abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70608650
dat is idd aantrekkelijker!
Motorrijden is beter dan sex.Elke bocht een nieuw hoogtepunt.
pi_70609083
Dat en dynojet. moet hij toch wel weer leuk gaan rijden
pi_70622526
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 09:13 schreef vannelle het volgende:

[..]

Wie ben jij nou weer?
dito?
Out of my mind, back in 5 minutes . . .
pi_70630447
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 04:18 schreef Cageon het volgende:
T was nog wel ff spannend
[ afbeelding ]
Ben je nou aan het driften daar! Of lijkt dat maar zo?
Sowieso schrijf je zo.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 23:39:10 #55
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_70630623
quote:
[message=13027405,noline]-XX- schreef op 03 juli 2009 @ 22:59[/message]:
Kijk! Eindelijk eens een kort en duidelijk antwoord!!
Waar kan ik dat bestellen?
Wat houdt dat Multigrade in? Het merk of is dat iets van half of vol syntheet.
pi_70630649
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 23:32 schreef -XX- het volgende:

[..]

Ben je nou aan het driften daar! Of lijkt dat maar zo?
t begon er wel op te lijken
Motorrijden is beter dan sex.Elke bocht een nieuw hoogtepunt.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 23:44:30 #57
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_70630771
Vanaaf weer even een stukje gereden.



Dit weekend hopelijk tussendoor de rechterremklauw reviseren en stalen remleidingen voor monteren.
Beetje vreemde motor op de doos.



En natuurlijk Laguna Seca op TV!
  vrijdag 3 juli 2009 @ 23:46:08 #58
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_70634556
Morgen

idd goed gezien vette actie vastgelegd
pi_70634608
morguh!
pi_70635162
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 23:40 schreef Cageon het volgende:

[..]

t begon er wel op te lijken
Netjes!
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 23:39 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Ja even serieus!

Ik word er helemaal gek van. De ene zaak zegt dit, de andere zaak zegt dat, het boekje zegt dit!!
Wat is het nou?

Wat houdt dat multigrade in dan? Ik weet het serieusly niet!

En is 20W50 Mineraal ook goed? En wat houdt dat in?

Vertel me alles over olie wat je er van weet!
En wat gooide jij in je szr?
Half of vol? Wat is het verschil?

Sowieso schrijf je zo.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 09:59:57 #62
182289 Wifebeater
Five across the eyes
pi_70635528
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 09:30 schreef -XX- het volgende:

[..]

Vertel me alles over olie wat je er van weet denkt te weten!
Wacht even, dan maak ik vast een nieuw topic aan omdat deze zo vol is
quote:
Half of vol? Wat is het verschil?
Ik zeg halfvol, bij melk smaakt dat beter dus voor motoren zal dat ook wel zo zijn
pi_70636309
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 23:44 schreef Worldbeater het volgende:
Vanaaf weer even een stukje gereden.

[ afbeelding ]

Dit weekend hopelijk tussendoor de rechterremklauw reviseren en stalen remleidingen voor monteren.
Beetje vreemde motor op de doos.

[ afbeelding ]

En natuurlijk Laguna Seca op TV!
leuke edit WB
Motorrijden is beter dan sex.Elke bocht een nieuw hoogtepunt.
pi_70637262
nog half uurtje college. en vanmiddag nog ff naar de garage. brandstoflekkage ergens in de auto. Denk brandstoffilter.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 11:34:28 #65
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_70637315
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 09:30 schreef -XX- het volgende:
Ja even serieus!

Ik word er helemaal gek van. De ene zaak zegt dit, de andere zaak zegt dat, het boekje zegt dit!!
Wat is het nou?

Wat houdt dat multigrade in dan? Ik weet het serieusly niet!

En is 20W50 Mineraal ook goed? En wat houdt dat in?

Vertel me alles over olie wat je er van weet!
En wat gooide jij in je szr?
Half of vol? Wat is het verschil?


Ik mag ik mag

Mineraal is geraffineerde olie uit de grond, nagenoeg geen toevoegingen. (voornamelijk Multigrade manipulatie)
Een top kwaliteit mineraal smeert het beste, maar gaat het kortste mee. (olie vervuilt .. smering loopt terug)
Goed voor een korte wedstrijd in de racerij zeg maar.

Half synthetisch is een minerale olie met wat artificiële toevoegingen, voornamelijk om de standtijd te verbeteren. Bij motorfietsen moeten we de natte koppeling niet vergeten, vind ik zelf een overtrokken iets.
(het is meer dan sommige toevoegingen voor koekblikken weggelaten worden zeg ik zonder labo ervaring)
Smering zwart wit gezien 0.01% minder maar smering blijft langer op niveau.
Bestand tegen hogere temperaturen, olie verbrand minder snel.

Volsynthetische olie bestaat eigenlijk nagenoeg niet (alleen de Motul 10W60en wellicht het hier onbekende merk Amsoil oil heeft een 100% PAO / Motul zat in de Morini ) maar volsyntheet is theoretisch een product zonder de minerale basisolie uit de natuur.
Is ontworpen door ingenieurs om alleen het beste van de technologie in een olie te stoppen.
Dus smeert het beste, gaat het langste mee, is hittebestendig, houdt je motor schoon van binnen.
Alleen maar voordelen! [/ eind commercial]

In de praktijk zijn er dus minerale oliën die de volsyntheet verslaan.
(en ook in testen versloeg bijvoorbeeld Castrol GPS halfsyntheet enkele volsyntheet broeders
- zelfs die uit eigen stal!)
Praktisch gezien is voor de meeste motorrijders, en dagelijks gebruik, de half syntheet de meeste logische keuze tussen prijs en prestatie.
Het gaat langer mee dan mineraal, half syntheet heeft nagenoeg dezelfde kwaliteit als de meeste volsyntheten.
Bij een nieuwe motor zou ik persoonlijk -na ZEER gedegen inrijden- volsyntheet nemen, en direct profiteren van de extra standtijd, temperatuur stabiliteit, en de uitstekende zelfreinigende eigenschappen.
Volsyntheet is voor de liefhebber en niet al te oude motorfietsen die nog niet al te veel vervuild zijn.
(zit dan ook in de ZX12-R en de TL1000R! )

Er zijn bovendien configuraties die om een specifiek product vragen.
Ik noemde al even de Moto Morini Corsaro 1200.
Dit moderne Veloce Bilbao Corsacorta motorblok heeft vanaf fabriek 'volsyntheet' en 10W60 als eis meegekregen.
Enkele oldtimers hebben afdichtingen in het motorblok die in de loop der jaren vuil hebben opgebouwd, en van het minder schoonmakende effect van een mineraal profiteren.
De nadelen (versleten zuigerveren -lekken veel, rijden weinig, dus veel veroudering ) nemen ze op de koop toe.

Brengt het verhaal terug op de SZR, 1 cylinder met ruime zuigerspeling.
Dus voor het volgende hoofdstuk:

Alle motorolie voor consumenten is Multigrade!

Even in het kort.
(Nick roept al 3x wil shoppen voor zijn rapport, gaat naar de laatste klas van de basisschool )
Laten we de 10W40 als voorbeeld nemen.
10W is de viscositeit van olie in koude toestand en de 'kwaliteit' van de basisolie.
Via additieven en chemische bewerkingenkraken wordt de olie als het ware flexibel gemaakt.
Bij hogere temperaturen mag de olie niet te dik dun worden, want het stroomt gewoon weg tussen je cilinder en zuiger. Zo via de uitlaatgassen de natuur in! Lekker 2 takten.
Dunne olie heeft een voordeel bij het starten, stroomt beter het blok in, geeft sneller smering op kritieke punten zoals bijvoorbeeld de nokkenas en krukaslager(s).
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.
(moderne auto's worden steeds meer voor 5W ontworpen )

Tijdens het rijden wordt de olie echter steeds heter en dunner!
Vandaar dat alle commerciële (motor!)olie voor consumenten Multigrade is.
40W is niet de exacte dikte, maar een indicatie hoe de olie zich op bedrijfstemperatuur zou moeten gedragen.
Hoe hoger het getal, hoe stroperiger (is een overdrijving) de olie zal zijn, en hoe langzamer deze door het blok stroomt.
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.

Om terug naar de inleiding voor dit hoofdstuk te gaan:
Neem het advies van Huub666 ter harte, met deze theorie in het achterhoofd.
20W = iets dikker bij de koude start, loopt geen olie weg op plekken waar het niet hoort.
W50 = iets dikker bij bedrijfstemperatuur, stabieler op temperatuur, loopt (als boven) geen olie weg in de verbranding.

20W50 is dus ook mijn advies voor de SZR.
In de winter, koude lastige omstandigheden, zou 10W40 fijner zijn.
En de bovenspecificatie van wat W40 mag zijn is de ondergrens van W50, dus laten we het allemaal niet belangrijker maken dan het is.

WB had olie van de Lidl in de SZR, 15W40 zit qua starten nog tussen beide in, kost ongeveer 10 euro voor 5 liter, en is van kwaliteit (druk, smeereigenschappen, half syntheet) SJ = top.

Artikel onder druk, kijk het later wel na. i

[ Bericht 0% gewijzigd door Worldbeater op 04-07-2009 14:22:27 ]
pi_70637728
bij de yzf wordt soms ook 20W50 aangeraden. gooi er gewoon 10W40 in
pi_70639201
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 08:29 schreef Reintji het volgende:
Gezelligheid kent geen vlijt!
[..]


Iemand die de OP leest
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 09:59 schreef Wifebeater het volgende:

[..]

Wacht even, dan maak ik vast een nieuw topic aan omdat deze zo vol is [ afbeelding ]
[..]

Ik zeg halfvol, bij melk smaakt dat beter dus voor motoren zal dat ook wel zo zijn
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 11:34 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Ik mag ik mag

bla bla bla

Artikel onder druk, kijk het later wel na. i
Verwacht je nu dat iemand dat gaat lezen:?
  zaterdag 4 juli 2009 @ 13:04:37 #68
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_70639449
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 12:51 schreef Roderick2085 het volgende:

[..]

[ afbeelding ] Iemand die de OP leest
[..]


[..]

Verwacht je nu dat iemand dat gaat lezen:?
"Ik mag ik mag" las ik pas in jouu post
pi_70639662
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 12:51 schreef Roderick2085 het volgende:


[..]

Verwacht je nu dat iemand dat gaat lezen:?
jij hebt het iig gedaan.
pi_70640307
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 11:34 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Ik mag ik mag

Mineraal is geraffineerde olie uit de grond, nagenoeg geen toevoegingen. (voornamelijk Multigrade manipulatie)
Een top kwaliteit mineraal smeert het beste, maar gaat het kortste mee. (olie vervuilt .. smering loopt terug)
Goed voor een korte wedstrijd in de racerij zeg maar.

Half synthetisch is een minerale olie met wat artificiële toevoegingen, voornamelijk om de standtijd te verbeteren. Bij motorfietsen moeten we de natte koppeling niet vergeten, vind ik zelf een overtrokken iets.
(het is meer dan sommige toevoegingen voor koekblikken weggelaten worden zeg ik zonder labo ervaring)
Smering zwart wit gezien 0.01% minder maar smering blijft langer op niveau.
Bestand tegen hogere temperaturen, olie verbrand minder snel.

Volsynthetische olie bestaat eigenlijk nagenoeg niet (alleen de Motul 10W60en wellicht het hier onbekende merk Amsoil oil heeft een 100% PAO / Motul zat in de Morini ) maar volsyntheet is theoretisch een product zonder de minerale basisolie uit de natuur.
Is ontworpen door ingenieurs om alleen het beste van de technologie in een olie te stoppen.
Dus smeert het beste, gaat het langste mee, is hittebestendig, houdt je motor schoon van binnen.
Alleen maar voordelen! [/ eind commercial]

In de praktijk zijn er dus minerale oliën die de volsyntheet verslaan.
(en ook in testen versloeg bijvoorbeeld Castrol GPS halfsyntheet enkele volsyntheet broeders
- zelfs die uit eigen stal!)
Praktisch gezien is voor de meeste motorrijders, en dagelijks gebruik, de half syntheet de meeste logische keuze tussen prijs en prestatie.
Het gaat langer mee dan mineraal, half syntheet heeft nagenoeg dezelfde kwaliteit als de meeste volsyntheten.
Bij een nieuwe motor zou ik persoonlijk -na ZEER gedegen inrijden- volsyntheet nemen, en direct profiteren van de extra standtijd, temperatuur stabiliteit, en de uitstekende zelfreinigende eigenschappen.
Volsyntheet is voor de liefhebber en niet al te oude motorfietsen die nog niet al te veel vervuild zijn.
(zit dan ook in de ZX12-R en de TL1000R! )

Er zijn bovendien configuraties die om een specifiek product vragen.
Ik noemde al even de Moto Morini Corsaro 1200.
Dit moderne Veloce Bilbao Corsacorta motorblok heeft vanaf fabriek 'volsyntheet' en 10W60 als eis meegekregen.
Enkele oldtimers hebben afdichtingen in het motorblok die in de loop der jaren vuil hebben opgebouwd, en van het minder schoonmakende effect van een mineraal profiteren.
De nadelen (versleten zuigerveren -lekken veel, rijden weinig, dus veel veroudering ) nemen ze op de koop toe.

Brengt het verhaal terug op de SZR, 1 cylinder met ruime zuigerspeling.
Dus voor het volgende hoofdstuk:

Alle motorolie voor consumenten is Multigrade!

Even in het kort.
(Nick roept al 3x wil shoppen voor zijn rapport, gaat naar de laatste klas van de basisschool )
Laten we de 10W40 als voorbeeld nemen.
10W is de viscositeit van olie in koude toestand en de 'kwaliteit' van de basisolie.
Via additieven en chemische bewerkingenkraken wordt de olie als het ware flexibel gemaakt.
Bij hogere temperaturen mag de olie niet te dik worden, want het stroomt gewoon weg tussen je cilinder en zuiger. Zo via de uitlaatgassen de natuur in! Lekker 2 takten.
Dunne olie heeft een voordeel bij het starten, stroomt beter het blok in, geeft sneller smering op kritieke punten zoals bijvoorbeeld de nokkenas en krukaslager(s).
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.
(moderne auto's worden steeds meer voor 5W ontworpen )

Tijdens het rijden wordt de olie echter steeds heter en dunner!
Vandaar dat alle commerciële (motor!)olie voor consumenten Multigrade is.
40W is niet de exacte dikte, maar een indicatie hoe de olie zich op bedrijfstemperatuur zou moeten gedragen.
Hoe hoger het getal, hoe stroperiger (is een overdrijving) de olie zal zijn, en hoe langzamer deze door het blok stroomt.
TE DUN EN OLIEVERBRUIK GAAT EEN ROL SPELEN.

Om terug naar de inleiding voor dit hoofdstuk te gaan:
Neem het advies van Huub666 ter harte, met deze theorie in het achterhoofd.
20W = iets dikker bij de koude start, loopt geen olie weg op plekken waar het niet hoort.
W50 = iets dikker bij bedrijfstemperatuur, stabieler op temperatuur, loopt (als boven) geen olie weg in de verbranding.

20W50 is dus ook mijn advies voor de SZR.
In de winter, koude lastige omstandigheden, zou 10W40 fijner zijn.
En de bovenspecificatie van wat W40 mag zijn is de ondergrens van W50, dus laten we het allemaal niet belangrijker maken dan het is.

WB had olie van de Lidl in de SZR, 15W40 zit qua starten nog tussen beide in, kost ongeveer 10 euro voor 5 liter, en is van kwaliteit (druk, smeereigenschappen, half syntheet) SJ = top.

Artikel onder druk, kijk het later wel na. i
Wat een verhaal!!!! Maar ik snap het.

Thanks!!
Dus het wordt 15W40 of 20W50.

http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?isSpecifiek=1&bestelnummer=10038234&dummy=0
Best prijzig dat merk. Is er niet een goedkoper merk? Ik ben ook maar student.
Sowieso schrijf je zo.
pi_70640318
Sowieso schrijf je zo.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 14:19:17 #72
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_70640906
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 11:51 schreef Den_Haag het volgende:
bij de yzf wordt soms ook 20W50 aangeraden. gooi er gewoon 10W40 in
Lust dan ook wat meer van dat lekkere spul.
quote:
Frituurvet.
quote:
SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxydatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxydatie-stabiliteit.
Voorgeschreven door automobielfabrikanten vanaf 1980 tot 1985.
Een schande dat ze dat nog verkopen
Scoor dan de Lidl olie, veel beter (specificatie 2003!) en minder dan de helft van die prijs.
Koppeling geen probleem.

Roderick, wil je brieven aan mijn internet dochter aub niet lezen!

[ Bericht 4% gewijzigd door Worldbeater op 04-07-2009 15:09:05 ]
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:10:04 #73
124095 Worldbeater
The naked biker!!
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:19:30 #74
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_70642156
Sommigen hadden een leuk toertochtje Duitsland in gedachten dit weekend..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_70642732
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 14:19 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Lust dan ook wat meer van dat lekkere spul.
[..]

Frituurvet.
[..]

Een schande dat ze dat nog verkopen
Scoor dan de Lidl olie, veel beter (specificatie 2003!) en minder dan de helft van die prijs.
Koppeling geen probleem.

Roderick, wil je brieven aan mijn internet dochter aub niet lezen!
Maar de actie van de Liddl is toch al voorbij?
Die motoractie?
Of hebben die dat standaard in de aanbieding?
Sowieso schrijf je zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')