Dat ook.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:05 schreef Santello het volgende:
Ik vind het bijzonder grappig om alle comments van users te lezen die de OP goedpraten omdat bijvoorbeeld de houding/taal niet deugd onder Marokkanen. Tuurlijk is dit het geval onder velen maar jij begrijpt zelf toch ook goed dat voordat je ergens wilt gaan werken je eerst naar een sollicitatie gesprek moet gaan. Een goede manager houd ook in de gaten hoe het er in de winkel aantoe gaat, dingen als vriendjes over de vloer zou een goede manager goed kunnen opmerken en de medewerker ervoor waarschuwen.
Het probleem ligt dus bij het management van de filialen.
Ik vind het bijzonder grappig dat jij op basis van dat nieuwsbericht, waarin alleen een anonieme medewerkers spreekt over 'bedreigend overkomen', lijkt te weten waar het probleem ligt.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:05 schreef Santello het volgende:
En verder: Die jongens zijn geen kleuters meer. Moet die manager gaan letten op kleutergedrag van 14, 15-jarige jongens??quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:05 schreef Santello het volgende:
Ik vind het bijzonder grappig om alle comments van users te lezen die de OP goedpraten omdat bijvoorbeeld de houding/taal niet deugd onder Marokkanen. Tuurlijk is dit het geval onder velen maar jij begrijpt zelf toch ook goed dat voordat je ergens wilt gaan werken je eerst naar een sollicitatie gesprek moet gaan. Een goede manager houd ook in de gaten hoe het er in de winkel aantoe gaat, dingen als vriendjes over de vloer zou een goede manager goed kunnen opmerken en de medewerker ervoor waarschuwen.
Ik haal regelmatig wat snelle boodschappen na het werk daar.. Ik ben nog nooit onbeschoft behandeld of wat dan ook .. dus dit is VETTE DISCRIMINATIE .. Al zou ik wel eens de werkelijke redenen willen weten voor zo een idioot bord op de winkels..quote:Op donderdag 16 juli 2009 04:36 schreef Eddie-Vedder het volgende:
ROTTERDAM - Diverse filialen van Albert Heijn to go op treinstations willen medewerkers van Marokkaanse afkomst buiten de deur houden.
afbeelding vergroten
Dat blijkt uit een recent overzicht van de afdeling personeelszaken waarin wordt opgesomd op welke tijden en dagen extra krachten nodig zijn.
'Geen Marokkanen!' staat er vetgedrukt bij de winkels Amsterdam- Westtunnel, Amsterdam Lelylaan en Den Haag Centraal Station.
De lijst werd donderdag 4 juni per e-mail naar 31 Albert Heijn to go winkels (kleine supers voor de snelle boodschap) gestuurd. De filiaalmanagers konden vervolgens aangeven 'of deze nog klopt'. Vanuit een van de filialen kreeg personeelszaken dezelfde ochtend nogmaals het verzoek: ,,Dringend! Geen Marokkanen!''
Het hoofdkantoor van Albert Heijn zegt 'ontzettend geschrokken' te zijn en heeft exploitant Servex (onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen) op het matje geroepen.
De NS biedt zijn excuses aan, 'aan een ieder die het aangaat'. Woordvoerder Krijgsman: ,,Ons bedrijf wil juist een afspiegeling van de samenleving zijn.''
NS zegt 'passende maatregelen' te hebben genomen tegen de betrokken medewerkers. Om wat voor sancties het gaat, wordt in het midden gelaten.
Volgens Albert Heijn-woordvoerster Buining is het een 'raadsel' waarom een aantal To go-winkels Marokkanen wil weren.
,,Wij hebben medewerkers uit wel honderd verschillende culturen in dienst. Onderscheid naar etnische afkomst tolereren wij niet.''
Het Bureau Discriminatiezaken spreekt van een 'ernstige kwestie' en heeft Albert Heijn schriftelijk om opheldering gevraagd. ,,Het heeft alle schijn van discriminatie,'' zegt directeur Ankoné. Hij 'beraadt zich op verdere stappen'. Mogelijk volgt aangifte, of wordt aangeklopt bij de commissie gelijke behandeling.
Albert Heijn onderstreept dat de betreffende AH-vestigingen allemaal worden gerund door Servex. ,,Die gaat over het personeelsbeleid, maar dat moet wel aan onze uitgangspunten voldoen.''
Volgens een anonieme medewerker van AH to go vinden de filiaalmanagers in Amsterdam en Den Haag dat er 'meer dan genoeg Marokkaanse jongens werken en over de vloer komen'. ,,Dat zou bedreigend overkomen voor andere klanten.''
Het Bureau Discriminatiezaken zet ook vraagtekens bij de leeftijdseisen die in het personeelsoverzicht van de AH to go's worden beschreven. Zo willen Rotterdam-Alexander en Alkmaar medewerkers tot 17 jaar, is de maximumleeftijd bij de Bijlmer-to go 18 en mogen medewerkers in Utrecht bij voorkeur niet ouder dan 19 zijn.
Volgens Albert Heijn is zo'n leeftijdseis in strijd met het beleid van de grootgrutter. ,,We hebben Servex hier eveneens op aangesproken.''
Gelijk hebben ze
Je doet net of ze gebonden zijn aan een contract tot hun 65ste.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:15 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En verder: Die jongens zijn geen kleuters meer. Moet die manager gaan letten op kleutergedrag van 14, 15-jarige jongens??
Dat soort jongens hebben gewoon geen manieren en moeten gewoon opdonderen. Want ze verpesten het ook voor de "goede" Marokkanen. Nu weet een manager niet 1 2 3 welke Marokkanen "goed" of "slecht" zijn. Vandaar dat er een scepsis is ontstaan om Marokkanen aan te nemen.
Dat wat jij beschrijft IS racistisch.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Da's inderdaad knullig. Maar misschien hebben ze wat problemen gehad, weet jij veel. Ik zie in de supermarkt regelmatig groepjes Marokkanen om een Marokkanse medewerker hangen en een beetje dissen en praten. Als de gemiddelde vrouwelijke medewerker op het werk voortdurend theekransjes met elke bezoeker aan het houden is zou ik me ook voor kunnen stellen dat je een mailtje stuurt "En nu even geen vrouwen!!".
Ja of ze zijn echt racistisch, dat kan natuurlijk ook. Maar beetje moeilijk om te zeggen.
Er is geen sprake van een "Geen Marokkanen gewenst"-bord oid. Het betreft een opmerking in een interne mailcommunicatie bij Servex / AH dat is uitgelekt.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:19 schreef AndreaW het volgende:
[..]
Ik haal regelmatig wat snelle boodschappen na het werk daar.. Ik ben nog nooit onbeschoft behandeld of wat dan ook .. dus dit is VETTE DISCRIMINATIE .. Al zou ik wel eens de werkelijke redenen willen weten voor zo een idioot bord op de winkels..
maar dat is hier het probleem. Ze krijgen werknemers toegewezen vanuit een centrale pool, zonder dat ze zelf mogen kiezen. Dat maakt de zaak al anders. Als de AH to-go zelf zijn personeel uitkiest wordt het een andere zaak. Maar nu hebben ze blijkbaar meerdere malen slechte ervaringen met de toegewezen Marokkaanse medewerkers, dan is het, hoewel niet correct, voor de hand om de problemen voor te zijn en ze bij voorbaat niet te willen. Niet netjes, wel begrijpelijk. Een manager heeft een winkel te runnen, het is geen opvoedkundige voor de jeugd.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:24 schreef Santello het volgende:
[..]
Je doet net of ze gebonden zijn aan een contract tot hun 65ste.
Het is voor een werkgever altijd een gok als ze iemand aannemen, maar daar zijn filiaal managers voor, die houden de boel in de gaten terwijl ze aan het werk zijn.
Als ze zelf niet zouden mogen kiezen, wat voor zin heeft het dan om er "Geen Marokkanen!" bij te zetten?quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
maar dat is hier het probleem. Ze krijgen werknemers toegewezen vanuit een centrale pool, zonder dat ze zelf mogen kiezen. Dat maakt de zaak al anders. Als de AH to-go zelf zijn personeel uitkiest wordt het een andere zaak. Maar nu hebben ze blijkbaar meerdere malen slechte ervaringen met de toegewezen Marokkaanse medewerkers, dan is het, hoewel niet correct, voor de hand om de problemen voor te zijn en ze bij voorbaat niet te willen. Niet netjes, wel begrijpelijk. Een manager heeft een winkel te runnen, het is geen opvoedkundige voor de jeugd.
Maar wel logisch. Als vrouwelijke werknemers constant andere vrouwen naar zich toehalen en zelf nauwelijks werken, is het logisch om een tijdje geen vrouwen meer aan te nemen (mocht dit dus de reden zijn).quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:28 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dat wat jij beschrijft IS racistisch.
Godsamme, mensen wat is er allemaal met jullie aan de hand.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:37 schreef Disorder het volgende:
[..]
Maar wel logisch. Als vrouwelijke werknemers constant andere vrouwen naar zich toehalen en zelf nauwelijks werken, is het logisch om een tijdje geen vrouwen meer aan te nemen (mocht dit dus de reden zijn).
Ik vind het recht om werkgevers zelf te laten kiezen wie ze aannemen belangrijker dan discriminatie-regeltjes. Sowieso, het is hypocriet om er nu opeens over te zeuren. Dit gebeurt altijd en overal, alleen dan stilzwijgend.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:42 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Godsamme, mensen wat is er allemaal met jullie aan de hand.
quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik vind het recht om werkgevers zelf te laten kiezen wie ze aannemen belangrijker dan discriminatie-regeltjes.
Ja het is een gok als je iemand aanneemt. En als het bij een bepaalde bevolkingsgroep relatief vaker misgaat na die gok, dan is het toch niet geheel onlogisch dat werkgevers sceptisch tegen die bepaalde bevolkingsgroep gaan staan?quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:24 schreef Santello het volgende:
[..]
Je doet net of ze gebonden zijn aan een contract tot hun 65ste.
Het is voor een werkgever altijd een gok als ze iemand aannemen, maar daar zijn filiaal managers voor, die houden de boel in de gaten terwijl ze aan het werk zijn.
Ik niet.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik vind het recht om werkgevers zelf te laten kiezen wie ze aannemen belangrijker dan discriminatie-regeltjes.
Hypocriet? Hoezo is het hypocriet? Hypocriet is het als ik ook actief Marokkanen zou weigeren, maar dat doe ik toch niet?quote:Sowieso, het is hypocriet om er nu opeens over te zeuren.
Ja, dat is het probleem nou juist.quote:Dit gebeurt altijd en overal,
Hoe weet jij het dan?quote:alleen dan stilzwijgend.
Niet onlogisch, maar wel onrechtvaardig.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En als het bij een bepaalde bevolkingsgroep relatief vaker misgaat na die gok, dan is het toch niet geheel onlogisch dat werkgevers sceptisch tegen die bepaalde bevolkingsgroep gaan staan?
Inderdaad onwenselijk.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:12 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Niet onlogisch, maar wel onwenselijk.
Rotte appels moeten uit elke bevolkingsgroep gefilterd worden.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:15 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Inderdaad onwenselijk.
Daarom moet de regering de rotte appels uit die bevolkingsgroep eruit filteren. Resultaat is dat er dan veel minder rotte appels in die bevolkingsgroep zit en daarmee stijgt het imago van die bevolkingsgroep vanzelf.
Dan zijn het helden omdat ze autochtonen discrimineren ipv de zeer criminele "slachfoffers van de maatschappijquote:Op donderdag 16 juli 2009 19:19 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
En wat is het verschil met bij voorkeur allochtonen of vrouwen?
Om tegenwicht te bieden tegen dit soort racistische shit.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:19 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
En wat is het verschil met bij voorkeur allochtonen of vrouwen?
En dat keur je dan wel weer goed?quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:25 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Om tegenwicht te bieden tegen dit soort racistische shit.
Nee, ik vind het niet onlogisch zoals jullie altijd zo mooi zeggen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:27 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
En dat keur je dan wel weer goed?
positieve discriminatie is echt zon kuttermquote:Op donderdag 16 juli 2009 19:29 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Nee, ik vind het niet onlogisch zoals jullie altijd zo mooi zeggen.
Maar serieus: blijkbaar is positieve discriminatie wel nodig ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |