigens netjes van de artsen dat zij de publiciteit niet gezocht hebben om hun kant van het verhaal naar buiten te brengen. De waardigheid en emotionele toestand van een stervende (en inmiddels overleden) patiënt en zijn familie zijn belangrijker dan het eventuele gelijk van het ziekenhuis.
Och, dat kan nu ook. Ik denk niet dat zijn moeder hier meeleest.quote:Een fundamentele discussie over de voorwaarden voor donororganen kan later en wat algemener dan over dit specifieke geval gevoerd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |