quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:08 schreef Isegrim het volgende:
Hij is gebalsemd, dus als het goed is ziet hij er net zo uit als bij leven.
quote:
Balsemen.com
De Praktijk
Wat gebeurt er nu precies?
Het balsemen is op het moment van schrijven in Nederland niet voor iedereen toegestaan. Alleen als een overleden vervoerd moet worden vanuit of naar het buitenland, dan mag het overledene lichaam gebalsemd worden. De andere uitzonderingen zijn voor leden van de Koninklijke familie, of als er een ernstig gevaar voor de volksgezondheid dreigt (omdat het balsemen ook desinfecteert). Er is een wetswijzing komende, zie hiervoor het hoofdstuk De wetgeving.
Het balsemen is niet zomaar een snelle behandeling, het is een zeer invasieve bijna-medische ingreep die diepe kennis van het menselijk lichaam vereist. In ziekenhuizen of speciaal daarvoor ingerichte ruimtes kan een balseming plaats vinden. De stoffen die gebruikt worden zijn chemisch van aard. Als deze middelen niet kundig gebruikt worden kunnen ze schadelijk zijn voor diegenen die ermee werken, en voor andere mensen die er per ongeluk mee in aanraking komen, en het milieu. Strenge veiligheidsmaatregelen en wetgeving zijn dan ook nodig om ongelukken te voorkomen. Gemiddeld duurt een balseming 1,5 tot 2 uur.
De handelingen.
Het balsemen begint met het ontkleden en volledig wassen van de overledene. Daarna wordt er een evaluatie gedaan van de toestand van het overleden lichaam, welke methode het beste past, en welke mix van vloeistoffen het beste resultaat zullen geven. Als de overledene bijvoorbeeld geel is door lever-ziekte, dan kan deze gele kleur opgeheven worden (geneutraliseerd) met een speciale vloeistof.
diagram aderen.diagram slagaderen
Ik ga nu even uit van een "gewone" toestand. Er wordt met een scalpel een incisie gemaakt aan de rechterkant van de hals net boven het sleutelbeen. Hier wordt vervolgens gezocht naar de halsslagader en de halsader. Deze worden vast gezet en open gesneden, en van buisjes voorzien. Via de slagader zal eerst het lichaam en vervolgens het hoofd door het injecteren van de balsemingsvloeistof gebalsemd worden. De ader wordt gebruikt om het bloed af te voeren dat onder druk van de injectie naar buiten komt, dit gebeurt door een drainage slang. Het bloed wordt opgevangen in speciale containers. Het injecteren van de vloeistoffen gebeurd onder druk, door middel van een kleine pomp, ongeveer 3 tot 5 psi. De hoeveelheid vloeistof die geinjecteerd wordt varieert per mens maar gemiddeld rond de 7 liter. Deze vloeistof heet arterie-vloeistof.
Tijdens de injectie worden de ledematen gemasseerd om optimale circulatie van de vloeistoffen door de bloedbaan te bevorderen. De kleur van een overledene wordt iets minder grijs, wat meer roze. Echter veel verkleuringen zullen niet zonder meer verdwijnen. Blauwe plekken die bij leven er al waren zullen zichtbaar blijven en zullen met cosmetica gecamoufleerd moeten worden.
Als het injectieproces klaar is wordt er een kleine incisie gemaakt in de onderbuik door buikwand heen. Hierdoor wordt een speciaal instrument ingebracht, een trocar, om bij alle organen in de borstkast en de buik afzuiging van bloed en vocht te bewerkstelligen. Alle organen worden "lek geprikt" met de trocar en door deze afzuiging wordt ophoping van bacterie-rijk vocht in de organen voorkomen, dus het helpt ontbinding tegen te gaan. Daarna wordt via dezelfde incisie in de buikwand een sterk geconcentreerde vloeistof met 7,3% formaldehyde naar binnen gespoten, met als doel alle organen te voorzien van deze vloeistof en zo en de groei van bacterien tegen te gaan. Dit gebeurt met een trocar waaraan via een slang een fles met de vloeistof is vast gemaakt. Zie foto hieronder. Deze vloeistof heet buikholte-vloeistof.
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:15 schreef leukerdje het volgende:
Wat een gedoe zeg met die organisatie.
Hoe hebben ze dat toendertijd gedaan dan met Elvis?
Ok ander tijdperk, maar die is toch gewoon opgebaard en begraven in Graceland?
En volgens mij kon het publiek wel afscheid nemen.
Dat is wel waar.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:15 schreef Shitney het volgende:
Wat een voorbarige conclusie. Dat er geen funeral procession op de dag is, wil toch helemaal niet zeggen dat zijn lichaam er niet zal zijn. Misschien staat dat lichaam daar nu al, misschien wordt dat ergens in de komende dagen in het geheim daarnaartoe vervoerd. Om veiligheidsredenen is het wel een goede keus om geen procession te hebben, dat wordt een complete chaos.
Niemand? Hij zal daarna wel in besloten kring begraven worden o.i.d.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:08 schreef Isegrim het volgende:
Nou ja, in mijn ogen is het de uitvaart voor het grote publiek. En waarom zo'n fancy kist als niemand die krijgt te zien?
Ik ben nog half dronken van gisteren, dus ik heb mazzel dat ik niks weg krijgquote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik lees dit terwijl ik mijn boterhammen wegwerk.
Ik denk dat het vaak "tastbaarder" voor je wordt als je naar het lichaam kan kijken, eventueel een knuffel kan geven, en iets tegen de overledene kan zeggen. Het is dan toch net iets beter afscheid nemen. Iets concreter.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:53 schreef Greys het volgende:
[..]
Niemand? Hij zal daarna wel in besloten kring begraven worden o.i.d.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat jullie het zo zinloos vinden als die herdeningsdienst gehouden wordt zonder dat het lichaam er bij is. Even plat gezegd, wat heb je daaraan? Bij een herdenkingsdienst herdenk je iemand, die is er dan bij in je hoofd en in je hart. Daar heb je geen aanwezig lichaam voor nodig.
ik ben gewoon een fucking ramptoerist, en ik wil die kerel zn lijk zienquote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:53 schreef Greys het volgende:
[..]
Niemand? Hij zal daarna wel in besloten kring begraven worden o.i.d.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat jullie het zo zinloos vinden als die herdeningsdienst gehouden wordt zonder dat het lichaam er bij is. Even plat gezegd, wat heb je daaraan? Bij een herdenkingsdienst herdenk je iemand, die is er dan bij in je hoofd en in je hart. Daar heb je geen aanwezig lichaam voor nodig.
Ik heb nog niet naar foto's gezocht.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:06 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ben nog half dronken van gisteren, dus ik heb mazzel dat ik niks weg krijg
Maar het is alsnog ranzigen die foto's die je op google tegen komt
nou, ik ook niet... althans, niet gezocht. Ik kwam ze tegenquote:
Maar in dit geval zouden er dan 20.000 mensen dat lichaam gaan willen knuffelen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:06 schreef Robijn1961 het volgende:
[..]
Ik denk dat het vaak "tastbaarder" voor je wordt als je naar het lichaam kan kijken, eventueel een knuffel kan geven, en iets tegen de overledene kan zeggen. Het is dan toch net iets beter afscheid nemen. Iets concreter.
Ze zouden het op zijn minst kunnen tonen. Gewoon die kist ergens in het midden, maar afgeschermd, hek eromheen, whatevah.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar in dit geval zouden er dan 20.000 mensen dat lichaam gaan willen knuffelen.
Kan toch niet? Even praktisch gezien?
Daarom is het logischer, vind ik, als dat 'bewaard' wordt voor een besloten begravenis.
Ik herinner me de foto van de begrafenis van James Brown. Dat was een open kist (zelfde soort als Michael nu krijgt) en Michael omhelst hem daar. Was dat een "open" herdenkingsdienst of ook gesloten?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar in dit geval zouden er dan 20.000 mensen dat lichaam gaan willen knuffelen.
Kan toch niet? Even praktisch gezien?
Daarom is het logischer, vind ik, als dat 'bewaard' wordt voor een besloten begravenis.
Er is 1 foto van hem op de brancard, toen hij al dood was...quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:12 schreef wapwip het volgende:
Ook benieuwd naar die fotos, voor zover ik weet zijn er nog helemaal geen fotos van zijn dood.
Met honderd bodyguard er omheen - om te voorkomen dat al die duizenden aanwezige superfans zich hysterisch op die kist storten - zie je toch niets van die kist ben ik bang...quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ze zouden het op zijn minst kunnen tonen. Gewoon die kist ergens in het midden, maar afgeschermd, hek eromheen, whatevah.
Oh ja ik vind ook niet dat het dan nutteloos is, maar wmb hoort het lichaam er wel bij te zijn. En zo'n stadion zal zo opgezet zijn dat je niet zomaar het veld op kunt lopen (het is immers een sportstadion).quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:21 schreef Greys het volgende:
[..]
Met honderd bodyguard er omheen - om te voorkomen dat al die duizenden aanwezige superfans zich hysterisch op die kist storten - zie je toch niets van die kist ben ik bang...
Ik begrijp je gevoel wel hoor!Maar als het lichaam er NIET aanwezig is, vind ik het raar om te zeggen dat het dan nutteloos is om er heen te gaan. Het is natuurlijk een enorme organisatie om dit op zo'n korte termijn voor elkaar te krijgen, zoiets groots als deze memorial die de hele wereld over gaat. Als het praktisch gezien niet mogelijk is om zijn lichaam daar aanwezig te laten zijn, of als de familie dit niet wil, dan zal het nog steeds wel een mooie herdenking worden.
MC Hammerquote:Memorial services
Public memorial for Brown at Harlem's Apollo Theater, 2006
After Brown's death on Christmas day, Brown's relatives and friends, a host of celebrities and thousands of fans attended public memorial services at the Apollo Theater in New York on December 28, 2006 and at the James Brown Arena on December 30, 2006 in Augusta, Georgia.[49] A separate, private memorial service was also held in North Augusta, South Carolina on December 29, 2006,[2] which was attended by Brown's family and close friends. Celebrities who attended Brown's public and/or private memorial services included Michael Jackson, Joe Frazier, Dick Gregory, MC Hammer, Jesse Jackson, Bootsy Collins, LL Cool J, 50 Cent, and Don King, among others.[69][70][71][72] All of the public and private memorial services were officiated by Rev. Al Sharpton.[73][74]
Brown's public and private memorial ceremonies were elaborate, complete with costume changes for Brown and videos featuring him in concert performances. Brown's body, which was placed in a gold casket, was driven through the streets of New York to the Apollo Theater in a white, glass-encased horse-drawn carriage.[75][76] In Augusta, Georgia, the procession for Brown's public memorial visited Brown's statue as the procession made its way to the James Brown Arena. During the public memorial at the James Brown Arena, nachos and pretzels were served to mourners, as a video showed Brown's last performance in Augusta, Georgia and the Ray Charles version of "Georgia On My Mind" played soulfully in the background.[77][78][79] Brown's last backup band, The Soul Generals, also played the music of Brown's hits during the memorial service at the James Brown Arena. The group was joined by Bootsy Collins on bass, with MC Hammer performing a dance in James Brown style.[80] Former Temptations lead singer Ali-Ollie Woodson performed "Walk Around Heaven All Day" at the memorial services.[81]
Germaine Jackson zei dat ze gezocht hebben naar een juiste locatie, maar niets was groot genoeg.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:32 schreef leukerdje het volgende:
Tsja het lijkt mij niets zo'n herdenking in een sporthal.
Krijg er echt zo'n Andre Hazes idee bij....
Ik gun the King of Pop toch wel meer/beter.
Maar goed als de familie dat wil, kan ik daar alleen respect voor opbrengen.
De herdenking/begrafenis van Elvis is toch ook goed gegaan.
Why not for MJ?
Volgens mij heeft het niets met kunnen, maar met willen te maken.
De gemeente en autoriteiten willen niet meewerken.
Dan houdt het op...
Hij wilde als Sneeuwwitjequote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:41 schreef leukerdje het volgende:
Ja hun eerste idee, van de familie vond ik beter passen bij MJ.
Dat hij met een witte koets naar Never Land zou worden gebracht en daar in een glazen kist opgebaard.
En dat er dan een wake gehouden zou worden en het publiek 2 dagen afscheid kon nemen.
Echt 'sprookjesachtig', In zijn stijl.
Misschien was dat niet te realiseren op korte termijn. Neverland is immers verkocht.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:41 schreef leukerdje het volgende:
Ja hun eerste idee, van de familie vond ik beter passen bij MJ.
Dat hij met een witte koets naar Never Land zou worden gebracht en daar in een glazen kist opgebaard.
En dat er dan een wake gehouden zou worden en het publiek 2 dagen afscheid kon nemen.
Echt 'sprookjesachtig', In zijn stijl.
Zo'n leuk leven heeft hij anders niet gehad.....quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:24 schreef Robijn1961 het volgende:
Het wordt een herdenkingsdienst om zijn leven te vieren, heb ik begrepen.
Michael bezit nog een deel van Neverland.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:49 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Misschien was dat niet te realiseren op korte termijn. Neverland is immers verkocht.
Absoluut nietquote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:52 schreef leukerdje het volgende:
[..]
Zo'n leuk leven heeft hij anders niet gehad.....
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, het ligt in the middle of nowhere.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:52 schreef Robijn1961 het volgende:
[..]
Michael bezit nog een deel van Neverland.
En naar ik begrepen heb zou het "to costly"en te gevaarlijk zijn geweest op de wegen daar. Smalle wegen.
Heavy D.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:54 schreef wapwip het volgende:
Wie is eigelijk de meneer die in Jam, het rappen doet in het midden stukje?
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:54 schreef wapwip het volgende:
Wie is eigelijk de meneer die in Jam, het rappen doet in het midden stukje?
quote:Vocal arrangement by Michael Jackson. Rap performed by Heavy D.
Het is 25 duizend, niet miljoenquote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:19 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hmja, ik zat omgekeerd te denken.Ik kom nog uit een tijd dat de dollar wat waard was.
Ja, ik heb de TT laten veranderen, van 17,5 miljoen, naar 16,000 euro, alleen heeft static er wat anders van gemaaktquote:
Ik heb het idee dat Obama zich niet aan MJ wil branden. Het duurde ook ontzettend lang voor hij er persoonlijk iets over zei, terwijl ik op de dag van zijn overlijden al zat te googlen naar statement Obama. Ook Oprah heeft nog niets gezegd, volgens mij.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:02 schreef leukerdje het volgende:
http://elvispresleyfan.punt.nl/?r=1&id=361097
Lees deze link, heel interessant hoe dat toen met Elvis ging.
Ik gun MJ echt een begrafenis/herdenking ala Elvis.
Dan moet Obama zich er ook mee gaan bemoeien en orde troepen naar La sturen.
Dat heeft de president toendertijd ook gedaan voor Elvis.
Ow WTF ik ben niet helemaal helder zeker.quote:
Greys! Paradiso was zeker gaaf. En ja, Boris is goed en tof. Ik ben omquote:
Ik denk dat je een beetje onderschat wat voor organisatie hiervoor nodig is.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 13:02 schreef sunny16947 het volgende:
Beetje knullige bedoening van die amerikanen. Met miljoenen rouwende fans over de hele wereld had je deze chaos kunnen verwachten. Een ceremonie voor 11.000 celebs en daarbij een ceremonie in 1 van de grootste stadions had toch mogelijk moeten zijn.
Misschien hadden ze een Nederlandse organisatie in moeten schakelen. Die hebben wel de expertise om in 2 dagen iets gigantisch neer te zetten.
Het zou mij niks verbazen als de familie hem tijdens die grote herdenkingstoestand in 'stilte' gaan begraven.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:09 schreef Isegrim het volgende:
Ze zijn bijna wel verplicht om beelden van zijn lichaam naar buiten te brengen, anders blijven heel veel fans natuurlijk geloven dat hij niet dood is.
Met de herdenking als decoy.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 13:38 schreef moussy het volgende:
[..]
Het zou mij niks verbazen als de familie hem tijdens die grote herdenkingstoestand in 'stilte' gaan begraven.
Wie heeft dan nu de rest?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:52 schreef Robijn1961 het volgende:
[..]
Michael bezit nog een deel van Neverland.
Vind je dat echt?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:10 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat Obama zich niet aan MJ wil branden. Het duurde ook ontzettend lang voor hij er persoonlijk iets over zei, terwijl ik op de dag van zijn overlijden al zat te googlen naar statement Obama. Ook Oprah heeft nog niets gezegd, volgens mij.
Schandalig vind ik dat, MJ was kind aan huis bij de vorige presidenten en zijn interview met Oprah heeft haar carrière ontzettend geholpen. Ook al was de man inmiddels controversieel, beide hadden op zijn minst wat over zijn humanitaire werk kunnen zeggen. Om nog maar te zwijgen over wat hij heeft betekend voor de emancipatie van zwarte mensen in de VS en in de wereld, waar zij allebei natuurlijk ook de vruchten van hebben geplukt.
Maar het lijkt erop dat Obama nogal met de kwestie MJ in zijn maag zit en liever afzijdig blijft dan het verkeerde te doen.
Uri geller.. die schijnt een "vriend" te zijn van m j ..quote:Op zaterdag 4 juli 2009 15:13 schreef shomila het volgende:
Diana Ross durft niet te zingen voor Michael Jackson
van onze redactie
AMSTERDAM - De familie Jackson heeft aan Diana Ross gevraagd of ze tijdens de herdenkingsdienst van Michael Jackson het nummer You are not alone wil zingen. De zangeres twijfelt, omdat ze bang is dat ze haar tranen niet in bedwang kan houden.
"Het moet een indrukwekkende herdenking worden dinsdag en ik ben bang dat ik voor het oog van duizenden mensen ga instorten", aldus Ross (65) tegen haar vrienden. "Michael was als mijn zoon."
De familie Jackson hoopt dat de zangeres sterk genoeg is om op te treden. Ze willen dat de herdenkingsdienst van Michael Jackson net zo bijzonder wordt als de begrafenis van prinses Diana. Toen waren alle ogen gericht op Elton John, die zijn nummer Candle in the Wind ten gehore bracht.
Zangeres Madonna, die net als Diana goed bevriend was met de King of Pop, is dinsdag niet aanwezig tijdens de herdenkingsdienst. De popprinses gaat waarschijnlijk een video-boodschap opnemen. Liz Taylor is wel van de partij en zal enkele emotionele woorden spreken over Michael. Sterren als Whitney Housten, Justin Timberlake, Stevie Wonder, Aretha Franklin, Beyonce, Jay-Z, Lionel Richie, Liza Minnelli en Uri Geller zitten op de voorste rij. Ook president Obama komt afscheid nemen.
bron telegraaf.nl
Een vriend die wel Martin Bashir bij hem aansmeerde.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 15:47 schreef Treezz het volgende:
[..]
Uri geller.. die schijnt een "vriend" te zijn van m j ..
maar ik krijg altijd de kriebels van die uri..
een half miljard! dat is f*cking veel!quote:Half miljard mensen willen naar afscheid Michael Jackson
Showbizz - door Redactie op 04-07-2009 @ 15:46
Maar liefst een half miljard mensen hebben zich in een paar uur tijd ingeschreven op de website van het Staples Center en hopen zo een van de 17.500 kaarten te bemachtigen voor de afscheidsceremonie van Michael Jackson, dinsdag in Los Angeles. Dit meldt de Britse krant The Sun vandiaag op haar website.
Voor het afscheid van Jackson is slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Deze kaarten worden echter wel gratis verloot hetgeen de grote belangstelling deels verklaard. Mensen van over de hele wereld mogen meedingen naar de kaarten. De enige eis is dat je zestien jaar of ouder bent.
Van de 17.500 kaarten zijn er 11.000 voor in het Staples Center, waar fans dinsdag afscheid kunnen nemen van hun held. De overige 6.500 kaarten zijn voor het nabij gelegen NokiaTheatre waar de dienst op een groot scherm te volgen is.
De politie van Los Angeles maakt zich inmiddels behoorlijk zorgen om de grote schare fans die dinsdag waarschijnlijk naar de stad komt. Ook het stadsbestuur zelf zit met de handen in het haar. Het verwerken van alle fans gaat waarschijnlijk een hoop geld kosten. Geld dat de stad niet heeft. Nederlandse fans kunnen zich een reis naar Amerika besparen. De afscheidsdienst voor Jackson is rechtstreeks te volgen op de Nederlandse televisie.
zo veel mij godquote:Op zaterdag 4 juli 2009 16:03 schreef Rianne84 het volgende:
Van de fp:
[..]
een half miljard! dat is f*cking veel!![]()
dit zal niet snel nog een keer gebeuren.
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:07 schreef Qwea het volgende:
[..]
ik ben gewoon een fucking ramptoerist, en ik wil die kerel zn lijk zien![]()
Een herdenkingsdienst ga je toch niet over meerdere dagen spreiden?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 16:13 schreef wapwip het volgende:
haha nee half miljard word beetje lastig, maar ze hadden bijvoorbeeld het toch over een paar dagen kunnen verdelen, dan konden toch iets meer mensen komen. Niet dat die paar duizend extra mensen zo'n verschil maakt op een half miljard natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |