Interessante ethische kwestie. Hebben alcoholisten recht op een nieuwe lever, hebben rokers recht op nieuwe longen? Ik vind dit persoonlijk een logisch besluit, een ander kan misschien wel tientallen jaren met diezelfde lever, maar het lijkt me moeilijk dergelijke dingen in regels vast te leggen, en bovenal te controleren.quote:In London is een 22-jarige alcoholist overleden die een nieuwe lever nodig had maar die van de artsen niet kreeg. Voor een levertransplantatie moet iemand een half jaar lang geen alcohol drinken en de artsen geloofden niet dat hij dat kon.
De Brit dronk al vanaf zijn 13e zoveel dat hij geregeld in coma raakte. Tien weken geleden werd hij in London in het ziekenhuis opgenomen met ernstige leverschade. Hij had direct een nieuwe lever nodig, maar die kreeg hij niet.
De moeder van de man heeft zich in de Britse media beklaagd over de starre houding van de artsen.
Dit idd.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:21 schreef Hukkie het volgende:
Hmm, denk dat je als coma zuiper niet moet mekken als iemand die van nature een verse lever nodig heeft, bovengesteld wordt aan jou.
Daarom ben ik ook geen donorquote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Ik zou niet willen dat mijn lever zou gaan naar iemand die er zo mee om zou springen..jullie wel?
Nee, maar ik zou ook niet willen dat ie naar iemand gaat die bij voorbaat niets af zou willen staan....quote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Ik zou niet willen dat mijn lever zou gaan naar iemand die er zo mee om zou springen..jullie wel?
Al is de kans heel groot dat je iemand helpt die zichzelf niet verpest, toch ben je maar geen donor omdat er een kleine kans is dat iemand een orgaan krijgt die er volgens jou geen recht op heeft?quote:
Ik laat dat aan de artsen over, dat lijkt mij veel verstandiger.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Er waren vast genoeg mensen die beter gebruik konden maken van die lever.quote:De moeder van de man heeft zich in de Britse media beklaagd over de starre houding van de artsen.
Eens, maar het is vooral triest voor de coma zuiper, ongetwijfeld een stuk positiever voor de persoon die de lever nu heeft gekregen.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:25 schreef rutger05 het volgende:
Het heel erg moeiljk om hier een mening over te hebben zonder de persoon in kwestie te kennen. Ik neem aan dat de artsen niet voor niets deze afweging hebben gemaakt. Het is wel heel erg triest.
Om te voorkomen dat een roker je longen zou kunnen krijgen in plaats van iemand met een niet aan roken gerelateerde longaandoeningquote:
Precies, het werd door de artsen als medisch zinloos geacht. Mits ze daar goede argumenten voor hebben staan ze heel sterk.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:21 schreef Tamashii het volgende:
Iedereen heeft recht op verzorging en dat artsen dit zomaar weigeren is zeer raar.
Aan de andere kant is de kans dat hij zijn nieuwe lever of long weer kapot maakt erg groot, en dan is er wel iemand anders voor dood gegaan.
Ja!quote:Op maandag 20 juli 2009 21:28 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat een roker je longen zou kunnen krijgen in plaats van iemand met een niet aan roken gerelateerde longaandoening
- edit: Wat GGMM dus al veel eerder en beter heeft verwoord
Ik wil het recht hebben om te doen wat ik wil met mijn organen na mijn dood. Lees: mijn organen mogen niet in bezit komen van mensen die in mijn ogen het niet verdienen.quote:
En vetkleppen geven we geen nieuw hart meer, sportblessure's: zelf betalen enz. enz. Eigen schuld dikke bult.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies! Notoire hardrijders moet je ook weigeren op de EHBO.
Precies wat doktoren hier doen.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:30 schreef IshtarOptimel het volgende:
[..]
Ik wil het recht hebben om te doen wat ik wil met mijn organen na mijn dood. Lees: mijn organen mogen niet in bezit komen van mensen die in mijn ogen het niet verdienen.
Ja en dat lijkt me ook de aard van de discussie die TS wilde aanzwengelen. De coma zuiper heeft willens en wetens zijn eigen lever verneukt, iemand met obesitas heeft niet altijd schuld aan zijn overgewicht.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:33 schreef Adfundum het volgende:
[..]
En vetkleppen geven we geen nieuw hart meer, sportblessure's: zelf betalen enz. enz. Eigen schuld dikke bult.
Met al die regels wordt de gezondheidszorg nog eens betaalbaar.
Nu ook nog in Nederland, dan zal ik overwegen of ik dan misschien toch orgaandonor word.quote:
Roken is een verslaving en anorexia kan ook de noemer ziekte geschaard worden. Te veel eten zijn verschillende verklaringen voor.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:50 schreef Adfundum het volgende:
Roken en te veel ( of te weing) vreten doe je helemaal jezelf aan. Drankmisbruik heeft meestal een oorzaak, alcoholist ben je niet voor je lol. Dat is een verslaving e een ziekte. Als je op je 13e begonnen bent, zonder de gevolgen te kunnen overzien, vroeg verslaafd bent geraakt, in hoeverre kun je dan iemand van 22 dan verantwoordelijk houden voor zijn falende lever(/leven)?
Dit gebeurt ook in Nederland kan ik je vertellen (weet ik uit zeer nabije ervaring, mijn eigen vader namelijk, en die stond al meer dan 15 jaar droog voor zijn lever het alsnog begaf.)quote:Op maandag 20 juli 2009 21:47 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Nu ook nog in Nederland, dan zal ik overwegen of ik dan misschien toch orgaandonor word.
Ik vraag me af hoe je als 22 jarige al je lever verzopen kan krijgen .. pffff Heftig wel .. wat moet deze jongen wle niet dagelijks hebben gedronken?quote:Op maandag 20 juli 2009 21:18 schreef TNA het volgende:
[..]
Interessante ethische kwestie. Hebben alcoholisten recht op een nieuwe lever, hebben rokers recht op nieuwe longen? Ik vind dit persoonlijk een logisch besluit, een ander kan misschien wel tientallen jaren met diezelfde lever, maar het lijkt me moeilijk dergelijke dingen in regels vast te leggen, en bovenal te controleren.
Dat is niet hetzelfde, op de EHBO gaat de hulp niet ten koste van iemand anders die het ook nodig heeft.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies! Notoire hardrijders moet je ook weigeren op de EHBO.
Probleem is echter dat de artsen besloten hebben dat de jongen dat niet zou kunnen...quote:Op maandag 20 juli 2009 21:23 schreef GGMM het volgende:
Als je zo verslaafd bent dat je niet een half jaar kan stoppen met drinken ben je wel heel triest. Om alle mensen die alcohol drinken/roken gelijk te generaliseren is dan weer achterlijk.
Als een persoon na een aantal in coma te hebben gelegen nog niet stopt vind ik dat de artsen goed hebben gehandeld. Genoeg mensen die zo'n lever wel beter kunnen gebruiken.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:44 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Probleem is echter dat de artsen besloten hebben dat de jongen dat niet zou kunnen...
Aan de ene kant denk ik "eigen schuld", aan de andere heb ik genoeg jongeren gezien die dom bezig zijn geweest en na een ernstige gebeurtenis een eye-opener hebben gekregen en een normaal fatsoenlijk leven zijn gaan lijden. Mag zo'n arts dan verzinnen wat hij denkt dat jij wel of niet aan kunt?
Dat vraag ik me af. Volgens mij is er niet een match met een heleboel personen en is het vaak maar een enkele match.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:27 schreef Q. het volgende:
Er waren vast genoeg mensen die beter gebruik konden maken van die lever.
Ik wilde net gaan typen dat als de jongen van 22 *toevallig* de zoon van Prinses Diane was hij gewoon een nieuwe lever had gekregen.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:19 schreef voyeur het volgende:
Hans van Mierlo kreeg gewoon een nieuwe lever en die was al een stuk ouder. Drinkt voor zover ik weet nu ook gewoon weer. Het hangt in Nederland ook van je sociale status af.
Hmm daar heb je gelijk in, was me niet opgevallen, ik ben omquote:Op maandag 20 juli 2009 22:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als een persoon na een aantal in coma te hebben gelegen nog niet stopt vind ik dat de artsen goed hebben gehandeld. Genoeg mensen die zo'n lever wel beter kunnen gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |