quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 09:30 schreef -XX- het volgende:Ja even serieus!
Ik word er helemaal gek van. De ene zaak zegt dit, de andere zaak zegt dat, het boekje zegt dit!!
Wat is het nou?
Wat houdt dat multigrade in dan? Ik weet het serieusly niet!
En is 20W50 Mineraal ook goed? En wat houdt dat in?
Vertel me alles over olie wat je er van weet!
En wat gooide jij in je szr?
Half of vol? Wat is het verschil?

Ik mag ik mag
Mineraal is geraffineerde olie uit de grond, nagenoeg geen toevoegingen. (voornamelijk Multigrade manipulatie)
Een top kwaliteit mineraal smeert het beste, maar gaat het kortste mee. (olie vervuilt .. smering loopt terug)
Goed voor een
korte wedstrijd in de racerij zeg maar.
Half synthetisch is een minerale olie met wat artificiële toevoegingen, voornamelijk om de standtijd te verbeteren. Bij motorfietsen moeten we de natte koppeling niet vergeten, vind ik zelf een overtrokken iets.
(het is meer dan sommige toevoegingen voor koekblikken weggelaten worden zeg ik zonder labo ervaring)
Smering zwart wit gezien 0.01% minder

maar smering blijft langer op niveau.
Bestand tegen hogere temperaturen, olie verbrand minder snel.
Volsynthetische olie bestaat eigenlijk nagenoeg niet (alleen de Motul 10W60en wellicht het hier onbekende merk Amsoil oil heeft een 100% PAO / Motul zat in de Morini

) maar volsyntheet is theoretisch een product zonder de minerale basisolie uit de natuur.
Is ontworpen door ingenieurs om alleen het beste van de technologie in een olie te stoppen.
Dus smeert het beste, gaat het langste mee, is hittebestendig, houdt je motor schoon van binnen.
Alleen maar voordelen! [/ eind commercial]In de praktijk zijn er dus minerale oliën die de volsyntheet verslaan.

(en ook in testen versloeg bijvoorbeeld Castrol GPS halfsyntheet enkele volsyntheet broeders
- zelfs die uit eigen stal!)
Praktisch gezien is voor de meeste motorrijders, en dagelijks gebruik, de half syntheet de meeste logische keuze tussen prijs en prestatie.
Het gaat langer mee dan mineraal, half syntheet heeft nagenoeg dezelfde kwaliteit als de meeste volsyntheten.
Bij een nieuwe motor zou ik persoonlijk -na ZEER gedegen inrijden- volsyntheet nemen, en direct profiteren van de extra standtijd, temperatuur stabiliteit, en de uitstekende zelfreinigende eigenschappen.

Volsyntheet is voor de liefhebber

en niet al te oude motorfietsen die nog niet al te veel vervuild zijn.
(zit dan ook in de ZX12-R en de TL1000R!

)
Er zijn bovendien configuraties die om een specifiek product vragen.
Ik noemde al even de Moto Morini Corsaro 1200.
Dit moderne Veloce Bilbao Corsacorta motorblok heeft vanaf fabriek 'volsyntheet' en 10W60 als eis meegekregen.
Enkele oldtimers hebben afdichtingen in het motorblok die in de loop der jaren vuil hebben opgebouwd, en van het minder schoonmakende effect van een mineraal profiteren.
De nadelen (versleten zuigerveren -lekken veel, rijden weinig, dus veel veroudering

) nemen ze op de koop toe.
Brengt het verhaal terug op de
SZR, 1 cylinder met ruime zuigerspeling.
Dus voor het volgende hoofdstuk:
Alle motorolie voor consumenten is Multigrade!
Even in het kort.
(Nick roept al 3x wil shoppen voor zijn rapport, gaat naar de laatste klas van de basisschool

)
Laten we de 10W40 als voorbeeld nemen.
10W is de viscositeit van olie in koude toestand en de 'kwaliteit' van de basisolie.
Via additieven en chemische bewerkingen
kraken wordt de olie als het ware flexibel gemaakt.
Bij hogere temperaturen mag de olie niet te
dik dun worden, want het stroomt gewoon weg tussen je cilinder en zuiger. Zo via de uitlaatgassen de natuur in! Lekker 2 takten.
Dunne olie heeft een voordeel bij het starten, stroomt beter het blok in, geeft sneller smering op kritieke punten zoals bijvoorbeeld de nokkenas en krukaslager(s).
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.
(moderne auto's worden steeds meer voor 5W ontworpen

)
Tijdens het rijden wordt de olie echter steeds heter en dunner!
Vandaar dat alle commerciële (motor!)olie voor consumenten Multigrade is.
40W is niet de exacte dikte, maar een indicatie hoe de olie zich op bedrijfstemperatuur zou moeten gedragen.
Hoe hoger het getal, hoe stroperiger (is een overdrijving) de olie zal zijn, en hoe langzamer deze door het blok stroomt.
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.
Om terug naar de inleiding voor dit hoofdstuk te gaan:
Neem het advies van Huub666 ter harte, met deze theorie in het achterhoofd.
20W = iets dikker bij de koude start, loopt geen olie weg op plekken waar het niet hoort.
W50 = iets dikker bij bedrijfstemperatuur, stabieler op temperatuur, loopt (als boven) geen olie weg in de verbranding.
20W50 is dus ook mijn advies voor de SZR. 
In de winter, koude lastige omstandigheden, zou 10W40 fijner zijn.
En de bovenspecificatie van wat W40 mag zijn is de ondergrens van W50, dus laten we het allemaal niet belangrijker maken dan het is.
WB had olie van de Lidl in de SZR, 15W40 zit qua starten nog tussen beide in, kost ongeveer 10 euro voor 5 liter, en is van kwaliteit (druk, smeereigenschappen, half syntheet) SJ = top.

Artikel onder druk, kijk het later wel na.
[ Bericht 0% gewijzigd door Worldbeater op 04-07-2009 14:22:27 ]