Zoals ik al zei is het simpelweg een grote interesse van mequote:Op maandag 13 juli 2009 13:21 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Psychologie is zeer theoretisch, er word heel veel verwacht qua discipline en zelfstudie. Bovendien is het oersaai. Blijkbaar leer jij het beste in de praktijk, afgezien of je dan ADD hebt, is het sowieso een kutopleiding. Het gat tussen HBO en universiteit is ook erg groot, dat is voor mensen zonder concentratieproblemen al amper te doen.
Wat verwacht je van de opleiding?
Ik heb de attentiespanne van een klein knaagdier, wat tegenwoordig ongetwijfeld onder het kopje ADD (of zelfs ADHD) zou vallen. Toch heb ik gewoon universitaire studies afgerond. Schema's opstellen voor jezelf, zelfdiscipline kweken. Dan is het gewoon mogelijk, ook zonder medicijnen.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:10 schreef RRGJL het volgende:
Ik heb even getwijfeld of dit topic hier moest of in SES, maar het lijkt me hier meer gepast.
Mijn diagnose is nog niet officieel, maar ik heb het grootste deel van het onderzoek wel al achter de rug. Mijn onderzoekster hintte ook al dat zij neigde naar ADD, wat ook mijn vermoeden was.
Nou zou dat voor mij een hoop verklaren. Ik heb altijd al problemen gehad op school, waarvan ik weet dat ze niet aan mijn intelligentie hebben gelegen. Ik was laks, ongemotiveerd, altijd te laat met het inleveren van dingen, ik onderschatte vanalles en kon me erg slecht concentreren op de stof die ik moest kennen. Ik was in het begin erg gemotiveerd, maar uiteindelijk snel uitgekeken op een studie. Gelukkig gaat dat sinds ik op het HBO zit een stuk beter. In eerste instantie dacht ik dat dit te maken had met het niveau. Ik werd nu waarschijnlijk meer geprikkeld waardoor ik ook beter mijn best deed.
Ik krijg nu echter langzaam het idee dat ik geluk heb met het soort studie.
Ik doe Software Engineering. Waar ik vroeger op het MBO bij de slechtste in mijn klas zat, zit ik nu bij de beste. Ik denk dat dat komt doordat mijn vorige studies echt veel stof in je kop knallen waren, en dat deze studie software engineering ook veel aan komt op 'oefenen, oefenen, oefenen'. Het programmeerwerk is vooral veel gepuzzel, en dat bevalt me wel.
Ik wil echter (ik ga niet uitwijden over het 'waarom', dan gaan we teveel afwijken van het onderwerp) na mijn propedeuse naar de universiteit om psychologie te studeren. Een compleet andere richting dus, en waarschijnlijk weer veel / vooral stof in je kop stampen.
Nou ben ik op zich nu ook al vaker bezig met psychologie, neurologie en alle onderwerpen die enigszins met de hersenen te maken hebben. Ik merk dat ik goed naar videos op Youtube kan kijken, zelfs als die een uur duren (mits die persoon een beetje boeiend kan vertellen natuurlijk). Dat kan ik prima volgen. Wanneer ik echter een boek ga lezen ben ik na luttele minuten al afgeleid. Ik ga altijd over vanalles nadenken tijdens het lezen, in plaats van me echt te focussen op het boek. En dat is dus ook precies waar ik me zorgen om maak.
In hoeverre kan medicatie hierin een uitkomst bieden? Wat zijn de ervaringen van andere studenten met een 'afwijking' als deze?
Ja oke, dat is heel leuk, maar als ik me niet kan concentreren tijdens het lezen van een boek gaat een schema me daar niet bij helpenquote:Op maandag 13 juli 2009 13:28 schreef ObviousClone het volgende:
[..]
Ik heb de attentiespanne van een klein knaagdier, wat tegenwoordig ongetwijfeld onder het kopje ADD (of zelfs ADHD) zou vallen. Toch heb ik gewoon universitaire studies afgerond. Schema's opstellen voor jezelf, zelfdiscipline kweken. Dan is het gewoon mogelijk, ook zonder medicijnen.
Geen idee of je ritaline zo maar gaat krijgen onder het mom van "ik heb het nodig voor te studeren"quote:Op maandag 13 juli 2009 13:30 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ja oke, dat is heel leuk, maar als ik me niet kan concentreren tijdens het lezen van een boek gaat een schema me daar niet bij helpen
Daarom heb ik dus medicatie vrij zeker wel nodig.
Overigens is ADD wel wat meer dan gebrek aan aandacht. Plannen en gemotiveerd blijven voor iets voor een langere tijd zijn nog wat problemen, en zo nog wel wat meer.
Dit is onzin trouwens.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:21 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Het gat tussen HBO en universiteit is ook erg groot, dat is voor mensen zonder concentratieproblemen al amper te doen.
Nee hoor, dat ga ik krijgen omdat ik de diagnose ADD krijg en ik op meer vlakken last er van heb dan alleen bij mijn studie.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:34 schreef mirved het volgende:
[..]
Geen idee of je ritaline zo maar gaat krijgen onder het mom van "ik heb het nodig voor te studeren"
Nee, daar ben je je niet volledig van bewust. Studenten zonder ADD redden dit al zelden. Geloof me nou maar, ik heb ooit ook zoiets uitgehaald. Ik dacht ook met mijn P psychologie te studeren. Ik kan prima leren, het lag niet eens aan de moeilijkheidsgraad maar gewoon aan de discipline en de hoeveelheid. Je onderschat het volledig. Als deze opleiding werkt omdat je veel in de praktijk brengt, dan moet je niet de illusie hebben dat je met ADD wel een psychologie-opleiding kunt doen.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:27 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Zoals ik al zei is het simpelweg een grote interesse van me
Ik ben me er volledig bewust van dat het veel theorie is en dat er veel discipline van je verwacht wordt.
Tja, en of je het een kutopleiding vindt / het een kutopleiding is, is natuurlijk iets heel persoonlijks
Ik wil vooralsnog de biologische kant op, richting het onderzoek. Maar les geven zie ik zeker ook wel zitten. Ik hou wat dat betreft nog wat deuren open, aangezien je nooit weet hoe het loopt / hoe het bevalt tijdens de studie zelf.
Heb jij het gedaan? TS geeft toch aan dat hij nu veel in de praktijk leert? Dan ben je gewoon geen universiteitsstudent. Niks mis mee natuurlijk. En als hij het doorzet, dan hoop ik dat hij het haalt. Maar mijn ervaring is dat iemand die makkelijk leert in de praktijk, op de universiteit niet ver komt.quote:
Dan moet je geen topic openen.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:36 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Daar gaat het verder ook niet over, dus blijf aub ontopic. Ik heb tot nu toe alleen maar antwoorden gekregen die scepsis uiten naar het ADD verhaal of die de studie psychologie afkraken. Daar vraag ik toch niet om?![]()
Volgens mij geef ik in de OP prima aan welke kant ik op wil. Het is nog altijd aan de TS om te bepalen welke richting een topic op gaat. Maar als je dat liever ziet kan ik ook wel gewoon niet meer op offtopic reacties reageren hoor dan is het ook opgelost.quote:
Ik ben nergens offtopic gegaan, je wil alleen maar horen dat het wel kan. Je vraagt je waarschijnlijk niet eens af waarom het een kutopleiding is. Je vindt psychologie interessant maar de stof die je aangeboden krijgt is echt niet wat jij op youtube leuk vindt om te kijken hoor.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Volgens mij geef ik in de OP prima aan welke kant ik op wil. Het is nog altijd aan de TS om te bepalen welke richting een topic op gaat. Maar als je dat liever ziet kan ik ook wel gewoon niet meer op offtopic reacties reageren hoor dan is het ook opgelost.
Ze redden het inderdaad zelden. Ik denk echter, en dat is niet arrogant bedoeld, dat dat gewoon te maken heeft met een te hoog niveau voor de gemiddelde HBO'er. Ik weet van mezelf dat dat geen probleem zal zijn. De discipline misschien wel, maar daar komen we alleen achter door het te proberen. Ik zal mezelf waarschijnlijk mijn leven lang blijven straffen dat ik het risico nu niet neem. Als ik het gewoon niet probeer. Mocht het mislukken dan ga ik wel weer terug naar mijn HBO-studie... (ik heb dan toch mijn P en kan dus verder in het tweede jaar waar ik gebleven was). Ik wil het gewoon geprobeerd hebben.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:56 schreef Seven.of.Nine het volgende:
[..]
Nee, daar ben je je niet volledig van bewust. Studenten zonder ADD redden dit al zelden.
We zullen zienquote:Geloof me nou maar, ik heb ooit ook zoiets uitgehaald. Ik dacht ook met mijn P psychologie te studeren. Ik kan prima leren, het lag niet eens aan de moeilijkheidsgraad maar gewoon aan de discipline en de hoeveelheid. Je onderschat het volledig. Als deze opleiding werkt omdat je veel in de praktijk brengt, dan moet je niet de illusie hebben dat je met ADD wel een psychologie-opleiding kunt doen.
Je ging wel offtopic want ik vroeg welke ervaringen er zijn met het studeren met ADD, en in hoeverre medicatie een uitkomst kan bieden.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:08 schreef Seven.of.Nine het volgende:
[..]
Ik ben nergens offtopic gegaan, je wil alleen maar horen dat het wel kan.
*zucht*. Het is jammer dat ik je nu geen titels kan geven want ik heb de boeken niet bij de hand (liggen allemaal in mijn studentenkamer). Een van de boeken is iig: Jeff Hawkins - On Intelligence.quote:Je vraagt je waarschijnlijk niet eens af waarom het een kutopleiding is. Je vindt psychologie interessant maar de stof die je aangeboden krijgt is echt niet wat jij op youtube leuk vindt om te kijken hoor.
Ik herhaal het nog eens: het niveau is voor de meeste mensen het probleem niet. Zo moeilijk is universiteit ook weer niet. Maar wel dodelijk saai, dodelijk theoretisch en dodelijk veel voor de meeste mensen.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:10 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ze redden het inderdaad zelden. Ik denk echter, en dat is niet arrogant bedoeld, dat dat gewoon te maken heeft met een te hoog niveau voor de gemiddelde HBO'er. Ik weet van mezelf dat dat geen probleem zal zijn.
Snap ik. Had ik ook. Maar achteraf ga je je best kut voelen want veel mensen keken in mijn geval toch zo van 'nou nou, universiteit, knap hoor!'. Het is ronduit kut om te falen, vond ik. Ik zei dan ook altijd maar dat het echt niet mijn richting was. Ja, de studie was niet mijn ding maar het werk zelf waarschijnlijk wel. Ik zal het nooit weten.quote:De discipline misschien wel, maar daar komen we alleen achter door het te proberen. Ik zal mezelf waarschijnlijk mijn leven lang blijven straffen dat ik het risico niet heb genomen, als ik het niet gewoon probeer. Mocht het mislukken dan ga ik wel weer terug naar mijn HBO-studie... Ik wil het gewoon geprobeerd hebben.
[..]
Ik hoop dat je het redt en als dat zo is: dikke respect.quote:We zullen zien
Ik weet ook van mezelf dat ik me altijd zal moeten zetten tot het volgen van alle collegesquote:Op maandag 13 juli 2009 13:56 schreef Maartel het volgende:
Tvp.
Bij mij zijn twee universitaire studies 'stukgelopen' op mijn ADD..
Nouja, 't is lastig vast te stellen welk deel door die 'handicap' komt, en wat gewoon mijn eigen schuld is, maar ik werd enorm onrustig van het stilzitten en luisteren in de collegezaal, had door die verveling heel veel tijd om na te denken, sloeg aan het twijfelen of ik dit wel wilde, werd nog onrustiger, etc, etc..
Op de middelbare school had ik dat probleem in zekere zin ook wel, zat ik in de les ook continu te tekenen/schrijven/kletsen om de tijd enigszins door te komen, maar daar had ik niet het idee dat er andere opties waren, 'ik moest wel'.
Naast onrust en motivatie-issues was de vrijheid van de universiteit ws wat me nog het meest de das omdeed, als ik geen motivatie/rust had om naar een college te gaan was er niemand die er iets van zei als ik wegbleef. Andere studenten gingen ook lang niet naar alle colleges (dat hoeft ook niet persé) maar ik kon de balans niet goed vinden. "Als het toch niet uitmaakt of ik er wel of niet zit, waarom zou ik dan nog gaan?"
Stom genoeg haalde ik nog wel prima cijfers toen ik nog amper naar colleges ging of een boek opensloeg, maar het 'bezig zijn met iets wat me totaal niet kan boeien/motiveren' zorgde voor zo'n onrust dat ik toch afhaakte. Vervolgens ging ik werken (dat leverde tenminste nog geld op), had dat na een jaar ook wel weer gezien, probeerde weer een studie, en het was wederom precies hetzelfde verhaal.
Sindsdien (inmiddels alsweer 8 jaar geleden) heb ik me voorgenomen alleen nog aan een studie te beginnen als ik er echt zeker van ben dat ik er voor wil gaan.. het resultaat is alleen dat ik nu nog steeds met een VWO-denkniveau ongeschoold werk moet doen, wat me ook totaal niet motiveert of uitdaagt..
Wat kan ik jou aanraden?
Ik hoop dat medicatie al wat verschil zal brengen, vooral qua rust in je hoofd (ook voor mezelf, ik heb momenteel nog geen behandeling/medicatie).. Daarnaast is het belangrijkste dat je gemotiveerd bent.. als je het echt wilt, en goed onthoud waarom je het wilt, sleep je jezelf er wel doorheen. Qua structuur, discipline van buitenaf, en wat meer interactiviteit in de lessen (ipv steeds uren zitten luisteren) denk ik dat HBO voor een ADD-er over het algemeen makkelijker/prettiger gaat. De grote mate aan vrijheid van een universiteit lijkt verleidelijk (we zijn nou niet echt gek op opgelegde structuur) maar ondertussen ook een behoorlijke valkuil omdat het wel echt op jou aankomt..
Dan is een universitaire opleiding niets voor jou. Tenzij je medicatie je opeens een beest in concentreren maakt. En omdat je misschien al weer afgeleid bent even opnieuw: de uni is véél lezen.quote:Wanneer ik echter een boek ga lezen ben ik na luttele minuten al afgeleid.
Klinkt toch best lastig zo die laatste zinquote:Op maandag 13 juli 2009 14:15 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Ik herhaal het nog eens: het niveau is voor de meeste mensen het probleem niet. Zo moeilijk is universiteit ook weer niet. Maar wel dodelijk saai, dodelijk theoretisch en dodelijk veel voor de meeste mensen.
Men zei mij ook dat HBO veel te moeilijk voor mij was, aangezien ik niet goed presteerde op het MBO.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:47 schreef FerreroNutella het volgende:
[..]
Dan is een universitaire opleiding niets voor jou. Tenzij je medicatie je opeens een beest in concentreren maakt. En omdat je misschien al weer afgeleid bent even opnieuw: de uni is véél lezen.
[..]
Klinkt toch best lastig zo die laatste zin
Kijkquote:Op maandag 13 juli 2009 16:02 schreef Syheriat het volgende:
Ik heb ADD, enorm hard ook. Maar ik zit bij de beste van psychologie, heb m'n P in 1 jaar gehaald en zelden iets moeten herkansen. Komt omdat ik psychologie echt ontzettend interessant vind, het was m'n passie al vanaf m'n 12e ofzo. Ik lees nog steeds voor de lol de studieboeken, ga nog steeds voor de lol op zoek naar psychische scripties, praat nog steeds voor de lol met afgestudeerde psychologen die in mijn vriendenkring zitten. Het is qua studie mijn alles, vooral pathologie, en daarom is de studie voor mij gewoon leuk. Behalve dataverwerking
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |