abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:34:59 #101
261797 Onbepaald
Met citroentje graag!
pi_71793360
Beste Fotografen

Ook ik ben opzoek naar een camera mét videofunctie (zodat ik geen extra camcorder erbij hoef te kopen). Ik heb al eens goed rondgekeken maar voor een leek als mij is het écht niet te doen om een afgewogen keuze te maken.

Mijn budget is ongeveer tot ¤200, echte vereiste heb ik niet op de videofunctie na dan.

Zelf vond ik de Samsung PL-serie wel gaaf eruitzien, is dit iets?

Alle adviezen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!

Groeten, Onbepaald.
Geef rijst en train je Engels!
pi_71798381
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:50 schreef SLC81 het volgende:
Ik wil een nieuwe camera kopen. Na wat research heb ik de volgende 2 camera's op het oog:

Panasonic DMC-TZ7 en de Canon SX200 IS

Ik weet alleen niet welke in nu het beste kan kopen. Bij de Canon vind ik het nadeel dat deze wat dikker is en dat de flitser uit de camera komt.
Zit ook te twijfelen tussen deze 2 camera's, lees het meest positieve over de panasonic, alleen met de canon kan je weer veel meer handmatig instellen.

Moeilijk...
pi_71816509
Heeft iemand enig idee waarom op Bol.com de zwarte uitvoering van de Panasonic Lumix DMC-TZ6 40 euro duurder is dan de zilveren uitvoering?

En heeft iemand ervaringen met de TZ6?
pi_71816991
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:05 schreef Fargo het volgende:
Heeft iemand enig idee waarom op Bol.com de zwarte uitvoering van de Panasonic Lumix DMC-TZ6 40 euro duurder is dan de zilveren uitvoering?
Dat zul je aan Bol zelf moeten vragen ben ik bang... Die ¤ 289,95 die ze vragen voor de zwarte versie is ronduit belachelijk in ieder geval. De zilveren is er wel normaal geprijsd, maar voor de zwarte zou ik toch een andere winkel opzoeken.
pi_71817054
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:21 schreef Omniej het volgende:

[..]

Dat zul je aan Bol zelf moeten vragen ben ik bang... Die ¤ 289,95 die ze vragen voor de zwarte versie is ronduit belachelijk in ieder geval. De zilveren is er wel normaal geprijsd, maar voor de zwarte zou ik toch een andere winkel opzoeken.
Ik ben een leek. Hoe staat de camera over het algemeen aangeschreven onder de kenners?
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:41:33 #106
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_71888616
Hallo,

ik zit te denken om over te gaan naar een dslr. Heb jarenlang met een Kodakje gefotografeerd en ben daar eigenlijk wel klaar mee
Voornamelijk zal ik de camera gebruiken voor autosport en vakantie kiekjes. Soms een beetje macro-achtig of andere creatieve kiekjes.

Het kijken door een zoeker vind ik nog niet zo prettig, heb de laatste jaren alleen maar via het scherm gefotografeerd, waardoor ik graag een dslr zou willen waarbij dat ook mogelijk is. Weet dat ik meer door de zoeker moet fotograferen, maar jah, die op m'n Kodak zat was gewoon niet fijn met m'n bril

Ik ben dus nog een beginner op het gebied van de dslr camera's en vroeg me af wat voor mij een goede camera zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor de suggesties!
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_71889110
Ik heb nog een beetje extra zitten rondkijken naar een bridge camera en naast de Pentax X70 is de Sony HX 1 Cybershot me ook opgevallen.

Welke van de 2 heeft de voorkeur van de experts hier. Ik als leek zouzeggen de pentax heeft veel meer megapixels dus is beter maar dat klopt niet lees ik overal. Dus daarom graag de mening van een expert.

alvast bedankt.
pi_71892870
@Relin: je geeft niet heel veel informatie, maar heb je al gekeken naar instapmodellen als de EOS 1000D, EOS 450D of Nikon D60? Ik noem er maar even drie die als eerste in mij op komen.

Heb je een voorkeur voor een bepaald merk? En natuurlijk erg belangrijk: wat is het budget?

Edit: Oh wacht, de Nikon D60 valt al af, aangezien die geen Live View heeft.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:16:43 #109
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_71903031
Nee, niet bepaald een voorkeur voor een merk. Maar wel een waarop ook (bijvoorbeeld) tamron lenzen kunnen. Maw een camera die qua lens niet merkgebonden is. Lees wel eens dat Tamron lenzen kwalitatief ook goed zijn, maar vaak goedkoper dan Canon lenzen, of wat voor merklenzen dan ook.

Budget...mjah, liever niet te duur. Ben vandaag effe naar de winkel geweest en denk da'k voor maximaal ¤750 wel klaar zou moeten kunnen zijn met een camera + fatsoenlijke lens.

Was idd misschien wel handig geweest als ik dat er meteen bij had gezet!
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_72095179
Hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Ben nog behoorlijk onervaren, en hoewel ik fotograferen rg leuk vond, heb ik toch eigenlijk altijd een compact-camera gehad (huidige is Canon Powershot A720 IS). Maar ik ben nu op zoek naar een 'basismodel' digitale spiegelreflexcamera

Budget: 300 a 400 euro (als dat kan)
Formaat: D-SLR Body
Doel: Meer leren van fotografie (met instellingen rommelen enzo). Fotografeer m.n. natuur en mensen
Fotograaf: Vrij onervaren. M'n huidige camera staat meestal op de auto-stand.
Huidige camera: Canon Powershot A720 IS.
Welke camera’s twijfel je over: Sta voor alles open, maar 't merk Canon bevalt erg goed.
Bijzonderheden: geen

Thanks alvast voor jullie tips en adviezen!
pi_72114624

Ik ben eigenlijk op zoek naar een compact camera voor o.a natuurfoto's en treinen spotten.
Puur voor het wat betere fotografie werk, mijn Sony Cybershot maakt namelijk steeds van die korrelige foto's.

Ik heb een budget van maximaal 200 / 250 euro, maar had nog wel de Canon SX 110 IS gezien. Is dit een goede camera? Zo ja, waarom wel en nee, waarom niet?
pi_72115827
Ik postte hier afgelopen zaterdag een berichtje waarin ik schreef opzoek te zijn naar een spiegelreflex-camera. Nu heb ik op internet toch nog wat meer speurwerk gedaan, en ik denk dat een spiegelreflex misschien toch nog een stapje te ver is, bovendien heb je, zo heb ik me laten vertellen, aan alleen een spiegelreflex met een lens niet genoeg. Filters, flitsers, andere lenzen "moeten" daarbij aangeschaft worden. Dit is niet mogelijk met mijn huidige budget, en ik wil die investeringen ook niet doen op de korte termijn. Ik ben me dus meer gaan richten op z.g.n bridge-modellen, dus tussen een echte compact-camera en een spiegelreflex in.

Nu heb ik de volgende 5 modellen op het oog (zie hieronder), en voor jullie de vraag welke jullie zouden kiezen. Ik ga de camera gebruiken voor de gewone huis/tuin-en-keuken-foto's, en daarnaast voor natuurfoto's, portretten en macro's (bloemtjes, beestjes fotograferen). Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat ie ook in het donker goed dienst doet, en dat ik dus niet van die korrelige foto's krijg, en dat ie ook niet meteen bij een beetje donkertje meteen gaat flitsen.

- Olympus SP 590UZ
- Nikon P90
- Panasonic DMC FZ38
- Canon Powershot SX10 IS
- Sony DSC HX1

Als je een bepaalde camera aanbeveelt, wil je dan ook vertellen waarom, of waarom je een bepaalde camera af zou raden.

Thanks!
pi_72116203
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 21:12 schreef sunmoonstar het volgende:
Doel: Meer leren van fotografie (met instellingen rommelen enzo). Fotografeer m.n. natuur en mensen
Fotograaf: Vrij onervaren. M'n huidige camera staat meestal op de auto-stand.
Huidige camera: Canon Powershot A720 IS.
Hmm, een paar dingetjes begrijp ik even niet.

Je geeft aan meer van fotografie te willen leren, door met de instellingen te rommelen. Vervolgens geef je aan dat je op dit moment een Powershot A720 hebt, maar die meestal op de autostand hebt staan. Is het dan geen idee om hem eens van die autostand af te zetten?

Want je hebt natuurlijk niet per se een spiegelreflex nodig om met de handmatige instellingen te klooien... Ook op een Powershot kun je met je sluitertijden, diafragma, etc. spelen.

Niet dat ik je van een dSLR af wil houden ofzo hoor, dat is iets voor jezelf om te bepalen, maar wellicht is het een handige tip om eerst de handmatige instellingen van je huidige camera beter te leren kennen, voordat je naar een spiegelreflex overstapt. Uiteindelijk zul je pas écht weten wat je nodig hebt (aan lenzen bijvoorbeeld) op het moment dat je de beperkingen van je compactcamera hebt leren kennen.

Edit: Oh, het bericht hierboven had ik nog niet gezien. Even lezen hoor.

Edit 2: Okay, zelf geef je nu dus ook al aan dat een spiegelreflex nog een stapje te ver is... Ik denk dat de modellen die je nu noemt inderdaad beter geschikt zijn.

Máár, wat ik hierboven ook al een beetje aangaf: je bent op dit moment al in het bezit van een Powershot, die sowieso al iets verder gaat dan de klassieke compactcamera... In hoeverre heb je je huidige camera van de autostand afgehaald, en welke beperkingen ben je met je huidige camera tegengekomen? Kortom: wat kun je met je huidige powershot niet, waarvan je hoopt dat het met je nieuwe camera wél kan?

Uit jouw rijtje met camera's vind ik zelf overigens de Powershot SX10 IS erg aantrekkelijk. Dat ding heeft een gigantisch bereik door de optische zoom van 20x, en persoonlijk ben ik stiekem gewoon Canon-fan. (ben al jarenlang een tevreden Canongebruiker)

Ook over de P90 heb ik goede verhalen gehoord, maar ben op compactgebied niet meer zo heel erg thuis, dus zinniger commentaar laat ik graag aan anderen hier over.

[ Bericht 16% gewijzigd door Omniej op 24-08-2009 17:35:22 ]
pi_72121707
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 17:26 schreef Omniej het volgende:

[..]

Hmm, een paar dingetjes begrijp ik even niet.

Je geeft aan meer van fotografie te willen leren, door met de instellingen te rommelen. Vervolgens geef je aan dat je op dit moment een Powershot A720 hebt, maar die meestal op de autostand hebt staan. Is het dan geen idee om hem eens van die autostand af te zetten?

Want je hebt natuurlijk niet per se een spiegelreflex nodig om met de handmatige instellingen te klooien... Ook op een Powershot kun je met je sluitertijden, diafragma, etc. spelen.

Niet dat ik je van een dSLR af wil houden ofzo hoor, dat is iets voor jezelf om te bepalen, maar wellicht is het een handige tip om eerst de handmatige instellingen van je huidige camera beter te leren kennen, voordat je naar een spiegelreflex overstapt. Uiteindelijk zul je pas écht weten wat je nodig hebt (aan lenzen bijvoorbeeld) op het moment dat je de beperkingen van je compactcamera hebt leren kennen.

Edit: Oh, het bericht hierboven had ik nog niet gezien. Even lezen hoor.

Edit 2: Okay, zelf geef je nu dus ook al aan dat een spiegelreflex nog een stapje te ver is... Ik denk dat de modellen die je nu noemt inderdaad beter geschikt zijn.

Máár, wat ik hierboven ook al een beetje aangaf: je bent op dit moment al in het bezit van een Powershot, die sowieso al iets verder gaat dan de klassieke compactcamera... In hoeverre heb je je huidige camera van de autostand afgehaald, en welke beperkingen ben je met je huidige camera tegengekomen? Kortom: wat kun je met je huidige powershot niet, waarvan je hoopt dat het met je nieuwe camera wél kan?

Uit jouw rijtje met camera's vind ik zelf overigens de Powershot SX10 IS erg aantrekkelijk. Dat ding heeft een gigantisch bereik door de optische zoom van 20x, en persoonlijk ben ik stiekem gewoon Canon-fan. (ben al jarenlang een tevreden Canongebruiker)

Ook over de P90 heb ik goede verhalen gehoord, maar ben op compactgebied niet meer zo heel erg thuis, dus zinniger commentaar laat ik graag aan anderen hier over.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Over de Canon Powershot A720 IS die ik nu heb ben ik niet echt tevreden. Ik vind de foto's die ik gemaakt heb met het toestel met name bij minder goede lichtomstandigheden niet goed. Ik denk zelf dat dit mede komt door de relatief kleine lens. Wanneer ik een groter toestel koop (dus ook grotere lens) hoop ik dat dit de kwaliteit van de foto's ten goede komt.
pi_72142720
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en de Panasonic Lumix DMC FZ38 aangeschaft.
Linkje
pi_72144217
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:36 schreef sunmoonstar het volgende:
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en de Panasonic Lumix DMC FZ38 aangeschaft.
Linkje

Veel plezier ermee. En niet vergeten hier in FOT je resultaten te posten natuurlijk.
pi_72178498
Ik twijfel tussen een Nikon D5000 of een Sony a380. Qua prijs zit er weinig verschil tussen en ook qua ratings. Iemand een tip/idee?

De nikon heeft een lagere resolutie (maar dat is maar 2megapixel), maar wel video (HD). Maar video boeit mij nu niet direct.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_72258217
Ik twijfel tussen de volgende 2 camera's

Pentax X70 en de Sony HX 1

Ze hebben alle 2 wat voor en nadelen maar nou heb ik nog niet echt het verstand van fotografie om dat verschil nou exact te bepalen.

Welke van de 2 zouden de fotoexperts hier de voorkeur geven?

Ik wil gewoon de meest allroude camera aangezien ik me nu nog niet toeleg op 1 bepaald fotografie aspect. Dus hij moet van natuur tot sport en van portret tot huis tuin en keuken foto's kunnen doen. En natuurlijk lekker mee expirimenteren.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:48:35 #119
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_72303881
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe camera (spiegelreflex). Ik ga er vooral productfoto's mee maken.
Nu heb ik de canon 500d (15 mp) body gevonden voor minder dan ¤600,- ( http://www.vergelijk.nl/digitale_camera/canon/eos_500d_body/ ): zou het een goede aankoop zijn?
Of zijn er nog andere alternatieven?
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_72577538
Momenteel kijk ik rond naar een Nikon DSLR uit de mid-range, en twijfel tussen de instapper D3000 en de wat meer geavanceerde D5000. Voor vakanties, stedentrips en sportfoto’s gebruikte ik tot nu toe een Canon Powershot G1, maar na onderhand 8 jaar wordt het tijd voor wat nieuws. Zeker omdat er een tripje naar Londen, New York en wintersport aan zitten te komen. Heb al wel eens foto’s geschoten met de D50, D70 en D200. Spiegelreflex bevalt me goed en vandaar dat ik nu ook kijk naar een DSLR. Wil ook eens de creatieve kant van het fotograferen opzoeken en er een stukje hobby van maken.

De D3000 met 18-55mm VR kost volgens Tweakers €467,-. Als ik de 18-55mm en 55-200mm VR kit (€651,-) neem, beschik ik over een groot zoombereik voor plusminus hetzelfde geld als de D5000 instapper. De D3000 schijnt erg gebruiksvriendelijk te zijn en heeft een menustructuur met helpfunctie. Is wat kleiner dan de D5000 en daarmee praktischer mee te nemen misschien.

De D5000 met 18-55mm VR kost volgens Tweakers €642,-. Deze heeft natuurlijk voordelen als een groter ISO bereik, mooi draaibaar scherm (waar ik aan gehecht ben dankzij de Powershot), betere beeldsensor dankzij D90 techniek etc. Maar stukken duurder en een klein bereik van 18-55mm. Maar wanneer het budget het weer toe laat is er natuurlijk wel de mogelijkheid om er later een 55-200mm VR (€191,-) bij te kopen, om de kosten wat te spreiden.

Het budget laat ongeveer 700 euro toe. Met de D5000, en een geheugenkaart is het budget gelijk op, terwijl ik met de D3000 voor dat geld een uitgebreid pakket aan kan schaffen. Als tas kan ik een oude tas van een normale SLR gebruiken en eventueel later alsnog een mooie Lowepro aanschaffen.

Wat zouden jullie overwegen in dit geval, een uitgebreide D3000 of een relatief kale D5000?
pi_72610349
Iemand?

Wilde deze week nog bestellen.
  donderdag 10 september 2009 @ 12:50:34 #122
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_72611426
Persoonlijk ben ik niet/slecht op de hoogte van wat Nikon te bieden heeft en wat de verschillen tussen die 2 camera's zijn, maar ik zou zeggen: ga voor het uitgebreidere 'pakket' icm. de goedkopere body. Daar heb je meer aan. Waarschijnlijk kan je de eerste tijd toch wel lekker vooruit met je dslr, en dan kan je alsnog tegen die tijd besluiten om te upgraden als je daar aan toe bent.

Sowieso zou ik even naar de mediamarkt oid gaan en kijken hoe beide toestellen in de hand liggen voordat je overgaat tot aankoop.
Huilen dan.
pi_72627904
Oké, bedankt. Ik ga er nog eens rustig over nadenken...

De meest dure optie is inmiddels al uitverkocht, dus m'n keuze wordt (helaas) makkelijker gemaakt...
  vrijdag 11 september 2009 @ 13:29:14 #124
261797 Onbepaald
Met citroentje graag!
pi_72641222
Ik probeer het nog 'n keer..

Ik ben namelijk opzoek naar een compacte camera met HD-video tot ongeveer ¤250,-
Ik zit nu te twijfelen tussen de Ixus 100 van Canon, Sony Cybershot DSC-W270 en de Samsung WB500.

Ik ga hem vooral gebruiken voor de alledaagse fototjes en filmpjes (Youtube etc.)
Welke raden jullie aan?

Eeuwige dank en kudos!
  vrijdag 11 september 2009 @ 16:22:27 #125
261797 Onbepaald
Met citroentje graag!
pi_72647075
Ik heb er een gevonden! De (nieuwe) casio Z90 gaat 'm worden.

12 megapixel
3 Optische zoom
en HD-video

Nice!
  vrijdag 11 september 2009 @ 20:53:32 #126
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_72656523
Zoals het er nu naar uitziet, ga ik m'n EOS 400D verkopen (iemand interesse? PM me maar ), en ga ik daar een 500D voor terug kopen. Van wat ik heb gelezen is dat een leuke stap vooruit, zonder meteen boven de 1000 euro uit te komen voor een body
NIEUW: Foto's!
pi_72659308
Ik ben van plan een Nikon D3000 te kopen (beste prijs-kwaliteitsverhouding dacht ik zo, ben maar een arme student ) maar ik zou graag willen weten of dit toestel geschikt is om foto's als onderstaande link te maken.

http://www.behance.net/Gallery/The-Seagulls-are-Dangerous/297987

M'n doel is amateuristisch en een beetje professioneel, aangezien ik het zou willen combineren met m'n studie en m'n eigen werk (grafisch, etc).
  vrijdag 11 september 2009 @ 22:39:26 #128
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_72660324
Waarom zou je dat soort foto's niet met zo'n camera kunnen maken?
Ik heb geen verstand van Nikon's, dus ik weet niet wat de D3000 allemaal kan, maar ik denk dat het meer aan de lenzen, en vooral de nabewerking licht bij die foto's
pi_72660430
Hm, de lens die ik erbij wil nemen is de AF-S DX 18-55mm VR. En, nabewerking is dus iets waar ik al ervaring in heb. Maar wil dus zelf ook 'professionele' foto's maken. Maar daarom vraag ik me af of de D3000 (van ongeveer 400-500 Eur.) goed genoeg is, in vergelijking met bijv. eentje van 5000 eur.
pi_72660481
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 20:53 schreef Cryothic het volgende:
Zoals het er nu naar uitziet, ga ik m'n EOS 400D verkopen (iemand interesse? PM me maar ), en ga ik daar een 500D voor terug kopen. Van wat ik heb gelezen is dat een leuke stap vooruit, zonder meteen boven de 1000 euro uit te komen voor een body
Het is een mooi ding die 500D, en inderdaad een leuke stap vooruit, maar ik vraag me af of het die upgrade wel waard is als je nu al een 400D hebt... 400D -> 50D of iets dergelijks zou ik logischer vinden (een stapje hoger op de ladder ipv alleen een iets nieuwere generatie), tenzij het je om de HD videomogelijkheid van de 500D te doen is natuurlijk.
pi_72660638
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 22:42 schreef Rzdesign het volgende:
Hm, de lens die ik erbij wil nemen is de AF-S DX 18-55mm VR. En, nabewerking is dus iets waar ik al ervaring in heb. Maar wil dus zelf ook 'professionele' foto's maken. Maar daarom vraag ik me af of de D3000 (van ongeveer 400-500 Eur.) goed genoeg is, in vergelijking met bijv. eentje van 5000 eur.
Tsja, weet je, met een beperkt budget zou ik dan eerder gaan voor een iets goedkopere body en een dure lens, dan andersom.

Je kunt een fantastische body kopen, maar als je je dan alleen nog maar een eenvoudig kitlensje kunt veroorloven, schiet je daar nog geen reet mee op. Een body van 5000 euro is natuurlijk onzin voor jouw doel; de foto's die jij hierboven postte kunnen net zo goed met een D3000 gemaakt worden. Zolang je er maar een fatsoenlijke lens op schroeft....

(én, zoals Cyothic zei, die foto's zijn ook goed nabewerkt... D'r zit een fantastisch kleurfilter overheen in ieder geval )
pi_72661037
Ok, en, hm. de lens die ik liet zien is dus niet erg geweldig om het zo maar te zeggen? Wat raden jullie me dan aan, om soortgelijke foto's te maken?
  vrijdag 11 september 2009 @ 23:11:35 #133
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_72661338
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 22:43 schreef Omniej het volgende:

[..]

Het is een mooi ding die 500D, en inderdaad een leuke stap vooruit, maar ik vraag me af of het die upgrade wel waard is als je nu al een 400D hebt... 400D -> 50D of iets dergelijks zou ik logischer vinden (een stapje hoger op de ladder ipv alleen een iets nieuwere generatie), tenzij het je om de HD videomogelijkheid van de 500D te doen is natuurlijk.
Het is me absoluut niet om die HD video te doen. vrees dat ik die maar een enkele keer zal gebruiken (puur omdat ie er op zit).

Tja, ik dacht dat die 50D een full frame was.
En dan zou ik nog maar 1 lens kunnen gebruiken, maar ik zie nu dat ie gewoon APS-C formaat is, dus dat ik m'n EF-S 55-250 er ook gewoon op kan schroeven... en dan is ie "maar" 230 euro duurder dan een 500D... dat kan toch niet?
pi_72664592
Waarom zou dat niet kunnen?

De 50D kost je nu zo'n 830 euro, en voor een 500D betaal je iets van 590 euro (prijzen van Kieskeurig). Je lenzen hoef je er niet voor opzij te zetten inderdaad (EF-S gaat ook nog prima samen met de 50D), dus als je van plan bent je body te upgraden zou ik er zeker eens serieus naar kijken in ieder geval.

Ik heb er hoe dan ook sterk m'n twijfels over of de upgrade van een 400D naar 500D wel 590 euro waard is. (min het bedrag dat je voor de verkoop van je 400D krijgt natuurlijk, maar dan nog)
  zaterdag 12 september 2009 @ 08:11:51 #135
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_72666346
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 01:18 schreef Omniej het volgende:
Waarom zou dat niet kunnen?

De 50D kost je nu zo'n 830 euro, en voor een 500D betaal je iets van 590 euro (prijzen van Kieskeurig). Je lenzen hoef je er niet voor opzij te zetten inderdaad (EF-S gaat ook nog prima samen met de 50D), dus als je van plan bent je body te upgraden zou ik er zeker eens serieus naar kijken in ieder geval.

Ik heb er hoe dan ook sterk m'n twijfels over of de upgrade van een 400D naar 500D wel 590 euro waard is. (min het bedrag dat je voor de verkoop van je 400D krijgt natuurlijk, maar dan nog)
Ja, ik ben na jou post gistere rond gaan kijken, en heb besloten dat die 250 euro het wel waard kan zijn idd.
Zoals ik zei, ik was in de veronderstelling dat die X0D serie ook al Full Frame was, en dan zou het me echt te duur zijn. Nu is die 50D een serieuse kandidaat Dank je wel
pi_72837440
Budget: 600 euro of zo
Formaat: ... SR, M43, ...?
Doel: Foto's maken voor mijn studie multimedia design, maar ook om bijvoorbeeld mee te nemen naar Nieuw Zeeland.
Fotograaf: Beginner
Huidige camera: Pentax analoge SR (type: ?)
Welke camera's twijfel: Olympus E-P1 vind ik erg gaaf (qua uiterlijk, formaat, foto's gezien), maar ook Nikon D40/60/70/80.
Bijzondere eisen: Uh, aangezien ik dus wil gaan starten met deze hobby weet ik er niet genoeg van om hier iets in te vullen.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  woensdag 23 september 2009 @ 21:41:53 #137
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_73051975
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 23 september 2009 @ 22:31:52 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_73054299
quote:
Setje is mooi compleet. Camera is ietwat gedateerd maar voor nagenoeg alle hobbydoeleinden goed bruikbaar mits je niet teveel van de AF vergt, die is op een E-300 niet bijster snel maar wel doeltreffend.
De beide lenzen zijn voor hun geld waanzinnig goed en de flitser topt het setje leuk af.
Je vindt de E-300 wel vaker in deze samenstelling op de advertentjessites soms ook nog wel voor lagere prijzen. Het voordeel van die Oly E-300's is dat ze vrijwel nooit door wannabe-pro's en foldergoeroe's worden gebruikt. Het is één van de weinige spiegelreflexen die ik gebruikt zou durven kopen.

Edit: setje is leuk maar prijs is veel te hoog. Kijk voor de grap eens wat dit hier nieuw kost weliswaar zonder die flitser, maar alles wel kakelvers.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 24 september 2009 @ 11:17:03 #139
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_73063811
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:31 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Setje is mooi compleet. Camera is ietwat gedateerd maar voor nagenoeg alle hobbydoeleinden goed bruikbaar mits je niet teveel van de AF vergt, die is op een E-300 niet bijster snel maar wel doeltreffend.
De beide lenzen zijn voor hun geld waanzinnig goed en de flitser topt het setje leuk af.
Je vindt de E-300 wel vaker in deze samenstelling op de advertentjessites soms ook nog wel voor lagere prijzen. Het voordeel van die Oly E-300's is dat ze vrijwel nooit door wannabe-pro's en foldergoeroe's worden gebruikt. Het is één van de weinige spiegelreflexen die ik gebruikt zou durven kopen.

Edit: setje is leuk maar prijs is veel te hoog. Kijk voor de grap eens wat dit hier nieuw kost weliswaar zonder die flitser, maar alles wel kakelvers.
Ha! dank je wel. Ik ben een complete n00b op foto gebied. Ik heb nu een fuji finepix s5700 en wilde wel graag een spiegelreflex. Bij de dixons liggen die allemaal voor de 500 euro, zonder flitser met 1 lens.

Kun je me vertellen wat AF is? En waar ik dat voor gebruik?

Van welk jaar is deze camera eigenlijk? En zou je zelf deze kopen, of toch bijleggen en bijvoorbeeld nieuw voor deze gaan? ;

http://dixons.nl/De_onlin(...)7110921/default.aspx
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 24 september 2009 @ 11:20:54 #140
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73063919
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:17 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ha! dank je wel. Ik ben een complete n00b op foto gebied. Ik heb nu een fuji finepix s5700 en wilde wel graag een spiegelreflex. Bij de dixons liggen die allemaal voor de 500 euro, zonder flitser met 1 lens.

Kun je me vertellen wat AF is? En waar ik dat voor gebruik?

Van welk jaar is deze camera eigenlijk? En zou je zelf deze kopen, of toch bijleggen en bijvoorbeeld nieuw voor deze gaan? ;

http://dixons.nl/De_onlin(...)7110921/default.aspx
af is autofocus, dat je dus niet zelf hoeft scherp te stellen
jij woont toch in Rotterdam he? dan zou ik even bij Kamera-expresse langs gaan in Capelle ipv de dixons
daar is de kit die bij de dixons staat voor ¤ 409,00 en die met stabilisatie in de lens voor ¤ 426,00

ik zelf zou niet voor een camera van MP gaan, je weet niet wat ermee gebeurd is.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  donderdag 24 september 2009 @ 11:23:31 #141
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_73064007
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:20 schreef Ynske het volgende:

[..]

af is autofocus, dat je dus niet zelf hoeft scherp te stellen
jij woont toch in Rotterdam he? dan zou ik even bij Kamera-expresse langs gaan in Capelle ipv de dixons
daar is de kit die bij de dixons staat voor ¤ 409,00 en die met stabilisatie in de lens voor ¤ 426,00

ik zelf zou niet voor een camera van MP gaan, je weet niet wat ermee gebeurd is.
Ik woon verre van rotterdam Ik woon in de buurt van Emmen (drenthe)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 24 september 2009 @ 11:27:14 #142
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73064120
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:23 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik woon verre van rotterdam Ik woon in de buurt van Emmen (drenthe)
hoe ik daar dan bij kom
is Den Ham wel in de buurt dan?
bij fotokonijnenberg de set van bij de dixons voor 405
Today is life -

Dale Carnegie
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 24 september 2009 @ 11:37:12 #143
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73064443
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zat te reageren op een post van 26 juli.....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 24 september 2009 @ 11:57:30 #144
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_73065109
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:27 schreef Ynske het volgende:

[..]

hoe ik daar dan bij kom
is Den Ham wel in de buurt dan?
bij fotokonijnenberg de set van bij de dixons voor 405
uur rijden kan ik beter die 20 euro extra bij dixons neertellen
  donderdag 24 september 2009 @ 12:24:22 #145
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73065929
Ach, voor een paar euro komen ze hem nog bij je brengen ook als je keus toch al gemaakt is.

Je moet alleen niet bij de Dixons om advies gaan vragen, althans, is mijn ervaring.
Daar kan je beter voor naar een 'echte' fotozaak
  vrijdag 25 september 2009 @ 13:28:51 #146
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73098365
Ik twijfel steeds meer over wat ik moet doen:

Aan de ene kant is een D40 wel lekker goedkoop, maar ook alweer erg oud. De D3000 moet ik niet aan beginnen omdat daar een oude en ruizige sensor in zit heb ik gelezen. D5000 dan? Maar goed dat is meteen al vrij prijzig. En een kantelbaar scherm en video heb ik echt niet nodig.
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 25 september 2009 @ 13:32:03 #147
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73098472
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 13:28 schreef infp2009 het volgende:
Ik twijfel steeds meer over wat ik moet doen:

Aan de ene kant is een D40 wel lekker goedkoop, maar ook alweer erg oud. De D3000 moet ik niet aan beginnen omdat daar een oude en ruizige sensor in zit heb ik gelezen. D5000 dan? Maar goed dat is meteen al vrij prijzig. En een kantelbaar scherm en video heb ik echt niet nodig.
je hebt t over nikon?
je kunt beter in goede lenzen investeren, en aan de hand daarvan bekijken wat je voor een body uit wilt geven
Today is life -

Dale Carnegie
  vrijdag 25 september 2009 @ 13:48:04 #148
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73098935
Ja, Nikon idd.

Ik wil eigenlijk beginnen met een simpele camera met een goede kitlens. Dit moet vooral klein en licht zijn omdat ik ermee op vakantie ga naar Nieuw Zeeland. Vandaar de lagere serie Nikons.
pi_73099224
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 23:02 schreef Rzdesign het volgende:
Ok, en, hm. de lens die ik liet zien is dus niet erg geweldig om het zo maar te zeggen? Wat raden jullie me dan aan, om soortgelijke foto's te maken?
Ik zie behoorlijke scherptediepte effecten in de foto's die je als voorbeeld postte. Zo sterk red je niet met de kitlens, het diafragma kan daar niet wijd genoeg voor open. Maar als je je dit soort dingen nog af moet vragen raad ik je aan om gewoon die d3000 te halen met kitlens. Die kost (relatief gezien) toch geen drol en is opzich een goede start om erachter te komen wat je nou werkelijk wil aan glas in de toekomst.

Daarnaast zou ik een goeie fotocursus aanraden

Uiteindelijk is het niet de camera maar de persoon die de camera bedient die de foto maakt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zaterdag 26 september 2009 @ 19:46:03 #150
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_73132136
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 22:43 schreef Omniej het volgende:

[..]

Ik heb een 350D, maar zit ook te twijfelen tussen de 500D of 50D, in eerste instantie zou ik voor die 50D gaan, maar die HD Videomogelijkheid van de 500D spreekt me ook erg aan, omdat ik me ook daar wat meer mee bezig wil houden en niet alleen fotografie, en een goede fotocamera + goede videocamera apart, dan kom ik waarschijnlijk duurder uit ook..
  zaterdag 26 september 2009 @ 20:04:37 #151
261797 Onbepaald
Met citroentje graag!
pi_73132695
Ik heb de nieuwe Casio Exilim EZ-90 gisteren binnengekregen!

Erg uitgebreid toestel voor de vakantiefoto-amateur.. en HD-video! voor ¤150,-
  dinsdag 29 september 2009 @ 06:13:01 #152
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73201384
Hallo, heb mezelf net ingeschreven op dit forum en ik heb gelijk een vraag voor jullie. Ik ben de afgelopen tijd met m'n digitale camera veel bezig geweest met fotograferen, en ik beleef er zoveel plezier aan dat ik nu toch wil switchen naar spiegel reflex en me er serieus in wil gaan verdiepen. Echter, er is tegenwoordig zoveel keus in camera's en zie door de bomen het bos niet meer. Heb dus wat hulp nodig om me een beetje te kunnen orienteren....

Ik wil dus een spiegel reflex camera, welke camera en lens (lenzen) kunnen jullie een beginner aanraden en waarom? Budget is max 800 euro ongeveer en het kunnen uitbreiden in de toekomst vind ik vrij belangrijk. (qua lenzen en flitser).

Voor mijn hobbie maak ik veel foto's van stilstaande objecten, maar ik wil ook graag mooie foto's maken op vakanties etc.

Alvast bedankt!

[ Bericht 13% gewijzigd door HAL9000S op 29-09-2009 08:00:10 ]
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 29 september 2009 @ 08:14:28 #153
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73201914
Heb je een voorkeur qua merk?
Canon, Nikon of Sony?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:21:36 #154
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73201965
Ik heb momenteel een sony maar voor een spiegel reflex camera heb ik verder geen voorkeur. Aangezien ik geen ervaring heb met dat soort camera's wil ik gewoon de beste gear voor m'n geld, het lijkt me dat je wel moet kunnen wennen aan de bedingen van ieder merk?

Is het slim om meer geld te investeren in een lens en minder in een body? (2e hands?)
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:42:44 #155
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_73202161
Als je wilt beginnen is tweedehands een optie, maar persoonlijk zou ik gewoon voor nieuw gaan.
Misschien is een Nikon D40 een mooie instapper? Qua mogelijkheden biedt die wel veel.
En als lens, er is een 18-55 kitlens maar ik heb geen idee of die wat is. Zelf heb ik een D70 met 18-70 kitlens en ik vind hem best, maar misschien stel ik geen hoge eisen
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 29 september 2009 @ 09:04:31 #156
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73202487
Ik ben zelf 2 jaar geleden met spiegelreflex begonnen met een Canon EOS 400D.
Is me zeer goed bevallen.

Momenteel heeft Canon 2 instappers. De 1000D en de 500D.
Als je het budgetmatig red zou ik de 500D kiezen over de 1000D. Maar goed, dat is een afweging die je zelf moet maken.

Het is zeker aan te raden om te kijken naar de lenzen. De lenzen kan je namelijk over een paar jaar ook nog gebruiken als je je body zou upgraden (in de meeste gevallen in ieder geval).

Ik zou persoonlijk wel voor een Canon of een Nikon gaan. Die hebben simpelweg het grootste marktaandeel, en daar is (volgens mij, maar ik kan er naast zitten) ook de meeste keus voor in lenzen en andere accessoires. Canon en Nikon hebben beide een erg mooie lijst met eigen lenzen, en dan heb je ook nog merken als Tamron, Tokina en Sigma die het assortiment aanvullen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 09:37:17 #157
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73203037
Even wat dingen zelf op een rijtje gezet....

Qua body:

- Canon EOS (1000D/500D/450D?)
- Nikon (D3000?)

Welke van deze 2 zouden jullie prefereren en waarom?

Ik neig naar een Canon omdat ik dit teruglees op veel sites:
quote:
Nikon D3000 is compatible with most of Nikon lenses. But when you mount some fixed focal lens that does not have AF-S or built in focus motor, you have to manual focus. Nikon D3000 also does not have live view feature. Live view let photographer to compose picture from LCD screen.

Qua lens:

Een Sigma 18-55 MM

schijnt een goede starters-lens te zijn......

Iemand aanvullingen/commentaar hierop?
Cop killer
Kill them, cop killer
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 29 september 2009 @ 09:39:32 #158
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73203064
Ik zou voor de 450d gaan.
Is lekker goedkoop nu en veel missen doe je niet tegenover de 500d.
Tegen de tijd dat je het wel gaan missen is een upgrade naar een x0D serie interessanter.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 29 september 2009 @ 09:47:27 #159
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73203199
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:37 schreef HAL9000S het volgende:
Even wat dingen zelf op een rijtje gezet....

Qua body:

- Canon EOS (1000D/500D/450D?)
- Nikon (D3000?)

Welke van deze 2 zouden jullie prefereren en waarom?

Ik neig naar een Canon omdat ik dit teruglees op veel sites:
[..]

Qua lens:

Een Sigma 18-55 MM

schijnt een goede starters-lens te zijn......

Iemand aanvullingen/commentaar hierop?
ik zou ook voor de 450 gaan, en t geld dat je overhoud investeren in lenzen
bij mij is de kitlens er snel uitgegaan, en heb veel plezier gehad van de 28-105 van canon (gaat na 10 okt in de verkoop )
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 29 september 2009 @ 09:52:34 #160
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73203296
Ja dat lijkt me momenteel een goede keuze.... en deze lens?

http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=880_23_88&products_id=320
Cop killer
Kill them, cop killer
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 29 september 2009 @ 10:04:16 #161
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73203498
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:52 schreef HAL9000S het volgende:
Ja dat lijkt me momenteel een goede keuze.... en deze lens?

http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=880_23_88&products_id=320
Wat ik zo lees is dat het een leuke walkaround lens is maar dat hij wat traag focussed.
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=245&sort=7&cat=43&page=1
Maar al met al een leuke lens om mee te beginnen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:06:06 #162
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73203543
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:04 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Wat ik zo lees is dat het een leuke walkaround lens is maar dat hij wat traag focussed.
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=245&sort=7&cat=43&page=1
Maar al met al een leuke lens om mee te beginnen.
Nog een aanraders voor iets beters in een vergelijkbare prijsklasse? (review is van een tamron, niet sigma btw?)
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:12:46 #163
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73203669
Denk dat dit het gaat worden dan:

http://www.fotokonijnenbe(...)__sigma_18-50mm.html

Thanx voor jullie replies iig!
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:18:39 #164
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73203791
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:12 schreef HAL9000S het volgende:
Denk dat dit het gaat worden dan:

http://www.fotokonijnenbe(...)__sigma_18-50mm.html

Thanx voor jullie replies iig!
Goede combi! Die Sigma heb ik ook, en nog geen moment spijt van gehad

Overigens:
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 06:13 schreef HAL9000S het volgende:
Hallo, heb mezelf net ingeschreven op dit forum en ik heb gelijk een vraag voor jullie
Volgens mij zit jij toch al veeeel langer op fok? (sinds 2001..)
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:22:21 #165
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73203876
Copy/paste van een ander fora
Cop killer
Kill them, cop killer
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 29 september 2009 @ 10:23:58 #166
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73203910
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:06 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Nog een aanraders voor iets beters in een vergelijkbare prijsklasse? (review is van een tamron, niet sigma btw?)
Hmmmmmm

Dit is de review van de Sigma:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=190&sort=7&cat=37&page=1
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:18 schreef H-blast het volgende:

[..]

Goede combi! Die Sigma heb ik ook, en nog geen moment spijt van gehad

Overigens:
[..]

Volgens mij zit jij toch al veeeel langer op fok? (sinds 2001..)
Komt door z'n ava.
Was ook even in de war met iemand anders....
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:24:11 #167
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73203917
Dus als ik het goed begrijp kies je nu, omdat de nikon geen interne screwdrive heeft, een canon: die dat ook niet heeft...

Of was het gebrek aan live-view de dealbreaker?
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:28:06 #168
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73203998
Live-view modus idd.
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:56:55 #169
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73204636
Wat vinden jullie van deze lens ipv de sigma?

http://www.fotokonijnenbe(...)-50mm_f28_canon.html

(meer groothoek en quickshift af-mf)
Cop killer
Kill them, cop killer
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 29 september 2009 @ 10:57:49 #170
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73204659
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:56 schreef HAL9000S het volgende:
Wat vinden jullie van deze lens ipv de sigma?

http://www.fotokonijnenbe(...)-50mm_f28_canon.html

(meer groothoek en quickshift af-mf)
[Centraal] Het grote lenzen/objectieven topic #25
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:59:38 #171
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73204691
^^

Ik ben bang dat ik daar geflamed ga worden als n00b
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:18:39 #172
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73205159
Ik heb vorige week bij het upgraden van m'n body deze lens besteld:
Tamron 17-50 f2.8
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=880_23_89&products_id=2704

in 1 woord geweldig.
Ik heb de 18-50 van sigma mogen lenen van iemand, maar daar plakte het diafragma wel eens na het maken van een foto met f14 en hoger. Na wat googlen kwam ik meer negatieve verhalen tegen over sigma. Maar goed... er zijn altijd meer negatieve verhalen dan positieve verhalen te vinden op het grote boze web, dus of dat heel representatief is weet ik niet.

Ik ben in ieder geval heel erg blij met die tamron.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 29 september 2009 @ 11:20:02 #173
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73205199
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:59 schreef HAL9000S het volgende:
^^

Nah, zal wel mee vallen.
Anders wordt er wel ingegrepen wanneer nodig.
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:20:30 #174
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73205214
Mja dat verhaal hoor ik ook zojuist dus. Maargoed, de ene zegt wel investeren in een fatsoenlijke lens, de ander zegt kitlens is prima om mee te beginnen. En als ik toch kan bezuinigen op de lens dan kan ik niet zo goed voor zoiets gaan:

http://www.fotokonijnenbe(...)nikon_d90_serie.html

Mischien moet ik eens langs een fotozaak gaan ofzo
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_73205864
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:20 schreef HAL9000S het volgende:
Mja dat verhaal hoor ik ook zojuist dus. Maargoed, de ene zegt wel investeren in een fatsoenlijke lens, de ander zegt kitlens is prima om mee te beginnen. En als ik toch kan bezuinigen op de lens dan kan ik niet zo goed voor zoiets gaan:

http://www.fotokonijnenbe(...)nikon_d90_serie.html

Mischien moet ik eens langs een fotozaak gaan ofzo
Om te beginnen is zo'n kitlens ook prima... Ik heb in april een 450D + kitlens gekocht en gebruik 'm nog steeds met veel plezier. Heb 'm ook nog maar 5 maanden natuurlijk en uiteindelijk zal ik 'm ook wel de deur uit doen (wil toch naar iets lichtsterkers, zoals de 17-50 2.8 die hierboven al werd genoemd), maar voor de niet al te veeleisende fotograaf is zo'n klitlens meer dan prima, zeker als je je camera zelf nog moet leren kennen.

Wel spreekt het natuurlijk voor zich dat je beter op je body dan op je lenzen kunt bezuinigen. Van een goede lens word je meestal veel blijer dan een flink dure body. Als beginner althans.
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:56:53 #176
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73206213
Ja ik ben er uit.... Als beginner is zo'n 500 euro meer dan genoeg voor een toestel. Ik begin gewoon met een kitlens en dat geld dat ik bespaar, daar ga ik later wel een keer een fatsoenlijke lens voor halen, als ik wat meer knowledge en ervaring heb.

Het gaat waarschijnlijk of een Canon EOS 500D worden, of een Nikon D5000... daarvoor ga ik wel ff langs een speciaalzaak om ze allebei eens goed uit te checken. Wel wil ik er een extra kitlens bij hebben (55-200) denk ik.
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:59:25 #177
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73206299
Helemaal mee eens.

Ik heb 2 jaar lang met m'n 400D Kitlens gewerkt (Canon EF-S 18-55 f3.5-5.6 ZONDER IS )
Is gewoon weinig mis mee zolang je niet je foto's tot a3 formaat gaat opblazen. Dan kom je wel wat punten tegen ja.

Maar tot die tijd is de kitlens best een mooi lensje om mee te beginnen. Kost weinig, en je leert er gewoon mee om gaan.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 29 september 2009 @ 13:51:55 #178
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73209116
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:59 schreef HAL9000S het volgende:
^^

wat een onzin, dat zijn dezelfde mensen, alleen is er dan een beetje meer overzicht
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:56 schreef HAL9000S het volgende:
Ja ik ben er uit.... Als beginner is zo'n 500 euro meer dan genoeg voor een toestel. Ik begin gewoon met een kitlens en dat geld dat ik bespaar, daar ga ik later wel een keer een fatsoenlijke lens voor halen, als ik wat meer knowledge en ervaring heb.

Het gaat waarschijnlijk of een Canon EOS 500D worden, of een Nikon D5000... daarvoor ga ik wel ff langs een speciaalzaak om ze allebei eens goed uit te checken. Wel wil ik er een extra kitlens bij hebben (55-200) denk ik.
kijk ook eens naar een 70-300
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 30 september 2009 @ 10:19:26 #179
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73234653
Iemand enig idee of dit een goede deal is:

http://image.mediamarkt.nl/doi/pbdmz-pixelboxx-22394262

rechtsonder de 500D.
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 30 september 2009 @ 10:22:49 #180
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73234736
quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:19 schreef HAL9000S het volgende:
Iemand enig idee of dit een goede deal is:

http://image.mediamarkt.nl/doi/pbdmz-pixelboxx-22394262

rechtsonder de 500D.
Ja opzich wel. Het is de lens met IS.

HIer de actuele tweakers prijzen:
http://tweakers.net/price(...)+-ef-s-18-55-is.html

Dat scheelt dus niet zoveel.
  woensdag 30 september 2009 @ 15:03:41 #181
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73243536
Het is die aanbieding geworden, thanx voor alle tips mensen!
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 30 september 2009 @ 15:18:35 #182
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73244051
quote:
Op woensdag 30 september 2009 15:03 schreef HAL9000S het volgende:
Het is die aanbieding geworden, thanx voor alle tips mensen!
Nice!
Veel plezier ermee!
Enne vragen zijn altijd welkom!
  woensdag 30 september 2009 @ 15:28:30 #183
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73244368
quote:
Op woensdag 30 september 2009 15:18 schreef H-blast het volgende:

[..]

Nice!
Veel plezier ermee!
Enne vragen zijn altijd welkom!
Evenals de gemaakte foto's
  woensdag 30 september 2009 @ 15:33:23 #184
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_73244526
Mja, ik ben helemaal n00b op het gebied van spiegel reflex... Zal wel ff duren voordat ik m'n eerste pics durf te uppen @ m'n flickr.

Heb er wel gelijk een boekje bijgekocht en ik ga me inschrijven voor een beginnerscursus op het Utrechts centrum voor kunsten, heb echt zin om me er in te gaan verdiepen
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_73298750
Ik weet nu welke camera ik wil. De panasonic FZ 38.

Maar nu zag ik dus deze site.

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=4475

Een HDMI kabel heb ik zeker niet nodig. Maar een UV protect filter. Is dat handig en de moeite waard.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 oktober 2009 @ 10:49:40 #186
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73299332
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 10:27 schreef Stansfield het volgende:
Ik weet nu welke camera ik wil. De panasonic FZ 38.

Maar nu zag ik dus deze site.

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=4475

Een HDMI kabel heb ik zeker niet nodig. Maar een UV protect filter. Is dat handig en de moeite waard.
UV filter is altijd handig omdat die goedkoop te vervangen is mocht die beschadigd raken, je lens is namelijk een stuk duurder.
pi_73303593
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 10:49 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

UV filter is altijd handig omdat die goedkoop te vervangen is mocht die beschadigd raken, je lens is namelijk een stuk duurder.
Relatief goedkoop.
80 euro voor een 77mm bijvoorbeeld vind ik nog best aan de prijs voor zo'n plakje glas.
Op een lens die bijvoorbeeld 20x zo duur is als de filter is het inderdaad echt iedere cent waard.
Als de dag komt dat ik een filter los schroef met een flinke kras slaak ik een zucht van verlichting als het smetteloze front element van de lens er onder vandaan komt.

Bijkomstigheid is ook nog dat sommige lenzen een filter nodig hebben om de weather sealing compleet te maken maar eer je zover bent heb je zulke kosten gemaakt dat die filter er ook nog wel afkan.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:33:45 #188
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73303839
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:25 schreef Smolderbeard het volgende:

[..]

Relatief goedkoop.
80 euro voor een 77mm bijvoorbeeld vind ik nog best aan de prijs voor zo'n plakje glas.
Op een lens die bijvoorbeeld 20x zo duur is als de filter is het inderdaad echt iedere cent waard.
Als de dag komt dat ik een filter los schroef met een flinke kras slaak ik een zucht van verlichting als het smetteloze front element van de lens er onder vandaan komt.

Bijkomstigheid is ook nog dat sommige lenzen een filter nodig hebben om de weather sealing compleet te maken maar eer je zover bent heb je zulke kosten gemaakt dat die filter er ook nog wel afkan.
Ach, ik heb een 67mm UV filtertje gekocht voor 8 euro, van CamLink.
Heb ik een CircPol. filter van, en die bevalt wel.
Dus als het echt om t geld gaat, kan het een stuk goedkoper. (tuurlijk... kwaliteit is niet vergelijkbaar met een filter van 80 euro)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:50:10 #189
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73304365
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:25 schreef Smolderbeard het volgende:

[..]

Relatief goedkoop.

Ik heb een Sigma pola filter gekocht voor 150 euro geloof ik.
77mm voor oa op m'n 24-70.
Laatst nog eentje gekocht voor op m'n Sigma Bigma, voor 75 euro, 2de hands. ;p
Moet eigenlijk ook nog een uv filter kopen voor m'n 24-70 maar da ik niet op beknibbelen.
pi_73304464
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:33 schreef Cryothic het volgende:

[..]

Ach, ik heb een 67mm UV filtertje gekocht voor 8 euro, van CamLink.
Heb ik een CircPol. filter van, en die bevalt wel.
Dus als het echt om t geld gaat, kan het een stuk goedkoper. (tuurlijk... kwaliteit is niet vergelijkbaar met een filter van 80 euro)
Het kan inderdaad ook allemaal veel goedkoper maar ik ging er gemakshalve maar even van uit dat als iemand investeert in de kwaliteit van een dure lens er liefst ook een hoogwaardig glaasje voor gaat.
Op iedere lens is het handig om een filtertje te plaatsen en dan pak je iets dat in verhouding staat.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:03:38 #191
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73304819
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:52 schreef Smolderbeard het volgende:

[..]

Het kan inderdaad ook allemaal veel goedkoper maar ik ging er gemakshalve maar even van uit dat als iemand investeert in de kwaliteit van een dure lens er liefst ook een hoogwaardig glaasje voor gaat.
Op iedere lens is het handig om een filtertje te plaatsen en dan pak je iets dat in verhouding staat.
Tja, ligt er ook aan of je verschil zal zien.
En ja, als ik een lens van 500+ euro zou kopen, gaat er wel een duurder filtertje op.
Maar zulke dure lenzen heb ik niet.
pi_73305383
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:50 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Moet eigenlijk ook nog een uv filter kopen voor m'n 24-70 maar da ik niet op beknibbelen.
Dat bedoel ik.
pi_73305442
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:52 schreef Smolderbeard het volgende:
Mwoah, bij de wat duurdere wel ja, maar op mijn 18-55 kitlens bijvoorbeeld gebruik ik echt geen filter... (niet ter bescherming van 't glas althans)

Die lens zelf is volgens mij nog niet eens 90 euro waard.

Op andere, wat duurdere, lenzen is het geen overbodige luxe inderdaad... Al gebruik ik liever een zonnekap ter bescherming dan een uv-filter. Met een zonnekap moet je toch aardig je best doen wil je je glas laten krassen.
pi_73306380
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 14:24 schreef Omniej het volgende:

[..]

Mwoah, bij de wat duurdere wel ja, maar op mijn 18-55 kitlens bijvoorbeeld gebruik ik echt geen filter... (niet ter bescherming van 't glas althans)

Die lens zelf is volgens mij nog niet eens 90 euro waard.

Op andere, wat duurdere, lenzen is het geen overbodige luxe inderdaad... Al gebruik ik liever een zonnekap ter bescherming dan een uv-filter. Met een zonnekap moet je toch aardig je best doen wil je je glas laten krassen.
Hehe, ik heb bijvoorbeeld ook geen filter op mijn kitlens (17-85) hoor.
Al zou ik dat best eens kunnen doen want dat is nou ook geen lens waarbij ik mijn schouders op zou halen als er iets mee gebeurde.
Bij een 50 mm mag van mij die filter ook wel achterwege blijven.

Met een flinke zonnekap moet je inderdaad hele gekke capriolen uithalen wil je de lens nog beschadigen (een klein kind dat ineens een hand naar binnen steekt daargelaten... ) maar zelf laat ik die dingen tenzij het echt nodig is in de tas zitten.
Met macro jaag ik er insecten mee weg en de tele is al een bakbeest zonder dat er nog eens 15 cm kap bij komt.
pi_73352046
Ik zoek een compact camera die met name goed is in het opnemen van video en minimaal een uur video op kan nemen (640 resolutie is voldoende) op één batterijsessie.

Verder moet de camera ook een beetje leuke foto's kunnen maken natuurlijk. Een camcorder is geen optie, want dan zouden we alsnog een compact camera erbij moeten kopen. (vriendin moet de camera gebruiken om haar lessen op te nemen)

Weet iemand een camera die aan deze video eisen voldoet en verder ook een beetje goed all-round presteert?
pi_73374602
Hey,

Al een tijdje ben ik aan het nadenken over het kopen van een spiegelreflexcamera, en ik besluit toch maar eens de knoop door te hakken. Ik ben al erg lang geinteresseerd infotografie, met name portretfotografie, en heb ook al aardig wat ideeën die ik wel eens goed uit wil werken!
Ik zoek dus een goede spiegelreflexcamera, mijn eerste dus ik heb nog niks, het liefst met lenzen/flitser en andere primaire benodigdheden. Mijn budget ligt rond de 400 euro, en ik heb niks tegen tweedehands.
Zou iemand me misschien kunnen helpen? Alvast bedankt!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 4 oktober 2009 @ 22:07:00 #197
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73374685
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 22:05 schreef Willl het volgende:
Hey,

Al een tijdje ben ik aan het nadenken over het kopen van een spiegelreflexcamera, en ik besluit toch maar eens de knoop door te hakken. Ik ben al erg lang geinteresseerd infotografie, met name portretfotografie, en heb ook al aardig wat ideeën die ik wel eens goed uit wil werken!
Ik zoek dus een goede spiegelreflexcamera, mijn eerste dus ik heb nog niks, het liefst met lenzen/flitser en andere primaire benodigdheden. Mijn budget ligt rond de 400 euro, en ik heb niks tegen tweedehands.
rond de 400 euro zou je richting nikon d3000 (geloof ik) of canon 1000d gaan, het is echter echt een krap budget om een body, fatsoendelijke lenzen, tas, geheugenkaartjes, accus' te kopen
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 5 oktober 2009 @ 00:23:24 #198
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73380766
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 22:05 schreef Willl het volgende:
Hey,

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/174511/canon-350d.html

Over de camera kan ik geen oordeel geven aangezien ik een Olympiaan ben en geen ervaring met de 350D
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:30:49 #199
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73465965
Je link is dood .

Maar met een 350D is niks mis, zeker niet als je net begint. Let er wel op dat het een camera van 4 jaar oud kan zijn en dat zo'n sluiter niet het oneindige leven heeft. Vraag dus naar het aantal gemaakte foto's. Zolang dat onder de 20.000 zit hoef je je waarschijnlijk niet zo'n zorgen te maken. Maaaaar mocht de sluiter 't begeven kan dat een duur grapje worden. Waarschijnlijk is 't economisch gezien niet meer rendabel om dat te laten fixen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg 350D's te vinden waar amper foto's mee gemaakt zijn.
Huilen dan.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:00:37 #200
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_73469177
Wat kost t vervangen van een sluiter dan?
Ik heb ooit gelezen dat dat 50 euro kostte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')