DISCLAIMER: de foto's doen de gerechten geen recht, ik deed het even snel)
We zijn terug van 't Stadhuys in Schiedam. Wat een leuke en lekkere ervaring!
(We waren er rond zes uur ivm het feit dat Heer Greys morgen om 5.15 uur op moet om zijn vliegtuig te halen, dus vandaar 'nu al' terug!

).
't Stadhuys ligt op een geweldig leuke locatie midden in Schiedam op de Grote Markt. Het pandje is prachtig en wordt dus nog steeds gebruikt om te trouwen. (De eerste verdieping wordt daarvoor gebruikt).
![]()
He is een prachtig rijksmonument uit circa 1600. Met respect voor de eeuwenoude historie van het pand is het interieur warm en sfeervol gehouden.
Chef-koks Dolf Meijnckens en Edgard de wit presenteren de moderne keuken en maken daarbij graag gebruik van Nederlandse streekproducten die veelal van biologische origine zijn.
De vrouw van chef-kok Dolf, Conny Meijnckens, kwam ons op een warme en hartelijke manier welkom heten en liet ons kiezen uit twee 2-persoons tafels. Het Restaurant Weekmenu zag er als volgt uit:
![]()
Heer G koos het wijnarrangement voor bij het eten en ik moest nog rijden dus nam eerst heerlijke verse jus d'orange en daarna water voor bij het eten. Astrid legde uit dat je kon kiezen uit een fles water met bubbels en zonder, maar dat je ook gewoon een kan water kon krijgen "Een gewoon lekker Schiedams tapje! Uiteraard zonder kosten". Dat is nog eens klantvriendelijk. Ik koos de fles water, aangezien ik het Rotterdams/Schiedamse tapje elke dag al uit de kraan heb

Men kwam langs met een mandje heerlijke vers gebakken kleine broodjes die we ons met de zoute boter die op tafel stond lekker lieten smaken.
Daarna kregen we een amuse, een truffelsoepje in een espressokopje. Die was lékker! Echt, je hoopte dat de bodem van het kopje niet in zicht zou komen
![]()
Daarna werd bij Heer G de wijn geschonken voor bij het voorgerecht. Astrid Oomens (nee, ik heb geen namen gevraagd en genoteerd, die stonden in het foldertje dat ik heb meegenomen na afloop

) vertelde uitgebreid over de wijnen, erg leuk!
Heer G nam de carpaccio van wilde zeebaars, gebakken coquille en artisjokkenpuree.
![]()
Ik nam steeds de andere keuze van de gerechten, zodat we alles konden proeven.
Voor mij dus de rundercarpaccio met eendenleverkrul en artisjokkenpuree.
![]()
Hierbij kregen we weer een warm versgebakken klein broodje.
De voorgerechten waren om je vingers bij af te likken. Het was net zo lekker als dat het er uit zag.
Als hoofdgerecht had Heer G de rode poon filet met tomatencompote, tomatenschuin en basilicum gekozen.
![]()
Ik had gebraden lende van Iberisch varken met zoethoutjus.
Vooral naar de zoethoutjus was ik erg benieuwd!
![]()
De rode poon was graatjesvrij (met rode poon soms nogal tricky) en heerlijk. Het tomatenschuim was niet heel erg vol van smaak en had eigenlijk net zo goed weggelaten kunnen worden.
De gebraden lende van Iberisch varken was heerlijk, voorál met de zoethoutjus! De vis en het vlees waren prima bereid, absoluut niets op aan te merken.
Ook bij het hoofdgerecht had Heer G uiteraard een wijn uit het wijnarrangement, waarbij ook weer uitgebreide informatie werd gegeven door de vriendelijke dame. Toen hij zijn hoofdgerecht bijna op had werd zijn glas zelfs nog een keer bijgeschonken met deze wijn. Ze waren niet zuinig

Tussendoor kwam de gastvrouw nog vragen of ik het niet te koud kreeg, omdat het buiten kouder werd en deur nog open stond en wij daardoor een beetje op de wind zouden zitten. Dit vond ik heel attent.
Ook de desserts waren zalig. Heer G mocht bij het dessert kiezen uit een gewoon portje, een walnotenport of een dessertwijn. Hij nam het gewone portje, deze was heerlijk zacht.
Zijn kaasplankje zag er ook smakelijk en leuk uit. Er werd weer netjes uitgelegd om wat voor kaasjes het ging en ook over het bijbehorende brood en balsamicodipje werd enthousiast verteld.
![]()
Ik had een heerlijke sorbet vol met vers rood fruit en zelfgemaakt ijs in een mousserend laagje.
Eindoordeel
- Totaal rekening ¤ 75,65 zonder fooi.
- Tempo van uitserveren van gerechten vonden wij precies goed, niet te snel en niet te traag.
- Bijzonder hartelijk personeel vol aandacht voor hun gasten. Ook de gasten van de Restaurant Week.
- Ik zag dat ze ook zelfgemaakte producten verkochten, o.a. vijgenjam en piccalilly

- Ze hadden ook (buiten het Restaurant Week menu) een Keukenmenu voor ¤ 32,50 zag ik. Klonk ook goed.
- Geen enkele seconde het gevoel gehad dat men je op kosten wilde jagen.
- Toen we vertrokken kregen we nog de tip dat op zaterdag 19 september er een Culinaire Markt zou zijn met kwaliteitsproducten uit het hele land op de Grote Markt in Schiedam, alsmede een boekenmarkt op de Dam, Korte Dam en Hoogstraat. We gaan er zeker kijken.
Als ik één minpuntje zou
moeten noemen is het dat een van de mannelijke personeelsleden over zijn zwarte blouse een zwarte bodywarmer aan had (wel keurig met rood borduurwerkje van de zaak

) en dat vond ik op zich een beetje raar staan.
Verder kunnen zowel Heer G als ik zelf geen enkel negatief punt bedenken over deze avond.
Zeker voor herhaling vatbaar!
[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 30-08-2009 22:14:03 ]