abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71615588
Gisteren heeft mijn vriend een paar duiven geschoten en nu heb ik dus een aantal heerlijke duivenborstjes

Zaterdag gaan we lekker BBQ'en met vrienden dus daar wil ik ze op gooien.
Normaal als je ze in de pan bakt gebruik ik alleen wat peper en zout. Zal dat voor de BBQ voldoende zijn of heeft iemand anders een andere suggestie?
pi_71618894
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 09:19 schreef covie het volgende:
Gisteren heeft mijn vriend een paar duiven geschoten en nu heb ik dus een aantal heerlijke duivenborstjes

Zaterdag gaan we lekker BBQ'en met vrienden dus daar wil ik ze op gooien.
Normaal als je ze in de pan bakt gebruik ik alleen wat peper en zout. Zal dat voor de BBQ voldoende zijn of heeft iemand anders een andere suggestie?
Schiet hij die duiven gewoon van het dak af?
-weg, zie banmeldtopic-
pi_71620185
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 11:39 schreef guapo het volgende:

[..]

Schiet hij die duiven gewoon van het dak af?
nee hoor volgens mij mag dat niet eens.

Zijn opa heeft een jachtterrein dus dat zijn in principe dezelfde duiven, alleen zitten ze dan net op het verkeerde moment op de verkeerde plek.

Het is ook niet de bedoeling dat je zomaar wat neerknalt natuurlijk.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:36:34 #104
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_71620313
Moet dat vlees dan niet eerst een paar weken besterven?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_71621140
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:36 schreef golfer het volgende:
Moet dat vlees dan niet eerst een paar weken besterven?
Een paar weken lijkt me wel heel lang, dan loopt het vanzelf alweer weg

Nee met dit weer kan je beter wild niet te lang laten besterven, bij duiven hoeft dat ook zo lang niet.
Een paar uurtjes laten liggen, daarna schoonmaken en gewoon de pan/koelkast in.

Biij groot wild dan laten ze het meestal een paar dagen op een koele plek besterven, maar volgens mij ook niet meer dan een dag of 5.
pi_71621189
Dus dat zijn in principe dezelfde duiven die je in en rond winkelcentra ziet dwarrelen? Die hele vieze zeg maar? Met tumoren en bulten?

Hm.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_71621656
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 13:10 schreef Jarno het volgende:
Dus dat zijn in principe dezelfde duiven die je in en rond winkelcentra ziet dwarrelen? Die hele vieze zeg maar? Met tumoren en bulten?

Hm.
ja en ze gaan lekker zaterdag op de BBQ maar voor ik t zelf opeet kijk ik wel of de tumoren een beetje weg geschroeid zijn hoor.

haha nee deze hebben gewoon nog 2 pootjes. kweet niet, denk dat die duiven uit de steden niet zo snel meer terug de natuur ingaan geen idee.
Zal t eens vragen.

maar nu weet ik nog niet of er wat lekkerders voor is behalve alleen wat peper en zout..
  woensdag 5 augustus 2009 @ 16:08:06 #108
128548 pavv
The computer says NO
pi_71625944
op vakantie lekker de Weber Go Anywhere meegehad en prima stukjes vlees op bereid...

Nu zijn we weer thuis en hebben we het mooie weer mee teruggenomen dus vanavond gaat de grotere Weber weer aan

wat schaft de pot (o.a.):

- gemarineerde lamskotelletjes
- warmgerookte zalm
- wat Black Tiger shrimps
- pittig gemarineerde Ribeye
- zelfgemaakte hamburgers .....flinke

ook een beetje groenvoer..

- Portobello's met Gorgonzola
- frisse salade (maakt de vrouw)
- geroosterde paprika
- geroosterde cherrytomaatjes

toe:
warme perziken met vanille roomijs

tegen de dorst hebben we
- prosecco (zooo 2007 maar wel lekker)
- wijn wit en rood
- bier
- PX sherry bij de perziken

woensdag 5 augustus 2009 @ 16:16:15 #109
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_71626158
Vanavond gaat de bbq weer aan. Voor het laatst met mijn vriendin want vanaf vrijdag is ze mijn vrouw
  woensdag 5 augustus 2009 @ 16:38:11 #110
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_71626684
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 16:16 schreef kL0j00h het volgende:
Vanavond gaat de bbq weer aan. Voor het laatst met mijn vriendin want vanaf vrijdag is ze mijn vrouw
Dan kan je ermee stoppen daarna. Je hebt blijkbaar al genoeg indruk als man op haar gemaakt met fikkie stoken en lappen vlees roosteren om haar zover te krijgen dat ze met je trouwen gaat.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_71629144
Voor de mensen met een Weber, als jullie direct bbq-en met het deksel eraf, regelen jullie dan nog wat met de luchtschuif in de bodem ?
Of heeft dat niet echt veel invloed zonder deksel ?

Ik ga zo de bbq ff aansteken .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_71630907
Lekker hamburgers staan grillen net, leek net of ik autobanden op het vuur had zoveel rook kwam er van dat vet af

Wat doe ik hieraan
  woensdag 5 augustus 2009 @ 22:25:35 #113
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_71635899
@ Covie, ik heb geen idee, nog nooit duif klaargemaakt, en al helemaal niet op de bbq. klinkt afgezaagd, maar ik zou hier eens kijken en lid worden, er zitten een paar beroepskoks (oa bbq) die vast meer hierover weten.

@Repeat, helemaal niks, deksel erop en lekker laten roken, doordat de deksel erop zit, is er niet genoeg zuurstof om vlammen te krijgen en zorgt de rook voor extra smaak. truc is, niet te veel kijken, ik stop er een digitale thermometer in (ikea heeft een goedkoop model) en til de deksel pas rond de 50C op en draai ze een keer om. officieel zijn ze gaar rond de 77C maar ik haal ze er altijd eerder af.

DIT
is bij mij thuis.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 11:28:46 #114
128548 pavv
The computer says NO
pi_71646693
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 18:20 schreef junkiexp het volgende:
Voor de mensen met een Weber, als jullie direct bbq-en met het deksel eraf, regelen jullie dan nog wat met de luchtschuif in de bodem ?
Of heeft dat niet echt veel invloed zonder deksel ?

Ik ga zo de bbq ff aansteken .
Ik gebruik de Weber echt alleen met de deksel er op.... zorgt voor een betere warmteverdeling, voorkomt opvlammen van de briketten door brandend vet, de hitte is veel beter te controleren

Ik denk dat de luchtschuif aan de onderzijde wel enige invloed heeft op de luchttoevoer/ luchtstroom( en dus de hitte) maar ik vermoed dat het nog knap lastig is om een constante temperatuur te realiseren. En uiteraard is de invloed van de onderste luchtschuif vel groter bij gebruik van de deksel.

een weber zonder deksel gebruiken is als rijden met je motorkap open
pi_71647951
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:28 schreef pavv het volgende:

[..]

Ik gebruik de Weber echt alleen met de deksel er op.... zorgt voor een betere warmteverdeling, voorkomt opvlammen van de briketten door brandend vet, de hitte is veel beter te controleren

Ik denk dat de luchtschuif aan de onderzijde wel enige invloed heeft op de luchttoevoer/ luchtstroom( en dus de hitte) maar ik vermoed dat het nog knap lastig is om een constante temperatuur te realiseren. En uiteraard is de invloed van de onderste luchtschuif vel groter bij gebruik van de deksel.

Hoe weet jij zo zeker dat de onderste luchtschuif belangrijker is dan die in de deksel?
Ik hoorde namelijk altijd het tegenovergestelde.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_71649979
Is Hickory-hout, of hoe het ook in het Nederlands heet, echt van toegevoegde waarde?
Merk je echt als je hout toevoegd als je lang en indirect op lage temperatuur BBQ 't?
Faal van de eeuw.
pi_71650398
Met deksel heb je toch geen sfeer. Het mooie is juist het grillen, naar je vlees kijken en elke minuut omdraaien Je mist het complete bbqgevoel met deksel. Imo dan
  donderdag 6 augustus 2009 @ 15:36:06 #118
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_71653454
Wat repeat zegt idd. Mij lijkt het met deksel zo'n saaie bedoening. Je mikt je vlees erop, deksel dicht en de rest gebeurt vanzelf. Juist de vlammen die oplaaien, de rookontwikkeling, het in de gaten houden van je vlees geeft het bbq-gevoel imo
To infinity…and beyond!
pi_71653528
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:27 schreef huhggh het volgende:
Is Hickory-hout, of hoe het ook in het Nederlands heet, echt van toegevoegde waarde?
Merk je echt als je hout toevoegd als je lang en indirect op lage temperatuur BBQ 't?
Hickory hout heb ik nog nooit gebruikt.
Wel houtsnippers gemaakt van Jack Daniels vaten, voor het indirect grillen.
En dat geeft een lekkere smaak aan het eten, ik vind het wel een toegevoegde waarde hebben.
pi_71653594
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:27 schreef huhggh het volgende:
Dat Firespice spul van Weber zelf (enige merk waar ik ervaring mee heb) is serieus goed spul. Ze hebben Hickory en Mosquito geloof ik, en ik kan bijna geen BBQ meer zonder. Superlekker.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_71654788
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 15:39 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Hickory hout heb ik nog nooit gebruikt.
Wel houtsnippers gemaakt van Jack Daniels vaten, voor het indirect grillen.
En dat geeft een lekkere smaak aan het eten, ik vind het wel een toegevoegde waarde hebben.
Kan ik houtsnippers, van het juiste houtsoort, ook gewoon bij een een houthandel halen?
....jezus, wat klinkt dit als een stomme vraag, maar ik weet het antwoord eerlijk gezegd niet

Dat van Weber en Jack daniels-houtsnippers klinkt als: duur en exclusief, in de zin dat ik weer aardig wat kilometers in de auto moet gaan zitten om dat ergens te krijgen.
Voor m'n Weber-bovenrooster met scharnier moest ik vorige week ookal vanuit Den Haag naar Nuenen, Noord-Brabant, rijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door huhggh op 06-08-2009 20:01:10 ]
Faal van de eeuw.
pi_71654888
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 16:26 schreef huhggh het volgende:

[..]

Kan ik houtsnippers, van het juiste houtsoort, ook gewoon bij een een houthandel halen?
....jezus, wat klinkt dit als een stomme vraag, maar ik weet het antwoord eerlijk gezegd niet

Dat van Weber en Jack daniels-houtsnippers klinkt als: duur en exlucief, in de zin dat ik weer aardig wat kilometer in de auto moet gaan zitten om dat ergens te krijgen.
Voor m'n Weber-bovenrooster met scharnier moest ik vorige week ookal vanuit Den Haag naar Nuenen, Noord-Brabant, rijden.
Er zit toch wel een Intratuin of Praxis in de buurt? . Zo'n zakje, tsja, het kost je 7 euro maar je hebt er maar een handje van nodig. Ik vind dat altijd van die rare besparingen. Om dan opeens met houthandels te gaan experimenteren enzo. Straks krijg je nog rommel binnen die je helemaal niet binnen wil krijgen.
pi_71655794
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 16:30 schreef Jarno het volgende:

[..]

Er zit toch wel een Intratuin of Praxis in de buurt? . Zo'n zakje, tsja, het kost je 7 euro maar je hebt er maar een handje van nodig. Ik vind dat altijd van die rare besparingen. Om dan opeens met houthandels te gaan experimenteren enzo. Straks krijg je nog rommel binnen die je helemaal niet binnen wil krijgen.
Wij hebben in de buurt wel een Parxis, en daar hebben ze dus dat soort dingen?
Ik zal anders zaterdag wel eens kijken bij de Praxis en Hornbach.
Faal van de eeuw.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:52:05 #124
58874 macferret
pi_71656979
2 repeat , probber het eens met en zonder deksel, dan zal je zien dat je vlees minder verbrand en veel sappiger is met deksel. maar zeker doen wat jou het beste (mooiste) bbq gevoel geeft, of dat nou met of zonder deksel is!
pi_71657122
Ik ben ook wel een BBQ amateur maar mijn BBQ is volgens mij altijd te heet?
Ik doet er kolen/briketten in met aanmaak blokjes en als de aanmaakblokjes uit zijn dan gaat het vlees erop.
De briketten/kolen zijn dan helemaal wit en dus hartstikke heet! Ik moet het vlees elke minuut ongeveer omdraaien want anders wordt het zwart!

Iemand een oplossing om rustiger te kunnen BBQ-en en dus niet elke minuut het vlees moeten omdraaien en dus zwart vlees wat aan de binnenkant net of nog niet helemaal gaar is...
Koning.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 18:44:27 #126
58874 macferret
pi_71658297
wat voor soort bbq heb je? en dan niet perse het merk, maar meer: met/zonder deksel, heb je luchtschuiven? je kan er ook wat minder kolen op doen, en bv de kolen aan 1 kant en het vlees meer aan de andere kant, dus niet direct boven de kolen. heb je luchtschuiven en een deksel, dan kan je de temp regelen, soms kan je ook het rooster in hoogte verplaatsen.
pi_71658723
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:44 schreef macferret het volgende:
wat voor soort bbq heb je? en dan niet perse het merk, maar meer: met/zonder deksel, heb je luchtschuiven? je kan er ook wat minder kolen op doen, en bv de kolen aan 1 kant en het vlees meer aan de andere kant, dus niet direct boven de kolen. heb je luchtschuiven en een deksel, dan kan je de temp regelen, soms kan je ook het rooster in hoogte verplaatsen.
Volgens mij is het een Webber met een luchtschuif onder en eentje in de deksel.
Koning.
pi_71658948
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:44 schreef macferret het volgende:
en bv de kolen aan 1 kant en het vlees meer aan de andere kant, dus niet direct boven de kolen..
Dat dus Tha-dark, reserveer een stuk zonder kolen, ik doe ongeveer 50/50, dus de helft met kolen, en de helft zonder.
Je vlees dan even aanbakken op het hete gedeelte, en even na laten garen op het koelere gedeelte.
pi_71659014
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 16:26 schreef huhggh het volgende:

[..]

Dat van Weber en Jack daniels-houtsnippers klinkt als: duur en exlucief, in de zin dat ik weer aardig wat kilometer in de auto moet gaan zitten om dat ergens te krijgen.
Zie hier het antwoord op je probeem

http://www.cobb.nl/shop/shop.aspx?gangpad=lekker
  donderdag 6 augustus 2009 @ 19:33:50 #130
265291 Hansje1982
Wie niet drinkt, leeft niet
pi_71659714
Vanavond een bbq chicken pizza
pi_71666555
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 19:11 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Zie hier het antwoord op je probeem

http://www.cobb.nl/shop/shop.aspx?gangpad=lekker
OK, bedankt, zal morgen meteen contact met ze opnemen of ik langs kan komen om wat op te halen.
Hebben jullie uit ervaring nog een voorkeur voor appelhout of hickory?
Faal van de eeuw.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 00:15:09 #133
128548 pavv
The computer says NO
pi_71669026
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:12 schreef huhggh het volgende:

[..]

Hoe weet jij zo zeker dat de onderste luchtschuif belangrijker is dan die in de deksel?
Ik hoorde namelijk altijd het tegenovergestelde.
huh...waar schrijf ik dat dan?

ik zeg alleen dat de schuif onderin meer effect heeft wanneer je de deksel aan de bovenzijde hebt geplaatst ...( zonder deksel kan er sowieso meer zuurstof bij je kolen terecht komen he)

-------------

voor een goede luchtstroom in een gesloten Weber zijn beide schuiven uiteraard belangrijk. het beinvloeden van de warmte doe je vooral met de onderste schuif.

de bovenste dien je eigenlijk altijd open te hebben staan omdat je anders je vuurtje verstikt omdat de rook niet weg kan ( = niet goed)
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 00:54:51 #134
58874 macferret
pi_71700228
Ik gooi de hete kolen erop, deksel erop en alle schuiven open zodat hij goed heet wordt, rooster schoonborstelen, deksel er weer op en onderste schuif bijna dicht zetten, bovenste blijft bij mij altijd open.
na een min of 10 zal de temp ong naar 17 a 180C zijn gezakt en dit is mooi om te grillen. je kan bv bij de ikea voor weinig een dig thermometer halen, ideaal, alleen gaan ze vaak niet boven de 200C uit.

ikea fantast 6,99 hmmm meet tot 130C is op zich mooi voor je vlees, kip etc

Voor een thermometer die de temp in je weber aangeeft, heeft Pavv een goede oplossing gevonden, kijk maar naar de deksel van zijn blauwe weber! en als je geen gaatje wilt boren, laat je hem gewoon door een gat van de lucttoevoer in de deksel zakken,

[ Bericht 8% gewijzigd door macferret op 08-08-2009 07:39:21 ]
pi_71703109
vandaag gaat de Weber weer aan
Sinds gisteren heb ik 2 hele kippen in 2 verschillende marinades gezet voor de beercanchicken.
De spareribs staan ook in de marinade, die ga ik zo uitkoken en voor de tweede keer in de marinade zetten.
Voord e rest hebben we lamskotoletjes, sate en hamburgers
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:42:14 #136
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71704774
Heb van de week van die grote spareribs gemaakt op de BBQ. Lekker veel vlees, je voelt je net een Flinstone

Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_71704952
Schranseman , is Brambbq van jou
Ik lees al een tijdje je site, goed werk
pi_71705093
Oh my!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 12:44:24 #139
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71705842
@xlarge

Yup. En bedankt voor je compliment!
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:23:24 #140
58874 macferret
pi_71710999
schranseman = bram
macferret = spiffs
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:37:01 #141
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71711278
Vandaag vrienden op bezoek en ipv de eigengemaakte kipshoarma en eigengemaakte patat gaan we als verassing BBQ'en. Het weer was zo mooi dat we in de auto zijn gesprongen om vlees te halen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:19:29 #142
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71714919
En spiffs heeft Steven Raichlen opgegeten! vanaf de BBQ!
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:51:00 #143
58874 macferret
pi_71715857
en ik dacht dat jij degene was die altijd honger had!
even ontopic, ik heb het boek low and slow ook hier, maar nog niet ingekeken, ik begreep dat jij het boek stap voor stap aan het volgen bent, bevalt het?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 21:14:16 #144
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71716382
Bevalt zeer goed. BBQen zonder thermometers en aparatuur. Gewoon oldskool met houtskool en je instinct. Echt een aanrader. Daarnaast is het erg leuk geschreven.

Ik heb de route voor de ketel gevolgd, maar eigenlijk is het boek geschreven voor de WSM.
pi_71752927
Zaterdag 2 dansende kippetjes gemaakt, 1 met een pittige marinade, de andere in een ketjap marinade.

pi_71754493
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:28 schreef pavv het volgende:

[..]

Als ik lekker op gemak aan het bbq-en ben dan gaat de deksel ook dicht.
Maar soms als er vrienden zijn is het toch meestal oldschool bbq-en met het deksel open en een biertje erbij !
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 10 augustus 2009 @ 13:20:54 #147
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71758502
Kippen zien er goed uit. Als dans heb je polynaise gekozen?
pi_71761752
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 13:20 schreef Schranseman het volgende:
Als dans heb je polynaise gekozen?
whehehe, daar lijkt het wel op hè
  maandag 10 augustus 2009 @ 16:24:53 #149
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_71763960
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 09:43 schreef Xlarge het volgende:
Zaterdag 2 dansende kippetjes gemaakt, 1 met een pittige marinade, de andere in een ketjap marinade.

[ afbeelding ]
Heb jij nog enig idee dat het soort/merk bier invloed heeft op de uiteindelijke smaak van het kippetje?

Doe jij een vol blikje bier "erin" of een halvol blikje?
pi_71764036
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 16:24 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Heb jij nog enig idee dat het soort/merk bier invloed heeft op de uiteindelijke smaak van het kippetje?

Doe jij een vol blikje bier "erin" of een halvol blikje?
Ik maak het altijd metr Heineken, dus ik kan het niet vergelijken.
Het blikje is ongeveer halfvol, zelfs nog wat minder, ik gooi wel een paar tenen knoflook, een gesneden ui en wat tijm in het bier.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:52:19 #151
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_71785251
@Xlarge (en natuurlijk ook anderen). Ik heb laatst ook beercan chicken gemaakt. Was super lekker. Ik gebruikte (bij gebrek aan een krachtiger bier als Palm of zo) een blikje Bavaria. Alleen had ik het blikje vol gelaten, zal de volgende keer het blikje ook half vol laten. De tips om knoflook e.d. toe te voegen neem ik me ook ter harte.

Ben zeer geïnteresseerd in je marinade's. Kun je de recepten van je marinade's posten?
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 12:40:31 #152
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71786624
Ik gebruik voor de bierkip meestal een droge kruidenmix (rub), maar je kan ook zeker een marinade gebruiken. Ik heb wat marinades op m'n site staan, hier en wat kruidemixen, die staan hier. Pekelen kan natuurlijk ook, dat is bijna hetzelfde als marineren, maar dan met zout.

Als je marineert is een ziploc zak wel handig. Die kan je bij de marskramer halen. Die van 3 liter is ideaal!
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:24:19 #153
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_71787767
Thanks! Ik heb de vorige keer een rub gebruikt, dat is erg goed bevallen. Maar ik wil uiteraard steeds iets nieuws proberen.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:51:51 #154
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71790274
Pekelen, of brine in het engels, is ook erg lekker en makkelijk. Is ook handig als je nieuwe dingen wil proberen. Een pekel is nogal vergevingsgezind.. Het kan bijna niet fout gaan...

Rubs lijken erg op elkaar. Er bestaat wel ergens een soort standaard regel voor de maten, verhoudingen en ingrediënten. Zal hem eens opzoeken.
  zondag 16 augustus 2009 @ 10:04:11 #155
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71915111
Gisteren pulled pork gemaakt. Lekker!

Heeft 10 en een half uur op de BBQ gelegen. Hier het recept.
PS.
Dat zwarte is niet verbrand, maar dat is de bark, of zoals de Amerikanen zeggen de Mr. Brown.
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:48:04 #156
58874 macferret
pi_71928699
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:48 schreef macferret het volgende:
ziet er heerlijk uit!
Vind ik niet, maar als het maar lekker is
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:23:59 #158
58874 macferret
pi_71930529
als je dit stuk vlees uitmekaar trekt (pulled) dan krijg je dit, en geloof me, dat is zalig!

pi_71931167
  zondag 16 augustus 2009 @ 21:01:55 #160
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71931536
ziet er weer erg lekker uit. Welk sausje?
pi_71931859
Ik hou het wel gewoon bij hamburgers en saté

Had de vlammen er weer uitslaan
  zondag 16 augustus 2009 @ 21:18:12 #162
128548 pavv
The computer says NO
pi_71932047
hmmmmm pulled pork....

zou het graag eens zelf maken maar ik heb hier nog geen smoker staan in mijn binnenstadstuintje.

Wel een fijne Werber waar ik vanavond heerlijk een groot stuk zalmfilet op heb gerookt....hmmmmmm

(...but..no pics.. so it didn't happen)
  zondag 16 augustus 2009 @ 21:30:33 #163
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_71932465
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 12:40 schreef Schranseman het volgende:
Ik gebruik voor de bierkip meestal een droge kruidenmix (rub), maar je kan ook zeker een marinade gebruiken. Ik heb wat marinades op m'n site staan, hier en wat kruidemixen, die staan hier. Pekelen kan natuurlijk ook, dat is bijna hetzelfde als marineren, maar dan met zout.

Als je marineert is een ziploc zak wel handig. Die kan je bij de marskramer halen. Die van 3 liter is ideaal!
Superbedankt. Ik had één kip gemaakt met een standaard rub, de andere met jouw citroen/honing marinade. Dat was lekker! Een echte aanrader!
  maandag 17 augustus 2009 @ 06:48:17 #164
58874 macferret
pi_71940963
@pavv, schransemans heeft hem ook op zijn weber ketel gemaakt, is goed te doen, het duurt alleen een tijdje, gemid tussen de 10 en 16 uur!

@schransemans, op de foto zit er nog geen saus op, ik head hem met een injectie behandeld, later is er natuurlijk de carolina mosterdsaus opgegaan.
  maandag 17 augustus 2009 @ 08:48:36 #165
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71941539
Ha de carolina mustard suace ging er bij mij ook op! die is echt veel te lekker.... GA vandaag vacumeerapparaat halen bij de aldi. Hoeft de pp de vriezer niet in.
  maandag 17 augustus 2009 @ 10:56:15 #166
58874 macferret
pi_71943780
ik heb net 3 ziplocks met elk 250 gr PP en een beetje cola in de vriezer gelegd. ben benieuwd!
had jij hem ook ge injecteerd? verbaasde me echt hoe sappig het was, sap spoot eruit, als je erin prikte.
  maandag 17 augustus 2009 @ 13:52:45 #167
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71948972
Ik had ze niet geinjecteerd. Gewoon basic. Heb nu wel 2 zakjes ingevroren, maar vacumeren lijkt me handiger.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 06:23:19 #168
58874 macferret
pi_72032881
Ziet er sjeik uit, maar lijkt me moeilijk eten zo?

Gisteren ook toevallig ananas op de BBQ, eerst even gemarineerd in amaretto en basterdsuiker.
Life is too short not to have fun
pi_72034473
Hier wat van gisteren. Kipspiezen, groentespiesjes en een zeebaars waar de visboer de staart al vanaf had geknipt voor ik in kon grijpen .

De paprika's zijn voor het Mexicaans wat ik vanavond ga maken voor de CUL wedstrijd.

pi_72034619
Laatst beercan chicken gemaakt met witbier.
Ik vond het witbier achteraf niet geschikt omdat het een te overheersende smaak aan de kip geeft.
Volgende keer ga ik het eens met een bouillion proberen.
Kijken wat dat doet.
Hier een foto van mijn kippie.
2 uur op de bbq indirect.

Heerlijk krokant aan de buitenzijde en lekker mals en sappig vanbinnen.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 11:43:50 #172
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72034926
Zeebaars ziet er goed (de rest ook trouwens). Aan de strepen te zien een visklem gebruikt? krijg jij dan je ketel wel dicht?
pi_72042303
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:43 schreef Schranseman het volgende:
Zeebaars ziet er goed (de rest ook trouwens). Aan de strepen te zien een visklem gebruikt? krijg jij dan je ketel wel dicht?
Strepen zijn niet van de visklem, heb hem zelf ingesneden zodat "marinade" er wat beter in zou trekken en het wat minder krom trekt. Heb het inderdaad niet indirect met deksel kunnen doen, dus heb vis eerst goed gegrild aan beide kanten en toen aan de rand van de kolen nog vijf minuten laten garen, werkte prima.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 21:04:44 #174
58874 macferret
pi_72053918
hoezo moeilijk eten, lepeltje en leegscheppen dat ding. is gevuld met ijs en stukjes ananas.
@vaagsel, ziet er lekker uit allemaal, helaas ben ik geen visliefhebber, maar mooie foto;s en lekker kippetje!
  maandag 24 augustus 2009 @ 12:01:59 #175
65960 sanger
pi_72108507
Wat voor groenten doen jullie eigenlijk op de BBQ?
pi_72108554
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:01 schreef sanger het volgende:
Courgettes laten zich makkelijk grillen, zelf hou ik er echter niet echt van
pi_72108597
Voor vanavond heb ik een lekkere zalmforel voor op de bbq.
Ik ga vandaag alleen nog even visklem ,zoals boven, beschreven kopen
  maandag 24 augustus 2009 @ 12:16:58 #178
65960 sanger
pi_72108823
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:04 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Courgettes laten zich makkelijk grillen, zelf hou ik er echter niet echt van
Ik wel, maar mijn vrouw ook niet

Goede tip

Iemand misschien gerechten met gevulde paprika ofzo?
  maandag 24 augustus 2009 @ 12:17:47 #179
65960 sanger
pi_72108838
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:06 schreef Xlarge het volgende:
Voor vanavond heb ik een lekkere zalmforel voor op de bbq.
Ik ga vandaag alleen nog even visklem ,zoals boven, beschreven kopen
Lekker

Ik ga straks vanuit werk langs de visboer, kijken wat voor lekkers ze nog hebben liggen.
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:17:27 #180
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72109998
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:16 schreef sanger het volgende:

[..]

Iemand misschien gerechten met gevulde paprika ofzo?
Gevulde puntpaprika. lekker!
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:33:26 #181
65960 sanger
pi_72110315
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:17 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Zoiets zocht ik inderdaad
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:27:46 #182
65960 sanger
pi_72223305
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:17 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Inderdaad lekker
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:02:37 #183
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72224213
Mooi. heb je ook foto's?
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:22:45 #184
65960 sanger
pi_72224710
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:02 schreef Schranseman het volgende:
Mooi. heb je ook foto's?
Nee, dat weer net niet. Misschien wel leuk om een keer te maken inderdaad
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:09:22 #185
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72225937
Mensen gaan je wel raar aankijken als je steeds foto's maakt van je BBQ. Maar ach, het werkt wel. heb er nu een hele site vol mee staan.
  Moderator zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:56:23 #186
45833 crew  Fogel
pi_72269242
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 06:23 schreef macferret het volgende:
Toetje!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat zit er op de ananas?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zondag 30 augustus 2009 @ 06:59:22 #187
58874 macferret
pi_72273924
merengue, eiwit, suiker opkloppen, voila schuimgebak! in de ananas zit ijs met de stukjes ananas

pi_72284727
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:01 schreef sanger het volgende:
-Paprika's, zoals al langs kwamen. Worden heerlijk zacht en zoet als je ze lang genoeg laat liggen.
-Mais natuurlijk! Met flink wat boter en zout, ik laat de kolven van te voren vaak wel een half uurtje in warm water staan.
-Gepofte knoflook of ui, in zilverfolie met wat olie tussen de kooltjes.
-Courgette, in plakken en gemarineerd in balsamico en peper&zout.
Work hard, play harder.
  zondag 30 augustus 2009 @ 17:55:21 #189
58874 macferret
pi_72285985
een van onze vaste voorgerechten, gewone witte champignons, steeltje eruit, wat cheddar erin en op de Q indirect, erg lekker, uiteraard kan je wat kruiden toevoegen als je dat wilt.

hier liggen ze rechts achterin
pi_72286955
Mais is echt goed. Het beste zijn kolven waar het blad nog volledig omheen zit. Even het hooi eraf halen, half uurtje in water weken en dan 20 minuten op de BBQ.

Verder gaan hier vaak spiezen op de BBQ met courgette, ui, paprika, champignons. Groene asperges gaan er ook wel eens op.
  zondag 30 augustus 2009 @ 20:28:02 #191
58874 macferret
pi_72291216
ik wilde een beenhammetje maken, maar die hadden ze niet,dus dan maar een varkensfilet, geinjecteerd met whiskey en honing, en aan de buitenkant whiskey, honing en bruine suiker.

pi_72292306
Ziet er prima uit alleen zo'n filet smaakt toch niet zo goed als een echt stuk vlees als beenham.
  zondag 30 augustus 2009 @ 21:55:33 #193
58874 macferret
pi_72293998
klopt, maar bij gebrek aan beter, was dit een leuke try out! volgende keer beenhammetje
pi_72295001
Hoelang en op welke temperatuur heeft dat varkensfilet op de BBQ gelegen?
Ik heb vandaag maar eens simpele hamburgers voor mij zelf gemaakt.
Gemaakt van varkensgehakt gemengt met kruiden en ketchup.
Eeerste gedelte OP de kolen, daarna ernaast, boveneen druipbak.

Kaiserbolletjes doormidden snijden met wat mosterd op de hamburgers.
Faal van de eeuw.
  zondag 30 augustus 2009 @ 22:41:25 #195
58874 macferret
pi_72295685
eh eigenlijk weet ik het niet meer, volgens mij een anderhalf a 2 uur, ik had er een thermometer inzitten dus vandaar.
hmmm hamburgers, heerlijk, ik gooi er ook altijd een beetje ketchup in, ui, zout peper, worchestshire saus, knoflook paprikapoeder en rundergehakt, echt te gek!
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:01:00 #196
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72349266
Ik ben blij. Heb een WSM gekocht:

Het is een oud model, dus dat betekent dat ik er zelf nog een thermometer op moet plaatsen, maar dat is geen probleem.
  dinsdag 1 september 2009 @ 21:34:10 #197
58874 macferret
pi_72354450
Te gek gefeliciteerd! hie ga je veel plezier mee hebben.
  zondag 6 september 2009 @ 23:05:57 #198
58874 macferret
pi_72505054
vandaag maar eens een echt beenhammetje gemaakt en een amerikaanse bbq salade.
recept hammetje van internet geplukt, kaneel, honing, basterdsuiker, citroensap.
gerookt met Jack Daniels pellets, erg smakelijk!

pi_72518962
Jammie die ziet er lekker uit.
Wat voor een temperatuur en hoe lang?
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_72522334
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')