quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:16 schreef bvvt het volgende:
Hmmm, Een echt brommer topic dus.....
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:18 schreef Bunnybeater het volgende:
[..]
Je vergeet het belangrijkste te omcirkelen, leeftijd: 37![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Yeah
Beter dan een brommerquote:Op woensdag 1 juli 2009 09:59 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
of had je liever weer een BMW in de openingspost gehad?
die bestaan nietquote:Op woensdag 1 juli 2009 21:47 schreef Bunnybeater het volgende:
[..]
GS500? Diversion? NTV?Die liggen nog verder onder aan de ladder
Vergeet je regenpak nietquote:Op woensdag 1 juli 2009 23:52 schreef Geerd het volgende:
Zo boeltje gepakt, zondag vrij gekregen ook nogvia google maps routetje geplant
extra litertje olie mee.
![]()
3 dagen rondcrossen![]()
Vergeet niet dat je de route goed moet bemesten en voldoende water moet gevenquote:Op woensdag 1 juli 2009 23:52 schreef Geerd het volgende:
Zo boeltje gepakt, zondag vrij gekregen ook nogvia google maps routetje geplant
extra litertje olie mee.
![]()
3 dagen rondcrossen![]()
wrom dat danquote:Op donderdag 2 juli 2009 00:14 schreef bvvt het volgende:
houd het rubber beneden
ook niet geheel onbelangrijk iddquote:
Mooi, staart tussen de benen en wegwezenquote:Op donderdag 2 juli 2009 20:46 schreef Reintji het volgende:
Och nee, motorcracks.. gezellig. dacht dat het hier over motoren gaat? Ik druip wel weer af naar GAM
veel te warm voor jouw soort deze week. Ik beperkt kw tor een eenvoudig sterf! vandaag. Alles in de sfeer van de MC uiteraardquote:
Hmm, OK. heb je zelf ook nog een poging gedaan om die zin begrijpend te lezen?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 09:02 schreef stinkie het volgende:
[..]
veel te warm voor jouw soort deze week. Ik beperkt kw tor een eenvoudig sterf! vandaag. Alles in de sfeer van de MC uiteraard
Nouja, als je m een beetje laat afstellen met die spulletjes dan is een beetje meer lucht ook niet verkeerd denkik, je huidige filter zal ook wel eeuwen oud zijn.. misschien wel goed, maar ik zou het even navragen bij een (voor jou) betrouwbare motorzaakquote:Op vrijdag 3 juli 2009 07:34 schreef Den_Haag het volgende:
verder geen idee over dat filtertje Cageon?
Geen K&N maar wel een iets betere prijs:quote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:28 schreef Cageon het volgende:
[..]
Nouja, als je m een beetje laat afstellen met die spulletjes dan is een beetje meer lucht ook niet verkeerd denkik, je huidige filter zal ook wel eeuwen oud zijn.. misschien wel goed, maar ik zou het even navragen bij een (voor jou) betrouwbare motorzaak
quote:[message=13027405,noline]-XX- schreef op 03 juli 2009 @ 22:59[/message]:
Kijk! Eindelijk eens een kort en duidelijk antwoord!!
Waar kan ik dat bestellen?
Wat houdt dat Multigrade in? Het merk of is dat iets van half of vol syntheet.
t begon er wel op te lijkenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 23:32 schreef -XX- het volgende:
[..]
Ben je nou aan het driften daar!Of lijkt dat maar zo?
Scherp gezien!quote:Op vrijdag 3 juli 2009 23:32 schreef -XX- het volgende:
Ben je nou aan het driften daar!Of lijkt dat maar zo?
Netjes!quote:
Ja even serieus!quote:
Wacht even, dan maak ik vast een nieuw topic aan omdat deze zo vol isquote:Op zaterdag 4 juli 2009 09:30 schreef -XX- het volgende:
[..]
Vertel me alles over olie wat je er van weet denkt te weten!![]()
Ik zeg halfvol, bij melk smaakt dat beter dus voor motoren zal dat ook wel zo zijnquote:Half of vol? Wat is het verschil?
leuke edit WBquote:Op vrijdag 3 juli 2009 23:44 schreef Worldbeater het volgende:
Vanaaf weer even een stukje gereden.
[ afbeelding ]
Dit weekend hopelijk tussendoor de rechterremklauw reviseren en stalen remleidingen voor monteren.
Beetje vreemde motor op de doos.![]()
[ afbeelding ]
En natuurlijk Laguna Seca op TV!![]()
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 09:30 schreef -XX- het volgende:
Ja even serieus!
Ik word er helemaal gek van. De ene zaak zegt dit, de andere zaak zegt dat, het boekje zegt dit!!
Wat is het nou?![]()
Wat houdt dat multigrade in dan? Ik weet het serieusly niet!
En is 20W50 Mineraal ook goed? En wat houdt dat in?
Vertel me alles over olie wat je er van weet!![]()
En wat gooide jij in je szr?
Half of vol? Wat is het verschil?
quote:
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 09:59 schreef Wifebeater het volgende:
[..]
Wacht even, dan maak ik vast een nieuw topic aan omdat deze zo vol is[ afbeelding ]
[..]
Ik zeg halfvol, bij melk smaakt dat beter dus voor motoren zal dat ook wel zo zijn
Verwacht je nu dat iemand dat gaat lezen:?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:34 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
![]()
Ik mag ik mag
![]()
bla bla bla
Artikel onder druk, kijk het later wel na.![]()
![]()
"Ik mag ik mag" las ik pas in jouu postquote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:51 schreef Roderick2085 het volgende:
[..]
[ afbeelding ] Iemand die de OP leest![]()
[..]![]()
![]()
[..]
Verwacht je nu dat iemand dat gaat lezen:?
jij hebt het iig gedaan.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:51 schreef Roderick2085 het volgende:
[..]
Verwacht je nu dat iemand dat gaat lezen:?
Wat een verhaal!!!! Maar ik snap het.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:34 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
![]()
Ik mag ik mag
![]()
Mineraal is geraffineerde olie uit de grond, nagenoeg geen toevoegingen. (voornamelijk Multigrade manipulatie)
Een top kwaliteit mineraal smeert het beste, maar gaat het kortste mee. (olie vervuilt .. smering loopt terug)
Goed voor een korte wedstrijd in de racerij zeg maar.![]()
Half synthetisch is een minerale olie met wat artificiële toevoegingen, voornamelijk om de standtijd te verbeteren. Bij motorfietsen moeten we de natte koppeling niet vergeten, vind ik zelf een overtrokken iets.
(het is meer dan sommige toevoegingen voor koekblikken weggelaten worden zeg ik zonder labo ervaring)
Smering zwart wit gezien 0.01% mindermaar smering blijft langer op niveau.
![]()
Bestand tegen hogere temperaturen, olie verbrand minder snel.
Volsynthetische olie bestaat eigenlijk nagenoeg niet (alleen de Motul 10W60en wellicht het hier onbekende merk Amsoil oil heeft een 100% PAO / Motul zat in de Morini![]()
) maar volsyntheet is theoretisch een product zonder de minerale basisolie uit de natuur.
Is ontworpen door ingenieurs om alleen het beste van de technologie in een olie te stoppen.![]()
Dus smeert het beste, gaat het langste mee, is hittebestendig, houdt je motor schoon van binnen.
Alleen maar voordelen! [/ eind commercial]
In de praktijk zijn er dus minerale oliën die de volsyntheet verslaan.
(en ook in testen versloeg bijvoorbeeld Castrol GPS halfsyntheet enkele volsyntheet broeders
- zelfs die uit eigen stal!)
Praktisch gezien is voor de meeste motorrijders, en dagelijks gebruik, de half syntheet de meeste logische keuze tussen prijs en prestatie.
Het gaat langer mee dan mineraal, half syntheet heeft nagenoeg dezelfde kwaliteit als de meeste volsyntheten.
Bij een nieuwe motor zou ik persoonlijk -na ZEER gedegen inrijden- volsyntheet nemen, en direct profiteren van de extra standtijd, temperatuur stabiliteit, en de uitstekende zelfreinigende eigenschappen.
Volsyntheet is voor de liefhebberen niet al te oude motorfietsen die nog niet al te veel vervuild zijn.
(zit dan ook in de ZX12-R en de TL1000R!)
Er zijn bovendien configuraties die om een specifiek product vragen.
Ik noemde al even de Moto Morini Corsaro 1200.
Dit moderne Veloce Bilbao Corsacorta motorblok heeft vanaf fabriek 'volsyntheet' en 10W60 als eis meegekregen.
Enkele oldtimers hebben afdichtingen in het motorblok die in de loop der jaren vuil hebben opgebouwd, en van het minder schoonmakende effect van een mineraal profiteren.
De nadelen (versleten zuigerveren -lekken veel, rijden weinig, dus veel veroudering) nemen ze op de koop toe.
Brengt het verhaal terug op de SZR, 1 cylinder met ruime zuigerspeling.![]()
Dus voor het volgende hoofdstuk:
Alle motorolie voor consumenten is Multigrade!
![]()
Even in het kort.
(Nick roept al 3x wil shoppen voor zijn rapport, gaat naar de laatste klas van de basisschool)
Laten we de 10W40 als voorbeeld nemen.
10W is de viscositeit van olie in koude toestand en de 'kwaliteit' van de basisolie.
Via additieven en chemische bewerkingenkraken wordt de olie als het ware flexibel gemaakt.
Bij hogere temperaturen mag de olie niet te dik worden, want het stroomt gewoon weg tussen je cilinder en zuiger. Zo via de uitlaatgassen de natuur in! Lekker 2 takten.![]()
![]()
![]()
![]()
Dunne olie heeft een voordeel bij het starten, stroomt beter het blok in, geeft sneller smering op kritieke punten zoals bijvoorbeeld de nokkenas en krukaslager(s).
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.
(moderne auto's worden steeds meer voor 5W ontworpen)
Tijdens het rijden wordt de olie echter steeds heter en dunner!![]()
Vandaar dat alle commerciële (motor!)olie voor consumenten Multigrade is.
40W is niet de exacte dikte, maar een indicatie hoe de olie zich op bedrijfstemperatuur zou moeten gedragen.
Hoe hoger het getal, hoe stroperiger (is een overdrijving) de olie zal zijn, en hoe langzamer deze door het blok stroomt.![]()
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.
Om terug naar de inleiding voor dit hoofdstuk te gaan:
Neem het advies van Huub666 ter harte, met deze theorie in het achterhoofd.![]()
20W = iets dikker bij de koude start, loopt geen olie weg op plekken waar het niet hoort.
W50 = iets dikker bij bedrijfstemperatuur, stabieler op temperatuur, loopt (als boven) geen olie weg in de verbranding.
20W50 is dus ook mijn advies voor de SZR.
In de winter, koude lastige omstandigheden, zou 10W40 fijner zijn.
En de bovenspecificatie van wat W40 mag zijn is de ondergrens van W50, dus laten we het allemaal niet belangrijker maken dan het is.![]()
WB had olie van de Lidl in de SZR, 15W40 zit qua starten nog tussen beide in, kost ongeveer 10 euro voor 5 liter, en is van kwaliteit (druk, smeereigenschappen, half syntheet) SJ = top.![]()
Artikel onder druk, kijk het later wel na.![]()
![]()
Lust dan ook wat meer van dat lekkere spul.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:51 schreef Den_Haag het volgende:
bij de yzf wordt soms ook 20W50 aangeraden. gooi er gewoon 10W40 in
Frituurvet.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 13:50 schreef -XX- het volgende:
Wb,, is dit ook goed?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=7441
???
Een schande dat ze dat nog verkopenquote:SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxydatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxydatie-stabiliteit.
Voorgeschreven door automobielfabrikanten vanaf 1980 tot 1985.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar de actie van de Liddl is toch al voorbij?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 14:19 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Lust dan ook wat meer van dat lekkere spul.![]()
[..]
Frituurvet.![]()
[..]
Een schande dat ze dat nog verkopen![]()
Scoor dan de Lidl olie, veel beter (specificatie 2003!) en minder dan de helft van die prijs.
Koppeling geen probleem.
Roderick, wil je brieven aan mijn internet dochter aub niet lezen!![]()
![]()
Is een product uit het standaard assortiment.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 15:44 schreef -XX- het volgende:
Maar de actie van de Liddl is toch al voorbij?
Die motoractie?
Of hebben die dat standaard in de aanbieding?
Maar die hebben dus alleen 15W40 en geen 20W50?!quote:Op zaterdag 4 juli 2009 15:46 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Is een product uit het standaard assortiment.
15W is al iets dikker dan je 10W en W40 is aanbevolen zijde Yamaha.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 15:48 schreef -XX- het volgende:
Maar die hebben dus alleen 15W40 en geen 20W50?!
Misschien maar gewoon proberen.
Jij hebt er tenslotte goeie ervaringen mee!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De eerste en laatste zin jaquote:
Zie bovenquote:Op zaterdag 4 juli 2009 14:19 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Lust dan ook wat meer van dat lekkere spul.![]()
[..]
Frituurvet.![]()
[..]
Een schande dat ze dat nog verkopen![]()
Scoor dan de Lidl olie, veel beter (specificatie 2003!) en minder dan de helft van die prijs.
Koppeling geen probleem.
Roderick, wil je brieven aan mijn internet dochter aub niet lezen!![]()
![]()
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 15:19 schreef Worldbeater het volgende:
Sommigen hadden een leuk toertochtje Duitsland in gedachten dit weekend..
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan ben je niet blij
![]()
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 16:41 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
15W is al iets dikker dan je 10W en W40 is aanbevolen zijde Yamaha.
20W50 is nog iets beter / dikke bij hoge temperatuur, maar het is geen verschil van dag en nacht.
Wel met die 20W50 olie van Roukema, want dat is verouderde meuk.![]()
![]()
![]()
Gewoon tijdig verversen die handel, en liever nog iets eerder.
Later kan je altijd nog overwegen naar een goede W50 olie.
Voor de prijs hoef je dit allemaal niet te laten.![]()
Aan het werk Bevjan.
Die smeert mij het liefst de duurste merken aan! Maar daar trap ik niet in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
't wordt nu toch denk de Expulsa RR 15W50 van Kroon. De site adviseert dat ook bij mijn blok.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/?category=4&make=4205&model=45495&type=44504
Als alternatief de 20W50 Multigrade ( wel voor in auto's, maar dat lijkt me dan weer minder....
Dan blijf ik bij mijn vertrouwde merk maar wel ander soort.Sowieso schrijf je zo.
quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:28 schreef Wifebeater het volgende:
What's next?Tovami?
Aap, gouden ring, etc.
[/Den Haag]
vet stoere capquote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:28 schreef Wifebeater het volgende:
[ afbeelding ]
Hell yeah
Veert toch wel een stuk beter dan...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
... dit
Ook geen last meer van op elkaar klappende kiezen vanwege doorslaan schokdemper
What's next?Tovami?
Aap, gouden ring, etc.
[/Den Haag]
Dat is de liefde waardquote:Op zaterdag 4 juli 2009 14:19 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Lust dan ook wat meer van dat lekkere spul.![]()
bestellingen gaan vanavond de deur uit. Dyno en gasbuizen van Tovami, filter hilfo. na mijn vakantie monteren en dan afstellen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:28 schreef Wifebeater het volgende:
What's next?Tovami?
Aap, gouden ring, etc.
[/Den Haag]
Tsja, time is fun when you're having fliesquote:Op zondag 5 juli 2009 03:01 schreef Roderick2085 het volgende:
Hmm, niet helemaal geplant om he zo laat te maken...
nu meer ff pitten, genoeg te doen morgen
Ja erg, i know!quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:33 schreef Bunnybeater het volgende:
-XX- die zich zorgen maakt over welk type oli ...
als je het over olie hebt...quote:Op zondag 5 juli 2009 08:59 schreef -XX- het volgende:
[..]
Ja erg, i know!![]()
Zometeen naar oldschool bikes kijken!2 takten enzo! Best nice.
Waarom niet gewoon daarheen rijden en laten doenquote:Op zaterdag 4 juli 2009 20:51 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
bestellingen gaan vanavond de deur uit. Dyno en gasbuizen van Tovami, filter hilfo. na mijn vakantie monteren en dan afstellen.
quote:Op zondag 5 juli 2009 03:24 schreef bvvt het volgende:
[..]
Tsja, time is fun when you're having flies
Niet zo erg als van het voorjaar met wolken beestjes.quote:Op zondag 5 juli 2009 12:34 schreef Roderick2085 het volgende:
[..]jij ook last van zo te zien aan de tijd
De muggen waren alleen iets minder af en toe
Zelf inbouwen, en dan op de bank erachter komen dat de sproeiers te groot of te klein zijn..quote:Op zondag 5 juli 2009 12:02 schreef Wifebeater het volgende:
Waarom niet gewoon daarheen rijden en laten doenOf was je ook van plan zelf af te stellen?
Ik ga weer even tot rust komen van het weekend op het werkquote:Op zondag 5 juli 2009 20:16 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Zelf inbouwen, en dan op de bank erachter komen dat de sproeiers te groot of te klein zijn..![]()
Tering heb dit weekend geen seconde kunnen sleutelen.![]()
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd.
Vanaaf Laguna Seca kan het allemaal goed maken.
Maar als Lorenzo niet start ga ik gelijk maffen.![]()
![]()
Weer een drukke week voor de boeg.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |