Restaurantweek-menu is vaste prijs van 35 euro voor diner, soms een tientje toeslag als je Michelinsterren hebt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Maar zouden ze die prijzen hoger hebben gemaakt ivm restaurantweek?
Of vinden jullie dat ze die prijzen ook omlaag zouden moeten gooien omdat het restaurantweek is?
:S
Ik denk dat er dan voor restaurants helemaal geen winst meer zou zijn te behalen. Het moet ergens vandaan komen natuurlijk!
In de aanloop naar een ster verhogen restaurants hun prijzen nogal fors is mij opgevallen. Greys vroeg daarnaar in een eerdere post.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:23 schreef Den_Haag het volgende:
Geen vervanging voor het kaasplankje, jammer was dat.
Wat bedoel je met die prijs Bluezz? Snap hem ff niet.
Mja, ik weet niet. Je hebt gelijk, maar als dit nu eenmaal de prijzen zijn, dan schrik je iemand dus terrecht af. Dan weet je gelijk dat het een restaurant is wat buiten je budget ligtquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:31 schreef golfer het volgende:
[..]
Restaurantweek-menu is vaste prijs van 35 euro voor diner, soms een tientje toeslag als je Michelinsterren hebt.
Het idee is niet om veel winst te maken, het idee is om reclame te maken voor jouw restaurant en ervoor te zorgen dat de gasten nog eens terug komen om a la carte in jouw tent komen eten.
Met dit soort prijzen schrik je potentiële terugkomers af, vind ik.
ik kan het wel betalen maar je hebt ook overkillquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:35 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Mja, ik weet niet. Je hebt gelijk, maar als dit nu eenmaal de prijzen zijn, dan schrik je iemand dus terrecht af. Dan weet je gelijk dat het een restaurant is wat buiten je budget ligt
25 euro + een tientje toeslag voor sterrententenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:31 schreef golfer het volgende:
[..]
Restaurantweek-menu is vaste prijs van 35 euro voor diner, soms een tientje toeslag als je Michelinsterren hebt.
Het idee is niet om veel winst te maken, het idee is om reclame te maken voor jouw restaurant en ervoor te zorgen dat de gasten nog eens terug komen om a la carte in jouw tent komen eten.
Met dit soort prijzen schrik je potentiële terugkomers af, vind ik.
Je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:42 schreef borisz het volgende:
25 euro + een tientje toeslag voor sterrententen. Er kan natuurlijk voor een x bedrag een vierde gang bijkomen.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:12 schreef Den_Haag het volgende:
De wijn was echt 12,5 per glasben best wel wat gewend maar dat vind ik wel erg stevig.
rest my casequote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:46 schreef golfer het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Des te belachelijker om er met een rekening van 180 euro voor 2 personen vandaan te komen.
Eerlijk gezegd had ik zelf op 150 euro gerekend, omdat ik wel een koffie + aperitief wilde en ik ook meestal wel een redelijk bedrag aan tip wil geven (10-25 euro), daarom was ik erg gecharmeerd met wat wij uiteindelijk hebben betaald.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:46 schreef golfer het volgende:
Je hebt gelijk.
Des te belachelijker om er met een rekening van 180 euro voor 2 personen vandaan te komen.
Het was ook heel erg grappig, die kunst... maar ik vond het nou niet de sfeer waar van ik dacht: Oei, wat een leuk romantisch restaurant... het had wel humor ja.quote:Op zondag 30 augustus 2009 00:19 schreef Bluezz het volgende:
Ah foto's van Kahlie, altijd fijn die illustraties(ik vind de kunst aan de muur wel grappig eerlijk gezegd
)
Wat raar dat het aperitief gewoon weg werd gehaald terwijl de glazen nog halfvol waren?![]()
Zitten wel lekkere dingetjes tussen hoor
Ik ben het met je eens dat dit veel duidelijker kan. Het is niet zo gek om naar prijzen te vragen, maar ze horen dit te melden of een kaart mét prijzen te geven.quote:Op zondag 30 augustus 2009 08:08 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wat ik wel storend vind is dat het je het bij de Restaurantweek vaak gewoon niet weet!
Vorig jaar was ik bij Wolfslaar en daar stond bij ontvangst gewoon een keurig kaartje met welke gerechten we zouden krijgen, wat de mogelijkheden (en dus ook de kosten) voor het aperetiefje waren, wat een wijnarrangementje kostte, wat de tussengerechtjes waren, wat die kostten, kortom het was gewoon allemaal al duidelijk wat het mogelijk zou gaan kosten, voor we goed en wel een hap/slok hadden genomen. WAt me nu al een paar keer is opgevallen dat er een aantal restaurants zijn die het er gewoon een beetje tussendoor foefelen, of die het menu aan tafel komen vertellen en daar dan even tussen neus en lippen bij zeggen " en u kunt ook een lekker wijnarrangementje nemen..." Je gaat dan toch niet zo snel vragen "wakosdadaaaan?" en daar spelen veel restaurants wel goed op in....
Ik vind dus niet dat men de normale prijzen (naast de al fors verlaagde menuprijzen) ook nog eens moet aanpassen aan het "goedkoper" publiek, maar ik vind wel dat ze hun best moeten doen om zo duidelijk mogelijk te maken wat het allemaal gaat kosten, zodat je een geinformeerde beslissing kunt maken en een beetje zicht houdt op je uitgaven van die avond.
Dat is gelukt, het eten was prima. Althans de amuse stelde niks voor (parmaham en rucola, dat had ik zelf ook wel samen op een schoteltje kunnen leggen), maar de 3 gangen waren allemaal goed. Er was ook de mogelijkheid een tussengang te bestellen, ik vond 11 euro (in verhouding) wel vrij prijzig.quote:
Dat vond ik gisteren ook slecht. Op tafel alleen een kaartje waarop de tussengang werd aangeboden. Geen informatie over de andere gangen, niks over mogelijkheden voor een wijnarrangement. Ook kwam er niemand aan tafel om het te vertellen, dat werd pas gedaan bij het opdienen van de gangen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 08:08 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wat ik wel storend vind is dat het je het bij de Restaurantweek vaak gewoon niet weet!
O wat leuk!!! Veel plezier!!quote:Op zondag 30 augustus 2009 16:27 schreef Greys het volgende:
Vanavond eten in het Stadhuys te Schiedam.
Prachtig pandje(1e verdieping wordt gewoon nog gebruikt om te trouwen!)
[ afbeelding ]
Ik zou dit wel aangeven bij de organisatie restaurantweek, en restaurant ook zijn toch dingen die niet horen met zoiets vind ik.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:27 schreef Den_Haag het volgende:
Vond ik ook wel redelijk ja. En zo gek hebben we het niet gemaakt. 3 glazen wijn per persoon. en nog 2 flessen water.
Dat vind ik nogal een bedrag! Ik leg nooit meer dan 5 euro neer eigenlijkquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 23:48 schreef kahlie het volgende:
[..]
en ik ook meestal wel een redelijk bedrag aan tip wil geven (10-25 euro)
Ik wel. Als mijn rekening vanavond 80 euro is bijvoorbeeld (ik noem maar wat, zal wel wat hoger uitvallenquote:Op zondag 30 augustus 2009 17:33 schreef conleche het volgende:
Doen jullie niet zo'n beetje 10% en dan naar boven afronden??
Gezien de huidige (te hoge) horecaprijzen houd ik die 10% niet meer aan. Ik rond wel altijd af op hele tientallen. Gisteren was de rekening 103,50 dus 110 gegeven.quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:33 schreef conleche het volgende:
Doen jullie niet zo'n beetje 10% en dan naar boven afronden??
Nee hoor. Ik geef nooit meer dan vijf euro, afhankelijk van mijn losgeld, en al helemaal sinds ik datzelfde ook hoorde van enkele horecamedewerkers. Ik ga geen 25 (omgerekend meer dan vijftig gulden) euro fooi geven omdat dat toevallig 10 % van het totaal is, komt een beetje patserig over, of misschien ben je wel heel erg bang het fout te doen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik wel. Als mijn rekening vanavond 80 euro is bijvoorbeeld (ik noem maar wat, zal wel wat hoger uitvallen), dan geef ik 90 euro. Zo meestal.
Ik dacht dat dat ook altijd een beetje de algehele tendens was als je tevreden bent
Nou ja, als je voor 250 euro eet, dan kan er ook nog wel 25 euro aan fooi af!! Toch??quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:43 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik geef nooit meer dan vijf euro, afhankelijk van mijn losgeld, en al helemaal sinds ik datzelfde ook hoorde van enkele horecamedewerkers. Ik ga geen 25 (omgerekend meer dan vijftig gulden) euro fooi geven omdat dat toevallig 10 % van het totaal is, komt een beetje patserig over, of misschien ben je wel heel erg bang het fout te doen.
lekker was het wel. en ook leuk gezelschapquote:Op zondag 30 augustus 2009 13:41 schreef Isabeau het volgende:
De vorige restaurantweek was ik in 1 restaurant ook ongeveer 90 euro kwijt, ook iets van 12.50 per glas wijn. En dat restaurant had geen Michelinster. Maar het klinkt heerlijk, DH
vond gezien de rekening 5 euro wel voldoendequote:Op zondag 30 augustus 2009 17:30 schreef golfer het volgende:
Bij dit soort gelegenheden ligt mijn fooi altijd tussen de 5 en 10 euro.
Als ik bij Oud Sluis of de Librije eet is het natuurlijk wel wat hoger.
misschien doe ik dat nog.quote:Op zondag 30 augustus 2009 16:44 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik zou dit wel aangeven bij de organisatie restaurantweek, en restaurant ook zijn toch dingen die niet horen met zoiets vind ik.
maar gelukkig wel een ok avond verder
Eens... maar ik zou het nog iets verder nuanceren. De prijs-kwaliteit verhouding is helemaal zoek, het is lastig om te vergelijken omdat ook inkomens tussen landen ongelijk zijn. Als je echter de prijs van een restaurant gaat uitdrukken in een percentage ten opzicht van het gerecht in de lokale supermarkt kun je prima tussen landen vergelijken, me dunkt. Als je kijkt naar Nederland zou ik zeggen dat voor eetcafe's t/m mid range restaurants de boodschappen zo'n 25% in beslag nemen. Kijk je vervolgens naar buurlanden Belgie, Frankrijk en Duitsland zou ik zeggen 50%, 50% en 60%. Landen die op straat leven (Spanje, Italie, Portugal kunnen nog gunstiger zijn!).quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:16 schreef golfer het volgende:
Al-met-al is mij wel weer duidelijk dat zo'n Restaurantweek door een aantal gelegenheden wordt aangegrepen om zoveel mogelijk eters tegen een zo hoog mogelijke prijs met gebrek aan echte kwaliteit in hun zaak te zien krijgen.
De prijs-kwaliteitsverhouding is (ook buiten de Restaurantweek) al enige tijd helemaal scheef in ons land.
Dat het qua bediening en vakkennis in Nederland allemaal op een laag pitje staat is al een tijdje duidelijk.
Soms krijg je het gevoel dat je als betalende GAST blij mag zijn dat de bediening even aandacht aan je wil besteden.
Toevoeging: Niet alleen Nederland is slecht. Ik denk dat Engeland er wellicht nog slechter aan toe is!quote:
En allemaal zonder flits!quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Oooh man. Ik heb zojuist een klein orgasmetje gehad...
En das alleen al van de foto's...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |